10 Kasım 1931 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 3

10 Kasım 1931 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 3

=10 Teşrinîsanl 1931 • "Cumharîyet SON TELGRAFLAR Esat B. in Izmir'deki Hayvancıhk, fidan ve meyvacılık için teftişleri Japon'lar bir şehri bombardıman ettiyeni tedbirler ahmyor Muallim mektebinde ler, Çiniiler taarruza hazırlanıyorlar Vali Kâzun Pş. nın beyanatı talebe ile yemek yedi Londra 9 (A.A.) Çin menabiin8en verilen haberlere göre Tien Tsin'de bir takım vahim hâdiseler blmuştur. Bu kargasalıklar esnasında Japon muhafrz kuvvetleri ku mandanınm Çin askerlerile Çin poHslerîne Japon'lara ait imtiyazlı mıntakanın 300 metre gerisine çekil meleri için emir verdiği söylenmektedir. Gene Çin membalarından alınan haberlere göre Çîn'liler kumandanın bu emrini dinlemediklerinden Ja pon'lar TienTsin'in Çin'lilerle meskun olan kısmmı ve kışlaları bom bardıman etmeğe başlamışlar ve bir takım maddî zarar ve hasar yap mışlardır. Pekin 9 (A.A.) TienTsin ile telefon muhabereleri kesilmiştir. Dün bir takım ehemmiyetli kargaşalıklar çıkaranlarla zabıta arasında teati edilen tiifek ateşi ancak sabaha karşı nihayet bulmuştur. Çin askerlerinin TienTsin'de idareyi ve hâkimiyeti ele geçirdikleri haber alınmıştır. Çin'li zabitler bu kargaşalıklara iştirak ederek ölen Çin'lilerin üzerinde Japon rövelverleri bulunduğunu iddia etmektedirler. Bu kargaşalıklar esnasmda 4 kişi ölmüs, 10 kişi de yaralanmıştır. İzmir 8 (A.A.) Şehrimizde bu Iunmakta olan Maarif Vekili Esat Bey bugün öğleden evvel Valiyi, müstah kem mevki kumandanlığını, Belediyeyi ve Cumhuriyet H. Fırkasını ziyaret etmişler, bilâhare Vekil beraberinde Vali Kâzun Pş., Maarif müfettişî umumisi Hikmet ve teftiş heyeri reisi Rıdvan ve kalemi mahsus mödürü Nihat Beyler olduğu halde Karataş orta mektebile erkek muallim mektebini ziyaret etmişler bn mekteplerde gördükleri intfzam ve temizliği ve heyeti tedrisiye üe ta lebenin gayrelterini şayani takdir bolmuşlardır. Vekil B. heyelâna mani olmak maksadile erkek muallim mektebinin cephesinde inşa edilmekte ve pek lüzumlu olan takviye dıvarlan ve merdfven insaatını tetkik etmislerdir. Müşarünileyh öğle yeraeğini Erkek muallim mektebinde talebe fle birlikte yemisler ve yemek esnasında talebeye Cumhuriyetin verdiği feyizli bir devirde tahsfl ve terbiye almakta ve bilbassa memleket evlâtlarmı yetistirecek terbiye sistemlerini ögrenmekte olmalarından pek bahtiyar ve gıptaya şayan olduklannı beyan etmistir. Yemekten sonra Vekil B. san'atlar mektebile talebe yurdunu ve sepet çiçek mektebini ziyaret etmislerdir. Bundan sonra Vekil B. henüz ban nevakisi ikmal edilmekte bulunan ve büyük bir hizmet eseri olmak üzere tesis edilmis olan millî kütüpaneyi ziyaret etmistir. Bondan sonra tekrar Erkek muallim mektebme gidilerek Muallimler Birli ğinin verdikleri çay ziyafetinde bulunmuşlardır. Ziyafet esnasında Vekil beyefendi muallim ve mürebbîlerin hedef ve gayretleri etrafmda inkılâp ve Cumhuriyetin canlı umdelerini tasvir eylemişlerdir. Çay ziyafetinden sonra millet mektepleri dahi ziyaret edilmis burada kadm ve erkek halkımızın gösterdikleri