20 Mayıs 1938 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 5

20 Mayıs 1938 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 5

20 Mayıs 1938 CUMHURİYET Ilim ve Cemiyet: 2 tktısadî hareketler Sanayiin ham maddesi meselesi TARİHTEN BİR SAHÎFE: Ilmin iki cephesi Yazan; Prof. SAL1H MURAD Imparator Maksimiliyen Napolyonun hafidi miydi Tesadüfen ele geçen İkinci Napolyon'un bir mektubu karanlık kalan bir noktayı aydınlatıyor PENCERESİNDEN Henüz Daha azıda hiçbir fayda uğrunda olmıyarak kaideyi feda etmek gafleti en büyük muharrirlerin de yazılarında görülür. Benim kanaatime göre son altı asır içinde ün alan Türk şairlerinin en iyi okumuşlarından, en çok bilgi sahibi olanlanndan biri, belki de birincisi bulunan Zıya Paşamn bile: «vaktaki filân geldikte» gibi ibareler kullandığı, Namık Kemalin ise matbuul'endam terkibini caiz görmek yüzünden pek acı tenkidlere uğradığı meşhurdur. Genel ithalât rejimi hakkındaki 7005 sayılı kararnamenin ikinci maddesi hü Geçen makalemdeki fikirleri hulâsa Binaenaleyh ilmî hareketin tetkike şa kümlerini değiştirerek sanayiin ham madedersek şu neticeye varırız: İlim, beşerin yan iki cephesi var. Bir ilim adamı sıfa desini teşkil eden on kalem maddeyi tahamlelerinden biridir. Cemiyetin doğma tile her ferd bunların birile fakat cemiye kasa tâbi tutan kararnamenin doğurduğu Güzel eserler amatörü Ceyms Henri sile doğmuştur. Ve batmasile ölecektir. tin azalarından biri olmak sıfatile diğerile bazı müşküller ve vaziyetlerden sanayıci Duven isminde meşhur bir Ingilizin, son Hatta beşer tarihinden aldığımız derslere alâkadardır. Bunlardan birincisi tabiat ler müşteki bulunmaktadırlar. Günler zamanlarda neşrettiği hatırat, Amerikada göre ilmin fayda mihrakı beşerin değişen kuvvetlerini anlamak, bu kuvvet ve kud denberi Sanayi Birliğinde yapılan toplan büyük bir alâka ve dedikodu uyandırmışmaddî ve fikrî ihtiyaclarında yatar. Bina retlere aid kanunlan bulup çıkarmaktır. ılann mevzuu hep budur. tır. enaleyh ilmî terakkilerin ana hatlan, il İkincisi de bu kanunlan cetniyetin refah Bu hatıratta neşredilen vesikalar ara Sanayiciler bugünkü vaziyetin değiş min içinden doğmuş olduğu cemiyet ve ve saadetine tevcih edip onlardan hakkile smda en mühimmi, Napolyon Bonapartın mesini zarurî görüyorlar. Fakat nasıi? içinde yaşadığı kâinat tarafından çizilir. istifade etmektir. lkinci harekette esas ilBunlar, bu gibi yanlışlar bilgisizlik Hükumetin ortaya koyduğu takas şekli oğlu tarafından, Meksika Imparatoru Kâinatın geçirdiği safhalara aid zaman mi cemiyetten ayırmayıp ilim meselelerini ten değil, dikkatsizlikten ileri gelir. Okuzarurî sayılabilecek bir icabın neticesi Maksimilyen'e gönderilen bir mektub ve mekânm genişliği gözönüne getirilirse cemiyet diline çevirmektir. Birincisinde yucularımdan bir liseli, şüphe yok ki pek dur. insan bu kâinatta bir cırımdan ibarettir. ferdiyet, milliyet, din ve etiket meseleleri lduğuna göre bunun değişmesi mevzuu genc olduğundan, bu mevzuda çok titiz Malum olduğu üzere, eski Avusturya İnsan kâinat işine kendi kendine sokul düsünülmezse de ikincisinde bunlar zaru bahsolamaz. Buna sanayiciler de kani ve İkinci Napolyon İmparator davranıyor ve bana yolladığı mektubda araftardırlar. Fakat