30 Haziran 1931 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 2

30 Haziran 1931 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 2

Cumhuriyet 30 Haziran ı931 Sayım vergisi kanuıiu Mecliste kabul edildi . »I •• Sehir ve memleket haberleri Bono tevziatı ne Vapurcular gene zaman başlıyacak? rekabete başlıyor Yunanistan'a giden he yetlerden biri geldi Gayrimübadillerin Yunanistan'da bıraktıkları mallarm takdiri kıymeti için giden heyetlerden Merkezî Makedonya heyeti dün sabah şehrimize gelmiştir. Takdiri kıymet komisyonu reisi Faik Nüzhet Beyin verdiği izahata göre Şarkî Makidonya, Tesalya, Ipir ve Garbî Trakya'ya giden takdiri kıymet heyetleri de iki üç güne kadar İstanbul'a döneceklerdir. Adalara giden takdiri kıymet heyeti ise işlerini henüz bitiremediği için temmuzun onuna doğru gele • ceklerdir. Bu heyetler Yunanîstan'ın muhtelif mmtakalarmda yaptıkları tetkikata dair raporlarını İstanbul takdiri kıymet komisyonu riyasetine vereceklerdir. Komisyonun raporlar üzerindeki tetkikatı bittikten sonra Malîye Vekâleti gayrimübadillere bono tevziatına başlıyacaktır. Siyasîicmal Almanya Rusya 1925 senesinde Sovyet Rusya*sı ile Almanya arasmda Berlin'de akdolu» nup müddeti haziranm yîrmi dokuzunda hitam bulacak olan muahede bir kaç gün evel Moskova'da Sovyet Hariciye komiser muavini Krestinski Yoldaşla Alman sefiri Her Von Dirksen arasmda imza ve teati edilen bir protokol il iki sene müddetle temdit edilmiştir. Tarafeynden biri bir sene evvel feshini haber vermediği takdirde bu muahede 1933 senesi 30 haziranından sonra dahi mevkii mer'iyette kalacaktır. Berlin muahedesi 1922 tarihinde bu iki devlet arasında akdolunan Rapello muahedesinin tevsi edilmiş yeni bir şekli olup Versay ahitna, mesi ile birlikte Almanya haricî siyasetinin esas hatlarını teşkil et mektedir. Sovyetler Versay muahedesinin ne heyeti umumiyesini, ne de bir kısmını tanımamışlardır. Al manya devleti ötedenberi Berlin muahedesine büyük ehemmiyet verdiğinden Lokarno misakı ile Cemiyeti Akvama dahil olmazdan evvel Cemiyeti Akvam misakının on nltıncı maddesindeki asker geçirmek ve boy kot ilân etmek gibi taahhüdatın Sovyetler ile mevcut muahedesile tenakuz teşkil edip etmediğini öğrenmek için mezkur madde hakkında su reti mahsusaca izahat istemiş ve ancak bu noktada tatbik edildikten sonra Cemiyeti Akvama dahil o!mu; idi. Vergiden bu sene için 2> gelecek sene içîn 4 milyon lira indirilmiştir ( Birinci sahifeden mdbait ) Bir Malmüdürü tevkif edildi Bakırköy Maliyesinde 110?000jira^ihtüâs! Maliye müfettişleri tarafmdan Bakırköy matmüdürlüğünde yapılmakta olan tahkikat esnasında malmüdürü Nail Beyin 110 bîn liralık bir ihtilâsı meydana çıkarılmıştır. Derhal işten el çektirilerek adliyeye tevdi edilen muhtelis malmüdürü i • kinci istintak hâkimi tarafındun hemen tevkif edilmiştir. Bu ihtilâs hâdisesi garip bir muamelenin ihbarı neticesmde meydana çıkarılmıştır. Şehrimizde maaş cüzdanı sarraflığı yapan tafecilerden birisi malulgazilerden bir kısmma borç para vermiş, cüzdanlarını kendisi almıştır. Bu iş için Noterden mukaveleler