20 Aralık 1936 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 2

20 Aralık 1936 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 2

CUMHURÎYET 20 Birincikânun 1936 Ingilterede çarpışan ( Şehir ve Memleket Haberleri ) Buğday fiatlan Soruyoru*! an'ane ve kuvvetler Ağacamisi zarif Bir Fransız gazetesi «Bu işte hakem olan M. Baldvvin'le piskoposlar icab eden hürmette kusur etmeksizin düdük çaldılar!» diyor Dün şehrimize gelen İngiliz ga zetelerinin yazdık larına göre sabık Krala hükumet «sı nıf ve sosyetesile mütenasib» bir tahsi sat bağlıyacaktır. Ayni zamanda bu hususta şimdiki Kral da kardeşi Wind ,sor Dükü için te şebbüslerde bulunmaktadır. îngilterede ikamet etsin etmesin, Dü kiin varidatı üze rinden îngiltere maliyesi vergi alacak tır. Londrada iyi malumat alan meha filde söylendiğine göre Windsor Dü künün unvanı ço • cuklarına kalmıya cak, Dükün ölü Simpson'un bir tablosu mile bu unvan da bitmiş olacaktır. tecrübeye istinad eünesidir. îngiliz siya Kraliyete aid Dükahklar, sahiblerinin seti bir akideye, bir felsefeye müstenid vefatından sonra tekrar hükümdarlıga değildir; o, bir mantık değil bir ilimdir. rücu etmekte ve ancak hükümdann em îşçi partisinden dahi olsa, kendini bilen rile ya başka birine verilmekte, yahud da her îngilizin son derece muhafazakâr omuattal bırakılmaktadır. Maamafih ye lu}u, kargaşalığa sebebiyet vermek kor niden tanzim olunacak mülkiye tahsisatı kusundan veya yeniliklerden nefret eder bütçesinde Dükün çocuklan veya ondan olmasından ziyade, gayet güzel tanzim dul kalacak kadına da aynca tahsisal edilmij bir sistemi, fazla sert bir sarsıntı kabul edilmesi ihtimali mevcuddur. ile bozmamak endişesindendir. Bir Rolls Diğer taraftan Enzesfeld şatosuna, otomobili, bir bisiklet gibi kolay kolay Dükün sıhhati hakkmda heber almak is sökülmez. riyenlerin gönderdikleri telgraflar günde Sonra, şurasını da hatırda tutmak lâ üç yüzü geçmektedir. zimdır ki, îngiliz demokrasisi bir aristokEvvelki geceyi sinir bozukluğundan rasidir ve iktidar, filen, bir sınıfın elindeuykusuz geçiren Dük şoförü Baden'e yol dir. Ancak, iktidarın bu bir sınıfın eline lıyarak sinirlere kuvvet verici ilâçlar al geçmesi keyfiyeti, ekonomik kuvvetlerle dırmıştır. ve müraiyane bir tarzda vuku bulmaz, Dükün yakm dostlan müşarünileyhin milletin ekseriyetinin muvafakatile olur. büsbütün sinir hastahğına tutulmasından îngiliz, kendi siyasî kudretini, nafiz bir sınıfın azasına tevdi etmek suretile kullaendişe etmektedirler. nır ve bu azanm hayatma aid safahatı Şımdi ş.atoda diğer bir misafir için istihzarat yapılmaktadır. Biri beyaz di • da, mecmualarda saati saatine takib eder. îdare rüesasmın aristokrasisi îngiltere ğeri mavi ve altın sansı kanşık renklerle kilisesi tarafından takviye edilmektedir. iki oda hazırlanmaktadır. Bu odalann ağır aşyası kaldırılarak yerine Viyana Maamafih, kilise, muhtariyete sahib bir kuvvet değildir, devlet teşkilâtma sıkı dan daha hafifleri celbolunmaktadır. Bu misafmn bir kadm olacağı tahmin bir surette bağhdır. Nizamnamesi kanunedilmektedir. Milâdı îsa yortusundan ev la mukayyeddir ve ihtilâflan devlet me vel Dükün sıhhati müsaid olduğu tak hakiminde rüyet edilir. îngiliz kilisesinin dirde şatoda