20 Mayıs 1936 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 6

20 Mayıs 1936 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 6

19 ayıs Bayramı CUMHURİYET 20 Mayıs 1936 Dinarlı Mehmed Mülâyim maçı Bir saat süren müsabaka çok sert oldu îzmir (Hususî) Uzun zamandanberi beklenen büyük güreşler dün Alsancak sahasında yapıldı. İzmir sahası bu kadar büyük bir kalabalık görmemişti. Dinarlıyı, bilhassa Avrupa ve Amerikada yaptığı muvaffakiyetli güreşlerden sonra, daha çok seven İzmir ve muhiti halkı, onun Mülâyimle yapacağı revanş güreşini görmeğe geliyordu. Fakat maçtan evvel Dinarlının sağ bacağında bir sakatlık olduğu duyuldu. Güreşler, saha kenanna konan min • derde yapıldı ve ilk defa Manisalı Sü leymanla İzmirli Hüseyin karşılaştılar. Yirmi beşinci dakikada hakem, İzmirli pehlivanın galibiyetıni ilân etti. İkinci güreşin, Kara Ali ile Roman yadan gelen muhacir Haşim arasında yapılması bekleniyordu. Haşimin genc, zorlu bir Türk genci olduğu duyulmuştu. Fakat nedense Haşim, Izmire gelmemişti. Bu defa Manisalı Omer, Kara Alı ile güreşmek istedi. Kara Ali, kabul etmedi. Esasen hakem ve tertib heyeti de buna taraftar değildıler ve Ömerin karşısına Manisalı Rifatı çıkardılar. Meğer Rifat Omerin hocası imiş. Omer ellinci dakikada sahayı terketti. Dinarlı ve Mülâyim sahaya tezahürat arasında çıktılar. Mülâyim 106, Dinarlı 98 kilo. Mülâyim çok sakin görünüyor du. Dinarlı ise biraz asabi.. Hakem, Kara Ali idi. Alı, güreş başlamadan, Amerikan güreşi hakkında kısa bir izah yaptı. Nihayet güreş başladı. Sahada en küçük bir ses, bir hareket yoktu. Nazan dikkate derhal çarpan şey, Mülâyimin vücud ve bilhassa kollar itibarile daha sert, daha kuvvetli oluşu idi. Buna mu kabil, Dinarlının daha zeki, daha hü nerli olduğu da görülüyordu. Güreş, yavaş yavaş sertleşiyordu. Bu aralık Mü lâyim! ' T u t bre kardaşım, tut be hem şerim! Diye bir nara attı. Heyecan arttıkça artıyordu. Mülâyim taarruz ediyordu. Dmarlı, usta manevralarla bunlan at latıyor ve mukabil taarruza geçiyordu. İkinci yirmi dakika başlamıştı. Güreş, bir saat üzerine tertib edilmişti. Ya yenışecekler, ya berabere kalacaklardı. Güreşin aldığı sert, kindarane dene bilecek şekli, halk arasında derin ak:«ler uyandırıyordu. Bir aralık Mülâyimin, Dinarlıya karşı daha sert bir hareketi göüldü. Bacağını yakalayıp kaldırmış, kıvırmağa çalışıyor, diğer ayağile de yerde yatan Dinarlının kafasını çiğnıyor, eziyordu. Dinarlı bundan da kurtuldu. Fakat rivayet halinde dolaşan sakatlığın doğru olduğu da anlaşıldı. Dinarlı sağ bacağını kullanamıyor, istedığı tazyıki yapamıyordu. Bu vaziyet Mülâyimin de gözüne çarpmışh ve bu bacak üzerinde fazla tevakkuf ediyordu. İzmirliler, Dinarlının kurtuluşlarını ve hamlelerini şid" detle alkışlıyordu. Fakat Dinarlı sağ ayağını kıvıramıyor, arasıra sekiyordu. Nihayet muayyen saat bitmişti. Hakem Kara Ali, güreşin