hahiş ve gayretleri ve muallimlerimizin mesai ve faaliyetlerini takdire lâyık bulmuşlardır. Tehacüm mek teplerde yeniden bazı şubeler ve kurslar açmak ihytiyacını göstermektedir. tzmir, teşrinisani (Hususî) Vahareket memleketimizin her tara limiz Kâzım Paşanın «Cumhuriyet» e fına sirayet edecektir. Bu cins küverdiği beyanattan yol ve maarif faa meslerden alınan horozlar yerli tavuk kümeslerine iltihak edince esliyetine dair olan kısmı evvelce bilki yerli cinsler ayrılır, bu suretle dirmiştim. Bugün de Vali Pş. nın ıstıfa husule gelir. Bu hareket baş diğer faaliyetler hakkındaki izahalamıştır. tını naklediyorum: Çin'de vaziyet Gittikçe vahimleşiyor! IHEFT îzmir'de ziraî faaliyet NAL1NA MIHINA Maarif Vekili Kadm ruhu ne esrarlı şeydir? 1 Japon mevzilerinin bombardimcan Tokyo 9 (A.A.) Asahi gaze tesinin verdiği bir habere göre Ce neral Machang Shan Japon mevzilerini bombardıman etmeğe başla mıştır. Hayvancılığa verilen ehemmiyet Fidancılık ve meyvacılık Tokyo 9 (A.A.) Harbiye Nezaretine gelen haberler Mançuri'nin şimalinde vaziyetin daha tehditkâr bir hal aldığını göstermektedir. Çünkü Çin'liler Anganchi mevkiinin cenubunda 5600 piyade, 2400 süvari ve 300 topçudan mürekkep büyük bir kuvvet toplamaktadırlar. Halbuki Japon'larm bu havalide ancak 1000 kadar askerleri bulunmaktadır. Taonan'dan göndeirlen Japon takviye kıtaatının büyük bir kısmı Chang Chun şehrine doğru geri çağırılmış olduğundan elde istifade edilebilecek pek az kuvvet kalmıştır. Vaziyet vahimleşiyor Kıbrıs'ta 400 kişi Nefyedildi İstinaf Mahkemeleri Selânik ve İskenderiye'de İstanbul'da üç hâkimi yapılan nümayişler münferitlik yapılıyor Londra 9 (A.A.) Kıbrıstan ge len haberlere nazaran Famagusta'dalri en büyük tngiliz memurunun resmi ikametgâhı yakılmıştır. Son isyanın mu harrikleri. müebbet nefye mahkum edibnişlerdir. 400 şüpheli şahıs nefye dümistîr. Ankara 9 (Telefonla) Temyiz mahkemesinin bu sene Ankara'ya nakli, münasip bir bina bulunamadığından kabil olamıyacaktır. İstinaf mahkemelerinm tekrar küşat edilmesi henüz bir tasavvurdan ıbarettir. Üerde bâtçe müsait olduğu takdirde bu mes'ele görüşülecektir. tstanbul'da üç hâkimi münferitlik tesis edilecektir. Hâkimi münferitlik biIahare Trabzon ve İzmir'e teşmil olo nacaktır. Adliye Vekâletince mücrim çocuklann ıslahı için yapılacak ıslahat hakkmda tetkikata devam olunmaktadır. Islahat için İtalya'dald usuDerden istifade edilecektir. Selânik'teki âyin ve museviler Selânik 9 (A.A.) Kıbrısta vukua gelen son hâdiseler esnasında telef olmuş olan Kıbrıs'lılann îstirahati ruhu için dün, dinî bir âyin icra edilmistir. Bütün Yahudi teşkilâtlan mümessilleri âyinde hazır bulunmuşlar ve kiliseler deki lâhitlere çelenkler koymuşlardır. Yahudi bir hatip, Yunanistan yahudüerinin Kıbns'blar lehindeki millî harekete iştirak etmekte olduklarını söylemiştir. Dün bütün Selânik halkı, Kıbns'm Yunanistan'la birleşmesi lehinde şehrin bir çok kiliselerinde nümayişler yapmışlardır. Bin'.erce halk, adanın istihlâsı için mücadele ederken ölenlerin hatırasmı tebcil için yapılan muazzam dinî nümayişlerde hazır bulunmuslardır. Atina 9 (Hususî) İskenderiyeden