20 Mayıs 1938 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 3

20 Mayıs 1938 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 3

20 Mayıs 1938 CUMHURlYET Hâdiseier arasında MACARİSTAN MEKTUBLARI: Kim kaybeder? Fransız İtalyan gerginliği Roma müzakerelerine bir türlii başlanamıyor Bu arada İtalyanın Franko'ya yeni yardımlarile siyaset âleminin karışmasından korkulmaktadır [Baştarafı 1 inci sahifede] İtalyanın Fransa tarafından Barselo na'ya esliha ve mühimmat vermek suretile ademi müdahale prensipini ihlâl etmekte olduğunu bahane ederek general Franko lehinde yeni bir müdahalede bulunmasından korkulmaktadır. îtalyanm böyle bir hareketi îngiliz îtalyan itilâflarını tehlikeye düşürecektir. Lord Pört'ün bu noktaya Kont Ciano'nun nazarı dikkatini celbetmiş, olduğu söylenmektedir. Ayni mehafil, Cenova nutkunun ve bu nutukta Fransanın Barselona'ya yardımda bulunmakta olduğu suretinde yapılan ithamların hedefi, Fransayı Moskova ile olan ittifakile îtalya ile yapılacak bir mukarenet arasında tahyir etmek olduğunu ilâve etmektedir. Diğer taraftan M. Henlein'in Londrayı ziyaretinin gayesi, îngiliz makamatını Çekoslovakyanın parçalanmasına mâni olmak için Çek Sovyet misakmın reddedilmesinin zarurî olduğuna ikna etmekti. İyi malumat almakta olan mehafil, M. Henlein'in İngilizleri Çek Sovyet misa kınm reddi hususunun zarurî olduğuna ikna edememiş olduğunu beyan etmektedir. Diğer taraftan ayni mehafil, Fransanın Cenova nutkunda kendisine karşı yapıl mış olan ithamları bilmemezlikten gelmeğe karar vermiş olduğunu ve bu ithamları asla hesaba katmıyarak Îtalya ile müzakerelerine devam etmekte bulunduğunu ilâve eylemektedir. (a.a.) T ürk Fransız dostluğu son günlerini yaşıyor. Karşısında tababetin kollannı kavuşurduğu ve kurtulması için, bütün ümidlerini ancak mucize denilen esrarbir kombinezona bağladığı bir hastaya benziyen bu dostluk önünde, artık, Türk diplomasisi, elim neticeyi ükun ve itidal içinde beklemek vaziretindedir; onu kurtarmak için, son ınngalardan ve oksijen balonlarından başka elinde birşey kalmamış giBu hasta kurtulmazsa kim kaybeder? Bizim öz Fransız topraklarında veya müstemlekelerinde bir santimlik sermayemiz ve istismar davamız yokur; Fransaya millî kültürümüzü ve dilimizi aşılamak için hiçbir manevî stilâ hareketine girişmiş değiliz; Fransızlann banndığı ülkelerin hiçbir parçasını müstemlekemiz haline sokmak veya mandamız altına almak isemiyoruz; velhasıl orada ne sermayemiz, ne istismarcı bir ticaret ve sanayiimiz, ne mektebimiz, ne de herhangi bir emperyalist emelimiz vardır. Bu can çekişen dostluk sahte se ve günün birinde kakırdayıverirse, omuzlanmızı silkerek: «Çanı cehenneme!» diyebiliriz. Fakat Fransa bunu söyliyemez. Onun bütün şarkta olduğu gibi Tiirkiyede de emperyalist emelleri ve açık menfaatleri vardır. îstismarcı malî politikasına devam etmek istiyen bankaları ve emperyalist emellerine alet olarak kullandığı Fransız kültüriinü yayan mektebleri hâlâ topraklarımızdadır. Bu dostluk yaşarsa biz o emellere müsamaha edecek değiliz. Antiemperyalist politikamız, her zaman, olanca şiddetile devam edecektir; fakat ayni derecede müşterek menfaatlerimiz için Fransa ile her türlii iş birliğini, dostumuz olmıyan