3 Mayıs 1931 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 2

3 Mayıs 1931 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 2

r Cumhmriyet j rnayu» ATTILA Muharriri: Marcel Brion Mütercimi: Mustafa Namık 1 Yeni bir lâyiha hazırlanıyor Sehir ve memleket haberleri j Sivası icmal Orta Asya'da Hakem mahkemeleri Niifus kanunu , , * Mektepliler ve sigara Eskiden sık, sık tesadüf eder dik, fakat bu bayram tatilinde bilhassa dikkat ettik. Hakikaten mektepliler arasında sigara içmenin çoğalmış olduğunu gördük. Tütünün vücude muzır olduğunda herkes müttefiktir. Bilhassa genç ve körpe ciğerlerinde yapacağı tesir ve hazırlıyacağı hastalık kabiliyetleri çok tehlikelidir. Eskiden leylî ve neharî mekteplerde talebenin sigara içmelerine müsaade edilmez, hariçten mektebe sigara ve tütün sokulmamasına son derece itina olunur, hatta i zinli talebenin hariçte bile sigara içip içmedikleri imkân nisbetinde kontrol edilirdi. Filvaki mekteplerde yapılacak bu takyidatın netice itibarile tam bir memnuiyet temin edemiyeceği aşikârdır. Ancak mektepte tütün ve sigara içmiyen bir küçük tü tün tiryakisi, hiç olmazsa bu iptilâsından saatlerce mahrum kala rak tütünü az içmiş olur. Pek iyi tahattur ederiz ki mekteplerdeki takyidat dolayısile tütünü yeni içmeğe başlamış olan bir çok cocuklar, gördükleri bu sıkı karşısında istimali bir itiyat haline getirmeden tütün içmekten vaz Geçmeğe mecbur olmuşlardır. En ziyade dikkate şayan gördüğü • müz diğer bir nokta da aile mu hitinde bile küçük çocukların sigara içebilmeleri ve bazı ailele rin bunu hoş görecek kadar gafil bulunmalarıdır. Her halde, çocukları tütün iptilâsmdan kurtarmak için mek teplerde bazı takyidat yapılmalı, ayni zamanda muallimlerle beraber aileler de çocuklara tütünün zararlannı anlatmah, onların sigara içmelerine mâni olmalıdır lar, diybruz. Davalar azaldı, tensikat yapılıyor Bir Fransız avukatmın gülünç vaziyeti Muhtelit hakem mahkemelerinde davaların azalması ve mahkemelerden bazılarının Iâğvı münasebetile bazı tensikat yapılmış ve masrafta üçte bir nisbetinde tasarruf temin edilmiştir. Hakemlerden Memduh ve Mehmet AIi Beyler kadro harici kalmışlar ise de bilâhare Mehmet Ali Bey tekrar vazifesine iade edilmiş tir. Türk îtalyan ve Türk İngiliz mahkemeleri hakemliğinden kadro harici kalan Memduh Beyin yerine yalnız Türk İngiliz mahkemesi hakemliğine Türk Belçika mahkemesi hakemi müderris Cemil Bey tayin edilmistir. Hacı Âdil Bey Fransız ve Belçika mahkemeleri hakemliklerini îfa edecektir. Yunan mahkemesine Mehmet Ali Bey ve Îtalyan mahkemesine de gene Cemil Bey memur edilmişlerdir. Evvelce iki ajanlığm Iâğvı da takarrür etmiş ise de bilâhare bir ajanlığm kaldırılması ka bul edilmiştir. Ajanlardan Nâzım ve Vasfi Raşit Beyler meb'us intihap edildiklerinden iki ajanlık münhal kalmıştır. Bunların yerlerine yalnız bir ajan ahnacaktır. Ajan muavin liklerinden biri de kaldırılmış ve muavinlerden Sıtkı Bey açıkta kalmıştır. Bunlardan başka kalem he yetinden 2 kâtip, 2 daktilo ve bir takibat memuru açıkta kalmıştır. Bütün mahkemelerin iki seneye kadar davalan bitirecekleri ve mahkemelerin tasfiye edilerek kaldırı lacağı anlaşılmaktadır. Bu mahkemelerde, 1112 bini Türk Yunan mahkemesine ait ol mak üzere 19 bin dava kalmıştır. Türk İngiliz ve Türk ttalyan mahkemeleri de gelecek nisanda bütün davalarını ikmal ederek dağılacaktir. Mahkeme