19 Nisan 1936 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 2

19 Nisan 1936 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 2

CUMHURtYET 19 Nisan 1936 VIYANA OONUŞU Tarihî tefrika: 7 M. TURHAN TAN / // // İİ ( Şehlr ve Memleket Haberleri Tekaüd kanununda değişen maddeler Ahlâk noktasından tekaüd olanlar resmî müesseselerde çalışamıyacaklar Siyasî îcmal Uzakşarkta zakşarkta gün geçmiyor ki Ruslarla Japonlar arasmda kanlı musademeler olmasın. Dış Moğolistanla Mançuri arasındaki hududlarda dahi çarpışmalar vukubuluyor. Ve bu vak'alar Japonya ile Sovyetlerin arasındaki gerginliği artınyor. Askerî musademelerden bâşka iki taraf birbirini dahilde tahrikât yapmakla itham ediyor. Mançurinin garbinde iki milyon Moğol vardır. Bu Moğollann riiesasından bir haylisi ahiren ecnebi bir devlet esabına casusluk ve tahrikât yapmak töhmetile tevkif edildiler. Ecnebi bir devletten maksad şüphesiz Sovyet Rusyadır. Sovyetlerin Japon nüfuzu altmdaki halkl syana tahrik ettikleri iddiasının ileri sürülmesi Japonya efkân umumiyesini ve ordu mehafilini iğzab edecektir. Zaten Japon matbuatı Sovyetlerin son aylarda şarkî Siberyaya külliyetli miktarda asker sevkettiklerini iddia ediyordu. Şimdi Japonya Harbiye Nezareti eski Mukden meydan muharebesinin yıldönümü münasebetile neşrettiği bir risalede otuz sene evvelki bu harbin Japon milletinin azim ve karan üzerine yaptığı tesirIerin ehemmiyetinden bahsedildikten sonra Japonyanın bugünkü beynelmilel vaziyetine Japon ordusunun ne nazarla baktığı izah edilmiş ve halihazırda ik« Vraf ordulannın ve teslihatının bir mukayesesi yapılmıştır. Bu kısımda Japon Mançu protokolü ile Japon ordusunun birinci müdafaa hattı Siberyadaki Sovyetler hududuna kadar uzadığı kaydedilmektedir. Risalede Asyanın şarkında Japonyanın hareketine herhangi devlet mâni olmak isterse, bütün Japon milletinin gayretile bu engelin bertaraf edileceği yazılmij, 1927 senesindenberi Sovyet ordusunun ve hava kuvvetlerinin nekadar arthğı nakledildikten sonra bugün Uzakşarkta Sovyetlerin bulundurduğu kuvvetlerin bütün Japon ordusuna. muadil olduğu ve Rusyanın muazzam teçhizat ve teslihatının münhasıran Japonyaya karşı olduğu iddia edilmiştir. Japon Harbiye Nezaretinin halka neşettiği bu risaleden maksadı Sovyetleri ecavüz hazırlığında bulunuyor göstereek Japon milletini ittihada ve Sovyetlere karşı harbe teşviktir. Japon Harbiye Nezareti efkân utnu < » miyeyi Ruslara karşı harbe hazırlarken rine karşı politikasını değiştirdi. Dış Moolistanın Sovyetlerle bir anlaşma yap masına karşı Çin Cumhuriyeti Moskovayı iki defa protesto ettikten sonra Japonya Çin politikasına inanmış görünmektedir. Japonyanın Lavrensi sayılan General Dohiara Pekinden geri alınmış ve bunun erine şimalî Çinde Japon askerî mümessili olarak General Matsumuro gönderilmiştir. Yeni mümessil bütün Japon ordu;unun resmî adamı sıfatmı haizdir. Vakile şimalî Çinde diktatörlük eden Çinli Mareşal Teugun uzun müddet müşaviri ulunduğundan şimalî