verilen babere göre, İngiliz fevkalâde komiserliğinin mümaneatına rağmen, Kıbns vekayii esnasında ölenlerin istirahati ruhu için bir âyini ruhanî icra edilmiştir. Patrik Meletyos hazıruna heyecan veren bir dua okumuştur. Kendi kendine dolup boşalan bir göl Roma 9 (A.A.) Leprignano Carpena gölünde son zamanlarda gayet garip bir takım hâdiseler olmuştur. Su bir gün zarfında müteaddit Ankara 8 (Telefonla) Baş vekil İsmet Pş. Hz. nin Moskova'ya yapacağı defalar çekilerek göl bomboş kalmış seyahatin ilkbaharda icrası muhtemel ve sonra derinden gelen gürültüler ve mahallî sarsıntılar ile müterafık dir. olarak sular tekrar gölü doldurmuştur. Ankara 9 (Telefonla) Polis Vak'aya şahit olanlar, su tekrar teşkilât ve vezaifi hakkındaki kanun meydana çıkmadan evvel kesif bir sis Iâyihası Vekîller Heyetince kabul o tabakası hasıl olmakta ve sonra dalunmuştur. Lâyiha Meclise sevkedil ğılmakta ve her defa su kaynamak mek üzeredir. suretile normal sevîyesine gelirken yeniden teşekkül etmektedir. ismet Pş.nın Moskova seyahatı Yeni polis kanunu Muğla'da orman yangını inhisar idareleri hakkındaki tetkikat Ankara 9 (Telefonla) înhisar îdarelerinin muhasebe ve satış teşkilâtının tevbidi için teşkil edilen ko misyon bugün muhasebei umumiye mtidürü Faik Beyin riyaseti altında toplandı. Komisyonun mesaisi bir kaç gün sürecektir. Ankara Hukukunda Yeni müderrisler Dahiliye Vekili Adana'da Adana 8 Dahiliye Vekili Şükrü Kaya Bey Toros ekspresile buraya geldi. Vekil Bey doğruca Şark'a gidecek, dönüşte Adana'ya uğrıyacaktır. Mısır ve Belçika Sefirleri Ankara 9 (Telefonla) Mısır ve Belçika sefirleri Hariciye Vekilini ziyaret ederek görüştüler. Afgan veliahtı evlendi Peshawar 9 (A.A.) Efgan Veliantı Prens Mehmet Zahir Hanın Serdar Ahmet Şan Hanın kızile evlenme merasimi Kâbil'de yapılmıştır. Muğla 9 (A.A.) Muğla'nm Göktepe ormanlarmda yangın çık • Belgrat 9 (A.A.) İntihabat, dün mışsa da alınan tedabir ve merkezden aksam hitam bulmuştur. İntihabat, gönderilen kuvvetlerle söndürül • tam bir intizam içinde cereyan et müştür. mistir. İntihabata iştirak edenlerin miktarı mühimdir. Karadağ'da, Silvanya'da, Dalmaçya'da ve Belgrat'ta intibabata iştirak edenlerin miktarı yüzde 50 ye baliğ olmuştur. Ankara 9 (Telefonla) Hukuk BosnaHersek'te müslüman unsur, mektebi profesörler meclisi bugün içti kütle halinde intihabata iştirak eylema ederek Ağaoğlu Ahmet Beyden inmiştir. Namzetliklerini koymuş olan hilâl eden hukuku esasiye müderrisli • bütün nazırlar, tekrar intihap edil ğine Yusuf Ziya Beyin, Sofya Sefiri Tev mişlerdir. fik Kâmil Beyden inhilâl eden Roma hu kuku dersine de muallim ünvanile Dr. Ali Fuat Beyin tayinleri kararlaşbnl Sofya 9 (A.A.) Dün akşam, Rus mıştır. Meclis mektebin açıldığı tarih ihtilâlinin 15 inci yıldönümü münatenberi Roma hukuku dersini deruhde sebetile komünistler nümayiş icrasına eden Tevfik Kâmil Beye fahrî profeteşebbüs etmislerdir. Polis, bir çok sör ünvanını tevcih etmeyi kararlasfariçtimaları dağitmış ve elli talebeyi mıştır. Bu sene mektebe girmeğe talip tevkif etmistir. Bu talebe, dün gece olanlann adedi 200 kişidir. Kayıt müd serbest bırakılmıştır. deti