heyeti ona göre ter tibat almıştır. Fransız mahkemesinde garîp bir hâdise Türk • Fransız mahkemesinin son celselerinden birinde tuhaf bir hâ dise olmuştur. Fransız mühimmatı harbiye şirketi aleyhimize bir dava açarak vaktile Enver Pş. nin Har biye Nazırlığı zamanmda sipariş edilen mühimmatı harbiyenin mukavelename mucibince almmasını hü* kumetten talep etmiştir. Bu mühimmat 5 milyon fişekten ibarettir. Haddi zatında mühim bir dava olduğu için şirket buraya Fransız â • yan meclisi azasından ve Fransa'nm en meshur avukatlarından birini göndermistir. Bu zat davayı müdafaa ederken mahkeme rîyasetine mukaveleyi ibraz etmiştir. Fakat reis M.«Aser> ibraz edilen kâğıdın bir mukavelename olmayıp matbu şartname olduğunu meydana çıkarmıştır. Bunun üzerine M. «Aser» Fransız avukatına hitap ederek: Paris'ten kalkıp buraya ka dar gelmissiniz, bu ne zahmet! Bir de bize mukavele diye şartname getiriyorsunuz. Bu hususta lâzım gelen malumatı hâmil değilsîniv, doğrusu Mina diyecek yok!.. Diye çikısmıstır. Fransız avukatı da bu evrakm bir Ermeni'ye gösterildiğini ve Er meni'nin de bunun bir mukavelename olduğunu ileri sürdüğünü söyle miş ve mahçup bir vaziyette mah kemeden çıkarak hemen o akşam Paris'e avdet etmiştir. M. «Aser» ve arkadaşları gittiler Türk Fransız ve Türk Belçika mahkemeleri reisi M. Aser ile Fransız ve Belçika ajanları evvelki gün memleketlerine avdet etmişlerdir. mım Tarihin heyecan dolu parlak bir yaprağı Beşinci a$ırda temellerinden sarsılan Rotna împratorluğu Radagez'in vahşi ve kanlı bir kararı: iki milyon Roma'lt katli âm edilecek!.. Roma'yı kurtaran korkunç müttefikler: Dizikot'lar ve Hön'îer Kazalarda hali şahsî memurları bulunacak Aldığımız malumata nazaran Dahiliye Vekâleti yeniden mühim bazı kanunlar hazırlamaktadır. Bu meyanda yeni niifus kanunu lâyihası da tanzim edilmektedir. Bu ka nun şimdiye kadar nüfus işlerinde tesadüf edilen müskülâtı tamamile izale edebilecek bir mahiyettedir. Yeni lâyiha eski kanunda görülen müşkülât nazari dikkate alınmak suretile hazırlanmıştır. Yeni nüfus kanununa nazaran her belediye dairesinde veya her kazada birer «hali şahsî» memur lukları ihdas edilecektir. Bu me murluklar daimî surette ölüm vo doğum işlerile meşgul olacaktır. Talâk işleri kemafissabık mahkeme lerde tetkik ve karara raptedile cektir. Bir ay içinde herkes hali şahsî memuruna müracaatle yeni doğan çocuğunun ismini ve aile ismîni kaydettirmek mecburiyetindedir. Bu müddeti bir gün geçirenler idare heyetleri kararile 10 lirdan 25 liraya kadar cezayi naktî itasına mah kum edileceklerdir. Vefiyat vukuunda derhal hali şahsî memuruna haber verilecek ve cenaze ancak hali şahsî memuruna haber verildikten sonra kaldırıla caktır. Hali şahsî memurları muntazam surette istatistikler tanzim ve her ay alâkadar makama vereceklerdir. Nüfus tezkereleri de kısa zamanda fotoğrafh hüviyet cüzdanlarile tebdil edilecektir. Bu sene dahi umumî tahriri nü fus yapılamıyacak, gelecek sene umumî tahriri nüfus yapılması için tahsisat talep edilecektir. Dahiliye Vekâletinin hazırladığı aile isimleri kanununun bu kanunla alâkası yoktur. Aile isimleri kanunu nüfus kanunundan daha evvel Meclise sevkedilecektir. Birinci f asıl Sihirbazlar ve kâhinler, emniyet ve itimadı kuvvetlendirici haberler vermişti. Roma halkı, buna rağmen, Radagez ordularına karşı (405) senesi ilkbaharının