büyükçe bir parti toplanmış bir hedefi hıristiyanlığın neşri ve tamimi ise, diğer hedefi de İngiliz kanunu esasiolacaktır. Mrs. Simpson'un Cannes (Kan) de sini müdafaa etmektir. Sekizinci Edvvard'ın tahttan çekilmekı hayahna gelince birinci defa olmak üzere ufak tefek almak üzere sokağa çr sile neticelenen buhranı bu esaslar üze kan kadm halk tarafmdan fazla iz'aç e rinden muhakeme edecek olursak, belki dilmiştir. daha vazıh surette anlıyabiliriz. ZimamVillaya avdetinde Dük ile telefonla dar smıfın başlıca vazifesi kanunu esasigorüşen Mrs. Simpson, Canterburry baş nin müdafaası olduğu için, bu sınıf, Krapiskoposu Lang'm ithamlanndan sitemle lın, oyunda aykın hareket ettiği kanaatini bahsetmiştir. hasıl etti. Kral oyunda hile mi yapıyor Akşamüstü Cannes (Kan) belediye du? Hayır, bilâkis, açık oynuyordu amreisi M. Pierre Noveau Mrs. Simpson'a ma, sırasız, aksine oynuyor, oyunu bozubüyük bir demet kırmızı gül göndermiş yordu. Bu gibi oyunlarda, hakem düdük ve halkın şatoyu iz'aç etmekte olduğun çalar ve oyuncuyu intizama davet eder. dan dolayı tarziyesinin kabulünü rica et Son hâdisede hakem olan M. Baldwin'le miştir. piskoposlar, icab eden hürmette kusur etmeksizin, düdük çaldılar. Madam Simpton Kandan ayrılmadı Kralm hevesi, vahim neticeler doğuraKan 19 (A.A.) Madam Simp bilirdi. Bütün gazeteler, dominon'lann son'un burada bulunduğu ve Kahireye İmparatorluğa, ancak Kralm sırmalı ipgitmemiş olduğu haber verilmektedir. Ma liğile bağlı bulunduğunu yazmışlardı. dam birkaç hafta daha hiç olmazsa kâ Halbuki Kral Amerikanlaşıyordu. Mrs. nunusaniye kadar burada kalmak niye Simpson, Kanadalı yahud Avustralyalı tinde olduğunu bir kere daha söylemiştir. olsaydı mesele büsbütün başka bir şekil Vindaor Dükü, Dubrovnike alır ve Ingilterenin gene müsaadeden imgidiyormus tina edeceği şüphesiz bulunan cür'etkâ Belgrad 19 (Hususî) Musırran rane bir izdivac, belki de müstemleke deveran eden bir şayiaya göre, Windsor bağlarını kuvvetlendirebilirdi. Sonra, İngiliz snobluğunu da asla uDükü yakında Yugoslavyanın Dubrov nutmamak lâzımdır. İngilizler, kendilerinik şehrine gelecektir. ni temsil edenlerin asil ırktan olmasını istngilterede çarpışan kuvvetler Sabık îngiltere Kralı Sekizinci Ed terler; tıpkı, askerlerinin, dünyanm en ward'in ortalığı heyecana veren macera güzel üniformasını lâbis bulunmasını is sı, eski İngiltereyi tekrar meydana koy tedikleri gibi. muş oldu. Ve nihayet aile babalan geliyor. Son İngiliz buhranının manasını anh Tahttan feragat, bir dereceye kadar aile yabilmek için, ötedenberi zihinlerde yer babalan buhranı olmuştur. Kral Edleşmiş bulunan yanlış bir kanaati silkip vvard'ın Mrs. Simpson'la izdivacı halin atmak lâzımdır. îngilterede, an'anenin de, genc çocukların, Kralı takliden Amekanun yerini tuttuğu söylenir. Bundan rikalı dilberlerle dansetmeği, onlarla evdaha hatalı bir iddia olamaz. Dünyanm lenmeği gayet tabiî görmeğe başlıyacakhiçbir yerinde, kanun, îngilterede oldu lannı düşünen aile babalan, bu ihtimalleğu kadar tam, inceden inceye hazırlan rin önüne, her ne pahasma olursa olsun mış. değildir. Yalnız, şu var ki, bu ka sed çekmek istediler. îngiliz genclerinin, nun, mantıkî bir kanun değildir. îngiliz serbestiye