ana prensipten fe Macaristan Imparatoru Fransuva Jomuş bir parazit gibidir. Bu yüce kâinatın ridir. Maksimiliyen kudretli bir kalemdaşımızın bilmem hangi dakârhk yapmadan teferrutta, meselâ zef'in biraderi olan Habsburg Prensi seyri içinde onun yaptığı işlerin küçüklüğü Ilmin bu iki cephesinden birincisi ilmî Maksimilyen'i, birçok müverrihler, Eg çok korkacağı için, bu kutunun benden yazısında tesadüf ettiği «henüz daha vaaşikârdır. Bir müneccim gibi insan da bir hareketin dahilî münasebetlerile alâkadar akasın işleme ve karşılanma tarzı üze lon'un oğlu olarak gösterirler. Şimdi, C. sana hediye edildığini herhalde senden kit var» şeklindeki bir ibareyi dile dolaseyirciden ibarettir. dır, yani cemiyet bakımından mücerred inde bir değişme yapmak ve bazı for H. Duven'in neşrettiği vesika, Sönbun'da gizliyecektir. yarak böyle bir tasarrufun doğru olup olTabiat karşısında insan âciz bir mah dir. İkincisi ilmin haricî münasebetlerile müllerle ham madde ithalini kolaylaştır mahpus Eglon ile Meksikada kurşuna diMaamafih, bu kutunun bir vakit benim madığını soruyor. luk olmakla beraber kendi âleminden u yani ayrı bulunduğu cemiyetle olan bağ mak imkânının pekâlâ bulunabileceği ka zilen Maksimilyen'in çifte facia teşkil e malım olduğunu ve sana en yüksek ikti Söylediğim gibi yazıda gaflet, her muzaklaşan nebulalar, hilkat meseleleri gibi lan ve köklerile alâkadardır. Birincisi naati vardır. Bugün tesadüf edilen müş den hayatlarını, bir başka cepheden ten dar mevküni verebileceğini, yirmi yaşına harririn başma gelen musibetlerdendir. bir takım biiyük meselelere karışır. Bu, dar manasile ilmin dahilî vasıflarile, ikin külâtı şöyle hulâsa etmek kabildir: vir etmektedir. girdiğin zaman sana söylemeğe, dostla Gönül, bilhassa edib olanlarımızın, böyle 1 Kararnamenin zikrettiği on ka insanın başlıca işidir. Bu, insanın tabiat cisi sosyolojik hassaiarile alâkadardır. Hatırat sahibi Ceyms Henri, henüz rımdan ikisini memur ettim. Umid ederim musibetlerden uzak kalmasını ister. Lâteki mücadelelerine aid olan tarih sahi Maksadımızı bir iki misalle izah ede em maddeyi haricden ithal etmek bizim genc bir talebe iken, bir gün, antika me ki bu kısa haber, bu kutuyu kırıp içinden cin o gafleti cehle hamletmek haksızlık felerini işgal eder. Bunlar insanların bul lim. Newton kanunlan mihaniğin ve bi için bir mecburiyettir. Fakat bunun takas raklısı olan babasmın, antikacıdan satın bu mektubu bulmana kâfi gelecek dere ır. Örnek olarak gösterdiğim Ziya Paşa dukları düsturlar ve kanunlardır. Gerçi naenaleyh müspet ilimlerin demirbaş ka yolile ithali bugünkü şerait içinde müş aldığı kıymettar bir kutuyu elinde evirip cede merakını tahrik edecektir. vaktaki) tabirinden sonra (geldikte) değişen kâinat kendi kendine değişmek nunlarıdır. Nevvton bir Ingilizdi. Dün küldür. çevirirken nasılsa düşürüp kırmıştı. BabaKafamda artık kuvvet kalmadı. Yal elimesinin kullanılamıyacağını herkesten teyse de bunlara aid kanunlan bulup çı yanın en yüksek ilim adamlarından biri 2 Bu şekilde ihracatın doğurduğu sının, bu gibi eşyaya çok ehemmiyet ver nız, bu işin bir hasenat meleğinin eline yi bildiği gibi Namık Kemal de farisî bir karmak ve bu kanunlan tatbik etmek in ve belki de en