21 Şubat 1938 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 6

21 Şubat 1938 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 6

CUMHURÎYE1 21 Şubat 1938 BEYRUT MEKTUBLARl: Şamda yapılan hararetli müzakereler i Millî küme maçlarında Güneş, Muhafız SuriyeFransa muahedesi nasıl tatbik edilecek? Gücünü, Beşiktaş Uçoku 31 yendi IBaştaraft 1 inci sahtfede] Güneş: 3 Muhafızgücü: 1 İstanbulspordan Adnan Akının idare ettiği Güneş Muhafız maçına takımlar şu tertiblerle iştirak ettiler. Güneş: Cihad Faruk, Reşad Yusuf, Rıza, Ömer Salâhaddin, Niyazi, Melih, Murad, Rebii. Muhafızgücü: Fuad Salih, Saffet Cihad, Ahmed Naci, Şahin, Rıza, İb rahim, Celâl. Maçın ilk dakikalan mütevazin bir şekilde cereyan etti. Muradın bir kafa vuruşu topu Muhafız kalesi direğinin ya nmdan avuta çıkarmasına misafirler Ali Rızanın uzaktan çektıği düzgün bir şütle mukabele ettiler. Zaman ilerledıkçe Güneşlilerin daha düzgün, daha hâkim oy nadıkları görüldü. Fakat Muhafızın canlı müdafaa oyununa Güneş muhacimleri ce bir iki esaslı hata katınca bu hakimiyet uzun müddet semere vermedi. Onuncu dakikada Salihle Saffetin kısa bir anlaşamamazhğından istifade ederek topu kapan Melih kaleye çok yakın mesafeden bir |üt çekti. Top direğe çarparak geri gelmek suretile Muhafız kalesi ilk ciddî tehlikeyi atlatmış oldu. Misafirlerin mu hacimleri fırsat buldukça mukabil akın lara girişip Güneş kalesine kadar yakla şıyorlardı; fakat çektikleri şütler Cihada beklerinin verebileceği geri pası şeklinde çok yavaş oluyordu. Anadoluhisan, Karagümrüğe mütevazin cereyan eden bir oyundan sonra penaltıdan yaptığı iki golle 2 0 galib gel miştir. Feneryılmaz Davudpaşa maçında Feneryılmaz 4 2 galib gelmişlir. ilk devreyi 2 1 galib bitiren Davudpaşa ikinci devrede 3 gol yiyerek sahadan mağlub çıkmıştır. Galata Gencler Kasunpaşa maçı da 2 0 Galata Genclerın lehine netıcelenmiştir. İlk devreyi 1 0 bitiren Galata Gencler ikinci devrenin ortalarında bir gol daha çıkararak galib gelmişlerdir. Kont de Martel, Suriye Başvekilile yaptığı müzakerelerde ittifak muahedesînîn tatbikatma aid esaslarda mutabık kaldı Beyrut, 16 Şubat Bakırköy Barutgücü sahasında Güneşin Murad çok sönüktü, çok iptidaî bir oyun çıkardı. Hakem Adnanm idaresi çok iyiydi. Dün Bakırköy sahasında haftahk mutad futbol maçları yapılmış, neticede Baarasındaki şild maçı dün sabah Şeref starutgücü genc takımı 4 0, B takım, 7 1 , dında yapılmıştır. A takımı da 4 1 Rami Idman YurduHer iki takım sahaya şu kadrolarla nun genc, B ve A takımlarını yenmişlerçıktılar: dir. Galatasaray: Necmi Reşad, Suavi Güreş teşvik müsabakaları Mustafa, Adnan, Celâl Necdet, Sü leyman, Eşfak, Haşim, Bülend. başladı Îstanbulspor: Saim Samih, Hasan İstanbul Güreş mıntakası tarafından Faruk, Enis, Ismail Kemal, Bahri, Tatertibolunan güreş teşvik müsabakalarına rık, İsmet, Nejad. dün Kasımpaşa kulübünde başlanmıştır. Hakem: Tarık. Tanınmış güreşçilerimizle kalabahk bir Oyuna Galatasaraylılar başladılar. seyirci kütlesi önünde cereyan eden bu ilk on beş dakika maç, mütevazin bir ce müsabakalarda şu neticeîer ahnm^tır: reyan takib etmekle beraber sarıkırmızı56 kıloda Güneşten Cemal, Kasımpalıların hücumlan daha müessirdı. şadan Envere, Beykozdan Oğuz, Güneş15 inci dakikada îstanbulspor müda ten Kemale, 61 kıloda Kasımpaşadan faasının bir karışıklığmdan istifade eden Kadri Beykozdan Abdullaha, Kasım