yapılmıştır. Günün bi rinde sarraf Bakırköy malmüdürü Nail Beye giderek elindeki cüzdanların on seneliğini almak istemis, ve buna muvaffak ta olmustur. Alâkadar malullerin bu işten haberleri olmadığından bu tefeci zavallı ma lullerin paralarını deve yapmıştır. Maluller bilâhare işten haberdar olarak müfettişiiğe şikâyette bulunmuşlardır. Bu şikâyet üzerine mü fettişler tahkikata başlamışlar, bu işin tahkiki esnasında da 110 bin liralık ihtilâsı meydana çıkarmışlardır. Malmüdürü Nail Bey tahkikat bittikten sonra Ağırceza mahkemesine verilecektir. 1 vanat teşebbüsünün de teşmil edil miş olacağını söyledi. Maliye Vekili Mustafa Abdül hatik Bey cevap verdi: « Bu gibi hayvanlar 3 yaşında kullanılmağa başîanıyor. Muzır olmacma rağmen maalesef köylü bunu yapıyor. Muafiyet müddetinin çoğaldılması bir haksızlik teşkil edecektir. Binek hayvanatının 5 yaşından evvel kullanılmasmı meneden bir kanun yapılmadan bu istisnaiyet doğru olamaz Dedi. Sait Azmi Bey (Kayseri) İktisat encümeninin köylünün bir çift öküzünü vergiden istisna etmesine rağmen Biitçe encümeninin bunları vergiye tâbi tuttuğunu, maddenin İktisat encümeni kararına göre tadilini talep etti. Maliye Vekili böyle bir istisnaiyetin tatbikı itnkânı bulunmadığını, vergi miktarında yapılan tenzilâtın bu sene için 2 milyon küsur liraya, gelecek sene için 4 milyon liraya baliğ olduğunu, bazı yelrerde ka tırla da çift sürüldüğü için öküzün çift hayvanı sayılmasının bir taraftan da haksızlığı mucip olacağını söyledi. Rerazi Bey (Sıvas) Yapılan vergi tadilâtının bütçede biıyük fedakârlıkları istilzam ettiğini, köylüye kalan verginin yalnız arazi ve hayvan vergilerinden ibaret kaldığını ve teklif edilen kanun lâyihasile ahnacak sayım vergisinin iktisadî bir ağırlık teşkil etmiyeceğini söyledi. Bundan sonra çift hayvanatının vergiden istisnası, muafiyet müddetinin tahdidi teklifleri reye kona rak reddedildi ve madde aynen kabul olundu. Haksızhk olacak! Çift öküzleri esasları ve yapılan tadilâtı rakamlarla anlattı ve dedi ki: « Bu vergi tadilâtında elden gelen bütün tenzilât yapılmıştır. O kadar ki meselâ 930 senesinde altın üzerine alınan vergi miktarları ayni dereceye irca edilmiş, hatta mühim bir kısmında daha aşağıya indiril miştir. Bugün için tiftik vergisinde ya • pılacak tadilât daha isabetli bir hareket olamıyacaktır. Bugün düşük olan fiatın yarın yükselmesi kuv vetle ümit edümektedir.» Müteakiben diğer teklifler red, maddeler kabul olunarak kanunun birinci müzakeresi ikmal «dtldi. Bu sırada sayım kanununda yazılı eşek kelimesinin merkep kelime sine tahvili için iki takrir verildi. Takrirler reye konurken Meclis salonunda alaylar, gülüşmeler başladı. Meclis ekseriyeti kelimeyi kanunda yazıldığı şekilde kabul etti. Celse persembeye talik edildi. Şurayi Devlet tanzimat dairesi reisliğine bir zatın intîhabı bakkındaki Basvekâlet tezkeresi Dahiliye ve Adliye encümenlerine Iıavale edilmistir. Her iki taraf ücretleri son hadde indirecek Vapurcuların feshine kaarr ver dikleri Karadeniz itilâfnamesi do • layısile ahiren yeni bir vaziyet hâ • dis olmustur. Seyrisefain