4 Eylül 1936 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 8

4 Eylül 1936 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 8

CUMHURİYET 4 Eylul 1936 îngiliz Kralı Edvard bugün Istanbula şeref verecekler Berlin Olimpiyadları dünya milletleri için büyük bir ders olmuştur [uazzam bir iş olan Olimpiyad köyünün tanzimi bile harikulâde bîr muvaffakiyet sayılabilir 11 inci Berlin Olimpiyadı, fevkalâde brganizasyonu çok mükemmel tekniği bakımmdan Almanlar için tarihe geçecek bir şaheser olmuştur. Dört scnede hazırlanan ve 16 günde tatbik edilen bu muazzam iş, dünya spor tarihinde de mühim bir mevki alacaktır. Şimdiye kadar yapılan hiçbir Olimpiyad, bu mazhariyete erememiştir, bundan sonraki Olimpiyadların da bu mevkie erişeceği çok şüphelidir. odada bir insan için, ne lâzımsa hepsi hazırlanmıştır. Her binada müteaddid duş ve banyo yerleri vardır. Her saat sıcak ve soğuk su hazırdır. Bütün binalar telefon şebekesile birbirine bağh. olduğu gibi şehirle ve bütün dünya ile de hali temastadır. Köyün en güzel binalanndan birisi, Berlin şehrini temsil eden lokantasıdır. Bu, azametli bir yapıdır. Burada 51 millet için ayrı ayrı salonlar yapılmış, ve herkes için kendi zevkine ve tabiatine uygun yemekler pişirilmesini temin eden tertibat ahnmıştır. Hindistandan, Cenubî Amerikadan, Avustralyadan, Japonya ve Çinden gelen bir sporcu bile burada memleketinde yediği yemeği bulabilmiş tir. IBaştarafı 1 inci sahtfede] Sa Majestenin bulundukları Nahlin yarı ile yata refakat eden H89 ve H92 distroyerleri ufukta gözükmüşlerdir. Nahlin hafif bir seyir ile yol almakta idi. Distroyerlerimiz saat tam sekiz bu çukta prova hattı nizamında Nahlin yatının yanından aykırı seyirle geçmiş ve gemilerimizin sancak tarafında çimariva yapmış olan denizcilerimiz Sa Majesteyi üç defa yaşa diye selâmlamışlardır. Bu merasim esnasında grandi direklerine îngiliz bandırasını çekmişlerdir. Bu dakikada Nahlin yatı önde ve onu akiben H89, H92, Adatepe ve Kocatepe distroyerleri prova hattı nizamında Sa Majestenin biraz sonra topraklanmıza ilk olarak ayak basacakları Seddilbahire doğru yol almaktadırlar. Türk millî renkleri ve bayrakarile süslenmiş mir tak kurulmuştur. Kral Sekizinci Edvardı yakmdan göreilmek için Çanakkaleden olduğu kadar' ivar kasaba ve köylerden de gelen kala alık bir halk kütlesi buraya birikmişti. îskeleye ayak basışlan bu kesif halk kütlesinin «Yaşa» sesleri ve sürekli alkışafile karşılanan Sa Majesteye küçük iki genc kız tarafından birer büket takdim dilmiştir ve bundan bilhassa mütehassis slan Kral Edvard, bu iki miniminiye ilti: atta bulunmuşlardır. Sa Majeste bundan sonra otomobille bu sahadaki îngiliz mezarlığını, Conkbaırını ve buradaki Mehmedcik abidesini ziyaret eylemiştir. Bu esnada adlanna Mehmedcik abidesine çelenk konulurken Kral Sekizinci Edvard, şehidlerimizi anmış ve müteakıben abide önünde, iskeleYat nastl karşılandı? Kocatepe distroyeri 3 (A.A.) A de kendilerini uğurlıyan Orgeneral