7 Mayıs 1931 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 4

7 Mayıs 1931 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 4

Cumhurlyet 7 Mayıs 1931 Kongre pazara toplanıyor Heyeti Vekile okuyacağı programı Hazırhyor (Birinci sahifeden mabait ) Balıkçılık enstitüsü Mutatabbı bir kadm Karagümrük'te Dervîşali mahallesinde oturan Salih Ef. nîn bir kaza neticesinde parmağı kırılmıştır. Salih' Ef. mahalle ihtiyarlarının tavsiyesi üzerine, Ayşe H. isminde bir kırıkçıya müracaat ederek kırılan parmağını tedavi ettirmek istemiştir. Ayşe H., Salih Ef. nin parma ğını sarmış, fakat has*a evine gel diği vakit müthiş ağrılarla inlemeğe başlamış, polise müracaat ederek Ayşe H. hakkında şikâyette bulunmuştur. Zabıta, diplomasız icrayi tababet eden Ayşe H. hakkında takibata başlamıştır. Burgaz adasında bir ev yandı Burgaz adasında Köklü cadde sînde avukat Simon Ef. nin otur • makta olduğu hanede yağlıboya yapılırken yakılan budaklann ateş almasi üzerine bu hane tamamen yanmıştır. Yanlış bir yangın haberi Evvelki akşam saat on sekizde Beyoğlu itfaiye grupu bütün vesaitile Bahçekapı civarına gelmiş ve yangın aramağa başlamışMr. Akşamın yakın olması itibarüe bir çok halk buraya toplanmış ve tramvay münakalâtı da durmuştur. Neticede itfaiyeye Bahçekapı'da kâin Antoli hanmda yangın olduğu ihbar edil diği ve bunun bir yanlışlık olduğu anlaşılmıstır. Hudut haricine çıkardanlar Memleketimizde ikametleri mu zır görülen iki Alman dün Varna'ya hareket eden Bulgar bandıralı Ki ril vapurile hudut haricine çıkarıl mışlardır. l >ıılılımıMMRIIıy<llHHinnıınftıımıuılllirılılınıllHiMMiıııımi'ıı'r M. Veberman'm eseri olan bu müessese temmuz ortasmda açılıyor $oft maçlar ve^radyo Hakem Refik Osman B. in bir şikâyeti Galatasatay Beogradski maçında hakemlik eden Refik Osnjan Bey, dün bize bir şikâyette bulundu. İstanbul telsizi o akşam maçm tafsilâtını bildirirken <:maçı Galatasaray kazan madı, hakem kazandı» diye bir cev her yumurtlamış! Biz, mar hakkında radynda söyîp nen sözleri işitmedik Filhakik.ı böy le bir şey söylendise de R°lik Osman Beyin hesabma da, çok çetin bir mücadeleden sonra alnının terile maçını kazanan Gala^asaray'm hesabına da radyonun bir münasebetsizlik yapmış olduğu âşikârdır. Radyo ile havadis verilir, yoksa futboi tenkidi yapılmaz. Çünkü bu tenkidatı aîâkadarlarm her zaman duyması, aynen zaptetmesi ve cevap vrmesi ihtimali pek az dır. İstanbul radyosunu idare edenlcr ve futbol haberlerini radyoya veren ler bu noktaya dikkat etmeli, bitaraf ve dürüst olmalıdırlar, Vazife başka şahsî nizalar ve kulüp rekabetleri başkadır. Esasen, cevap verilmesi kabil olmıyan tenkidat yapmak sporcunun mertlifine d« yakışmaz. Radyoya spor haberlerinl kJmin verdiğini bilmîyortu Bunlar kimlerse tenkitlerini radyoya değil gazetelere saklasınlar, radyoyu kendi şahıslarmm veya kulüplerinin düşünceleri için propaganda vasıtası olarak kullanmasınlar. Refik Osman Beyin idaresi ve Galatasaray takınıınm o günkü oyıınu hakkında Beofradski kafilesine riyaset eden Yugoslâvya federasyonu reisi ve Balkan kupası umumî kâtlbi M. Rudreviç'in Olimpiyat mecmuası muharririne söylediği şu sözler, radyodakl iddiaya bir cevap teşkil eder: «Refik Osman Beyin görüşü çok yldir, yalmz oyuncular üstünde tesiri azdır. Galatasaray'lılar çok enerjik, çok parlak, o derece çetindiler. Biraz daha yumuşak oynadıkları takdirde enternasyonal takımlar arasında