doğru fazla süratli gittiğini kanunu esasisine dair klâsik bir eser yaz gösteren emareler çoğalmıştır. Aile ba mış olan A. Lavvrence Lowell, Fransız balannın çoğu ise, kanunu esasinin mu larin, kanunlarında, doğru kaziyelerden hafazakârhk çerçevesi dahilinde yaşa doğru neticeler çıkardıklannı fakat ya mark taraftarıdır. Görülüyor ki, siyaset, nıldıklannı, İngilizlerin ise, hatalı kazi hususî hayatla çarpışmıştır. Birçok gencyelerden hatalı neticeler çıkardıklan lerin, Kralın lehinde nümayişler yaparak halde muvaffak olduklarını söyler. Bu Londra sokaklarında dolaşmış olmalarmnun sebebi de, siyasetin mantığa dfgil, daki sebeb de bu suretle anlaşılıyor. Siyasî icmal Silâhlanma yarışı S ngiltere Bahriye Nazın Sir Samuel II Hoare devletler arasında vaziyet fenalaşmış olduğundan İngiltere hükumetinin eski Londra deniz silâhlan muahedesile çürüğe çıkanp sökmesi icab eden beş kruvazörü donanmada muhafazasına lüzum gördüğünü ve böyle nazik bir zamanda yeni harb gemilerinin vakte muhtac inşasmı bekliyemiyeceğini ve henüz muharebede kullanmak kabiliyetini haiz gemileri eskidir diye bırakamıyacağını parlamentoda söylemiştir. Bu gemi lerin muhafaza edilebilmesi için Amerika ve Japonya ve diğer âkid devletlerin muvafakati lâzımdır. Amerika şjmdiden muvafakatini bildirmiştir. Japonyanın da razı olacağı bekleniyor. Tabiî buna mukabil de Japonya kendisinin çürüğe çıkarması icab eden bazı harb gemilerinin muhafazasını isti yecektir. Nasıl ki geçenlerde İngiltere eski muhriblerinden hacmi mecmuu otuz bin ton bir miktarın muhafazasını istediği zaman Japonya dahi kendi tahtelba hirlerinin artırılmasını istemişti, Bir taraftan İngiltere fevkalâde masraflar ihtiyar ederek yeni harb gemileri yaptırmağa hazırlanırken diğer taraftan eski harb gemilerini çürüğe çıkarmıyarak muhafazaya kat'î lüzum görmekle dünya politikasinda vaziyetin çok fena olduğunu ispat etmektedir. • Malumdur ki Akdenizdeki geçen gerginlik esnasında îngiltere Çinin tarih ve san'at noktasından fevkalâde kıymeti olan hazinelerini Londradaki Çin asan sergisine bir kruvazörle getirmiş olduğu halde bunlan bir harb gemisile iade edememişti. Çin hükumetinin yaptığı şikâyet ev teşebbüslere karşı îngiliz donanması nın tek bir harb gemisini bile Akdenizden uzaklaştırmasına politika vaziyeti müsaid bulunmadığını bildirmişti. Şimdi de İngiltere yalnız Akdenizde değil, bütün dünyada siyasî vaziyetin çok fenalaşmış olmasından eski gemilerinden bile hiç birini feda edecek bir vaziyette bulun « mamaktadır. îngiltere ve Amerika ile birlikte dünyanın en büyük deniz devletlerinden bulunan Japonya da dieğr silâhlarla birlikte deniz silâhlarını artırmak ve kuvvetlendirmek işine beynelmilel vaziyetin fenalaşmasındaa dolayı büyük ehemmiyet vermektedir. Bu maksatüa Japonya eski Londra deniz muahedesini tecdid etmiyeceğini haber vermiş ve yenisinin akdine de iştirak etmemişti. îngiltere, Amerika ve Fransa ile yeni muahedeyi akdettikten sonra bunun ahkâmına büyük ve küçük diğer devletlerden bir haylisini razı edebilmişti. Fakat Japonya gemilerin azamî hacimlerini ve, toplannın çaplannı tayin eden bu yeni muahedenin hükümlerinden hiçbirini kabul etmemiştir. Yeni muahede her bahrî devletin yaptıracağı gemiler