Çini ve Çinlileri yakmdan tanıyor. Mumaileyh Pekine geldikten sonra verdiği ilk mülâkatta Çinin, şarkî Asyanın asabiyetle doktordan doktora koşan hasta adamı olduğunu ve bunun ancak Japon doktoru vasıtasile ifakat bulabileceğini söylemiştir. Japonya şimdi mülâyemet ve hulul ile Çini iktısadî ve askerî sahada da kendisile beraber yürümeğe sevketmek istiyor. Prens Bibesko Dün tayyare ile Bükreşe gitti Evvelki gün Istanbula gelen Beynelmilel Havacılık Federasyonu reisi Prens Bibesko dün sabah saat onda Romanya konsoloshanesine gitmiş ve bir müddet sonra Ayasofya müzesile Eyübsultan camisini gezmiştir. Prens Bibesko öğle ye meğini İstanbul Tayyare Cemiyeti mü dürü Ismail Hakkile birlikte yemiş, öğleden sonra saat üçte Yeşilköy hava meydanına gitmiş ve saat tam dörtte yanın daki zevatla birlikte Bükreşe hareket etmiştir. Prens, Yeşilköy hava meydanında İstanbul Tayyare Cemiyeti müdürü Ismail Hakkı ve Yeşilköy hava müfrezesi ku mandanı ve zabitler tarafından teşyi edilmiştir. Prens Bibesko hareketinden evvel kendisile görüşen bir muharririmize şunlan söylemiştir: « Istanbula bir vazife yapmış olmak için gelmedim. Buraya çok sevdiğim dostlarımm arasında bir iki gün yaşamak, onlann samimiyetine doya doya bir kere daha kanmağa geldim. En rahat günlerimi ben, Istanbulda yaşıyorum. Herkes samimî, herkes misafirperver ve her yer güzel... Yakında tekrar memleketinize gele rek Ankarayı görmek istiyorum. Bunun için müsaid ilk vaktimi fırsat bileceğim.» Föniks sigorta şirketinin vaziyeti Memleketimizdeki müşterilerin zarar görmemelerinîn teminine çalışılıyor Yarı dünyayı kılıcları önünde diz çöktüren Türkler, esir bolluğu içinde yaşıyorlardı! O gün kadar evlenmek hatınmdan geçmemişti. Kralı dinledikten sonra içime bir heves çöktü. Ağzım sulanır gibi oldu. Orada, Kral otağında oturup dururken gözümün önünde başı arakçınh, [1J beli kemerli, kaşı rastıklı, gözleri sürmeli gelinler dolaşıyordu. Bu kuruntulamalar i çinde kendimden geçmiş olacağım ki is tenilen sözü verdim, yüzüğü aldım. Serçeşme Deli Murad, elini koynuna soktu, bir meşin kese çıkardı. Yüzük, kadife kutusu ile beraber, bu kesenin içindeydi. Onu arkadaşına gösterdi: îşte, dedi, Kralın başıma sardığı elmas derd. Dokuz yıldanberi bu derdi t ori'm Ne 7am»n. ne de aman bulamadım ki onu bir eksflc eteğin parmağma geçireyim ! Gerçekten Krallar hazinesine lâyık bir değer taşıyan bu yüzüğü şöylece göz h.vlenmek istedın de eş mi bulamadm? Yeryüzünde kadından çok ne var a kardeş? Kadın başka kadıncık başka. Ben yularunı eline alacak, bana her yıl bir küçiik Deli Murad doğuracak kadın isterim. Arayan mevlâsını da bulur, belâsını da. Dokuz yılda hoşuna gidecek birine rastlamadın mı? Dokuz yıldır bir yerde dur madım ki kadın arayabileyim? Uyvar yılı geçince Sengotar yılı açıldı, o kapanınca Girid seferi başladı. Omrümün dört yılı o adada, Kandiyenin önünde geçti, kaleyi düşürüp adanın fethini tamamlar tamamlamaz ordu, Lehistan üzerine yürüdü. Deli Murad gene