yerleri vardırj» Bu sözlere göre, eğer, Refik Osman Beyin bize şikâyet ettiği sözler. rad . yoda hakikaten söylenmlş ise radyo nun spor muhabiri Kraldan riyade Kra! taraftardığı etmiş demektir. vekil Paşaya tevdi etmektedirler. Gazi Hz. nin seyahatleri netice • sinde hazırlanan ve vekâletlere tevzi edilen raporda müşahede ve mülâhazaları yeni bütçede ve hükuraetin müstakbel icraat programında en esaslı mevkileri al • maktadır. Her halde yeni hüku met, yeni meclis bir çok yenilik leri ve memleketin muhtaç olduğu feyzi getirecek bir çok esas lan muhtevidir. Fırka kongresinin ittihaz edeceği mukarrerat ta bütçede ve programda başlıca mev kii işgal edecektir. Program evvelâ Fırkada okuncıcak Ankara 6 (Telefonla) Fır ka grupu cumartesi günü öğle den evvel içtima edecektir. İsmet Pş. bu içtimada beyannamesini okuyacaktır. Beyanname ayni gün öğleden sonra Büyük Millet Meclisinde kıraat edilecektir. Müteakiben encümenler için intihabat yapılacaktır. Müstakıller hükumete itimat reyi verecekler mi? Ankara 6 (Telefonla) Cu martesi günü mecliste progra mını okuyarak itimat reyi talep edecek olan hükumete müsta • killerin itimat reyi verip vermi yeceği münakaşa edilmektedir. Temas ettğim müstakil meb'us ların mühim bir kısmı itimat reyine iştirak edeceklerini söyle mektedirler. Bir kısım müstakiller de henüz bir karar vermedik lerini beyan etmektedirler. Umumî manzaraya nazaran itimat reyi vermiyecek müstakillerin üç, dört reyi tecavüz etmiyeceği tahmin edilmektedir. Bazı müstakıller arasında, toplu bir halde çalışmak için teşeb büsat mevcuttur. Müstakillerin bazıları, esasen Fırka azasından oldukları cihetle Fırkaya tekrar kabul edilip edilmiyecekleri hakkında verilecek karara intizar etmektedirler. Kabulü takdirinde müstakil meb'uslarm miktarı biraz daha azalmış olacaktır. Herhalde bugünlük müstakil meb'uslann müstakbel vaziyet • lerinin ne olacağı henüz kat'iyetle malum değildir. İki müstakil namzet İzmri 6 Aydın'da bulunan doktor Etem Vessaf B. İstanbul'dan, doktor Mustafa AIi B. ö demiş'ten müstakil olarak nam zetliklerini koymuşlardır. Bu haber burada hayretle karşılan mıştır. Bahkçıltk enstitüsü heyetv Ortada müdür M. Veberman, sağda Zeki ve Asaf Beyler, solda Dr. Simon ve Necip B, Meb'uslar arasında (Birinct Sahifeden Mabait) Şair Nazım Hikmet B. ( Birinci sahifeden mabait ) Kararnameyi dinlediniz, bu siir mecmualarını niçin neşrettiniz! Böyle bir suale maruz kalacağımı zannetmiyordum. Bu suale uzun bir müdafaa ile cevap vermek kabildir. İddianamede beş altı esas vardır. Bunlann başında benim komünist şairi olduğumu ilân etmek liğim cürüm telâkki edilmektedir. Evet, ben komünistim, bu muhak • kaktır, komünist şairim ve daha esaslı komünist olmağa çahşıyorum. Teşkilâtı esasiye kanunu mucibince ben komünist şairi olmakla bir cürüm işlemiş olmam. Komünistlik bir tarzı telâkkidir. Diğer iktisadî ve siyasî meslekler nasıl cürüm değilse komünist mefkuresî de cürüm de • ğildir. Komünistlik her sınıf ve zümre arasında hakimiyetin teessüsünü mümkün kılmak demektir. Komü nistlik sınıf mücadelesi gözetmiyen bir meslektir. Bu itibarla bir smıf halkı diğeri aleyhine tahrik ettiğim iddiası varit değildir. Şair, bundan sonra eserlerini birer birer tahlil etmeğe başlamış ve bunlardan birinde tngiliz ve Fransız emperyalizmine hücum ettiğini ve bundan dolayı muhakeme edil • mek lâzım gelirse İngiliz mahkemelerinde muhakeme