milletlerinkine tercih edebilirdik. Bu dostlukla beraber, bütün o imkânlar da son nefesini verecektir. Kim kaybeder? Bizim kaybetmiyeceğimizi her Türk biliyor; hatta, kazanacağımızı söyliyenlerin artık hakları da olabilir. Daranyi kabinesi neden istifa etti ? Bu istifanın, birçok tarafları meçhul kalmasına rağmen, Macaristanda kuvvetlenen Nazi propagandasından ileri geldiği anlaşılıyor İHEM NALINA MIH1NA 19 mayıs bayramına dair, eçen yıl 19 mayıs günü, bu sütunda şöyle bir temennide bulunmuştum: 1 mayıs resmî bayram günlerine dahildir de 19 mayıs de ğildir. Avrupanın muhtelif memleketlerinde 1 mayıs amele bayramı, komünist bayramıdır. O gün, birçok memleketlerde kanlı hâdiseier olur. 1 mayısı resmî bayram addeden Sovyet Rusya ile ayni amele bayramını nasyonal sosyalist bayramına çevirerek resmileştiriveren Almanya müs tesna. Bizde 1 mayısın hiçbir mam yoktur; fakat garbdaki bayramları takı iden 1 mayısa bahar bayramı dedik; fakat bu bahar bayramı, eski Hıdırellez kadar bile halkı sarmıyor. 1 mayıs günü resmî dairelerden baska kimsenin bayrak asmayışı, bunun en büyük delilidir. Geçen yıl, 1 mayıs yerine 19 mayısı resmî bayram yapalım, demiştim. Bugün de, ayni temennide bulunuyorum. Atatürkün basardığı mucizenin başlangıç günü milî bayram olduğu gibi, resmî bayram da olmalıdır. * * * Şimdi senliklerde göze çarpan noksanara gelelim. Bunları yazmaktan maksadım, tenkidden ziyade şenliklerin daha iyi yapılmasını temine çalışmaktır. Malum ya, bu çeşid tezahürler, hiç kusursuz olmalıdır ki güzel ve muhteşem olsun. Netekim geçen sene, gene bu sütunda yaptığım bazı tenkidlerin nazarı itibara alındığını ve dlyı, o zaman işaret ettiğim noksanların düzeltildiğini memnuniyetle ördüm. Meselâ geçen sene karmakarışık boyda ve renkleri kararmıs bayraklardan şikâyet etmiştim. Bu sene bütün bayrakar ayni büyüklükte ve hepsi yepyeni ve tertemizdi. Yalnız mekteblere verilen ve alay sancaklarına benziyen yeni bayrakarın bir tarafı mekteblerin kendi renklerinde, diğer tarafı ise düz kırmızı idi. Bu düz kırmızı tarafta neden ay yıldız yok? Mademki ay yıldız konulmamış; o halde neden bayrağın iki tarafı da mektebin renginde değil? Taksim stadyomunda seyrettiğim jimnastik hareketlerinde kızlann bera berliği geçen senekinden daha iyi idi; erkek çocuklann beraberliği ise hayli aksıyordu. Demek ki bu sene erkekler iyi ve sıkı çahstınlmamış, ahenk temin edilememistir. Esasen kızlarımız, bu işi onur meselesi yaparak cıdden daha iyi çalışı« yor ve daha iyi muvaffak oluyorlar. Bu defa erkek arkadaşlarını adamakıllı geçtiler. Bravo kızlara! Geçid resmi geçen seneye nazaran daha muntazamdı, fakat çok daha güzel olabilirdi. Geçen yıl tenkid ettiğim kusurların çoğu düzeltilmişti amma gene bazı tashihi lâzım gelen noktalar var. Kızlann da erkeklerin de şâhıslar arasındaki merasim yürüyüsünde birlik ve benzerlik yoktu. Üç türlü yürüyüs göze çarpıyordu. Sert, orta ve yumuşak. Kız ve erkek bütün çocukları, dizlerini kırmadan dik ve sert yürümeğe ahstırmak lâzımdır.. Bu sene kızlar, umumiyetle çok gevşek yürüyorlardı. Erkek çocuklarda da ellerini bacaklarına yapıştırmak, dizlerini bük mek, çok kısa adımla yürümek, sağa bakışlarda başı ve vücudü çarpık tutmak, ayak uyduramamak gibi