beraber. Şimdi Istanbula gelişim bir i§ üzerinedir, getirdığim kâğıdların karşılığını alıp gene Leh smırına döneceğim. Lâkın buraya gelince karar verdrnı. Bir kız bulup onunla baş göz olmadan İstanbulu bırakmamayı tasarladım. Sipahiler henüz orduya ulaşmadıkları için seni burada bulacağımı da u muyordum. Hesabım yanlış çıkmadı. İşte seni buldum, derdimi de anlattım. Nasıl, benimle gönül birliği yapar mısın?.. lkimiz de ev kurmak, döl almak çağını çoktan aştlk. Üç beş yıl sonra alacağımız kadınlar yüzümüze değil elimize bakarlar. Henüz yüzümüze bakılabilirken şu işi başaralım, çifte düğün yapalım, çifte dernek kuralım. Vakit geçmeden biz de felekten kâm alalım. Kara Mehmed, dalgın dalgm mırıl dandı: Evet, hakkın var. lr davranan yol alır, ir evlenen döl alır. Biz geç kal mışa benziyoruz. Fakat kimi almalı? Gözümüzün seçeceği, gönlümüzün çekeceği güzeli! Nerede bulunur onlar? Esir pazannda! de împaratoriçelere ayak öptürmüş esirler vardır. Şark ve garb tarihi baştanbaşa esir hikâyelerile doludur. Onlardan fi lozof, müverrih, dil âlimi, kumandan ve herşey yetişmiştir. Fakat esirlerin içinde en büyük rolü oynıyan kadınlardır ve onlar, boyunlanna takılan zinciri ekseriya elmas gerdanlıklarla değiştirmek yolunu bulmuşlardır. Osmanlı Türkleri de kadın esirleri içtimaî hayatta büyük yer ve değer ver mişlerdir. Yan dünyaya kılıcları önünde diz çöktüren o türkler, bir esir bolluğu içinde yaşıyorlardı. Fastan, Tebrize, Varşova kıyılanndan Aden körfezine kadar uzanan ucsuz bucaksız ülkenin sakinleri Türk gücünün yarattığı bu bolluktan istiade ediyorlardı, üçer beşer köle ve halayık sahibi bulunuyorlardı. İtalya, Rus 'a, Macaristan, Almanya, Lehistan, Habeşistan boyuna Osmanlı ülkesine esir veriyordu. Bu canlı haracdan Fransızlar, Ingilizler, İspanyollar, Felemenkler de istisna edilmiş değildi. Çünkü onların da şu veya bu denizde dolaşırken gemilerinden Türk korsanları bol bol esir yakalıyorlardı. Fakat eski Mısırın, eski Yunanın, eski Romanm esirlere yaptıklan işkence Türk ilinde yoktu. Bu ülkede esirler, kolaylıkla hürriyete kavuşabilirdi, hatta en yüksek mevkilere yükselirdi. Çünkü Padişahlar, esir kadınlardan çocuk yetiştiriyorlardı, daha doğrusu Fatihten sonraki Osmanlı hükumdarlarınm hepsi esir çocuğu idi. Bu sebeble esir zümresine saray büyük kıymet veriyordu, vezirleri onların arasından seçiyordu. Vezirler de ayni şeyi yaptıklan için esaret, enikonu nimet ve saadet halini alıyordu. Imam gülümserse cemaat kahkaha ile güler, derler. Hünkârlarla vezirlerin, büyük hocalann esirlere saygı göstermesinden örnek alan halk da o yola döküldüğünden ve bir çizmeye esir alınıp satılmak derecesinde ucuz devirler görüldüğünden Türk ilinin her köşesi esirle dolmuş gibiydi. Günde bir akçe kazancı olanlar bile evinde esir bulundurabiliyordu. Bu vazıyctten esırcilik san'atı, esir pazarlan ve Esirhane eminliği çıktı. llk fütuhat çağlan kapanıp esir fiatlan yükseldikten sonra ise o san'at inceleşti, o pazarlann kıymeti