10 Ekim 1935 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 3

10 Ekim 1935 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 3

10 Birînciteşrîn 1933 CUMHURtYET TELEFON ON MABERLER TELCRAF V€ TELSÎZLE İtalyan Başbakanile mülâkat Sofya taklibi hükumet teşebbüsü Yugoslav basmı ((Aleyhimize şantajdan ibarettir» diyor! Bulgar Başvekili teminat verdi. Tahkikattan netice çıkmıyor. Askerî Şuranın mühim kararlar vereceği umuluyor Sofya 8 (Telefonla) Bulgaristandaki son hâdise Bulgar Yugoslav mü nasebatı üzerinde fena tesir yapmıştr. Hemen bütiin Yugoslav gazeteleri Lu taklibi hükumet işinin bir şantajdan ibaret olduğunu, bununla Bulgaristanda Yugoslavya aleyhine bir cereyan uyandınlmak istenildiğini, ve bu suretle Bulgaristanm haricî siyasetini değiştirip Almanya ve Macaristan tarafına yanasmak niyetinde olduğunu yazmışlardır. Bu yazılar üzerine Başbakan Toşef dün Avala ajansının Sofya muhabirine verdiği be yanatta Yugoslav gazetelerinin nesriya tından çok müteessir olduSunu, Bulsaristanın kat'iyyen böyle şeyler düşünmediğini, şimdiye kadar olduğu gibi bundan sonra da komşularile iyi geçinmek istediğini, ve bahusus kardes Yugoslav milletile rabıtasını kuvvetlendireceğini söylemistir. mmtakasında bölük kumandani olan yüzbaşı Çizef dün akşam polis müdiri yetinde damarlannı camla kesmek iste mişse de muvaffak olamamıştır. Italya ile tecim normal seyrinde Bizden 20,000 battaniye alacakları da söyleniyor Ankara 9 (Telefonla) îtalyanların gerek hususî takas suretile gerek klering kararile tediyatta bulunamadıkları hakkındaki bazı haberler ve şayiaîar ü zerine vaziyeti tetkik ettim. Kat'î olarak öğrendiğim şudur ki, İtalya ile ticarî muamelelerımiz normal şartlar içinde yürümektedir. Hatta dostane bir münasebetimiz olan herhangi bir memleketle sıkıntılı bir vaziyette bulunduğu görülse dahi bu vaziyetten hiçbir zaman istifade fikrine düşülmiyeceği de ulusal karakteri mizi gösteren bir prensip olarak kaydedilebilır. İtalya ile yeni ticaret anlaşması da normal şerait içinde yapılacaktır. İtalyan tacirlerinden yeni siparişler ve müracaatler ahnmışur. Bu arada bir fabrikamıza yirmi bin battaniye imal ettirmek üzere de teşebbüsat yapılmıştır. Diğer taraftan öğrendiğime göre İtalyanlann askerî nakliyat ve saire hasebile bazı vapurlarını kullanmalarından dolayı bil hassa Triyeste yolundan yapılan seferler azalmıştır. Fakat son transit anlaşması tacirlerimize Köstence üstünden ytni ve daha kısa bir yol açmış oldugundan bu da ihracatımıza tesir edecek bir vazıyet değildir. Musolini cephelerden Amerikah seygelen haberlere ne diyor? Bir kısımgeri döndüler yahlar «Inçiliz aleyhtarlığma gelince bunun sebebi bizim Ingiltere karşısında tam bir erginüğimiz olacağını tahmin etmemeleridir» Roma 9 Duçeyi, bugünkü ziyaretım, on gündenberi dördüncü oluyor. Kendisini bütün bu buhranın devam et tiği müddetçe hep ayni halde gördüm: Sakin, hesablı, kendinden emin. Onda, ileri doğru büyük bir adım atmış insanın asudeliği, bir limandan ayn lan, geri dönmiyeceğini bilen ve arbk tayin ettiği hedefe doğru cesaret ve zekâ ile ilerlemekten başka düşüncesi olmıyan bir gemici asudeliği vardı. Damadile oğullarının gösterdikleri yararhklardan dolayı kendisini tebrik etmek ilk işim oldu. Askerlik ödevlerini yapıyorlar, dedi. Cianonun gösterdiği cesaret irsidir. Harb zamanında, babası, denizlerde inzıbatı temin eden küçük kemilerden birini