3 Kasım 1936 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 8

3 Kasım 1936 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 8

Büyük Millet Meclisinin Açılışından intıbalar ^CUMHURfYET 3 Ikinciteşrin 1936 Büyük Şefin Meclisi teşriflerinden ve nutuklarını iradlarından üç muhtelif intıba En makul siyaset Bükreşteki toplantı Mareşal Fevzi Çakmak dün Romanyaya gitti [Baştarafı 1 inci sahifede] bayı Şefik, kurmay albay Ismail Hakkı ve kurmay yarbay Yusuf Adilden mü rekkeb bir heyet refakat etmektedir. Mareşal Fevzi Çakmak Hamidiyeye ayak bastığı zaman direğe Mareşal for su çekilmiş ve gemi subaylarile bir kıt'a asker tarafından ihtiram vazifesi ifa o lunmuştur. Genel Kurmay Reisimiz, geminin bor dasına kadar Donanma Kumandanı A" miral Şükrü Okay, İstanbul Deniz Kumandanı yarbay Mahmud, Romanya ataşemiliteri ve Mareşal ailesi efradı tarafından uğurlanmıştır. Mareşal Fevzi Çakmak Bükreş müzakerelerinden sonra gene Hamidiye ile şehrimize döneceklerdir. Çimento fiatları Vekâlet ihtikâra karşı tedbir aldı Ankara 2 (A.A.) Çimento fabrikaları geçen seneki istıhlâkin bu seneki istıhlâkten az olmasını ileri sürerek istihsallerine geç başlamışlar ve ihtiyac art tıkça mevcud stoklarile bu ihtiyacı kar sılıyamamışlardır. Fabrikalar istihsalâtının karşılıyamadığı ihtiyac miktan ewelâ on günlük ve sonra on beş ve nihayet 29 günlük teahhürlerle teslimata sebe biyet vermiştir. Bu vaziyet vilâyetlerde fiatlar üzerinde ihtikâr yapılmasına da meydan vermiştir. İktısad Vekâleti fabrikaların geç istihsalâta başlamalarını şiddetle muahaze etmiş ve vilâyetlere bir tamim yaparak kanunî mevzuata rağmen ihtikâra sapılmış olmasının sebeblerini sormuştur. İktısad Vekâleti, bu tamimde asgarî bir çuvaj üzerinden yapılan satışlarda cari olacak fiatın 1 haziran 935 tarihli Resmî gazetede ilân edilmiş olan lstan bulda vasıta üzerinde teslim 20 lira olarak tesbit edilmiş toptan fiata ancak nakliye masraflarının ilâvesinden iba ret olacağını ve bu suretle husule gelen fiata riayet etmiyerek daha yüksek sa tışlarda bulunmıya teşebbüs edenler a leyhine endüstriyel mamulâtın fiatlannı tesbite müteallik kanun mucibince taki batta bulunulmasını, bir çuvaldan asağı miktarda satışlar için belediye nizamatı mucibince fiat kontrolu yapılması lüzumu da bildirilmiştir. Vekâlet diğer ta raftan icab eden baska tedbirleri de almakta tereddüd etmiyecektir. Bulgaristanda Türk dostluğu kökleşiyor Başta eski Başvekil M. Çankof olmak üzere birçok Bulgar ricali bu dostluğun çok samimî bir tezahürüne fırsat verdiler Sofyada çıkan türkçe zarfmda bu kadar güzel ve bu kadar müteaddid «Doğruyol» refıkimizin muvaffakıyetler kazan * Cumhuriyet bayramı venakla iftihar edebilecek silesıle çıkardığı sayıda; millet nadirdir. Lâikleşen Bulgar dostlanmızın ilerı Türkiye, alfabesini sadegelen mümtaz sımaları 'eştirmek sayesinde, mil • tarafından yazılmış maletin terbiyesi noktai na kaleler ve verılmiş beya zarından beklenmedik natlar vardır. Bunlar aneticeler elde etmiştir. rasında sabık Başvekı Diğer