acemilikler vardı. Hatta bazı iimnastik öğretmenlerinde de mevcud olan bu kusurlar, yalnız mayıs içinde alelâcele ve az çahşılmasından ileri geliyor. Jimnastik öğretmenleri merasim yürüyüsünü kendileri iyice öğrenerek her jimnastik dersinde talebeyi beş dakika böyle yürütseler acemilik ve sunilik ortadan kalkar; bütün geçid resimlerinde talebe, bahriyelilerimiz gibi kolaylıkla mükemmel bir geçid yaparlar. Liselerin büyük talebesinden şenliğe iştirak edenler pek azdı. îş daha ziyade küçüklere kalmıştı. Buna, tnekteb mü dürleri asla müsamaha etmemelidirler. Genclik ve spor bayrammda, spor kulüblerimiz gene sönük bir şekilde temsil edildiler. Üniversiteden ise hiç eser yoktu. Üniversitemiz, zaten hiçbir spor teşekkülü olmıyan, beden terbiyesine ehemmiyet verniiyen bir müessese halini almıştır. Koca Universite, beyaz pantalon ve beyaz gömlek giymis yüz delikanlı ile olsun bu genclik bayramına istirak edemez miydi? Üniversite Rektörü Cemil Bilsel, Üniversite gencliğine biraz hareket vermelidir, Münev\'er genclik arasında sppr teskilâti yapmalıdır. Gelecek yıl 19 mayıs bay mında Universitelilerimizi de görmek is Ingilterenin tavassutu Londra, 19 Röyter ajansından: Lord Pört'ün dün Kont Ciano'yıı ziyareti münasebetile olan görüşmeler esnasında Fransız Italyan müzakeratını teshil etmek maksadile İngiltere hükumeti nin tasavvuratta bulunmasının takarrür etmiş olduğu ehemmiyetle kaydedilmekte dir. Bu sebebden dolayı Lord Pört'ün dünkü ziyaretinin Fransızlarla İtalyanlar aıasındaki müzakerelerin tesadüf etmekte olduğu müşkülât' bertaraf etmek hu susunda İngiltere hükumetinin beslemekte olduğu arzudan münbais olması muhte meldir. Yeni Macar kabinesi. Ön sırada soldan üçüncü zat Başvekil M. Imredi'dir ı Budapeşte, 17 mayıs propagandaya karşı kâfi derecede şiddetli Macaristanda son on gün için heyli geniş çalkantılı bir siyasî hayat başladı. Bu çalkantı neticesinde, Daıanyi hükumeti istifa etti ve onun yerine Doktor İmredi'nin riyasetinde bir kabine geldi. Daranyi hükumetinin istifa etmesi için ortada bir alâmet görünmüyordu. îstifadan daha iki gün evvel Dahiliye Nazın mühim beyanatta bulunarak hükumetin tahrikâtçılara arşı şiddetli tedbirler alacağını söylüyordu. Matbuat ve yahudi kanunlarını meciste müdafaa edip birini oradan geçiren ve ötekini de geçirmek üzere bulunan hüumetin birdenbire istifa etmesinin hakikî sebebleri anlaşılmış değildir. Anlaşılmış değildir, demek belki de pek doğru ol maz. Çünkü, başlıca sebeb, malumdur; fakat, kimse bu sebebin açıkça ifadesini istemedi ve onun için de >esrnî vaziyet vuzuhsuz kaldı. Ancak, bu vuzuhsuzluğa rağmen herkes biliyor ki: Daranyi hü kumetinin birdenbire istifasına sebeb olan kuvvet, Avusturyanın Almanyaya ilha kındanberi cereyan eden hâdiseier ve bu esnada Macaristanda günden güne kuv(•etini artırmış olan nasyonal sosyalizmin hükumete karşı almış olduğu tehdidkâr tavırdır. tedbirler almamakla muahaze etti ve bu tarzda tedbirler almak üzere gayet kısa bir mühlet vermek suretile hükumete karşı tehdidkâr bir vaziyet aldı. îşte, bu aralık ne olduysa oldu, Da ranyi istifa etmeği tercih eyledi. Lord Halifaks ın bir nutku Londra 19 (Hususî) Dün gece Lordlar kamarasında bir nutuk söyliyen Lord Halifaks