idare ediyordu. Gerçekten cür'etli işler görmüstür. Cephe havadisleri iyi mi ekselans? Mükemmel. Aduayı aldıkt Saat birde radyo ile ilân edeceğiz ve bugün öğleden sonra tafsilât vereceğiz. Askerlerimiz her itibarla her türlü sitayişin fevkinde çalışmışlardır. Zarurî olan ihtiyatla ilerliyoruz. Habeş askeri, Arablar gibi, münferid atıcı halinde harbe muktedir olmamakla beraber, filha kika iyi bir askerdir. Arab, devesinin arkasına gizlenir, ve tekbaşına da olsa, bütün bir düşman koluna ateş eder. Habeş kahramanca, fakat kalabahk düğüşür. Habeş toprağına giriş, tahminlerimize uygun olarak inkişaf etmiştir. Ahali bizi iyi karşılamaktadır. Memlekete refah ve intizam götürdüğümüzü bilıyorlar ve kendilerini bu kadar yıldanberi tazyik eden Raslara, hayırhah İtalyan hükumetini tercih ediyorlar. edilen bir Afrika devleti arasındaki münasebetleri tanzim etmek hususunda, Uluslar Sosyetesinden ziyade, hükumetlerin akli selimi bize müteaddid kotarma çareleri temin edebilir. Buna benzer, meşgaleler, mazide de görülmüştür. Halledilemez şeyler değildir. Bir yandan Uluslar Sosyetesi birşeyler yapmağa çalışıyor, fakat elinden geleni yapabiliyor. Gayesi harbin önüne geçmek olan bu müessese, bir oparlör gibi harbi genişletecek olursa, acayib birşey olur. Ve, Uluslar Sosyetesinin, münhasıran bir sömürge harbinden ibaret olan bir savaşı, on on iki devlet arasında bir harbe çevirmesi, cidden insanı çileden çıkartır. Habeş meselesini, aralarında halletmek, Uluslar Sosyetesi nizamnamesini imzala mış olan devletlere aid bir iştir. Fakat, İngilizlerin, faşist îtalyaya karşı besledikleri bu misli görülmemiş izmir Tecim li şiddetli aleyhtarlığın sebebi ne olabılir? ;esi ekonomik coğ Belki de, îtalyan milletinde husurafya öğretmenli le gelen esaslı değişikliği bilmemezlikteğini dört sene mu dir. îngiltere, belki de, bizim o eski Italvaffakiyetle yapan yanlar olmadığımızı daha anlıyamamıştır. N ü z h e t Yalkut, Bunun şimdi şimdi farkına varmağa başBaşbakanlık İsta lıyor. Bunu tamamile anladığı zaman, atistik Genel Direk rada suitefehhüm kalmıyacaktır. törlüğü tarafından Şimdiye kadar îngilizler, İtalyanlan üç sene için Avru neşeli, eğlenceli insanlar addediyorlardı. paya istatistik ihtı Hiçbir İngiliz, îtalyanların kendilerine sası yapmak için mahsus bir iradeleri, îngiltereye karşı tam gönderilmektedir. Bu Nüzhet Yalkut bir erginlikleri olacağını tahmin etmezdi. değerli genc ekono İtalyan milleti tamamen değişmiştir. Ev mik coğrafya sahasında çalışırken branvelâ, kırk aylık bir harb, ona her türlü şile pek sıkı münasebeti olan istatistikle mahrumiyete katlanmağı öğretmiştir. de ayrıca meşgul olmuştur. Halen ista Ciddî, ulusal vazifesini müdrik, Umu tistiğe ve ekonomik coğrafyaya aid muhmî Harbdeki muazzam fedakârlıkları bo telif eserlerinin birçoğu İzmir ve Anka şuna geçirmemeğe azimli insanlar yetiş rada bulunmaktadır. Bu yoldaki mesaisi tirmiştir. îşte. 1919 danberi, faşist hare muhtelif takdirlerle karşılanmıştır. Ge ketini böyle bir sahada vücude getirdik. çen sene de îzmir İlbaylığınm maddî Ayni zamanda, bütün gayretimizi, I yardımile altın ve gümüş kaplama ola talyan milletinin çocukluk yaşmdan bü rak Viyana usulile meydana getirdiği yüyinciye kadar terbiyesine ve talimine «Türk ulusunun bankalardaki ekonomi hasrettik. Milletteki istihalenin en büyük si» ne aid büyük tablosu da Atatürkünsırn işte buradadır. Teşkilâtımız, efradm