Fahreddin Altaya bugünkü geziler esnasın nadolu Ajansının hususî muhabiri bildiridaki refakatinden dolayı teşekkür etmiş yor: ve Vali Nizamettin ve Fırka Komutanı Saat dokuzda Suilva limanı önünde Hüsniye veda etmiştir. idik. Burada Nahlin biraz tevakkuf etti. Sa Majestenin nılarımızda Adatepe ile H :89 yatın iskele ve san istikbali cağında yer aldılar. General Fahreddin Altay, Nahline geçerek büyük misafir Çanakkale 3 (Sureti mahsusada gönîngiltere Kralı Sa Majeste Edvardı se derdiğimiz arkadaşımızdan) Haşmetlâmladı. Bundan sonra General Fahred penah misafirimiz îngiliz Kralı Sekizinci din Altay yatta olduğu halde sahil bo Edvardı hamil olan Nahlin yatı bu sa hunca yola devam edilmiş ve harb gemi bah sekiz buçukta îmroz açıklannda kaleri yatı prova hattında takib ederek Ko ra sulanmıza dahil oldu. Yat, üzerle catepe deresi önüne geldiği zaman Nah rinde H :92 ve H. 89 numaraları bulu lin süratini kesmiş H :89 ile H :92 iskele nan Glavorm ve Grafton isimlerindeki iki de, Adatepe ile Kocatepe de sancakta îngiliz torpitosu tarafından takib edili yer almışlardır. Çok ulvî bir manzaranın yordu. Yat Adatepe ve Kocatepe torpiheyecanı içindeyiz. Bütün gemilerde ef tolarımız tarafından takib ediliyordu. rad selâm vaziyetinde. Burada şimdi üze Yat Adatepe ve Kocatepe torpitolarımız rinde bulunduğumuz bu noktada Umumî tarafından karşılandı. Mürettebat çimaHarbde batmış olan Triyomf zırhlısında riva (güvertede saf halinde) vaziyetinde ölen îngiliz denizcilerinin hatırasını taziz idi. Ayrıca resmi selâmı ifa eden silâhenediyorlar. Adatepedeki deniz mızıkası daz müfrezeler vardı. nın çaldığı marşla beraber bayraklar yaDonanma bandosu îngiliz ve Türk nya indiği halde yanmadanın güzel kı marşlarını çaldı. Bu sırada Sa Majeste yılarını yalıyan mavi sular üzerine denizyatın bordasında idiler. Orgeneral Fahcilerimiz muhteşem bir çelenk bırakıyor reddin yanında Bülend Uşaklıgille ve lar. Yolumuza devam ediyoruz. Saat Emin olduğu halde derhal Adatepenin 12 ye doğru Seddilbahir önünde bulunamotörile yata geçti. Orgeneral Fahred din Türkiyemizin büyük misafirine hoşacagız. medi beyan ederken Cumhurreisimiz AKral Seddilbahirde Çanakkale 3 (A.A.) Nahhn yatı tatürkün selâmlannı da söyledi. Sa Masaat 12 de destroyerlerle birlikte Seddil jeste teşekkür etti ve sevgilerinin Atatürke bahir önünde demirlemiş ve Sa Maj^ste sunulmasını Orgeneralden rica etti. Sa Majestenin üzerinde gri bir elbise Kral Edvard, saat yarımda Geraften vardı. destroyerinin motörile yattan ayrılmıştır. civarda bulunan mezarlıklara giderek bunları da ziyaret ettiler ve Seddilbahre döndüler. Burada kendisini selâmlıyan ve lkışlıyan köylülerin selâmlanna mukalele ettikten sonra tekrar motörle yatlarına geçtiler. Orgeneral ve maiyetin deki karşılayıcı heyet te torpitolara bin diler. Sa Majeste yemeklerini yatlarında erlerken yat ve torpitolar Boğazın metaline doğru yol alıyorlardı. Sa Majesteye selâm sonra Orgeneral Fahreddinle birlikte abldenin