8 Mart 1931 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 5

8 Mart 1931 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 5

8 Mart 1931 Asrî bir bakım evi Meşhur kadmlar Emil Lodvig'in kolleksiycnundan Sophia Şchliemann |Ev Ev kadını ve iş kadını Ev kadınlarına soruyoruz: hayatından memnun musunuz? Ne gib işikâyetleriniz var. YEMEK Peynîrli börek İki çay fincanı un. Üç çay kaşığı beykinğ pavder. Üç çorba kaşığı yağ. Bir fincan süt. Tuz. Maydanoz. Yağı erittikten sonra sütle ve bey • kinğ pavderle karıştırınız. Unu ilâve ederek bir hamur yapınız. Hamur çok yumuşak olmamalıdır. Peyniri parça lıyınız, maydanozu da ince ince kes » tikten sonra bir miktar tuzla beraber ilâve ediniz. Peyniri maydanozla be raber iyice karıştırdıktan sonra yuf • kaları açınız. Yufkalar ince açıldıktan sonra dört köşeli parçalar şeklinde kesiniz. Her börek için dört mürebba lâzımdır. İki mürabbaı üstüste, pey niri ortasına koyduktan sonra diğer iki mürabbaı üzerine kapıyarak ke narlarını bükünüz. Kızmış yağda kı zartarak sıcakken sofrava <?etiriniz. İş kadınlarına soruyoruz: îs hayatından memnun musunuz? Ne gibi şikâyetleriniz var. | Cevaplan Cumhuriyetin kadın sahifesi muharrirliğine gönder menizi rica ederiz. Bir kıt'a fotuğrafla. . Anketimize aldıgımız cevaplar: Efendim, Ben bir ticaretanede veznedarım. yda otuz lira maaşım var. Evde bir ıannem, bir de .beş yaşında çocuğum 'var. Zevcimden ayrıldım. Mahkeme ^çocuğuma ayda on beş lira nafaka lağladı. Şüphesiz bu on beş lira ile ıçeçinemezdim. İşe atıldım. Şimdi kırk )beş lira ile aç tok geçiniyoruz. İş hayatına girdiğime nıemnunum. ir defa ailemi açlıktan kurtardım. Saniyen zevcimin işkencesinden, ha Ivatımın ıztıraplarınd.in kurtuldum. 'Ben de her aile kadını bigi bir evin sakhibi olmağı, köşede divanda yaşamağı "şaye idinmiştim.'Fakat bir evin sahibi lolmak beni mes'ut etmedi. Kocamın fkırk lira maaşı ile sefalet içinde yaşa. Belki gecimsizliğin en biiyük sefbebi de bu sefaletti. Bundan başka koicamm parasile yaşadığım için, üze Irimde tahakküm için kendinde daha fazla bir hak buluyordu. Onun istediği )ribi giyinmek, onun istediği gibi yaşa^^ ^^^^^^ ^^^^^^^ ^^^^^^^ ^^^^^^ ^ ^ 1 Masa ve sandalyeler cilâlı sarı ile boyanmıştır. Öteki eşya çınardandır. Duvarlar yeşüe boyanmış yerde ayni şekilde yeşil bir küimle örtülmüştür. Pencere ve kapilann etrafmdaki perdeler basmadandır, üzeri kırmızt sarı çiçekle, yeşil yapraklarla siislenmistir. . • . 2 Adi tahtadan yapumtş karyola. Şekil gayet modern ve sıhhidir. 3 Oyun masası ve sandalyeler çinar tahtasından yapumıştvr. Masa ve sandalyelerin iyî ve şekli gayet sıhhidir. Son günlerde memlekette muhte en süslü bir bakım evine müreccahtır. mevzuu Kadın Cemiyetleri son günlerde bu lif bakım evleri yapılacağı bahistir. Şüphesiz her milletin yapa bakım evlerile pek alâkadar görünücağı bakım evi servetile alâkadardır. yorlar.Bu müesseseleri meydana getir Fakat bakım evinin asrî ve sıhhî ol mezden evvel rnedenî memleketlerde ması her zaman para işi değildir. Baş yapılan bakım eylerî nümune katakalarının ceviz tahtasından yaptığı loğlarını getirmeleri ve bunları tetdöşemeyi tahtadan fakat ayni şekilde kikten sonra faaliyete geçmeleri daha yapmak miimkündür. Bu resimde gos muvafıktır. Burada vereceğimiz reterilen eşya adi tahtadandır. Fakat simler bu hususta bir fikir vermeğe zarafet ve sihhate uyğunluğu itibarile hizmet eder. Sofya Şilman kâşifler serisi arasına girmiştir. Takriben elli sene evvel Sofya Şilman ve kocası Her Nerih Şilman ile beraber Trovada argeoloji taharriyatı yapmışlar Trovada Priyamın tacını, Misina'da Ağamemnonun hazinesini bulmuşlardır. Sofya Şilman Atinalı bir kadındı. On altı yaşında iken Şilman ile evlendi. Eski Yunan efsanaelerine âşıklı ve