16 Ağustos 1936 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 2

16 Ağustos 1936 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 2

CUMHURİYET 16 Asustos VIYANA OONUŞU Tarihi tefrika: 125 M. TURHAN TAN f Şehir ve Memleket Haberleıi ) Siyasî icmal İzmir Panayırı Defterdarlık kadrosu geldi Sigara ikramiyeleri Japonya tekrar faaliyette apon ordusunda çıkan ler üzerine Japonyanın Asyaf karasındaki askerî faaliyetî muvakkaten durmuş ve dünya politikasındaki hareketleri gevşemişti. Şhndi heç iki sahada Japonya tekrar büyük faalii yete geçmiş bulunuyor. Dahilî MoğoMstanın Japonlann nüfuz ve işgali altında bulunan orta eyaleti Çahar ile şarkî Türkistan arasında bulunan Suiyuan eyaleti üzerine Japonlar anî bir hamleda bulundular. Çahar eyaletinde Prens Tehin riyaseti altında teşekkül eden müstakil cenubî Moğolistan devleti askerî kuvvetleri, ihtimal istikşaf yapmak için Suiyuan üzerine yürüdüler. Bunlann arkasından üssülharekesi Port Artörün bulunduğu Kvangtung yarımadası olan Japonyanın berrî Asya ordusu alaylan ilerledi. Japon alaylan şimdiden Çangpei ile Kalganı işgal etmiş bulunuyorlar. Şimalî Moğolıstanın merkezi Urga yeni namile Ulanbatur Siberyaya karşı sevkülceyş cihetinden ne kadar mühim ise Kalgan dahi cenubî Moğolistanın sevkülceyş cihetinden iç Moğolistanın ve şimalî Çinin ve Sovyet Rusyasile asıl Çin arasındaki muvasala yollanna hâkim olması itibarile en mühim noktasıdır. Japon askerî memurlan iç Moğolistanın şarkını memnu mmtaka ilân etmişler ve buraya Çinliler dahil olduğu halde bütün ecnebilerin girmelerini menermişlerdir. Japon mehafilinin yakında Suiyuan eyaletinin Japonların nüfuz ve kontrolu altında bulunan ve bütün Moğolistanın nüfus cihetinden dörtte üçünü teşkil eden Moğol ülkesine ilhak edileceğini gizlemediği Pekinden Londra gazetelerine çekilen telgraflarda bildiriliyor. Japonlar yeni askerî hareketlerile şarkî Türkistana ve Altaylara doğru sarkmağı tasmim ettiklerine şüphe bırakmıyorlar. Japonya hükumeti Büyük Asya kıt'asmın göbeğine sokulmak için askerî faaliyette bulunurken dünya politikasmda dahi gayet mühim bir teşebbüste bulunuyor. Şöyle ki Japonya İngiltere İİ3 on beş sene devam eden ve Amerikanm zoru üzerine îngiltere tarafından nihayet verilen ittifakın yeniden akdi için zemiru yoklamağa başladı. Japonyanın en büyük gazetesi Asahi, hükumetin ilhamı üzerioîduğunda şüphe edilmiyen neşriyatiIe ingiltere ile Japonya arasında sıkı yakmlık istemektedir. Ingiliz matbuatı Japonyanın bu istimzacmı iyi karşıladı, bu devletin şimcîi Asyanm şarkma hâkim olduğunu ve Avrupa politikasile alâkasının artacağırı ve beşeriyetin herhangi hareket ve hâd:sesinde Japonyanın rehber ve baş okn devletlerden biri olacağmı kaydettikten sonra îngilterenin ne gibi şartlarla Japonya ile yakınlaşabileceğini izah etti. Ingiliz gazeteleri Japon milletinin konrrinizmden son derecede nefret ettiğini \e Japon ordusunun kendi kuvvetine güvcnerek dövüşmeğe hazır olduğunu ve böyl bir vaziyette îngiliz Japon ittifakının Japonya için memnuniyetle karşılanacak bir şey olacağmı yazıyorlar. Londra matbuatı îngilizlerin bu Acyalı büyük devletle dostluğu memnuniyetle karşıhyacaklarmı