hakkında diğer âkid devletlere malumat vermesini şart koymuştur. Japonya buna da razı olmamıştır. Hatta Bahriye Nazın yeni deniz bütçesini parlamentoya verirken Japonyanıa yaptıracağı gemilerin programı parlamentodan bile gizli tutulacağını tasrih etmiştir. Demek oluyor ki Japonya istediği büyüklükte ve sınıfta harb gemisi, top ve deniz tayyaresi yaptırmakta tam serbestisini muhafaza etmeğe azmetmiş bulunuyor. Maahaza Japonya Bahriye Nazın İngiliz ve Amerikan donanmalarile inşaat hususunda yarış yapmak mevzuu bahsolmadığını ve Japonyanın sırf kendi ihtiyacına ve müdafaasına uygun deniz hazırlığı yapacağmı da kaydetmiştir. Fakat netice itibarile büyük deniz devletleri bahrî teslihatta tehlikeli bir yanşa girmiş bulunuyorlar. Diğer teslihat sahalannda dahi aynî hal görülüyor. Fransa Harbiye Nazın Daladier bu sene dünyanm teslihat için iki yüz milyar frank sarfettiğini ve Avrupanın baştanbaşa bir süngü ormanile kaplı olduğunu beyan ederek silâhlanma rekabetinden doğan tehlikeli vaziyeti tarif etmiştir. Dünya politikası fenalaştıkça büyük ve küçük milletler silâhlarını artınyorlar. Silâhlar arttıkça da dünya politikası daha ziyade fenalaşıyor. Bugün bütün dünya politikacılan silâhlanmak lüzumunu kabul etmekle beraber bunun sonu gelmiyeceğinde de müttefik bulunuyorlar. Süleymaniye camiinde birdenbire yükseldi Beşiktaştaki Atik Sinan kurşun sökülüp çimen Ekmek narkı değişmedito sıvanan yerler Pş. camisi de tamir edildi ği için buhran başlıyor Tamiratı devam etmekte olan • • bir şekil aldı Beyoğlundaki Ağa camiinde yapıl makta olan tamfrat ikmal edilmek üzeredir. Cami hemen hemen yeniden inşa edilmiş gibidir. Kaba bir tarzı mimarî taşıyan minaresi yıktırılarak zarif bir tarzda inşa edilmiştir. Yalnız caminin tamirata başlanmadan evvel saçak, pencere kenarlanna ve minarenin muhtelif yerlerine zarif çiniler konulması takarrür etmiş ve tamirat plânı bu şekilde hazırlanmıştı. Tamirat ikmal edildikten sonra bu çinilerin konulmasından sarfınazar edilmiştir. Bu hal mimarlar arasında birçok münakaşayı mucib olmuştur. Caminin avlusu da muntazam bir şe kilde tanzim edilmiştir. Avlunun orta sına tarihî kıymeti haiz havuz taşlanndan güzel bir havuz da inşa edilmiştir. Atik Sinan Paşa camisinde yapılan tamirat Beşiktaşta Koca Sinan eserlerinden Atik Sinanpaşa camiinin resture plânlarına göre yapılan tamıri ikmal edilmiştir. Yalnız burada caminin caddeye bakan yüzile bitişik olan Hazire duvan eski ve harab bir halde bırakılmıştır. Muntazam bir surette tamir edilerek bir kat daha güzelleşen caminin bütün güzelliklerini bu çirkin manzaralı harab mezarlık duvarlan örtmektedir. Bu du var da münasib bir şekilde tanzim ve tamir edilirse yapılan iş itmam edilmis, o lacaktır. Kendılerine elektrikçi süsü vererek Aksarayda Nadirenin evine güpegün düz girerek Nadireyi bağladıktan son ra altınlarını çalmakla maznun olarak muhakeme edilmekte olan Necati, İs mail ve Mehmedin Ağırcezadaki muhakemelerine dün de devam edilerek Nadirenin gösterdiği bir çok şahidler dinlenmiştir. ADLİYEDE Bayan Nadirenin evini soyanların muhakemesi Beyoğlu Noterinin muhakemesi Bundan bir müddet evvel ölmüş olan Sava adındaki adamm mirasına kon mak üzere biri 9,000, öbürü 17,000 