bunları gayet iyi bilirdi. Günlerce bir katır gibi yeri kazarak bu kıyrnetli hazineleri keşfetmiştir. Kendisi kocasından daha genç ve kuvvetli idi. !yi bir şey çıkacağını ümit ettiği yerde askerleri ber taraf eder, toprağı kendi kazardı. Sekiz lisana vakıftı. Argeolojiye dair bir kitap yazmış, ve muhtelif kitapları tercüme etmiştir. Kocası vefat ettikten sonra işine yalnız başına devam etmiş, ve servetini Atina'nın tepelerinde bir sanatoryom yapmağa vakfetmiştir. Emil Ludviğ Atinda kendisini ziyaret ettiği zaman müzeyi gezdirmiş, ve kendi bulduğu bir öküz başını göstermistiv. Sofya'nın bulduğu eserler, müzelerin eh kıymetli eserleridir. Sofya gençli1ğini arzu, sây, şiiphe ve keşifler içinde geçirdikten sonra ihtiyarlığını büyük bir sulh ve sükun içinde geçirmektedir. mak mecburiyetinde idim. Kendi en dişelerim, zevklerim, arzularım mevi zuu bahis değildi. İzzeti nefsinı, guru" rum onun elinde oyuncaktı. Hayatai grirmekle bu esaretten kurtuldum. Bu( hayatta şikâyetlerim yok mu? Var.. Evvelâ sabah saat sekizde işe ba!şı| yor, akşam sekizde çıkıyorum. Bir sa , niye bile masanın başından ayrıla j mam. Saniyen bu makine gibi çalışmağa mukabil aldığım maaş hiçtir.. i Erkek arkadaşlarım, bana bir arkadaş* gibi muamele etmiyorlar... Hiisnü nii yetle arkadaşlık gösterecek olsam, is' tifadeye kalkıyorlar, ciddiyetimi mu , hafaza • etsem alaya ve aksiliğe alıyorl lar... Gezmek ve teneffüs etmek için gel celerim var. Fakafyalnız bir'ka"dın olduğum için bir tarafa gidemîyorum Bir kadınla gece gezemem. Erkekle^ srezsem dedikodu olur... İşte iş haya / tından ve yalnız yaşamaktan şikâyet' lerim.. Fakat müstebit bir erkeçin e, ^inde köle gibi yasamaktansa, bu hayaj tı bin kere tercih ederim. Naniâe Sitkı ^^^^^^"^ ^^^^^^^ ^^^^^^^^ ^^^K^^^^^^ ^^^^^^^ ^^^^^^ Sebzeli kuzu kolu 1 patlıcan 3 domates 4 yeşil biber 2 soğan 3 patates 1 kuzu kolu 1 kaşık tuz Yarım kaşık biber Patlıcanları küçük küçük kesüp tavada kızartımz. Patatesleri de ayni şekilde kesüp yağdan geçiriniz. Biberleri yıkayıp ortasından tohum larını çıkardıktan sonra dörde kesip onları da yağdan geçiriniz. Soğanları da altıya kesüp yağda kızartımz. Bu kızarmış sebzeleri birleştirip bir tencereye koyunuz, tuz, biber ilâve ettikten sonra domatesleri yuvarlak yuvarlak keserek üzerine yerleştiriniz. Kuzu kolunu yıkayıp tava içerisine koyunuz, bir miktar su içinde haş • Iayınız. İyice piştikten sonra bir tepsiye koyup, sebzeleri de etrafma dökünüz. Bir fincan su ilâve ederek hafif fırına koyunuz. Üç çeyrek saat fırında durduktan sonra sofraya si • cak getiriniz. Paris tuvalet sergisinde teşhir edilen elbiseler Kürklü mantolarla giyilecek elbise! «\ AS« Her genç kız neler bilmelidîr? Çocukluktan Genç kızlığa geciş! Şeffali tatlısı Yarım okka kuru şeftali 100 dirhem çekirdeksiz üzüm 100 » erik 100 » badem Üzümle şeftaliyi ve eriği iyice yı • kadıktan sonra bir kaba koyunuz. Bu kabın içerisine yüz dirhem şekerle su koyduktan sonra kaynatmız. Ayrıca bir kapta bademleri bir da»1 kika kadar haşlayınız. Kabukları soyup hazırlayınız. Şeftalinin şurubu coyulanınca indiriniz, şeftalilerine içerisine badem doldurarak, soğudukan sonra yiyiniz. 1 Yekpare elbise: tnce satenden yapılmıştır. Bir pelerin gibi boğaza sarılan kısım da satendendir, kenarına kiirk geçirilmiştir. Bu pelerin istenilen şekilde sarılabilir. İki ucu öne, biri öne biri arkaya da getirilebilir. 2 Lâtif bir akşam elbisesi: Dedfren terzihanesi tarafından teşhir edilmiştir. Beyaz satendendir. Bir omuzu kumaştandır, bir omuzu kurde lâ ile birleştirilmiştir. Göğsündeki güller beyaz kadifedendir. 