umumiyetle îngilterenin haricî siyasetinden ve bilhassa Îngiliz Italyan münasebatından bahsederek Îtalya ile yapılan anlaşmanın sulha doğru atılmış büyük bir adım olduğunu söylemiş ve bu nevi hamlelere devamdan asla geri kalmıyacağını ilâve etmiştir. Nazır bu anlaşmaların her milletin iştirakine açık olduğunu ve inhisarî hiçbir emeli bulunmadığmı da kaydetmiştir. Lord Halifaks ayrıca Rusyadan başka bütün diğer Avrupa devletlerinin Îngiliz Italyan an laşmasma taraftar olduğunu da söylemiştir. italyanın kızgınhğımn sebebi nedir? Paris 19 İyi malumat almakta olan mehafile göre îtalyanın Fransaya karşı son zamanlarda takınmış olduğu haşin tavrın sebebi şudur: 1 Ispanyol hükumet kuvvetlerinin göstermekte oldukları anudane mukavemet, ki İtalyanlar böyle bir mukavemete intizar etmiyorlardı. 2 Duçe ile Führer'in Fransa ile îtalya arasmda bir itilâf akdinden evvel Fransız Sovyet ve Çek Sovyet misaklarının reddi neticesini istihsal etmek hususunda mutabık kalmış olmaları. ııtmııiMnıııııııılllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllHIIIUIlııııııımiMiııı Cenubî Amerikada' Japonlar Huşov'u işgal ettiler Nazi propagandası Ar jantinde Almanlar birçok teşkilât vapmışlar Buenos Ayres 19 Sosyalist meb uslardan Dikman'ın nazilerin Arjantin deki faahyetleri hakkındaki ifşaatı mü mesiller meclisinde büyük bir heyecan tevlid etmiştir. Dikman, nazilerin son zamanlarda Brezilyada yapmış olduklan tahrikâttan bahsetmiştir. Mumaileyh, icab eden ted birler ittihaz edilmediği takdirde Arjan tinin de ayni hâdiselere sahne olmak tehlikesine maruz kalacağını beyan eylemiştir. M. Dikman, Alman propaganda nezaretinm teşkilâtı ve bu nezaretin faali yet tarzı hakkında izahat vermiştir. Mumaileyh, nazilerin ecnebi memle ketlerde nüfuzlarını teshile matuf talimatı ihtiva eden mahrem bir risaleden çıkarılmış bazı fıkralar okumuştur. Bu risale, Almanyanm diplomasi mümessillerine gönderilmiştir. Hatib, Arjantindeki bü tün nazi propaganda teşkilâtını birer birer saymıştır. Bu teşkilât, Buenos Ayres merkezine tâbidir. Hatib bu merkezin adresini vermiş ve netice olarak nazilerin Arjantindeki tahrikâtı hakkında bir anket yapacak bir parlamento komisyonu tesi sisini istemiştir. Mümessiller meclisi, Dikman proje sini tetkik edilmek üzere bir encümene havale e^istir. (a.a.) SAFA Hatayda neler oluyor? [Baştarafı 1 inci sahifede] mazlum halkı Fransa tarafından teslih ve idare olunan eşkiya çetelerinin kanlı tehdidlerine de maruz bulunuyor. Seçim iptidalarında Fransa Beyruttan Hataya Taşnak serkerdelerinden yedi kişi getirmişti. Son iki üç gün zarfında bunlann adedi yüz yirmi yediyi geçmiştir. İçlerinde alelâcele ve mahsus surette ta Paristen getirilmiş adamlar vardır. Korku içinde bunalan Ermenilerin ağızlarmı bıçak açmıyor. Diğer eşkiya çeteleri de, Çerkese, bilhassa Eti (Alevî) Türklerine ve hatta Sünnî Türklere tevcih ve taslit olunmaktadırlar. Milletler Cemiyeti namına iş görmeğe gelmiş komisyon azaları bürolarında adeta hapis gibidirler. Eşkiyalık tertibatını bunlann gözlerinden saklamak için alınan tedbirlerin haddi hesabı yoktur. 