liralık sahte senedler tanzim etmekten suçlu Beyoğlu Noter kâtibi Şefik, vapurcu Mahmud Lutfi, Ali Havdar, Nazmi ve avukat Meleti Bodosakinin Ağırceza daki muhakemelerine dün de devam edilmiştir. Dün bazı şahidler dinlenmiş, diğer şahidlerin celbi için muhakeme talik olunmuştur. ECNEBÎ MEHAFİLDE Ecnebi gazeteciler birliği îstanbuldaki ecnebi gazetecileri aralarında bir birlik teşkiline karar ver mişlerdir. C. H. PARTİSİNDE Parti kongresi bugün toplanıyor Vilâyet Parti kongresi, bugün saat 10 da Parti merkezinde açılacaktır. Kongrenin açılışı münasebetile Parti reisi tarafmdan söylenilecek nutuktan sonra Parti birinci ve ikinci reisleri ve iki kâtib seçilecektir. Bundan sonra idare heyetile, hesab ve bütçe encümenleri seçilecektir. Müteakib celsede de, büyük kongreye iştirak edecek, 5 aslî, 5 te yedek aza seçilecektir. tş dairesinin meşgul olacağı meseleler Şehrimizde kurulan İstanbul mınta kası îş Dairesi Amirliğinin kadrosu tamam olmuştur. îş dairesi îstanbul amirliği, iş kanununun mer'iyet mevkiine gireceği 15 hazirana kadar başlıca üç mesele ile meşgul olacaktır. Bunla rm başında îstanbuldan başlıyarak bütün mmtakaya şamil olmak üzere yapılacak iş tahriri gelmektedir. Bu tahrirle iş kanunu çerçevesine girecek müesseselerin yerleri, vaziyetleri, işçi adedleri tayin ve tesbit edilecektir. Bundan sonra iş kanununun tatbikatma aid temaslar yapılacaktır. Başmü fettişlik iş kanununa bağlı olarak ha zırlanmakta bulunan talimatname ve nizamnameler için alâkadarlarm mü talealanm da alacaktır. Ticaret Odalarında yapılacak ıslahat Ticaret Odalarmın iktısad odaları şekline sokulacağım ve mevcud 118 odadan ekserisinin lâğvolunacağını yazmıştık. Bu husustaki kanun çıkmcıya kadar odalarda mühim ıslahat yapıla caktır. Islaha önümüzdeki seneden iti baren sanayi şubelerinin kaldırılmasile başlanacaktır. Bundan sonra îstanbul Ticaret Odası, diğer Odalann ıslahında nümune olacak şekilde ıslah edilecek tir. Süleymaniye camisinin mihrab Son hafta içinde memleketimizden Avcephesi tarafında ve türbeler bah 1 rupaya mühim miktarda buğday ihrac çesinin iki yanmdan avluya giren edilmiştir. Ümid ve tahminlerin fevkine iki muhteşem kapısı vardır ki bu çıkan bu ihracat fazlalığı îstanbul un pikapılarm üstlerinde cami müstahyasasında tesir yapmış ve fiatlar birdendemlerine mahsus odalar da bulubire yükselmeğe başjamıştır. Bu yükseliş nur. dün çuvalda bir lirayı bulmuştur. AlâkaBu kapılardan sağdakinin dammdarlar fiatların daha bir miktar yükseledaki kurşunlar bir iki ay evvel kâmilen sökülerek bugünlerde yerine ceğini iddia etmektedirler. Çünkü ihra çimento sıva yapılmıştır. Biz bu cat, mütezayid bir şekilde devam etmeknun manasım bir türlü anlıyamate ve lstanbulda buğday stoku gittıkçe dık. azalmaktadır. Süleymaniye camisi hakkında en Un fiatlarının yükselmesinin ekmek fiçok hassasiyetimizi ayaklandırdığıatlanna da tesir edeceği tabiidir. Eğer mız bu yıllarda Evkafın bu gelişibir kaç gün içinde vazıyet tabiî bir hal güzel hareketinin hangi sebebe isalmazsa ki buna ihtimal verilmemektetinad ettiğini öğrenmek istiyoruz; dir ekmek fiatlarını da artırmak icab bunun aslı çimeto muydu ki kur edecektir. Fakat, nark komisyonu bir hafşunları sökülerek bu hale