25 Ocak 1935 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 3

25 Ocak 1935 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 3
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

*'. mnfttîtİJft/ TELGRAF MABERLERİ Soğuklar Amerikayı kasıp kavuruyor! Nevyork 2 4 (A.A.) Kanada T« Birlesik Amerikada siddetli bir soğuk dalgasindan sonra bol miktarda kar yağmisbr. Fıladelfiyada 18 mç derinliğinde bir kar tabakası vardır. Tramvaylar yol * dan çikmiştir. Münakalât durmuftur. Nevyorkta karm kahnhğı 12 inçtir ve münakalât muntazam yapdamaraaktadır. Kanada ve Birlesik Amerikada trenler karlar îçinde terkedilmiştir. Birçok sehirlerle telefon ve telyazisı muhaberatı kesümistir. Nevyork 24 (A.A.) Mimesota • da elli senedenberi görülmemif dere cede soğuklar olmustur. Derece sifır • dan asağı 45 tir. Birleşik Amerikada soğuklar yü • zSnden ölenlerin sayisi dün sabaha ka~ HnmnııiHni!|ll!ili:ii:ill|(|l Nitramon Türk benlîğinin tarihsel İHEM NALINA M1HINA temellerine bir bakış Vaziyet çok gerginmiş! «Türkler benliklerini kolaylıkla yitirirler, kolaylıkla emilirler» diyenler ve Arablarla Yahudileri öne siirenler bizim tarihsel bütünlüğümüzü kavrayamıyanlardır. azetelerde graf var: çöyle bir 1 Derece sıfırdan aşağı 45 e düştü, 80 kişi donarak öldü, Misisipi ovası su altında... Misli görülmemis goğuklar Avusturyada kırk nazi tevkif edildi Hitlercilerin yenî propaganda merkezleri keşfolunmuş Vîyana 24 (A.A.) Sar sorağradan sonra Nazi faaliyeti Avusturya va bilhassa yukan Avusturyada, eskisinden daha fazla bir siddetle oltnustur. Yukan Avusturyada polis ve jandarma, yeni Nazi propaganda merkezleri bulmuftur. Buralarda S. A. ve S. S. teskilitlan yapılmaktadn*. Polis, dün Velste bu merkezlerden birini sarmıs, 40 Hitlerciyi tevkif etmistir. En kuvvetlî patlayıcı madde Amerikada mevcudlardan % 20 daha kuvvetli bir madde bulundu Vilmington «Amerîkat 24 (A. A.) Nitrogliserinden yüzde 20 daha kuvvetli yeni bir madde! m • filakrye bulunmustur. Bunun adı Nitramondur. Diger hususiyeti de kolay koiay infilak etmemesidir. Bu hususta tecrübeler yapılmns ve bu tnaddenin üzerme »ilâh atılmrs, atese tokulmua ve kızgm demirlerle deKkler açıhmstır. Fakat hiçbir mfilak olmarmştır. Yalmz en büyük eesametteki bir dînamit hartucu bunu patlatabîlmiştir. M. Makdonaldın bir arkadaşı Alman Bakanlarile konuşuyor Yanlış bir haber Ankara 24 (Telefonla) Adliye Müstesan Tevfik Nazifin Temyiz reisliğine geçeceği haberinin uydurma olduğu tahkikat neticesinde anlafilmıstr. Raşid Rıza Ankarada temsillerine tekrar başladı Ankara 24 (Telefonla) Raşid Rıza ve arkadaslan bu aksam Hal • kevinde tenuillerine yeniden başla • mıslardır. Ziraat Müstesan Ankara 24 (Telefonla) tstanbulda buğday tahkikatile mesgul o • lan ve tahkikah bitiren Ziraat Müstesan Atıf bugttn sehrimize geldL Almanyada esnaf cemiyetleri yeniden kuruluyor îtramon: Bu kelimenin deyiminde, gırtlak ve kulak parçalayıcı, dişleri kamaştırıcı, iç gıcıklayıcı bir baakalık var, değil mi? Ne idiğini bilmiyenin gozleri onünde, bu kelime, fillerin, aslan lann, kudurmuş parsların biribirdar 