ilk günlerinde girişilmiş harbin neticesini, endişe ile bekliyordu. Bu Cermen kumandanı, dört sene evvel, Alârik'in kaymakamı sı f atile İtalya'ya gelmişti. Şimdi de lsIâvHardan ve Cermen'lerden mürekkep bir kalabalık ordunun başında, orasını kendi hesabına istilâ ediyordu. Honorius'un nan n Stilikon'un maharet ve cesaretine rağmen Roma İmparator luğu çok korktuğu ve ayni za manda nefret ettiği Barbar ordulan [1] (Hord) ları tarafından bütün hudutlarda münhezim edilmiş, kendisi için ikisi de ayni derecede tehlikeli ve şüpheli olan düşmanlarına mı, yoksa mütte fiklerine mi meyledeceğinde mütereddit ve kararsız kalmış bulunuyordu. Roma inhitat içinde.. Memleketi yalnız başına müdafaadan âciz bir halde, eski şe caatini kaybetmiş olan Roma İmparatorluğu, emniyet ve selâmetini temin için bir takım ecnebi kumandanları ittifakına alıyordu. Bu kumandanlar, askerî kuvvetlerini zâhiren Roma'nın emrine amade bulunduruyorlar sa da, bakikati halde, kendileri nin artık def'ü ihracı pek müşkiil olacak olan münbit ayaletlerde ordugâhlarını kurmak için mün'akit muahedeleri vesile tutuyor lardı. Roma'nın zaferle dolu o büyük seneleri artık nihayete ermişti. Bir vakitler kâinatı titreten millet, bugün, her işe burnunu sokan kırtasiyecilerden, intrika peşinde dolaşan hadımağalardan, seci yeden mahrum cenerallerden, fıska dalmış desponlardan, sergü • zeşt arkasında koşan serseriler • den mürekkep bir yığın haline gelmişti. Dinî mücadeleler, onu son derecede bitkin bir hale getiriyordu. Artık faziletten mah rum ayaktakımını sevk ve idare edecek bir zadegân sınıf ı kalma mıştı. Caytr, cayır para çalıyorlar!.. Ravenne ile Kostantaniye'nin gizli hazinelerinden tutunuz, hudutların ileri karakollanna ka • dar, herkes, ancak kesesine şakır şakır para indirmekle meşguldü. Evvelce Roma (lejion) lan, (askerî alaylan) tüccann gelip geçmesi için serbest kalmak lâzım gelen yolları ve ne pahasına olursa olsun himaye edilmek zarurî olan bir ticaret pazan fethetmişlerdi. Artık bu Lejion'lann ruhundan ve cevherinden pek az şey kalmıştı. Tıknaz, yuvarlak kafalı, inatçı, talim ve terbiye edilmiş bir köpek kadar gabi ve fakat o nisbette sadık Roma askerleri yerine, imparatorluğu mağlup etmekten âciz olması dolayısile onun hiz [1] Barbar, eskl Yunan ve Roma'da bu medeniyetler haricinde kalmış yabancı kavimlere denilirdi Vahşi manasma değildır Horde, eskı turkçeden mehuzdur, or du demektir metine, adi bir ulufe mukabilinde girmiş, bir takım Cermen ve Ispanyol uluf ecileri, kaim olmuştu. Tamahlı nazarlar Roma'ya miiteveccih.. Bu ruhsuz, metanetsiz ordu larla pek fena surette müdafaa olunan Roma, her gün Radages'in bir yeni zaferini öğreniyordu. Barbar'lar, yani ecnebi askerler, hudut askerlerinin, zahmetsizce, hakkından gelmişti. Onlar, bütün kin ve husumetleri, bütün tamah ve iştiraklan bir kıble gibi cezbeden hedefe: Roma şeh rine doğru cebrî süvari yü • rüyüşlerile akm akam gidiyorlardı. Roma, bütün âlemin gözleri kendisine çevrilmiş olmasından bir gurur duyabilirdi. Fakat bu, eski zamanlarda olduğu gibi hayret ve hürmetle dolu bir bakış değildi. Çünkü, o vakitler, Roma'lılar, kâinata hâkim olarak her yerde serbest dolaşıyorlardı. Demir muhaf ızlar gibi yalnız kendi milliyetinin sihir ve nüfuzile her tarafta himayeye mazhar oluyorlardı. Bütün dünyamn Roma'ya in'itaf eden bu nazarlannda bir korku emaresi