kondu; yoksa çimentonun kurşundan da ta sonra toplanacaktır. Bu müddel zar ha mı çok mukavemeti vardır? fında ekmekçiler, unu, yükselmiş f:at üŞimdilik hiçbir mütalea yürütme zerinden alacaklar, fakat ekmek fiatlarıden yalnız müşahedemizi söylüyor na zam yapamıyacaklardır. Bu hal ek ve bu hareketin sebebini, mekçileri tereddüde düşürmüştür. Dün cemiyette vaziyet görüşülmüştür. Alâkadarlar nark komisyonunun bir karar vermesine veya un fiatlarının tabiî hadde rücuuna kadar, geçen sene olduğu gibi bir ekmek buhranına şahid olacağımızı iddia etmektedirler. Çünkü ekmekçiler bu vaziyette pahalı un almaktan çekin mektedirler. Dün akşam şehrin muhtelif semtlerinTeşrinisaninin ikisinden itibaren İstanden, bilhassa Küçükpazar ve Unkapanı bul Vilâyeti dahilinde başlanan ruam mücadelesi epeyce ilerlemiş ve düne kadar, taraflarından matbaamıza telefonla müyalnız îstanbul cihetinde ve Belediye hu racaat edilerek fırınlarda ekmek bulun dudu dahilinde 3500 hayvan muayene madığı bildirilmiştir. Bu hususta Belediyenin ehemmiyetle edilmiştir. Halen Fatihteki hayvan hasnazan dikkatini celbeder ve hiç yoktan tanesinde günde 150 200 hayvan muayene edilmektedir. îstanbul mıntakasında bir ekmek buhranı ihdasına meydan ve ki bu faaliyet, kânunuevvelin sonuna ka rilmemesini isteriz. dar devam edecektir. Kânunusaninin biKÜLTÜR tŞLERl rinden itibaren de Kadıköy ve Üsküdar cihetinde ruam mücadelesine başlanacaktır. Ondan sonra da Adalar ve Beykoz kazasında mücadeleye devam edilecek tir. Yalnız Adalar ve Anadolu yakasmSon zamanlarda talebe kasket ve elda muayeneden geçirilecek hayvan mik bisesini taşıyan bazı bedbahtların, ko tan dört binden fazladır. kain, esrar gibi zehirli maddelerin sa tıldığı ve kullanıldığı yerlere girip çıkVilâyet dahilindeki hayvanların hepmakta oldukları ve bu gibi yerlerle tesinin muayeneden geçirilmesini temin için masta olan' bir takım ahlâksızlarla gö muayeneye sevkedilen bütün hayvanlann rüştükleri görülmüştür. Ümid edilme eşkâli tesbit edilmekto ve her hayvan mekle beraber, bunların içinde fena yoiçin birer vesika ve ikişer cetvel hazırlan la sevkedilmiş bazı talebelerin de mevmaktadır. Bu vesikalarla, muayeneden cud olması ihtimalini düşünen Maarif geçirildiği isbat edilemiyen hayvanlann Vekâleti, sıkı bir takibat yapılmasmı çalıştınlmasına, zabıta marifetile mâni alâkadarlara bildirmiştir. Bu hususta Vekâletten gelen emre göolunacaktır. re, îstanbul Maarif idaresile mekteb iBu ruam mücadelesinden başka Fa tihteki hayvan hastanesinde hergün diğer dareleri, zabıta ile teşrıki mesai edecekler ve tefrik edilecek memurlar, gayri ehlî hayvanların muayene ve tedavileri muayyen zamanlarda, sık sık, bu şüp yapılmaktadır. Bu itibarla hastanenin bu heli yerleri kontrol ederek, buralarda son seneki faaliyeti, dört sene evvelki fa buldukları bedbahtların hüviyetlerini aliyetinin dört misline çıkmış bulunmak tesbit edeceklerdir. Emniyet müdürlüğü tadır. bu gibi yerleri işleten ve yahut bu maddeleri satanları ve gencleri buralara aMÜTEFERRtK lıştıranları tesbit ederek mahkemeye sevkedecektir. Ayrıca bunlar arasında Iktısad Vekili bu akşam talebelere de tesadüf edilirse bunlar hakkında da ağır cezalar tatbik edile Ankaraya gidiyor