27 Ağustos 1937 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 6

27 Ağustos 1937 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 6

CUMHURİYET 27 Agusfos 1937 İş kavgası Kuleli Lisesinde dünkü su sporları bayramı Istanbulda ilk defa yapılan bu müsabakalar çok güzel ve muvaffakiyetli oldu * Çok mevsimsiz bir temas r > Amerikan Sendika Reisi hükumeti tehdid ediyor Amerika işçi sendikası reisi John Lewis, neşrettiği bir beyannamede, demokrat partiyi, son intihablarda verdiği vaidlerden dönmekle itham etmiştir. Bu beyanname, Roosevelt'le Lewis a rasmda vuku bulduğu önceden haber verilen inkıtaı teyid etmektedir. John Lewis, beyannamesinde, çalış ma saatleri ve ücretleri için asgarî bir had tesbit edecek olan kanun yakında meclisten geçirilmediği takdirde, işçi teşekküllerinin yardımmdan hükumeti mahrum edeceği tehdidini ileri sür mektedir. Lewis'in ikinci tehdidi de, en âcil içtimaî ıslahatı tahakkuk ettirmek maksadile üçüncü bir parti kurmaktır. İşçi sendikası reisi, Amerika sanayi hayatında hüküm süren suiistimallere mâni olmak için hükumetin kat'î bir müdahalede bulunması lâzım geldiğini söylemektedir. Amerika iş federasyonu reisi Willi am Green, ekseriya Lewis'in fikirlerine muhalif bulunduğu halde, bu meselede hükumetin faaliyetini o da tenkid et miş ve kongrenin, iş âlemini alâkadar eden bazı kararlan ittihaz etmedikçe tatil yapmaması lüzumunu iddia eyle miştir. NEVROZİN varken ıstırab çekilir mi ? ve üşütmekten mütevellid butün ağrı sızı, sancılarla nezleye, romatizmaya karşı : Kendine beyhude j yere eziyet ediyor Pire muhtelitile yapılacak maçlarda, futbolcularımı zm iyi bir oyun çıkarmalarını temenni etmekten ba§ka yapacak bir şey yoktur. Yukarıki serlevhadan festival dola yısile cumartesi ve pazar günü yapılacak Pire İstanbul temsilî futbol maçlannı kasdetmekte olduğumuz anlaşılsa gerek. Yugoslavya Türkiye millî ve temsilî maçlarının hoşa gitmiyen neticeleri, henüz zihinlerimizden çıkmadığı ve fut bolcularımızın da tam manasile form larından düşük bir halde bulundukları bir zamana tesadüf ettirilen Pire İ s tanbul futbol maçlarının kısa bir tarihçesi şudur: Festival komitesi ağustos zarfmda İstanbulda yapılması mukarrer eğlenceler arasına bir de Atina İstanbul temsilî futbol maçı sıkıştırmış bulunuyordu. Bu karardan mes'ul makam olan Futbol Federasyonile İstanbul ajanının hangi tarihte haberdar edildiği malu mumuz değildir. Yalnız bütün gazete okuyanlar gıbi biz de böyle temsilî bir maç yapüacağmdan ağustosun iptida lannda haberdar olmuştuk. Bilâhare her nedense Atina muhtelitinin gelmi' yeceğini, bunun yerine Pire muhtelitile mukavele imzalandığım da takriben iki hafta evvel duymuştuk. Ötedenberi bu sütunlarda iddia etti' ğimiz gibi, futbolda ecnebi temaslarında iyi netice alamayışımızm başlıca sebeblerinden birile gene karşılaşmış bulunuyoruz. Futbol için yazları uzunca bir tatil devresinin lüzumu üzerinde kaç kere ısrar etmi^tik. Şimdi ise Pire İstanbul temaslarının tamamile bu iki kaide hilâfma tesbit edilmiş bulundu ğunu söylemek mecburiyetindeyiz. Yugoslav maçlarından sonra Futbol Federasyonu İstanbul ajanmın futbol cularımıza yaz tatili verdikleri hepimizin malumudur. Diğer taraftan Festival komrtesinin de ağustos ayı içinde bir ecnebi futbol teması tasarlamakta olduğu malumumuzdu. Şu halde hatayı bu iki hakikat arasında aramak lâzımdır. Festival komitesi futbolun yazları sıcak havalarda oynanmıyan bir oyun olduğunu bilmiyebılir. Bu itibarla da programı îçine bk futbol teması Tffiâl