büyüğü olduğu gibi o de prim farkları ve muamele vergisinin da diğini bildiği için, kırdığı kutuyu derhal düşmesine ve senin, hakkını almana dua elimeye arabca harf tarif eklenemiyecesana düşer. Binaenaleyh bulup çıkardığı recede dine sarılmış bir adamdı. New ıilî sanayie yüklediği mükellefiyetler ne tamire teşebbüs etmiş ve yere düştüğü zaedebiliyorum. Elimden, başka birşey gel ini bilmez değildi. Fakat gafil davranıp şeyler kendi kendine çıkanlmış şeyler ol ton'u iyi tamyanlar dine aid eserlerinin icesi olarak haricden gelen mamul mad man ayrılan bir parçayı yapıştıracağı sıu meşhur yanlışlan kalemlerine lâyık miyor.» mayıp öniine konmuş olan şeylerin izah ilmî eserlerinden az olmadığını bilirler. delerin dahilde imal edilenlere nazaran rada, bu ayrılan parça ile kutunun asıl Can çekişen baban görmüşlerdir. ve daha doğrusu tarifidir. Şunu unutma Bu kanunlar ister bir İngiliz ve isterse adeta bir himayeye mazhar olması ve da cidarı arasında, el yazısı bir mektub bulNapolyon II Hakikati şöylece tesbit ettikten sonra malıyız ki insan ve ilim, yüce kâinatta bir Japon tarafından bulunmuş olsun bir ha ucuza girebilmesi gibi garib bir vazi muştu. Hatırat sahibi Ceyms Henri, bu mek liseli okuyucuma cevab vereyim: (Henüz •ayn ayrı varlıklar olmakla beraber bir Türk, bir Rus veya bir ingiliz âlimi tayet hasıl olmaktadır. Ceyms Henri, tarihe çok meraklı oldu tubun derhal bir suretini çıkarıp aslını ge daha vakit var) ibaresi, temiz dil bakıbirinden pek de tecrid edilmiş şeyler de rafından ayni derecede hürmetle yad ve 3 Bu takdirde bir kısım sanayiin ğu için bu mektubu büyük bir sevincle o ne yerine koyduğunu ve kutuyu güzelce mından yanlıştır, çünkü tafdil, istizade, ğildir. kabul edilir. Einstein'ı eemiyet daha ziharicî rekabet ve ham madde tedarik ede kumağa başlamıştır. Napolyon'un oğlun tamir ederek eski haline getirdiğini ve o tezyid ve tevkit edatı olan daha ile hasr İnsan içtimaî bir mahluk olup kendi yade bir Musevî âlimi olarak tanımıştır. memek neticesi olarak tatili faaliyet etmedan Imparator Maksimilyen'e yazıldığı günden sonra, zamanının mühim bir kıs »e istidrak edatı olup bir yandan yenilik, kendine çalışan bir makine değildir. Ken Onun bulmu$ olduğu nazariyeler yalnız i ihtimali ortaya çıkmaktadır. Bu vaziyet anlaşılan mektubda şöyle deniliyordu: mını bu esran çözmeğe hasrettiğini anlatı >ir yandan da tevkit ifade eden henüzün di cinsinden olan mahluklarla daima te bir Musevî âlimin değil bir islâm veya karşısında sanayicilerin şu endişelerini «Sevgili oğlum, yor. 'anyana gelmesi manasızdır. mas halindedir. Ana ve babasından ne bir hıristiyan âlimi elinde ayni şiddetle haklı görmemek mümkün degildir. Her «Ben, senin talihsiz baban, bu dünyaTetkikah neticesinde, Arşidüşes Sofi Söylemeğe hacet yoktur ki daha tevkit tevarüs ederse etsin, içinde yaşadığı ce müdafaa edilir. îşte bunlar ilmin birinci cephesine aiddir. Bunların buldukları ka halde bu çok ehemmiyetli noktaya bir ya adım attığm sırada, dünyadan ayni ile Arşidük Fransuva'nm oğlu olduğu ıdatı olarak kullanıldığı vakit henüz, miyetin bir takım karışık içtimaî ve fikrî mağa hazırlanıyorum. însan kuvvetinde söylenen Maksimilyen'in, 6 temmuz ıl'an ve hâlâ tabirlerinin yerini