2 Haziran 1935 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 9

2 Haziran 1935 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 9

2 Raziran 1935 CUMHURÎYET ; Adolf Hitlerin Hayatı 8 Kıyafet kanunu meriyete giriyor Şîmdiden sivil giyinen rahibler var İbadet yerleri dışmda dinî kıyafetle gezmeği yasak eden kanun haziranm 13 ünde tatbik edileceğmden, alâkadarlar tarafından şimdiden hazırlıklara başlanmıştır. Ermeni Patrik Kaymakamı Pisikopos Kegork Aslanyan kanunun tatbikıni beklemeden dün sivil elbise giymiştir. Pisikopos Aslanyan dinî yıiksek bir rütbesi olduğundan diğer papazlara bir örnek olmak üzere herkesten evvel sivil kıyafeti kabul etmiştir. Başında siyah bir fötr şapka, elinde baston, fantezi bir pantalon, yumuşak yakalı bir gömlek, siyah bir kravat takmış olan Pisikopos yeni kıyafetinde Fransız ediblerinden Klod Farere benzemektedir. Dün kendisile görüşen bir muharririmize Pisikopos Aslanyan şunları söylemiştir: « Herkese örnek olmak için sivil elbıseyi giydım. Bugünlerde dığer Ermeni papazları ruhanî kıyafetlerıni çıkararak sivil giyineceklerdir. Esasen dinimiz herhangi bir mecburî kıyafet tesbit etmiş değildir. İncilde ve Mukaddes kıtablarımızda sivil elbisayi yasak eden hiçbir kayid yoktur. Bundan başka Avrupaya gıden bırçok ruhanilerımiz esasen oralarda sıvıl geziyorlar. Bundan dolayıdir ki kanunun tatbikı günunü beklemeden kanuna uygun elbiselerimizi yaptırdık.> İlk defa sivil elbise giyen Pisikopos Aslanyan dün yeni kıyafetıle Beyoğlundaki Ermeni kılisesine gidince herkes elini öpmuş ve kendısini tebrik etmiştir. Rum ve katolık papazlarına gelince, bunlar henüz sivil elbise giymemişior Yeni şapkalar Acayib ve pratik modeller Bu sene en iyi şapka modellerini bulur gibi olduk. Yaz şapkalannın ekserisinin tepeleri hemen hiç yok gibi, fakat kenarIan gayet geniştir. Yazın güneşli ve sıcak günleri emin bir mahfaza altında bulunmak için bundan iyi tedbir olur mu? Şap* kaların bir kısmı ise başa konmuş düz ve katı bir yaprak gibi. Modelimiz onlar dan bir nümunedir. Geçen ve evvelki senelerdeki modeller gibi bu sene de tek göz bu acayip şapkaların kenarlannın en Yeni biçimler, yeni kumaşlar Doktor, vereme müstaid diye mektebe gitmekten menedince... Babası da öldüğü için serbest kalan miistakbel Nazi Reisi bir gün bir sürü resim kucaklayıp Viyana yolunu tuttu, o vakit 15 yaşında idi Avusturya hanedanınm Alman mıl Ietinin felâketine sebeb olacağı kanaatini edindiği için ihtilâlci olduğunu söy lıyen, ve vilâyet köşesinde, Vagneri keşfettiği için san'atta da ihtilâl yarata cağını zanneden bu garib yaradıhşlı çocuk kâh mağrur, kâh utangaç oluyor, bazan cesur, bazan çekingen görünü yor, hayalınin her bahane ıle genıslettiği esrarlı ve lâtif âlemlere dalıyor, tabiate içini döküyor, ağacların hışırtısından, fırtınanın uğultusundan manalar çıkan yor, bulutlarla dertleşiyor, bazan günlerce arkadaslarına bir kelıme söylemiyor. bazan birdenbire faalıyete geçiyor, mu harebe oyunları tertıb ediyordu. An nesi, oğlunun, öteki çocuklara benzeıne diğini görüyordu. Fakat oğlunun hülyalar içinde yaşadığını nereden bilsin? Hitlerin haîbine ilk defa dinleyişinde derin bir »an'at sevgiti afihyan meşhur Alman müzisyeni Wagner kardeşleri somurtuyor, genc Adolf ise, kendisinin bir artist istikbaline namzed olduğu fıkrinden asla dönmüyordu. IdeaKadıncağız, her şeyden evvel, oğlu linin kendinden uzaklaştığını gördükçe, nun ciğerlerindeki zâfıyeti merak