yüksek takdirlerine uğramıştır. bütün hayatına şamildır. Şurası bilinmelidir ki, dünyanın en ça Yunanistan îtalyaya hayvan lışkan nylleti olan milletimiz, orduya, haihracını menetti va ve deniz kuvvetlerine intisab etmiş buAtina 9 (A.A.) Sü Bakanı, İtallunan genclerimiz çok kuvvetli bir yekun yaya katır ve eşek ihracını yasak etmi§ teşkil etmektedir. İngiltere, İtalyanın ifatir. de ettiği kuvveti, îtalyanların sahib ol • duklan irade ve kahramanlığı iyice anladığı gün, hakkımız olan mevkii tasdik edecektir ve o gün İngiltere ile aramızda hiçbir güçlük kalmıyacaktır. En kahramanca hareketlere hazır gönüllülerin listesi hergün büyümektedir. Ben bu adamlarla iftihar ediyorum, onlar bizimdir. Faşizm, onlan, kendi malı gibi istiyebilir. Bu kavi millet sadece kendi hakkını istiyor: Yaşamak hakkını. Tasavvur ediniz ki, bu memlekette 100 (Ulus arkadaşımız aşağıda bin kilometro murabbaı ekilmiş toprak yazdığımız kelimeler üzerinde üzerinde 44 milyon nüfus yaşamak mecbir anket açarak onu bütün memburiyetindedir. Fransanın altıda biri! lekete duyurmak ve daha genel Doğu Afrikadaki askerlerimiz, ilk işaretbir ilgi uyandırmak için diğer ga. zeteleri de yardıma çağırmıştır. te, tüfeğini bırakıp kazmaya yapışmağa Dil davannı ulusal büyük bir devhazırdır. Onların istediği sadece çalış rim bilen Cumhuriyet, arkadaşımak ve daha şimdiden, biriktirdikleri pamızın bu girişitine memnuniyet . rayı göndermeğe başladıklan ailelerini le ortaklık ediyor. Hususile ortageçindirmektir. ya konulan mesele ulusal dil işi Fransadan birçok sempati mektublan nın en Snemli bir bölüğüne do. alıyoruz. Herhangi sebeble olursa olsun kunmaktadtr: Etitnolojiye, dili Fransa ile İtalya arasında bir anlaşmazmizdeki kelimelerin kökleri, ekhk çıktığı takdirde bu iki milletin ruhu isleri ve tesekkülleri hakkındaki düşünüşlere. İste dil işile uğra yan edecektir. Bu, tasavvuru bile imkânsanlara üzerinde zevkle, şevkle sız, müthiş bir ihtimaldir. durulacak bir alan. Cevablar do&Fransaya, ve son derece takdir etti rudan doğruya Ulus arkadaşımiğim ve hayranı olduğum M. Lavale itiza gönderilebileceği gibi gazete madım vardır. (Paris Soir) tnize de yollanabilir. Ankete ko nulan kelimeler şunlardır.) Akdenizde durumun karışması üze rine İstanbulda bulunan birçok Mısırlı aileler acele acele memleketlerine dön meğe başlamışlardır. Bunlann çoğu Toros ekspresile gitmişlerdir. Amerikadan İtalya için yola çıkan birçok gezginler, yollannı değiştirerek istanbula gelmişler, buradan ekspresle ve Fransa yolile memleketlerine dönme ğe başlamışlardır. Diğer t/ıraftan Iftalya ile Yakınşark arasında işliyen îtalyan vapurlannın yolculan da son zamanlarda hissedilecek derecede azalmıştır. Buna sebeb olarak Akdenizde İtalyaya karşı alınacak tedbirlerden yolculann korkmakta olduklan leri sürülmektedir. italya mehafili ise İtalyanın yalnız Habeşistanda harbetmekte olduğunu, Habeşistanın da donanması olmadığına nazaran, Akdenizde İtalyan vapurlan için herhangi bir tehlike bulunmadığını söylemektedir. Âkdenize giden yolcular azaldı Yeni tevkifat Dün akşam Filibede yeniden 3 zabit tevkif edilmiştir. Bunlar arasında Bul garlann binicilik şampiyonu olan binbaşı Stafski de vardır. Kaçan Bulgar zabitleri Sofyadaki tahkikat hâlâ bitmedi 2 yüzbaşile bir birınci mülâzim de geçen akşam Yugoslavya hududunda kâia Breznik garnizonundan kacarak Yugoslavyaya iltica etmişlerdir. Bunlar