de yoktu. Koskoca Roma İmparatorluğu nun temellerinden sarsılmakta olduğu ve her hangi cür'etli bir kumandanm eline bir darbede düşebileceği, herkesçe malumdu. Fakat ona karşı duyulan iştihalar bir değil, pek çoktu. Bu hal Roma'nın lehine bir muvazene teşkil ediyordu. Her ne kadar, Roma Impara torluğu, bütün bu tereddütler yüzünden, fırtınah denizde bir mantar gibi sallanıyorsa da, gene batmıyıp su üstünde kalmağa muvaffak oluyordu. Çünkü Roma'yı her dem sallanan bir hale koyan düşman dalgalan, yekdiğerine karşı beslediği husumet dolayısile, onun batmasına müsaade etmiyor; her hangi bir komşusu tarafından beledilmektense, mevcudiyetini muhafaza eylemesi tercih ediliyordu. Roma'nın müttefikleri Maamafih bu yeni buhran evvelkilerden daha tehlikeli görü nüyordu. Çünkü Radages, diplomasi ile tevkif olunmaz, zalim, muannit ve kaba bir hayvan gibi idi. İki milyon Roma'lıyı öldür mek için andiçmişti. Tek bir esiri katliamdan müstesna tutmaktan ise, ahtettiği bu adedi iki katına çıkarmağı tercih edeceği malumdu. Müstevliye karşı kayıt sız kıtaaattan mürekkep Roma ordularına güvenilemezdi. Yerli alaylar ise iyi talim görmemişti ve pek fena mücehhezdi. Kralları Sarus tarafından kumanda olunan Visigoth' lar bir mühün ve mütem mim kuvvetti. Fakat bun Iarın galibiyetleri de mağlubiyetlerinden daha korkunçtu. Eğer Radagez (Radagaise) in iki yüz bin kişiye baliğ orduları, Roma şehrini tahrip ve yağma etmeğe vakit bulmadan, Roma'lıların müttefiki (Visigoth) lar tarafından mağlup edilecek olursa bu muzafferiyet Roma'ya gene pek pahahya malolacaktı. Mabadi var Yarım asırdanberi tngiltere île Rusya arasında Asya hâkhniyeti için devam eden rekabet ve mücadele nihayet sulh ve müsalemeti teh dit eden tehlikeli bir »ekle girmis tir. tngiliz'ler Sandeniz'den Ak deniz'e kadar uzanan ve Asya'nın belkemiği mesabesinde bulunan hat üzerinde hayli zamandanberi vâsi mikyasta askerî ve siyasî istihzarat ve tahşidat yapmakta ve sevkülcev? cihetinden gayet mühim olan bir çok demiryollar ve şoseler inşa etmektedirler. îngiliz'ler bu istihzaratın tedafüî tedabir olduğunu iddia ederek ta • arruz kastini Ruslar'a atfediyorlar. Diğer taraftan îngiliz'ler gibî azim istihzaratta bulunan Bolşevikler ise taarruz niyetini tngiliz'lere isnat ediyorlar. Son günlerde tngiliz matbuatının Hindistan, Efganistan ve fran hududunda Ruslar'ın azim is tihzaratına dair neşreylediği malumata nazaran kızılordu başkumandanı Voroşilof Yoldaş île süvari başkumandanı Budenni Yoldaş ve muhtelif dört askerî komisyon o r ^ Asya'daki özbekistan, Türkme nistan, Kırgızistan, Tacikistan ve Bedehşan Cumhuriyetlerinin askerî teşkilât ve tesisabnı teftis etmiş lerdir. Vaktile ahalisi askerî mükelle fiyete tâbi olmıyan Türkistan'da geçen Ukbaharda mecburî askerlik kanunu neşredilmiştL Bu kanun ile alınan efrattan «şark orduları» ismi altında teşkil olunan kıtaatın talim ve terbiyesi Moskova'dan gönder} len askerî ve siyasî mütehassıslara tevdi olunmuştu. Mütehassıslar son raporlannda mezkur orduları «gayet yüksek kıymet ve kabiliyeti haîz bir harp kuvveti» diye tavsif et mişlerdir. Taşkent, Semerkant, Buhara ve Aşıkabat şehirleri civarında mu azzam mühimmat depoları, tayyare karargâhları, zehirli gaz fabrika ları tesis edilmiştir. Orta Asya'daki demiryolu merkezleri ile hudut a rasında şoseler den sebekeler yücude getirilmiştir. Türkistan