bir hafta sonra bitecektir. Padouene varoşunda 600 kadar komünist nümayiş icrasına teşebbüs Profesörler meclisi riyasetine Adliye etmislerdir. Polis, bunları dağıtmak Vekili Yusuf Kemal, reis vekilliğine de hukuku düvel müderrisi Cemil Beyler se için havaya ateş etmistir. İki komünist yaralanmıştır. çilmişlerdir. Yogoslâvya intihabatı « Memleketimizin bir ziraat memleketi olduğu dünyaca kabul olunmuştur. Hayvancıhk, fidan ve meyvacılık kolunun geri kaldığını nazari dikkate alan hükumetimizin emirlerinden ilham alan vilâyeti • mizde hayvancıhk, fidancılık ve meyvacılık hareketine karşı büyük bir alâka vardır. Vilâyetimizin İngiliz ve Angilo Arap kanlı damızIıkları ve aynca sun'î telkih sistemi ile hayvanlar ıslah edilmektedir. Bu sene ayrıca köylerimize İktisat Vekâletinin tavsiye*i veçhile Balı kesir ve Çanakkale Vilâyetlerinden altmıs iyi cins boğa celbedilecektir. Ancak o iklimin boğaları bizim vilâyetimiz iklimine uyğun geliyor. Bunlar zengin ve inek sürüsü kalabalık olan köylere verilecektir. Bunlann paraları tzmir Ziraat Bankasında toplanmaktadır. Boğalar her halde ilkbahar mevsimine kadar İzmir Vilâyetine getirilecektir. Ayrıca gelecek sene için Musul, Merzifon, Kıbns gibi yer • lerden altmış tane merkep aygırı celbedilecektir. Bunlar da dağ ve zengin köylerin 1932 bütçesine konacaktır. Bunlar 100 200 lira arasındaki köy bütçelerine bar olmıyan para ile temm olunacaktır. Ve bu suretle hem merkeplerin cinsi ıslah edilecek, hem de köylü ester yetiştirmeğe teşvik edilecktir. Boğalara gelince, yavaş yavaş cılız, nesli bozan boğalar ve diğer hayvanlar iğdiç edilecektir. Koşu hayvanları yetiştirmekte vilâyetin son iki sene zarfmdaki terakkisi bir mazhariyettir. Bugün yalnız tzmir ve Boca ahırlannda terbiye gören, fstanbul ve Ankara gibi büyük yerlerdeki koşulara îş • tirak suretile, hatta şampiyonluk kazanan tam kanlı tngiliz hayvanlanmız vardır ki bunlann adedi 17 dir. Meclisi umuminin büyük himmetile satın alınan Boca koşu ahırı, orada vücude getirilen asrî tribünler ve inşaat erbabı merak üzerinde şüphesiz âmil olmuştur. Bilhassa Yarış Encümeni âlisinin, Başvekil Hz. nin devamlı teşvik ve tesirleri vaktile hayal zannolunan bir hareketi bugün hakikat saha • sına dökmüştür. Bu sene vilâyetimiz daha üç aygır satın alacak ve Torbalı'daki aygır deposunu takviye edecektir. Bunlar Avrupa'dan getirtilecek değil dir. Memlekete gelip te koşu ve şampiyonluk evsafını kaybeden halis kanlı atlardan mubayaa etmek en ilmî ve amelî usuldür. Bu suretle hem hayvanlarımızın nesli ıslah edilir ve kem de memlekete büyük paralar sarfile ecnebi tnemleketlerden cins atlar getiren amatörler himaye görmüş olur. Memleketimizde esefle bahsetmek icap eder ki ağaç sökmek, ağaçları tahrip etmek hareketleri henüz devam ediyor. Buna karşı kanunlarımızın ve icra makamlarının hareketi serttir. j tzmir'de fidancılık ve ağaç dikme faaliyeti çoğalıyor. Vilâyetimizin pek çok kazalarında ve köylerinde neşvünema bulmuş meyvah ve meyvasız yüz binlerle fidan vardır. Ayrıca Avrupa'dan İtalya'nın Katanya eyaletinden cins meyva ağaçları geliyor. Hele bu sene bunlar pek ço ğalacaktır. Avrupa