18 Nisan 1936 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 7

18 Nisan 1936 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 7

tfisan 1936 CUMHURİYET fBAŞKAMEMLEKETLERDE ÇOCUKLAR Yaz Denizi Ey deniz; beni bekle: Bir sandal, çift kürekle Yaktnda geliyorum!.. Çabuk geçiyor zaman... Ben, sanki bir kalburdan Günleri alıyorum!.. Ey deniz; yaz denizi; Sedefli köpüklerden Yazın beyaz denizi; Suyun şimdi serindir.. Ayrtlmam sahillerden Engin çünkü derindir!.. Temmuz gelsin.. Ortalık Güneşten kavrulunca, Olur suların tlık!.. O gün bize banyo var: Köpükler savrulunca Yüzmenin tadt çıkar!.. Ey deniz; yaz denizi; Kumsallarında bekle Artık dört gözle bizi!.. * Evden kurtulacağız.. Bir sandal, çift kürekle Biz seni bulacağtzf.. HİKAYE. TURGUD BALİNA AVCISI Turgud bugür ıremleketimizde ta nınmış tüccarlardan biridir. Fakat gencIiğinde müthiş ser serilik etmiş, bir a rahk Amerikjıya da gitmiştir. Amerikada uzun müddet iş bulamayınca Baline avcılığına başla mış, fakat bir gün «Ateş arazisi» de dikleri mıntakada kayık kazaya uğra mış, mürettebahnın her biri bir tarafa dağılmışlar, Tur gud «Istırab kör fezi» ismi verilen yere düşmüştür. Tıpkı Robenson Kruzoe gıbi bir raiiddet müşkül bir hayat geçirdikten sonra yerlilerle ahbab olmuştur. Fuegi denilen bu yerlilerin kadınlan ağaclardan yemiş ve kumlar arasından kabuklu böcek toplıyarak günün yiyeceğini tedarik eder lerken erkekleri de ava çıkarlar. Bilhassa büyük balıklan yakalar, öldürür ve kayıklarına bağlayıp sürükler getirirlerdi. Tabiî onların av vasıtalan gayet basitti, gayet iptidaiydi. Turgud ise altı ay kadar hakikî baline avcılığı etmiş olduğu için bu işi mükemmel biliyordu. Fakat Fuegilerin Baline avlamalan Şeklini de uzun uzun tetkik etti. Onlar avda ağac gövdelerinden yaptıklan pirog ismindeki kayıkları kullanıyorlardı. Balinenin etinden yağ çıkarma usulüne de tamamile vâkıftılar. Bu büyük balığın kemiklerinden ise mızrak ve kargı uçlan, tüylerinden, kıllanndan ise yabani ör dekleri, kazları avlamak için kapan vücfide getiriyorlardı. Bunların hepsi âlâ.. Fakat Turgud, Fuegilerin Balineyi avladıklan esn adaki cesaretlerine hayran oldu. Hayvanın evvelâ birçok piroglarla etrafı çevriliyor, sonra iki yerli üstüne atıhyor, başının iki tarafmdaki hava deliklerine bir küskü tıkıyorlar ve Balineyi bu suretle bağuyorlardı. Fuegiler ayni zamanda bu işe çok ehemmiyet veriyorlar, bu suretle hayvanı boğmağa muvaffak olanları dünyanın en cesur adamı telâkki ediyorlardı. Turgud, mademki bir müddet bunlar içinde yaşıyacaktı. Kendisini onlara bir kahraman gibi göstermek istiyordu. Mükemmel bir uyandıncı saat! Biraz sonra Balinede bir yorgunluk, Gökten düşen taşlar hakkmda bütün bir bitkinlik alâmeti görüldü. Kayıklar âlimler henüz ayni fıkri ileri sürmek Her işte, bütün yeni icadlarda ileri dan bir çoğu atılan mızrakların ucuna ten çok uzaktırlar. Her biri başka başgiden Amenkahlar, bu sefer geride kalbağlı ip ve tellerle hayvana merbuttu. ka mütalealar yürütüyorlar. Fakat en dılar. Çünkü onların vücude getirmiş olduğu uyandırıcı saatler ki uyuyan Baline onlan kolaylıkla çekip götürii ziyade akla yakın görüneni bu taşların lan mükemmel bir bandonun tatlı ve yordu. Turgudun içinde bulunduğu ka yıldızlardan kopup