tutar. Mehareketlerile karşılaşır ve bu hareketlere nunlan cemiyet işlerine çevirmek ilmin çare bulunacaktır. • F. G. bir iblis olan o Meternih, benim fazla 1832 de, yani, o zaman 21 yaşında bu • elâ henüz gelmedi denmekten ne anlaşııkinci cephesidir. Faraday bir İngiliz âliayak uydurmağa mecburdur. ömrüm kalmadığını anladı. Benim deli lunan Eglon'un ölümünden ancak on aUı ırsa daha gelmedi sözünden de o anlaşıBir devrin hâkim kafalan ilmî hareke miydi. Elektro manyetiğe aid keşfi dünliklerim onun maksadlanna hizmet etti. gün evvel dünyaya geldiğini meydana yanm her tarafında kullanılan dinamolır. Şunu da hemen ilâve edelim ki: «Dati hususî meselelerde mihraklaştırır ve baHerşeyi bildiği gibi, senin doğumuna aid koyarak, bu çocuğun, hakikaten Eglon'un ha şimdi geldi» yerinde :«Henüz şimdi zı cihetlerdeki araştırmalara ehemmiyet nun esasını teşkil eder. Bütün elektrik âolan sırra da vâkıf bulunmasından kor oğlu olduğuna kanaat getirmiştir. eldi» denilemez. Çünkü (daha şimdi verir. Bir Newton ve bir Einstein'in sür lemi buna dayanır. Edison Amerikalı bir cuyorum. Mektubda, anasının; Maksimilyen'i geldi) sözündeki daha yalnız tevkit ifadükleri sapanların cemiyet tarlalarında muhteri idi. Yalnız bunun keşifleri üze [Başmakaleden devam] Bu mektubu yazmaktan maksadım, se karnmda taşımış olmağı bir zül saydığı de etmez, tekid de ifade eder. Halbuki açtıkları yollar kendilerinden sonraki ne rinde bütün dünyanın yatırdığı sermaye Diğer yanlış fikir guya Bulgaristana ni, ona karşı ikaz etmektir. Ümid ederim söylendiğine göre, bu ananın, Habsburgsillerin dikkat nazarlarını çekmekten ge 3 milyar İngiliz lirasını geçer. Faraday'ın (henüz) de tekid manası yoktur. karşı diğer Balkanlı memleketler muhte ki, bu mektub, eline, kendi fikrinle hare larla Napolyon arasındaki sülâle münari kalmamıştır. Sonunda bu keşifler ihtı keşifleri üzerinde batan sermayeler ise Şu takdirde daha ile henüzün yalnız riz davranıyorlarmış da yalnız Yugoslav ket etmek imkânına sahib olduğun bir za feretile yakmdan alâkadar bir Avustursas ve teknik işlerindeki tekâmiillere yol bunun birkaç mislidir. îşte bu da il yanyana gelmemelerine değil, nerede kulya Bulgaristanı Balkanlı memleketlerden man geçecektir. ya Prensesi olduğu anlaşılıyor. Maksimilaçar. Bu yol da yalnız ilmî hareketin de min ikinci cephesi. anılabileceklerine de dikkat edilmek gebir cüz yapacak veçhile ona karşı dostane Annen sana hiç birşey söylemiyecektir. ven'in, imparatorluk verilmek bahanesile ğil eve ve cemiyete hizmet yoludur. Bu rektir. Bu gereği yerine getirmek için de muameleler gösterilmesini istiyormuş. Yeryüzünde yaşamış en büyük insanın Meksikaya, ölüme sevkedilmesi de bu tesirin çoğu şuursuz olmakla beraber 18 [*] Profesör Salih Muradın ilk makalesi mayıs tarihli nüshamızda intişar etmiş Bulgaristana karşı muamelelerin hep dos torunu ve hakikî varisi olan bir çocuğu suretle izah edilmiş bulunuyor. Onun öiü henüzün ancak, hemen mukabili olduğumevcudiyeti inkâr edilemez. tir. tane bir yolda yürütülmek istenildiği doğ karnmda taşımış olmağı ayıb telâkki edi mü, hem dünyaya gelişindeki esrarın ifşa nu, bazan dahanın, hâlânın, el'anın yerirudur. Fakat yalnız veya daha ziyade yor. Bir gün gelecek, mukadderatına