kataloğlarına göre aşılı fidanlar bizim paramızla 30 60 kuruş arasında Izmir Gümrüğüne teslim oluyor. Polikültür olmıyan, Kemalpaşa gibi tek mah • sul yapan kazalanmızda semavî bir afetin mahrumiyetleri bir matem manzarası husule getiriyor. Halbuki buralarda polikültür olsaydı, yahut bu tek mahsulün yanıbaşmda fidancılık, meyvacılık olsaydı köylü birinden kaybeder, diğerinden kazanır ve bu suretle sarsılmazdı. tzmir'de konservecilik KonserVecilik hareketi Bornova merkezinden tzmir muhitine geç miştir. Almanya'da konservecilik tahsili gören bir Türk genci dahi bu teşebbüslere iltihak etmistir. Kon servecilik yalnız sebzeye değil, bahk ve domuz etine teşmil edilecek tir. Vaktile tzmir'de Rum ve Ermeni'lerin ufak tefek on bir konserve imalâthanesi mevcut idi. Bunlar <dahilden maada adalara ve Avrupa'ya ihracat yaparlardı. tzmir, konser vecilikte de muvaffak olacaktır. îşi biraz ağır tutuşu iktisadî dü ğüm noktalannı tamamile elde etmek istemesinden münbaistir. Gelecek sene tzmir sehrinde büyük bir hâl vücude getirilecektir. Bu su retle hali hazırdaki hancılar teşebbüs ve sermayelerile konservecilik şirketine iltihak eyliyeceklerdir. Sanayi kooperatifleri Sofya'da komünist nümayişleri Şimdiye kadar her tarafta mühmel kalan ve yahut vakitsiz doğuşlarından dolayı lâyık olan ilim ve himaye kuvvetile beslenemiyen bazı sanayi kooperatiflerine tesadüf edilmistir. Şimdi Avrupa mallarmın ahitler dahilinde ithalâtı ve gümrük tarifelerinin yüksekliğine rağmen yerli mallarına rekabeti karşısmda kü çük sanayiin mutlaka kooperatif kudretile mücehhez olması şarttır. Bu yaşamanın mutlak bir icabıdır. Bu kooperatifleri yapamıyan Kadıköy, Buldan, Bordur ve saire gibi yerlerdeki tezgâhlarm en seri bir tarzda kooperatif yapmalarını, İzmir piyasasile alâkadar olan satış işlerini ahcılarla şiradiden tanzim etmelerini, ipek hnal eden yerli fabrikalarımıza karşı kooperatif simasile çıkTavukçuluk Cemiyeti malarını en halis bir tavsiye addedeİzmir'deki tavukçuluk cemiyeti he rim. Tecrübe olunmuştur ki devlet nüz yenidir. Bu cemiyet Ankara'da ve banka kredileri ancak iyi teşekkül etmiş ilimle ve iktidarla mücehİktisat Vekâleti celilesinin mektebi olan tavukçuluk enstitüsünden kuv hez kooperatifler% karşısmda güzel ve emniyetli cereyan alabiliyor. vet alarak çalışıyor. Vilâyetimizde Çocuk bakım yurtları amatörler çoktur. Legorn ve saire gibi en iyi cins tavukları Avrupa tzmir'de beş şube üzerinde ça kümeslerinden getirtmek suretile da Iışan Çocuk bakım yurtları takdire mızlık yapan, ve binlerle lira ser şayan dir. Hepsinin fahrî doktor maye koyan ve müteaddit maki ları ve muallim hanımları vazifelerineler celbeden Türk amatörleri çok ni ifa ediyor ve sık sık teftiş görü tur. yorlar. Meclisi Umuminin, HilâüahVaktile basit düşünülen bir mev mer merkezi umumisinin ve İzmir Belediyesinin müşterek yardımları zu şimdi Avrupa'da sanayii cesime emniyetli bir bütçe temin etmistir. haline girmiştir. Bir tavuk senede 300 yumurta yapıyor. Makineler 21 Bütün amelenin minnet ve şükranını mucip olan bu eser C. H. Fırkasmın günde binlerce piliç alıyorlar. himayesindedir. Fen ve ihtisas