idaresi vapurcular itilâfnameyi feshettikleri takdirde geniş bir rekabete hazırlanmaktadır. Dün Seyrisefain idaresinden öğrendiğimize göre, şayet va purcular fiatı kıracak olurlarsa Seyrisefain idaresi ücretleri son hadde indirecektir. Diğer taraftan vapurcular kendi aralarında mukabil bir blok tesis ederek Seyrisefain idaresile rekabete karar vermişlerdir. Hatta, Yelkencizade Şükrü B. in bilhassa bu mes'ele için Samsun'dan stanbul'a geldiği ve Birlik reisi Muzaffer Beyin de dahil olduğu bir içtimada Seyrisefain idaresile rekabet etmeğe karar verildiği ve bunun için de bazı tedbirler it» tihaz edildiği söylenmektedir. Muhtelif vapur armatörlerinin bu bapta müttehiden söylediklerine jröre itilâfın suya düşmesine sebep, Seyrisefain idaresinin hasılatın yüzde ellisini almak istemesi ve 1endilerine Karadeniz sahasında iş bırakmamasıdır. Vapurcular Seyri • sefain idaresinin büyük vapurları olduğuna göre, bu rekabeti Kara • deniz'de değil ecnebi memleketlerine seferler yapmak suretile ecnebi vapur kumpanyalarına yapması lâzım geldiğini ileri sürmektedirler. Vapurlar bu hafta zarfında tekrar içtima ederek sekiz hazirandan sonraki serbest seferler için bazı mu • karrerat ittihaz edeceklerdir. Eşek mi, merkep nıi? Kaç kişi bono aldı? Tanzimat dairesi riyaseti Dün de yazdığımız veçhile muhacirlerin bono almak üzere vaki olan müracaatleri nihayet bulmuş tur. Müracaat edenlerin miktarı 750850 arasındadır. İstanbul'da mii badillerin umum yekunu 56 milyon lira arasındadır. Vergiler hafifliyor! Sayım vergisi Mecliste kabul edilen sayım vergisi kanununun eiaslan sunlarJır: 1 Türkiye Cumhuriyeti hudutları dahilinde bulunan bilumum davarlar, develer, sığır, manda, at, kısrak, katır, eşek ve domuzlar bu kanun mucîbince vergiye tâbidir. 2 Aşağıda yazılı hayvanlar vergiden muaftır. A Her malî seneye takaddüm eden nisan ayının iptidasmda 1 yaşmı ikmal etmemiş olan davarlar, B Her nisan iptidasmda 2 yaşını doldurmamış bulunan sığır, manda, develer, C Her nisan iptidasmda 3 yaşını doldurmamış bulunan at, kısrak, katır, ve eşekler, Ç Her eylulün 16 ıncı günü henüz altı aylık olmıyan domuzlar. D Hükumetçe tayin edilecek şerait altında memleket dahil ve haricinde tedarik edilip damızlık ol« dukları resmî vesikalarla tekit olunan aygır, boğa, teke, koç ve merkepler. E Nakliyatta kullanılmaları itibarile kazanç vergUine tâbi olan umumî hayvanlar. P Ordu ve jandarmaya ait hayvanlarla kanunen rükup hakkına malik olan zabitan ve efradm bînek kayvanlan. 3 Davar ve ehlî hayvanlar vergisini hayvan sahiplerî verîr. Hayvan kimin eltnde bulunursa sahibi odur. 4 Vergi hayvan başına alinı yor. Kanunun 14 üncü maddesine göre vergi 931 senesinde hayvan ba şına olarak şöyle alınıyor: Koyun ve kıl keçi 60, tiftik 40, deve 200, manda 150, sığır 100 at, kısrak, katır 100, eşek 50, domuz 350 kuruş. Vergi 932 de şu suretle alımr: Koyun ve kıl keçi 50, tiftik 40, deve 200, manda 150, sığır 90, at, kısrak, katır 125, eşek 40, domuz 30 ku ruş. Vergi tahsil müddetleri şöyledir: Birincî tahsil müddeti davarlar ve deverler için haziran, sığır ve man