11 Aralık 1936 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 2

11 Aralık 1936 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 2

CUMHURIYET 11 BMncikânım 1936 Ingiliz resmî harb tarihi Afyon işlerimiz Borclar kanununda Romanyadan gelen iyi gidiyor yapılacak tadilât kardeşlerimiz 16 zırhlıdan yalnız bir Yüzde 12 morfinli afyon Dün Ticaret Odasında bir Orada kalan arazinin tanesi girebilirdi diyor lar 480 kuruşa alınacak toplantı yapıldı bedeli nasıl alınacak Amiral Sir Roger Keyesin umumî taarruz plânı da baskın plânı da, onun ümid ettiği neticeyi veremezdi Büyük Harbde, Çanakkale Boğazına taarruz eden ve mağlub olarak çekilen Ingiliz Fransız donanmasının Erkânı harbiye reisi AmiralSir Roger Keyesin Boğazı donanma ile zorlayıp geçmek mümkün olduğu hakkındaki iddialarının istinad ettiği dört delilden ikisinin çürüklüğünü 7 birincikânun tarihli Cumhuri yette çıkan yazımızda ispat ettik. Bugün de amirahn 1915 senesi birinciteşrıni ortalarında hazırladığı umumî taarruz plânile ikinciteşrinde, tahliyeden evvel, ter tib ettiği Boğazı baskınla geçmek plânının da, onun tahmin ettiği gibi, muvaffakiyetle neticelenemiyeceğini göstereceğiz. Amiral Roger Keyesin, Fransız muharrıri tarafından hulâsa edilen buyuk taarraz plânı, evvelce de muteaddid defalar neş redilmişti. Bu plânın esası şu idi: 1 Ordu ve donanma beraber taarruz edeceklerdir. 2 Donanma beş filoya ayrılarak şu ışleri görecektir: a Bırinci filo, Boğazın sahil istihkâmlarmı dısarıdan dövecek,. b İkinci filo, Kepezin dış tarafında kalarak sahil Lstihkâmlarını içeriden dövecek, c Dördüncü filo, mayin tarlalarmı temizliyerek arkasından gelen üçuncu filo ya yol açacak, d üçüncü filo, dördüncünün arkasından gelerek bunun açtığı yoldan geçecek ve Boğazın Naradan öte tarafındaki kıs mında harbedecek, e Beşinci filo, erzak, levazım, ağlar ve saireyi taşıyarak en arkadan gelecektir. 3 Bir mayin tarayıcı fırka, umumi taarruzdan evvel fecir vakti mayinleri tarıyacaktır. Amiral Sir Roger Keyesin bu plânında 18 mart günü yapılan ve kat'î bir mağlubiyetle neticelenen muharebeden farklı yalnız iki şey vardır: 1 Ordu ile donanmanın müşterek taarruzu, 2 Mayinleri taramak ve patlatmak Szere hizmet gemilerinden yani balıkçı gemisi, motörlü duba, romorkör, şalupa ve saireden mürekkeb dördüncü bir filonun üçüncü filoya yol açmağa memur edilmesi. Ondan ötesi, zaten 18 martta tecrübe ve tatbık edilmişti. Simdi, bu iki tedbirin muvaffak olup olmıyacağmı tetkik edebiliriz: 1 Ordu ile donanmanın müşterek taarruzu, Boğaz müdafaasını mutlaka sukut ettirecek bir tedbir değildi. Ordu ile donanma, birbirinden tamamile müstakil olarak, iki ayrı cephede harbede ceklerdi. Ordu, karşısındaki siperlerde aşılmaz bir kale gibi duran Türk ordusuna kafasını bir daha ve beyhude yere, çarpacaktı. O vakte kadar, daha kuvvetli hamlelerle bu kaleyi yarıp geçemediğine göre gene geçemiyecekti. Donanma ise, 18 marttaki gibi sahil istihkâmları ve fiiayinlerle müfadele