70 idi ve gittikçe de artmaktadir. lerile savaştıkları, insan ayağı değNevyorkta 20 santim derinlikte kar memiş bir yabani orman içeriainvardır, kar yağmakta devam ediyor. de çevrilmiş korkunc bir sinema 80 kisi donarak öldü filmi tecessüm ettiriyor. Nevyork 24 (A.A.) Amerikada Nitramon, tarih kitablannda hüküm süren kar tipisile, yaman so • zulmünün şiddetile ün bırakmış ğuklar yüzünden, 9 u Filadelfiyada, Mısır Fir'avunlanndan biri de ola6 si da Nevyorkta olmak üzere 80 kisi bilir. ö'müştür. Hayır! Nitramon ne odur, ne Misisipi ovası su alttnda de budur. Nitramon, yeni icad oNevyork 24 (A.A.) Bir nehrin lunmuş ve şiddet itibarile evvelkisularinin taşmasi yüzünden Misisipi elerin kat kat üstiinde, bir cins patyaletinde Olarksdalede 10 kisinin da > ha ölümli haber verüiyor. layıcı madde, modern bir olüm vaMisisipi ovsinin sular altında kal • sıtasıdır. masüe, damlarm ve ağaçlarm üzerine Insanlar, ademi tecavüz andlaşsiğman binlerce ahaliyi kurtarmak mak maları, tek, çift, müteaddid taraflı sadüe motörlü vapurlar sevkolunmusbaglantılar, deniz, kara, hava mütur. zakereleri, banş konferanslan ve Birçok yerlerde münakale, ancak daha bilmem nelerle biribirlerini osandallarla temin edümektedir. yalayadursunlar.. ö t e yanda, resflllimtinınnımmn» mî, gayriresmî lâboratuarlar du rup dyılenmeden çahçıyor, müs takbel harbin şiddetini, dehşetini artıracak, azrailin tırpan sahasını genişletecek yeni yeni vasıtalar buluyorlar. Dün, zehirli gazlerin envaı, en yaman salgm hastalıklann tayya relerle yağdınlmak üzere yetistirilen mikroblan, bugün de iste bu, dumanlı ve dumansız barutun, diRoma 25 (A.A.) Maliye, Manamitin, melinitin daniskası olduarif, Ziraat, Nafia, Münakalât ve ğu söylenen nitramon, fennin beAdliye Nazirları istifa etmislerdir. aeriyete en son armağanlandır. Müstafi nazirlarin yerine haliha • Bundan yanm asır kadar evvel zirda Torino Belediye reisi olan Redinamrt denilen maddeyi icad eden vel, Kont Deveccbi, Rossoni, Arazkimyager Nobel, icadınm bilvasıta za, Bennî ve Solmi tayin edümiflerişlediği cinayetlerin dehçetinden dir. ürkmüş, pişmanlık getirmis ve oMüstesarlar da istifa ettiler nun yüzunden kazandığı muazzam Roma 2 5 (A.A.) Muhtelif serveti, beçeriyetîn iyiliğine ve geNezaretler müstesarlarinin istifalart nel barısın istikranna çalıçacak oda kabnl edOmiy ve halefleri Uyin lanlara vakfetmişti. olunmustar. Bir adamı durup dururken ol • Hiçbir değisiklik yapilmiyan n« • dürdükten sonra, ailesine tazminat taretler bizzat M. Mosolininin idare vermeğe pek benziyen bu harekeetmekte olduğu nezaretler olap bunte bir namzed daha çıkıyor galiba. < > lar da Basvek&let, Hariciye, Har • biye, Bahriye, Hava isleri, DahUiye Ihtimal ki Nitramonun mucidi ve Korporasyon nezaretleridir. de, bir tutamı bir beldeyi viran edecek siddetteki bu maddeden kazanacağı paralarla, müstakbel muharebelerde harab olacak ülkelerin tamirini vasiyet etmek niyetindedir de biz bilmiyoruz. LAkin bu adamlar, böyle keaif • lerde bulunmazdan evvel dünyaya müracaatle, her ferdin reyini sor • muş olsalar, ekseriyetin: «Ne Şamm