dalar, at ve eşekler için eylul, do muzlar için teşrinievvel ayları ve ayların ilk haftasıdır. İkinci taksit bu ayları takip eden ayların birinci haftasıdır. r 8sD<sırIİ Belediyede teftişler Mülkiye müfettişlerinin Sandal Bedesteni ile Darülacezede yap • makta oldukları tetkîkat ikmal e dilmistir. Müfettişler raporlarını Dahiliye Vekâletine göndermişlerdir. tstanbul'daki Mülkiye müfettiş lerinin Ankara'ya davet edüdikleri doğru değildir. Teftişat devam et • mektedir. Eczacı ve dişçiler Yalnız Dişçi mektebi müstakil olacak Tıp Fakültesi meclisî müderrisini dün Fakülte reisi Tevfik Recep Beyin riyasetinde fevkalâde bir içtima aktetmiştir. Bu içtimada Eczact ve dişçi mekteplerinin Tıp Fakültesinden ayrılarak Darülfünun Emanetine merbut olmak üzere müstakil birer Fakülte halinde idaresi hakkmdakî teklifi müzakere etmiştir. İçtima çok hararetli olmuş bazı müderrisler ekseriyet reyi hilâfında iki mektebin de vaziyetleri itibarile müstakillen Darülfünun Emanetı • ne merbut kalmalarının daha doğru olacağı mütaleasında bulun muşlardır. Neticede Meclisi müderrisinin büyük bir ekseriyetle yalnız Dişçi mektebinin Tıp Fakültesinden kemafissabık Fakülteye merbut bir aynlmasına ve Eczacı mektebinin mektep halinde kalmasma karar verilmiştir. Bu karar Eczacı mektebi muhitinde büyük bir teessür uyandırmıştır. Mektep müderris ve muallimleri bugün veya yarın fevkalâde bir içtima aktederek Tıp Fakülte sinin bu kararı hakkında Darülfünun Emanetine veya Maarif Vekâletine müracaat şekillerinden birinin kabulü hakkında karar vereceklerdir. Sıra nalbantlara geldi! Belediye nalbant dükkânlarının ıslaht için mühlet vermişti. Bu mühlet bu akşam nihayet bulmaktadır. Yarından itibaren Belediye nal • bant dükkânlarını sıkı bir surette teftişe tâbi tutacaktır. Maamafih şimdiden yapılan tetkikata göre hiç bir nalbant, dükkânını ıslah etmemiştir. Belediye dükkânlarını ıslah et • miyen nalbantları tecziye edecektir. Belediyenin nalbant dükkânla • rı hakkında yaptığı talimatnameye göre bu dükkânlar caddede bulunmıyacaktır. Caddelerdeki dükkânlar iç sokaklara nakledilecekler • dir. Bundan başka nalbantlar mektepler civannda olmıyacaktır. Dükkânların zemini, beton olacak ve içerisinde hayvan nalı imal edecek aletler bulunacaktır. Belediye Fatih hayvan hastane • sinde nalbantlar için bir kurs aç • mıştı. Bu kurs bitmiş ve 22 nalbant ehliyetlerini isbat etmişlerdir. Bu rada yeniden bir kurs açılarak di • ğer nalbantlar celbedilecektir. Kursta fennî nalbantcılık hakkında tedrisatta bulunulmaktadır. Tiftik ve kıl keçileri Vergi nisbetlerine dair maddeler müzakere edilîrken Emin Bey (Es kişehir) alınan miktarlara temasla dedi ki: « Tiftikten alınan 40 kuruş ağırdır. Tiftik piyasası muhtelif rakip piyasalar yüzünden düskün vaziyettedir. Tiftiğin hîmayesi verginin 20 kuruşa indirilmesi lâzımdır. Bir kısım Cenup ve Şark vilâyetlerimiz ahalisinin yegâne maişet vasıtası olan kıl keçilerinin de himaye edilerek vergilerinin tenzili doğru olur.» Lâzımh mı, lüzumlu mu? Besim Atalay Bey (Aksaray^ kıl keçilerinin mazarratından bahsederek mümkün olursa kıl