150 bin Çinlinin imha edilmesi bekleniyor Şanghay 19 Çin eyalet kıtaatından 100.000 ilâ 150.000 kişi henüz Huşov dahilinde bulunmaktadır. Bu kuvvetlerin kurtarılması ümidi pek azdır. Şehrin Japonlar tarafından zaptı neticesinde bunlarm kâmilen imha edilmesi bek lenilmektedir. Huşov'un işgali itmam edildi Tokyo 19 Japonlar Huşov'un iş galini bugün öğle vakti itmam etmiş lerdir. Çin garnizonu cenubu şarkiye doğru ricat etmektedir. Japon kuvvetleri, Çinlilerin yolunu kesmeğe uğraş maktadırlar. Japonlar, Huşov'un 250 kilometre garbindeki Lunghai demir yolunun iki tarafında mevzilerini tahkim etmektedirler. Yerine gelen hükumet, ayni hrkanın, Macar Birliği ismini taşıyan merkez hüumet hrkasının malıdır ve kısmen de eski nazırlardan mürekkebdir. Daranyi hükumetinin başlamış olduğu bütün işleri bu hükumet de üzerine mal edinmiştir. Fakat, şu farkla ki yeni hükumet, tahrik mahiyetini haiz ve hususî teşkilâtlar sahibi olmağa mütemayil bütün fırkalara ve cemiyetlere ve bunlann tertib edecekeri hernevi toplantılara karşı gayet şiddetli tedbirler almağa karar vermiş bu unuyor. Yeni Başvekil doktor Imredi, beyanatında bazı şeyler söyledi ki dikkate bilhassa lâyıktır. Meselâ, «bu mem ekette kendisine karşı sadakat yemini edilecek bir tek insan vardır; o da Ma caristan Kralhk Naibidir! Ondan başka hiç kimseye sadakat yemini edilemez.» dedi. Bununla öğreniyoruz, öğreniyoruz değil, resmen ifade edildiğini görüyoruz Macaristan, herkesin itiraf ve tasdik ki Macaristanda «başkalarına» sadakat ettiği gibi, bugün gayet nazik ve gergin yemini edilmektedir. bir siyasî vaziyet içinde bulunuyor. Bu Diğer taraftan yeni hükumetin hazırvaziyeti iyi anlamak için, biraz geriye ladığı yepyeni bir kanun, yeminle, ya doğru bakmak faydalı olacaktır. hud buna benzer merbutiyet ifade eden *** merasim altmda cemiyetler tarafından aMacaristanda Nasyonal sosyalizm haza kaydedilmesini şiddetle menediyor. reketi çok ileri gitmiştir. Bunun bir sebeBu da nasyonal sosyalizmin günden güne bi, bu memlekette Macar halkının iktisabüyüyen tahnkâtçı ve mücadeleci ruhuna dî ıstırabı, ikinci sebebi Macar yahudilekarşı çevrilmiş bir tedbirdir. Bütün bunrinin Macaristanda en iyi iktisadî vaziyete sahib bulunmaları ve üçüncü sebebi de lardan anlaşılan şudur ki yeni Macar hüyüksek Macar aristokrasisinin, demokrat kumeti, nasyonal sosyalizmin son gün ve radikal yahudiliği iltizam eder bir ta lerde çok tehdidkâr bir şekil almış olan vır almalarıdır. Dördüncü bir sebeb de ileri hareketini durdurmak üzere tedbirAlman kültürünün Macaristanda oynadı ler almak için teşekkül etmiş bir hüku mettir. ğı nafiz roldür. Macaristanda köy, şehire nisbetle çok fakirdir. îktisadî sahada en temiz ve en refah verici işler yahudilerin ve şehirlilerin ellerinde toplanıyor. Köy mahsulleri ucuz, köyün genel ihtiyacları gittikçe yükselmeğe müteveccih, fakat köyde işsizlik fazla ve iş ücreti ucuzdur. Topraklar ya Macar aristokrasisinin, yahut da türedi yahudi burjuvaların elindedir. Bütün bu sebeblerden dolayı, Macarlar ve bilhassa yeni yetişen Macar gencliği iktisaden mustaribdir. Nasyonal sosyalizm bunlann kulaklarma sokulup diyor ki: «Her şey yahudilerle onların avuclarının içine düs müş asilzadelerin elinde toplanmış. Siz demokrasi isteyiniz ve bu demokrasi ya lancı değil, hakikî halk ve kütle demokrasisi olsun. İş istiyorsanız yahudileri