etmesi mazur görülebilir bir hatadır. Ancak bu gibi spor temaslarına karar verirken, teknik işlerde makamı aidi olan Federasyondan bir küçük istizanda bulunmanın lüzumlu olduğuna i^aret etmek de vazifedir. Bu yapümamışsa, bir ihmal mevzuubahstir. Diğer taraftan Futbol Federasyonu ve İstanbul Ajanı da futbolculara tatil verdiğini münasib şekilde ilân etmiş olmahydı. Bu ilânm yapılmadığını da hoş görsek; Festival komistesinin Yunanlı futbolcularla ağustos ayı zarfmda bir temas hazırlamakta olduğunu duyar duymaz, ya Federasyon, yahud da Ajan oyuncularımızın fromunda olmadık larını komiteye yazarak bu işten sarfı nazar olunmasmı rica etmeliydi. Bu nun yapılmadığını bildiğimiz için kendi hesabımıza hatamn daha ziyade Fede rasyon ve Ajanda olduğuna hükmedi ' yoruz. Ancak hatanm daha ziyade kime raci olduğunu tesbit dahi bu işte sadre şifa vermemektedir. Yarın, Pire İstanbul futbol maçlarının muhtemel makus neticeleri sonunda hepimiz bir mes'ul arayacak ve bu mes'ul de ihtimal en zayıf olan makamı temsil eden insanın şahsmda tecelli edecektir. Halbuki, bu dahi bizi yanlış kanaatlere ulaştıran bir yoldur. Şu halde ne yapmalı? Bu mevsimsiz temastan arzu edilmiyen bir şekilde çıkmamak için, ne gibi tedbirleri almalıdır? Bugün için bu hususta bir tavsiyede bulunulamaz. Çünkü yumurta kapıya değil. odanm içine kadar gelmiştir. Taksim stadmda kondöktörün sattığı Sandöviçler gibi «hazır lop» haldedir. Pire muhtelitinin kuvveti hakkmda kat'î bir fikrimiz olmamakla beraber Yunan futbolünün ihmal edilir bir vaziyette olmadığı malumumuzdur. Bilhassa Pireli dostlarımızın anformı bir halde olduklarmı da duyduğumuz için maçların neticesi hakkmda fazla bir nikbinlik beslemiyoruz. Ancak temsil hakkı nın Galatasarav Beşiktaş ve Fener bahçe Güneşe verilmiş olması ve böylece bu işin bugün için gerek idarî, gerekse oyun tekniği bakımmdan en münasib şekilde halledilmiş. olması bizi teselli edecek mahiyette bir karardır. Oyuncularımız, fena formlarmda olma larına rağmen canlannı dişlerine takarak iyi bir oyun çıkarmağa muvaffak olurlarsa neticeden ümidvar olabiliriz. Yorgun ve anform olmamalarına rağ men futbolcularımızdan bize bu maç larda mutlak surette zafer tadını tat tırmalarım candan dilerken, bütün ümidlerin kendilerinde olduğunu söylemeliyiz. Çünkü almacak tedbir, yapılacak başka bir iş yoktur. Bütün iş onların bacaklarmdadır. NÜZHET ABBAS BAŞ, D Î Ş ağrıları NEVROZİN icabında glinde 3 kaşe alınabilir. Gönen Belediye Reisliğinden: Tahminen 200 hektarlık Gönen kasabasının halihazır haritasmın alınması 150 hektar meskun yerin hektarı 25 liradan 50 gayrimeskun yerin hektarı 13 liradan muharrmen bedelle 6 eylul 937 pazartesi günü saat 15 te ihale edilmek üzere açık münakasaya konulduğu ve taliblerin daha fazla malumat almak için Belediyeve müracaatleri ilân olunur. (5538) Orgeneral Fahreddin Altay müsabakalan seyreıliyor Kuleli lisesinin senelik üçüncü su sporları müsabakaları dün Kuleli lisesi önünde hazrlanan sahada büyük bir muvaffakiyetle yapıldı. Müsabakalar da Orgeneral Fahreddin bulundu. İstıklâl marşile başlıyan merasimden sonra Askerî Liseler Müfettişi Kurmay Albay Adil aşağıdaki nutku söyledi: < Kuleli Lisesinin su sporları bayramını kutluluyoruz. Su sporları, kara sporları kadar ehemmiyetle ve dikkatle takib edilecek bir talim, terbiye işidir. Su sporları cesaret ve iradeyi çelik leştirir, tabiatıle mücadele kabiliyetini arttırır. Her askerin yüzme bilmesi şarttır. Talebelerimizin yüzde sekseni yüzme bilmektedir. Yarınm subayları olacak bu genclerin hakikî spor terbiyesile yükselen, cesaret, azim ve irade kuvvetleri her takdirin üstündedir. Spor sahalarmda maddî, manevî kabıliyetleri büyütülen bu çelik evlâdlarımız, nihayet muharebe mevdanmda her türlü engelleri aşarak hedeflerine varacaklardır. Yarınm bütün zorluklarım hissede rek bugünden hazırlanan çocukları tebrik eder, kıymetli hocalarına, misafir lere, Askerî Liseler narnınâ teşekkür edetim.