4 Eylül 1936 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 7

4 Eylül 1936 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 7

4 Eylul 1936 CUMHURİYET Dünyanın en demokrat ve güzide hükumdarı olan 8 inci Edvard yüksek meziyetlerile kendisini sade ingilizlere değil, bütün dünya milletlerine sevdirmiştir Sa Majestenin hayatmdan muhtelif sâfhalar Bütün dünyaya yayılan ve cıhanm arazj, nüfus ve servet itıbarile en büyük siyasî camiası sayılan İngıliz İmparatorluğunun başı Kral Sekızincı Edvard henüz resmen tetevvüç etmemiş olduğundan împaratorluğun haricinde mütenekkiren seyahat etmektedir. Fransada Vımyde gene Kral unvanile şefi bulunduğu Kanada dominiyonunun harb maktulleri için vücude getirılen muazzam abidenin küşad merasiminde hazır bulunmak üzere Fransada yaptığı kısa seyahat müstesna olarak bu büyük hükümdar ilk seyahatinı Akdenizin şark sularında yapıyor. Bu suların derin olmamasmdan su reti mahsusada az su çeken Nahlın yatile seyahat etmektedir. Maahaza bu cihan ımparatorluğunun reisi, mütenekkiren gezmesine rağmen, Ingiliz Imparatorluğunun Büyük Sa Majestenin hayatından muhtelif intıbalar Sa Majeste, Hind kuvvetleri kumandam üniformasile yayı da ihmal etmemiştir. 1922 senesi nisanında Japonyaya git miş ve fevkalâde karşılanmıştır. 1925 senesinde Repulse zırhlısıle Cenubî Amerıka dominyonunu, daha sonra Şarkî Afrika müstemlekelerıni gezmiştir. Sekizinci Edvard İngıliz İmparator luğunun eczası arasmdakı münasebet ve rabıtaları kuvvetlendirmekie büyük hizmetlerde bulunduğu gibi İngilterenin ınv paratorluk rftrıcindeki memleketler ve bilhassa iktısadî cihetten dünyanm en mühim ülkeleri sırasına geçen Cenubî Amerika kıt'asındaki yerlerle ticarî münase Amıral kıyafetıle me merasimi gelecek sene mayısta yapı Sa Majestenin fıayalı yalı Sekizincr Edvard Î894 seneSi 23 haziranında doğmuştur. Şimdi kırk ıki yaşındadır. 1911 de pederi Beşinci Corc, Yedinci Edvardı istıhlâf ederek tahta çıktıktan sonra Sekizinci Edvard Prens Dö Gal unvanile Veliahd oldu ve tam yirmi beş sene Veliahdlik yaptı. împaratorluğun eczası arasındaki bağları kuvvetlendırmek içın muhtelif me rasim ve seyahatlerı Kral namına Prens Dö Gal yapmıştır. Bunun için İmpara torluk ülkeleri, Kraldan ziyade Veliahdi daha yakından tanımışlar ve bu mü nasebetle hem kendi şahsına, hem de İmparatorluğa daha sıkı bağlanmışlardı. Kral Sekizinci Edvardm vaftiz esnasında aldığı isim şudur: Sa Majestenin Prens dö Gal olduğu Edvard Albert Christian George ricde de ilerletmeğe uğraşmıştır. Pariste kanalının müdafaasında bulunmuş, sonra sene alınmış resimleri Andrev Patrick David. Lord Breteul nezdinde fransızcasını i bütün Sudanı gezmiş, Mısır ye Sudanın Denizci Kral . lerletmek üzere altı ay kalmıştır. Al müdafaası için tahşid olunan İngiliz kuvmisafir bulunduğu memleketlerde gayet Kral Sekizinci Edvard eslâfı gibi de mancasını ilerletmek için de iki defa AI vetlerıni teftis etmiştir. parlak ve samimî surette karşılanmakta ve Mısırdan dönerken şimalî İtalya harb bu memleketlerin şeflerıle görüşmekte nizci olarak yetişmiştir. Sekiz yaşından manyada uzun seyahat yapmıştır. Askerliği itibaren denizciliğe başladığmdan çekir sahnelerini de ziyaret etmiş ve Udine dir. dekten yetişmiş bir bahriyelidir. Beş sene Eğer Büyük Harb çıkmamış olsaydı deki İtalyanlarm ve Müttefıklerin umumî Deniz seyahatine Yugoslavyanın Adihzarî terbiye gördükten sonra 1917 de Sekizinci Edvard tahsilini bilâfasıla ıler karargâhım gezmiş ve teftişte bulunmuşrjyatik sahilinden başladı. Bu münase Osborne Bahriye mektebine ve iki sene letecekti. Fakat bu harb Üniversite tah tur. İtalyadan ayrıldıktan sonra eski vabetle Yugoslavya Kral Naibi Prens Pol sonra da Dormonthdaki Royal Bahriye silini yarıda bırakmağa mecbur etmiştir. zife mahalli olan gene Fransız cephesine la görüştij. Yunan denizine geçti.. Kor kolejine girmiştir. Burasını Veliahd ola Harbin ilânı akabinde Sekizinci Edvard girmiştir. fuda Yunan Kralına misafır oldu. Ş™" cağı sırada bıtirmiştir. Burada Lord Carvonun kumandası Hassa Kumbaracı alaymın birinci tabu dide Türkiyeye gelerek Atatürkün ve Kral Sekizinci Edvard daha küçük runa girmiş ve İngiltereden kıt'asile bir altındaki İngiliz kolordusunda Flanderyaştan kendisini