edecekti. Bunlar ise marttan birinciteşrin nihayetlerine kadar, geçen müddet zarfında zayıflamış değil; bilâkis her cihetçe takviye edilmişti. Cepane vaziyeti daha iyileşmişti. Çünkü, Karadeniz Boğazındaki ağırtop cepanesinin bir kısmı da buraya getirilmiş* ti. Alman, Avusturya Macar ve Bulgar orduları da, Balkan yolunu açmak üzere bulunduklarından manevî kuvvet daha yüksekti. Mevcud cepanemizi bol bol kullanabilirdik. Boğaz etrafına Alman denizaltı gemileri de gelmiş, pusuda fırsat bekliyorlardı. Sabahleyin fecirle beraber mayin ta ramak istiyen gemiler, bermutad şiddetli ateşlerimizle karşılanacak ve şimdiye kadar olduğu gibi bu mayinlerden ancak birkaç tanesini patlatabileceklerdi. Boğazı aşırma suretile bombardıman edecek olan birinci fırka, büyük bir ne tice alamazdı; çünkü, bu aşırma atışlar dan hiçbir zaman iyi netice almamamıştı. Bu ihtimale karşı hazırlanmış olan bataryalanmız, ateşe başlayıp ta bir iki isa, bet temin edince zırhlılar, hatta o yaman F Kuvin Elizabet bile bazan demirini ke sip kaçıyorlardı. Zaten birinciteşrin soulannda, Kuvin Elizabet te Boğazda yoktu. İkinci filo, Kepezin ötesinden, yani torpil tarlalarımızın dış tarafından sahil istihkâmlarile muharebe edecektir. Bu topçu muharebesi aşağı yukan 18 marttakinin ayni şerait altında cereyan edecektir. Yalnız, bizim lehimize olarak bir değişiklik vardır ki, merkez grupundan önce methale yakm tabiye edilmiş olan ve Kepez mıntakasına hâkim bulunan mü teferrik batarya ve toplarımız, şimdi daha kuvvetlidir. Erenköyü ile Menderes çayı arasmdaki sırtlara 15 lik, 21 lik ve 24 lük bataryalar konulmuştur. Kol kuvvetile buralara çıkanlan bu topların ta biyesinden gaye düşmanı merkez gru pundan uzak tutmak ve icabında yan ateşine almaktır. Demek ki düşman zırh hlarını 18 marttakinden daha kuvvetli bir topçu karşılıyacaktı. Bu mücadele aşağı yukan 18 marttaki gibi cereyan edecekti. Şimdi gelelim, üçüncü filo ile ona yol açacak olan dördüncü filoya... Üçüncü filo, açılacak yoldan içeri girerek, mevkii müstahkemın arkasında, yani Naranın öte tarafındaki gayrimüstahkem kısımda harbedecekti. Fakat, işte asıl topun ağzına konulan bu dördüncü ve üçüncü fılolardı. Dördüncü filonun ma yınlerı patlatarak üçüncü filoya yol açacak gemileri Boğazdan içeri gırınci, müstahkem mevkı kumandanlığı bu tekne lerin maksadını anlıyacak ve kıymetli mayin hatlarımızı korumak için topçulara, bütün ateşlerını bunların üzerıne tevcih etmelerını emredecektı. Böylece bu gemıler, Anadolu sahilınde Boğazın hemen methalindekı İntepeden ta Kepez burnuna kadar, Rumelı sahilınde de, Kerevizdereden Havuzlar Yıldız grupuna kadar olan ırılı ufaklı bütün Türk top larının ateşine uğrıyacaklardı. Bu zırhsız teknelerin topçu ateşimizle tarümar ola cağına şüphe yoktu. Düşününüz ki bu gemiler, aşağı yukan 16 kilometroluk mesafeyi topçu ateşimiz altında ve akıntıya karşı katetmek mecburiyetindeydiler. Süratleri de yüksek olmadığına göre, takriben bir saat müddetle mütemadiyen a teş yiyeceklerdi. Bunlardan birkaç tanesinin 10 numaralı, yani Boğaz methalıne en yakm mayin hattına geldiğini kabul edelim; arkada daha 9 mayin hattı bulunduğundan sarfınazar, bu gemiler 10 numaralı hatta kendi adedlerinden, yani birkaç taneden fazla mayin tahrib ede mezlerdi. Üç numaralı filoya mensub zırhlıların o patırtıda tam bunlann taradıkları daracık tehlikesiz sahayı metrosu metrosunaTbflîüjfrgeçtiğinî d?