çoğaldı ve Esirhane eminliği mühim bir vazife oldu. Artık «Meta» azdı, rağbet çoktu. Vaktile bir çizmeye alınabilen kızlar, şimdi üç yüz altına satıhyordu. Fakat alışverişte kesad değil, inkişaf görülüyordu. Gene herkes, satıp savıp bir halayık almağa çalışıyordu. Çünkü bu iş, içtimaî zaruretler haline girmişti. İşte Serçeşme Deli Muradla Sipahi Kara Mehmedin evlenmeğe karar verdikleri ve birer kız satın almağı tasarladıklan sırada esir hanı böyle bir ehemmiyet taşıyordu. Bu han üç yüz odalı büyük bir yapıydı. Iki yüz esirci orada barındığı gibi onların sermayesini teşkil eden dişili erkekli üç binden fazla esir de gene orada teşhir olunuyordu. Esirciler, küme küme koğuşlarda yatarlardı. Esirler ise odaların büyüklüğüne göre onar yirmişer bir araya kapatılırdı. Onlar, yatak yüzü görmezlerdi, üstüste yığılarak ağıl koyunu halinde yaşarlardı. Ancak müşteriye çıkacakları vakit üstleri başlan düzeltilir, saçları ta ranır, yüzleri yıkanırdı. *** Çemberlitaşla Çarşıkapı arasında vaktile tavuk pazarı kurulurdu ve bu pazar yerinin bir yanında da esir hanı vardı. llk çağlardanberi insanlar esir alışverişi yaparlar. Eğer bu alışveriş olmasaydı ve milletlerinin birbirlerinden esir alıp kullanmaları âdet haline girmeseydi ne Mısırın Ehramları, ne Çin Seddi yapılabilirdi, ne de büyük deniz savaşlannın tarihi yazılırdı. llk çağların büyük eserlerinden çoğu esirlerin elinden çıkmışhr. Ve o çağlardaki deniz savaşlarında gemileri hep esirler yürütmüştür! Zincirler içinde ve kamçılar altmda en [ArTcası vari ağır işleri görmeğe mahkum edilen esirler (1) Arakçin, gelinlerin başma konulan yavaş yavaş birer zevk âleti olmağa başbir hotozdur, iplikle gelinln saçlarına BU ladılar. Roma tarihinde Imparatorlarla kıca bağlanırdı ve bunu çözmek güveylerin nikâhlan kıyılmış köleler, Bizans tarihin vazifesi idi. Askerî ve mülkî tekaüd kanununun Föniks sigorta şirketinin vaziyetine bazı maddelerinin tadiline dair olan kadair tetkikat yapan İktısad Vekâleti nun Vilâyete tebliğ edilmiştir. Kanu müfettişi Nahid Tahsin çalışmalanna nun 7 nci maddesine eklenilen fıkraya dün de devâm etmiştir. Bu tetkikatm göre: daha bir hafta, on gün kadar süreceği tahmin edilmektedir. Müfettiş ancak Zabitlerle askerî ve mülkî memurlargünde 100 dosya üzerinde tetkikat ya dan ahlâk noktasından hükmen ve ni pabilmektedir. zamnamesi mucibince sicillen tekaüd edilenler devlet hususî idare ve belediDiğer taraftan Föniksle memleketi ye hizmetlerinde ve hususî kanunlar mizdeki bazı sigorta şirketleri arasmda teşkil edilen veya sermayesinin en az dün de müzakerelere başlanmıştır. yarısı devlete aid olan banka ve mü Müflis şirketin yapmış olduğu harik esseselerde ve menafii umumiyeye hasigortalarım bundan bir müddet evvel dim cemiyetlerde istihdam edilemiye Federal sigorta şirketi devir almıştı. ceklerdir. Bunun için bugünkü vaziyetten zarar görecek olanlar sadece hayat kısmı müş Zabitlerle askerî memurlardan hükterileridir. Föniksle diğer sigorta şir men