22 Ekim 1936 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 2

22 Ekim 1936 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 2

CUMHURİYET 22 Birinciteşrin 1936 Sovyet Rusya intıbatarı : 5 Miizeler Müdürü, Prof. Hüseyin, Hacerin para Nakliyatm el arabalarile Kültür ve İstirahat parklarında eğlence, spor, Mamberiye cevab veriyor sına tamah ederek onu yapılması temin olunacak terbiye vasıtaları hep bir araya toplanmıştır Ayasofyadaki hafriyat hakkmda ev Ankara Belediyesinin sırt hamallığıSovyet Rusya da yapılan iyi şeylerden biri de Kültür Park denilen büyük halk bahçeleridir. Bu park lardan iki tanesini, Moskovadaki ile Leningraddaki ni gördüm. îkisi de ucsuz bucaksız kocaman şeyler. Biri Moskova nehri kenannda, yepyeni ve mükemmel rıhtımlar boyunca, gözün alabildiğine uzanıp gidiyor; öteki Le ningradın üstüne kurulduğu adalar dan birinde. Ta denize, Baltık de nizinin nihayetin deki sisli ve kül rengi Fenlândiya körfezine kadar dayanıyor. velki gün gazetemize beyanatta bulunan profesör Mambori; buradaki me sai tarzını tenkid etmiş ve bu meyanda profesör Baksterin bir arkeolog olmadığını söylemişti. Bu hususta mütale asına müracaat eylediğimiz Miizeler müdürü Aziz şu beyanatta bulunmuştur: « Profesör Mamborinin sözlerini okudum. Her iki profesör de müzemi zin aşinaları ve ayni zamanda şahsî dostlarımdan olduklarından bu husus ta sorgular surmakla beni nazik vazi yete sokuyorsunuz. Maamafih; Mam bori Bakster meselesinde mümessili bulunduğum ilim müessesesi noktai nazarım matbuatta serdetmeği hiç düşünmüş değildir. Yalnız şunu söyliyeyim ki M. Bakster, M. Mamborinin hafri yatta çalıştırılabilmesi için rey ve muva fakatımızı alarak 1925 teki mesaisine iştirak ettirmişti. Bu seneki hafriya tmda ise bir Alman arkeolog mimar istihdam etmiştir. Bu da onun sarih hakkıdır. Bundan dolayı da rencide ol mağa sebeb yoktur. Ayni zamanda Müzenin ilmî nezaret ve murakabesi altmda cereyan eden bu hafriyatta bilgisizlik veya herhangi bir usulsüzlük mevzuu bahsolamaz. Hipodromda ka zılmasmı istediği yerler hakkmda M. Mambroninin fazla mubalâga ettiğine şüphe yoktur. Bugün Ticaret mekte bile Tapu binasının hedmi lüzumundan bahsedilirken yarın gene bu sahada kâin Onyedinci asrm bir şaheseri olan Sultanahmed camisinin mevzuu bahsedilmesi ihtimalden baid değildir. Şehrin müstakbel plânmda Ayasofyamn alt kısımlarmdan başlıyarak sahilde Akbıyıkta Jüstinyen saraylarına kadar olan mıntakanın bir zon archeologique olarak serbest bırakılması Belediyece de takarrür etmis bir kevfivettir.» Moskovadaki Kültür Parkta bir gece [ Şehir ve MemIeket Haberleri ) Hafriyat işinden çıkan ihtilâf Siyasî icmal Kadıköy cinayeti Sırt hamallığını Yakın Sarkfa birlik hareketi vrupada siyasî vaziyet garbîfi nasıl işlendi? kaldırmağa doğru bazı büyük devlet adamlannm • • 1 1 * * •• oldurmuş Kultür Parkta yazlık kazınoda oturup paraşüt kulesindev. athyanlan seyredenler Bu bahçelere küçük bir ücret muka mişler. Bu dükkâna farelerden çok zenbilinde girilir. Kültür Parklarda eğlence, dostlann dadandığına şüphe yoktur, despor, terbiye bakımından herşey vardır. ğil mi? Moskovadakini anlatırsam LeningraddaBu pazar kısmında da bir resim sergisi kini de anlatmış olurum. açmışlar. Kültür Parkın, Stalin ile diğer KoParkm bir tarafmda birkaç