söylemekle beraber Japonyanın Çin cumhuriyetinin haklanna lâfzî ve itibarî değil, hakikî sure'te riayet etmesini şart koşmaktadır. İki taraf matbuatının müsaid neşriyatı Japonya ile îngilterenin, eski ittifakı tazelemek ve hiç olmazsa sıkı bir yakınlık tesis etmek üzere mühim diplomasî müzakere ve temaslarda bulunacaklanna şüphe bırakmamaktadır. Bu sene haricden iştirak «Yenice» lere yeni şekilde edecekler pek çok kupon konuldu Kara Mehmed, tipili bir hengâmede Padişahın Birkaç günden Şube müdürlüklerine aid Inhisarlar İdaresi bir müddettenberi iki Hasekile ve Kızlarağasile karşılaşmış ve yaptığı beri şehrimizde butayinler tamamlandı Yenice sigarası için yapmakta olduğu lunan ve Yalovaya propagandayı yeni bir usulle hızlandırhakarete karşı Ağayı adamakıllı kamçılamıştı giderek Atatürke taYenı teşkil olu Yiğit çocuk şimdi kızgmlıktan sıy rılmış, Hünkârı unutmuş ve seslerin geldiği yana doğru at koşturmaya koyul muştu. Sipahi kanmdan gelme ve Sipahi ömrii geçirme sebeblerıle onda en tecrübeli adamlann güclükle elde edebilecekleri derecede olgun bir soğukkanlılık vardı, tehlike önünde düşünmeği ihmal etmezdi, şimdi de imdad diye haykıran meçhul insanların yardımına tereddüd süz koşarken ne gibi vaziyetlerle karşı laşabileceğini hesablıyordu ve ona göre nefsini hazırlamaya çalışıyordu. Havanın şu haline göre bir felâkete uğradık ları anlaşılanlann eşkiya hücumuna uğramalan mümkün değildi. Tipi, yol kesenleri de faaliyetten alıkoyacak kadar coşkundu, şu takdirde bir kurd sürüsünün beş on yolcuyu sarmış olmasına ihtimal verilebilirdi ve küçük Sipahi en çok bu ihtimal üzerinde durarak palasını okşuyordu. Gittikçe acılaşan sesler kendisine kı lavuzluk ediyordu ve saniye başına bu kılavuzların kulağa yakınlığı çoğahyor du. Nihayet tipinin de tamamile örtemediği kanşık bir küme Kara Mehmedin gözüne çarptı ve yiğit çocuk bağırdı: Korkmayın, işte geldim, yetiştim! Bunlar, bu tipi içinde bağırışıp çırpı nanlar sekiz on atlı ile iki arabada kümelenmiş dört beş kadındı. Atlıların hepsi gündüzün beyaz ışığından örülme kaftanlara sanlı birer parça gece gibi zifiri siyahtı, kadınlar ise kardan yapılma birer saksıya gömülü penbe gülleri andınyordu, araba içindeki vaziyetleri o kadar renkli idi. Küçük Sipahi, ortada kurd filân bulunmadığını, palalık bir iş olmadığını görünce zencilerden birine sordu: Ne var Arab oğlu, burada kümelenip ne çığrışıyorsunuz? Bu kafile, Avcı Sultan Mehmedin iki Hasekisile damdönörlerinden ve onlara yoldaşlık eden Kızlarağasile maiyetinden terekküb ediyordu. Burgazda bulunan Padişaha buluşmak üzere Edirneden geliyorlardı, tipiye tutulup yolu şaşırmışlardı, muhafız askerle de irtibatlannı kaybetmişlerdi. Kara Mehmed, tesadüfün bir cilvesi olarak işte bir saray takımile karşılaşmıştı ve doğrudan doğruya Kızlarağasile konuşuyordu. Fakat Arab oğlu diye çağırdığı adamın kim olduğunu bilmiyordu. Kadınlann da hüviyetine henüz intikal etmemişti. Onun bilgisizligini Yusuf Ağanın şu sözleri giderdi: Delikanlı, sen gün görmemiş bir toy oğlana benziyorsun. Karşındaki adam, şevketlu Padişahın başhizmetkârıdır, Darüssaade Ağasıdır. Şu arabadakiler de Haseki Sultanlardır. Tipiye