bir fotografisini de çektiler. Yatına eçmek iizere halka veda ederken çok eşuş bir çehre ile tebessüm ediyorlar, kasketlerini ellerinde tutuyorlardı. Mo t tör hareket ettiği zaman ellerile halkın alkışlarina uzun müddet mukabele ettiler. Bu sırada top sesleri tekrar duyuldu. Bu suretle Çanakkaleye konulan topr lar ilk defa olarak îngiliz kralmı selâmamak için atılmış oldu. MEKKİSAİD Yat Boğazdan ilerlerken sahillere yığılmış olan binlerce halk muhterem misairimiz büyük Kralı candan alkışlarla selâmlıyordu. Nahlin yatı Çanakkale önüne vannca orada bulunan Berk torpito muz ve kaledeki bataryalar yirmi birer pare tpp atarak Sa Majesteyi resmen selâmladılar. Şehrimizde hazırltklar Istanbul halkı, aziz misafirimiz Kral Sekizinci Edvardı karşılamak için hazırlıkarını ikmal etmiştir. Yüksek misafirin stanbulda bulunduğu müddet zarfında bütün sahillerimizde, büyük camilerimizde mahya kurulmak suretile tenvirat ya»ılacaktır. Sarayburnu, Köprü üzeri, Usküdar, Şemsipaşa kıyılannda başlanan elektrik tesisatı dün ikmal edilmiştir. Sa Majestenin bindiği yatı seyretmek üzere halk bugün Kumkapıdan itibaren Köprüye kadar, Usküdar tarafında da Selimiye sırtlanndan itibaren Usküdar iscelesine kadar devam eden sahillerde opanacaktır. Kilye iskelesinde Berlin Olimpiyadı, her cepheden dünya milletleri için büyük bir ders olmuş tur. Berlinde toplanan 51 milletin en güzide gencliği, Alman payitahtından çok iiyi intıbalar ve tatlı hatıralarla ayrılmışlardır. Dünya gencliğinin kalbini kazanmak bir memleket için herhalde pek ko layca elde edilebilir bir muvaffakiyet olmasa gerek. Almanlar, herşeyden evvel Köyde medenî bir şehre lâzım olan her bu neticeye varmak için çahşmışlar, ve türlü teşkilât ta vücude getirilmiştir. Posgayeye vasıl olmak için ne lâzımsa yap ta, telgraf, telefon, her türlü eşya satan mişlardır . mağazalar, sinema, tiyatro, varyete, herBunun en büyük misalini «OLÎMPÎ şey ve herşey... YADKÖY» ünde görmek kabildir. Köyün inzıbat ve idaresi için öyle bir Berlinden yazdığım mektublann birinde teşkilât kurulmuş ki, birçok devletlerin bu «Köy» den kısaca baheetmiştim. Şim idarî teşkilâtı belki bu kadar muntazam di Olimpiyad müşahedelerimi de yazar değildir. Köye girip çıkmak, müteaddid ken işe buradan başlamak istiyorum. sorgulardan ve müsaadelerden sonra kaBize verilen resmî listeye göre Berlin Olimpiyadma 4410 u erkek, 337 si kadm olmak üzere 4537 sporcu iştirak etmiştir. 51 muhtelif millete mensub 4410 erkek sporcu bu köyde kalmıştır. Bunlann her türlü bütün istirahat sebebleri, bütün ihtiyaclan, temin edilmiş, burada oturan sporcuların kısmı azamı, memleketlerinde ve babalannın evinde görmedikleri konforu köyde bulmuşlardır. bildi. Bütün milletlerin, Alman organizasyon komitesile temasını temin için hususî bir teşkilât vücude getirilmiş, burada her millet için birer büro kurulmuştur. Köyde, sporculann yemek yedikleri lokantadan ayn olarak bir de hususî lokanta vardı. Burada, sprculan ziyarete