^ farzedelim. 10 numaralı mayin hattından Kepez burnuna kadar 9 uncu, 8 inci, 7 nci ve 6 ncı mayin hatları ve sahil bataryaları kendilerini beklemektedir. Üçüncü filo zırhlılannın buraya kadar da bazı zayiatla gelmelerine Sir Roger Keyes kadar nikbin davranarak müsaade edelim. Ondan sonra, bu gemiler merkez grupunun Bu sene afyon ihracatımız çok iyi gitmektedir. Satışlar înhisarm teessüsündenberi en yüksek haddini bulmuştur. Standardizasyonda yapılan azamî dikkat ve imalât esnasında gösterilen sonsuz itina efyonlarmızın ahcılar nezdinde rağbetini arttırmaktadır. Eldeki stokların azaldığı haber alın mıştır. Son hafta zarfında İngiltereye 150 sandık gönderildiği öğrenilmiştir. Yeni mahsulün doğrudan doğruya müstahsilden mubayaası için Ziraat Bankası şubelerile yapılan kombinezon faideh neticeler vermistir. Yeni mahsulün mubayaasına konak sız toplanmış afyonlardan başlanarak sonralan konaklı malların dahi muba yaasına karar verilerek her çeşid afyo • nun, teşrinisani nihayetine kadar temdid edilen mubayaa müddeti hitama ermış olduğundan alınan afyonlar peyderpey merkeze gelmekte ve bedelleri morfin dereceleri esasına nazaran hesab edılerek sahiblerine ödenmektedır. Haber aldığımıza göre bu sene afyon İnhisarı satışlarının müsaid olmasını na zarı itibara alarak nakliye ve ödeme masraflan kendisine aid olmak üzere, yüzde on iki morfin dereceli afyonun beher kilosunu dört yüz seksen kuruş ol mak üzere tesbit etmiştir ki bu fiat müstahsillerimizi çok sevindirecektir. 1934 ve daha eski seneler mahsulün" den olup idare ambarlarına getirilerek konsimasyon suretile idareye teslim edilmiş bulunan afyonlann bedelleri itti haz edilen karara tevfikan senelik satışların ^ 3 0 u ile ödeneceğinden, hitama ermiş olan senei maliyeye aid bilânço kesbi kat'iyet eder etmez, hesablan ha 7irlanmış olan bu gibi afyon sahiblerine bedelleri derhal tesviye edilecektir. Dün sabah Ticaret Odasında şehrimizin tamnmış iktısadcılan, maliyecileri, profesörleri ve doçentlerinin huzurile mühim bir toplantı yapılmış ve yeni ticaret ve borclar kanununda yapılmakta olan değişiklikler dolayısile iktısadî mehafilin bu husustaki dileklerinin ne ler olabileceği mevzuu üzerinde görü şülmüştür. Bu hususta bir çok fikirler ileri sürülmüş, fakat tam bir kanaat sahibi olunabilmesi ve hükumetin arzu ettiği malumatm verilebilmesi için bir hevetin etraflı şekilde tetkikat yapması ve ticaret, sanayi erbabile ve maliye cilerle temasta bulunulması tekarrür etmiştir. Geçemediler, geçemezlerdi, geçemezlcr! ( Şehir ve Memleket Haberleri ) Siyasî icmal Yeni cephe lmanya, Berline gelen îtalya Hariciye Nazırile yapılan müzakerelerin neticesi olarak I talya ile politika sahasında beraberce yürümek ve birbirinin dava ve menfaatlerini korumak, Macaristan ve Avusturya da dahil olduğu halde komünistliğe karşı bütün dünyada bir cephede mücadele etmek üzere anlaştıktan sonra Avrupada yeni bir vaziyet peyda olmuştu. Daha sonra Almanya ile İtalya ayrı ayrı Ja ponya ile de komünistliğe karşı mücadele ve birbirlerinin davalarına yardım etmek üzere anlaşmalar yaptıklarından yeni cephe Asyanın aksayı şarkına kadar yayıldı. Bu yeni vaziyetin en mühim noktası Versay muahfidesinin araziye aid kısmı müstesna olarak diğer kısımlarını kendi bildiği gibi feshettikten sonra yakm ve uzak komşularının telâşa düşmeleri üzerine yalnız kalan Almanyayı ve Milletler Cemiyetinin azası bulunduğu halde Habeşistanı bütün dünyaya meydan o kuyarak zapt ve ilhak eylemesinden dolayı bir köşede kalan İtalyayı tecrid edilmiş bir halden kurtarmış olmasıdır. ikinci noktası da bu üç büyük devletin komünistliğe karşı mücadele bahanesile Sovyetlere karşı birlıkte taarruza hazırlanmak fırsatını bulmuş olmalarıdır. Almanya, Japonya ve İtalya anlaşmalarınm ikinci noktası Sovyetler tarafından derhal takdir edildiğinden Avrupanuı üçte ikisine ve Asyanın Amerikaya ka dar uzanan geniş sahalarına, Orta Asyaya yayılmış olan bu büyük devlet, ha ricdeki ittifaklardan ziyade kendi müdafaa kuvvetine güvenmeği ihtiyata daha uygun bulmuştur. Sovyetler herşeyden evvel Japonlarla Almanların ve bunlann arkasındakf devletlerin taarruz için takib edecekleri isti kametlere karşı asrî Seddiçin sayılan ve Fransızlar tarafından Almanya huduc'.una karşı vücude getirilen Maginot hattına benzer müstahkem hatlar vücude ge tirmeği kararlastırmışlardır. Bu hatlaı dan Almanlara karşı olmak üzere Karadenizden Baltık denizine kadar uzaya cak müstahkem hattın tesisine 300,000 amelenin iştırakile şimdiden mübaseret edilmektedir. Japonlara karşı hazırianan müstahkem hattın inşası da gecikmiye cektir. Sovyetler Birliği Yüksek Müda faa Şurasında hazırlanıp Sovyetler seki zinci kongresinin son günlerinde ilân edilen müdafaa plânı müstahkem hatların tesısinden ibaret değildir. Hazarî ordunun mevcudu iki misline çıkarılarak üç milyona iblâğ edilecektir. Bundan maksad bir harb vukuunda se ferberliğe müracaat edilmeksizin haza>î ordu ile derhal müdafaayı tertib etmektir. Sovyetlerin hava kuvvetleri son mevcudunun iki misli artınlacaktır. Hudud lara yakm olan yerlerdeki silâh, mühimmat ve harb levazımı fabrikaları memleketin içerilerine yani Volganın öteki tarafına ve Ural havalisine nakledilecek tir. Bunun üzerine on kişilik bir heyet seçilmiştir. Heyete her zümreden profesör, doçent, maliyeci, ticaret ve sanayici olmak üzere muhtelif kimseler girmiştir. Bu heyet te hukukî, malî ve ikŞEHİR 1ŞLERİ tısadî bakımdan tetkiklerde bulunmak üzere üç komisyona aynlmıştır. Üç senede hazırlanan Heyet tetkikatını