Süleyman sıkı bir şütle ilk golü yaptı. paşadan Mehmed, Kasımpaşadan İsmaBu golden sonra Galatasaraylılar hâ ıle, Güneşten Hasan Beşıktaştan Hakkıkim bir oyun çıkarmağa başladılar. İs ya, Kasımpaşadan Ahmed, Topkapıdan tanbulsporlular ise daha fazla bir mü Muzaffere tuşla galib gelmişlerdir. Gü dafaa oyunu kabul ermiş görünüyorlardı. neşten Hamid Güneşten Ismaile sayı he21 inci dakika Bülendden bir pas a sabile galib. Kasımpaşadan Todori, Galan Eşfak Galatasarayın ikinci golünü latasaraydan Ahmede, Beykozdan Mümyaptı. taz Beşıktaştan Haşime, Doğanspordan Galatasaray tazyikı devam ediyordu. Necmi, Doğanspordan Faruka, 66 kiloOtuzuncu dakikada Haşim az geriden da Kasımpaşadan Basri, Beykozdan Kâaldığı bir pası vole bir şütle üçüncü defa mile, Beykozdan Ahmed, Beşıktaştan İstanbulspor ağlanna taktu 'Ve devre bu Saide, Beşıktaştan Kasım, Kasımpaşa suretle 3^0 Galatasaray lehine bitti. dan Mustafaya Güneşten Doğan, Be İkinci devrenm ilk daktkalannda seri şiktaşfan'Mahmuda, Kasımpaşadan Ali, bir oyun çıkarmağa başlıyan sarıkırmızı Doğanspordan Vasile, Güneşten Tahlılar besinci dakikada Esfak ve yedincı sin, Galatasaraydan Vehbıye tuşla galib dakikada Haşim vasıtasile iki gol daha gelmişlerdir. çıkardılar. 72 kiloda Güneşten Hamid, Beykoz5 0 galib vaziyette bulunan sankır dan Aliye, Kasımpaşadan Biyot, Güneşmızılılar oyunu bir tek kale vaziyetine ten Sabriye sayı hesabile galib gelmişlersokmuşlardı. Fakat galıbiyeti garanti dir. etmış bulunduklanndan sürat ve enerji Ankaradaki maçlar bakımmdan gevşemiş bulunuyorlardı. Ankara 20 (Telefonla) Bug'dn Gayretli bir oyun çıkarmağa başlıyan burada Ankara Güneşle Ankarag'Jcü ve Istanbulsporlular bu fırsattan istifade etmekte gecikmediler, Tarık ve îsmetin a Harbiye ile Gencler Biıliği karş.laştılar. yaeıle iki gol atmağa muvaffak oldular. Ankara Güneş, 2 1, Harbiye de 3 1 Oyunun son dakıkalarına kadar îstan galib geldıler. bulsporun gayretli oyunu devam eîti. Fakat yaptıklan hücumlar neticeyi de ğiştırmedı, maç 5, 2 Galatasarayın galıbiyetile bitti. ilk Beşiktaş: Üçok: 1 Izmir 20 (Hususî muhabirimizden telefonla) Beşiktaş takımı ikinci maçını Alsancak stadyomunda Uçoka karşı oynadı. Eski K. S. K. lı Esadm idaresinde cereyan eden bu maçı havanm çok soğuk ve çok rüzgârlı olmasına rağmen büyük bir kalabahk kütlesi alâka ile takib etti. Uçok kadrosunda Fenerbahçeli Namıkın mevcudiyeti, Beşiktaşta da Hakkmın sağ muavin ve Hüsnünün merkez muhacim oynayışları nazarı dıkkati celbediyordu. ilk on dakika rüzgârL beraber oynı yan Beşiktaşm, Üçok takımını tecnibe etmesile geçti. Bir aralık Adil Hüsnü ile çarpışarak on dakika müddetle kenarda tedavı edildi. Devrenin ilk çeyrek saatinden sonra Uçoklular da mukabil akmlara giriştıler. 23 üncü dakikada, Eşref, Hayatinin verdiği pası iyi kullanarak Beşiktaşa birinci golü kazandırdı. Bundan sonra İzmirlıler gole mukabele için bir hayli çalıştılar. Devre bitmek üzereyken Namık Beşiktaş kalecisi Mehmed Ali ile karsı karşıya kaldığı halde gol atamadı ve Üçok 1 0 mağlub vaziyetteyken haftaym oldu. ikinci devrenin yarısı kısmen mütevazin, kısmen de Beşiktaşlıların hakimiyetlerı altmda geçti.. Maamafıh Uçoklular ilk on dakika içinde muhakkak iki gol fırsatını kaçırdılar. 