sa edilmesi ihtimalini ebediyen ortadan kal ni tuttuğunu, dahanm da tevkit ifade ettiği vakit henüz, hâlâ, el'an demek olduYugoslavya tarafından değil, diğer bü iıb olacaksın. dırmış, hem d« evlâdı olmadığı için Nağunu unutmamak lâzımdır. tün Balkanhlar da beraber olarak hepsi Bir gün gelecek, Fransa, en büyük ev polyon sülâlesi tamamen sönmüş olacak Münasebet gördüğüm için bir noktayı tarafından. Elbette Bulgaristan Balkan âdının hakikî varisini, hükumeti idare et tı. da hatırlatayım: Daha altı ay var ve alb lardan bir cüzdür ve elbette onun Bal mek üzere çağıracaktır. O gün gelince, Lâkin, tarihin muammalarından biri okanhlar arasındaki Antant mevküni al sen, nesebini haykırarak ilân etmelisin. larak kalan bu macera, Ceyms Henri'nin, ay daha var gibi ıbarelerdeki dahalar çok ması lâzımdır. Daha ilk gününden itibaÇünkü, iki baştan, imparator kanı ta aslını bulduğu mektuba rağmen gene mu farklıdır. Çünkü birincide tevkit, ikincide ren Bulgaristan için antantın kapısı ardı şıyorsun. ammahktan kurtulamamıştır. Zira, hatı tezyid ifade eder. Henüzde «henüz bana kadar açık tutulmuştur ve hâlâ da öy Bu mücevher kutusunu annene gönde rat sahibinin babası, mektub hâdisesinden sıldı» sözünde yenilik, henüz gelmedi, edir. Akli selim sahibi bir millet olarak riyorum ve son dilek olarak, kendisinden, tamamen bıhaber olduğu için çekmeceyi sözünde tevkit gösterir. Fakat henüz gelBulgaristan zaten Balkan Antantı aley bu kutuyu saklamasını, erkek denecek va satmıştır, Ceyms bir çok aradıktan sonra, di, yerinde «daha geldi» demek gülünc hinde herhangi bir oyuna girmez. Bilâkis şa geldiğin zaman sana vermesini rica bu kıymettar çekmeceyi Brükselde tekrar olur. Bulgaristan diğer Balkanlı komşularile edivorum. Bahsin daha fazla söze tahammülü olele geçirmişse de, mahud mektubun ve hoş geçinmek kararında olduğunun her madığı icin susuyorum. Annen. rinde vpllpr estı'Şini sörmü«tür. zaman ve her vesile ile delillerini veriyor. M. TURMAN TAN Bu hoş geçinme kararının arkasında antanta iltihak merhalesi vardır ki bunun da Sofya 19 Türk Hamidiye kruva 500 Alman seyyahı geliyor ergeç tahakkuk edeceğinden bütün Balzö'rü zabitanile zabit namzedleri, dün Bugün Mudanyaya beş yüz Alman kanhlar emindirler. [Bastara.1i 1 inci sahifede] Varna şehrini ziyaret etmişlerdir. Ha Sofyada ilk tevakkuf eden devlet ada günü pencerelerinde tenvirat yapmalanna midiyenin bir müfrezesi, başta mızıka seyyahı gidecektir. Bunlan karşılamak mı Türk Başbakanı Celâl Bayar olmadı. nezaret edecektir. olduğu halde meçhul askerin mezanna üzere Belediye Turizm şubesi memur ları dün Mudanyaya gitmişlerdir. SeyOndan önce Stoyadinoviç de orada dur3 Alman Nazi kıt'alan gibi motör giderek bir celenk koymuştur. Edirne tstanbul bisiklet müsabakasına giren müsabıklar du ve İsmet İnönü de bizzat Bulgar hü lü kıt'alar ihdas edilecektir. Akşam Varna Belediye reisi Müsta yahlar oradan Bursaya giderek Ulu Köprü üzerinden geçerken kof, Türk misafirlere bir ziyafet ver dağa da çıkacaklar ve yarın şehrimize kumeti tarafından Sofyada alıkonuldu. Çiftçi fırkası reisinin bir nutku Prag 19 Çiftçi fırkası reisi M. Ru miştir. geleceklerdir. Edirne 19 (Telefonla) İstanbulla güreşçiye birden meydan okuduğunu