22 Eylül 1935 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 8

22 Eylül 1935 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 8

CUMHURÎYE1 22 Eylul 1935 Altıncı Balkan oyunları dün törenle başladı (Bas tarafı 1 inci sahifede) tün Balkan atletleri iştirak etmiştir. Balkan mılletlerinin genc sporculannı bir bayrak altında ve bir gaye etrafında tophyan Balkan oyunlannm bu sene Türkiyede yapılması halkımızda atletık sporlara karşı büyük bir rağbet uyandırmıştır. Bu rağbetin canlı örneğini dün Köprünün Kadıköy iskelesinden Fener stadına kadar olan mesafede görmek kabildi. Halk, saat on ikiden itibaren on beş, yirmi dakikada bir kalkan vapurlarla Kadıköyüne geçiyor ve sıra sıra bekliyen tramvaylar bu halk kalabalığını stada taşıyordu. Saat ikiye doğru stad hemen tamamen doîmuştu. Yalnız kapalı tribünlerin karşısına gelen acık tribünün bir ucu boştu. Stadın kapısı, kapalı tribünlerin üstü Balkan milletlerinin bayrakları ve olimpiyad bayraklarile süslenmişti. Stadda tahminen on bine yakın seyirci toplanmıştı. înhisarlar ve Gümrükler Bakanı Ali Rana, General Fahreddin, İlbay Muhiddin, Balkan sefaretleri erkânı Gülhane parkî ıslah edilmeli fstanbulun halka armağam olan ye * gâne bahçesi Gülhane parkıdır. Fakat bu park açıldığından bugüne kadar hiçbir yenilik göstermemiştir. Yollan bun dan yirmi, yirmi iki sene evvel olduğu gibi. Ağaclan, çiçekleri velhasıl ne varsa gene olduğu gibi duruyor. Once yani harbden evvel yevmümahsuslarda bir « çok eğlenceler, mızıkalar, karagöz oyunlan olurdu. Şehirde bir canlılık vardı. Halk bedava seyreder, müziğimizi al kışlar, • sevinirdi. Şimdi ise ölü bir matem havası esiyor. Bu neden? Şimdi bizim en sevincli günlerimizde eski kara günleri aratacak kadar cansızhk ve kayidsizlik vardır! Askerî bandomuz yok mu, Şe hir bandomuz yok mu, halkı eğlendıre cek karagözler mi yok?! Bu sene geçti ve fakat gelecek sene için şimdiden şu irae ettiğim şeylerin hazırlanmasını ve yapılmasını tahmin ettiğim şehrın 800,000 nüfusu namına îstanbul Şar * baylığından isterim. 1 Parkm ana yollan asfalt olarak, çökük yolları münasib taşlarla yapılmalı. 2 Münasib iki noktaya büyükler ve çocuklar için oyun yerleri yapılmalı. 3 Parktaki mevcud kanapeler temizlenmeli ve çoğaltılmalı. 4 Saray kapısı önündeki dikilitaşm yerinde bir dans mahalli ihdas edilmeli, burası yalnız pazar günleri halka açıl malı. 5 Hergün ikindiüstü Şehir ban dosu, bando yerinde bir saat kadar çalmalı. 6 Pazar günleri bandolar daha birkaç takım olmalı. 7 Park kazinosu tamamen kaldı rılmalı ve yahud ıslah edilerek daha iyi bir hale konmalı. Şarbaylık isterse ço cuklar müstesna parka girenlerden birer kuruş almahdır. Herkes seve seve verir, hesabı da bir yekun tutar. Velhasıl biz Türk milleti cumhuriyet idaresi seyasinde şimdi gülecek, sevinecek bir zamanda yaşadığımız halde böyle cansızhk iste mıyoruz. A. H. GÜNENÇ Balkan atletleri geçid resminden sonra sahada Balkan marştnt dinliyorlar Maraton yanşlannın neticeleri bildinldi. Dekatlon müsabakasında 6256 pu vanla Bulgar Doçef birinci, 5772 puvanIa Yugoslav Mikiç ikinci, 5666 puvanla Yunanlı Patrakis üçüncü ve dördüncülüğü Romanya, beşinciliği Bulgarıstan, altıncılığı Yunanistan almıslardır. bu yanşa sokuimamıştı. Bırıncı turda başta bir Yugoslavyah koşuyordu. Bizimkiler bu müddet zarfında hep geride koştular. Birinci turdan sonra öne bir Rumen geçmek istedi. Fakat Yorgakopulos küçük bir çıkışla başta geçti ve yarış bitinciye kadar kimseyi önüne geçirmedi. Bu arada