taraftan, siyasî ve M. Çankofla, eski nazır ve medenî hukuk saha lardan M, Boyan Sm ında kabul ettiği yeni lofun beyanatlan Türk prensiplerle» yurddaş Bulgar dostluk cemiyet ların hususî ve resmî hareisi M. Stoyadinoviçin yatlarına yeni bir veche M. Çankof vesair bazı kıymettar zevatın sureti mahsusada yazdıkları ma vermiş ve yeni kredi sistemile, yeni eko kaleler, iki komşu devlet arasındaki dost nomik siyasetile ve yol ve muvasala hatluğu takviye edecek kuvvettedır. Bunlan lan şebekelerinin tevsii suretile umumî bakımdan millî ekonomi şeraitini ve istihmeırînuniyetle iktıbas ediyoruz: sali ıslah etmiştir. «Türk Bulgar dostluğu Mecliste meb'uslar Atatürkün nutkunu dinlerlerken devamlı olacaktır» Eski Başvekil M. Çankof «Doğruyol» refikimize şunları söylemiştir: « Kamâlizm, Türk tarihinin en şayanı dikkat tezahüratıdır. Eğer Türk milletinin hakikî doğuşu için söz söylemek lâzım gelirse, bu şeref Atatürke aiddir. Çünkü Sakarya zaferinden sonra Türkiyeyi yeni yola sevketti, yüzlerce sene karanlıklar içerisinde yaşıyan Türk milletine terakki ve teali sahası açtı. Uzun yıllar beraber yaşadığımızdan bizce Türk milletinin, çalışkanlığı, inti zam severliği ve sulhseverlıği malumdur; yeni Türkiye ekonomi terakki, ve dahilî sükunet şeraitini haizdir. Yeni Türkiyenin tesisinde Kamâlizm sistemi tatbik ve icra olundukça, komşumuzun siyasal muvaffakiyetleri de emniyet altmdadır. Bulgariya ve Türkiyenin mazide ekonomi münasebatı çok canlı idi. Harbden sonraki tebeddülât ve Türkiyenin ekonomi şeraiti değiştikten sonra, bu münasebat hemen kesilmiş gibidir. Samimiyet ve her iki tarafın menfaatlerine hürmetle daha evvel ekonomi mübadelât sahası vardır. Bulgariya ve Türkiye arasında samimî ve devamlı dostluk ve iyi komşuluk hususundaki şerait mevcuddur. Ben, iki millet arasındaki dostluk münasebatmın daha derin ve devamlı olacağı kanaatindeyim. Bulgariyada kahir ekseriyetli tek bir ekalliyet vardır, o da Türk halkıdır. Biz diğer dinler hakkında müsaadekârhğı mızla müftehiriz. Bizim milletimizin gayri Bulgar milletlere karşı nefret hissi yoktur, binnetice, Türklerin bugün de ya nn da memleketimizde kendilerini evle rinde telâkki etmelerini arzu ederim.» «Bugünkü Türkiye» Bulgaristanda çıkan Utro ismindeki gazete, profesör Stoyanofun «Bugünkü Türkiye» başlığı alhnda çok şayam dikkat bir makalesini neşretmektedir. Bu makaleyi iktıbas ediyoruz: «Şark komşumuz Türkler, bugünlerde, en büyük millî bayramları olan Cumhuriyet bayramını tes'id ettiler. Nisbeten bu kadar kısa bir z*man müşterek faaliyetimizin devam edeceği sahalar bunlardır. Yalnız, bu faaliyet, biraz daha derinleştirilerek ve icab eden samimiyet, sebat ve anlayışla yapılmak iktıza eder. Bu faaliyet, dostluğumuzu ve iyi komşuluk münasebetlerimizı teşvik ve himayeye, kültürel ve ekonomik ya kınlaşmıya ve mukabil elbirliğine matuf olmalıdır. Mütekabil ihracat ve ithalât ticaretimiz nekadar ufak olursa olsun, meselâ en ehemmiyetli maddelerimizin dünya piyasasında kıymetlendinlmesi bakımından birbirimize yapabileceğimiz