edilmesi icap ettiğini söylemiş ve sözüne şu suretle devam etmiştir: Halkı kanunlara karşı itaat sizliğe teşvik ettiğim söyleniyor. Şimdi hâkim olan halktır, ben halkın gururunu okşarsam bunu bir cürüm addetmek doğru olamaz. Halkın vaziyeti iktisadiyesinden bahsetmek cürüm ise iktisat ilmini kaldırmak lâzımdır. Ticaret Odası mecmuası hayat pahalılığmdan bahsetmekte ve şimdi ayda ancak 150 Hra ile yaşanabileceğini yazmak tadır. Halbuki burada vasatî kazanç 45 liradır, demek ki malî muzayaka vardır. Nazım Hikmet Beyin bu müda faasından sonra müddeiumumî Muhlıs B., maznunun evvelce bu eaer Ierinden dolayı muhakeme edilip edilmediğini sormuş, Nazım Hikmet B. de «Sesini kaybeden şehir» un vanlı şiirinden dolayı takibat yapıldığını, fakat beraet ettiğini söyle miştir. Bundan sonra müddeiumumî id dianamesini dermeyan ederek «a • sarı cürmiye delili olarak irae olunan mecmualardaki yazılarda hâdiselerin Nazım Hikmet Beyin kendi noktai nazarma göre bir tarzı ifadesini görüyoruz ve müdafaasına nazaran suç için araştırılan kanunî unsur ve şeraiti göremiyoruz, beraetini talep ederim» Demiştir. Nazım Hikmet Beyin vekili trfan Emin B. uzun bir müdafaada bulunmuştur. Heyeti hâkime müzakereye çekilmis ve bir müddet sonra avdetle evrakm tetkik edileceğinî ve pazar günü saat 11 de karann tefhim olunacağını bildirmiştir. tetkike vakit bulamamışt:r. Teşkilâtı esasiye kanununun be tahsis icraî vezaifi tesbit eden maddeleri tetkik edilince teşri salâhiye | tinin ve icra kudretinin B. M. Mecliainde tecelli ve temerküz ettiği ve > hakimiyetin bilâkaydü şart millette olduğu görülecektir. İşte bu umumî ve müşterek mefhumun zarurî ne tayicinden öîarkVher intihap devresi başlangıcında Reisicumhur'un yeniden intihap olunması esastır. Kanunun mutlak sarahatine nazaran da Reisicumhur'un intihabı için aranılan kanunî evsaftan birisî de meb'us olmasıdır. Kanunun 31 inci maddesinde (Türkiye Reisicumhuru, B. M. Meclisi heyeti umumiyesi tarafından ve kendî azası meyanından bir intihap devresi için intihap olunur) sure • tindeki vuzuh ve kat'iyet bu hususta hatıra gelecek her türlü tereddütleri tamamen bertaraf edecek mahiyet ve kat'iyettedir. Şu halde Reisicumhur olabilmek için meb'us olmak şarttır. Halil Beyin mütaleaları arasında dikkate şayan bir nokta vardır. Riyaseticumhur tnakamının ehemmî yet va azametinin istikrarı için mademkî Meclis devrei içtimaiyesi dört senedir, bundan evvel her hangi bir sebeple Meclis intihabı yenileşse bile Reisicumhur intihabı yenileşme • meüdir diyor. Bu mütalea da teşkilâtı esasiye kanununun umumî ve müşterek ruh ve mefhumuna ve bu husustaki kat'î hükümlere göre tamamen sakattır. Eğer bu prensip mevcut sara hat ve kat'î hükümlere rağmen bir an için kabul edilse hakimiyet bilâkaydü şart milletindir, gibi mevzu esas ve gayelerden uzaklaşılmış ve iradei milliyenin mutlak surette tecelligâhı olan Meclis salâhiyetine tecavüz edilmiş olur. tntihap yeni Ieş&ıiş, millet yeni itimat ve salâ hiyetle techiz ettiği vekillerini yol lamıs, bu Vekiller yeni kudret ve salâhiyetle işe başlamışlar, kendiIerinden evvelki Meclisin itimadile reyleri munzam olmadan icrabaşında tutacaklar, o halde hakimiyet bilâkaydü şart milletindir düsturu kat'isinîn tatbikattaki manasını anlamamak cidden güç olmaz mı? tşte bu ihtimale binaendir ki kanunu vazedenler otuz dördüncü maddenin şu fıkrasını (Meclisin intihap devresi hitam bulmuş