atın, ellerindeki işler sizin olsun!» Bundan evvelki hükumet de bu ted birleri almağa muhalif değildi ve almağa çalışıyordu. Neden dolayı Daranyi bu yolda ileri gitmedi de istifayı tercih etti. Ayni fırkaya ve ayni fırkanın ayni prensiplerine istinad eden doktor Imredi ise neden dolayı daha mütecellidane tedbirler alıyor ve bunlann tatbikatında ne dereceye kadar muvaffak olacak? Îşte, şu sırada henüz esrarlı kalan noktalar bu suallerin cevablarıdır. Çin cephesi inhilâl etti Tokyo 19 Çinlilerin Huşov'un şi mali şarkisindeki cephelerinin şehrin Japonlar tarafından işgal edilmesi üzerine inhilâl etmiş olduğu söylenmektedir. Japon kıtaatmm Hanşuang ile Terşvang arasındaki büyük kanalı geçmiş oldukları tevid olunmaktadır. (a a.) Ispanya dahilî harbi Salamanka 19 Bir tebliğde yağ mur ve sise rağmen Frankist kıtaatm Teruel ve Akdeniz cephelerinde iler lemese devam etmekte olduklan bildirilmpktedir. Arşidük Otto nişanlandı Brüksel 19 Arşidük Otto dö Habsburg'un Lihtenstayn Prensesi Mari Terez'Ie ve Arşidükün kız kardeşi Arşidüses Adelaid'in Lihtenstavn hükümdarı Prensle nisanlanmıs oldukları haber ve rilmektpdir. M. Heryo Mısırdan döndü Paris 19 (Hususî) Mısırda yeni bir Fransız lisesinin küşad merasiminde bulunmak üzere Kahireye giden meb'usan meclisi reisi M. Heryo bugün Marsilvaya dönmüştür. M. Heryo, gazetecilere beyanatta bulunarak Akdenizin eskisi gibi sakin bir deniz olmadığım, birçok memleketlerin orada büyük bir faaliyet sarfetmekte olduğunu, Fransanın müteyakkız bu lunması lâzım geldiğini söylemiştir. Yirminci medeniyet asrında medenî Fransa namına irtikâb olunmakta olan bu gayriinsanî ve açıktan açığa vahşi hareketlere karşı hükumetimizin tutacağı ciddî ve müessir hareket tarzına bütün millet ve memleketin sabırsızlıkla intizar Devlet Havayolları tarifesin ettiğini söylemeğe hacet bile yoktur. Hatayda halkın can emniyeti seçim yolsuzde tenzilât yapıldı luklannın ıslahından daha müstacel bir Ankara 19 (Telefonla) Devlet Ha mahiyet almıştır. Son haberlerin ifşa ettivayolları tarifesinde tenzilât yapılmışği fecaate göre sözün kısası budur. tır. Eski tarifede İstanbuldan AnkaraHükumetimiz nota mı verdi? va gidip gelme bileti on bes gün için muteberdi. Bu müddet şimdi bir aya Antakya 18 Anadolu Ajansının huçıkarılmış, fiat da 36 liradan 32 liraya susî muhabiri bildiriyor: indirilmiştir. Dünkü posta ile buraya gelen Şamda Diğer hatlarm fiatları şu şekilde tesmünteşir Elkabes gazetesinin Ankaradan bit edilmiştir: Ankara İstanbul yalnız gidiş: 22 lira alarak neşrettiği bir kabere göre Türkiye Ankara İzmir 32 lira. Ankara Ada hükumeti Hatayda seçim etrafında yapına 30 lira. İstanbul Adana 35 lira, İs lan yolsuzluklar ve Türklere karşı tat tanbul İzmir 33 lira, İzmir Adana bik edilen tazyik ve tethiş hareketi hak 34 lira. kında Milletler Cemiyetine ve Fransız Gidis. geliş fiatları şudur: Ankara hükumetine birer nota vermiştir. îzmir 46, Ankara Adana 43,5. İstan Şakiler nasıl himaye ediliyor? bul Adana 50.5. İstanbul İzmir 47,40 İzmir Adana 48,80 liradır. Antakya 18 Anadolu Ajansının hususî muhabiri bildiriyor: Bir îtalyan tayyaresi Dün Reyhaniyede Türkleri yaralıyanTunusa indi Tunus 19 Dört kişiden ibaret mü ların elebaşısı Haydar Hasan Misto