Türkiye, siyasî, sosyal ve ekonomik karşılıklı muzaheret, müstahsillerimizin, kalkınmanın süratli ve kuvvetli bir suretbirbirine rekabet etmeden zengin olmalate ilerilediği bir memlekettir. rını temin edecektir. Milliyetçi ve cumhuriyetçi Türkiye Bunda ne romantizm, ne de fedakâryepyeni bir devlet, hakikî bir sulh amili, hk veya hata vardır. Hakikat aşikârdır. yakm şarkta, sulhun, terakkinin ve kuvvetin sağlam bir istinadgâhıdır. Türkiye Mesele bunu vuzuhla görmekte, selâmetCumhuriyetinin yakın şarkta müspet bir le düşünmek ve vaziyeti, maziyi değil amil olmak itibarile oynadığı mühim ro atiyi gözönüne getirerek sükunetle mu lün hakkî değerini ancak etrafmı görmi hakeme etmektedir. Telâkkilerimizi ve noktai nazarlanmıyenler ve gördüklerini anlamıyanlar takzı paylaşan Türkiyedeki dostlarımız, dir edemez. Türkler, bizim, uzak yakın bütün öte Bulgaristanda samimî ve sadık dostlara ki milletlerden daha iyi tanıdığımız kom malik bulunduklarını pekâlâ bilmekte şularımızdır. Komşuluğumuz, daima iyi, dirler. Bu dostlar, Cumhuriyet bayramı manalı ve sırf kayidsiz şartsız sulha ve münasebetile, Türkiyenin siyasî ve millî refahla, huzur ve sükune müstenid karşı hürriyet ve istiklâl sahasmdaki büyük lıklı elbirliğine dayanan bir komşuluk o eseri başarmasını ve Türk milletinin inkilabilir. Gerek topraklarımızm hâkimi ol şafına engel olan sosyal ve ekonomik mak itibarile, gerek sâyimizin ve onun mânileri ebediyen ortadan kaldırmasını semerelerinin sahibi bulunmak noktai na temenni ederler.» zarından, her birimiz, asırlar devammca «Aramızda ihtilâf yoktur» müştereken inkişaf etmiş ayrı kültürlere Sabık Nazır M. Semilof diyor ki: sahib iki milletiz. Ve bu iki millet, birbi« Cihanda, her ulus inkılâb ve rerini mütekabilen tanımakta ve iyi komformlar yapmıştır, fakat Cumhuriyet şuluk münasebetlerinin, karşılıklı musli Türkiyesinin ekonomi, soysal ve siyasal hane elbirliğinin topraklarımıza tesahubu inkılâbı bunlann hepsini geçmiştir. Ne mümkün kılacağına, millî ekonomimizin Hitlenn ve ne de Musolininin reform posemerelerinin hakikî değerini verdireceğilitikalan Türkiye Cumhurreisi Kamâl ne, kültürlerimizin istiklâlini ve hususiAtatürkünkü ile mukayese edılemez. yetlerini muhafaza edeceğine kani bulunçünkü o yalnız ekonomi, sosyal ve siyasal maktadır. engelleri değil, dinî güçlükleri de kırdı. Hürriyet ve istiklâl, Balkanlarda zor Ben Türk Cumhurreisinin akilâne ve lukla ve pahalı elde edilebilen zaferler müdebbirane bir hamle ile 24 saatte sosdir. Içimjzden biri bu hürriyeti ve istik yal durumu temelinden tanzimine hayralâli kaybettiği takdirde, bunlar, hepimiz mm. Cihanda uluslann hayatmda böyle için kaybolmuş demektir. Bundan dola birşeye henüz tesadüf edilmemiştir. Büyıdır ki, hepimiz bu hürriyet ve istiklâle nun içindir ki ben her sahada yapılan bu sahib bulunduğumuzdan dolayı sevinir yaratıcıhğm hayranıyım. Bu kadar kısa ken, diğer Balkan milletlerinden hiçbiri bir zaman içerisinde Kamâl AtatürK sinin bunlan kaybetmesini kabul etme Türk milletini bilcümle