ikmal ettikten sontalimatname ra, raporu umumî heyette müzakere edilecek ve sonra Adliye ve İktısad VeBundan üç sene evvel Sıhhat Vekâ kâletlerine gönderilecektir. leti tarafından mütehassıs kimyager lerden teşkil edilen bir komisyon bilumum gıda maddeleri için bir talimat name hazırlamak üzere faaliyete geç mişti. Komisyon faaliyetini ikmal et miş ve talimatnameye son şeklini vermiştir. Talimatnamenin yılbaşından itibaren tatbikına başlanacaktır. Bu sene Romanyadan gelen göçmenler beraberlerinde 8461 büyük hayvan, 7692 küçük hayvan 1869 araba ve birçok alâtı ziraiye getirmişlerdir. Dört sene zarfında memleketimize gelecek 100,000 Türk, Romanyada yüz bin hektarlık a razi bırakacaklardır. Bu arazinin hektanna 6000 ley kıymet takdir edilmiştir. Heyeti mecmuası bizim para ile altı milyon Türk lirası etmektedir. Bu paranın yüzde yirmi beşile Romanyadan hayvan, yüzde yirmi beşile kereste, yüzde onile petrol, mütebakisile de diğer eşya alınacaktır. Evkaf hakkında henüz müzakere cereyan etmektedir. Oradaki camilerden biri bir hatıra olarak Türk asarı atika'inı muhafaza edecek bir müze olarak bırakılacktır. Erenköy cinayeti Katilin, öldürülen kadının kocası olduğu tahakkuk etti GÜMRÜKLERDE tstanbul gümrükleri birleşiyor Gümrük Başmüdürü Mustafa Nuri yılbaşından itibaren tatbik edilecek yeni gümrük kadrosunu Ankaraya götürmüştür. İstanbul Gümrükleri yılbaşında tev hid edilecek ve mevcud iki ithalât gümrüğü kaldınlarak bir ithalât gümrüğü müdürlüğü kurulacaktır. O vak te kadar salonlar da gümrüğe devredilmiş olacaktır. Yeni teşkilâtta açıkta memur kalmı yacaktır. Yalnız bazı memurların taş ra gümrüklerine devri muhtemeldir. Bundan üç hafta evvel Erenköyüne bağlı Bakkal köyünde bir cinayet olmuş, başçavuş Seyfeddinin karısı Gülsüm kasatura ile başından yaralanmak suretile öldürülmüştü. O vakit yapılan tahkikat neticesinde katilin, kadının kocası Seyfeddin olduğu anlaşılmış fakat delâili sübutiye bulunamadığmdan başçavuş serbest bırakılmıştı. Seyfeddinin serbest bırakılmasına rağmen tahkikata devam edilmiş ve katilin para kesesile tütün tabakası elde edilmiş ve üzerinde mütehassıs polisler tarafından yapılan tetkikatta kan izleri görülmüştür. Kan izlerinin tesbit cdilmesi üzerine eld««<lüefl eşyalar Morga gönderilmış ve Gülsümün kanile karşılaştırılmıştır. Morgun bu hususta verdiği rapor müsbet çıktığından katil dün yakalanmıştır. Çam kesenler cezalandırılacak Belediye, yılbaşı münasebetile bazı kimselerin Adalardan ve şehir civarındaki diğer çamlıklardan çam kesmeğe teşebbüs etmeleri ihtimaline binaen' alâkadarlara bir tamim göndermiş ve çam kesenler hakkında kanunî takibatta bulunulmasını bildirmiştir. Yol parası vermiyenler Yapılan teftişat neticesinde bazı semtlerde yol parasmın ikinci taksiti nin henüz tahsil edilmediği ve hatta bir çok mükelleflere tebligat bile yapılmadığı anlaşılmıştır. Belediye bu müna sebetle şubelere gönderdiği bir tamimde yol parasının yeni sene gelmeden ikanci tebliğatla, olmadığı