Galib çalıştı, sondan itibaren herkesi birer birer geçerek üçüncülüğe kadar geldi. Fakat bunu virajda yaptığından son düzlüğe geldiği zaman epey yorgun görünüyordu. Neticede biraz evvel önüne geçtiği koşucuların gerilerine kalmağa mecbur oldu ve beşinci geldi. Rumen Lapuşan çok güzel bir finiş yaparak üçüncülüğü almağa muvaffak oldu. Neticede Yunanlı Yorgakopulos 1.58 8'10 yeni Balkan rökorile birinci, Yugoslav Nikhazi 2 dakika ile ikinci, Rumen Lapuşan 2.2.2/10 ile üçüncü, Türk Galib dördüncü, Rumen Manca beşinci oldular. goslar arasında tam manasile bir mücadele halinde geçti. îlk üç koşucu da Yugoslar önde iken dördüncü koşan Mandihas vaziyeti Yunanlılar lehine çevirmeğe muvaffak oldu. Neticede Yunan takımı 3 28.4/10 ile birinci, Yugoslav takımı diklerinden puvan almamışlardır. Yu goslav, Yunan ve Rumenlerin aldıklan puvanlara Maraton koşusunun puvanlannı da katınca dereceler şöyle oluyor: Yugoslavya 52, Yunanistan 47, Romanya 35, Türkiye 25, Arnavudluk 2 Yunan usulü disk atma 800 metro koşunun en heyecanlt ant ve daha birçok yüksek şahsiyetler kendi42 kilometroluk Maraton yarışmda da Rumen Gal 3 saat 7 dakikada birinci, lerine aynlan yerlerde oturuyorlardı. Rumen Topalo ikinci, Yugoslav Şpor üOyunlar ıçıhyor Saat iki buçukta tribünün kenanna yer çüncü olmuşlardır. Dördüncülüğü Bulles,tirilmiş olan Şehir bandosu geçid res garlar, beşinciliği Yunanlılar almıslardır. Bu iki müsabakanın birinci, ikinci ve mi havası çalmağa başladı. Tribünlerin «on tarafmdan da başta otuz sekiz kişilik üçüncülerinin bayraklan şeref direğine hakem heyeti ve onlan takiben Arnavud, çekilmiş ve birincilerin ulusal marşlan çaBulgar, Rumen, Yugoslav, Yunan ve en hnmıştır. Bu yanşlardan Dekallon mügeride Türk atlet takımları temiz kıya sabakalannın puvanlan Balkan oyunla Yunan usulü disk atmada hız alnıa yoktur ve atletler yerden biraz yükseltilmiş bir sedden atış yaparlar. Bu müsabakada Yunanlı Silâs 41,89 metro ile hem birinci olmuş, hem de yeni bir Balkan rökoru yapmıştır. Yugoslavyah Narançiç 39,79 ile ikinci, Yugoslavyah Klent 39,41 ile üçüncü, Türk Veysi 39,10 ile dördüncü olmuş ve yeni bir Türkiye rökoru tesis etmiştir. \ unanlı Fikiotis beşinci, Rumen Hevalet altmcı olmıı^'ardır. 100 metro koşn 3.29.2/'10 ile ikinci, Romanya takımı 3.32.1/10 la üçüncü, Türkiye dördüncü, Arnavudluk beşinci oldu. Bu müsabakada Türk takımında bi rinci koşan Cemal elindeki stafeti diğerlerinden en aşağı 50 metro geride getirebildi. Bundan sonra koşan Mufahham ve Ömer Besim bu geri vaziyetten kurtulmak için çok çahştılar. Bu işi nihayet Mehmed Ali yapabildi. Eğer Mehmed Bulgaristan 2. Dünkü neticelere göre Türk takımînın üçüncü olması ihtimali azalmıştır. Bugün ve gelecek pazar günü yapılacak müsabakalarda da Yunanlıların Yugoslavlan puvan itibarile geçecekleri tahmın edilmcr^edir. Çünkü Yugoslavlann en iyi üç atleti buraya gelememiştir. Saha çok intizamsızdır Aylardanberi alındığı söylenen ted 5,000 metro mukavemet Bu koşunun bırıncı, ikinci ve üçüncü gelenleri aralannda uzun müddet çekiştıler, sonta Yugoslav Brükan, 16 dakikada birinci. Rumen Dumukrista 16.9.2/10 ile ikinci, Yunan Vutis 16.18.4/10 ile üçüncü, Yunan Varçakis dördüncü, Yugoslav Kankler beşinci, Rumen Komanesko altıncı oldular. Bizim koçucular bu yanşta derece alamadılar. Berlin olimpiyad komitesi sekreteri sehrimizde Berlinde yapıla cak 1936 olimpi • yadının tertib komitesi genel sek • reteri ve iki yıl evvel, Halk Partısinin, Genclık teş kilâtı etrafında fikirlerini