3 Bir sokak elbisesi: Bu elbise Paris meşherinde nam kazanmıştır. Hatta en çok beğenilen elbisedir denilebilir. Firillerle süslenmiş kolları herkes tarafından beğenilmiştir. Küçük bolero ile fistanı siyah krepdüşinden firiller beyaz krepdamordandır. Son moda ceviz karyolalar Ev kadınının bilmesi lâzım gelen şeyler Süngerleri nasıl yıkamalı? Süngerin üzerinde biriken tozları çıkarmak için evvelâ amonyak içeri sine bırakmak lâzım. Badehu soğuk suya sokmalı, ve iyice sıktıktan son • ra güneşte kurutmah. Beyaz çamaşırlarda ütü lekesini nasıl çıharmalı? Beyaz çamaşırlardaki ütü lekesini çıkarmak için bir miktar amonyak ile ayni miktar (iyodin) karıştırarak yıkamalı badehu sıcak suda çalkala malı. Düğmelere ilik nasıl yapmalı? İlik yaparken iğnenin parmağınızm derisine değerek girip çıkması, par mağı tahriş eder. Buna mâni olmak için parmağınıza bir göderi geçiriniz, badehu işleyiniz. Camlart nasıl temizlemeli? Camlar eğer çok kirlenmişse nemli bir bezle siliniz. Badehu bir bezi tuzruhuna batırarak tekrar siliniz. Tek • rar parlatmağa lüzum yoktur. ...Çamaşır çivitlerini nasıl çıkarmalı? Bazı çamaşır arzu hilâfına fazla çivitli olur. Bu çividi çıkarmak için çamaşırı sirkeli suya koyunuz. Eğer bu fayda vermezse neft sabunile sıcak suda yıkayınız. Son baharda fistanlann ne godesi, ne de dekopesi vardır. Bu düz fistanler son bahar mantolarile giymek için daha münasiptir. İnce mantoların altından godeli fistanlar çirkin görünür. Siyah ve beyaz modası hâlâ dsvam ediyor. Resimde gösterilen moda Odet terzihanesinin teşhir ettiği tamamen yeni bir şekildir. Bu elbise mantonun altına giymek için de pek elverişlidir. Bazı terzihaneler lâcivertle beyaz teşhir etmişlerdir. Bu elbisenin yukarısı beyaz yovri jorjetten, kenarları sî • vah yordorla işlenmiştir. Elbise si vahtır. Bu elbisenin hususiyeti omuz'arın dikişsiz olup ön ve arkanın yek5are olmasıdır. Arkası da önün ay nidir. Genç kızlık on ikiden yirmi iki yaşına kadar olan zaman zarfında inkişaf eder... Vücudün inkişafile, dimağın inkişafı ayni zamanda ilerler. Bu devirde ferdin cinsiyeti kuvvetle kendini gösterir. Bu devir genç kızların cismanî, dimağî, ahlâkî inkişafları için en mühim devirdir. Bu devirde annenin çocuğu takip etmesi, çocuğa arkadaş olması lâzimdır. Bu devirde genç kız bir tavır alır. Muhitini beğenmez olur. Bu devirde kızı, eski devirde olduğu gibi içerde tutmak doğru değildir. Erkek arkadaşları gibi dı • «arda top oynamasına, ata binmesine vüzmesîne müsaade etmelidir. Eski • den olduğu gibi kızımız artık büyüdii, evde oturup iş işlesin, iş görsün fikri, kızın inkîşafına mâni olan en kötü bir fikirdir. On iki yaşından sonra kızın bacakları, omuzları, kolları, vücudü değişmeğe başlar. Ayni zamanda dimağî ve ahlâkî temayülleri de değişir. Ne anneler, ne mektepte muallimler, genç kızın kadınhğa geçtiği bu devreye hürmet etmez, kızın bu tahavvüllerini daima tenkit ederler. Fakat bu devri bir istihale ve inkisaf devri olarak ka Ceviz karyolanın modası hemen hemen her zaman vardır. Fakat son günlerde ceviz karyolalar tekrar modanın ilk safına geçtüer. Bu resimde gösterilen karyolalar son stil üzere bul etmeli, kızı kat'iyyen tazyik et memelidir. inkişafı Genç kızın kemiklerinin yirmi beş yaşına kadar devam eder. Bu sebepie tamamen inkisaf etmi yen kızların evlenmesi cinsî bir çok yapılmıştır. Yatakların başı ve ucu, tıpkı tulü etmekte olan bir güneş şeklinde yapılmıştır. Yatak örtüleri mavi ve bej rengidir. Karyolalar alçak, yerden az miktar yükselmiştir. Odada süs namına hiç bir şey yoktur. ımıııııııııııııııım ııııtıııııııiMiıınııııııııııııııııııııııııııııııııııııııııiMiııııııııııtıııııııiMiıııııııııııııııııııııııııııııııııııııııiMiıııııııııııııııııuııııı hastalıklar, ve irkî gerilikler tevlit eder. Genç kızın bu devrede gösterdiği en mühim değişiklik boyunun uzaması ve sikletinin artmasıdır. Bu tahavvül on üçte başlar, on yediye kadar de vam eder.