tutulduk amma şerefimizi kaybetmedik. Edebini takınarak konuş! Ve bir yabancı erkeğin Hasekilerle burunburuna denebilecek bir durum almasındaki tehlikeyi sezdiğinden lâğar bir tay kişneyişini andıran ince sesini yükselterek ilâve etti: Hem biz seni değil, kendi silâhlı yoldaşlarımızı çağınyoruz. Onlar kande ise gelirler. Sen durma, savuş, yoluna git. Burası Haremi Hümayun sayılır. Yabancılara haramdır. Küçük Kara Mehmed, ilkin kızmıştı, Kızlarağasını bir güzel haşlamak istiyordu. Bu son sözler üzerine gülmeğe koyuldu. Tipi altında ve Allahm kırında Haremihümayun sayıklıyan zenci ona, insandan baska bir mahluk gibi görü nüyordu. Niyeti, sesinde kişneme edası sezilen bu adamla bol bol eğlenmekti. Lâkin Kızlarağasının dillerde dolaşan düzenbazhğmı hatırlıyarak ciddileşti, gülmeği bir yana koyup herifi sorguya çekmeğe başladı: Bu hatun kişileri şu havada nereye götürüyorsun? Sesinde öyle hâkim bir şive vardı ki Yusuf Ağa şaşaladı ve şuursuz bir uysallıkla cevab verdi: Şevketlu efendimizin yanına! Efendiniz nerede? Kızlarağasının aklı başına gelmişti, gururu da yaralanmıştı. Hele tüysüz bir oğlanın Padişahı anarken sanki bir ba7İrgânı dile ahyormuş gibi davranması ve kendilerini bazirgân kölesi seviyesinde tutması sinirlerini altüst etmişti. Bu se beble Küçük Kara Mehmedi sillelemek ister gibi göründü ve haykırdı: Bre veledizina, beni ananın oynaşı mı sandın da uluorta konuşuyorsun, yıkıl git şuradan, yoksa ömründe bir tipi daha göremezsin. Küçük Kara Mehmed kıpkırmızı kesildi, avuç avuç yüzüne düşen kar tanelerinin her birini o dakikada beyaz ateşten yapılma bir çimdik sanıyordu ve onlann temasından alevli bir ıstırab duyuyor du. Hedef olduğu hakaretten o derece beyni dönmüştü. Ayni zamanda amca diye anageldiği Deli Muradın macerasını hatırlamış bulunuyordu. Rahmetli babası sıksık bu macerayı hikâye ederdi ve Deli Muradın iki Haremağasına dalaşmak yüzünden felâkete sürüklendiğini yanayana anlatırdı. Şimdi kendisi de o takımdan bir sürü ile dalaşmak zoruna düşmek üzereydi. Fakat tahamroüle imkân da yoktu. Kızlarağası kendisine düpedüz «piç» ve anasma kahbe demişti. Bu hakareti hazmetmek onun için mümkün değildi. Zaten Yusuf Ağa da susmuyordu, boyuna haykınyor ve boyuna: «Yıkıl bre nabekâr» deyip dumyordu. Kara Mehmed bu durumda zarurî olan hamleyi göstermek yolunu tuttu, atını Kızlarağasının hayvanına doğru mahmuzladı, bir göğüsleyiste onu süvarisile birlikte karların içine yıktı ve yarı vücudü kendi hayvanının altında kalarak şaskm bir inilti ile kıvranmaya koyulan devletlu, inayetlu Ağa hazretlerini kamçılamaya başladı. Tipi altında donmak, karlara gömülmek korkusunu, yiğit endamile ve gür sesile fırtınalara meydan okuyan toy bir esmer güzelini temaşa ile unutmaya başlamış olan kadınlar, bu gönül gıcıklıyan güzelin kasırgalaştığını görerek vaveylâyı koparmışlardı. Bir Kızlarağasını kamçılamak demek onlarca bizzat saraym, tahtın, tacın ve devletin dövülmesi de mekti. Böyle bir vakıayı havsalalarına sığdıramıyorlar ve kendi ikballerinin, saadetlerinin, gururlarının kamçılandığı hissile yaygara koparıyorlardı. [Arkası var] nan İstanbul Def zimlerini arzeden İzterdarhğına aid memir