keçile rinin Bulgaristan'da olduğu gibi memleketimizden dışarı çıkanl masım teklif ederim. Hafız tbrahhn Bey (Isparta) Olduğu yerden atılarak bu kıl keçileri memleket için lâzımdır, dedi. Besim Atalay Bey Yanlış söylüyorsnn hocam. L&zımlı değil lü zumlu derler. Besim Atalay Bey bunu müteakip kıl keçileri vergisinin 70 kuruşa çıkarılması hakkında bir takrir verdi. Süleyman Sım Bey (Yozgat) ta tezini müdafaa etti. Hükumetçe satiftik keçileri vergisinin indirilmesi yım vergisi kanununda yapılmak üzere olan tadilâtın halk arasmda çok büyük tesirler yaptığını, memlekette 2,800,000 miktarında olan tiftik keçilerinin bu sene 3,400,000 dere cesine baliğ olduğunu söyledi. Hasan Fehmi Bey (Gümüşane) Biitçe encümeni namına verdiği izahatta yapılan tadilâtın istinat ettiği Çöpleri toplamak için bir teklif Vergiye itiraz! Müddeiumumiler Mimar M. Monjeri Belediye tanzifat işlerini bir grupla beraber deruhte etmek üzere Belediyeye müracaat etmiştir. Yapılan teklife göre şehrin çöplerinden istifade edî • lecektir. Grup îlk senelerde Belediyeye bir şey vermiyecek ise de bilâhare yüzde muayyen bir miktar vere cektir. Belediye bu hususta tetki katta bulunmaktadır. Rus konsolosu Malkin Yoldaş ile Ticaret müşaviri Saharof Yoldaş dün Vali Muhittin Beyi ziyaret etmişlerdir. Florya bahçesinin işgali tarzı etra fında verilen malumatı dün kay • detmiştik. Bu mes'elede ismi geçen sabık mülkiye müfettişi Aziz B. bize gönderdiği mektupta şöyle diyor: «Florya bahçesinin nısıf hisse sine altı kişi mutasarrıfız. Hissemizi Noterden musaddak kunturatla biri sine icar ettik. Müstecir bahçeyi işlettiği esnada kaymakam menetmiş Vilâyete müracaat ettik. Müracaat, tetkik ediliyor. Ayni zamanda ki taraf ta mahkemeye müracaat etmiştir. Müsellâh tecavüz yapılmış de ğildir. Pek hürmetkâr olduğum Vali Bey hakkında da hiç bir şikâyetim yoktur.» Valiyi ziyaret Son zamanlarda siyasî mehafilde Berlin muahedesinin temdit edilmiyeceği şayi olmuş idi. Fransa hükumeti Sovyet'ler ile ticarî ve si yasi bir itilâf akdi için müzakereye girişmiş olduğundan esk? Fransız Rus itilâfının ihya edileceği ve zengin sermayeli Fransa'dan daha ziyade istifade edeceği düşüncesi ile Sovyet hükumetinin Berlin muahedesinden vaz geçeceği tahmin olunuMeşhur sabıkalı Çolak Hayri al • yordu. Diger taraftan Anglo Saktıncı istintak hâkimi Süreyya Bey son devletlerinin Almanya'y» bu mitarafından tevkif edilmiştir. Çolak Hayri'nm son defa sebebiyet verdiği sakın temdidinden vaz geçirmeğe ve Sovyet'leri yalnız bırakmnğa calışkanlı vak'aya 6 ıncı istintak dairesi vaziyet ederek tahkikata başlamıştır. tıkları hissolunuyordu. Fakat bu tahminlerin şimdilik isabet ctmediği Moskova'da imzalanan protokok ile Adliyede yaz tatilleri 20 temmuz sabit olmustur. Rapello ahitnamesî ve bunun devada başlıyacak 5 eylulde hitam bulacaktır. Bu sene hangi mahkemelerin mı olan Berlin muahedesi gerek Sovyet'lerin, gerek Almanya'nın cihan nöbetçi kalacakları henüz bildiril siyasetinde yalnız ve tecrit edilmiş memistir. btr halde bulundukları bir ramanda akdolunmus idi. Şirndh^nun tekrar temdit edilmiş