gelenlerle, istiyenler yemek yiyorlardı. Bu lokantanm yemek listeleri çok orijinaldi. Buraya gelenlerin hepsinin almanca bilmesine imkân olmadığından yemek listesi harflerden ziyade resimle yazıl mıştı. Yemek ısmarlamak için listeyi okumağa ihtiyac yoktu, resme bakmak ve beğendiğiniz şeyi garsona göstermek kâfi geliyordu. Geniş bir arazi üzerine kurulan Köyün ancak onda bir kısmını binalar işgal ediyor. Geri kalan kısım, gözün alabildiği kadar orman, çayır, ağac, çiçek... Her spor için müteaddid antrenman sahaları vücude getirilmişti. Bu antrenman sahaları, birçok milletler için ideal birer stadyom olacak kadar mükemmeldi. Bütün yaşama ve çalışma şartlarını en mükemmel şekilde hazırlıyan bu kampta, günde iki defa en temiz ve bol yemek te dahil olduğu halde, beher sporcu için yalnız altı mark veriliyordu ki bu para ile şehirde ancak bir öğle yemeği yenilebilirdi. Olimpiyad Köyü, Berlin Olimpiyadlarında görülen ve bizi şaşırtan binbir işten biri, fakat muhakkak ki en başta gelenidir. Sadece Olimpiyad Köyü bile 11 inci Olimpiyadın ne büyük bir itina ile hazırlandığmı ispat eden canlı bir delildir. «Olimpiyad Köyü» başlıbaşına bir âlemdi. Bilindiği üzere buraya her ne suretle olursa olsun bir kadının girmesi menolunmuştu. Fakat Olimpiyadm devamı müddetince, Köye bazı şerait altında kadın girmiştir ki, bunlar vapyete artistleri idi. Almanlar, Köyde oturan sporculan eğlendirmek çarelerini de düşünmüşler, bu maksadla bir de tiyatro yapmışlardır. Her hafta muayyen gün ve saatlerde burada tiyatro oynatılmış, sinema gösteril miştir. Fakat varyete artistleri sıkı bir kontrol altında Köye girmişler ve vazifeleri bittikten sonra hemen Köyden çıkanlmışlardır. Yalmz bir gece Arjantinli sporcular, bir kızı erkek kıyafetine sokarak Köye almışlardır. Fakat Köy müdiriyeti işin farkına varmış, Köy disiplinine bu kadar aykın hareket eden sporculann tecziye3İ için Arjantin kafile riyaseti nezdinde şiddetli teşebbüste bulunmuştur. Olimpiyad Köyü, 550,000 metro murabbaı arazi üzerine kurulmuştur. İçinde 145 bina vardır ve her bina Almanyanın bir şehrinin ismini taşımaktadır.. Binalar, Olimpiyada gelen milletlerin sporcu adedine göre taksim edilmiş, binalar ikişer kişilik müteaddid odalara aynlmış ve her hududlarında güneş batmıyan Britanya İmparatorluğunun eczası arasındaki, bilhassa Büyük Harbin çıkardığı korkunc buhranla zâfa ugrıyan rabıtalarını kuvvetlendirmege muvaffak olduktan başka İngilterenin zengin memleketlerle münasebetlerini bir kat daha samimileştirmiş tir. Bu muvaffakiyetlerde Sekizinci Ed vardıa kendisini sevdiren tabı ve miza cı, keskin zekâsı, fevkalâde dirayet ve fetaneti, kibirsizliği, vakan, tevazuu ve telif kudreti büyük rol oynamışbr. Sözleri ve nutuklan kuru ve yekâhenk değildir. Fevkalâde sürati intikali ve ince nüktedanlığı sohbetlerine ve hitabelerine başka bir sihir vermektedir. îngiliz muhafazakâr devlet adamlannın kuru ve basmakalıb sözlerinden usanc getiren halk Sekizinci