belediye reisi murin kadrosu tas doktor Behçet Sa dika ıktiran etmiştir. lıh dün sabah Yalo Kadro bugünlerde vadan dönmüş ve alâkadarlara tebliğ Türkofiste İzmir edılecektir. Vekâbeynelmılel pana yırı için yapılan top/2mır Belediye Reisi letin tasdikına lü zum olmıyan ikinci lantıda bulunduk doktor Behçet derecedeki tayinler tan sonra İzmire haSalih burada yapılacaktır. Yeni îstanbul Deffeket etmiştir. Ay terdarı Kâzım ni vapurla îstanbul Ticaret Odası tetki Bunlann da listeleri kat şubesi müdürü Galib Bahtiyar Gö hazırlanmıştır. Aldığımız malumata nazaran îstanbul ker de panayırda İstanbul paviyonlarının Defterdarlığının yeni teşkilâtı şu suretle tanzimi için İzmire gitmiştir. îzmir belediye reisi vapurda kendisile tesbıt edilmiştir: Defterdar: îstanbul magörüşen bir muharririmize İzmir beynel liye murakıbı Kâzım, Defterdar muavınmilel panayırı ve çalışmalar hakkında şu leri: Edirne Defterdarı Cemal ve Balıkesir Defterdarı Behçet, îrad ve servet şuizahatı vermiştir: « Yalovada Büyük Önder Ata besi müdürü: Maliye müfettişi ve İstantürke tazimlerimi arzettikten sonra pana bul tahakkuk müdür vekili Hakkı Kâyır için îstanbulda yapılan büyük hazır mıl, Irad ve servet şubesi müdür muavıni: Iıklardan memnun olarak dönüyorum. Hocapaşa şubesi tahakkuk başmemuru Büyük Şefım Başbakan Ismet Inönünü, Talât, muamele ve istihlâk şubesi mü bu yılki panayırın açılış resmini yapmağa dürü: Üsküdar varidat müdürü Mümtaz, davet ettim. Bu davetimizi lutfen kabul Muamele ve istihlâk şubesi müdür muavini: Tahakkuk müfettişi Ali Kemal, isettiler. tanbul tahsil müdürü: Eski müdür Ali Bu seneki fuar diğer senelere nisbetle çok iyi olacaktır. Bunun böyle olması Rıza, Beyoğlu tahsil müdürü: İpkaen esiçin çok emek sarfettik. 360,000 metro ki müdür Şefik, Üsküdar tahsil müdürü: murabbalık bir saha içinde tesisat vücude Belediye tahsil müdürlüğüne tayin edilmiş olan Hüsnü. getirdik. Fuanmızdaki 260 paviyondan iki yü~ Bunlardan maada muhasebeci Vahid, zünü kiralamış bulunuyoruz. Diğerleri de Millî Emlâk müdürü Şefik ve Muhake kiralanmak üzeredir. îstanbuldan iştirak mat müdürü Ali Galib de eski vazifeleedenler çoktur. Vapur ve trenlerin tenzi rinde kalmışlardır. Tahsil şubeleri mü âtlı tarifeleri yakında başhyacaktır. Ay dürleri esas itibarile ayrı, ayrı tayin edilni zamanda îstanbuldan gıdecek ziya memişlerdir. Defterdarlık emrine üç müretçiler için Denizyolları idaresi de hu dür verılmişse de bunlar gene üç kısım üsusî bir vapur ayıracaktır. zerınde çalışacaklardır. Fuarın eğlence kısmını bu sene çok Maliye tahsil ve tahakkuk şubeleri mügeniş tuttuk. Bir açıkhava tiyatrosu yap dürleri arasında esaslı değişiklikler yok tırdık. Ayrıca Avrupadan büyük bir sirk gibidir. Küçük memurlardan da kimsenin getiriyoruz. Küçükler ve büyükler için de açıkta kalmıyacağı anlaşılmaktadır. ayrı ayn eğlence mahalleri hazırlıyoruz. Bu seneki fuarın bütün hareketleri sesli filme almacaktır. Ayni zamanda kuşad resmT ve ıuafla beraber îzmirin tarihî ve bediî güzeüifelerini de sesli filme aldıracağız. Açılma merasiminde îktısad Vekili Celâl Bayardan başka Dahiliye, Adliye ve Harıcıye Vekıllerimiz de hazır bulu" Göztepe Parti ocağı