almak ü zere buraya çağırdığı doktor Karl Dım dun Berlin den şehrimize gelmiştir. Karl Dim, Karl Dim Balkan Olimpiyad komitesi tarafından Balkan oyunlannı görmek üzere şehrimize davet edilmiş tir. Spor uzmanı îstanbulda kaldığı üç gün müddetle olimpiyad komitesinin misafıri olacaktır. sabakalara başlanmadan evrel o müsabakaya girecek atletlerin isimleri, mılletleri ve vaziyetleri ilân edılse, halk yarışları daha heyecanla takib edebilir. Geri tribünlerde ve duhuliye kısmında oturan ların birçoğu müsabakaları lâyıkile göremedıklerinden radyo vasıtasile bu iş kolaylaştırılmah, atletlerin vaziyetleri, kimin kime rakib olabileceği söylenmeli ve halkta yarıştan evvel alâka uyandırmahdır. Radyo, yalnız neticeleri ilân etmek için bir vasıta olmaktan çıkarak halka heyecan dağıtacak bir hale gelmelidir. Bu saydığımız mahzurların bugün tamamen düzelecegini ümid ederiz. 100 metro final Bu yanşın başlangıcında dört defa yanhş çıkış olmuştu. Koşuculann âsabı çok bozulduğundan hakem bir müddet yarışı geri bıraktı. Nihayet doğru bir çıkış yapılabildî. A'tı koşucu ok gibi bitiriş yerine doğru "TSahanın dünkü karışık ve kalabalık halinden ufak bir Srnek fetlerile geçid resmine başladılar. Bütün tribünlerin önünden geçerek saha ortasında yer aldılar ve şiddetli alkışlandılar. Bulgar takımınm hareketinden bir gün evvel vefat eden Bulgar spor teşkilâtı başkanı Dimitri İvanofun yas alâmeti olmak üzere her takımın basmdakı bayrak gönderlerinde birer siyah tül sanhydı. Olimpiyad bayrağı, Balkan marşı çahnırken şeref direğine çekildi. Bayraklar ekip başlarından ayrıhy bir halka teşkil edınce Türk ekipinden Ateş İbrahim Balkanlı sporcular namına and içti. Bundan sonra ulus atletinden birinin uçlanndan tutup alana çıkardığı olimpiyad bayrağı Balkan marşı çalarken direğe çekildi. înhisarlar Bakanı Ali Rana Tarhanın «Altıncı Balkan oyunlannı açtım, meydan sizin» sözlerinden sonra Türk Atletizm federasyonu reisi Bürhan Felek açılış söylevini verdi. Bu söylevden sonra atletler mızıkanın çaldığı geçid resmi havasına ayak uydurarak alandan çekildiler. rının puvanlarına dahil değıldır. Fakat Maraton koşusunuiı puvanlan dahildir. Bu itibarla Rumenler burada müsabakaya girmeden 1 1 puvan kazanmış oluyorlardı. Balkan oyunlarına Yunan usulü disk atmakla başlandı. Bu müsabaka devam ederken de yüz metro süratin tasfiye müsabakalanna başlandı. Karakaş cirid atmada Haîkan birinciai oluyor Afiye derece tutulsaydı çok iyi bir koşu birlere, yapılan propagandalara ve JTÎZ lerce intizam memurunun tutulmasma yaptığı meydana çıkardı. rağmen dün saha pek intizamsızdı. O kaYüksek atlama dar ki, müsabaka yeri adeta Kâğtdhane Yjjksek atlama müsabakasında da atletler çok çekiştiler. Fakat 1,75 ten faz mesiresine dönmüş, yemyeşil çayınn üzela atlıyan olmadı. Neticede Yugoslav rine uzanıp yatanlar olmuştur. Sonra bilNikiç 1,75 ile birinci, Türk Cahid 1,75 hassa koşular esnasında pistin kenarını ile ikinci, Yugoslav Nohr 1,75 ile üçün dolduran kalabalık, atletlerin serbestçe cü, Yunan Patarakis 1,75 ile dördüncü, koşmalarına ve derecelerinin uzaktan ve Yunan Pantazis 1,70 ile beşinci oldular. yakından görülmesine mâni olmuştur. Sahaya yabancı hiç kimsenin çıkma1,75 metro athyanların dereceleri kur'a ması lâzım gelirken ve bu işin intizamı da çekmek suretile tayin edilmiştir. bunu emrederken koluna birer beyaz şellk günde puvan vaziyeti Altıncı Balkan oyunlannın ilk günü rid geçiren herkesin oraya toplanması bu müsabakalarla bitmiştir. Her müsaba çok fena