veya intihabın tecdidine karar verilmiş olursa Reisicumhuru gelecek Meclis intihap eder) şekli ile tesbit etmiştir. Tukarıda işaret etmiştim. Halil Bey daha evvel gerek bu raaddeleri ve gerek her halde keniş bhr tetkik ve tecrübe neticesi olarak •a*' ve tedvin edilen teskiiâtı esa «îye kanununun ahkâmı umumiyesini tetkîk etseydi şüphesiz bu vazih hükümler karşısında her hangi bir tereddüde düşmezdi.» Zahire Borsası Vaziyeti maliyesi itibarile müşkül mevkide.. Ticaret Odası divanı riyaseti dün toplanarak Odaya ait muhtelif mes'eleleri müzakere etmiştir. Bu meyanda vaziyeti maliyesi itibarile müşkül bir mevkide bulunan Ticaret ve Zahire Borsası hakkında uzun miinakaşlar olmuş borsamn bugünkü vaziyeti tetkik edilmiştir. Zahire Borsasmın, son zamanlarda işlerin azlığı dolayısile vaziyeti maliyesi bozulmuş, hatta bir kaç ay evvel Ticaret Odasından istikraz ettiği bir meblâğ ile maaşları verebil miş idi. Ahiren Borsa idare meclisi borsa haricinde muamele gören bazı mevadın da borsaya kabulüne karar vermişti. Dünkü divanı riyaset içtimaında bu mes'eleler etrafında müzakere cereyan etmiş ye borsanm vaziyetini kurtarmak için işleri azaltmak lâzım geldiğine karar verilmiştir. Bu hu • susta son karar cumartesi günkü içtimada verilecektir. Balıkçılık enstitüsü şimdiye kadar ne yaptı? Bu müessesenin başında bulunan Estonyalı M. (Veberman) nasıl çalışıyor? Bu iki sual etrafında gazetemizle bazı matbuat tarafın dan yapılan neşriyat üzerine M. (Veberman) dün, îstanbul matbuat mümessillerini davet ederek, bu iki sual hakkında filî cevaplar ver miş ve bilhassa Baltaiimanı'nda damat Ferid'in metruk yalısmda ya pılmakta olan tesisatı gazetecilero göstererek çok müfit izahat ver mistir. M. Veberman burada, memle kete yeni bir müessese kazandırmış ve Avrupa'daki emsaline müşabih bir surette bir balıkçılık enstitüsü tesisi için çalışmış ve muvaffak olmuştur. Balıkçılık enstitüsü, memleketi mizde ilk defa teşkil edilen bir müessese olmak itibarile faaliyet sa hasına geçmek için bir çok müşkülâta maruz kalmış, fakat tktisat Vekâletinin göstermiş olduğu ciddî alâka müesseseyi vücude getirmeğe sai olmuştur. Müessese temmuz ortalarına doğru küşat edilecektir. Ve Türkiye'de ilk defa da fennî, ilmî balıkçılık için nazarî ve amelî surette tedri satta bulunulacaktır. Enstitüye bu se ne için on talebe almacak ve bunlara iki ders gösterildikten sonra müte hassıs olarak diploma verilecektir. Gelecek sene almacak talebe adedi ziyadeleştirilecektir. Müessesede, sardalyecilik, kutu balığı, konserve balığı, tütün balığı, taze balık ticareti, balık avlamak usulleri, balık ağlarımn muhafaza usualleri, sahil ve açık deniz balıkçılığı gibi dersler okutulacaktır. Bu dersler M. Veberman ve biyoloji mütehassısı doktor (Simson) teknik mütehassısı doktor (Oskar) tarafından verilecektir. Müessesenin fennî kâtipliğini Amerika Darülfünunundan mezun Zeki Bey yapmaktadır. Bal'.k müfettişliği vazifesi bahriye erkânı harplarından mütekait Ne cip Bey ve müfettiş muavinliği de gene bahriyeden mütekait Asaf Bey ifa etmektedir. Baltalimanı enstitüsünün küşa • dından sonra Marmara adasındaki balıkçılık mektebi ilga olunacak tir. Haziran iptidalarmda tngilte re'den sipariş edilen (290) tonluk balıkçı vapuru tstanbul'a gelecek ve tngiltere'den sipariş edilen balıkçılık tedrisatına müteallik bütün alât ve malzeme de bir kaç haftaya kadar vasıl olacaktır. Müessesede