idare heyeti şimnacaklardır. îzmirin en büyük bayramı diki binanın ihtiyaca kâfi gelmediğini olan 9 eylulde İzmiri sereflendirmesi için görmüş ve modern bir bina yaptırmağa de Atatürke İzmirin ve Îzmirlilerin rica karar vermiştir. Heyet bu kararı verdiklarını arzettim. ten sonra yeni Parti binasının inşası için Bu seneki sergimiz tam manasile bey ocak azalarından müteahhid Abdurrahnelmilel bir sergi olacaktır. Zira fuara man Naciden yardım istemiştir. Abdur yabancı memleketlerın hemen hepsinden rahman Naci bu isteği memnuniyetle karresmî ve hususî birçok müesseseler iştirak şıhyarak Göztepedeki yeni ve büyük bir etmektedirler. Sovyetler çok büyük ve Parti binası inşası için her türlü yardıma güzel bir paviyon yaptırmışlardır. Yunan hazır bulunduğunu bildirmiştir. ve Mısır paviyonları da göze çarpacak Plân ve projeleri hazırlanmakta olan vaziyettedir. Bundan başka, Fransız, yeni Parti binasının inşaatına yakında Isviçre, Alman, Ingilizlerden bir çok başlanacaktır. müesseseler birer köşe tutmuşlardır. Göztepe ocağı idare heyeti reisi Ziya 25 ağustosa kadar müracaatleri kabul ünay yeni bina hakkında bir muhar edecek, ondan sonra yalnız tertibatla ririmize şunları söylemiştir: meşgul olacağız. Ocağımız ötedenberi bina vaziyeBu yıl 9 eylul kurtuluş merasiminin de tinden sıkmtı içinde idi. Nihayet azalan şimdiye kadar görülmemiş bir şekilde par mızdan müteahhid Abdurrahman Nacilak olması için hazırhklara başlanmış nin yeni bir bina inşası için yardımını tetır. O günlerde şanh donanmamızın da min ettik. Bu hamiyetli vatandaşm yardılimanımızı sereflendirmesi muhtemeldir. mile yakında yeni binamızm inşaatına İzmir panayırı münasebetile gelecek başlıyacağız. Parti binası büyük ve molerin istirahatleri için tertibat ahnmrçtır. dern bir şekilde olacak, içinde 300 kişi Denizyollannın îstanbullular için 3031 alacak bir tiyatro salonu, bir kütübhanesi ağustosta tahrik edeceği hususî vapur da ve muhtelif faaliyet kısımlanna aid ayn 22 gün îzmirde kalacak, otellik ve Iokan ayrı bürolar bulunacaktır. talık vazifesi görecektir. îstiyenler vapurda birer oda kiralıyabileceklerdir. Aldr MÜTEFERRİK ğımız mektublarda îzmir fuarına Şam, Haleb, Suriye ve bilhassa Yunanistan Zelzele burada da hissedildi dan akın halinde seyyah geleceği bildirilEvvelki gün İzmirde kuvvetli bir şekilmektedir. de hissedildiği bildirilen zelzele şehrimizFuara girmek için 5 kuruş duhuliye de de duyulmuştur. Rasadhaneden aldıkonmuştur. Bu küçük duhuliye fuarın ğımız malumata göre, 14 ağustos gecesi intizamı namına lüzumlu addedilmiş ve saat 24 ü 24 dakika 21 saniye geçe sisbundan evvel çok faydası görülmüştür. moğraf kuvvetlice bir sarsıntı kaydetmişFuar, sabah dokuzda açılacak geceyarı tir. Bu sarsıntının merkezinin İstanbuldan sından sonra 2 ye kadar açık kalacaktır. takriben 450 kilometro uzakta ve İzmirle Sımdıye kadar fuara 216,000 lira sarfet Denizli arasında olduğu tahmin edilmişmağa karar vermiştir. Bu yolda atılan ilk adım, Yenice sigarasının nefasetini koruyacak bir tedbir olmuştur. Bugünden itibaren Yenice paketleri selefon kılıflar içinde piyasaya çıkanlmıştır. Bundan maksad harmanın güzel kokusunun zail olmasına