takdirde iera~ en tahsilini ve badema tahsilâtı gecik tirenler hakkında kanunî muamelelere tevessül edileceğini bildirmiştir. ADLÎYEDE Hapisten çıkar çıkmaz ka çakçılığa başlamış Bundan bir sene kadar evvel eroin satarken yakalanan ve İhtısas mahkemesince bir sene hapse mahkum edilen Mecdi isminde birisi, mahkumiyet müddetini bitirmiş ve 13 gün evvel tahliye edilmişti. Mecdi, hapisten çıkar çıkmaz tekrar eroin kaçakçılığına başlamış ve Göztepedeki köşkünde faaliyete geçmiştir. Mecdi, eskiden eroin sattırdığı kimse leri, yeniden faaliyete geçtiğinden ha berdar etmiş, bu adamlar da günün muayyen vakitlerinde dilenci kıyafetine girerek köşke, dileniyorlarmış gibi buradan paket paket eroin alarak satmağa başlamışlardır. Keyfiyeti haber alan Kaçakçılık bü rosu memurları da muhtelif kıyafetlere girerek köşkü sarmışlar ve Mecdiyi adamlarına eroin verirken cürmü meşhud halinde yakalamışlardır. Mecdi Adliyeye verilmiştir. Sıhhî muayeneye gelmiyen esnaf 21 lik, 24 lük, 26 hk, 28 lik, 35 lik, yani en ağır toplannın yakm mesafeden ateşile ve ayni zamanda 5 inci, 4 üncü, yazanlar Amiral Keyes gibi nikbin değil3 üncü, 2 nci ve 1 inci mayin hatlarile dirler. Bu tek zırhhyı da Marmarada Yavuz, Turgud Reis, (Barbaros batmışkarşılaşacaklardı. tı), Midilli, Hamidiye (Mecidiye de Netice ne olabilirdi? 18 martta 20 batmıştı) ile 8 muhrib ve birkaç tane de mayinle 150 top 16 zırhhyı 6 sını saf Alman denizaltı gemisi bekliyordu. Ingifıharb harici ederek mağlub etmişti. Bi liz Harb Tarihi 16 gemiden bir tanesinin rinciteşrinde ise 400 e yakm mayinle geçebileceğini kabul ediyor. Haydi biz, 150 den bir miktar daha fazla top, düş Amiral Sir Roger Keyes kadar nikbin man daha yakm mesafelere sokulduğu davranalım ve 56 geminin geçebildiiçin, en az ayni neticenin bir misli fazla ğini kabul edelim. O zaman ne olurdu? sını alacaktı. O da, İngilizlerin talihi son Bu sualin cevabını «Büyük Harbde Türk derece yâr ve yaver olmak şartile. Harbi» ismile derin tetebbulara dayanaHalbuki îngiliz Harb Tarihi bakınız rak kıymetli bir eser yazmış olan Fransız ne diyor? binbaşısı Larşer şöyle diyor: «Müttefikin gemileri Sarısığlar körfe«Türk orduları elde, emre amade, zıne varmadan evvel yeni Erenköy tor topçulan ateş açmağa hazır bulunupil hattından maada beş torpil hattını da yorlardı. 56 îngiliz gemisinin İstanha geçmek, (10 ilâ 5 numaralı hatlar) bul surlan civanna gelmesinden, bu mecburiyetinde kalacaklardı. Donanma gemilerin de zayi olmasından başka nın batmadan geçebilen gemileri bir ke bir netice çıkmazdı.» re Sansığlar körfezine vâsıl olunca ÇaAmiral Roger Keyesin umumî taarruz nakkale ve Kilidbahir istihkâmlarından plânı böyle çürük bir esasa müstenid ve 3000 ilâ 4000 yarda mesafede buluna 16 gemiden yalnız birinin içeri girebil caklardı. Bu istihkâmların mühimmatı, mesi ihtimaline müstenid olursa, aşağı her nekadar fena cinsten ise de, hiçbir su yukan bunun ayni demek olan baskmın retle tükenmemişti. Hiç olmazsa