25 inci dakikada Beşiktaş aleyhine çekilen bir frikik siyah beyazlıîann kalesi önünü karmakarışık bir hale soktu. îzmirlıler bu karışıkhk esnasmda bir penaltı kazandılar. Said, bunu gole çevirerek vaziyet 1 1 berabere oldu. Fakat aradan bir dakika bıle geç meden Hakkı seri bir ç:kışla topu kaptı ve Beşiktaşm ikinci golünü attı. 37 nci dakikada hakem, sert oynadığı için Üçoklu bir futbolcuyu dışarı çıkardı. Maç bitmek üzereyken Hayati takımı hesabına bir gol daha yaparak oyun 3 1 Beşiktaşm galibıyetıle bıttı. Sıyah beyazlılar yarın (bugün) ekspresle ve Bandırma yolile İstanbula hareket edeceklerdir. Şamdan gelen haberlere göre orada siyasî vaziyet günden güne sıkışmaktadır. Bayramdan evvel Kont de Martel bir kaç gün Şamda kaldı; Suriye hükumetile hararetli ve mütemadi müzakereler yaptı. Bu muzakerelerin gayesi, Suriye Fransa ittifak muahedesınin tatbikatına aid esaslarda Suriye hükumetile mutabık kalmaktır. Bu esaslar, bir taraftan Suriyeye verilecek ıstıklâle mukabil öte taraftan da Surıyeyı Fransanın nüfuz ve hakimiyetı altında tutacak olan şartlar dır. Bu şartlar bidayette muahedede dahil değıldı; bunlar son Paris siyasetinde Suriye Başvekılinin muahcdeyi tasdık ettirmek pahasına kabul etmiş olduğu şeylerdir. Bu şartann başında, Suriye hükumetinin Surıyede, guya Suriye memuru imişler gibi, kulanmayı taahhüd ettiği mütehassıslardır. Bunların adedleri ve mevkıleri tesbit edilecek ve kendılerine ve rilecek maaslar ve hatta tekaüdıyeler tayin olunacaktır. Suriyenin istiklâline bakmız ki bu memurları inlihab ve tayin hakkı dahi Suriyenin değildir. Bunları Fransa tayin edecek ve Suriyeyi de bizzat bunlar idare eyliyeceklerdir. Ordu ve jandarma bunların ellerinde bulunacak tır. Acaba başlarına vaktile bizde ol duğu gibi fes olsun giyecekler mi? Bu cihet malum değildir; fakat, bu usulle bütün Suriyenin başına muazzam bir külâh geçirenler, kendi başlarına da birer fes olsun geçirmeği çok görmiyeceklerdir, zannederım! ikinci şart, Suriyeye verilecek olan desantralızasyon idare şeklıdır. Fransa Suriyeyi parça parça hale getirip bunlardan bırini dığerı aleyhine kullanmak istedîğinden Cezire, Cebeli Duruz ve Lâzıkiyye'ye birer hususî ve mahallî idare vermek isfıyor. Bu hususta da bazı esaslar konmuştur. Şamdaki müzakereler bu esaslann tatbikatına aiddi. Fakat, Suriye istiklâlini «tamamla mak» için bunlar da kâfi değildir. Ayrıca, gayrimüslım cemaatlere de imtiyazlar verilmek lâzımdır. Orada bunlar da konuşuldu. Ondan sonra petrol işi geldi. Fransa Cezirede bulunacağından emin olduğu petrolları da kendi eline geçirmek istiyor. Elbet bunun için de birşeyler krarlaştınldı. *** Ancak bütün bütün bu kararlaşan şeylerin neden ibaret olduğunu bilen yok tur. Bu hususta hiç birşey ilân edilmedi. Malum olan yegâne şey, evvelâ Yüksek Komiserin, sonra da Suriye Başvekili nin birbiri arkasından yakında Parise gideceklerdir. Pariste mart ayı iptidalarında Suriye Fransa istiklâl ve ittifak muahedesi denilen oyuncağın Fransa parlamentosunun aylarca süren naz ve istiğnasından sonra nihayet tasdik edılecektir. Fakat, tasdikten evvel Fransa hükumeti bütün şu yukarıda zikrettiğim noktalar hakkında Suriye ile anlaşıp verilecek kararları cebine koymak istiyor. Fransanın bu kararlan cebine koyduğu muhakkaktır. Fakat, bunlar neler dir? İşte Suriye efkânnı büyük bir asabi yet içinde tutan, Şamda herkesi hiddetlendıren şey de bu sualin cevabsız kal masıdır. Gelen hususî haberler, bayram günlerinde Şamın kulakları büyük bir dedikodu içinde mütemadiyen uğul damış