medenî milletlemeliyiz. rin derecesine yükseltti. Onun bu işi çok ulu bir iştir. Türk milletile aramızda mevcud bağlar, herşeyden evvel, Türklerin ve biz Bulgarlann hürriyet ve istiklâlimiz için yaptığımız pahalı ve büyük fedakârhk larda, sonra da, biraz geride ve dünya piyasasile zengin memleketlere tâbi kalmış olmakta mündemicdir. . Meclis ö'nünde toplanan halk kütlesi Sovyet tayyarecileri Eskişehire hareket ettiler Ankara 2 (A.A.) Sovyet Rusya Assoaviyakim kurulu baskanı Korgeneral Eydeman bu sabah Toros ekspresile Eskişehire gitmiştir. General, orada Hava Kurumunun şereflerine vereceği zi yafette bulunacak ve tayyare hangar larını gezecek ve gece ekspresile Istanbula hareket edecektir. Ankarada bir mahkumiyet kararı Ankara 2 (Telefonla) Cumhuriyet bayrammda bir hâdise olmuş, hususî otomobılle caddeden geçmekte olan bir genc babasınm tanınmış bir adam ol duğunu ileri sürerek yol gösteren po lisın ıhtarını dmlemek istememiş ve ayni zamanda zabıtaya hakaret etmiş olduğundan derhal cürmü meşhud ka nunu mucibince muhakemesi yapılarak bir ay hapis, 90 lira para cezasma mahkum olmuştur. Meclisin açılması münasebetile B. M. Meclisi önündeki kalabalık Dursunbey kazasmda vaziyet Gemilerin muayenesi Ankara 2 (Telefonla) Gemilerin muayene ve mesahasma aid talimatnamenin 5 inci ve 10 uncu maddeleri Vekiller Heyeti kararile değiştirilmiş, 175 inci maddesine bir fıkra ilâve edilmiştir. Amerika Cumhurreisi bugün seçiliyor Bmaenaleyh, müşterek mesaimizin, daha doğrusu asırlardanberi mevcud Nevyork 2 (Hususî) Amerikada Reisicumhur intihabatı yarm yapılacak tır. Bundan dolayı intihabat mücadelesi en had bir devreye girmiş bulunuyor. Ruzvelt ve Landon bu akşam son nutuklarını söyliyecekler, iki tarafa men sub nümayişçiler sabaha kadar nümayiş yapacaklardır. Zabıta her ihtimale karşı binlerce şüpBen Türkiyenin dostuyum. llâve ede heli kimseyi nezaret altma almıştır. yim ki Bulgariye ve Türkiye münasebatı Bir tayyare kazası yalnız real ve korekt değil, dostane ol Berlm 2 (A.A.) Frankfurt Am malıdır. Bu dostluk yalnız hissî değil Maın Erfurt yolunda işlıyen tayyare menfaatlerle de teyid edilmelidir, çünkü lerden biri Thurange ormanına düşerek tarafeyn menafii bunu âmirdir, bundan parçalanmıştır. On kişi ölmüş, üç kişi yaralanmıştır. maada arada paylaşamadığımız birşey Kazanın sis yüzünden vukua gelmiş de yoktur.» olduğu söylenmektedir. Dursunbey kazasımn Dursunbey (Hususî) Balıkesir Kütahya demiryolu üzerinde bulunan kazamız zengin çam, meşe ve palamud ormanlarile çevrilidir. Kazamızın her tarafı bağlık bahçeliktir. Taşdelen ayarında birçok memba suları vardır. Bütün havza kömür madenlerile doludur. Bu kadar mümbit ve feyizli bir sahada çalışan köylü yalnız bu sene afyon ve umumî görünüşü palamudun düşmesinden zarar görmüş tür. Bir derdimiz de hafta tatili işidir. Halk daha hafta tatiline alışamamıştır. Esnafın çoğu hafta tatili istiyor. Fakat her nedense bu iş bir türlü tatbik edilemıyor. Kazamızın esnafı buna bir çare bulunmasını alâkadar makamlardan dilemektedir.