bütün İngiltereye sev lıkte doğruca Fransa harb sahnesine sev deki kanh harblere iştirak etmiş, daha Türk milletinin misafiri oluyorlar. Sekizinci Edvard geçen kânunusani dirmiştir. Sonradan bu muhabbet ve te kedilmiştir. Burada İngıliz Başkuman sonra İtalyan cephesi fevkalâde ehemminin yirmisinde pederi Beşinci Corcun ö veccüh bütün dünyaya yayılmıştır. Bu danı Maresal Frence yaveri harb oîarak yet ve nezaket kesbeyledığınden tekrar lunduğu her muhitin icabatına uygun ol uzun müddet askerî hizmetini yapmıştır. Italyaya memur edilmiştir. lümü üzerine Krallık mevkiine oturmuşması ve fevkalâde zekâveti bu umumî 1918 senesi ağustosuna kadar Ital 1916 senesi martmda Akdeniz heyeti tn. Eski Kralm vefatmdan dolayı saray muhabbeti kendisine temin eder. seferiyesine tayin edıldığinden Süveyş yadaki askerî harekâta İngiliz kuvvetleve millet matemde olduğundan taç giyMeselâ Gal Prensi unvanile Veliahd olduktan sonra Büyük Britanya adasının İskoçya gibi lehçe ve an'ane ve âdet itibarile England denilen nefsi İngiltereden ayrı hususiyetleri olduğuna dikkat etmiş ve herşeyden evvel (Gal) Iıların lehçesini öğrenmiş ve bu lehçe ile konuştuğu zaman burada doğma büyüme yerliler den ayrılmıyacak kadar selâset göster miştir. Galhlar kendi lehcelerile hitab eden ve kendi memleketlerinin unvan itibarile şefi bulunan Sekizinci Edvarda çok sıkı merbutiyet ve samimiyet gösterirler. ^ Sekizinci Edvard Veliahd olduktan ve Ali Bahriye Kolejini bitirdıkten sonra da mesleğini, tahsilini ve tetebbüünü ilerletmekten geri durmamıştır. Bir müddet Hindistan zırhlısında bahriye ikinci mülâzimi olarak zabitlık yapmıştır. 1912 de Oksford Üniversitesi Magdalen Ko lejine girmiş, alelâde talebe gibi dersîeri Kral Edvard Umumî Harb senele takıb etmiş ve talebenin hertürlü atletizm Sa Majestenin Japonya seyahatinden bir intıba: Prens dö Gal, o zaman rinde babası Kral Jorjla beraber ve spor hayatlarına iştirak eylemiştir. r rinin beraberinde iştirak etmiştir. Daha sonra Fransadaki Kanada fırkalarında vazifeye tayin edilmiştir. Beş Kanadah fırkanın iştirak ettiğı meşhur Vimy meydan muharebesinde Kral Sekizinci Ed vard da bulunmuştur. Kralın seyahatlerı . Demokrat Kral halk arasında bir maç seyrederken Sekizinci Edvard Veliahdken, en mü batını sağlamlaştırmakta mühim rol oyhim dominyon olmasma rağmen ahalisi namıştır. Cenubî Afrıka İttıhadı dominyonun nin mühim bir kısmı Fransız olduğu için İmparatorluğa rabıtası nazik ve zayıf bu dan dönerken Atlantik Okyanusunu celunan Kanadayı iyice nüfuzu altına al nubdan geçerek Arjantini gezmiştir. mak istiyordu. 1931 de Arjantinin merkezi BoenosAyreste tesis olunan İngiliz sanayi ser Bunun için 1919 senesinde Renown zırhlısile Kanadayı ziyaret etti. Bu zi gisini Sekizinci Edvard bizzat açmıştır. yaret Büyük Harbde dökülen müşterek Yüz milyonlarca İngiliz liralık sermaye kanla merbutiyetleri artan İngiltere ile yatınlmış olan Cenubî Amerika memleKanada arasındaki münasebatı son de ketlerinde Sekizinci Edvard İngiliz sa nayii ve teşebbüsü için gayet büyük yeni recede kuvvetlendirmiştir. Sekizinci Edvard Kanadayı ziyaret e piyasalar açmıştır. Hulâsa Sekizinci Edvard, yirmi beş derken ingilizce konuşan dünyanın ikinci büyük devleti Şimalî Amerika hükumet sene devam eden Veliahdliği esnasmda; [Lutfen sahijeyı çevznnız] lerinin merkezi Vaşingtonu dahi ziyaret etmek fırsatını kaçırmamış ve Amerikan Cumhurreisile de görüşmüştür. 1920 de Sekizinci Edvard gene Renown zırhlısile İngıliz Imparatorluğunun diğer en mühim dominyonu ve kendi başına küreiarzın bir kıt'ası bulunan Avustralyayı ve daha sonra Büyük Okyanusun incisi Yeni Zelandı ziyaret etmiştir. Büyük Okyanusta 14,000 mil tutan bu uzun seyahatten döndükten sonra tekrar Renown zırhlısile Hindistan İmparatorluğunu gezmiştir. Kral Edvard İngiliz împaratorluğu nun Büyük Okyanusta sahili bulunan başlıca dominyonlarının ve müstemlekelerinin Kral hanedanına ve İngiltereye merbutiyetlerini kuvvetlendirmek için bu seyahatlerı yaparken Büyük Okyanusun Asyalı büyük ve gene imparatorluğu ve ingilterenin eski sadık müttefiki Japon Kral Amerika yerlisi kıyafetinde Flânder cephesinde .Tahsilini yalnız îngilterede değil, ha Veliahd olan şimdiki Japon tmparatoru ve refikasile beraber