> Yüzücüler, padilbotçular, atlayıcılar ve su topu ovnıyanlar güzel bir geçid resmi yaptılar. ci, Halis ikinci. 50 metro sırtüstü: Kâmran birinci, Metin ikinci. 100 metro sırtüstü: Muzaffer birinci, Bürhan ikincL Bu müsabakalardan sonra günün en cazib müsabakası başladı. 13 atlayıcı seferî teçhizatla trampletten denize atladılar. Bu genclerin 3 ve 5 metro irtifalarile birer birer denize at Millî Sanayi Birliğinin tetkikleri Millî Sanayi Bırliği sanayi erbabmm isteklerine aid bir tetkik yapmaktadır. Bilhassa yeni ithal rejiminden sonra sanayicileri endişeye düşüren dokuz aylık ithal müsaadesi etrafmda tetkikler yapılmaktadır. Bu mevzular üzerinde görüşülmek üzere bugün Sanayi Birliğinde bir toplantı yapılacaktır. Bahçe Mimarı Mevlud Baysal Buket, nışan sepeti ve çelenkler için yapılan siparişler ehven ve müsaid şeraitle sür'atle hazırlanır. DardOncü Vakıf Han 4 üncü kat 18 Telefon: 23426 Ankara Bölge San'at Okulu Direktörlüğünden: Okulumuz talebeleri için yaptırılacak dahilî elbiseler için açık eksiltme ile kumaş almacaktır. İsteklilerin kumaş nümunesile şartnameyi görmek üzere hergün Okul Direktörlüğüne, eksiltmiye gireceklerin de % 7,5 teminatlarile birlikte 9/9/1937 tarihine tesadüf eden perşembe günü saat 14 te Ankarada Okullar Sağışmanhğmda toplanacak Alım Satım Komisyonuna müracaatleri. c?988> (5589) C İ N S î Miktarı Fiatı Tutarı Teminatı Hakim kumaş 70 Sm. eninde 1750 metre 50 875 lira 65.62 lira Bir otomobil kazası Dün, Taksimde Cumhuriyet caddesinden geçmekte olan amele İbrahime 2159 numaralı otomobil çarpmış ve vücudünün sol tarafından yaralamıştır. Şoför kazadan sonra kaçmıştır. Yaralı tedavi altma almmış, şoförün aranmasma başlanmıştır. Pire takımı geliyor Pire 26 (Hususî) Pire muhtelit takımı, İstanbul festival heyetinin davetine icabet etmek üzere bugün saat 14 te Romanya vapurile İstanbula müte Trrrihan h i " ^ " ' etti Muhtelitin oyuncularım bu yıl Yunanistan şampiyonu olan OHmpiyakos'la üçüncü gelen Et nikon takunları vermektedirler. Takım, yapacağı maçlar için iyice hazırlanmış vaziyette olup oyuncular alacakları neticelerden ümidvardırlar. RTEV Müsabakaların neticeleri Müsabakalara atlamalarla başlandı. Bu müsabakaya on atlayıcı iştirak etti. Bir Kulelili, atlama yerinden, tam teçhizatla denize fırlıyor lamaları çok parlak ve muvaffakiyetli oldu. Neticede en iyi atlıyan Orhan birinci, Nami ikinci oldu. Altı yüzücünün iştirak ettiği su altmda yüzme de heyecanlı oldu. Kırk beş metroluk mesafede Hasan birinci, Nejad ikinci oldu. 50 metro ağızda yumurta ile yüzmede Cemil birinci, Namık ikinci oldu. Su altında duran tabakları toplama da çok heyecanlı oldu. Denize atılan 20 tabaktan 16 tanesini toplıyan Hasan birinci oldu. Su içinde 50 metro çuval yarışında Cafer birinci, Ömer ikinci geldi. 