hürettebatile Katana'dan Trablusgarba kumet tarafından Reyhaniyeden uzak gitmekte olan bir îtalyan askerî tayyare lastırılmak için İskenderuna gönderilmişsi, Motörüne arız olan bir sakatlık dola tir. Haydar, geçenlerde pazar yerinde yısile cenubî Tunusta kâin ve uculmas silâh attığı için tevkif edildiği zaman İttihadı Vatanî kartını göstererek serbest bımemnu olan Şemakta karava inmiştir. Tavyarede ne silâh ve ne de fotoğra rakılmıştı. O zamandanberi de Orhanialeti vardı. Tayvareye kumanda etmek yede tahrik ve tazyiklerine devam etmiş ote olan zabitin bu yere inmesi hakkında lan Haydarın şimdi Iskenderunda nası bir hattı hareket takib edeceği belli de KastelBenito tayyare meydanına ma ğildir. lumat vermesine tnüsaade edilmiştir. Yahudiler yeni hükumetten memnun görünüyorlar. Bu memnuniyet Yahudi matbuatınm bu meselelere tahsis ettikleri makalelerin hemen her satınnda göze çarpar. Ancak, Yahudileri memnun eden sartlarm Macarları memnun edebileceği çok şüpheli olduğu gibi bu memnuniyet Macaristanda hüküm süren nasyonal sosÇoktanberi devam eden bu propagan yalizm hareketinin mukabil hücumlara da, Avusturyanın ilhakındanberi büsbü tesebbüs etmesini intac edecektir. tün ileri gitti. Daranyi hükumeti buna Hulâsa, Macaristanın dahilî siyaset mâni olmak için bir taraftan memlekette vaziyeti pek nazik bir safhaya girmiştir geniş bir iktisadî faaliyet uyandırmak, Bundan dolayı Macarlar, hiç renk verdiğer taraftan da Yahudilere karşı ted meksizin haricî siyasette kendilerini Italbirler almak üzere büyük bir program yaya müdafaa ettirecek bir siyaset çares hazırladı ve işe başladı. Bu programın aramakla mesgul görünüyorlar. Bununla iktisadî tarafını tatbik vazifesini de ev beraber Budapeste'nin ecnebi siyase1 velce İktısad Nazın olan bugünkü Baş muhiti doktor Imredi'nin şahsî büyük mevekil, doktor Imredi üzerine aldı. Fa ziyetlerine rağmen Macaristanı bu müş kat, bütün bunlara rağmen propaganda kül vaziyetten kolaylıkla kurtarabilece durmadı, Macar nasyonal sosyalizmi hü ğine kani değildirler. Hatta onun vakm kumete karşı vaziyet almaktan hâli kaî bir muvaffakiyetsizliğe mahkum olduğu madı. Buna mukabil de gerek Yahudi nu söyliyenler bile vardır. ler, gerek aristokratlar hükumete karşı * * söylenmeğe basladılar. Yahudiler, elle rindeki işlerin ve kuvvetlerin kaybolması tehlikesini gördüler; aristokratlar, nas Fransız Başvekili Daladyeyonal sosyalizmin körüklediği demokras nin bir tekzibi hareketile kendilerinin ve topraklarının Paris 19 (Hususî) Başvekil M. Damuhatarada bulunduğunu anladılar. Bu ladye bugün bir nutuk irad ederek suretle Daranyi hükumeti iki ateş ara Fransada seferberlik ilân edildiğine ve sında kaldı. Geçen hafta, âyan azasm yabancı bir devlet tarafından Fransaya dan büyük bir ?rup, bir içtima tertib ett bir ültimatom verildiğine dair deveran ve bunda hükumeti, nasyonal sosyalist eden şayiaları tekzib etmiştir. teriz. Kızılayın tertib ettiği gece eğlenceleri Kızılayın Şişli şubesi 21 mayıs 938| gecesi için Beyoğlunda Maksim salon J larmda büyük gece eğlenceleri tertibj etmiştir. Ötedenberi mükemmeliyetij için çalışılmakta olan bu toplantınınj her halde muvaffak olacağı ve iştiral edenlerin parlak bir gece geçirecekler muhakkaktır.