noksanını yavaş yavaş tamamlamak şartile bu umumî TOĞANOĞLU diye düşüneceksiniz... Bana yar, bana dost değildi, fakat hattı hareketi de aşağı değildi, diyeceksiniz... Zavallı Lilâ'mı cidden severdi, onun için bu kadmı tel'in etmemeliyim. Eğer elinden gelseydi, kokladığım gülün rayıhasınm hiç bir zaman zail olmamasını ve taravetinin eksilme mesini temin ederdi... tnanınız bana Filip, Şomberg hakkmda ne düşü nürseniz düşününüz, fakat emin oIunuz ki o da Lilâ'nın bu feci akibetinden sizden fazla mes'ul değil • dir... Unutmaymız ki hasmınız, biz kadınların ancak ve ancak iyiliği mizi ister ve iyiliğimiz için çalışı yor... Bizi aşk ve ihtiras zehrine karşı adeta şerbetlemekle aşk ve ihtirasm lâzımı gayrimüfariki olan göz yaşlarından, kederlerden, su kutu hayallerden, kara günlerden muhafaza eder... Lilâ'yı acılara ve sukutu hayallere karşı sıyanet etmek istiyordu. Müdahaleniz felâketini hazırladı. Her ikiniz de kendi noktai nazarınıza göre onun saadetini is tiyordunuz... Cenabı Hak bir an evvel şifa bulmasım ihsan etsin! Rozaryo!.. Şopenhavver «aşk sarhoşluğu, insanı işkenceye sokan bir tuzaktır» demekle ne kadar doğru söylemiş. Ben Ue *a?k, kadifeden İlham kıtlığı günlerimde kullanmak üzere sağdan soldan topladığım mevzuları kaydettiğim not defte • rimde altalta kadınlara dair bir iki fıkra var. tngiliz intihabatmda kadm muntahipler, reylermi erkek namzetle . rin genç, güzel ve yakışıklı olanla rına vermişler. Eh! Bunda esrarlı ve gayritabiî bir şey yok. Her şeyde olduğu gibi, meb'us intihabında da, elbette güzelliğin tesiri olur. Zaten liderler haricinde, ayni fırkaya meb'usların görecekleri iş itibarile birbirlermden pek büyük farkları yoktur. Bu vaziyette, güzelin çhkine tercîhi, tabiî ve bediî bir histir. Erkekler de, kadm namzetlere rey verirken mutlaka güzelleri tercih etmislerdir. 70 yaşında çirkin ve çenesi düşük bir âcuzeyi meb'us yapmaktansa 30 yaşına yeni basmış giizel bh kadmı intihap etmek elbette daha akılhca bir hareket olur. Böyle lâtif bir meb'us hanım, kürsüye çı kınca, meclis serapa kulak kesilir, hele, mecliste bir kaç tane böyle güze! kadm mevcut olursa hem içtimalara revnak gelir, hem de meclUin ekseriyetsizlikten toplanamaması ihtimali ortadan kalkar. Neyse maksattan uzaklaşmıyalım. İngiliz kadınlarının genç ve yakı • şıklı namzetleri çirkin ve ihtiyar namzetlere tercih etmelerinde hiç bir fevkalâdelik yoksa da Çekoslovak ya'da bazı kadınların cellât olmak istemeleri kadm ruhunun ne gayritabiî, ne esrarlı bir şey olduğuna yeni bir delildir. Bir Fransız gazetesinde okudum. Prag şehimm cellâdı istifa etmiş, Adliye nezareti kafa koparma makamının münhal olduğunu ilân edince derakap 300 kişi bu kanlı mesleğe talip olmuş, içlerinden üç tanesi de kadınmış! Rikkat ve şef katile meşhur olan kadın kalbinin, kanun ve adaletin emrini yerine getirmek için de olsa ni hayet adam öldürmekten ibaret bulunan bu müthiş vazifeyi nasıl ya pabileceğini aklım almadı. Bu düşüncemi bizim Vartan Efendiye söyle • dim; dedi ki: « Hey oğul, kadmruhuna akıl sır ermez amma bu kadmlar, mutlaka, erkeklerden zulüm ve hiyanet gör müş olacaklar, simdi, erkek