sekeri, ne arabın yüzül» tabirini başkalastırarak: «Ne tenin i' cadın, ne de ülkelerimizin tamiri!» yolunda rey verecekleri «üphesizBerlin 24 (A.A.) Royter ajan • dİr. sinin bildirdiğine göre Lord Allen dün Ama ne yapahm ki, insaniann M. Hitler, Goring ve mühim diger Alihtirası, daima intanî duygulara man ricali 0e uzun mülâkatlarda bu • galebe etmiçtir. lunmuftur. Dünyanın lâhzada altmı üatü Îngiliz mfllî isçi firkasini teskil eden ve M. Makdonald ile sikı sahsî temasne çevirecek bir maddeyi bulmuş lan olan Lord Allenin Hitler ve Gö • olmanın zevkı herhalde ölçüsüz, ring ile Almanyanm silâhsizlanma ve emsalsiz birşey olacak. Avrupanm bugünkü hali hakkindaki Gelgelelim, buna mukabil, be » vaziyetine dair görüşmüş olmasi mubnim gibi «afdiller de var ki: «întemeldir. Maamafih Lord Allenin Avsanları öldürmek için sarfedilen rupadaki vazifesinin resmî mahiyette bunca emekler, meselâ veremin, oldoğunu zaonettirecek hiçbir emare kanserin çaresini bulmağa hasreyoktur. dilseydi, daha iyi olmazmıydı?..» diye »öyleniyorlar. Ercümend Ekrem TALU tel Yazan: M. Nermi Dresden: 13 ttkay 1935 ri] Tarihi, çağdas siyasa acununu goz önüne getirenler ulus ilkoyu (mefhumu) üzerine düşünmekten kendilerini kurtaramazlar. Ortadan •ilinmis ulusların yerine baskalan geçmistir. Kapanan kültür çağlarınm arkasmdan yeni kültürlerin ilkyazı (ilkbaharı) uyanmıştır. Sili • nen uluslar ne olmustur? Kendile • rinden yalnız bir ad, kültürlerinden birkaç sönük iz bıraktıktan sonra erimisler ve emilmisler midir? Böyle düfüncelerin genisliğinde dola • •ırken, her ulusun çocuğu gözlerinî kendi acununa çevirmek, kendi benliginkı ulu olus yolunu arastırmak ister. Biz bu uçsuz, bucaksız tarih ve kültür sarsılısları arasında ne idik, neyiz? Kendi benliğimizden neler yitirdik (kaybettfk)? Baska budunlar arasında eridik mi? Ar • tık bugün budunsal ve soysal bilânçomuzu nasıl bir açıkla yapabili • riz? ı yanarak kurulan ve sam Arab yarımdasına dek yayılmış olan Yalvaç Şelomohun (Süleyman, sulh adamı) uluşunu anmak isteriz. Bu yalvaç* sal çağda lsrail kurumu (tsrail ve Yehuda ayrıdır, fakat biz tsrail sözile kamusunu anlatmak istiyoruz) doğu kültürü acununa kapılarını açmıstır. Bu çağ (970930 İsadan önce), dıs siyasa bakımından, Da • vud çağına göre sönüktür. Fakat iç siyasa bakımından göze çarpan bir bayındirlık vardır. Yapılarile, sa raylarile, vergi siyasasile Şelomoh çağı, eski doğu acunu kültürünü örnek edinmis sayılabilir. Daha sonraki çağlarda ise lsrail budunu, tarihini, asağı yukan kapamıs gibi • dir. lsrail kültür birliğinin temel • leri yalnız tsrail kurumuna değil, içinden evriminin yolları geçen eski doğu acununa dayanmaktadır. Biz burada Süraerleri de anabili • «Çin Japon münasebetleri • nin îyileşnıeğe yüz tuttuğu hakkmda ja pon mehafilinin ortaya attığı haberler doğrtı degildir. Bilâkis, Japonlann a«kerî hareketleri yüzunden bu münasebetler daha gerginlesmistir. Son haberlere göre, bombardımaa tayyareleri, sahra toplan ve ağırtop « larla mficehhez Japon kuvvetleri Çaharda ilerlemektedir. Japon tayyareleri Çin Seddi civannda bir