mukave şeklinin de ayni suretle, hatta daha fena mete devam edebilecek kadar mühimmat bir akıbetle neticeleneceği gayet tabiî idi. elde bulundurabilecekleri de aşikârdı.» Kocaman bir filo Boğazdan girer de «Gemilerimiz mütemadiyen seyir ve Türk nöbetçileri görmez olur muydu? ateş etmek suretile müteferrik toplann Elbette görüleceklerdi. Görülmeseler biizacatından kurtulsalar bile, Çanakkale le 10 numaralı mayin hattmdaki mayinnin dar kısmınm ve istihkâmların nihayet lerin bir ikisi havaya uçtu mu, herşey bulduğu Nara burnuna kadar, ayrıca beş meydana çıkacak ve gece karanlığmda torpil hattı daha geçmek icab edecekti. bir kızılca kıyamet kopacaktı. O zaman Filhakika Nara grupu istihkâmlannm kaç geminin, nerede ve nasıl batacağı tatoplan, bugün hiçbir işe yaramaz, es mamile talihe bağlı birşey olacaktı. Günki şeylerdi ve yok farzedilebilirdi. düz gözile başanlmasına imkân olmıyan [Bu gruptaki nara, Değirmen burnu ve bir hareketin gece karanlığmda muvafAnadolumecidiyesi istihkâmlarında hep&i kısa olmak üzere (2) tane 28 lik, (3) tane fak olmasma elbette imkân tasavvur olu26 lik, (15) tane 24 lük ve (3) tane 21 lik namazdı. ağır, (6) tane de 3,7 lik küçük top var Son söz: dı. A. D.] Amiral Sir Roger Keyesin Lon<3radaBu toplar yok farzedilebilirdi am ki Deniz Lordlan tarafından bile kabul ma takriben 350 torpilden müteşek edilmiyen nikbinliği boştur. kil taranmamış mayin tarlasından Onun için tekrar ediyorum: Geçemegeçebilmek ihtimali ancak on beşte diler, geçemezlerdi ve geçemezler. bir nisbetinde idi. Yani hücuma iştiNeden geçemediler ve niçin geçemezrak edecek (16) zırhlıdan yalnız (1) tanesinin Marmaradenizine gi lerdi? Bunlan yazdım. «Geçemezler» diyorum; bunu da yarın yazacağım. rebilmesi memuldü.» AB1DİN DAVER Görülüyor ki Ingiliz Harb Tarihini Adliye tayinleri Yeni Adliye tayinlerinin ikinci listesi dün Adliyeye tebliğ edilmiştir. Buna göre Geyve hâkim muavinliğine Hukuk mezunu Ayşe, Kastamonu hâkim mua vinliğine Hukuk mezunu Saadet, Balıkesir hâkim muavinliğine Hukuk mezunu Lezize Muazzez, Erzurum sorgu hâkimliğine Hukuk mezunu Sıtkı, Mudanya Cumhuriyet Müddeiumumiliğine Vize Cumhuriyet Müddeiumumisi Ziya, Tire hâkim muavinliğine Hukuk mezunu Belkıs, Birecik hâkim muavinliğine Hukuk mezunu Edib, Edirne hâkim muavinliğine Hukuk mezunu Hadiye Çelebi, Bursa hâkim muavinliğine namzed hâkim Ayşe Nezafet tayin edilmişlerdir. Otel, pansiyon, kahve, kazino, ha mam gibi halkm daima temas ettiği yerlerde çalışan müstahdemin altı ayda bir sıhhî muayeneye tâbi tutula caklardı. Halbuki bu husustaki talimatnamede, sıhhî muayeneye gelmiyenler hakkında bir müeyyide olmadığmdan bunlar muayeneye gelmemektedirler. Belediye, bunlann muayeneye gelmelerini temin maksadlie bir proje hazırlaYeni müdafaa tertiblerinin en mü maktadır. Bu projeye esnafın muaye himmi kanunu esasî projesinde yapılan neye celbi için kanunî müeyyedeler de başlıca tadil olmak üzere şefi Halk Kokonulacaktır. miserleri Meclisi yani kabine