askerî birlik azasından olduklannı ve hazırlaran taklibi hükumet işinde alâkaları bulunduğu için kaçtıklarını söylemişlerdir. Bu suretle Yugoslavyaya kaçan Bul gar zabitlerinin adedi 6 yı bulmuştur, aynı suretle Nevrokob garnizonundan da bir birinci mülâzim Yunanistana kaçmıştır. Avrupaya gönderilen bir istatistik talebesi Askeri Şura toplamyor Dünkü Kamutayda Sofya 8 (Telefonla) Bulgar Alı Askerî Şurası bu ayın 12 sinde toplanüya çağınldı. Şuranın son taklibi hüku met teşebbüsile alâkadar olduklanna ihîimal verilen birçok zabitlerin ordudan tardına karar vereceğinden korkulmak tadır. Bunun için de Askerî Birlik azası arasında büyük bir faaliyet göze çarp maktadır. Hatta Askerî Birliğe dahil bir kısım zabitanün Şura aleyhine nümayiş yapacağı da söyleniyor. Guya bu su Londra 9 (A.A.) Fransız notası retle Askerî Birlik Şuranın kararlan ü hakkında yürütülen tahminlere göre, zerinde müessir olacakmış. İngiliz hükumeti, Sir Samuel Hoareun notasmdaki teminatı tekrarlıyacak, fa»» HiimmiHllllllllllllllllllllllllllllUllllllllllllllllllllimimiiim.it kat Lokarno Paktı etrafmda özel gö rüşmeler yapılmadığı takdirde şimdilik başka bir harekette bulunmıyacaktır. m Paris 9 (A.A.) Oeuvre gazetesinin diplomatik muharririnin Cenevreden bildirdiğine göre, Cenevredeki îngiliz çevenleri, Fransızların İngiliz sorularına verdiği cevablardan memnun de£il Ankara 9 (Telefonla) Kamutay • Ankara 9 (Telefonla) Fındık dir. İngılizler, Uluslar Sosyetesi, statübugün Tevfik Fikretin başkanlığında lcongresi yarın öğleden evvel saat on bir nün 16 ncı maddesinin tatbikına karar toplandı. Kredi kooperatifleri teşkiline de, Ekonomi Bakanlığı konferans salo vermeden evvel, Fransızların tezi mudair olan lâyıhanın encümene iade edü nunda Bakan Celâl Bayarın bir söyle cıbince, Fransaya yardım etmek mec buriyeti altma girmeği kabul etme miş olan maddesi görüşüldü. Bazı sual vile açılacaktır. Bundan sonra Türkofis mekte ve bu Fransız teklifini bir kapan lere Ekonomi Bakanı cevab verdi ve !â danışmanlarından Zeki Doğan, fın telâkki etmektedirler. yiha kabul edildi. Bundan sonra ziraî dıklar hakkında hazırlanan genel raporu Echo de Paris ise, Fransız cevabının satış kooperatif birlikleri hakkındaki Va okuyacaktır. daha evvel verilmiş olması ve daha sa Seçilecek encümenlerden biri tarım nun lâyihasının görüşülmesine geçiidi. rih yazılmış bulunması lâzım geldiği işlerini, ikincisi kredi, para ve teşkilât fikrindedir. Bu gazete diyor ki: Lâyihamn birinci maddesinde en az on işçinin, aralannda değişir kapitalli ve de landırma işlerini, üçüncüsü standardizas«Bu hal Fransız iç siyasasındaki zıdğisir ortakh tarım satış kooperatifleri ku yon ve ambalâj işlerini ve fındık nizam diyetleri meydana vurmaktadır. 21 birabileceği, işçi olmıyan veya kooperatifin namesini tetkik edecektir. rinciteşrinde Almanya, Uluslar Sosyeleİspanyollar fındık işinde bir çalışma sinden bekleme müddetini de bitirip taçalıştığı mahsuller üzerinde ticaret veya kumusyonculuk yapanlann bu kooperatif birliği yapılması için hükumetimize tek mamen çekildikten sonra Lokarno Paklere giremiycekleri, bu kooperatiflerin, lifte bulunmuşlardı. Kongrede bu teklif tı ortada sipsıvri kalacaktır. Bu müp hem paktı, müsbet bir vesika ve alet alım satım kooperatiflerinin ve birlikle etrafında da görüşülecektir. Fındık kongresi, fındık nizamnamesin haline getirmek lâzımdır.