Edvardın hitabelerinden büyük bir zevk duyar. Kral kendisini herkese sevdirmiş olduğundan samimî ve şahsî dostlan pek çoktur., * • ' *• AHMED tHSAN tatlı bir mevzuunu teşkil ediyordu. Veliahd kimi alacak ve îngiltere tahtı vari sinin eşi kim olacak? suali vakit vakit dünya gazetelerinin ve bahusus yüksek kibar cemiyetlerin hararetli münakaşa mevzuu oluyordu. Sekizinci Edvard herhangi ecnebi bir devletin hanedanını ziyaret edecek olsa bu hanedana mensub kızlardan birile evleneceği derhal şayi olurdu. Çok demokrat olan Kral bilhassa seyahatlerde halka kanşırdı. Şu veya bu ki bar kızla tanışacak ve dans edecek olsa acaba bununla mı evlenecek? diye biı sürü rivayetler ağızlarda dolaşırdı. Seki zinci Edvardın bekârlığı kendisinin bütüı dünyaya popüler olmasmda mühim bir amil olmuştur. îngiltere tahtma oturan veliahdla içinde bekâr olanları az değildi. Faka ölünçjye kadar bekâr kalan Kral ancak bir tanedir. Acaba Sekizinci Edvard dahi böyle mi olacaktır, diye soranla yok değildir. Fakat Krallık makamı için yeni tahsisat konulduğu zaman Sekizinci Edvardın Kraliçe için de tahsisat aynl masını istemiş olması hükümdarlığı esna sında bekâr kalmıyacağına delil tutul maktadır. Bekâr Kral Kral Sekizinci Edvardın bekâr olması Veliahdliği esnasında yalnız îngilterenin değil, bütün dîİByanın çok meraklı ve Nahlin yatı da bayrak çekmek suretile bu selâma mukabele etti ve Kilyeye doğru ilerledi. Sa Majestenin burada karaya çıkacağını haber alan halk buraya akın etmişti. Kilye iskelesi de Türk ve îngiliz bayraklarile çok güzel bir şekilde süslenmişti. Ayrıca bir de büyük tak kurul muştu. Çanakkalede bulunan îngiliz koonisi de Sa Majesteyi selâmlamak için buraya gelmiş bulunuyordu. Bu gece yapılacak deniz fener Nahlin yatı saat 16 da Kilye önünde alayları demir attı ve Sa Majeste motorla iskelePek muhterem ve aziz misafirimizin ye çıktı. Halk candan tezahüratla Kralı îstanbulu teşrifleri münasebetile bu akalkışlıyordu. şam büyük bir deniz fener alayı yapılaİki minimininin Krala sundukları caktır. buket Saat 21,30 da başlıyacak olan bu büBu esnada elinde bir büketle ilerliyen yük alaya Denizyolları, Akay, Şirketi minimini bir Türk kızı Kralın önünde Hayriye, Halic vapurlarile, romorkörler, eğilerek: motorlar, muşlar ve hususî merakib işti Hoş geldiniz Sir! dedi ve buketi rak edeceklerdir. uzattı. Sa Majeste teşekkür ederek buketi Akay ve Şirketi Hayriyenin birçok vaaldığı sırada elinde bir buketle bir de küpurları alaya iştirak edecek halka ayrıl • çük îngiliz kızı ilerledi. mıştır. Festival heyetleri hususî bir salla Kral bu buketi de alarak küçük kıza ve 71 numaralı vapur tarafından çekileiltifat ettiler, beraberinde Orgeneral Fahrek alayın ortasında gidecektir. reddin olduğu halde otomobillerine bin Vapurlar Tophane önünde sıraya gidiler ve alkışlar arasında îngiliz mezar • receklerdir. En önde nâzım gemisi Kalalıklanna doğru hareket ettiler. mış bulunduğu halde bütün vapurlar ve Kral Conkbayırında küçük