tayyare münist partisi reislerinin ve Moskova teşhir ediliyor. Her taraf gayet güzel valisinin büyük resimleril süslü ve ahşab heykellerle süslenmiş. Bunların kimisi bir takızaferi andıran büyük kapısmdan klâsik, kimisi yeni ve işçiyi temsil eden içeri giriyorsunuz. Kapıdan girer gir eserler. Büyük bir mermer havuzun ortamez, hani §u bizim «ahmak ıslatan* sında mermerden yapılmış çıplak bir kadediğimiz, ince ince yağan yağmura rağ dın heykeli yükseliyor. men, birbirine sanlmış danseden çiftler Büyük Avrupa şehirlerindeki Lünagörürsünüz. Göze görünmez bir mu park eğlencelerinin bazıları öteyeberiye siki onlara mütemadiyen dans havalan serpiştirilmiş... çalar. Bu tavariş (yoldaş) kadın Kültür Parkta, yalnız eğlenceye değil lardan birile dansetmek hevesini duyu spora da yer verilmiştir. Sportif mahiyetyorsanız hemen beğen beğendiğinizi se te oyunlara mahsus yerler, cimnastik çip: meydanları, tenis kordları, kürek çekmek Pajalısta diye davet edin. Açık için sandallar, koşu pistleri, voleybol ve havada bir oparlörün bağırdığı bir foks futbol sahaları, nehirde yüzme havuztrot veya tangoyu oynadıktan sonia si ları, eskrim mübarezeleri için yerler, zinle beraber dönmek nezaket ve Iut boks ringleri, atış poligonlan... Bir ta funu gösteren kafa veya kol işçisi kıza te rafta askerî talimler yapan gencler sa man dolu düşmanlara süngü saplıyor, şekkür için: Spasiba! veya Blagadaryu diyip genc kızlar kılıc ekzersisi yapıyorlar. Ötetarafta boyunlarında kızıl mendillerle aynlırsmız. kızıl Rusyanm izci kızlan resmigeçid Şöyle bir etrafa bakınca sağınızda ahşab bir paraşüt kulesi görürsünüz ki kü yürüyüşile talim ediyorlar. Yeni ismi, edib Maksim Gorkiye izaçük bir ücret mukabilinde, size, çocukksn rüyanızda mınareden düşerken duy fetle «Gorki kültür ve istirahat Parkı» duğunuz derin bir boşluğa tatlı tatlı in olan bu büyük parkta, bir dans mektebi mek zevkini ve heyecanını tattınr. Ku de vardır ki genc, ihtiyar, kadın, erkek lenin birkaç yüz tane merdivenini tırman herkese Sovyet Rusyanm memleket mak cesaretini gösteremediğim için, bu rakıslarile modern danslan öğretmektekolay ve tehlıkesiz paraşütçülüğü yapa dir. Parkm müteaddid şatranc oymyamadım. Maamafih pek te tehlıkesiz de cak yerlerinden çünkü şatranc beş seğil. Geçenlerde, bir genc atlarken para nelik programlara dahilmiş! başka aşütün ipi bilmem nereye takılmış, deli ğaclıklı yollardan birindeki kürsülerin kanlı havada asılı kalmış. Moskovanın üzerinde bir takım adamlar birşeyler söyen yüksek itfaiye merdivenini getirip lüyorlar, bazı kimseler bunlarm söyleneden sonra aşağıya indirmişler. Böyle diklerini dikkatle dinliyorlar. Kürsülerin tecriibe balonu gibi bir iki saat rüzgârda bazıları vaiz ve nasihat vermeğe mah sallamp durmak herhalde hoş birşey ol sustur; hatiblerin rejim hakkmda propaganda yapmasına yaramaktadır. Bazılamasa gerek. rı da rüya tabir etmek, avuc çizgilerine Bahçenin sol tarafmda kocaman bir bakmak, her mesele hakkmda sorulan tiyatro vardır; arkasında da üç kap yesuallere cevab vermek, kısaca akıl hocameği 1 ruble 75 kapiğe veren ucuz bir lığı etmek için kurulmuştur. lokanta... Kapının iç tarafına sağh sollu, Lenin Parkm rıhtımında eski zaman kadirile Stalinin büyük resimlerini yapmısjar galarını andıran iki gemi kıçtan kara yave