yuvarlandığı husukuvvetli ahengile yatağından kaldırı yık ta onlann arasında idi ve bu kayık Balinenin sağında bulunduğu için küs künün kullanılması daha kolay olacaktı. Turgud, hiç olmazsa küskünün nasıl kullanıldığını bir defacık görmüş olabilmek için bu ameliyeyi evvelâ yerlilerden birinin yapmasını bekliyordu. Turgud bu arahk keskin bir ıslık sesi işitti ve kabile reisinin kayığının hayvana son derece yaklaşmakta olduğunu gördü. Yerlilerin şefi kanca tarzında bir demiri hayvanın sırtına saplamıştı. Turgud da onu taklid etti ve kendi kayığındaki kancayı da o, hayvanın öbür tarafına geçirdi. Derken ikisi birden Balinenin üstüne suna taraftar olanlarınkidir. Danimar yordu i gölgede bırakan çok mükem atladılar. Kocaman balık üzerindeki in kah bir âlim, profesör Holmstrom se mel bir uyandırıcı saat Avustralyalılar sanları da, arkasındaki kayıkları da pek nelerdenberi gökten düşen taşlara dair tarafından meydana konmuştur. hafif bir zorlukla çekip götürmekte de yapmakta olduğu tetkiklerin neticesini Avustralyanın büyük şehirlerinin ekvam ediyordu. O anda bir feryad işitildi. bir kitab halinde neşretmiştir. Profesör, 7 Sıvas Receb evi ilk okulu Tahir Bilmeceyi doğru çözenlerden bize foserisinde satılmakta olduğu söylenen Kabile reisi, hayvanın sarsılmaları neti gökten düşen taşların bir kısmında rad toğraf gönderenlerin resimlerini bas Korkmaz. 8 Ankara İktısad Vekâleti Zat îş bu uyandırıcı saatin marifeti sade in cesi muvazenesini kaybederek denize düş yum ve helyum gibi maddelerin mev mıya devam ediyoruz. Fakat burada sam uykudan kaldırmak ve yatağından müştü. Yerlilerin şefinin boğulması ihti cud olması dolayısile bunların en aşağı resmi çıkmak mutlaka hediye kazan lerinde mümeyyiz Neşet oğlu Selçuk fırlatmak değildir. Bu işi yaptıktan mamali pek fazla idi. Çünkü kayıkların he 15 milyon senelık bir maziye aid oldu mış olmaklığa delâlet etmez. Mükâfat Emre. ada elektrik ocağını yakıyor, kahveyi Böyle bir fırsatı uzun zaman bekle 9 Bolu orta okulu 340 Eşref Talu. pişiriyor, her şeyin hazır olduğunu tekmen hepsi Balineye merbut olduğu için ğunu iddia ediyor. Diğer bir kısmınm kazananların isimleri her ay başında medi. îki üç gün sonra yüksek kayalar ise 3 milyar senedenberi mevcud bir çıkan büyük listede neşrolunur. Soldan 10 İstanbul beşinci ilk okul 360 rar kuvvetli bir zille haber veriyor. Edan birinin üstünde nöbet beklemekte o kimse durup ta onu kurtaracak bir vazi âleme aid olduklarını söylüyor. Bazı sağa sıra ile: Handan. ğer saatin sahibi buna rağmen tekrar lan bir yerli koşarak geldi ve büyük bir yette değildi. Bununla beraber kabile re âlimlere göre dünyamızın yaşı da üç 1 Edirnekapı Aktuna. 11 Ankara İsmet İnönü ilk okulu uyuya kalmış veya gecikmişse kahveyi isi denize yuvarlanmazdan evvel küskü milyardır. Balinenin körfeze girmek üzere bulun 2 Kadıköy 7 nci ilk okul 128 Ner 1148 Hüsnü Öz. hususî bir kaba boşaltarak olduğu gibi sile hayvanın hava deliklerinden birini min. duğunu haber verdi. sımsıcak saklıyormuş! 