olduğunu gösteriyor. Sinirlilik ve ruh buhranı halk arasında son dereceyi bulmuştur. Sade gelen hususî haberler değil, Şamın mühim gazeteleri de hep bu laberleri teyid edecek neşriyatta bulunuyorlar. Muhaliflerin gazetesi El Eyyam, bu bayram günlerındeki dedıkodudan bahsederken hükumetın dayandığı baş lıca gazetelerden olan Elkabes de ayni mevzu üzerinde durarak Şam efkânnın heyecan içinde bulunduğunu göstermek ten çekinmiyor. Bu gazeteye göre Suriye, bu ittifak muahedesine mukabil ücret olarak Iskenderunu, Cebel'i, Cezire'yi vermiştir. Fakat, netice? Bu cihet henüz malum değildir, herkes endişe içindedir. Gazete bu endişelere açıkça tercüman oluyor. Herkesin endişe içinde olmasmdan istifade eden muhalifler, yani doktor Abdurrahman Şehbender taraftarlan da gittikçe nüfuzlannı artmyorlar. Şamın muhtelif tabakalarına mensub bir çok maruf simalan, şimdi Abdurrahman Şehbender tarafına geçmişlerdir. Bunlar gayet sarih surette muahedeye karşı vaziyet almışlardır. Zaten Fransayı da artık muahedenin tasdıkına sevkeden ve bu nun tatbikatına aid esasların tesbitini tacil ettiren sebeb, muahedeye karşı git tikçe kabarmakta olan bu aleyhtarlıktır. Şamdan gelen haberlere göre muhalefet taraftarlan bayram günlerinde yap tıkları mühim bir içtima esnasında hükumeti ve miıahedeyi şiddetle tenkid etmişler ve bu arada Hatay davasmda hüku metin göstercîiğı zâfı da bahis mevzuu eylemişlerdir. Bu içtima çok kalabahk ve heyecanlı olmuş. Bunun için işe hükumet müdahale etmek mecburiyetinde kalmış ve sonunda bu içtimaı tertib eden iki kişiyi tevkif ettirmiştir. Jandarma tarafından tevkif edilen iki zat ki her ikisi de aslen Kürddür bayramın bütün bir gününü karakolda geçir diler. Söz ve fıkir hürriyetlerini müdafaa eden Ana Kanun namına hürriyeterini istiyen bu iki muhalıfin serbest bırakılmasında ileri gelen muhalifler de hükumet nezdinde şiddetle müracaatler yaptıklann dan nihayet bunların tahliyelerine karar verildi. Tahliye kararı üzerine, muhalif lerden bir kütle bunlar lehınde bir de nümayiş yaptı. Görülüyor ki Şamda muhalefet süratle büyümüş ve hükumeti şiddetli olduğu kadar şaşkınlığa da delâlet edecek bu tarzda tedbirler almağa kadar sevket miştir. Bu gerginlığin bugünlerde süratle artacağını gösterir alâmetler eksik değildir. Pek yakında Suriyede nasyonalistlerin iki büyük kütleye ayrıldıklannı ve bunların bir kısmının Fransaya taraftar diğerinin de bunlara aleyhtar olarak birbirlerile çarpışacaklarmı göreceğiz. Güneşin ilk golü Birinci devre golsüz bitmek üzereyken Güneşliler soldan anî bir akm yaptılar. Muradm çizgi üzerinden ortalayışını kapan Nıyazı önündeki muavini allattı ve köşeyi bulan bir şütle takımına ilk golü kazandırdı. Oyuna tekrar başlanmak üzere top ortaya gelir gelmez birinci devre I 0 Güneşin lehine bitti. îkinci devre Ikinci devreye» başlanınca Muhafız tak'mında, seyahat ve bir gün evvelki sıkı maçın yorgunluklan belireceğine, cidden takdire değer bir canlılık vardı. Bu hal rnaçın bir çeyrek müddetle mütemadiyen Güneş nısıf sahasında oynanmasına sebeb cldu. Muhafızgücünün golü Ali Rızanın gayretli oyunu Muhafızgücü akınlarının tesirli olmasına yardım etti ve Muhafızgücü güzel bir gol de yaptı. Sağaçığınm ortalayışını iyi takib eden Rıza, Cihadın çıkış yapmamak hatasmı, topu kafa ile kaleye sokmak suretile cezalandırdı. Bu gol vaziyeti beraberliğe çevirdiği için Güneşliler canlanmak lüzumunu hıssettiler. Devre ortasına kadar iki tarafın bu çok canlı oyunları maçı heyecanlı bir safhaya sevketti. 