üzerlerine dörder beşer projektör tev tıyor. Bunlarm biri lokanta, öteki de gacih etmişler. Fakat bu portreleri yapan liba çocuklara gemicilik göstermek içinressam değil, bahçıvandır, çünkü resim mıs... ler çiçektendir. Ruslann çiçekten insan Parkta çocuk şehri denilen bir kısım portresi yapmakta büyük meharetleri var ki anneler çocuklarını buraya bırakıp var. Sovyet Rusya şeflerinin şehrin muh rahat rahat geziyorlar. Buradan ayn bir telif yerlerinde gördüğüm minyatür gibi yazımda bahsedeceğim. işjenmiş nebatî, Edebiyatı Cedide tabiriKültür Parkm Sovyet köy evleri gibi le müzehher, portreleri çok hoştur. ortasından ikiye aynlmış kütüklerden Şimdi Kültür Parkı gezelim. yapılmış bir de kütübhanesi var. lşte mükemmel bir sirk ki Surpagob Bir saate yakın yürüdükten sonra, büErmeni mezarlığmdaki onun yanında o yük ağaclar arasında yapılmış bir açık yuncak kalır. lşte bir sinema ki komik hava tiyatrosuna geldik. On bin kişilik Şarlonun, Almanlar menettikleri için, oturacak ve birkaç bin kişilik ayakta duinadına bütün Moskova sinemalarında racak yeri varmış. Biz, gittiğimiz \akit gösterilen yeni filmini gösteriyor! Türk güreşçileri için kocaman resimli Biraz daha yürüyorsunuz. Bir sergı reklâmlar hazırlıyorlardı. Türk Sovyet dairesinde, Ukrayna elişleri teşhir ediü güreşçileri üç dört gün sonra burada tutuşacaklardı. yor. Yeni dikilmiş ağaclar, çiçek tarhlan Müsabaka günü de hava böyle soarasında mükemmel asfalt anayollarla ğuk ve yağmurlu olursa Allah pehlivansilindirle tazyik edilmiş toprak ara yol larımıza kuvvet versin, dedim. lar, geniş taş rıhtımlar, gözün alabildiğiParkm bir Din Aleyhtan Müzesi olne uzanıyor. Her taraf bizim Taksim duğunu da ilâve ettikten sonra hulâsa edeki Cumhuriyet meydanı kadar aydın diyorum: Kültür Parkta, san'at, askerlilık. Kültür Parkm ortasında bir pazar ğe hazırlık, irfan, spor, eğlence, havacıkısmı var ki şehirde satılan herşeyi ora lık, gemicilik, ticaret... ilâ herşeyden azda da bulabilirsiniz. Buz gibi havada çok bir parça veya nümune bulabılirsitaş gibi donmus dondurmalar satryorlar. nız. Kadın satıcıların en güzelini de peynir, Güzel havalarda parka, günde 200 tereyağı ve kaymak satmağa memur et bin kişi gelirmiş. Buraya gidip gelen oto ÜNtVERStTEDE Hukuk Fakültesi doktora imtihanları Hukuk Fakültesindeki doktora imti hanları bu ayın 26 ve 27 nci günleri yapılacaktır. îmtihanlar âmme hukuku, hususiye hukuku ve iktısad olmak ü zere üç kategori üzerinden yapılacaktır. Hukuk Fakültesine tâbi olan İktısad ve İçtimaiyat Enstitüsünün sertifika imtihanları da teşrinisaninin üçüncü salı günü saat dokuzda yapılacaktır. VtLÂYETTE lstanbul kaymakamları bugün toplanıyorlar lstanbul vüâyeti dahilindeki kaymakamlar bugün Vilâyette toplanarak kendi mıntakalarına aid işler hakkında görüşeceklerdir. büsler ve üçüzlü tramvaylar, öyle dolu ki hoş bütün Moskova tramvaylan tıklım tıklım doludur ya biletçi bir köşede durur, herkes parasını yanmdakine vererek elden ele biletçiye kadar gönderir ve gene ayni suretle biletini alır. Kültür Parkm ancak dörtte üçünü gezdikten sonra, sirkine girdik. Bu sirkin üstündeki çadırı bir fırtma alıp götür müştü. Kış geldiği için sirk kapanarak şehir dahiline nakledileceği için çadın tekrar yerine koymamışlar. Dediğim gibi «ahmak ıslatan» yağmurun altmda