merakib doğru Dolmabahçe sarayı Sa Majeste îngiliz merazlıklarına gü önüne varacak ve buradan mümkün olzel ve büyük bir çelenk koyduktan sonra duğu kadar ağır seyrederek OrtakÖye Conkbayırındaki harb sahasına gittiler gidecek ve Beylerbeyi önünden bir tur •e burasını tetkik ettiler. Orgeneral Fah yaparak geri dönecektir. reddinden harbin sureti cereyanına aid Alay esnasında Kalamış vapurunda uzun ve mufassal malumat aldılar. OrgeŞehir bandosu çalarak, festival heyetleri neral Fahreddin Sa Majesteye Çanakkale hücumları sırasında Atatürkün mu kuvvetli bir surette tenvir edimiş olan sal Harb ölülerine bir hürmet Sa Majeste Seddilbahirde topraklanmıharebelerini, yaptığı manevraları anlattı. üzerinde oyunlar oynıyacaklardır. Bu sınisanesi za ayak basarken Orgeneral Fahreddin, Kral Edvard bütün izahatı büyük bir rada etraftan, sahillerden ve Liman işlet* Yat ortada, îngiliz ve Türk torpitolaÇanakkale Valisi Nizameddin, Fırka mesi vesaitinden havai fişekler atılacaktır. dikkat ve alâka ile dinlediler. komutanı General Hüsnü ve civar köy n da maiyetlerinde olduğu halde teşekkül Pazar günü yapılacak deniz Kilyeden hareket lerden gelen kalabalık bir halk kütlesi ta eden heyet Suvla körfezi önünden îngiliz yarışları Triomf zırhlısmın harbde battığı mevkie rafından karşılanmıştır. Büyük misafirimiz maiyetlerile birlikte Büyük Başbakanımız îsmet înönünün 5a Majeste Kral, gösterilen bu içten geldi. Heyet burada saygı ile durdu. De gene ayni yollardan Kilyeye döndüler. yüksek himayelerinde olmak ve deniz tezahürata mukabellede bulunarak oto nize merasimle hazırlanmış güzel çelenk îskele meydanında toplanan ve kendisini müessislerimizin iştiraklerile eylulün almobile binmisjer ve mezarlıklan ziyarete ler atıldı. Bundan sonra Kralın rakib ol şiddetle alkışlıyan halkı selâmladılar. Otıncı pazar günü saat 14 te başlamak ve gitmişlerdir. Birbiri ardınca bu sahada duğu Nahlin yatı sahili takiben Seddil rada bulunan İngilizlerle konuştular. Bu1810 da bitmek üzere Moda kulübü radan doğruca îstanbula hareket edecekmevcud beş mezarlığı ziyaret eden Sa bahre doğru ilerledi. müz tarafından Moda koyunda büyük lerinden kendisini uğurlamağa gelenlere Majeste, mezarlık memurlarına muhtelif Seddilbahirde deniz yarışları yapılacağını yazmıştık. sualler tevcih buyurmuşlardır ve kendi Seddilbahirdeki iskelede sade, fakat teşekkür ettiler. Birçok kimselere iltifatta Kulübün hazırladığı program şudur: lerine icab eden izahat verilmiştir. çok güzel bir tak korulmuştu Takın üze bulundular. Bilhassa Orgeneral Fahred" Yanşların programile sahanın tanzi Bundan sonra Kral Sekizinci Edvard, rinde kırmızı zemin üzerine işlenmiş dine verdiği izahatlardan dolayı teşekkür mine ve seyircilerin bulunacağı vapurlaKilya koyüne giderek oradaki halkla te Türk îngiliz bayrakları gerilmişti; etra ettiler. Çanakkale valisi Nizameddinin de e rın duracakları noktalara aid tertibler, masta bulunmuşlar, iltifatta bulunmuşlar fı çam dallarile