kafasi koparmak suretile hınçlarını almak için cellât oluyorlar. Bana Jcalırsa, bu feci işe talip olan kadmlar, erkeklerin her yaptığı işi kadınların da yapabileceğini isbat etmek istiyenlerdir. Eğer, Prag cellâtlığına bu kadmlardan biri tayin edilirse Çekoslovakya'nın idama mahkum canileri, izbandut gibi bir he rifin nasırlı pençelerile değil; cinsi lâtife mensup bir mahlukun az çok zarif elinde can verecekler, demektir ki bu da her halde, Iehl<=»;n=dir. Fırka Grupu Bugün toplanıyor Ankara 9 (Telefonla) F. grupu heyeti idaresi bugün saat 3 te mutat içtimamı aktederek fırkaya ait işler etrafmda müzakeratta bulundu. Meclis F. grupu bugün 3 te toplanacaktır. Adana'da iki tevk'f Adana 9 Bir kaç gün evvel Adana elektrik şirketinde yangın çık • mış, hâdisenin bir sui kast eseri olmasından şüphelenildiği için tah kikat yapı!m:ştır. Neticede şirketin başmuhasibi Fahri Beyle iki arkadaşı tevkif edilmişlerdir. Hesabın tetkikinde bu güne kadar çıkan açık 1700 liradır. Garbî Trakya TOrkleri Atina S Yunan Başvekili M. Venizelos Garbî Trakya valisini nezdine kabul ederek kendisinden bazı izahat almıştır. M. Venizelos valiye Türk Yunan münasebatının aldığı cereyandan sonra Garbî Trakya'daki Türk unsuruna, Türkiye ile Yunanistan arasında bir muhadenet rabıtası teşkil etmek için azamî ihtimam ve itina gösterilmesini arzu ettiğini beyan etmistir. derim. Evet. Fakat gözünüzü açımz, siz erkekler, ebedî avcılar, silâh kabul etmez âşıklar!.. Ya siz... Rozaryo kalktı. Bir şey söyle • meden yüzüme bakıyor. İri siyah gözlerini bir hüzün dalgası bürüdü. Gözbebeklerinin parlaklığı kayboldu. Sesinin tiz nağmesini kisarak veda mahiyetinde: Ben, dedi, bir daha kimseyi sevmiyeceğim. Son EDEBİ TEFRİKA: 79 Kadife alev MAVRICE DEKOBRA'dan Kaldı ki Lilâ gibi azamî dercede bassas, Şomberg'in ruhî irade ve direktiflerini bu kadar büyük bir sühuletle tekabbül etmeğe müstait nahif bir çocuğun dimağı... Monreo betbahthğımı, ümitsizliğimi adeta tetvîç için beni şu müşkül vaziyet karşısmda bırakcı: Ya Lilâ'nın, bildiğiniz gibi, o çingene ile münase • betine müsaade etmek, yahut bugünkü cebrî sadakati pahasma, çıldırmasını göze alarak vaktinde müdahale etmek... Zavallı Filip... Acıyarum ha linize! Ne söyliyeceğimi, hatta ne düşüneceğimi bilmiyorum... Rozaryo, bugün karşınızda sureti kat'iyede ve ilelebet mağlup olduğunu teslim ve itiraf eden betbaht bir âşık var... Artık hîç bir emelim kalmadı. Iztırap içinde yanan vîcdanım ancak ağlamakta teselli arıyacaktır. Zaman, ıztırabınızı hafifletecektir, Filip. Hayat, hakkını istiyecek ve bulacaktır. Ye ni yeni aşklar yolunuza çı • kacak ve önünüze dikilecektir. Başka renkli, başka kokulu çiçekler korocaksınız. ..op atrtiüujl koparacaksınız... Yeni bir aşk kar • şısında bir lâhze gözlerinizi kapıyacak ve: «O ne nefis sergüzeşt idi» diyeceksiniz.. Ve o sergüzeşti, me zarının basında zavallı Yorik'in kuru kafasını seyreden Hamlet gibi hayalinizde seyredeceksiniz. Bir müddet daha geçtikten sonra ikinizin arasında garip bir rol oynıyan bir Rozaryo'yu da hatırlıyacaksınız... Alelâde bir kadındı, fakat bayağı değildi, aleve benzer, bizi okşıyarak yakar*