Sofyadan Balkanlı hangi devlet adamı Bu akşam Sofyadaki Türkiye sefir Edirne arasında yapılan bisiklet müsa ve kendilerile ayni günde karşılaşmağa geçerse Bulgar hükumeti ya hududa ko dolf Beran, intihab münasebetile yapılan şarak, ya istasyonda bekliyerek samimi bir toplantıda söylediği bir nutukta şöyle Berker bir ziyafet verecek ve buna Habakası muvaffakiyetli bir şekilde neti hazır olduğunu 3'azmıştık. midiye kruvazörü zabitanı ile Varnadacelenmiştir. Amerikalı güreşci Şerman dün mat yetinin en ileri derecelerini gösteriyor. demiştir: ki hükmet erkânı iştirak edecektir. Yarışı Ankaradan Eyüb 8 saat 24 da baamıza müracaat ederek şunlan söv Binaenaleyh haricî efkârın Balkanlarda « Bir takım hatalar irtikâb ettik. Hamidiye, Varnadan cuma günü ayrıkika 15 saniyede bitirmek suretile bi ledi: Bulgaristana nankör bir rol vermesi asla Vazifemiz, Alman vahdetine mukabil lacaktır. (a.a.) rinci gelmiştir. Eskişehirden Halil 8,43 « Tekirdağlının teklifini biraz garib yerinde degildir. Biz vaziyeti açık görü Çek vahdetini çıkarmaktır. Slovaklarla saatte ikinci, İstanbuldan Lâmbo 8,50 İki hademe mahkemeye buluyorum. Hüseyin Pehlivan güreş yor ve hesablarımızı da bütün bir ciddi birleşmeli ve fırkalarımız arasında vahdeŞirketimizin 30 mart 1938 tarihinde saatte üçüncü, Kocaelinden İbrahim mek isterse yalnız benimle karşılaşsm. yetle ona göre yapmış bulunuyoruz. verildi ti temin etmeliyiz. Komünistlerle hiçbir 8,57 de dördüncü. İzmirden Bayram ve fevkalâde olarak toplanan hissedarlar Esasen ben de bunun için Türkiyede Yakın şarkta sulhun muhafazasmı 3a uzlaşma yapmıyacağız. Fakat Alman Zeytinburnunda 52 nci ilkmekteb Edirneden Cahid de beşinci olmuşlar kalıyorum ve hazırlanıyorum. Her hal ye edinmiş olan Balkan Antantı Balkan lanmızla ve ekalliyetlerimizle namuskâ deki yoksul çocuklara 23 nisanda dağı umumî heyetince dahilî nizamnamemidır. zin altmcı maddesi hükmüne tevfikan de Hüseynin beni yenemiyeceğine e lı bir millet olan Bulgaristanı kendisinrane ve şeciane anlaşmamız lâzımdır. tılan kunduralardan 19 çift artmış ve Sporcular cumartesi günü buradan sermayenin ikinci rub'unun hissedar minim.> den haric bir unsur sayamaz ve saymıyor. Haricî siyaset sahasında Almanya, P o bu artan kunduralar mektebde hıfze saat altıda hareket edecektir. İki saat İşte hakikat budur. Faraziye şeklinde lonya ve Macaristanla anlaşmamız ve ay dilmişti. Fakat evvelki gece mekteb lardan tahsiline karar verilmiştir. kadar Lüleburgazda kaldıktan sonra v İttihaz olunan bu karara tevfikan saOtomobilîe devri âlem İstap 'ila gideceklerdir. dahi olsa Bulgaristanı Balkanlarda guya ni zamanda İngiltere ve Fransaya sadık kapısı ve dolablar kırılmak suretile lî kundura ve mekteb müdürünün fotoğ yın hissedarlarımızm sahib bulunduk kara bir istifham noktası gibi göstermek kalmamız icab eder. Italya ile mukarenet seyahati yapılacak raf makinesi ve bazı eşyalar çalmmıştır ları beher hisse senedi için ödenmemiş Beynelmilel turing kulübü, otomobilîe istiyen bazı yanlış fikirler nerede, Gene tesis etmemiz, Portekizle normal müna Polisin yaptığı tahkikat sonunda sir sermayeden ikinci rub'unun mukabili bir devri âlem seyahati tertib etmiştir ral Mariç'in Ankarada temsil ettiği yük sebetler