> rinin kurulabileceği mıntakalann Ekonomi Bakanhğının muvafakatile kurulacağı de de değişiklikler yapacak, birçok önemli kararlar alacaktır. kayidlidir. Kanunun maddeleri müzakere edilirken Celâl Bayar izahat verdi. Diğer maddelerin müzakeresi gelecek toplantıda yapılacaktır. Sofya 8 (Telefonla) Efkân umumiye hâlâ taklibi hükumet işi, yanı Damyen Velçef meselesile meşguldür. Bu husustaki tahkikatın çok yavaş cereyanı halk arasında dedikodulara sebeb olmaktadır. Tevkif edilen sivillerin hemen yarısı serbest bırakılmıştır. Çünkü haklannda itham edilecek bir cürüm bulunamamış tır. Tahkikat umumiyetle mevkuf zabıtler etrafında dönmektedir. Üzerinde taklibi hükumet plâm bulunduğu iddia edilen ve miralay Damyen Velçefin Bulgaristana geçtiği hudud Fransız cevabı Ingiltereye verilen cevabı bazı Fransız gazeteleri de beğenmiyorlar Fındık kongresi Kredi kooperatifleri ka Bugün Ekonomi Bakanlığında açılacaktır nunu kabul edildi Altıncı Tıb Kongresi dün dağıldı Cumhur Başkanımızla Bulgar Kralı arasında teati olunan telgraflar Başbakan İç İşleri Bakanlığında Ankara 9 (Telefonla) Başbakan Ismet İnönü bugün İç İşleri Bakanlığı na gelerek muhtelif daireleri gezdi ve çahşmaları tetkik etti. İzmir Üzüm kurumunun rolü Ankara 9 (Telefonla) Buraya gelen İzmir üzüm kurumu direktörü İsmail Hakkı Ekonomi Bakanlığile teınas ederek piyasa vaziyeti ve mubayaat hakkında izahat verdi. Bu izahata göıe bir çok ecnebi şirketler, temettü ve saireden mütevellid alacaklarını, kurumdan üzüm alarak ihrac etmek suretile kapatmak arzusundadırlar. İsmail Hakkı yar.n tz mıre dönecektir. Numan Rifat geliyor Ankara 9 (Telefonla) Dış İşleri Bakanlığı Genel Sekreteri Numan Rı fat bu akşam İstanbula hareket etti. NuKongre öğleden sonra da toplanarak man Rifat tedavi için İstanbula gilmek müzakerelerde bulundu ve işini bitirdi. tedir. Ankara 9 (A.A.) Altıncı ulusal Türk Tıb Kurultayınm üçüncü gün açılması öğleden evvel ve öğleden sonra olmak üzere devam etmiştir. Öğleden ev vel Cevdet ve Rıza Remzi romatizma da fizikoterani Osman Şerefeddin Türkiyede görülen baruzuella entanı, profesör Liçan Haseki hastanesinde tedavi ettiği püerperal ateş tedavisine, Joktor Ismet röntken kimyografisi, Sovyet pro fesörlerinden Luria cümlei asabiyenin hazım yolu üzerindeki tesirleri, Burdenko beyin cerrahisi hakkında, profesör Kadri Raşid radikülit romatizmal, profesör Behçet Sabit tek böbrekte anuri, Nuri Fehmi Türkiyede trahom savaşı, Ali Şükrü toksik ishalleri tedavisi, Ali Eşref böbrek taşları, N a c r Said meme çocuğunun terbiyesi, Tank duodenum muayenesi, Rasim Ali kan terkibi, Hay dar İbrahim burun ihtilâtlan hakkında bildirikte bulundular. Ankara 9 (A.A.) Bulgaristan Kralı sa majeste Borisin tahta çıkışlannin yıldönümü münasebetile Reisicutr.huru muzla teati ettikleri telgraflar: Sa majeste Boris 3, Bulgaristan Kralı SOFYA Maj'estelerinin tahta çıktıklannm yıldönümü münasebetile, samimî tebriklerimi ve şahısları ve krallıklannın ıefahı için beslediğim temennileri kabul etme lerini kendilerinden rica ederim. Kâmal Aiaiürk Son ekselans Kâmal Atatürk, Cumhur Başkanı ANKARA Ekselanslannın nazik temenni ve tebriklerinden pek mütehassis olarak en samimî teşekkürlerimin kabulünü kendilerinden rica ederim. Boris Diplomasi sahasında da haberler ayni şekilde iyi midir? Ümid ederim. İngiltere ile müzakeredeyim. Sir Samuel Hoareun geçen hafta bana gönderdiği mektuba cevaben, ben de, Londra elcimiz M. Grajıc%e bir mektub yolladım. Bu mektubu İngiltere Bakanlığma verdi. Mektubumun muhteviyatJ bilhassa dostane karşılanmıştır. İngilterenin bizimle olan bu kavgası cidden manasızdır, iki memleket arasında bir anlaşmazhk hakikaten Iüzumsuz dur. Ne yakından, ne uzaktan, ne doğrudan doğruya, ne dolayısile, îngılizlerın hiçbir menfaatine dokunmak istemiyo ruz. Doğu Afrikasındaki hareketimiz, ingiltere topraklanndan hiçbirisinin ne inkisafına, ne de emniyetine halel vermektedir. Barışçı, hatta dostane temayüllerimiz hakkında münakaşa kabul etmez inan calar vermeğe her dakika hazırım. İlk yapılacak şey, İngiliz donanması nın büyük bir kısmının mevcudiyeti yü zünden Akdeniz üzerinde husule gelen gerginliği izale etmektir. Bu hazırlık vaziyeti, her sevkulceyş noktasında seferber edilen bu kadar fazla deniz kuvveti, verilen kat'î emirler ne olursa olsun hâdiseler çıkarmak tehlikesini gösteriyor. îngiltere, donanmasının bir kısmmı seferber halden çıkarmak mukabilinde, Libideki mevcudlarımızı azaltmağı. isti yecek olursa belki bir anlaşma zemini bulunmuş olur. Zannediyorum ki, îngiltere bu mıntakadaki kuvvetlerimizi artırmamızdan beyhude yere endişeye düşmüş tür. Bu şekilde alınacak karşılıklı tedbirler sakin bir hava yaratıp itimadı iade edinre, alâkadar devletler arasında, Habeş meselesi konuşulabilecektir. Memeldeki seçim Cenevre ile beraber, Cenevresiz ve Cenevreye karşı kotarma yolları vardır. Koono 9 (A.A.) Röyter ajansı Evvelce de söylemiştim. Medenıyet da aytan bildiriyor: ğıtıcı bir garb devletile, yardıma, siyasal Son tahminlere göre, Memel seçimleekonamik ve sosyal bünyesinin baştanbn rindeki Alman listesi, yüzde 79 la 87 sa tamirine ihtivac oldusu resmen tasdik nisbeti arasında oy kazanmıştır. Dil için etimolojik bir anket Bu kelimelerin ilk ve asıl kökleri nelerdir? unnuır D Habeş harbinin Avusturyadaki akisleri Viyana 9 (A.A.) Habeşistanda harbin başlaması üzerine yiyecek piyasa sında ihtikâr baş göstermiştir. Zarurî havayic fiatleri hissolunur derecede yükselmiştir. Bunun sebebi, müstehliklerin, Avrupada bir harb çıkmak ıhti mali üzerine fazla miktarda alış, veriş etmeleridir. Bir takım tecimenler de bu durumdan istifadeye kalkıştıkların dan fiatler daha artmaktadır. Hükumet bir bildirik neşrederek, bu fiat yükselmesinin büsbütün sebebsiz olduğunu ilân etmiştir. îran Efgan smır ihtilâfı 1 Sabah, sabahleyin 2 öğle, öğleyin 3 lkindi, ikindiyin ikin dileyin 4 Akşam, akşamleyin 5 Yatsı, yatsıyın yatsıleyin 6 Giindüz, gündüzün gündüzleyin 7 Gice, giceleyin I) Yukarıdaki kelimelerin ilk ve asıl kökleri nelerdir? II) Bu kelimeler nasıl teşekkul etmişlerdir? III) Bu kelimeleri teşkil etmek için köke ilâve olunan ekler ne lerdir ve eklerin her birinin mana farkları bakımından rolleri ne ol muştur? IV) Bu araştırma neticesinde: A Türk dıli kökleri, ve, B Türk dili ekleri, ve, C Türk sözlerinin teşekkülü hakkında bir kaide çıkarmak mümkün müdür? Tahran 9" (A.A.) Saylavlar Kurulu, İran Efgan sınırı hakkında Türkiyenin verdiği hakem karannı onayla mıştır. Bir îran komisyonu, sının tesbit edecek işaretleri koymak üzere hareket etmiştir. PARİS BORSASI Paris 9 (Özel) Paris Borsasmın bugünkü kapanış fiatleri şunlardır: Londra 74,40, Nevyork 15,17 3/4, Berlin 610, Brüksel 256,25, Madrid 207,25 Amsterdam 1026,25, Roma 123.65, L,nbon 67.80, Cenevre 494, bakır 40 41 kalay 229,76, altın 141,10, gümüş. 29 3/8