ıslanmağa razı olarak içeri girdik. Soğuğa, yağmura rağmen kalabalıktı. Seyrettiğı miz numaralar o kadar güzel ve fevkalâde idi ki ahmaklık etmediğimize hükmettik. Hele son numarayı teşkil eden hokkabaz kadın bizim Zati Sungura bile parmak ısırtacak kadar yaman marifetler, dalaverelerile hileleri asla anlaşılamıyan numaralar yaparak herkesi hayrette bıraktı. Sirkten çıktığımız zaman bu ıslak Moskova gecesinin rutubetli soğuğu, iliklerimize işlemişti. Isınmak için iki çare vardı: Vodka ve dans... İkincisini tercih ettim. Rasgele bir tavariş işçi kızla birkaç defa döndüm. İşçi olmasına rağmen elleri temiz ve tırnaklan manükürlü olan eşim, bir «Turetski gazetçik» ile dans ettiği için fevkalâde memnundu, ben de ısındığım için... Kadıköyde Kur bağalıderede me zarlık içinde Ha cer admda bir kadının parasma taan öldürüldüğünü, aradan üç gün geçtikten sonra Hü seyin admda olan katilin yakalandı ğını yazmıştık. ^ Emniyet müdürlüğü Cinayet ma Haceri öldürdüğü sası memurları ta anlaşılan Hüseyin rafından katil hakkında yapılan tahki kat evrakı tamamlanmış ve Hüseyin Üsküdar Müddeiumumiliğine teslim e dilmiştir. Katil evvelâ cinayeti inkâr etmiş, kendisinin birşeyden haberi olmadığını, hatta Haceri bile tanımadığmı söylemiştir. , Fakat polisin elde ettiği deliller karşısmda itirafa mecbur kalmıştır. İtiraflardan öğrenildiğine göre cinayet şu şekilde işlenmiştir: Hacer bundan altı sene evvel Kadı 1 köyde bir evde çalışmış ve elli lira kadar bir para toplamıştır. O vakittenberi Hacerin parah bir kadın olduğu şayiası çıkmıştır. Hüseyinle tanışan Hacer bu genc adamla temasa başlamıştır. Cuma günü Hacerle Hüseyin buluşmuşlar ve cinayetin olduğu mezarhğa saat 4 raddelerinde giderek oturmuş lardır. Bu sırada yağmur yağmağa başladığından Hüseyin kaputunu çıkarmış ve Hacerle beraber yağmurdan kendilerini korumuştur. Akşama kadar burada oturduktan sonra Hüseyin Hacerin parasını ele geçirmek için kasıklarından bıçaklamış, ölmediğini görüncede beynini taşla patlatmıştır. Hüseyin bu işi yaptıktan sonra saat 10,5 raddelerinde diğer metresi Şerıfe ile buluşmuş ve civardaki Papaz bah çesine giderek bir duvar kenarmda beraberce sabaha kadar kalmışlardır. Hüseyin burada cebinden bir avuç para çıkarıp Şerifeye vermiş ve: Ben Haceri öldürdüm. Bu paraları onun kojmundan çıkardım. Al bir kısmı da senin olsun, demiştir. Sokaklardaki havagazi lâmbaları sönerken yola çıkmışlardır. Katil Söğüd lüçeşmede kanlı ellerini yıkayarak üstüne kurulamıştır. Fakat tamamen temizlenmiyen kanlar elbisesine bulaş mıştır. Kanlı bıçağmı da toprakta te mizliyerek Şerifeyi, Haceri öldürdüğü mezarhğa götürmüş ve bir mezar di binde yatan kadını göstererek, Şerifeye: Buralarda dolaşma. Evine git, diye sıkı sıkı tenbihlerde bulunduktan sonra yanmdan aynlmıştır. Şerife Hüseyinden ayrümca doğru dostu Cimcim Hüseyne gitmiş, adamı uykudan uyandırarak: Hüseyin Haceri öldürdü. Gel de ölüsünü göstereyim, demiş ve Cimcim Hüseyni mezarhğa götürmüştür. Tam bu sırada İkinci şube birinci komiserlerinden Hamdi bunları gör müştür. Bundan sonra civardaki bak kaldan yiyecek alıp geldıkleri yere gitmişlerdir. Hâdiseyi polisler haber aldıktan sonra Hacerin tanıdığı kadmlar sorguya çekilmiş, Şerife de dahil olmak üzere hepsi hâdiseyi inkâr etmiştir. Fakat polisin yaptığı