veya sicillen tekaüde sevkedilen ketleri arasında yapılan müzakereler ler, hizmet müddetleri 15 sene veya daiyi bir surette neticelenecek olursa bunha fazla olursa bu müddet nisbetinde ların portföyü de bu şirketler arasında tekaüd maaşına müstahak olurlar. Bu tevzi edilmiş olacaktır. Bu suretle bu gibilerin hizmet müddeti 15 seneden abeynelmilel çökmeden memleketimiz şağı ise beher hizmet senesi için birer de sigortalı olanlar müteessir olmıya aylık hesabile son aldıkları maaşın emcaklardır. sal hasılı defaten verilerek alâkaları kesilir. Mülkî memurlardan sicillen veFönikse bağlt iki şirhet daha ya memurin kanununun 77 nci veya Şehrimizde Fönikse bağh olan iki si2919 sayılı kanunun 3 üncü maddesi gorta şirketinin daha vaziyetinde teh mucibince tekaüde sevkedilenler haklike görülmektedir. Bu şirketlerden bikmda bu kanunun 26 nci maddesi hü rinin yangın kısmı evvelce Föniksten ay kümleri tatbik olunur. Bılfiil 30 sene nlmış, fakat hayat kısmı ana şirkete veya daha ziyade hizmet ifa edenlere bağlı kalmıştı. Diğer şirketin de F6 tekaüd oldukları zaman almakta oldukDENİZ ÎŞLERİ niksle sıkı münasebatı vardır. Maamaları maaşlarının emsal hasılının bir sefih İktısad Vekâletinin halkın zararına neliği ikramiye olarak verilir; 30 sene Akayın yeni tarifesi olabilecek her hangi bir vaziyetin 5nüve daha ziyade bilfiil hizmet edip te Akay Idaresinin yeni sene tarifesinin ne geçecek tedbirleri almakta olduğu kaüd olmadan ölenlerin müstahak ol da muhakkaktır. dukları ikramiyeler, kanunî mirasçıla tatbikına ayın 22 sinden itibaren başlanacakbr. rına verilir. Föniksi yuvarlıyan sebeb Idare bahar tarifesinde günlerin uza Föniks şirketini bugünkü vaziyete MÜTEFERRİK masmı ve göç mevsimini nazarı itibare düşüren en mühim sebeb olarak bun alarak bazı yenilikler yapmış Anadolu dan birkaç sene evvel yaptığı bir komÇocuk bayramı filme alınacak kıyısile Adalara posta adedi fazlalaştı binezon gösterilmektedir. Amerikanın meşhur Konsalidet sigorta şirketi fena Fok filim müessesesi 23 nisan çocuk rılmıştır. vaziyete düştüğü zaman Föniks şirketi bayramındaki merasimi sinemaya almak Göç mevsimi gelmiş olduğundan AnaLondra iflâs sahasında bunun konseyiiçin alâkadarlara müracaat etmiştir. dolu tarafma ve Adalara taşınacak o ni başabaş satın almış ve bu suretle elanlara bir kolaylık olmak üzere cuma, sasen Amerikada bir hayli dolgun olan Seyyahlann fotoğraf çekmegünleri partföyünü fazla kabartmak lerine mâni olanlar varmış pazartesi ve cumartesi tenzilâtlı olmak ü mişti. Fakat daha bu esnada meşhuristezere haftada üç gün göç postam ABazı memurlar memleketimize gelen talan yapılması kararlaştınlmıştır. merikan krizi meydana çıkmış ve Fö seyyahlara ve yolculara muhtelif sebebniksin müşterileri taahhüdlerini ifa elerle müşkülât çıkarmaktadırjar. Dahili Deniz Ticaret mektebinin ıslahı dememeğe başlamışlardır. îşte bu müYüksek Deniz Ticaret mektebinin ıs him sebeb Föniksi bu hale sürükle ye Vekâleti, vilâyetlere gönderdiği bir lah ve takviyesi hususunda alınan kara miştir. tamimde bu gibi hareketlerin memleket propagandası aleyhinde olacağım beyan nn tatbikına başlanmak üzeredir. VİLÂYETTE Islahat umumiyetle tedrisat tarzı üzeederek bilhassa yasak yerler haricinde rinde olacak ve mektebin tedris heyeti seyahat eden ecnebilerin fotoğraf çekmeZiraat mütehassısları lerine hiçbir suretle mümanaat edilme haricden alınacak bazı kıymetli elemanşehrimizde mesini ve bunların memleketimizden iyi larla takviye edilecektir. Bu meyanda Ziraat Vekâleti şube müdürlerinden inhbalarla ayrılabilmeleri için elden ge evvelce Balıkçılık Enstitüsünde vazife almış olan ecnebi mütehassıslar mekteb îrfan ve Ziraat Enstitüsü mütehassısı len kolaylığın gösterilmesini emretmiştir. de hocalık edeceklerdir. şehrimize gelmişlerdir. Bunlar vilâyeti Romanyadan gelecek Balıkçılık Enstitüsünde görülmekte o miz dahilindeki buğday zer'iyatı ve buğgöçmenler lan bazı lüzumlu dersler müfredat pro day cinslerinin ıslahı işini tetkik edecekRomanyadan gelecek göçmenleri nak gramlarına ilâve edilecektir. lerdir. letmek üzere armatorlarla yapılan mu HALKEVİNDE 20 boğa geldi kavele iskân umum müdürlüğünce henüz Doktor Fahreddin Kerimin tasdik edilmemiş olduğundan Köstenceye İstanbul Baytar müdürü Etem vilâyet konferansı hesabına 20 boğa satın almak için Bul vapur gönderilememektedir. garistana girmişti. Etem bunlan satın alaHalbuki, Romanyadan gelen haber Eminönü Halkevinden: lere göre, ilk parti olarak 6,000 kişilik 21/4/936 sah günü saat (17,30) da rak şehrimize dönmüştür. mürettebe dahil olan göçmenler işlerini Evimiz Cağaloğlu merkez salonunda Macaristandan damızlık koç tasfiye ederek köylerden Köstenceye inprofesör Dr. Fahreddin Kerim tarafınalınacak meğe başlamışlardır. Irkdaşlanmızın gedan (înkılâb pisikolojisi) konulu bir . Ziraat Vekâleti hesabına Macaristançen sene olduğu gibi açıkta ve sokak ortasında günlerce kalmamaları için nak konferans verilecektir. Bu konferans bü dan 85 damızlık koç mubayaa etmek üzere bir heyet Macaristana gidecektir. liyatm süratle yapılması istenmektedir. tün yurddaşlara açıktır. Bunun için ilk parti olan 6,000 kişi mayıs sonuna kadar müretteb mahalleri o lan Tuzla ve Izmit mülhakatına nakle dilmiş olacaktır. Fakat mukavelenin henüz tasdik edilmemesi nakliyatı teahhura uğratmaktadır. Bu gecikmede »onradan fiat vermek istiyen bazı vapurcula nn da tesiri olmuştur. Muharrem Feyzi Togay Rumen misafirlerimiz şerefine verilen müsamere Tahlisiye idaresi vapur yaptıracak Tahlisiye idaresinin yeni sene bütçesi için Ankaraya gitmiş olan umum müdür Necmeddin şehrimize dönmüştür. îdare bütçesi Millet Meclisince ka • bul edilmiş bulunduğundan bütçeye bağlı olan inşaat programmın tatbikına ya kında başlanacaktır. Tahlisiye idaresi bu sene Çanakkale de bir radyofar istasyonu ile sahillerimizin en lüzumlu beş yerinde birer fener yaptıracaktır. Bu sene bir de tahlisiye vapuru yaphrılması kararlaştınlmıştır. Bu vapur, tahlisiyeciliğin bütün tekem