süslenmişti. îskelenin ik. yanşların idaresile meşgul salâhiyettar tarafma rekzedilmiş olan direklerde îngi lini sıkarak kendisine karşı gösterilen ve müteaddid resim çekmişlerdir. zevattan mürekkeb komite tarafından Seddilbahri ziyaretlerinden sonra yat l ve Türk bayraklan yanyana dalgala coşkun sevgiden ve hüsnü kabulden do layı teşekkür ettiler. Memleket meyva tesbit edilmiştir. larına dönen Sa Majeste ayni samimî te nıyordu. Herhangi bir yanlıslığa ve rahatsızlızahüratla uğurlanmışlardır. Büyük misafirin geleceğini haber alan lanndan ve avlanndan hazırlanan hediğa mahal kalmamak üzere atideki husu Saat 14 te Nahlin ile ona refakat et Seddilbahir köylüleri daha sabah erken yeyi de kabul ederek bundan memnun sahn yarışları görmek ve gelmek istiyecek' mekte olan Îngiliz ve Türk deniz kuvvet den iskele önünde toplanmışlar, Çanak kaldıklarını ilâve ettiler. Maydos kaymamuhterem halkımıza bildirilmesi faydalı leri Çanakkaleye doğru yol almağa baş kale Valisi Nizameddin, General Hüsnü kamının da elini sıktıktan sonra saat 18 görülmüştür. lamış bulunuyorlardı. Saat 14.30 da Bo Kılkış erkenden Seddilbahre gelmişlerdi de Kilye iskelesinden motora binerek Saylavlar, ordunun kara, deniz, hava ğaza girmekte idik. Nahlin yatile torpitolar, iskele sığlık ol Nahlin yatına avdet ettiler. erkânı, Şehir Meclisi azaları, Parti Çanakkaleye yerleştirilen toplar duğundan, açıkta demirlediler. Kral Mehmedcik abiderine ilk defa tngiliz Kraltnı selâmlamak Vilâyet ve kaza heyeti, Üniversite Rekîlkönce Orgeneral Fahreddin ve maiçelenk koydu tör, profesör ve doçentleri, teşrifata dahil için atıldı yetindekiler motörle dışan çıktılar. Biraz Kocatepe destroyeri 3 (A.A.) Vilâyet ve Belediye erkânma saat Çanakkale 3 (Sureti mahsusada gön 12,30 da Boğaziçi iskelesinden hareket Anadolu Ajansının hususî muhabiri bildi sonra da Sa Majeste Grafton torpitosunun motörile iskeleye geldiler. derdiğimiz arkadaşımızdan) Bu sa edecek olan Şirketi Hayriyenin 74 numariyor: Mezarlıkları ziyaret bah Sa Majeste Sekizinci Edvard kara Boğazdan giriyoruz. Nahlin grand ralı vapurunda yer ayrılmıştır. Saylavlar Kral iskeleye çıkar çıkmaz halk kendi sulanmıza girdiğindenberi Türkiye hal direğinde îngiliz donanması büyük Ami' vapura kendi hüviyetlerini söyliyerek giral forsu önde gidiyor. Onun prova hatto sini şiddetle alkışladr ve «Yaşa!» diy< kının pek samimî hislerile karşılaşmış ve receklerdir. Bu vapurun davetnamelerî bunu bizzat kendileri de müşahede etmiş1 da H:89 H : 92 takib etmekte. Ada • bağırdı. beyaz renktedir. Vapura yetişemiyecek tepe ile Kocatepe borda nizamında bü • Hazırlanan program mucibince Si lerdir. olanlar bilâhare Modada demirliyecek oDenebilir ki bütün Çanakkale sabah olan ayni vapura davetnamelerini gösteyük misafirin Çanakkale Boğazını geç • Majeste evvelâ Seddilbahirdeki mezar hkları ziyaret edeceklerdi. Kendisine ve leyin erkenden yatağından fırlıyarak bü mekte plan bu haşmet ve mevkibine re rerek