12 Urfa orta okul 125 Necati. Hizmetçilere nişan! tıkamak istemiş ise de muvaffak olama 3 Ankara Orman çiftliği Onuncu Fuegilerden civarda bulunanlar der 13 Sirkeci İnhisarlarda AbdurrahGörüp tecrübe edılmeden pek inanımıştı. Turgud kendine yakın bulunan ha Almanya müthiş bir hizmetçi buh yıl yatı okulu 74 Gülten Coşkun. hal toplandılar. On on iki kadar pirogla man Selçuk. lacak bir şey değil! va deliğine hiç tereddüd etmeden küskü ranı geçiriyor.. Devletin birçok kimse 4 Maraş Sakarya ilk okulu 209 yola çıktılar. Herkesin elinde birer mız14 İstanbul 2 nci okulda 765 Cevad yü daldırdı. O dakikada hayvanın ora lere iyi kötü işler bularak işsizliği azalt Mehmed Ali. rak ve birer küskü vardı. Turguda evvelâ Şenol. 5 Eskişehir Kurtuluş ilk okulu 137 smdan kuvvetli bir kan dalgası fışkırdı. ması Hitlerin memleketinde hizmetçi 15 Ankara Başvekâlet İstatistik yalnız bir mızrak vermişlerdi. Fakat genc lerin burunlarını son derece havaya İlhan Cemal. Fakat küskü yerinde kaldı. Hayvan mütUmum müdürlüğü tasnif şubesinde Türk te onlarınki gibi bir küskü isteyince kaldırmalarına sebeb olmuş. Fakat 6 İnegöl Şükrü Naili Paşa okulu hiş bir sarsıntı daha yapmıştı. Lâkin Tur hizmetçiler cemiyeti ortadaki bu gayriTahsm vasıtasile Neclâ. şaşırdılar. Hatta kabile reisi Turguda Nahide. gud kancasına tutunarak, kabile reisi gi tabiiliği yok etmek için bir çare düşün1 bakarak uzun uzun başını salladı, sonra bi denize düşmekten kurtulmuştu. müş. Beş senedenberi ayni ailenin ya etrafındakilere bir şeyler söyledi. Tur 2 Genc Türk çocuğu bu sefer öbür tara nında çalışmış hizmetçilere nişan ver gud hiç şüphesiz bu sözleri anlamamıştı. mek!. Geçen hafta Berlindeki bütün Fakat kabile reisinin de, bir yabancının fa doğru gitti ve kabile reisinin hava dehizmetçilerin kayidleri tetkik olunduk3 kendileri gibi Bailne avlamaya teşebbüs liğine iyice tıkanamamış olan küsküsünü de yerine yerleştirdi. ettiğini hayret ve takdirle karşılamakta Yunanistanın Pire şehrinde Anton 4 Bu sefer hayvan tam bir boğulma alâolduğunu hissetti. Çünkü küskü ile hava yadis isminde bir genc geçenlerde oradeliklerini tıkamak uzun "bir tecrübe ve meti gösterdi. On dakika sonra da henın en lüks lokantalarından birine git5 alışkanlık idi. Genc Türk acaba bunu men hemen hareketsiz kaldı. miş, çeşid çeşid yemekler ısmarlamış, fakat balığı yerken müthiş bir feryad yapabilecek miydi? Fuegilerin hepsi birden sevinc sesleri kopararak masadan fırlamış. Baline gitgide kıyıya yaklaşıyordu. çıkardılar. Kayıklardan biri telini kopaYukarıki boş hanelere öyle harfler Garsonlar, metrdotel koşuşmuşlar. AHer nefes alışında iki üç metro kadar rarak kabile reisini kurtarmaya gitti. Yerkoyunuz ki soldan sağa: dam hiddetle bağırmış: yükselen sular kuvvetli bir fıskiyeyi an lilerin şefi hem kendisini yeniden dün 1 Denizde yaşıyan. Bu, berbad balık iyi ayıklanmamış. dırıyordu. Hayvan bazan hafif bir de yaya getiren ve hem de koca Balineyi 2 Cenub vilâyetlerimızden biri. Kocaman bir kemik boğazımda kaldı. rinliğe dalıyor, sonra birden tekrar de tek başına haklıyan Turguda uzun uzun 3 Yaşadığımız şey. Şimdi doktora gidip röntkenle resmini teşekkür etti. Genc Türk bu kabile aranizin üstüne çıkıyordu. aldıracağım, zannederim ki hayatım 4 Vücudün et kısmı. Piroglar yavaş yavaş Balinenin etra sında kaldığı müddetçe hakikî bir kah tehlikededir! 