tahkikat ve bulduğu deliller karşısmda itirafa mecbur kalmışlar ve bu suretle katil ya kalanmıştır. Bu mesele ile Türk polisi kıymetini bir kere daha ispat etmiş bulunmaktadır. MÜTEFERRÎK Dahiliye Vekili ayın yirmi dördünde geliyor Gelen malumata göre Dahiliye Vekili Şükrü Kaya Peşteye gelmiştir. Şükrü Kaya ayın yirmi dördünde şehrımize dönecektir. Şark Şimendiferlerinin teklifi etrafında Şark Şimendiferlerinin satın alınması için Ankarada başlamış olan müza kerelerde kumpanya tekliflerini tahriren Nafıa Vekâletme bildirmiştir. Kumpanyanın yaptığı tekliflerin mahiyeti kat'î olarak bilinmemekte ise de imtiyazla nakil ve cer vasıtalarını satmak için 15 milyon lira kadar istendiği tahmin edilmektedir. Kumpanyanın bütün sermayesi 8 milyon liradır. Bunun 6 milyon küsur lirası nakil, cer vasıtaları ve atölye levazımı, bir milyon küsur lirası da mevcud nukud ve esham olarak gösteril miştir. İmtiyaza gelince. şirketin ikinci defa temdid edilmiş olan imtiyazı 1958 senesinin son gününde bitecektir. Yani daha 22 senelik imtiyaz müddeti var dır. ABİDİN DAVER Elime geçen bir istatistiğe göre Rusyada 1913 te gündelik gazetelerin basışı 2,700,000 iken şimdi 30,000,000 a yaklaşmıştır. Duvarlara yapştırılan halk ve köylü gazeteleri 1928 de 60,000 iken 1931 de 250,000 olmuştur. O vakittenberi en az bir misli daha arttızına süphe yoktur. Duvar gazeteleri, her fabrika veya köyde, iyi yazı yazan ve resim yapan amele ve köylünün yazıları ve resimlerile çıkan hususî gazetelerdir. A. D. tarifi veçhile 1914 senesbde " kinden daha karışık ve berbad olmasaydı, bütün dünyanm dikkati şüphesiz, Yakınşarkta sıkı dostluğu ve birliği hedef yapan mühim hareket ve muvaffakiyetnı yasak etmesinden sonra şehrimizde de lere teveccüh ederdi. Bu işlerde, en büuzun müddettenberi alâkadarlan meş yük rolü oynıyan ve hareketlerin mih " gul eden bu işin halline doğru yol açıl veri bulunan kuvvetli ve sözü geçen dev" let Türkiye Cumhuriyetidir. Dörtler mış bulunmaktadır. Dahiliye Vekâletinin tebliği üzerine bloku sayılan ve Türkiye, Irak, İran ve bu hususta tetkikler yapılmış ve 4000 Efganistan arasında Cenevrede imza • hamal bulunan ve büyük bir ticarî şehir lanan ademi tecavüz ve teşriki mesai mîolan lstanbul için sırt hamallığını bir sakmın tebellüründe en büyük âmil Türdenbire kaldırmanın imkânsız olduğu kiye olmuştur. Şimdi bu misakın tasdik muamelesî görülmüştür. Bunun için bu hamallann yerine hcm onlan işsiz bırakmıyacak, ikmal edilerek tatbikı için en ziyade ça" hem de umumî nizamı bozmıyacak vası lışan Türkiyedir. Adalar denizinden Çin taları ikame etmek zarureti görlümüş hududlarına kadar geniş sahayı kaplıyan tür. Işe evvelâ gümrük idaresi başlamış, bu blokun tamamile tahakkuk eylemesi, bunu, hal idaresi takib etmiştir. Şimdi, İran ile Irak arasındaki hudud ihtilâfı Galata nhtımile halde eşyalar ve sebze nın dostane bir surette halline bağlıdır. ler sırtla değil; küçük, iki tekerlekli ara Bu ihtilâf hududun karasında değil, suya balarla taşınmaktadır. İstasyonlarda da tesadüf eden kısmma aiddir. İrakı baştektük bulunan sırt hamalları tamamen tan başa sulayan Dicle ve Fırat nehirlekaldırılacak iş, otomatik arabalara bıra rinin birleşmesinden hasıl olan Şattülârab nehri iki devlet arasındaki hududun bir kılacaktır. kısmmı teşkil