kasabayı bombardıman etmislerdir. Vaziyet çok gergindir.» Italyan kabinesini de değişiklik ı M. Musoliniden başka I bütün nazırlar çekildi Îngiliz Almar görüşmeleri Poiis enstitüsü Ankara 24 (Telefonla) Ban gazeteler Ankarada bir Polis Enstitüsü kurulacağinı yazmışlardı. Bu fıususta burada malutnat yoktur. Amerikanın bize yaptıgı ithalât Ankara 24 (Telefonla) Ame • rika mallanmn başka devletlere verflmif olan musaadelerden kayidsut ve sartsız istifade edebileceklerine dair olan talimatname Gümrüklere bildrrildi. Bir hafta zarfindaki kaçakçı'ık hâdise'eri Ankara 24 (A.A.) Soo yedi gün îçinde muhafaza teşkilâtı tarafından birisi yaralı 70 kaçakçı ile 36 ka çakçı hayvanı yakalanmış, 1,790 kilo gümrük kaçağı, 735 kilo inhisar kaçağı, 452 paket tütün, fiç tüfek, iki tabanca, 7 mermi, 48 me • cidiye, 31 k&gıd lira ele geçirilmistlr. Berlin 24 (A.A.) Havas rou habirinden: Dün nesredilen bir sürü emirnatneler, Alman el emekçilîğkıi tanzim etmektedir. Bu emirnameler, esnaf cemiyetlermi yeniden kurmaktadır. Alman el emekçîliğinin başma esnaf genel odası getirilmistfr. Bu oda, ekonomi nezaretinin kontrohmdadir. Genel odaya mahallî odalar bağlıdır. Her esnaf odasnu bir «fuhrert idare edecek ve bütün serbest esnaf, m e o buren kaydolımacaklardır. Oda, esnafın Iistesini yapar, vesika verir. Bu vesika olmadan, es naf, dükkân açip çalısamaz. Esnaf vesikası alabilmek içm yasın 24 olmasi ve bir imtihan geçirilmesi sarttır. Esnaf cemiyetleri fuhrerlermin bir toplantısmda, Ekonomi Nazın doktör Şaht, dün nesredilen emir namelerm ve kanunlarm yüksekli ğini meietmiş, bunların liberal 19 uncu asır ekonomî suüstimalle • rine bilerek bîr nihayet verdiğinî, zira, san'atlerin tanzim edilmemiş olan hürriyetinin esnaflarin meslekî kıymetlerfni azaltmak suretiU n* • tioeteiMİİftini söylemi»tir. Müntebibi sani seçimi dün her tarafta bitti Bu çok yerinde düsüncelerin ortaya attıgı soraklan (meseleleri) inceden inceye arastırmadan önce aoylemeliyiz ki, acun tarihindeki büyük Türk giiresinin anlamını (manasım) kavrıyabilmek için yalnız, •imdİye degüı düsündüğümüz bi çimde bh* tarih bilgisi yetkin de • gildir. Şimdiye degin bildiğimiz tarih, TOrklügün güref alanlanndan (sahalanndan) birinin dıs parçasını göstermektedir. ö z »özü ile Savaş adını verdiğimiz bu dıs görünUfün (harict manzaranın) arkasında s«vaftan daha değçrli, daha derin bir deger acunu vardr. Bîr budunua eline bayrak veren, ona kendi damgasını vuran baslangıçsız ve «onsuz gürenin (energie, irade) kaynagı buradadır. Türk tarihini bizi bütün öz varlığımızda kucaklıyan bir anlamda kavramadıkaç oluş yolumusu örtmüş sui dagıtmak, sanıldıgı gibi, kolay degildir. Soysal (içti maî) işlerde bütünlügü gözden kaçvmak, bilirasel (ilmî) sonuncuları (neticeleri) eıkmaza iletmek demektir. Herhangi bir temel degiy • tirea »avasra Sz anlamını kavnya • bilmek İçin daha derinlere inmek gerekligi (zarureti) vardır. Bura • da ornek olarak bizim Büyük Kur • tuluy Savasımızi gösterebiliriz. Oa manh kurumunua (cemiyetinin) son yüz yıllık evrimîni (evolution), Oamanlı uluıunun (devletinin), medreselerinin