olması her iki Müstehcen neşriyatta bulunmak devletin hâlâ haricî vaziyetlerinden cürmile mahkemeye verilen «Piliç» emin olmadıklarmı ve aralarındaki gazetesi hakkındaki muhakemeye sıkı münasebatı devam ettirmek isdün devam edilmiş ve müdafaa yatediklerini isbat ediyor. Maahaza pılmıştır. Gazeteci Yusuf Ziya Bey bugünkü vaziyet bundan sekiz ve müdafaasında davaya mevzu teşkil beş sene evvelkinin ayni değildir. eden resimlerin bir kısmımn foto graf olduğunu, bunların Babıâli cad Cihan siyaseti çok değişmiştir. Şim desindeki dükkânlrda satıldığını, bir di İngiliz'ler ile Amerika'lılar berri Avrupa'da faal bir rol icra etmeğe kısmımn san'atkârane kıymeti bu • başlamışlardır. lunduğunu, yazıların da edebiyat Bunların siyaseti Almanya'ya mahiyetinde bulunduğunu, söylemişmümkün mertebe yardım etmeğe ve tir. Muhakeme karar için çarşainbabu devleti kendilerine raptetnıeğe ya kalmıştır. matuftur. Diğer taraftan Asya hü kumeti etrafmdaki mübarezeden dolayı tngiliz'ler ile Sovyet'lerin ve iktisadî mes'elelsrden dolayı Ame • rika ile Rusya'nın arası çok açıktır. Emniyet Sandığı tarafından satıBinaenaleyh bu devletler Berlin muahğa çıkarılan gayet kıymettar bir hedesinin tekrar temdit edilmiş olpara kolleksiyonunun dün Sandal Be masına rağmen Almanya'yı Sov desteninde satılması mukarrerdi. yet'ler ile sıkı münasebatta bulun Maarif Vekâleti Müzeler müdimaktan vaz geçirmeğe calışacak lardır. riyetinde bu kolleksiyonun tetkik edilmesini bildirdiğinden müzayede MUHARREM FEYZt tehir edilmiştir. Kolleksiyonun Vekâlet tarafından Müze için satın almması muhtemeldir. Fakat kolleksiyon sahibi çok para istemekte dir. Çolak Hayri mevkuf Yaz tatili " PHİ9 „ davaşı .;", Kıymetli bir kolleksiyon Zeynel Besim B. izmir'li seyyahlar! Bu sene tzmir'liler bir çok se yahatler tertip etraektedirler. Ge çenlerde şehrimize bir vapur seyyah gelmişti. İki gün evvel de diğer bir vapur seyyah geldi. tzmir'liler İs tanbul'a gelirken Çanakkale'de fcir müddet durarak Mehmetçik abidesini ziyaret ve kahramanlann ha tıralarmı taziz etmişlerdir. Yakında diğer bir seyyah kafilesi de tzmir'den Midilli'ye gidecektir. Meğer S. Fırkayı diriltmek istiyen o imiş! Florya bahçesi mes'elesi Avukatların seçtiği heyet Yeni kanunda gazeteleri Ankara'ya gidiyor tatil edebilecekler Kazanç vergisinin yeni şekline itiraz etmek üzere Baro namına Ankara'ya gönderilecek murahhaslar seçilmiştir. Heyet, Baronun sa • bık inzibat medisi azasından ömer Faruki ve yeni inzibat meclisi azasından Esat Beylerden mürekkeptir; bir iki güne kadar Ankara'ya hareket edeceklerdir. Avukatların kazanç vergisine itirazları şu suretle hülâsa edilmek • tedir: Avukatlar evvelâ dört sınıfa tefrik edilmiş ve sınıflara göre maktu kazanç vergisi alınmak esası kabul olunmuştu. Bundan başka oturduğu hane, yazıhane ve sayfiyeleri için de ayrıca vergi alınmak usulü konulmuştu. Avukatlar maktu verginin kaldırılmasını ve yalnız hane, yazıhane ve sayfiyelerden vergi alınmamasını istemektedirler. Ekmek 8,5 kuruşa Mes'ul müdürlüklcr kaldt lecek noktalar hakkında şu ma lumat veriliyor: Mes'ul