berabere bittiğini ilân ettL Seyircilerin çoğu, bozulmuş âsabla sahadan uzaklaştılar. Çünkü Amerikan güreşinin çok şiddetli ve kırıcı hareketleri, büyük bir tesir bırakmıstı. Jimnastik şenliklerinde lise talebesi resmigeçidde tarafı 1 inci sahifede] lisesinden hareket eden bir talebe kafilesi Cumhuriyet abidesine kırmızı beyaz çiçeklerle işlenmiş büyük bir çelenk koy muştur. Saat 10,30 da Taksim stadyomu şimdiye kadar görülmemiş şekilde dolmuş ve izdihamdan birçok kadınlann iskarpinlerinin topuklan kınlmış ve bir kısmının da elbiseleri yırtılmıştır. Stadyomun kapısında alınan inzıbatî ledbirler hiç te kâfi değildi. Davetiyesi olan pekçok kimseler davetiyesizlerin hü cumlan karşısmda, müthiş bir itişme, Kakışma ve mücadele yerini almış olan oradan geçmeği gözlerine yediremedikleri için geri dönüp gitmeğe mecbur oldular. Bîraz sonra tehacüm çoğalınca da kapılar açıldı. Davetiyesi olan olmıyan herkes içeri girdi. Bu gibi hücuma maruz kalacak yer lere birkaç zabıta memuru fazla konularak kapının biraz ilerisinde küçük bir kordon teşkil edilse bu kanşıklığa mahal kalmaz ve halkta da zabıta kuvvetinı hiçe sayıp nihayet istediğini yapmanm miimkün olduğu kanaati hasıl olmaz. Şenliğe gelenler arasında Vali Mu hiddin, şehrimizde bulunan generaller, saylavlardan başka ecnebi mehafile menBundan sonra kızlar sahadan çekilerek erkek talebeler yer aldılar. Onlara da Kadıköy orta mektebi muallimi Recai kumanda verdi. Erkekler beyaz pantolon ve beyaz fanilâ giymişlerdi. Erkek talebelerin hareketleri nisbeten^daha güçtü. Buna rağmen onlar da kızlar ka^ar muvaffak oldular.. Şenlik bittiği zaman bütün halkın yüzünde genclerimizi faal ve kuvvetli göımekten doğan bir memnuniyet ve sevinc okunuyordu. Dün Cumhuriyet abidesine konulan çelenklerden biri zanan Galatasay ekipi, Karakaşm Amerikaya gitmesi üzerine onun yerine Haluk konarak, Bedii, Haluk, Ahmed, İlhan ve dümende Fethiden teşekkül etmişti. Beykozla kısa bir çekişmeyi müteakıb öne atlıyan Galatasaraylılar arayı gitrkçe açarak üç fıta boyu ile birinci, Bey kozlular ikinci ve Güneş üçüncü gelmiflerdir. Madalya ve kupalar verilmeden ufak bir merasim yapılmış, îstanbul bölgesi reisi Fethi Başaran, Atatürkün Anadoiuya ayak bastığı günün Türk sporculan için de bir tarihî gün olarak kabul edildiğini ve bugünün her sene daha parlak bir surette tes'id edileceğini söylemiştir. Türk Spor Kurumu umumî kâ'ibi Nizameddin uzun bir nutuk söylemiş sporun bir yurd koruması olduğunu, Türk sporunun kurtuluş ve ilerleyişinin Atatürkün Samsuna ayak bastığı gün doğmuş ol duğunu söylemiştir. Bu nutuklardan s"nra Fethi Başaran, atletlere, demVciİpre. kürekçi ve yüzücülere, futbolcülere muhtelif tarihlerde kazanmış olduklan ma dalya ve kupalan venniştir. 