iç yüzünü yeniçag Avrupasının yayılı» yollanm araftırma* dan Inönünde, Sakaryada afilmaz dag gibi yüktelen gürenin ne oldoğu kavranılamaz. Biz yalnız dış bakımdan biliriz, efsiz bir yiğitlik göstermisizdir. Kendimizi kurtar mıyızdır. O kadar.. Fakat biz çağdaş tarihi bütünlüğü ile, bütün dekoru ile lnSnünün, Sakaryanm karauma çıkanrsak, işte o vakit kazanılanın öz degerini vermiş oluruz. Savaa, fimdiye degin birçok bil • ginlerin aandıgı gibi kuru bir güres degildir. Savaşta, ulusun bütün bilgisi, bütün tekniği, bütün soysal evrimi, bütün budunsal güresi, ve bütün yaratici ve diri değerleri dile gelir. Budun yalnız çocuklarmı, eli pusat (silâh) tutanları değil, anlasılır bir sözle, tasını, toprağını, bütün içsel (manevî) varhğını bayrağı «ltına toplar. Biz tarihi böyle an • ladignnız için, benligimizin tarih • •el temellerini bu bakımdan aras tınnağa çahsacağız. Bizim tarihsel bütünlüğümüzü kavrayamamıs o • lanlardan, isterse Türk olsun, isterse olmasın, sık sık isibnisizdir. Derler: <Türhler, benliklerini kolaylıkla yitirirler, kolayhhla emilirler. öyle badanlar vardtr ki, Yahudiler gibi, 24 (Telefonla) Dafcibinlerce ytlın fırtınalanna göğus liye Bakanhğına gelen haberlere gererler ve hiçbir kültürün içinde göre müntebibi aani seçimi bu akeritnezler. Yahudilerin soydaşlart Asam her tarafta bitmiş olacaktır. rablarda ise eşsiz bir emme güresi Fırka merkezi namzedlik içm y& vardtr. Afrikamn Akdeniz kıyıları pılan müracaatleci tetkik etmekte yant Arablaşmtşttr. Arablafdan dadir. Müracaat edenler meyanında ha büyük ve daha sürekli ulus kurvilâyet mecKsleri azalan, baro aza« muş Türkler Ue benliklerini yaya lan, tnuallimler v« birçok muhar • mamışlardır.» rirler vardır. Intihabı müteaktb müYahudilerin emilmeyisleri, Arab racaat edenlerin listeai gazetelere dilinin yayılışı soyun bir özselliği verilecektir. (hususiyeti) değil, tarıhsel oluşun Ankara 23 Kimlerin saylav bir sonuncudur (neticesidir). Tanrı; namzedi gösterileceği etrafmda bir budunlara, başkalarını kendileriae çok tahminler yapıhyorı çevirmek için aynca bir belge verme • Liste ilân edilmeden tahmin yapmistir. BiHyoruz ki ilk kurumlarda mak mevsimsiz olmakla beraber i(cemiyetlerde) oymak ve soy sezsimleri kuvvetle «oylenen bazı zevat gîsi en basta gelen bir rol oyna «unlardır: mıstır. Israil sabtları, Arab asiretTalim ve torbiye heyeti azasın leri, eski Elen klanlan, eski Roma dan Kâzım Nami, Maarif orta tedfamillialan, Germen sippeleri (bu risat müdüı.ü Hasan Ali, Pariste ta sözün türkçe sop sözü ile büyük bir lebe müfettisi Reşad Şemseddin, Inbenzeyisi var<2ır) başlıbasma ev hisarlar umum müdürü Hüsnü, Ulu» rimler geçirmişlerdir. hrail sabt gazetesi tahrir müdürü Nasuhi E • larının geçirdiği evcim duraklarıaı sad, tsmail Müstak, eski meb'uslarburada, kısaca bile anlatacak de • dan Hü*rev SamL Jiliz. Biz burada bu sabtlara da • riz. Eski tsrailin ulus (devlet) var» lığı silinince yalvaçsal (propheti que) çağlarda görseklerin, tantü • relerinin (dinkı), uluy sezgisinin kurumla (cemiyetle) köklü kaynaşmıs olmasi yüzunden budunsal (mâserî) tem«l atilmif sayılabilir. Beş Bitik (Eski Andlasmanın bes kitabı) ifkil bıraknıaksızın gösteriyor ki lsraİlin ulusal (millî) alpları ile yalvaçhk biribirinden ayrı degildir. Bundan bayka Yehova (tsrail Tannsı) da, tsrail ile andlasabilen, elele verebilen ulusal bir tanndır. lsrail in bu özselliği (hususiyeti); yal • •açsal çağlarda ve daha sonraki çağlarda silinmememesini kolay • laıtmnıstır. Romanm Filistine yerlesmesin • den sonra ise, tsa yalvaçlığını bas lamıs görüyoruz. tsa yalvaçlığını anıklıyan (hazırlıyan) soysal ev • rimi (içtimaî inkisafı) ineeden ra • ceye anlatmak oyunda (fikrinde) değiliz. Yalnız sunu söylemek isteriz ki tsa yalvaçlığının baslamasila tsrail aoyuna karsi da çekingenlik duygusu uyanmışnr. Be» Bitüğün yolundan aynlarak tsa yalvaçlığını benimsiyen Yahudiler a ı olmamıştır. Biz burada ilk adı Saul olan büyük hıristiyan erenlerinden Paulusu ornek olarak gösterebiliriz. tsa yalvaçlığını benimsiyenlerin Yabudi • liğe karşı artan yağıhğı (düşman • lığı) Yahudiliği genis hıristiyan fllkelerinde ada gibi yaşatmıstır. Genel ce düsünülürse, onlarla hiç kirase kansmak ve kaynasmak istememiftir. Yahudiliğin en çok dağıhnış •e dağıtılmıs olduğu ülkeler hınstiyan Ulkelerdir. Büyük tantüreleri, genelce, öz para asığını (faizini) yoldaslara yasak etmis olmalarına karsı Yahudiliğe bu para islerini benimsemekten baska yol kalma • mıştır. Biz Kipper ve Wipper ça • ğında Alman tekinlerinin (prenslerinin) Yahudilerle birlikte kalp akçe isi yaphklarmı bile görüyo • ruz (Gustav Freytag: Bilder aus der deutschen Vergangenheit). Yahu • diliğin alışverissel (ticarî) karakteri, baska is bulamamak yüzunden Avrupada, serpilmistir. Halbuki Eski Andlaşma çağmdaki tsrailde kommunist kurumlar bile eksik degildir. tslâmhğm ilk günlerinde de Yahudilik kötü günler geçirmiçtir. Yalvaç Muhammede verdikleri sözleri tutmadıklart için, islâmhğın ilk kanlı savaşlanndan biri Yahudilerle olmus ve bunun sonuncu olar&k Arab yarımadasından da çıkarıl mışlardır. (Muhtelif Islâm tarih • leri, Golziher: Vorlesuagen über • den tslâm). tslâmhk; Yahudiliği ehli kitab tanır. Fakat ilk islâml'ğın temeli de Arab paganlığı (devri cahiliyet) çağmdaki oymak oylanndan henüz kurtulmamış bir durumdadır. Henüz yadsalla kaynasmak istemez. İlk islâm ordulan bile bu görsekt?n kendisini kurtaramamıstır (Cur ? i Zeydan: İslâm kültürü tarihi). Bundan baska islâmlık öz para asığına karşı da iğilmez bir sertliktedir. Para asığı almak Tanrıya karsı en büyük suçlardan bi • rini islemek demektir. İlk islâmlı • ğın yayıldığı çevrede de Yahudi lik için emilmemek ve ahşveri» yapmak, hatta bütün alışverisi ele geçirmek olaganlığı bolbol vardır. Hıristiyan acunundan sonra doğan islâm acunu da Yahudilik karekterinin serpilmesi için, soysal bakımdan, uygun düşmüştür. Işkilsiz, Ya» hudilik, çok ağıır ve acı bir güres geçirmiştir. Fakat bu güresinde, başka budunların değer vermemesi ve bütün ekonomi alanmı onlara bırakman yüzunden Yahudiler, çok erken acun alısverisml ellerine ge> Bu telgrafı okuyunca bütün fecaatine rağmen güldüm. Beni