mülâtını ihtiva etmiş bulunacaktır. Yeni tahlisiye vapurunun plânlannın şimdiden hazırlanmasma başlanmışhr. Izmirde Atıcılık kursu törenle açıldı Izmir (Hususî) ' {"* Şehrimizde atıcılık kursunun temeli atıldı. Merasim, kışla avlusunda Valimizin ve Mevki Kuman danı General Kera mettin Kocamalın, birçok ileri gelenlerin, huzurile yapıldı. Merasim sahası et rafında muhtelif siiâhlar ve hedefler vardı. Askerler bu ralarda halka iza hat veriyorlardı. | Alâkadar makamlar dün İskân umum müdürlüğile telefonla görüşerek vaziyete çare aramışlardır. Yann Ankaradan nakliyat için kat'î emir gelmesi beklenmek tedir. Bu emir gelir gelmez ilk vapur Köstenceye gidecektir. Bahar bayramında rozet 1 Mayıs (Bahar bayramı) nda rozet tevzii hakkı Türk Maarif Cemiyetin« verilmiştir. Hayvan vergisi Hayvan vergisi misil zamlarının kesri munzam hesablarına ithal edilmemesi Maliye Vekâletinden vilâyetlere bildi rilmiştir. Kursun açılış töreninden bir görünüş General verdi ve alâka ile dinlendi. A tışlar, şimdilik Güzelyalının üstündeki eski poligonda yapılacaktır. Tüfekler ve kurşunlar Ankaradan gelmiştir. Şimdiye kadar 400 kişi kaydedilmiştir. Aralannda Türk kız ve kadınlan da vardır. BunIarın bir kısmı törende bulunmuşlardır. Kurslar üç sene sürecektir. Vesikayı alan genclere, bazı istifadeler ve istisnaiyetler temin edilecektir. Kültürpark içinde de yeni bir atış sporu sahası hazırlanacaktır. Evvelâ sporculardan belediye reis muavini, sonra General Keramettin bi rer söylev verdiler. Atıcılığm, genclik ruhu, genclik terbiyesi ve askerlik bakımından olan ehemmiyet ve faydalan etra fında izahat verdiler. Generalin izahatı, çok güzel ve tam bir çerçeve içindeydi. Bunda dığer milletlerin takib ettikleri yollar da anlahlıyordu. Bunu müteakıb ilk dersi gene bizzat ECNEBÎ MEHAFÎLDE Eski Fransız sefiri Ankaradan geldi Hükumetimiz erkânile vedalaşmak üzere Ankaraya giden Fransanın eski Ankara Büyük Elçisi M. Kamerer dün sabah Istanbula dönmüş ve Ünyon Fransez Cemiyetinin dün geceki balosunda bulunmuştur. M. Kamerer bu akşamki ekspresle Parise hareket ederek oradan yeni vazifesine başlamak üzere Japonyaya gidecektir. Cumhuriyet Rumen gencleri ve Lâz oyunu oynıyan grup Şehrimizde bulunan Rumen Üniver site talebelerile Millî Türk Talebe Birliği azalan tarafından dün Şehir Tiyatrosunda müşterek bir temsil verilmiştir. Müsamerede Romanya konsolosu, muhtelif talebe teşekkülleri ve güzide bir kütle bulunmuştur. Müsamereye Rumen ve Istiklâl marşlarile başlanmış, Millî Türk Talebe Birliği Reisi ve Rumen kafilesi başkanı hararetli nutuklar söylemişlerdir. Nutuklar rumence ve türkçeye tercüme edilmiştir. Bundan sonra, evvelce yazdığımız müsamere programı aynen tatbik edilmiştir. Müsamere biterken Rumen misafirlerimiz, îstikla marşımızla Onyıl marşını türkçe olarak söylemişler ve orada bulunanlan hayrete düşürmüşlerdir. Nushan 5 Kuruftor Abone ı şeraiti» Setıelik 1400 Kr. Alb aylık 750 Oç aylık 400 Bir aylık 1SO 1700 Kr. 1450 800 yokhır