20 nci dakikada Muhafız kalesi muhakkak bir gol yemek tehlikesini müdafi Salıhin yaralanmak pahasile savuşturdu. Fakat dakikalar ilerledikçe ve dün hiç muvaffak olamıyan Murad Rebii ile yer deği|tirdikten sonra Güneşliler ağır basmağa başladılar. Galatasaray: 5 1 . Spor: 2 Galatasaray îstanbulspor İkinci küme lik maçları Güneşin ikinci golü 32 nci dakikada Fuadın bir dikkatsîzliği takımına ikinci gole mal oldu. Ibra himin verdiği bir geri pasmda topun falsolu gelışini ve rüzgân hesablamryan Muhafız kalecisi bir tarafa koşarken top diğer taraftan içeri girdi. Muhafızlılar vaziyeti kurtarmak için derhal akına giriştiler ve Güneş aleyhine bir frikik kazandıtar. Ahşı müsaid vaziyette yakalıyan Ali Rıza bu fırsatla takımına tekrar beraberliği temin edebilirdi; fakat yakından çektiği şüt çok havalandı. Dün Şeref stadında cynanan ikinci takımlan küme lik maçlan neticeleri şunlaHır: Millî küme maçlarında kulüblerin vaziyetleri Maç Beşiktaş Güneş Muhafızgücü Üçok Fenerbahçe Harbiye Alsancak Galatasaray 3 2 3 2 2 1 2 adedi Galib Berabere Mağlub Attığı gol Yediği gol Puvan 3 2 1 1 1 2 1 1 1 2 1 1 8 8 3 2 2 2 0 1 2 3 5 3 5 2 4 2 9 6 5 4 3 2 2 1 J pan Berlin Almanyada kış sporu ya iki sporcu. C. T. Güneşin üçüncü golü Oyunun son dakikalanna doğru Gü neş muhacimleri toplu bir akın yaptılar ve üçüncü gollerini de çıkardılar. Bu golü Fuadın oyuna müdahale etmek üzere öne fırlayıp boş bıraktığı kaleye Salâhaddin attı. Biraz sonra maç 3 1 Güneşlilerin lehine bitti. Muhafız takırr.ı dün evvelki güne nisbetle ve mağlub olmasına rağmen daha güzel oynadı. Hücum hattmın ten^ik edilmesi neticesinde Fenerbahçeden daha iyi clan Güneş müdafaasını hayli meşgul etti; bu hatta bılhassa Ali Rızanın faaliyeti göze çarptı. Müdafaa oyuncularınm hiç yorulmadan ve yerinde müdahaleleri iyi idi. Güneş takımı maçı haklı olarak kazandı. Fakat biz bu teşekkülden daha iyi bir cyun beklerdik. Topu alan oyunouların, rakıbini geçmeden pas vermemeğe az metmiş görünmeleri takım içinde umumî bir hastalık gibiydi. Merkez muavin Rıza •nuhacimlerini rasgele ve mütemadî ha vadan vuruşlarla beslemek gibi yanlış bir /ol tutturmuştu. Muhacim hathnda da Galatasaray Istanbul kros şampiyonu Dünkü kros şampiyonluğundan bir görünüş ile birinciliği kazanan Galatasaraylı İbrahim İstanbul kros şampiyonası dün sabah Topkapı Maltepe yolunda yapılmış ve bu yarışa muhtelif kulüblere mensub 58 atlet iştirak etmiştir. İzmit Akyeşil takımmm da müsabaka harici olarak iştirak ettiği bu koşuda ferd itibarile Ga latasaraydan İbrahim 23,31 1/10 ile birinci, gene Galatasaraydan Sokrat ikinci, Demirspordan Hüseyin üçüncü ol muşlardır. İzmit Akyeşiller ferd itıbari le ıkmci ve üçüncülüğü kazanmışlar dır. Takım itibarile de Galatasaraylılar 23 puvanla İstanbul kros şampiyonlu ğunu kazanmışlardır. 53 puvanla Kasımpaşa ikinci, 66 puvanla Güneş üçüncü olmuşlardır. Londra Londranın muhtelif semtlerınde hava hücumlarına karşı halkı Nevyork M. William Ruggles 25 senedenberi elektrik ampullerini tamüdafaa etmek uzere umumî sığnaklar mamile boş hale getırmeğe çahştığı halde, şimdiye kadar en muvaffak olduvapılmıştır. Resmimiz umumî sığnaklarğu zamanlarda ampullerde 500 milyar gaz molekülü kaldığmı tesbit etmiştir! dan birinin kapısmı gösteriyor.