ediyor okulun programlan ve dersleri kendisine ve kocasmın, öteki köylülerden yıiksek, büsbütün boş görünüyordu. miitekaid bir memur olduğunu düşüne Adolf Hitlerin memur olmaması murek, oğlunu memuriyete yerleştirmekte kaddermiş. Bir müddettenberi, akşam onu bir dereceye kadar haklı buluyorlan okuldan rengi fazla kırmızı, gözleri du. fazla parlak, vücudü ateş içinde dön Aloys Hitler, 3 kânunusani 1903 te, meğe başlıyan oğlunu, annesi fazla me bir niizül isabetıle füceten öldü. Altmış rak ederek bir doktora gösterdi. Doktor, beş yaşında idi. Leondingde onu tanı çocuğun cığerlerini çok zayıf buldu, veyanlar, çok dehşetli bir kıs günü, uzun rem tehdıdi altında olduğunu söyledı. bir yol yürüdiıkten sonra, dönüşte, so Artık çocuğun okula devam etmesine ğuktan müteessir olarak bir hana sığm imkân yoktu. Fazla olarak, doktor, bu dığını ve orada öldüğünü iddia ediyor cılız çocuğu ancak açık havada yaşa lar. Köylüler, Aloysun cesedini eve ge manın kurtarabıleceğini ve onu, dört dutirdikleri zaman, vak'adan haberi olmı var arasında ömür geçirmeğe mahkum yan karısı, onu kaskatı donmuş bir hal edecek bir meslek seçmenin cinayetten de görünce, kederinden ölecekti. Kom baska bir şey olmıyacağını bütün aile efşular, Madam Hitlerin aklmı kaybet radına açıkça söyledi. mesinden korktular. Aloys küçük kasa Artık kurtulduğuna sevinen Hitler birbanm mezarlığına gömüldü. kaç hafta odadan dışarı çıkmamağa razı Macjfirn Hitler, her köşeşi son dakika oldu. Bir sene okula gitmıyecekti. Bu bir nıı ya kadar çıldırasıya sevdıği kocasının senenin hiç sonu gelmedi ve Hitleri bir bin iürjü hatırasile dolu olan bu evde daha okulda gören olmadı. Hastalığı yügeçirmeğe mahkum olduğu yalnızlığa ta zünden, üzülmesın diye, her istedığini yahammiil edemiyeceğini anlıyarak, Leon pan annesini çabucak kandırdı, san'at odingden ayrılmağa karar verdi ve Lingde kuluna veda etti \e Viyana Gıizel San'atlar Akademisi kabul imtihanlarına girküçük bir ev tutarak oraya yerleşti. mek müsaadesini kopardı. Yavaş yavaş evde tabiî hal avdet et Delıcesine sevinen Hitler, bilgisinin mişti. Görünüşte, ailenin yaşayışında bir değerini mütehassıslann hiç tereddüd et değişiklik yoktu. Fakat ortada bir saş meden takdır edeceklerınden emin, odakınlık hüküm sürüyordu. Biçare dul ka sında yığınlar halind duran resimlenn dın, haftalarca, kederle vazıfeyi birbi den en gi^ellerını seçmeğe bıle vakit bulrinden ayıramadı ve çocuklarını terbıye madan \e tamamıle iyileşmeden, koltu etmek hususunda ölen kocasının tuttuğu ğuna koca bir resim destesi alarak yola yolu, onun hatırasına hürmet olmak ü çıktı. Hitler o zaman on beş yaşında idi. zere, takıb etmeğe kendıni mecbur sanAnnesi onun bu se\incine, korka kor dı. Lâkın Hitler, kendi iradesinden baş ka iştirak etti. San'at, onun nazarında, ka bir iradeye boyun iğmemek karann oğlunun akibeti için kötü bir macera idi. da günden güne daha fazla ısrar edi Esasen kadıncağız, az bir zaman sonra yor ve mütemadiyen, kendi fıkrine sapla ölümüne sebeb olmuş olan bir hastalığm nıyordu: Memur değil, artist olmak. Bu başlangıçlarını hissediyordu. Etrafında fikrini her fırsatta annesine ve kız kar kilerin sevinci onun üzerinde hiçbir tesir deslerine telkin etmeğe çalışıyor. Fakat, yapmaz olmuştu. Hitler ise, senelerden istidadını istediği gibi kullanmanm ken beri ele geçirmek için mücadele ettiği saadisi için manevî noktadan ne kadar fay dete nihayet ulaştığı için, kendini rüyada dah