44 talebenin elbiselerile denize atlayıp yüzmeleri de muvaffakiyetli hareketlerden biri idL Bu müsabakalarda Bürhan birinci, Orhan ikinci geldi. Küçüklerin trampletten atlama mü sabakasmda Ömer birinci gelmiştir. Beş metrodan atlamakta da birinci Kemal olmuştur. Beyaz ve mavi takımlar arasmda yapılan su topu müsabakasının ilk devresi 11 berabere bitti. İkinci devrede beyaz takım bir sayı daha yaparak Galib geldi. Müsabaka larda kazananlara madalyalar verilmek suretile oyunlara nihayet verildi. Bu muvaffakiyetli su sporları bayrammdan dolayı Kuleli Lisesi idaresini, genc liselileri de hararetle tebrik e deriz. Su sporları müsabakalan Macarlarla yapılan su sporları müsabakalarma dün de devam edilmiştir. İlkönce Macarlarla 4X200 yarışının revanşı yapıldı. Bizim takım Halil, Mahmud, Orhan, îsmailden, Macarlar' Woltek, Perek, Lemhini, Bassi'den müteşekkildi. Türk takımı çok güzel yüzerek geçen seferki mağlubiyetin acısını çıkardı ve galib geldi. Rökor 10,21. Deniz dalgalı olduğundan daha iyi bir netice almak imkânı olmadı. Küçükler arasmda su topu şampiyonası yapıldı. Galatasaray 64 Beykozu mağlub ederek şampiyon oldu. Takımlar şöyle idi: Galatasaray: Serciyan, Kemal, Kâ zım, Aydın, Şefik, Vedad, Sıtkı. Beykoz: Artin, Niko, Yorgo, İbrahim, Kemal, Serkis. Macarlarla bizim muhtelitin su topu müsabakası yapıldı. Macarlar bu sefer de 8 1 galib geldiler. Bizim muhtelit ilk oyundan bugüne kadar Macarlarla olan temaslarda bü yük bir terakki göstermiştir. Macarlara yarın Bebekte, Galatasaray lokalinde bir çay verilecek ve beraber antrenman yapılacaktır. Misafirler akşam trenile hareket edecektir. Hiç şüphe etmeyiniz Sizi de Gençleştirir. P. T. T, Fabrikası Müdürlüğünden: Fabrika ambarmda mevcud tahminen 3356 kilo miktarında grafit 3/9/ 937 günü saat on beşte pazarlıkla satılacaktır. Beher kilosunun muhammen bedeli beş kuruş ve tamamı üzerinden muvakkat teminatı 12 lira 60 kuruştur. Taliblerin malî ve şartnameyi görmek için hergün ve pazarlığa girmek için de teminatlarını vezneye yatırmak suretile muayyen gün ve saatte Salkımsöğüdde P. T. T. Fabrikası Alım Satım Komisyonuna müracaatleri. (5325) Tam teçhizatla denize atılıp suyu yüzerek geçen talebe Neticede: Tramplette Ziya birinci, Galib ikinci oldu. 5 metrodan atlıyan Bürhan birinci Dİdu. İstanbul yüzme ve yelken birincilikleri İstanbul su sporları ajanlığı tarafın dan tertib edilen yüzme ve yelken bi rincilikleri cumartesi, pazar ve pazar tesi günleri Modada yapılacaktır. Evvelce tesbit edilen tarih bu şekilde tadil edilmiştir. 100 metro sürat: Feyzi birinci, Cezmi kinci. 50 metroda: Turğud birinci, Hamdi rinci. 100 metro kurbalamada: Mehmed binci, Muhiddin ikinci. 200 metro kurbalamada: Melih birin Davet edilen futbolcular Fenerbahçe ve Güneş kulüblerinden: Aşağıda isımleri yazılı futbolcuların Pire muhtelitine karşı oynamak üzere 29 '8 ''937 pazar günü saat 16 da Güneş kulübünde bulunmaları tebliğ olunur. Cihad, Hüsameddin, Faruk, Lebib, Ay tan, M. Resad, İbrahim. Bülend, Niyazi, Naci, Esad, Salâhaddin, Şaban, Rasih, Orhan, Canbaz, Rıza. GBiP, NEZLE , BAŞ VE DiŞ „ Kl P I K L I K NE0KAU1İHA 30 ağustos pazartesi, saat 22 de BüTüN AĞPILAPI DİNDİRİR. • Bir hakem evlendi, bir futbolcu nişanlandı Üçüncü istanbul Festivali Beylerbeyi sarayında Talebe padlbotlarla müsabakaya çıkıyor Tanmmış hakemlerimizden Ahmed Ademle kendine hayat eşi olarak seç tiği Ferhunde Orun nikâh merasimi dün Beyoğlu Evlenme memurluğunda yapılmıştır. Galatasarayın müdafilerinden îzmirli Reşad da eski Üsküdar mutasarrıfı Celâl Çakırın kızı Nevinle nişanlanmıştır. Yeni ve müstakbel sporcu çiftlere saa , detler temenni ederiz. Büyük Müsamere DUHULÎYE: Bir çift için beş liradır. / Elbise mecburidir. Biletler, Karlman, Baker ve Pazar de Levant magazalannda ve Belediye kooperatifinde sablmaktadır.