azası ola İNHİSARLARDA cak bir mühimmat nezareti teşkili için verilen karardır. Tütün eksperliği imtihanı Yeni cephe ile Sovyetler arasındaki İnhisarlar idaresinin tütün eksperi ve gerginliğin bir ihtilâf ve harb doğurması harmancısı yetiştirmek üzere lise tah ihtimali en ziyade Baltık sahilinde Büyük sili görmüş gencler arasmdan stajyer Harbden sonra teşekkül eden küçük devalacağım yazmıştık. İdareye şimdiye letleri düşündürmektedir. Sovyetler konkadar yetmişten fazla genc müracaat gresinde Leningrad komünistleri şefinin etmiştir. Bunlann içinde 25 tanesinin yaptığı ihtar, Baltık hükumetlerini hep matlub evsafı haiz olduğu anlaşılmış ve birlikte, vaziyeti tekrar gözden geçirmekendilerine icab eden tebligat yapıl ğe sevketmiştir. Bu maksadla Letonya mıştır. nın merkezi olan Rigada bu devletle Bu yirmi beş gencin bu ayın yirmi birinci günü umumî malumat seviyeleri komşusu Estonya ve Litvanyanın Hari bir imtihanla yoklanacak, içlerinde mu ciye Nazırlan fevkalâde bir toplantı yapvaffak olanlar eksper stajyerliğine ka mışlardır. Diğer devletler dahi yeni cephe ile Sovyetler arasmdaki münasebetleri bul edilecektir. derin bir alâka ile takib ediyorlar. İnhisar idaresi memurlarından, ver ÜNÎVERStTEDE gilerin yanlış hesab edilmesi yüzünden Ağırlama bürosu fazla kesilmiş olan paralarm iadesi için Şehrimize gelecek ecnebi üniversite Ankaradan emir gelmiştir. Şimdi, her memurun alacağı para hesab edilmek profesör, doçent ve talebelerini karşı tedir. Memurlara paralarmın bayram lama, ağırlama ve gezdirme işlerile uğraşmak, Üniversite talebelerimize Avdan evvel iadesi için çalışılmaktadır. rupada ve ana yurdda tetkik gezileri SÖSYETELERDE tertib etmek üzere kurulması takarrür için bir talimatname hazır Şark Demiryollarına biçilen eden büro Bu büroda çalışacak zevatm lanmıştır. kıymet seçimi yakmda yapılacaktır. Şark Demiryollannm satın alınması için Ankarada yapılan konuşmalarm sona ermek üzere olduğu gelen malumattan anlaşılmaktadır. Şimdi müzakerat pazarlık kısmı üzerinde olmaktadır. Nushatı S Kuntştur Şirketin bütün eski eşya, malzeme ve jTfirkiyc Hariç vesaitine 2,600,000 lira kıymet konul muştur. Fakat bu kıymet takdir olu nurken şirketin senelerdenberi taah Senelik 1400 K, £700 Kr. hüdlerini yerine getirmediği, hattın baAltı ayhk 750 1450 kımsız kaldığı, traverslerin değişmesi Üç ayhk 400 800 işinin lâzım gelen süratle yapılmadığı, ray altı taşlarının kâfi olmadığı, istas Bir aylık 150 yoktur yon binalarma iyi bakılmadığı görül müştür. Fazla kesilen paralar veriliyor Muharrem Fevzi TOGAY MALİYEDE 90 bin lira ceza kesildi Geçenlerde şehrimize bir Çekoslovak sirki gelmişti. Defterdarlık, bu sirke 90 bin lira vergi cezası tarhetmiş ve bu cezamn tahsili için alâkadarlara müracaat etmiştir. Vergi sirki getirenlerden istenecektir. Cumhuriyet W» Ramazan 26 Cuma Öğle tkindi Akşam Yats. tmsak Ezanî Zevalî S. D. S. D. 7 27 9 47 12 07 14 28 S. D. 12 16 41 S. D. S. D. 1 39 12 47 ı 18 20 5 28 j şeraiti» *&