5 Sayı. fım çevirir gibi bir vaziyet almişlardı. raman ve yarı mabud addedildi. Tabiî yemek parasını vermeden çı İfade etsin ve solda birinci haneler Hayvanın ağır ağır yol alması buna inr kıp gitmiş ve ertesi gün elinde, boğa yukarıdan aşağı okunduğu vakit te içıkân bırakmışh. Halbuki Avrupalı ve Atan sonra bu şartı haiz kaç kişi meyda zmda kalan iri bir balık kemiğini gös ne girdiğimiz mevsim manasma gelsin. Ikizler merikalı avcılar Balinenin asıl bu ağır na çıkarıldığını tahmin edersiniz? Bi teren resimle gelmiş. Lokantanm sahibi alınmadığı netıcesıne varmış. Meğer bu Bu bilmecenin hal suretini yukanki Annesi Ne o, gene suratin asık!.. lin bakalım! Kadın ve erkek yalnız yerlere kadar eğilip özür dilemiş ve de bir uydurma resimmiş ve Antonyadis cetvelin üzerine yazarak adresinızle yürüyüşünü tehlikeli sayarlardı. likanlının dava açacağını söylemesi ü bu suretle hem bedava yemek yemek, Oğlu Kardeşim yaramazlık edı otuz iki! Kabile reisi zaman zaman anlaşılmaz birlikte bize gönderiniz. Doğru halle Yalnız nişan alanlar arasmdaki bir zerine, onu bu fikrinden vazgeçirebil hem de üzerine bolca diş kirası almak denlerden birincıye beş lira, ikinciye » bazı sözler söylüyor ve kayıklar ona gö yor. mek için epeyce bir tazminat ta ver çaresini bulmuşmuş! Ama, geçenlerde iki lira, üçüncüye münasib bir hediye, Annesi Kardeşinin yaramazlığın açık göz hizmetçi, cemiyet reisine: re manevralar yapıyorlardı. Hiç kimse Efendim, demiş, sade beş sene bir mekten geri kalmamış. gene bu tarzda karnını doyurmak ister diğer yüz kişiye muhtelif mükâfatlar dan sana ne, her koyun kendi bacağınkonuşmuyor, herkes kabile reisinin ver Bu hal Atina ve Pirenin muhtelif lo ken çağırılan polis yakasına yapışmış yerde durmuş hizmetçilere nişan ver verilecektir. Cevablar nisanm sonuncu diği kumandayı can kulağile dinliyor dan asılır. mek, onları yanlarmda tutan ailelerin kantalarında sık sık tekerrür etmeğe ve mahkeme kendisini iki sene hapse gününe kadar «Cumhuriyet Çocuk saOğlu Amma anneciğim, biliyor hakkını yemektir. Bir hizmetçiyi beş başlaymca lokanta sahiblerinden biri du. mahkum etmiş. Şimdi hapısanede bel hıfesi» adresıne gönderilmelidır. Geç sun ki biz ikiziz.. Biribirimize o kadar da sene değiştirmemek gibi büyük bir sa röntkenle meşgul nekadar doktor var ki de yeni projeler kurmakla meşgul kalanlar ve bu şarta riayet etmiyenler Biran geldi, Baline iki sıra dizilmiş kayıkların ortasına girdi ve derhal bütün benziyoruz ki babam çok defa onun ye bır göstermiş olan ailelere de nişan ver sa hepsini dolaşmış ve son zamanlarda dür! hediye kazanamazlar. böyle bir delikanlının boğazının resmi meli ki adalet yerini bulsunl ellerden fırlatılan mızraklar hayvanın rine beni dövüyor. sırtına yağmur gibi yağmaya başladı. Baline bu darbelerin tesirile etrafa müthiş kuyruk darbeleri fırlattı. Lâkin o hizada bulunan kayıklar bu darbelerden meharetle kendilerini korudular. Hayvan Turgudun bulunduğu kayığın hizasma gelince o da mızrağını fırlattı. Yerliler den ikisi Balinenin sırtına sıçramak için hazırlandılar, fakat henüz zamanının gelmediğini anladıkları için vaz geçtil^r. îngiliz ilk mekteblerinde yavrulara nazari futbol dersi de verilir. tşte bu derslerden biri, bakın küçükler ne dikkatle dinliyorlar FAYDALI BTLGİLER Gökten diişen taşlar Bilmeceyi çözenler r~ * r (merakli $eylerf c Nisan bilmecesi Resimli fıkra YAĞLI MÜŞTERİ!