müdiirlüklerin kaldı rılacak, yazılardan sahibi imti yazlar ve tahrir müdürleri mes'ul olacaktır. Namus ve seref ve haysiyete tecaviiz bilhassa Reisicumhur Hazretlerile Büyük Millet Meclisi Reisî hakkında velev îma tari kile de oUa, resim ve yazı ile neşriyat vaki olursa müddeiumumî gazeteyi tatil etmek suretile dava ikame etmek hakkını haiz olacaktır. Bu gibi cürümlerin ağır telâkki edilmesi için bir cereyan mevcuttur. Yeni kanun her türlü tenkit hakkını en geniş Belediye İktisat tşleri MUdürlüğü yeni ekmek narhını tesbit etmiştir. Son hafta zarfında Zahire Borsası cetvellerinde bir tenzil görüldüğü için ekmek f iatından da yirmi para tenziline karar verilmiştir. Bunun için 9 kuruş olan ekmek badema 8,5 kuruşa satılacaktır. Firancala ununda bir tenzil görül mediği içîn francala narhı ipka olunmuştur. Narh çarşamba günü sabahın dan itibaren tatbik olunacaktır. Muhittin B. Şile'den geldi Evveiki gün Şile ve civarındaki yol ve mektep inşaatını teftişe gi • den Vali ve Belediye Reisi Muhittin Beyle rüfekası dün avdet etmislerdir. Yapılan teftişte görül en nok • sanların izalesi için emirler ve • rilmiştir. sekilde vermektedir. Gazetele rin namus ve haysiyete vaki o lan tecavüzlerine nihayet verilecektir. Yeni matbuat kanunu lâyihası iki sene evvel hazırlanmıştır. Lâyihanın bugünkü vaziyetle alâkası yoktur. Lâyihanın tetkiki icap eden noktaları yeniden tet kik edilecektir. Temmuz maaşı Temmuz maaşının tevziine perşembe günü başlanılacaktır. Anadolu refikimiz mefsuh S. Fırkayı diriltmek şayiası hakkında şu haberi veriyor:«•Temin edildiğine göre S. Fsrkayı diriltmek teşebbüsü doğrudan doğruya îzmir'den ve İzmir'de bir tek zatın kafasından çıkmıştır. Ay dın telgrafım cektiren bu zat olduğu gibi Manisa'da mektum tutnlması istenilen içtimaların mürettibi de • gene bu zattır. Kendisini bu kada rihtimamla gizPosta müdiriyeti umumiyesi hesa liyen bu zatın kim oldugunu tahkibına Türkiye'de ilk defa basılarak ka lüzum gördük. Ve nihayet bunun olan pulların tab'ına eumartesi RÜHizmet gazetesi başmuharriri Zeynünden itibaren damga matbaa nel Besim Bey olduğunu anladık. sında başlanacaktır. Şimdiye kadar Filhakika S. Fırka programmda bu yapılan tecrübeler müsbet neticeler defa yapılması istenilen akalliyetlere vermiştir. Basılacak pullar 120 milve inhisarlara ait tadilâtın pek az yon lira kıymetinde olacak ve 10 paralıktan 250 kuruşluğa kadar tabedi bir müddet evvel ayni gazetede teşrih edilmiş olduğu düşünülürse lecekth*. mes'elenin içyüzü anlaşılır. izmir'de S. Fırkanın sabık mensupları Besim Cumhuriyet Merkez Bankasına Beyin bu hareketini hayretin de hissedar olup ta taksitlerini itmam fevkinde bir kelime ile tavsif edi edemeden vefat eden memurların yorlar. vereseleri bu taksitleri itmamda veZeynel Besim Beyin yegâne makya şimdiye kadar verdikleri mik sadı S. Fırkayı merkezi İzmir'de oltarı geri almakta muhtar bırakıl • mak üzere ihya ettikten sonra ya mışlardır. Keyfiyet bîr tamimle a • fırka Hderliğini, yahut kâtibi u ' lâkadarlara bildirilmiştir. mıuniliğini elde etmek imiş. Yeni pullar basılıyor Hisse alan memurlar