19 mayısın manası Yeni Türkiyenin temeli atıldığı gün [Baştaraft 1 inci sahifede] dürülmek istenilen Türk milletini ayaklandırmak üzere Samsuna ayak basmıştı. Tarihte birçok büyük şahsiyetlerin şu veya bu yere ayak bastıkları tesbit edilmiştir. Meselâ Annibalin îspanyaya, Sezarın Gol ülkesine, Napolyanun Mısıra girdikleri gün birer büyük hâdjse olarak kabul olunur. Fakat yazılı ve yazısız ta rihte bir şehre çıkıştan yeni bir devlet ve göz kamaştırıcı inkılâb larla dolu yeni bir tarih doğuşu nun eşi yoktur. Bu harika, Atatürkün Samsuna adım atmasile vücud buldu ve onun o şehre ayak bastığı gün, Türk milletinin bahtı açıldı, Türk tarihinin şerefi yükseldi, parlak bir devrin yılları sıralanmıya ı başladı. ı Eğer Atatürk Samsuna gitmeseydi, her gününde bir başka ışık yaşıyan şu on yedi yıl, cihan tari hinde yer almıyacaktı; Türkün talihi siyah kalacaktı ve Türk milletı tasviri değil, tasavvuru bıle tüyler ürpertecek facialar içinde eriyecekti. Onun kara bir vaziyetten beyaz ve bembeyaz bir istikbal yaratmak, idam sehpasına götürül mek istenen meyus bir kütleden diri ve dıpdiri bir millet çıkarmak azmile mücehhez olarak Samsuna gitmesidir ki bütün o kat'î ihtimalleri kökünden giderdi, kuvvete ve satvete dayanan düşman emellerini kan ve ateş içinde boğdu ve bu imha edilmiş emellerin üstünde bugünün Türkiyesini yükseltti. înönü şanlı bir zaferdir, Sakarya millî bir destandır, Dumlupınar tarihe parmak ısırtan bir deha ham lesidir, Mudanya cihanı yenen Türkün mes'ud bir tebessümüdür, Lozan genc Türkiye devletinin em peryalizme diz çöktürdüğü andır Fakat bunları sırasile halkeden 19 mayıs 1919 günüdür. Dediğimiz gibi o gün olmasaydı o zafer, o destanlar, o hamleler, o tebessümler ve o hakimiyetler olmıyacaktı. Bu sebeble dün hepimiz, gözü müzü ruhumuza çevirerek on yedi yıl evvel Samsuna çıkan Atatür kün aziz hayalıni selâmlıyorduk. On yedi milyon Türk ayni vazifeyı her yıl yapacak ve bugünü millî varlığımızın temeli sayacaktır. Fenerbaheç B takımı Galatasaray B takımını yendi Galatasaray Fenerbahçe B takımlan 1934 1935 şampiyona maçlarında ayni derecede puvan aldıklan için kat'î neticeyi almak üzere dün tekrar karşılaş mışlardır. Galatasaray takımı şu kadro ile çık mıştır: Said Suphi, Bekir Fahir, Hicri, Fethi Mustafa, Eşfak, Salâ haddin, Haşim, Bülend. Fenerbahçe: Hüsameddin Fazıl, Sedad Ahmed, Angelidis, Enis Fikret, Semih, Lutfi, Şeref, Şevki. Iki tarafm da kuvvetli bir kadro ile sahaya çıkması maça büyük bir heyecan vermiştir. îlk devrede mütemadi bir rüzgâr altmda uğraşmağa mecbur kalan Fenerbal^e büyük bir müdafaa yapmış, bu devre Bisiklet yarışlan îstanbul bisiklet heyeti tarafından tertib edilen altmış kilometroluk bisiklet müsabakası dün Taksim meydanından başlamış, Istinye, Mecidiye yolu arasında gidiş, geliş şeklinde yapılmışnr. Birinciliği Süleymaniyeden Abdullah. ikinciliği Galatasaraydan Muhsin, üçincülüğü Feneryılmazdan Anastas, dördüncülüğü Hulusi, beşinci Feneryılmazdan Haço kazanmıştır. Eminönü