canlı balıklar kolleksiyonu yapılacaktır. Yalının harem ve selâmlık kısımlarındaki havuz larda Türkiye'de yetişen bütün balıklar beslenecektir. Ayrıca da tatlı su halıklan için de ayrıca bir havuz yapılmıştır. Dünkü ziyaret esnasında, doktor (Veberman) bir muharririmize şu mütemmim malumatı vermiştir: Türkiye'de bomba ile balık avlamak usulünü kaldırmak lâzımdır. Bundan başka tuz fiatlarını da indirmelidir. Balıkçılık enstitüsü ya pılan program ile çalışmağa muvaffak olacaktır. Gerek hükumetin gösterdiği alâka, gerekse arkadaşların yardımile bugün hiç yoktan bir müessesese vücude getirdik. Ben esasen Türk nesline mensup olduğum için kendi memleketimde çalışıyor gibi Türkiye'de çahşıyorum. Esasen bu ilimdeki emeğim yirmi senelik tir. Tamaraüe ihtisasım dahilinde bir meslek olduğu için elimden geldiği kadar çahşıyorum.» Mektepler ve spor kulüplsri Ankara 6 Mekteplilerin spor kulüplerinden çekilmelerinin bir çok kuvvetli idman teşekküllerini zayıflattığı ve kulüpl»rin bundan şikâyet ettiği ve yeni unsurların yetişmesine bu şerait dahilinde imkân kalmathğı anlaşılmıstır. Bu sebeple talebenin tekrar müsait bazı şeraitle idman kulüplerine almması için Maarif Vekâleti nezdinde teşebbüslerde bulunul ması takarrür etmişti>. İstanbul meb'usu Rana Bey bu hususta Maarif Vekâletine müracant edecektir. Muhafız gücii bisikletçilerı Ankara 6 Muhafız gücü bisikletçileri bir haziranda iki kafile olarak Şark ve Garp hudutlarımıza kadar bir tenezzüh yapacaklardır. Bir sporcu diskalifye edildi İzmir 5 Altay kulübünden futbolcü Vahap hakeme hakaret ettiğinden bir sene diskalifye edil mistîr. Kolipostal işleri Işler günü gününe çıkarılabilecek mi? Paket ve koli postal muamelesi nin teahhurla tedvirinden şikâyet edilmekte idi. Bu şikâyetleri nazari dikkate alan Gümrük ve Posta idareleri yeni tedabir ittihaz etmişlerdir. Gümrük idaresi mevcut beş muayene memuruna 5 memur ilâvesile muayene kadrosunu genişlettişi gibi Posta idaresi de memur adedini çoğaltmıştır. tdare memurları bu hafta mesai saatleri haricinde bir müddet çah şarak elde mevcut muamelâtı ik mal edecekler, bundan sonra her gelen posta ve kolinin ayni günde muamele görmesi temin edüecektir. Esnaf cemiyetleri Gazi ve Lord Athlen (Birinci sahifeden mabait ) Türk siyasetini daima ileriye götürdüğünü izah etmektedir. Ga zete makalesinin sonunda Gazi Hz. nin ecnebi memleketlerde bir seyahat yapmağa karar vereceği günün uzak olmamasını te menni ederek diyor ki: «Gazi Hz. böyle bir seyahati yapmak için vakit buldukça, geçen hafta misafirleri olan hanedan azasının memleketinde, başka her hangi memlekette göreceği hüsnü kabulden daha hararetli bir surette karşılanacaktır.» Gazi'nin ingiliz Lorduna hediyeleri Taymis gazetesinin verdiği habere göre Gazi Hz. Lort Athlon ve Leydi Alis'e gümüş çerçiveli bir fotoğrafilerini ve nutukla rından İngiliz'ceye tercüme edilmiş nüshalarından birini hediye etmişlerdir. Hukuk fakültesi reisli ğinden: Balkan haftası münasebetile şahrimize gelmiş olan Atina meb'usu maruf muharrir ve si yasilerinden Mösyö Leon Makkas 8 mayıs 931 tarihine müsadif cuma günü saat 17 de Darülfünun Vezneciler'deki konferans salo nunda «Şark'ta sulhü müsalemet teşkilâtı» mevzulu bir konferans verecektir. Arzu buyuran zevatın teşrifleri. tantik Hikmet B. aleyhine açılan hakaret davasına dün Ağırceza mahkemesinde devam edilecekti. Fakat Bursa Ağırceza mahkemesi