bir tesir hasıl etmiştir. Sonra bu beynelmilel mahiyetteki mükadan sonra neticeler radyo ile ilân edilmiş ve o müsabakada birinci gelen mil sabakalan lâyıkile takib ederek en ufak letin millî marşı çahnmış, birinci, ikinci, hareketleri bile görmek mecburiyetinde Ve üçüncülerin bayrakları şeref direğine olan gazeteciler için tribünün en sonunda bir yer ayrılmış, buraya da her önüne geçekilmiştir. Dünkü müsabakalarda dört defa Yu len dolmuştur. Gazeteciler, resmî neticeOlimpiyad bayrağı törenle şeref nan, iki defa Yugoslav, bir defa da Türk leri, yazılı olarak muntazaman alabildikleri için bu suretle doğru dürüst bir rakam marsı çalınmıştır. direğine çekiliyor elde etmişlerdir. Dünkü yarışlarda alınan puvanlar fırladılar. Yarışın sekseninci mtrosunda Radyo neşriyatı kâfi gelmiyor vaziyet belli olmuştu. Neticede Yunanlı şunlardır: Stad içinde kurulan radyoda gerek Yugoslavya 48, Yunanistan 45, RoFrangudis 10.6/10 ile yeni bir Balkan rökoru yaparak birinci, Rumen Kovaç manya 26, Türkiye 25, Arnavudluk 2. müsabakaların başlangıcı ve gerek neti 10.8/10 ile ikinci, Türk Raif 10.9/10 Bv'^ar atletleri dünkü yanşlara girme celeri hiç te iyi ilân edilememektedir. Müile üçüncü, Yugoslavya dördüncü, Yunanistan beşinci, Türkiye altıncı cldular. Çok ümid beslediğimiz Semih bu yanşta sonuncu, yani altıncı oldu. 100 metronun seçmeleri Semih, Sakalariu, bir Rumen ve bir Yugoslavın girdiği birinci seride dört defa yanhş çıkış oldu. Macar hareket âmiri dört defa koşucuları geri çevirdi. İkinci seride de Arnavud koşucu üstüste iki yanhş çıkış yaptığından hakem tarafından müsabakadan çıkanldı. Birinci seride Yunan Sakalariu 10,8/10 ile birinci, Yugoslav Kovaçiç 10,9/10 ile ikinci. Türk Semih te 11 saniye ile üçüncü oldujar. İkinci seride daha iyi derece elde edildi. Rumen Kovaç 10,6/10 ile birinci, Yunanlı Frangudis 10,8/10 ile ikinci, Dekatlon ve Maraton koşularının Türk Raif 10,9/10 ile üçüncü geldiler. Bugün yapılacak müsabakalar Bugün müsabakalara saat 15 ten itibaren devam edilecektir. Bugünkü program şudur: 15 200 metro seçme. 15 2 0 400 metro maniah seçme. ] 10 3 0 Uzun atlama. 16 Disk atma. 16 3 0 200 metro final. 17 400 metro maniah finat. neticeleri Müsabakalara başlanmadan evvel, 31 Bu yanş çok heyecanh oldu. Bu yanmayısta Atinada yapılan Dekatlon ve 5a bizden Receble Galib girdi. B.esinı. 800 metro 17 20 800400200100 bayrak yanşı. Balkan Cirid atma Bu müsabaka da çok heyecanh oldu. Her atlet birinci atışında pek muvaffak olamadı. Fakat ikinci atışta vaziyet hemen belli oldu. Türk Karakaş başta, onu takiben de Rumen, Yunan ve Yugoslav atletler geliyordu. Karakaş bu ikinci atışında yeni bir Türkiye rökoru yaptı. Neticede 59,25 metro ile yeni bir Türkiye rökoru yaparak birinci, Rumen Vavanu 58.04 ile ikinci, Yugoslav Sümey1 da 57.20 ile üçüncü, Yunan Haci Yani dördüncü, gene Yunan Miha'opulos beşinci, Yugc^'av ^''^rrrm a'vıncı oldular. Bisiklet yanşlan T. î. C. t. İstanbul bölgesi bisiklet' heyeti baskanlığmdan: 22/9/935 pazar günü Türkiye Turing ve Otomobil kulübü tarafından Hava Kurumu menfaatine yapılacak otomo bil yanşlan arasında tertib edilen bi siklet yarşına teşkilâtımıza bağh bir leşik kulüb üyelerinin girmelerine izin verilmiştir. Tesçile davet Anadolu kulubünden: 23/9/935 tarihinden itibaren üyelerin yeniden tesciline başlanacaktır. Üyele rin kulüb sekreterliğine müracaatleri. 800 metro koşunun başlangıcı 4X400 bayrak Bu yarış bılhassa Yunaniılarla Yu 5000 rnetroda Yugoslav Brükan birinci olurken