girebileceklerdir. maiyetine tahsis edilmiş olan otomobiller yük Kralı karşılamağa hazırlanmıştı. Av fakat eylemektedir. îstanbul, Beyoğlu, Boğaziçi Halk Bütün Boğazı dolduran bu girişin en sabahleyin erkenden Maydostan Seddil cılar Krala takdim etmek için keklik a v Partisi mensubları, sporcular, muallimler, heyecanlı manzarası Kilidülbahir ve Çi • bahre gönderilmişlerdi. Bunların arasındî larken, balıkçılar da barbunya balıkları Halkevleri mensublan için saat 12,30 da menlik istihkâmları arasından geçişi ol • Atatürkün açık ve kapalı iki otomobil ve istakozlar tutuyorlar, çiftçiler gözbe Sirkecideki araba vapuru iskelesinden muştur. Bütün bu mevkideki kıtaatımii bizzat Sa Majestenin emrine verilmişti. bekleri gibi dikkat ve itina ile yetiştirdik Kral Edvard kapalı otomobili tercih leri birkaç salkım üzümü Sa Majestenin kalkacak olan Akayın Göztepe vapurunistihkâmlara dizilmiş ve yatın geçişin da yer aynlmıştır. Bu vapurun davetnaettiler ve yanlannda Orgeneral Fahred çıkacağı yere getiriyorlardı. «Yaşa» diye selâmlamakta idi. Sa Majeste Sekizinci Edvard beyaz meleri kırmızı renktedir. Çanakkalede gene sahile dizimiş olan dinle kolonel Vudsa yer verdiler ve bu Konsoloslar, bankalar, şirketler, inhiçizgili gri bir elbise giymişlerdi. Başların kıtaat başta mızıka olmak üzere bu hürmet şekilde mezarlıklara hareket edildi. sarlar erkânile yerli ve ecnebi matbuat Büyük misafirimizi; maiyetindek da bahriye kasketi vardı. Ayrıca bir fo tezahürüne bütün iskeleleri dolduran halk müntesibleri ve diğer davetliler için saat Lordlarla karşılayıcıları ve gazeteciler tograf makinesi, bir de dürbün taşıyor ta iştirak eylemiştir. Müstahkem mevk 12,30 da koprünün Haydarpaşa iskele21 top atımı ile bu geçişi selâmlamıştıı taşıyan otomobiller takib ediyordu. Me lardı. Otomobillerile yeni teşkil edilen Kirt sinden kalkacak olan Akayın Erenköy Selâm toplannın devamınca Nahlin il zarlıklarda Çanakkalenin evvelce koy vapurunda yer ayrılmıştır. Bu vapurun köyüne vardıkları esnada köylüler tara destroyerler istoper etmişler ve sonra gen dukları bir çelenk görülüyordu. Sa Ma fından şiddetli alkışlarla karşılandılar davetnameleri mavi renktedir. jeste burada bir müddet kaldılar. Kita yollarına devam eylemişlerdir. Bundan çok mütehassis olan Kral, tevaL Usküdar ve havalisindeki Parti menSaa.t 15,30 da Nahlin ve refakatindek beleri tetkik ettiler. Mezarlıklardan çı kuf ederek köylülere iltifat ettiler ve biı subları ve deniz kulübü davetlileri için îngiliz, Türk deniz kuvvetleri Maydos ya karken fotoğraf muhabirlerinin resim al çok fotograflar aldılar. Deniz îşletmesinin Aksu vapuru tahsis enındaki Kilya koyuna demirlemişlerdir. malarına müsaade ettiler. dilmiştir. Vapur Moda koyunda demirli Sa Majeste Sekizinci Edvard Meh Mezarlıklardan hareket Sa Majeste burada yatlarından 16,10 da aynlmışlardır. Kilya iskelesinde îngilizMüteakıben tekrar otomobile binere med Çavuş abidesine çelenk koydukta bulunacak ve saat 1113,30 arasında