olacağına bir türlü onları kandıra zannediyor, bu saadete inanamıyordu. mıyordu. Annesi gizli gizli ağhyor, kız (Arkası var) liliği ve iğriliği karşısında feda olup gi diyor. Bu çeşid şapkalar ense tarafından lâstik bağlarla kuvvetli surette tutturulmak icab ediyor. Bizim modelimizdeki açık gri fötr şapka gerek üstten, gerek alttan siyah kadife bandayla tutturulmu; tur. Fötrlerden maada bu sene panama lar da çok rağbettedir. Hem gündüz, hem de pek resmî olmıyan alşam ziyaretleri ve yemekleri için yaptınlacak elbiseler çok pratik olur, herkesin kesesine uygun gelir. Yukanya bastığımız resimdeki iki elbise bu çeşid kıyafetlerdendir. Soldaki Krep Fribol denilen yeni kumaştan hafif bir gece elbisesidir. Kollarınm biçimi ile belindeki toka çok orijinaldır. Sağdaki beyaz zemin üzerine beyaz benekli taftadan hem gündüz, hem gece giyilebilecek bir kıyafettir. Bilhassa yakası şimdiye kadar pek az görülmüş sekildedir. Her yerde güzellik kayguları Doğu ve batı kadınları ayni yoldan yürüyor, kendilerine ayni özenle bakıyorlar Çiçeklerin faydaları Sinire karşı «Veleriane Kedi otu» ve «Passiflore Çarkıfelek çiçeği» sinire karşı mükemmel bir devadır. Eğer asabınız bozuksa, yatağa yattığınız zaman uykunuz kaçıyorsa, olur olmaz zamanda vücudünüze tıtreme geliyorsa bir mıktar valeriane ve çarkıfelek çiçeği kaynatıp akşam yemeğinden sonra içiniz. Pek az zamanda bunlardan eser kalmaz. Yumuşak ten «Susen Iris» teni yumuşatan en iyi vasıtadır. Bunu iyice ezdikten sonra bir miktar süt içine koyup on dakika kadar kemmel bir devadır. Eğer âsabınız bobir porselin parçasından dıkkatle süzmeli. Sabahlan elinizi ve yüzünuzü yıkadıktan sonra bununla hafıf şekilde masaj yaparsanız teninız son derece yumuşar ve güzelleşir. Şişmanlamak için Birçoklan yemekten çok kesilip binbir jimnastik hareketleri yaptıkları halde kabil değil zayıflıyamazlar. Bazılan da mütemadiyen yedıkleri halde şişmanlıyamazlar. Eğer kansızlıktan ve zayıflıktan bir müselen parçasından dikkatle süzmeşikâyetçi olup ta binbir çareye baş vurErmenî Patrik kaymakamı pisko duğunuz halde şişmanhyamıyorsanız kantoron çiçeğini kaynatıp saat beş ve onda pos Arslanyan sivil kıyafette dir. Bununla beraber sekız on gune birer bardak içiniz. Bakm ne iyi gelecek kadar bunlarm da kıyafetlerıni değışti gorursunuz receği muhakkaktır. Bugün birçok Ermeni papazları kiliselere yeni sivil kıyafetlerıle gıdeceklerdir. Papazlar dua zamamnda, yani kilise içerisinde işlerini brtirdikten sonra sokağa sivil elbise ile çıkacaklardır. fabii şekilde altı aylık ondüle . Astl saçları kesik Japonyah kadın yapan yeni makinelerden biri ulusal bayram için başına yerleşve mes'ud müşterisi tirdiği perukasım muayene ediyor Asırlardanberi itiyadlarını bozmarnış, kıyafetlerini değistirmemiş milletlerde bile harb sonu modaları kendi hakimivetini gösterdi. Çinli ve Japonyah kızlar, kadınlar da eski uzun saçlarını kestiler, kimonolarını feda ettiler. Onların arasında da eskive rağbet kalmadı. Yalnız bazı ulu sal bayramlarda takınmak istedikleri millî kıyafetlerini ariyet olarak üstlerine geçiriyorlar. Başlarına peruka takıyorlaT, sırtlarına kimonolarını atıveriyorlar. Bu suretle geri kalan zamanlarda rahat ve pratik gezip iş görebilıyorlar. Doğudaki vaziyet budur. Batıdaki durum ise büsbütün amelilesmiştir. Saçları altı ay devam etmek üzere dalgalı yapan (ondüle eden)," makineler günden güne tekâmül ediyor. Şimdiye kadar bu suretle dalgalanmış . saçlarda ilk zamanlarda kuzu pöstekisi gibi fazla kıvırcıklar peyda oluyor, bu çesid saçlar birkaç ay göze hiç hoş görünmüyor, ancak altı aylık olmıya yaklaş * tıklan vakit güzelleşiyorlardı. Şimdi bü tün bu mahzurlar ortadan kalkmıştır. Altı aylık dalgalanmış başlarda alelâde su veya maşa ondüle yapılmış saçlar gibi ilk günden itibaren güzel ve tabiî görünmektedır. Deniz kıyafetleri Son moda mayyolar Gönen halkı çok iyi bir suya daha kavuştu Emniyet Müdürlüğünde Dün şehrimizdeki bütün papazlar Emniyet Müdürlüğüne davet edilerek kendılerine kısve yasası (kanunu) hakkında izahat verümiştir. Bir kısım papazlar bu davete sivil kıyafetle gelmişlerdır. Evlerimizi nasıl döşeyelim? îlkmekteblerde imtihan Ilkmekteblerde yanndan itibaren imtihanlara başlanacaktır. İlk tedrisat talimatnamesine göre yalnız ilkmekteblerin son sınıflan imtihana tâbidirler. Diğer sınıf talebelerı sene ortasındaki yoklamalarda aldıklan notlarla son yoklamada aldıkları kanaat notlannın vasatilerile sınıf geçeceklerdir. îmtihanlar, sınıf mualliminden gayri diğer dört muallimden teşekkül edecek imtihan heyetleri tarafından yapılacaktır. İmtihanlar on hazirana kadar bitmiş olacak ve cedveller Kültür idaresine bildirilmis olacaktır. İS v Gönen (Hususî) Gönen halkı ge| pınan) adile anılan içilecek güzel bir su çen seneye kadar içilecek su yüzünden çok bulmus ve tahlile göndermişti. Tahlil nesıkmtı çekiyordu. Kasabanın kenarından ticesinde (Kedipınarı) suyunun 2 derece geçen Gönen cayına uzak mesafede bu olup içilecek suların en iyisi olduğu anlalunan mahalleler halkı içecekleri suyu şıldıktan sonra bu suyun da Gönene ge omuzlarile taşıyordu ve bir kısım halk ta tirilmesi için yollar kazdınlmış ve künkler şeşmelerin kaba sularını içiyordu. Halkın döşettirilmeye başlanmıştır. Gönen halkı bu su ihtiyacmı düşünen Belediye reisi birkaç güne kadar bu iyi suya da kavu Hakkı geçen sene kasabaya bir saat u şacaktır. zaklıkta bulunan iyi bir su bulmuş ve Yukarıdaki resim 2 derece olan bu yekünkler ile kasabaya getirtıp çeşmelere akıttırmıstı. Belediye reisi Hakkı bu se ni suyun yolunun kazdırıldığını ve künkne de (Çakmak suyu) civarında (Kedi ler döşendiğini göstermektedir* Deniz lisesine rağbet Bu sene Deniz lisesine karşı genclerimizde daha büyük bir heves uyanmıştır. Ortamektebi bitıren genclerden pek çoğu Deniz lisesine muracaat etmeğe başlamıştır. Mektebe kayıd ve kabul şartları yakında gazetelerle üân edıle cektir. Bu güzel mayo mavı üzerine bc\di tezyinatlıdır. Arkası dekoltedir. Göğüs kısmı gördüğünüz vechile boyna asümakta ve beli arkaya tesprt edılmış ınce ve beyaz bir şeridle sıkılmaktadır. Pantalon kısmının her iki dış tarafında çift iki galonu vardır. Tste size çok güzel ve cok orijinal bir oturma odası... Divanın biçimi son de rece şıktır. îki tarafında bazan kitab, icabında sigara tablası ve sair levazım koymak için kücük dolabları ve rafları var dır. Ortadaki yumurta biçimi mas.ınm ayak yerine kullanılan iki tarafı aynı zamanda bu masayı ıkı cıhetten kısmen örtmektedir. Koltuk ta pek nefıs ve rahattir. Dolaba kıtab konacağı gibi, sair lüzumlu eşya da yerleştirilebilir. Yerli ağacları mızdan, yerli kumaşlarımızdan, bunlan pekâlâ vücude getirmek mümkündür. Hele yerdeki yünlü örtü yerine hiç şüphe siz güzel halılanmızdan birini koyduk mu odanm durumu daha ziyade şıklasır. Yuvarlak ayna, beyaz üzerine siyah kordonlu abajur ve tek levha bu güzel dekora başka bir güzellik vermektedir.