mâni olmak ve tütünü hava tesirlerine karşı korumaktır. Bu tedbir diğer bütün lüks si garalara da teşmil edilmiştir. Inhisarlar idaresi, halkımızın zevkine tamamile uygun olduğu yüksek satışı ile sabit olan bu nev'i herkese tanıtmak emelindedir. Esasen fiatinin nisbî ehvenliği bu sigaranın büyük bir kısım halk tarafından içilebilmesini mümkün kılmaktadır. Tatbikına başlanılan yeni ikramiye usulünün esası şudur: Her Yenice paketine bir ikramiye kuponu konulmuştur. Her 50, 100, 150, 200 kupona mukabil înhisarlar mamulâtından hediyeler verilecektir. Bunlarla beraber verilecek kur'a numaralarile, talihli müşteriler yılbaşında çekilecek büyük Yenice piyangosunda otomobil, radyo ve emsali kıymetli mükâfatlar kazanabileceklerdir. J ŞEHİR IŞLERI Hamal işlerinin ıslahı Hamal işlerinin asrileştirilmesi etrafındaki çalışmalar epey ilerlemiştir. Bele diye ve Parti, bu iş üzerinde müştereken çalışmağa başlamışlardır. Bu maksadla iki tarafm mümessillerinden mürekkeb bir komisyon kurulmuştur. Her hafta pazartesi günleri muntazaman Partide topla nan bu komisyon yalnız hamallar işile değil, ayni zamanda diğer esnaf işlerini de tetkik edecek ve bunlann sıhhî ve içtimaî noktai nazardan teftiş ve murakabeusullerinin daha kolaylaştırılması imkânlannı tesbit edecektir. Kaymakamların toplantısı Göztepe Parti ocağı Yeni ve modern bir bina yaptırıyor Dün bütün kaza kaymakamları Şehir Meclisi salonunda Vali ve Belediye reisi Muhiddin Ustündağm riyasetinde toplanarak Belediye zabıfa talimâtnamesinde vapıiacak tadilât üzerinde görüşmelerde bulunmuşlardır. tstanbulun plânı için çalışmalar Belediye İmar bürosu, mimar Prust tarafından verilen direktifler dairesinde muntazaman çalışmakta ve her hafta sonunda, yapılan işler hakkında Belediye reisi Muhiddin Ustündağa malumat vermektedir. Büronun, tayyare ile şehrin fotoğrafilerini aldırmak hususundaki mesaısi de bitmek üzeredir. Memba sularında hileye mâni olmak için tedbir Memba sularına hile kanştırılması meselesi etrafında yapılmakta olan tetkikat devam ediyor. Memba sulanna hile kanştırılmasınm önüne geçmek maksadile yeni bir tedbir bulunmuştur. Bu tedbir, membalarda ve büyük depolarda şişeler doldurulduktan sonra şişeleri mantar yerine, gazoz şişelerinde olduğu gibi kap solla kapatmaktır. Bu husustaki etüdler de bitmek üzeredir. KÜLTÜR IŞLERt Beykoz ortamektebi Gümrük ambarlarının devrine baslandı Beykoz ortamektebinin bu ders senesi başından itibaren faaliyete geçmesi takarrür etmiştir. Vekâlet bu ortamekteb için Muharrem Feyzi Togav başka bir bina tedarik etmiş ve ders levaMALIYEDE zımının da hazırlanmasına başlanmıştır. Diğ^r beş orta mektebin de memurin Maliye teftiş heyeti reisi kadroları gelmiş bulunmaktadır. Yalnız Maliye heyeti teftişiye reisi Rüştü şehmüdürlükler şimdilik vekâleten ifa edirimize gelmiştir. lecektir. Kurultay için hazırlık İhracat vesikaları tik. Eylule kadar 40,000 lira daha sarfedeceğiz. Bu para ile yalnız fuar kurulmuş olmuyor, ayni zamanda îzmirin yangın harabelerınin mühim bir kısmı da imar edilmiş bulunuyor. HükumetimiAmbarlardaki eşyamn tadadı yaptlırken zin yaptığı fedakârhklardan dolayı İz Gümrük ambar ve antrepolarının