riyasetinden tstanbul Ağırceza ri yasetine gelen bir telgrafta Hikmet Beyin rahatsız olduğu bildirilmiş olduğundan muhakeme 20 mayıs öğleden sonraya talik edilmiştir. Sabık bir Belediye müdürü Ağırcezaya verildi Sabık Kadıköy Belediye müdürü Dr. Nazif Şerif B. evvelce Yeniköy Belediye müdürü iken yaptığı yolsuz bir istimlâkten dolayı Bursa Ağirceza mahkemesine verilmiştir. Nazif Beyin Tarabya'da istimlâk ettirdiği bir yer için değerinden 35 misli fazla para verdirdiği iddia edilmektedir. Kadriye H. Hikmet B. davast Kadrive H. tarafından sabık müs tstanbul Terbiyei bedeniye kulübü menfaatine bir müsamere Hazirarada murakabe tstanbul Terbiyei bedeniye kulübü menfaatine olarak C. H. Fırkası usulü değiştiriliyor Hekimoğlu nahiyesi himayesinde bu akşam Millet tivatrosunda bir müEsnaf cemiyetleri murakıpliği, haziran iptidasından itibaren şeh samere verilecektir. Bu müsamererimizde mevcut bulunan Esnaf ce • de dram heyeti tarafından Sevda miyetlerini yeni bir usulde tesçil e kurbanları piyesi ve komik Şevki B. decektir. tarafından da <rKız mı, Kısrak mı?» İstanbul'da 44 esnaf cemiyeti ve komedisi temsil edilecektir. Bundan altmış bin esnaf mevcut bulunmakta başka varyete ve kantoiar da vardır dir. Esnafın ancak yüzde altmışı Ankara sporcuları İzmir'de cemiyetlerine mukayyet bulunmakİzmir 6 (A. A.) Vürutlarına ta ve bunlann da murakaheleri intizar olunan Ankara sporcuları müşkül bulunmaktadır. Halbuki, şehrimize gelmişlerdir. Misafirler yeni usul tescil muamelesi bunlann tertip heyeti namına üç kişilik bir cümlesini murakabe etmek imkâ heyet tarafından Menemen'de istiknmı verecektir. bal edilmişlerdir. Spocular Basma Şimdiye kadar her cemiyet evrak' hane itsasyonunda şehrimiz sporcumatbua ve hesabiyelerini kendisi tabettirmekte idi. Bunun mahzurlu ları tarafından parlak ve pek samimî olduğu görüldüğünden hazirandan bir surette karşılanmışlar ve «yaşa^ itibaren 44 esnaf cemiyetinin büt nidalarile selâmlanmışlardır. İzmir çeleri, muhasebe talimatları, hesap mıntakası namına futbol heyeti redefterleri, fotoğrafh künye karton isi Danyel Bey kendilerine beyanı ları, kullanacakları kıymetli mak hoşamedi ederek buket takdim et buzlar kâmilen bir şekilde ve bir miştir. sistemde olacaktır. Miasfirler otomobillerle doğruca Murakıplik bu defterleri gayet Rağıp Paşa oteline indirilmişlerdir. ucuz tabettirmiştir. Bunlar bedeli mukabilinde cemiyetlere tevzi edilecektir. Hazirandan itibaren üzer lerinde kıymet yazılı olmıyan açık makbuzların istimali menedilmiştir. İsveç grupu tetkikat Bütün evrak ve defterler cilt ve varak numaralarını müteselsil surette icra etmektedir ihtiva etmektedir. Bundan başka Ticaret ve Sanayi Sirkeci Haydarpaşa arasında feOdaları kanunu mucibince tesisi lâribot tesisatı için yapılacak sondaj zım gelen (murakabe bürosu) ha ameliyatını, bir Belçika grupu taahzirandan itibaren tesis edilecektir. hüt etmişti. Bilâhare bu grup bu te Feribot tesisatı îrtihal Merhum Ahmet MitP» Efendi refikası Servet Hanım dün Bey koz'daki sahilhanesinde vefat et • miştir. Bugün öğliyin Beykoz'daki makberei mahsusasına defnedile cektir. Allah rahmet eylesin. şebbüsten vaz geçmiştir. Şimdi Anadolu'da yeni hatlar in« şa eden İsveç grupu, feribot tesisatı için Devlet demiryolları nam ve hesabına tetkikat yapmaktadır. Bu tetkikat bittikten sonra Devlet demiryolları tesisata başhyacak ve feri botlar mubayaa ve celbedecektir.