edıyor. Bir taraftan bir kısım hamallar da daİran, hukuku düvelin sarih hükümle hil olduğu halde küçük nakliyat şirketleri kurulması için teşebbüsler vardır. Fa rine göre, hudud hattınm bu nehir sukat asıl mühim teşebbüsü Liman idaresi larının ortası olmasını istiyor. îrak ise yapmaktadır. Liman îdaresi Istanbulun eski muahedelere ve bu memleketin ha • liman ve ticaret mmtakasma aid bütün ricle yegâne muvasalası Şattülârab ol nakliyat işini üzerine almak istemekte masına dayanarak bütün suların kendi hukuku hükümranisi altında bulunmasm" dir. da ve hududun İran sahili olmasında ısKÜLTÜR tŞLERt rar etmektedir. Milletler Cemiyetine haedilen Maarif müdürü Ankaraya vale devlet ve sonradan Tahranda iki taraf adamları arasında görüşülen, gitti fakat bir türlü neticelendirilemiyen bu Maarif müdürü Tevfik İstanbuldaki ihtilâfm halline Türkiyenin tavassut et* lise, orta ve ilkmektebler hakkında mesi Irak tarafından rica edilmiştir. Maarif Vekâletile görüşmek üzere dün îran ile Efganistan arasındaki hudud aksam Ankaraya gitmiştir. ihtilâfı Türkiyenin hakemhği ile kat'î Muallimler için açılan kur» surette hal ve fasledildiği gibi îran ile Beyoğlu Akşam Kız Sana't mektebi, Irak arasındaki hudud ihtilâfının dahi istiyen ilkmekteb muallimleri için bir bu yolda tesviye edıleceği anlaşılıyor. biçki. dıkiş ve ev idaresi kursu açmışYakmşarktaki dostluk ve birlik haretır. Kursta dersler, hergün saat 16 dan keti siyasî meselelerin ve hudud ihtilâf 19 a kadar devam edecektir. Bu kurslara devam edebilmek için ilkmekteb larınm halline dayanmamakta, iktısadî cihetten dahi sağlam esaslar kurulmak lerde muallim olmak şarttır. Lise muallimleri arasında tadır. Bunun son misali Türkiye ile iran arasında ticaret ve ikamet muka\eleleri yeni tahvil ve tayinler bulunmaması ve Tebriz Trabzon transıt Orta tedrisat muallimleri arasında yolundan İranın Azerbaycan eyaletmin yapılan tebeddülât hakkında dün yeni lâyikile istifade edememesi yüzünden bir lıste daha tebliğ edilmiştir. Bu liste yolunda gitmiyen ticarî münasebetierin ile lstanbul erkek lisesi tarih ve coğ ta esasından ıslahı için yapılan teşebbüsrafya muallimi Nevzad ilâveten lise müdür muavinliğine, lstanbul lisesi lerdir. Bu münasebahn iyileştirilmesi ihtürkçe muallimi Oğuz ilâveten müdür tiyacı, Türkiyenin şark vilâyetlerînde muavinliğine, lstanbul Kız lisesi riya ve yeni İranın da garb eyaletlerinde ve ziye muallimi • Mediha ilâveten lise bilhassa İran Azerbaycanında esaslı isbaşmuavinliğine. lstanbul Kız lisesi fen lahata başlamalan üzerine şiddetle hıs bilgisi muallimi Makbule ayni lise mü sedilmiştir. dür muavinliğine, İskilip ortamektebi Yeni İranı yaratan Şehinşah Hazretdıkiş ve biçki muallimliğine Fatma Te leri, memleketin en mühim ve en zengin iîsoy, Adapazarı ortamektebi tabiiye eyaleti olan Azerbaycanda asrî imarat muallimliğine Memduha, İzmir Karşıve ıslahat yapmak üzere, Maliye Nazır yaka ortamektebi tarih ve coğrafya muallimliğine Zâhide, lstanbul Erkek lığı vekâletinde ve diğer mali ve iktısadî lisesi kâtibi Ömer Mülkiye mektebi işlerde mühim hizmetleri görülen devlet adamı Akay Halil Fehimiyi memur et • kâtibliğine tayin edilmişlerdir. mişti. Azerbaycanın ehemmiyetini anlatAyrıca, Kumkapı ortamektebi riyazi ye muallimliğine Oğuz, Kadıköy Ak mak için, Veliahdlann