güldüren şu son cümle oldu: «Vaziyet çok gergindir.» Gergin olup ta ne olacak? tk! devlet arasında vaziyet çok gergin olunca, sonunda gerilen ip kopar ve bir harb patlar. Uzaksarkta ise Japonya, yeni bir usul tutturdu. Uzun yolculuğa çıkmıs bir adam gibi dinlene dinlene yoluna devam ediyor. Bir müddet ilerledikten son ra duruyor; rahat rahat geri hizmetlerini tanzim ediyor, sonra tekrar bir bahane bularak gene yürüyor. Bilmem ki bu yeni usule, ((harbsiz muharebe» mi demeli, n« demeli? Japon elçisi, Çinin merkezi Pekinde oturuyor, Japon ordusu ise Çin topraklannda muharebe* ler yaparak Uerliyor. Japonya ila Çin arasında harb hali resmen yok; fakat filen vardır. Vaziyet gergin olup ta ne olacak diye sorduğum iste bundan... Gerilen ip kopunca Çin, Japonyaya harb mi ilân edecek? Ha etmis, ha etme* miş. Japon ordusu, Çinle sulh halindeyiz diye durmuyor ki... Harb ilân edilince de gene tank ve tayyarelerile ateş ve ölüm saçarak ilerliyecek değil mi? Japon ordusunun durup dururp yürümesi Çin* le sulh halinde olmasından veya komsusunun uzun saçlanna bayıl* dıgından değil; o genis memleket* leri tedrict bir surette, menzil menzil, yerleçe yerlese isgal etmek istemesindendir. Her ileri hareketini bir geri hizmetlerini tanzim için bir duruç takib ediyor. Çünkü Asyanın bitip tükenmek bilmez ucu bucağı olmıyan topraklarında, Arrupada olduğu gibi yıldınm süra* tile harekât yapmanın ne lüzumu, ne imkânı, ne de faydası var. U • zun bir yolculuğa çıkan yolcu kosar mı hiç? Japonya da ağır ağır, dinlene dinlene, kendini ve top raklarını müdafaadan aciz olan Çini istilâ ediyor. Onun için: Vaziyet gerginliği muhafaza e» decek; fakat gerilse de gerilmese de, kopsa da kopmasa da Japonya yoluna devam edecektir. Bakalım nereye kadar ve ne vakte kadar? Ismet İnönü Birkaç güne kadar tekrar İstanbula gelecek Ankara 24 (Telefonla) Basba • kan tsmet tnönü bugün geldL tstasyonda Bakanlar ve eaylavlar tarafından karsilandı. Basbakan beraberinde fırka genel kâtibi Receb Peker olduğu halde bir* kaç güne kadar tekrar İstanbula gidecektir. çirmifler, üstelik te emilmemisler dir. Roma ülkesine yayılan ilk islâm ordulan, yani Arablar, yavas ya vaf oymak oylanndan ayrılmışlar, Roma kurumlannı benimsemiye ba» lamışlardır. Arablarda ilkönce çe riyedkni (sevkülceyş), sonra da ilyedimi Romalılaşmışts. Arabla • rın Roma hukukundan asığlanma • ları (istifadeleri) büyük te olsa gene sonunclu degildir. Arab acu nuna Romanın yaptığı en baslıca iyilik Uyediminde Arab dilinin kullamlmasında örnek olusudur. Tantüresi Ulküsü kardesliği ise, Afri kadaki emilmeyi çok kolaylastır • mıştnr. tslâmhk Afrikadaki müslümanlar için bir Ghetto, bir diaspora tanımamHtur. Onun için oralarda ve unlarda emme ve emilme en nor • maî yollardan gitmiştir [21. Saylav seçimî M. NERMt [1] Arkadasımız yeni yüın ikincikânua adını tasıyan bir ayla başlamasmı mantıksız buluyor. Teklif mahiyeünde olaralc onun yerine bunu kullanmıştır. (T. H.) [2] Makalenin tarihte Türk varlığınm akışı biçimlerinl araştıran IMnd bölügunfl yannkl ayımada, koyacato.

Bu sayıdan diğer sayfalar: