3 Kasım 1935 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 6

3 Kasım 1935 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 6

CÜMHURİYET 3 tkinciteşrin 1935 telgrafları Yunan muhtelit takımı dün 32 mağlub oldu Kuvvetli bir takım manzarası gösteren Yunan muhtelit takımı bugün de G. Sarayla karşılaşacak Millet, hissiyatını izharda devam ediyor Ardahanda Ardahan 28 (A.A.) Doğumro sana ve senin kurduğun Türk cumhuri yetine bağlı Ardahan halkı sana yapıl mak istenen suikasdi tel'in eder. Ve sana kötülükle uzanacak elleri yok etmek başlarını kırmak için and içerler ve b?ğlılıklarını saygı ve sevgilerini sunarlar. Halk namma Ardahan şarbayı Said Yüce öltuda Öltu 28 (A.A.) Gözbebeğimiz Atatürk, sana karşı mel'unca hazırlanan alçakça hareketi Öltu halkı çok derin bir ıstırab ve nefretle karşıladı. Ulu varlı ğınızı korumak için canlannı feda ede ceklerine and içen belde halkının sonsuz hürmet ve muhabbetlerini uzun ömürler temennisile sunanr" Şarbay Yasm Joan Gravfordla Franchto Tone sevişerek evlendiler Yakmda Holivuddan yeni bir izdivac haberi geimesi muhtemel. Jean Harlov ile Viliam Povel pek sık görüşüyorlar Holivud, ilkteşrin (Özel) Bu izdivacın dedikodusu uzun zamandır, Joan Cravfordun Douglasın oğlundan ayrıl dığı gündenberi devam etmekte idi. Ni hayet vuku buldu. Joan Cravfordla sev gilisi yeni Amerikan yıldızı Franchot Tone evlendiler. Joan Cravfordu pek iyi biliriz. Vaktile bir çamaşırcının kızıydı. Bir vakitler figüran olmak için aşındır dığı stüdyo kapılarından bir türlü içeri giremediği halde bif tesadüf neticesi parlayıverdi. On senedir bütün dünyaya şöhret saldı. Franchot Tone kimdir? Yeni parladığına göre onu şimdilik pek çok kimse ancak ekranda gördüğü vakit tanıyor, hiç şüphesiz hele tercümei halini pek az sinema meraklısı bilıyor. Çünkü Franchot Tone Amerikanvarî ortaya atılmamış olan bir Amerikan yıldızıdır. Amerikahlar birçok yıldızlan için herkesi heyecan ve halecana sevkedecek uydurma tercümeihaller yarattıklan halde Franchot Tone için bunu yapamadılar, yapmadılar. Zira buna ihtiyacı yoktu. San'atındaki kudreti sayesinde öyle reklâmlara hacet kalmadan dünya halkının meclubiyetini kazanıverdi. Franchot Tone'un doğmuş olduğu Niagara şehri ötedenberi balaylannı geçir meğe gelen yeni evlenmiş çiftlerin ziya retgâhı olmakla meşhurdu. Bugün ise ona yetiştirdiği artistin vücudü de ayrıca bir şöhret temin etmiş bulunuyor. Franchot Tone çocukluğunda iri gözlü uslu bir bebekti. Hocalan bu kadar durgun bir çocuğun ileride ne iş yapabileceğini bir türlü kestiremiyorlardı. Nitekim ilk zamanlar Holivudda da onun şahsi yet ve hüviyeti pek iyi anlaşılamadı. Gencliğinin ilk çağında aktörlüğe he ves eden Franchotun bu temayülü o za mana kadar ciddî tanınmış ailesinin pek te memnuniyetini mucib olmadı. Fakat küçüklüğündenberi böyle bir mesleğe sarılacağı pek belliydi. Sınıfınm daima bi rincisi olmakla beraber macera romanlarına, edebî kıtablara ve piyeslere karşı sarsılmaz bir zâfı vardı. Bu zâfı onu mektebde hırsız, polis oyunları ve dığer bazı karışıkhklar tertib etmeğe kadar vardırdı. Nihayet mekteb ıdaresi Fran chotu diğer talebeleri yaramazlığa ve itaatsizliğe teşvik ettiği iddiasile kapı dışar ettiler. Annesi, babası bu haberi pek faz la hiddetle karşılamadılar. Çünkü çocuklarının ötedenberi çok zıd iki karakter sahibi olduğunu biliyorlardı. Franchot çok çalışkan, fakat ayni zamanda fazla ya ramaz ve disiplin düşmaniydi. Nihayet başka bir mektebe gitti ve orayı iyi bir derece ile bitirdi. Bu müddet esnasında da okuduğu romanlarda kine benzer aşk maceraları geçirdi. Ağabeğisi Jerry mükemmel ve usta bir atletti. Franchot o sahada kardeşine yetişe miyeceğini pek iyi bildiği için sporla kat'iyyen alâkadar olmamağa karar verdi ve bütün kuvvetini artistliğe verdi. Ayni zamanda üniversiteye devam et mekten de geri kalmadı. Üniversitenin üçüncü sınıfında iken Avrupaya geldi, Pariste epey müddet kaldı. Emette Yunan kalesine gol Şehrimizde bulunan Atinanın Par.a tinaıkos Apollon kanşık takımı dün ilk maçını Taksira stadyomunda Beşiktaşla yaptı. Havanın yağışh olmasına rağmen duhulıye ve tribünlerde oldukça kalabahk vardı. Sahaya evvelâ misafirlerimiz çıktılar. Düz vişneçürüğü renginde forma, beyaz pantolon giymişlerdi. Halkı se lâmlarken Beşiktaşlılar da göründüler. Mutad merasimden sonra oyuna Hakem Suphinin idaresinde başlandı. Başlama düdüğü çalınca iki takım, bir müddet hareketsiz durarak Galatasaraylı merlıum Tevfiğe hürmet rasimesini ifa ettiler. îlk beş dakika Atinalılar bilhassa soldan çok güzel akınlar yaparak Beşjktaş kalesini çok tehlikeli vaziyetlerc soktular. Yunanlıların takım ve ferd itibarilc iyı oyunculardan terekküb ettiği görülüyordu. Bu akınlar esnasında herkes Beşik taşa muhakkak bir gol olmasını beklerken, Siyahbeyazlılar anî bir hücum yaptılar. Şeref, ortalardan kaptığı topu uzun ve derinleme bir pasla Eşrefe geçirdi. Soî dan ortalanan top da Muzafferin hafiî bir plâsesile Yunan kalesine girip gol olunca oyunun rengi değişti. Beşiktaşhlar bu golden sonra hâkimiyeti adamakılh tesis edemedilerse de Hakkının ayağile 24 ve 26 ncı dakikalarda iki gol daha yaparak vaziyeti 3 0 lık bir vaziyetgetirdiler. Fakat buna rağmen Yunan takımı, oyunundan hiçbir şey kaybetmedi. Akına akınla mukabele ediyordu. Nuri, bir aralık ceza çizgisi içinde lüzumsuz bir favul yaparak bir penal tıya sebebiyet verdi. Çekilen penaltı Be şiktaşa gol olarak vaziyet 13 oldu. Bi rinci devre bu suretle bitti. olurken rak bir Atinalı futbolcuyu oyundan çı kardı. Bu yüzden maç bir müddet tatil edildi. Nihayet Yunanlılar on kişı ile oyuna devam ettiler ve noksanlarını te lâfi için gayretlerini bir kat daha artırdılar. Bu devrede Beşiktaş on kişiye karşı oynamasına rağmen hiçbir vakit hâ'u miyeti ele alamadı. Bılâkis Yunanhlar zaman zaman üstün görünüyorlardı. Fakat hücum hattında dört oyuncu bırak i tıklarından gol yapamadılar ve oyun 32 Beşiktaşın galebesile bitti. Beşiktaş birinci devrede muvaffaki yetli bir oyun oynadı. Yalnız sağaçık Hayati dün birçok fırsatlar kaçırarak iyı bir gününde olmadığını gösterdi. Yunan takımı dün 32 mağlub oldu. Fakat hiç te fena bir takım olmadığını, yağmura, çamura ve bilhassa ikinci devrede on kişi oynamasına rağmen gösterdi. Müdafilerle muhacimler çok gü'el birer oyun çıkardılar. Muavin hatt.nın nisbeten zayıf olduğu görülüyordu. Bu hatta oynıyan oyunculann ikisi evvelce de Istanbula geldiklerinden oyunlannı az çok biliyoruz. Bu tutukluklarmı kendi lerini bugünkü oyuna saklamak isteme lerine hamlediyoruz. Emet 28 (A.A.) Yüksek varh'ğına kıymek küstahlığında bulunan al çakları iğrençle haber alan ilçe, kamün \e bütün köylerimiz halkı bugün Emet cumhuriyet alanında toplanarak hain leri ilemek ve Büyük Şefimiz uğrunda her türlü öz verilere hazır olduklarına and eder ve çok yıllar yaşamanızı can dan dileklerini bildiriğe bizleri araç eder. Ç. H. P. başkanı Tuncel. Şarbay Hameli Erien Bigada Biga 29 (A.A.) Bugün cum huriyet alanında toplanan Dimetoka kamun halkı kadın, erkek .kövlü, kasa balı seni sokmak istiyen kara yılanları tel'in ile sana Tanndan uzun ömürler diler ilelebed başımızda kalmanızı te menni ederek can ve yürekten derin saygılarını sunar. Dimetoka miting baakam A. Uygur Tantlda Tarul 28 (A.A.) Bugün cumhu riyet alanında toplanan yüzlerce halk size uzanmak istiyen kirli elin yapacağı yağınçtan ötürü lânetlerini yağdırdılar. Sizin yarattığınız rejim ve cumhuriyete bağlılıklarını coşkun duygular içinde bir daha tazeledıler ve bu duygularımn yüce katınıza kadar ermesini istediler ve duru bağlılıklarını derin sevgi ve saygılarla sunarım. Tarul C. H. P.başkam Şarbay Celâl Uç Joan Gravford ve Franchot Tone balayı seyahatine çıkmak için IVevyorkta oturdukları otelden ayrılırken kendilerine resim imzalatmak istiyen halkın bu arzusunu yerine getirirlerken Viranşehirde Bugünkü maç Bugün gene Taksim stadyomunda Yunan takımile Galatasaray maç yupacaktır. Galatasarayın aslanı Iâkabile maruf olan Nihadın da bugünkü oyunda oynıyacağmı duyduk. Geçen seneki lik maçlanncla sakatlanıp bir daha saha larda görünmiyen Nihadın yokluğu Ga latasarayın hatırı sayılır derecede zayıflamasına sebeb olmuştu. Bir müddettenberi muntazaman antrenmanlara devam eden Nihadın lik maçlan arifesinde ne vaziyette olduğunu görmek te Galata saray Yunan takımı maçı kadar merak edilecek bir haldir. tkinci devre Oyuna başladıktan biraz sonra Yunanlılann Beşiktaş kalesine sağdan çektikleri bir korner, solaçıklarının yerden bir şütile gol oldu. Arada bir gollük fark kalınca, Beşiktaşlılar bir gol daha atarak galibiyetı sigortalamak, Atinahlar da bir gol daha yaparak beraberliği elde etmek için bütün gayretlerile oynamağa başladilar. Bu suretle güzel ve heyecanh bir oyun oynanmağa başlandı. Viranşehir 28 (A.A.) Yaratan ve yaşatan öldürülemez. Ulusun kutsal Onderine kirli ellerini kaldırmak istiyenle rin fikirleri tarihi yaratan yüce ulusu öldürmektir. Dünkü savaşta acunsal yumruğunun zorunu ve bugüne, yıldı rım hızile koşturduğu devrimin kıvancını canından duymuş olan Viranşehirlilerin alçaklara ve kötü düşüncelilere soluk vermemek için içtikleri andlannı ve daha nice yıllar bütün ulusu bütün ulusları yenilikten yeniliğe götürmeniz yolundaki dileklerini sonsuz saygılarımızla kutsal varlığınıza sunarım. Viranşehir şarbayı C. Babanc Jean Harlov ve Viliam Povel Holivudun bir gece eğlence yerinde ıstidadı tamamile gözükmeğe başladı. Annesi Franchotu teşvik ediyordu. Bü yük oğlunun iş adamı olmasına nekadar sevindise küçük oğlunun bir başka mesleğe heves etmesine o kadar memnun olmuştu. Franchot üniversiteden çıktığı zaman sırf annesinin amcazadelerinden birinin tavsiyesile Buffalo tiyatrosuna direktör yardımcısı oldu. İşte asıl hakikî san'at kârlığı orada öğrendi. Provalar esnasında büyük artistlerin oynayışlarına can ve yürekten dikkat ediyordu. Bir akşam tiyatroya geldiği zaman bütün temsil ve idare heyetini matem içinde buldu. Başrolü oynıyacak artist hasta idi. Halbuki diğer taraftan bütün biletler satılmış, tiyatro dolmuştu. Herkes ne yapacağını şaşırmıştı. Orkestra «Ouverture» ü çalıyordu. Franchot direktöre o rolü pek mükemmel bildiğini ve onu oynamat cn kendisinde kudret duyduğunu söyl» 'ı. Direktör gence biraz mütereddid bir na« zarla bakmakla beraber çaresizlik kar » şısında razı oldu. Franchot rolü oynadı ve halkı memnun etti. Ertesi gün direktör o rolü bir hafta müddetle kendisine tevdi ettiğini bildirdı. Fakat iş bir hafta ile kalmadı. Franchot mevsim nihayetine kadar vazifesinde de* vam etti. Bundan cesaret alan san'atkâr tiyat « ronun kontratosunu yenilemek teklifine red cevabı vererek kalkıp Brodvaya gitti. Fakat orada hiç te iyi kabul görmedi. Bir küçük tiyatroda ikinci derecede rol ler oynamağa devam etti. Tekrar Brodvaya başvurdu. Bu sefer talıhi eskisinden yaver oldu. Muhtelif piyeslerde bajrolleri deruhde etti ve az zamanda Brodvaym en parlak jönprömiyeri oldu. Franchotun filme intisabı 1932 senene tesadüf eder. Rejisörlerden biri 2an Harlovun bir filmi için bir jönprömiye arıyordu. Buna kendısini münasib görmüştü. Franchot kuntratı imzaladı ve tayyare ile Holivuda hareket etti. Fakat Jean Harlovun filmi biraz gecikeceği için ona Joan Cravfordun fil minde bir rol verdıler. Ondan sonra Franchot on, on ikiye yakın filim çevir di. Lâkin muhakkak ki, ilkinin verdiği heyecanı ona hiçbiri vermemişrir. Çünkü pek kuvvetle zannediyorum ki Joan Cravfordla onu birbirlerıne bağlıyan dostluk ve sevgi bu kordelâda baslamı§tır. Şimdi bu izdivacdan maada yakında bir evlenme haberi daha alacağınızı ümid ediyorum. O da Jean Harlov ile Viliam Povelin nikâhları olacak.. Bütün soru Iara her ikisi de «böyle bir niyetimiz yok!» cevabını vermekle beraber hiçbir dakika yekdiğerlerinden ayrılmadıklan nı görüyoruz. Buranın bir gece eğlence yerinde çıkardıkları ve size bu mektubla beraber gönderdiğim resim de yakında böyle bir haber işiteceğimize pek kuvvetli bir delildir. Elâzizde Lik maçları yapılamadı Dün yapılacağı ilân edilen İstdnbuî lik maçlannın Şeref stadındaki Beykoz Anadolu B takımları maçına Anado'ıu takımı gelmediği için hükmen Beykoz tatakımı galib ilân edilmiştir. Kadıköy sahasında fazla miktarda su toplanmış olduğundan orada yapıla Onuncu dakikada hakem, haklı ola cağı ilân edilen maçlar yapılamamıştır. Elâziz 28 (A.A.) Son suikasd teşebbüsü dolayısile Yüce Öndere fena duygular ve bu duyguyu besliyen nankör yurdsuzlar bütün Elâziz halkının lânet lerile yadedıldiğini ve bu Ulu Ataya bütün halkın birleşik yüreğile esenlik ve sağlıklar dilediğini ve bağlılık duygula rını saygılarla sunarım. Şarbay vekili M. Güngör Sarıkamışta Sarıkamış 29 (A.A.) Gelen haberler sana ve yurda çevrilmiş alcak bir teşebbüsü bize haber veriyor. Sarıkamışın çocukları, ihtiyarlan ve kadınlı erkekli bütün halkın hainleri tel'in ettiği şu anda anayurdu kurtaran varlığına, bütün benFranchot üniversitedekî temsil heyetiliğimizle içten bağlı olduğumuzu bildirnin reisi idi. Bizzat birçok piyeslerde de mek isteriz. Refik Süner, Sabii Ozkazan, Teü başrolü alıyordu. Gencin bu sahadaki fik Altay, Saip Alkan, SarıkamifIdar adına Rasim Tandoğan, C. H. P. başkanı ve şarbay Dursun. Yenişehirde Hakem tarafından bir Yunanlt oyuncunun sahadan çıkardması üzerine yapılan münakaşalar Yenişehir 29 (A.A.) Bugünkü mitingde Yenişehirin binlerce halkı sana kasdeden alçaklara lânetler yağdırdı. Sana da sıhhat ve uzun Ömürler diledi. C. H. P. ilçe yönkürul başkanı O. Minezş Mecidözünde Balıkesirde Çocuk Esirgeme Kurumunun faaliyeti Balıkesir (Özel) Çocuk Esirpeme Kurumu geniş faaliyetine devam etmektedir. Şimdiye kadar 500 yavruya def ter, kalem, kitab, yüzden fazla yoksula sıcak yemek, 2,500 fakir küçüğe ilâç vermiş, 60 çoğuğu sünnet ettirmiş, 9 çocuğu da yatı mektebine yerleştirmiştir. Kurumun bu yıl içinde yardım ettiği yavrulann miktarı altı bine yaklaşmaktadır. Kurum bu defa da Cumhuriyet Bayramı münasebetile 482 yavruyu giyindi rip sevindirmiştir. Mecidözü 29 (A.A.) Türk yurd ve ulusunun kurtancısı Ulu Dâhi, sana, Şehremini Halkevinde açılan uzanacak kötü eller ve diller kurusun. Kalplerimiz senin kalbine bağlıdır. Çözsergi meye çalişan bu kötü ve alçak kişilere, Şehremini Halkevi Başkanlığından toplanan ilçemiz halkı lânet etti. Göz bir mektub aldık. Bu mektubda denilibebeğimiz olan Atatürk, sen çok yaşa ve yor ki: sana sonsuz saygılarımızı candan sunartz. <30 birinciteşrin tarihli nüshanızda Şarbay, C. H. Ergon, C. H. H. Aksoy Cumhuriyet bayramı münasebetile ilk Iznikte okullardan toplanmış eserlerden teşkil Iznık 29 (A.A.) Sana candan edilmiş bir serginin Evimiz binasmda açıldığı yazıhdır. Böyle bir sergi vardır bağlı olan Iznikliler heyecanla toplandı. ve binanın orta katındadır. Bir de üst Senin için varlıklarını ve canlannı vermekatta uçak sergisi vardır ve eserlerini meye hazır olduklannı önemle bildirme Üniversiteli talebeler hazırlamışlardır. mizi dilediler. Sen çok yaşa. Lânet sana Yanlışlığa mahal kalmamak üzere bun el uzatmak istiyen alçaklara. lann tasrih ve tefrikini düerim.» Şarbay Demir *** uf sinema yddızlartndan Laura la Plante büyük bir tehlike geçir mışttr. Oturduğu evde yangın çıkan ytldız büyük miişkülâtla kurtardmıştır. Resmimiz faciadan hafif yaralarla kurtulan Laura la Planteı hastanede gösteriyor. P.N.