Liman tadırlar. mirliler minnetlerini sunarlar.» idaresine devrine dün sabahtan itibaren Gümrük ambarları için gümrük tarabaşlanmıştır. Bu münasebetle dün sabah fmdan limana verilen umumî bir listede ölçü imalâtçıları İzmir Panayırına iştirak ediyorlar saat 8,5 ta Galatada 1 numarah ambar 80,000 parça eşya gösterilmektedir. önünde kısa süren bir merasim yapılmışŞehrimizde bulunan ve her nevi ölçü, Limanın elindeki ambarlarda yeni işlettır. Merasime riyaset eden Liman Umum me talimatnamesinin tatbikına dünden iti baskül, terazi ve saire imal eden sanayi Müdürü Raufi Manyaslı 1 numarah anv baren başlanmıştır. müesseselerimiz Izmirde eylulde açılacak bara kilid takmıstır. Liman idaresi ambar resmi için gümrü )lan beynelmilel panayıra iştirak edecekDevir muamelesi için Liman ve Güm ğe her sene maktuan 150,000 lira vere erdir. Halen Balkan mmlektlerinin bir rük idareleri iki taraflı postalar kurmuş cektir. Liman idaresinın yeni tarifesinin çoğundan daha yüksek olan ve gittikçe lardır. Bu postalar her malı ayrı ayrı mu tatbikına da iki güne kadar başlanacak nkisaf eden ölçü sanayi müesseselerimiz ayene ederek bakmakta ve her günkü tır. Yeni tarifede umumî tenzilât var Izmirde müşterek bir paviyon tutacak ardır. muamele için akşamları bir zabıt tubnak dır. tir. Kadastro fen müşaviri Halid Ziya ameliyat oldu Bir müddettenberi ağır hasta bulunan Kadastro Umum Müdürlüğü fen müşaviri Halıd Ziya burnundan tehlikeli bir ameliyat geçirmiştir. Universite boğaz ve burun mütehassısı Helmann tarafından GÜMRÜKLERDE yapılan mühim bir operasyon neticesinde cıymetli kadastrocumuz kurtulmuş ve 15 tnhisarlar Vekilinin teftişleri Gümrük ve înhisarlar Vekili Ali Ra;ün ıstırab çektikten sonra iyileşmeğe yüz na Turhan dün sabah îstanbul Gümrükutmuştur. Geçmis olsun. CEMİYETLERDE lerine gelerek bazı teftişler yapmıştır. Vekil Sirkeci simendifer gümrüğüne giAvcılar dün toplanamadılar derek burada yeni tarzı muameleyi tetkik Dün toplanacağı ilân edilen avcılar ve etmiş ve beğenmiştir. Ali Rana bundan atıcılar kongresi ekseriyet olmadığmdan sonra Sirkeci yolcu salonunu tetkik et 10 gün sonraya bırakılmıştır. mijtir. Maarif Vekâleti Talim ve Terbiye îhracatı kontrol kanunu mucibinse ihheyeti reisi İhsanla azadan Ali Haydar rac vesikası alacak tacirlerin bulunduk dün şehrimize gelmişlerdir. îhsan, şehri an yerlerde Ticaret Odası yoksa en yamizde yakında toplanacak olan Dil Ku km yerdeki Ticaret Odasına müracaat rultayı işlerile yeniden tanzim edilmekte ederek vesikalarını bu suretle almaları olan ilk tedrisat talimatnamesine taalluk üzumu alâkadarlara bildirilmiştir. eden meselelerle meşgul olacaktır. Ali Halı ipliklerinin muafiyeti Haydar ise mezunen şehrimize gelmiş Halı imalinde kullamlan ipliklerin verbulunuyor. giden muafiyetine ve bunlann ne surelle Şehrimize gelen Lehli tefrik edileceklerine dair hazırlanan izahtalebeler name alâkadarlara gönderılmıştır. Dün şehrimize otuz Lehli talebe gel miştir. Bunlar bir müddet kaldıktan sonra Yunanistana gideceklerdir. Cumhuriyet Nuthasi 5 Kuniftnr jT^kiye şeraiti 1 '*& fcn Hariç Senelik 1400 Kr Altı aylık 750 Üç ayhk 400 Bir aylık 150 1700 Kr. 1450 800 yoktur