Halkevinin 19 mayıs spor gününü kutlulaması Eminönü Halkevi spor kolu tarahn dan 19 mayıs spor bayramı için hazırlanan maçlar Karagümrük sahasında ;aat 15 ten 19,30 a kadar icra edilmiştir. Halk tarafından büyük tezahüratla karşıîanan spor müsabakaları heyecanlı olmuştur. Sokoni Fethiye futbol takımlan Ura fından yapılan maç 3 2 golle Fethiye kulübü tarafından kazanılmıştır. Kürek yanşları Bu büyük günü tes'id maksadile dün Bebekte yapılan kürek yarışlan, henüz mevsimin bu spor için pek erken olmasır.a ve ekseri kürekçilerin formda olmamas<na rağmen oldukça heyecanlı olmuş ve ga Dün Bebekte yapılan deniz yarışlarından bir gb'rünüş Jimnastik şenliklerinde erkek talebenin beden harekâtt fazla gayret sarfetmek suretile vaziyetı kurtarmıştır. Ilk devre sıfır sıfıra bitmiştir. İkinci devrede rüzgârı lehine alan Fe nerbahçe birkaç hücum fırsatı bulmuş, Galatasaray takımı da yaptığı tad lât üzerine daha müessir oynamağa bas'a mıştır. Bir tek sayı için bir buçuk saat mücadele eden iki taraf cidden güzel oynamağa başlamış, her oyuncu elinden <?«len gayreti göstermeğe muvaffak olmuş tur. Galatasarayın oyunda büyük bir ha • kimiyet kazanmağa başladığı sıralarda müdafaayı lüzumundan fazla boş bırakması, Fenerbahçeye büyük bir fırsat kazandırmış, sağaçık Fikret yakaladığ. bir pası kale yakınlarından kuvvetli bir şütle Galatasaray kalesine atmıştır. Bu suretle Fenerbahçe B takımı 1 0 galib gelmek suretile şampiyon olmnştur. sub birçok zevat bulunuyordu. Kalaba yet dostane bir hava içinde cereyan el lığm yansmdan fazlasını kadınlar teşkü miştir. ediyordu. îlk yapılan klâsik bir çifffe yanşuıa Şenliklere geçid resmile başlandı. Şehir Galatasaray, Beykoz, Fenerbahçe ve bandosunun ahengine ayak uyduran genc Güneş fıtalan iştirak etmiş, neticede Gokızlanmız önde, erkekler de arkada ol latasaraydan Bedii, çetin bir çekişmeden mak üzere halkm önünden geçmeğe baş sonra kuvvetli rakibini ve geçen senenin ladılar. Geşid resmine 2,000 i erkek şampiyonu olan Fenerbahçeli Seyfıyi 1,500 ü kız olmak üzere 3,500 genc işti bir buçuk fıta boyu ile geçerek birinci olrak etti. Yeknasak kıyafetlerle yapılan muştur. Bu yanşta Fenerbahçe ikinci, geçid resmini halk iftiharla seyretti ve za Beykoz üçüncü gelmiştir. man zaman alkışlarla takdirini gösterdi. Iki çifte klâsik yanşına Galatasaray, Geçid resmini müteakıb bayrak çek Beykoz ve Güneş fıtalan iştirak etmiştir. me töreni yapıldı ve 3,500 Türk gencı Bu yanşta bidayette önde giden Beykonin hep bir ağızdan söylediği îstikiâl zu, Galatasaraylılar mükemmel bir gaymarşile beraber şanh sancağımız bayrak retle yetişip geçmişler fakat hamlecinın direğine çekildi. anî bir kriz neticesi kürekleri bırakması Bundan sonra erkek talebe geriye çe üzerine yarışı terke mecbur olmuşlardır. kildi ve kız talebe sahada kaldı. Neticede Beykozla Güneş arasında sıkı Kızlanmız siyah kilot ve beyaz