ile Kafkasya arasında emin deniz hututu muvasala te min için yüzlerce seriüsseyir vapur inşa edilmiştir. Türkistan • Siberya hatti kebirine bir çok sube hatları ilâve edilmektedir. tngiliz'lere göre şimdi Sovyet'ler askerî hazırlıklannin merkezi sıkletini orta Asya'ya nakletmişlerdir. Avrupa'da sulh ve müsalemetin temin ve muhafazası için bir çok konferanslar yapıldığı ve müzake • reler cereyan ettiği bir sırada Asya'da yeni bir cihan harbinin hazırlıkları yapılmakta olması şayani dikkattir. Doğru değil mi! Borçlar.. Yeni müzakerat Ankara'da başlıyor Hâmiller yeni kabinenin teşkilini bekliyorlar Ankara'dan verilen malumata göre Düyunu Umumiye hâmilleri taksitlerin tarzı tesviyesi hakkında Türkiye ile yeniden müzakerata girişmeği kabul etmişlerdir. Hâmiller meclisi mümessillerini Ankara'ya göndermek için Meclisin açılmasını ve yeni kabinenin teşekkülünü beklemektedir. Mümessiller Mecliste itimat reyi alacak yeni hükumetle temas edeceklerdir. Müzakerenin esası ve mevzuu iktisadî vaziyetimize göre tediye kabiliyetimizi takdir ve tesbit ederek taksitleri bu hadde göre tayin eylemek olacaktır. Müzakerata Türkiye namına sabık Maliye Vekili Saracoğlu Şükrü B. iştirak edecektir. Düyunu Umumiye Türk Dayinler Vekili Zekâi B. de Paris'ten tstanbul'a gelmiştir. Bu hafta içinde Ankara'ya giderek borçlar mes'elesi hakkında hükumete izahat verecektir. Kadıköy otobüsleri KadıkÖy ve havalisinin mühim bir nakil vasıtası olan otobüsler maalesef çok zabtü raptsız bir hal ile halkın gözünü korkutmaktadır. Bozukdüzen yollarda, yarış yeri imiş gibi tam sür'atle sürülen otobüslerin bir faciaya sebep olmaları bu gidişle muhtemel olmıyan bir şey değildir. Arabalarm seyrüseferi ile şoförlerin hareketi takyit ve kon • trol edilmediği için Kadıköy sokaklarında yayaların dolaşması hayli tehlikeli bir iş olmuştur. O semtte de seyrüseferi tanzim ile mükellef memurlar olsa gerektir ve eğer var« sa azıcık alâkadar ve müteyakkız olmaları lâzımdır. Sokaklarda halka can korkusu çektirmekte ve ara balardan kendini kurtarmak için perende attırmakta mana yoktur. MVHARREM FEYZİ Gümrüklerde Grup halinde bir teftis basladı İstanbul gümrüklerinin tef tişi 4 ay sürecek Bütün gümrükleri muntazam bir surette teftis eden gümrük müfet tişleri umum müdürlüğün tensibile tstanbul'da toplanmışlar ve tstan • bul, Galata, ithalât, ihracat v.e ti careti dahiliye, Haydarpaşa, Sirkeci gümrüklerini grup halinde teftişe başlamışlardır. İhracat ve ticaret ve, Galata şubelerini Mazhar ve mua • vin Kadri Beyler, tstanbul ithalâ tmı Fethi, Tevfik, muavin Cevat Beyler. Sirkeci'yi Recai, muavin Celâlettin Beyler, Galata ithalâtını Sıddık Lutfi ve muavin Sinan Bey • ler teftis etmektedirler. Hemen, hemen gümıük varida tınm nısfmdan fazlasını temin edeı^ tstanbul gümrükleri uzun müddet tenberi teftis görmemişti. Bu teftis lerin çok mühim olacağı ve dört ay devam edeceği, neticede usullerde bazı tadilât yapılacağı tahmin e dilmektedir. Seyyar satıcılar Bazı seyyar satıcıların arabaları ile caddelerde gezdikleri ve dur dukları görülmüştür. Seyyar satıcıların yalnız mahalle aralannda a raba gezdirebilmeleri ve büyük caddelere çıkamamaları takarrür et miştir. Bu karar hilâfına hareket eden satıcılar cezalandırılacaklar dır. İtfaiyenin noksanları ikmal ediliyor Belediye itfaiye için 9 bin metre hortum mubayaa edecektir. Bunun