vücude getirmemiz ve Franko katin dahilden yapıldığı kanaatine va olan beş lirayı işbu ilân tarihinden itinezdine bir mümessil göndermemiz icab rılmış ve mekteb hademelerinden Me memleketimizden geçe sek ve şamil sulh maksadı nerede? baren 30 haziran 1938 tarihine kadar .Akyeşil: 1 îdman Yurdu: 0 Teşrinievvelde gidecek olan bu seyahat Dost ve müttefik Yugoslavyanm mü eder.» rek Suriyeye diha ve Hayriye isminde iki kadını ya Ankarada Türkiye İş ve Ziraat Ban İzmit 19 (Telefonla) Öğleden ev kafilesi hakkında İktısad Vekâletinden dafaa kuvvetleri nâzım ve hâkimi sayın kalamıştır. Çiftçi fırkası, M. Hodza'nm fırkası kalan merkez müdürlüklerine ve yahut vel binlerce seyirci önünde kız ve erkek alâkadar vilâyetlere bir tamim gönde General Mariç'in şahsında bütün YuMediha ve Hayriye dün birinci sulh talebenin yaptıkları muvaffakiyetli rilmiştir. Bu tamimde. seyahat kafilesi goslav rnilletini selâmlamakla bahtiyarız. dır.» cezada, «biz çalmadık, vak'a gecesi bir İstanbulda Yenipostane karşısında Büjimnastik hareketlerile başlıyan spor ve nin geçeceği yollar tesbit edilmekte Bir arbede kaç kere de mektebi dolaştık. Fakat hi yük Kmacıyan hanmdaki şirketimizin YUNUS NADt genclik bavramı öğleden sonra İdman bu yollann bozuk yerlerinin yapılması Prag 19 Trebenik'te vukua gelen bir şey nazarı dikkatimizi celbetmedi muamelât merkezine ödemeleri, aksi Yurdile Akyeşil arasındaki futbol ma beynelmilel işaretler konulması, hiç takdirde ödemiyenlerin sahib bulun » Küçükpazardaki yangın bir arbedede üç Çek'le üç Alman yara demişlerdir. çile nihayet buldu. Vaziyet 1 0 Akye olmazsa toprak tesviyesinin süratle icHâkim Reşid, suçun asliye cezalara dukları hisse senedlerinin, şirketimiz Dün akşam Küçükpazarda boyacı Di lanmıştır. şilin lehinde iken cıkan bir hâdise ne rası. kafilenin memleket dahilinden geaid olduğuna karar vererek evrakı dahilî nizamnamesinin 10 uncu maddemitrinin 19 numaralı boya imalâthaneBir kısım üniversite talebesi ticesinde İdman Yurdlular sahayı ter çerken alâkadar nahiye müdürlerinin si hükümleri dahilinde Borsada sattı Müddeiumumiliğe göndermiştir. kettiler. Bu münasebetle ortava konan kafilenin seyir ve hareketini takib e sinde kaynamakta bulunan zift kazanHenlein fırkasına giriyor rılmak suretile mezkur ikinci rubu serlarından birinin parlaması yüzünden Müddeiumumilige davet kupa da Akveşil takımına verildi. derek her hangi bir ihtiyac karşısında bir yangm çıkmış ve İtfaiye tarafından Prag 19 llâhiyat fakültesinin Al îstanbula geldiği anlaşılan Eskişehi mayenin istifa ve satış bedeli noksan Ame»Jka!ı güres"*i Tekirdağh kahnıldığı takdirde bunun en seri va söndürülmüştür. İmalâthanenin sigor man talebesi Henlein fırkasına iltihak et sorgu hâkimi Mehmed Ali Okhanın ace olduğu takdirde aradaki farkm hisse sıtalarla temini lüzumu bildirilmekte talı olduğu anlaşılmıştır. Tahkikata de mişlerdir. le İstanbul Müddeiumumiliğine müra senedi sahiblerinden aynca taleb oluile gvreşmek istiyor dir. nacağı ilân olunur. vam edilmektedir. caat etmesi istenmektedir. Tekirdağlı Hüseyin Pehlivanın üç General Mariç'in memleketimizi ziyareti Henlein Çek hükumetile görüşmeler yanacak Hamidiye Varnada Türk Sigorta Şirketinden Anadolu Anonim Izmitte bh maç