kısa bir çekişmeyi müteakıb Salâhaddin ve kollu fanilâ giymişlerdi. Cumhuriyet kız Cihaddan müteşekkil olan Beykoz ekipi orta mektebi beden terbiyesi muallimi brrinci, Güneşliler ikinci olmuşlardır. Mübeccel tarafından kızlara idman yapEski sistem iki çifteler arasmdaki ya tırmağa başlandı. Kumanda yerine radr rışa Galatasaray, Beykoz, Fenerbahçe, yo tertibatı yapıldığından büyük bir opar Güneş fıtalan girmiş, çok sıkı bir yanş lör kumandayı sahanm her tarafma tan sonra Beykoz bırinci, Galatasaray yayryordu. Kızlanmızm yaptıkları müş ikinci, Güneş üçüncü olmuştur. terek b'eden hareketleri çok muvaffaki Günün en mühim yanşı olan klâsik neş fıtalan iştirak etmiştir. Geçen sene yetli oldu. dörtlü yanşma Galatasaray, Beykoz, Gü îstanbul ve Türkiye şampiyonluğunu ka Karadenizli Talebeler birliğinin yaptığı merasim Karadenizli Talebeler Birliği tarafından dün Universite konferans salonunda 19 mayıs günü şerefine büyük merasim yapılmış ve bu mutlu gün kutlulanmıstır. Merasime, yüzlerce gencin hep bir ağızdan söylediği îstikiâl marşile başlanmış tır. Hukuk fakültesi esas teskilât hukuku profesörü doktor Alı Fuad heyecanlı bir konferans vererek 19 mayıs gününü yaratan hukukî, siyasî ve içtimaî amilleri anlatmıstır. Konferanstan sonra Talebe Cemiyeti reisi Ihsan heyecanlı bir hitabe irad etmis ve toplantıya hep birlik söylenen Onyıl marşile son verilmiştir. Kara denizliler Talebe kurumu bugünün şerefine gece Parkotelde büyük bir eğlenti tertib etmiş ve eğlence sabaha kadar sürmüstür. İzmir muhteliti İstanbula gelmiyecek mi? İzmir (Hususî) Olımpiyad seçmeIcri için hazırlığa davet edilen İzmir muhteliti (A) ve (B) kadrolarile çalışmağa davet edilmiştir. İzmir takımmın Istanbulda yapacağı maçlar, burada e peyce düşünülmektedir. Çünkü îzmiıli oyuncular, uzun zamandanberi bir ta kımda yer almamışlar, çalıstınlmamışlar, temaslardan mahrum kalmışlardır. Buna mukabil hâlâ ve hâlâ İstanbulla İzmir arasında bazı spor münakaşalan olmaktadır. Bu itibarla, İzmir takımının vereceği maçların fena neticelenmesinden korkulmaktadır. Mektebliler arasında tertib edilen şampiyona maçlan sona ermış ve Izmir er kek lisesi, şampiyonluğu kazanmıştır. Lisede hakikaten çok müstaid gencler vardır. Takım halinde Izmirin birinci sın'f takımlarile mükemmelen boy ölçüşebilir. Şampiyonlara verilen mükâfatlar İstanbul mıntakasının 933, 934 senesi muhtelif spor müsabakalannda birincilik kazanmış olan kulüblere dün Taksim stadyomunda merasimle mükâfatla verilmiştir. Bayram, yurdun her tarafında heyecanla kutlulandı Gelen telgraflardan öğrenildiğine göre 19 mayıs bayramı ve idman şenlik lerı Ankarada ve yurdun istisnasız, her yerinde büyük bir heyecan içinde ve parlâk merasimle kutlulanmıstır. Şampiyonlara kupa tevzii merasimi Dün yapılan bisiklet yarışlarından bir görünüş Galatasaray Fenerbahçe B takımlan maçtndan heyecanlı bir an