için bir çok firmalar müracaat et • miş ise de üç firmadan nümune is tenmiştir. Bu üç firma ellişer met relik nümune getirmişlerdir. Yıldız Sarayı ne olacak? Belediye Yıldız sarayını Maliye Vekâletine senede iki bin lira üc retle tekrar kiralamıştı. Saraym halka faydalı bir şekilde kullanıl ması düşünülmektedir. Burasmın park olarak açılması düsünüldüğü gibi bir sanatoryom haline konması da düşünülmektedir. Belediye bu hususta tetkikatta bulunmaktadır. Burasının sanatoryom ittihazı için lâzım gelen şartları haiz olup olmadığı tetkik edilmektedir. Bir gazete ne diyor? Gazet dö Frankfort muhabiri gazetesine verdiği haberde borçlar mes'elesi müzakeratmın Ankara'da cereyan edeceğini ve Türkiye'nin malî vaziyeti bunu icap ettirdiğini ve Başvekil tsmet Pş. Hz. nin mü zakeratı yakından takip edebilmek için müzakeratın Ankara'da cere yanını arzu ettiğini kaydettikten sonra diyor ki: «Türkiye hükumeti taksitlerin ancak üçte birini ödemek hususun daki noktai nazarında ısrar edecektir. Bundan maada Türkiye, hüku met hazinesinin yükünü hafiflete cek bazı menafi teminini bilhassa ciheti askeriye tarafından sipariş edilen malzeme bedelinin tediyesi hususunda bazı müsaadatta bulu • nulmasını talep edecektir. Ankara malî mehafilinde uzun vadeli kre diden ve bir devir istikrazından bahsedilmektedir.» Kongreye İsfanbui'dan kim iştirak edesek tstanbul Fırka teşkilât heyeti azasından Tekirdağı meb'usu Cemil B. dün Fırka vilâyet merkezine giderek Fırka kongresi hazırlıkları hakkında Cevdet Kerim Beyle görüşmüştür. Cemil B. bugün tstanbul meb'usları ile birlikte Ankara'ya hareket edecektir. Fırka kongresine Istanbul'dan Cevdet Kerim ve Salah Cimcoz Beylerin murahhas olarak iştirak etmesi takarrür etmiş ise de Salah Cimcoz B. esasen meb'us sıfatile kongreye iştirak edeceğin • den yerine yedek murahhas azalardan Sadettin Rıza veya Farukî BeyIerden birinin gitmesi muhtemeldir. Kongreye murahhaslardan baş ka bütün Fırka meb'usları da iştirak edeceklerdir. Kongrede teşkilât heyetlerinin hazırladıkları raporlar da mevzuu bahsolacaktır. hafaza altında götürülen caniler hemen hapisaneye sokulmak istenilmiştir. Fakat bütün mahuslar müdüre müttehit bir lisanla: « Biz de katiliz, fakat er kekle kavga edip tehevvürle cinayet yaptık. Eğer bu namussuzIarı içimize sokarsanız biz bu 3 canavarı öldüreceğiz ve bundan gelecek cezayı da seve seve çe keceğiz.» Demişlerdir. Bunun üzerine 3 mel'un m«r hum Müfti Abdullah Efendinin kütüphanesine hapsedilerek nezaret altına alınmıştır. Zavallı Mehmet çavuş pek perişan haldedir. Feci şekilde ölen ref ikası ve yavruları için pek hazin bir destan tertip etmiştir ve en ziyade, hanümanının dışarı dan gelen bir düşman tarafından değil, beraber büyüdüğü bir komşusu tarafından yıkılmasına müteessir olmaktadır. Muallimlik imtihanları Üç sene muallimlik edip te geçen seneler devlet imtihanına giremiyen muallim muavinleri dün Muallim mektebinde imtihan edilmişlerdir. tmtihana tstanbul'dan 10, Bursa'dan 4, Kocaeli'den 6, Bolu'dan 5 mual lim iştirak etmiştir. tmtihanı kaza • naıılar muallimlik hakkını edocekl er dir. . viflayett® Mayıs maaşı verildi Memurinin mayıs maaşı Defter darhkça dün tesviye edilmiştir. Polonya'nın millî bayramı dola yısile bugün Ankara'da Lehistan sefaretinde merasim ve İstanbul konsolosanesinde de bir resmi kabul yapılacaktır. Leh sefaretinde merasim