merkezi Tebriz şam San'at mektebi biçki ve dikiş sta olan Azerbaycanda umumî valılik elmejiyerliğine Nebahat, lstanbul Akşam lerinin eski bir an'ane olduğunu hatırlatSan'at mektebi moda stajiyeri Şükufe mak kâfidir. Edırne Akşam Kız San'at mektebi moÜç seneye yakın Azerbaycanda bu da muallimliğine, lstanbul Selçuk Kız lunan müşarünileyh memleketi baştanbaşa Enstitüsü biçki, dikiş muallimliğine a çıktan Fezahat, lstanbul Akşam Erkek asfalt yollarla teçhiz etmiş, Tebrizi seySan'at mektebi dökücü muallimliği sta lâb felâketinden asrî sedler yaparak kur* jiyerliğine açıktan Mahmud, Galatasa tarmış ve ticareti teşkilâtlandırmıştır. Farak lisesi tarih ve coğrafya muallimli kat Azerbaycanın daha ziyade inkişaf ğine Reşad, lstanbul Erkek lisesi türk bulması, haricî ticaretinin kolaylaşma çe muallimi Tahir Nejad ilâveten ayni sına, en kısa ve kestirme yol çlan Trablise başmuavinliğine tayin edilmişler zon transit yolunun düzelmesine ve bu dir. yol üzerinde nakliyata mâni olan muamelelerin sadeleştirilmesine bağlı idi. DiHALKEVİNDE ğer taraftan şark vilâyetlerinin iran A Cumhuriyet bayramında zerbaycanı ile sıkı ticarî münasebette bu~ Halkevlerinin müsamereleri lunması icab ediyordu. Denilebilir ki İran Şehinşahı Türki* Cumhuriyet bayramı için Eminönü yeyi ziyaretten döndükten sonra, Azer Halkevi büyük bir kutlulama progra mı hazırlamıştır. Ayın 28 inci günü ak baycan ile Türkiye arasındaki iktısadî şamı Alayköşkünde doktor Celâl Tah münasebetleri sağlam esaslar üzerinde sin bir konferans verecek. bunu Temsil kurmak için, Azerbaycan umumî valisi şubesinin bir temsili takib edecektir. Akay Halil Fehimiyi Ankara büyük 29 uncu günü büyük geçid resminden eîçijiğine tayin etmiştir. Türkiyeye mü sonra Halkevi tarafından Beyazıd cavir yerleri karış karış bilen, mahallî Cumhuriyet meydanile Ayasofya mey lisana da âşina bulunan ve iki memle danında hususî surette ihzar edilen ketin arasındaki ticarî ve iktısadî münakürsülerde birçok hatibler halka hitasebatın inkişafı neye mütevakkıf bulunbelerde bulunacaklardır. Ayni günle ayın otuz ve otuz birinci günlerinde duğunu pek iyi takdir eden yeni iran Taksim stadyomunda profesyonel peh büyük elçisi Türkiyeye gelip tetkikatını livanlar arasında şampiyonluk müsaba bitirdikten sonra iki dost ve komşu devletin politika haricindeki münasebetlerim kaları yapılacaktır. Ayın yirmi dokuztmcu günü gecesi tanzim için pek mühim adımlar atılmış saat 22 de gene merkez binasında sa tır. Bütün bu gibi meseleleri görüşmek giden heyetimizin de baha kadar devam edecek bir balo ve için Tahrana Trabzon Tebriz transit yolile hareket rilecektir. 29 teşrinievvel gündüz saat 16 da ve elmiş olması dikkate şayandır. Azerbaygece saat 20 de Alayköşkünde konfe can umumî valiliğinin münhal bırakılıp ranslar ve temsiller verilecektir. Akay Fehiminin muavini tarafından ida30 uncu cuma günü hasılatı Halkevi re edilmekte olması da müşarünileyhin mmtakasmdaki fakir talebelere sar buradaki vazifesinin bitmediğine delâlet fedılmek üzere Turan tiyatrosun ediyor. Hulâsa Yakınşarkta siyasî dostda sabah saat 9 da bir çocuk müsa luk ve birlik iktısadî esaslar üzerinde meresi verilecektir. Ayni günde gün sağlamlaştınlmaktadır. düz saat 16 da Alayköşkünde de müsamereler verilecektir. Muharrem Feyzi TOGAY