Şehrimizde bulunan îktısad Vekili cektir. Celâl Bayar dün sabah Denizyolları idaNişantaşında yeni bir mekteb resile sair deniz müesseselerini ziyaret binası yapılacak etmiştir. Celâl Bayar bu akşam Anka raya dönecektir. Maarif Vekâleti, Nişantaşı kız ortaMaliye Müsteşarı Borsada mektebi için yeni bir bina yaptırmağa Maliye Müsteşarı Faik dün îstanbul karar vermiştir. Nişantaşında yapılacak Kambiyo Borsasına giderek kambiyo olan bu bina, o civar talebesini kâmilen ve döviz muamelâtı hakkında uzun tet istiab edebilecek derecede büyük ve modern olacaktır. kikatta bulunmuştur. Tedrisatm durmaması için bu mu Güzel San'atlar Akademisin azzam bina dört senede ikmal edile de yapılan toplantı cektir. Güzel San'atlar Akademisinde Yük ÜNİVERSÎTEDE sek Tedrisat Umum müdürü Cevadm riyasetinde Akademi müdürü ve profe Hukuk talebesinin müracaasörlerinin iştirakile düm bir toplanü tİni Vekâlet kabul etti yapılmıştır. İstanbul Hukuk Fakültesinin dört seDört saat süren bu toplantı sonunda Mimarî şubesi tezyinat kısmı için bazı neye çıkarılması ye kararın ikinci sını ıslahat yapılmasına kararlar verilmiştir. fa da teşmili üzerine, ikinci sınıf talebelerinin Vekâlete müracaat ederek bu Harab olan tarihî bir eser rejimin kendilerine tatbik edilmemesini Hasakide Bayram Paşaya aid bir tür istediklerini yazmıştık. Bu işle yakın be ve bir de sebil vardır. Koca Kasımm dan alâkadar olan Yüksek Tedrisat yapısı olan bu eserler son senelerde ta müdürü Cevad şehrimize gelmiş ve bamamen metruk kalmış ve bugün adeta zı temaslar yapmıştır. yıkılacak bir hal almiştır. Sebil ve türVekâlet, esas itibarile ikinci" sınıfın benin satıh taşlarmın kısmı küllisi kı müracaatini kabul etmiş ve dört senelik rılmış ve dökülmüştür. rejimden muaf tutulmalarına karar verîzmir Kız Lisesinden Yeti miştir. Bu karar bir iki güne kadar Üniversite Rektörlüğüne bildirilecektir. şenler kongresi Hukuk talebeleri dün bir toplantı yaîzmir Kız Lisesinden Yetişenler ku parak Maarif Vekili Saffet Arıkana bir rumunun Lâlelideki yurdunda dün ya teşekkür telgrafı çekmeğe karar ver pılması istenen yıllık kongre bazı se mişlerdir. Talebeler ayrıca Yüksek Tedbeblerle ikincikânunun 2 nci cumartesi risat umum müdürü Cevad, Rektör Cegünü saat 15 e bırakılmıştır. Bununla mil Bilsel, dekan Sıddık Sami ve pro beraber îzmirli ve Üniversiteli genc fesörler şerefine bir çay vereceklerdir. kız talebeler dün hususî şekilde aralarında konuşmalar yapmışlardır. Soruyoruz! Ruam mücadelesi Şimdiye kadar 3500 hayvan muayene edildi Maarif idaresinin güzel bir kararı Muharrpm Feyzi TOGAY Cumhuriyet Nüshatı 5 Kuruıtnr Ramide tabanca kurşunile yaralanarak ölmüş bir erkek cesedile Halicde denizde bir kadm cesedinin bulunduğunu yazmıştık. Polis tarafından yapılan tahkikat sonunda bunlann birer kaza neticesinde öjdükleri tesbit edilmiştir. Cinayet değilmiş! Asılsız bir haber Dün bir gazete bazı esnaf cemiyetle rinin birleştirileceğine dair bir haber veriyordu. Ticaret Odası Esnaf şubesi bu haberi tekzib etmektedir. Esasen Marangozlar cemiyetile birleştirildiği yazılan Oymacılar cemiyeti isminde bir cemiyet mevcud değildir. Abone ı şeraiti I SeneÜk 1400 Kr. Altı ayhk 750 Oç aylık 400 Bir ayhk 150 1700 Kr. 1450 800 yoktur