20 Mayıs 1938 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 9

20 Mayıs 1938 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 9

20 Mayıs 1938 CUMHURIYET Uzun Hikâye İFAYDAU BİLGıLERİ tncinin kıymetini bilmiyenler Lafonten'ın bir hıkâyesi vardır. Adı <Cahılle kıtab, horozla inci> dır. Cahılın kıtabm, horozun ıncmın kıymetini bılmedığıni gostermek için yazılmıştır. Fakat incmm kıymetini bilmiyen sade horoz değılmış. Avustralya adaların dan birinde oturan Papua'lar da bu sı nıfa dahılmış Kambel nammdakı bır Kutubdaki hazine İvanın doğum yıldönümü Siberya, diyince tabiatile hatmnıza dondurucu kutub rıizgârlan esen, iklimın sertlıği yü zünden hiçbir nebatın yetişmesi müm kün olmıyan soğuk ve hazin bır mıntaka gelir. Oranın hazinliği vaktile, sırf böyle tabiatm nekes davranması neticesi hasıl olan boşluk tan dolayı değıldi. Rusyadaki eski Çar idaresi bütün siyasî mahkumlan Sıberyaya sürer, burada yatı onu çok değiştirmiş, iklim ve sefalet sefilâne bir hayat geçirmelerine sebebiyet cıldini harab etmiş, ellerini kıpkırmızı birer et külçesi baline sokmuştu. Kocasıverirdi. Ceza müddetleri dolup da memleketle na yardım etmek ve oğlunu hiçbir mahrurine dönmek hürriyetini kazanan bir çok miyete duçar etmemek için en ağır işleri mahkumlar ellennde avuclannda hiç bir bile yapmaktan çekinmemişti. Kadınm sermaye ve mal olmadığı için yerlerinden o zamana kadar hüzünlü duran yüzü kımıldıyamazlar, çok sevdikleri vatanla Dİrdenbire kuvvetli bir güneş vurmuş gibi nna gidecek yerde orada kalıp mütevazı aydınlandı. Oğlu îvan ayağmdaki kamış ane bir geçim vasıtası bulmağa mecbur o patenlerle karlı yollar üstünde neşeli neşeli kayarak geliyordu. lurlardı. MCMLEkETLCMC ÇOCUKLAR. tnerakh şeyler] Garib bir müsabaka Atina cıvarındaki yollarda garib b müsabaka tertıb edilmiştir. Yarışm eası şu şekılde idi: Otomobil idare edener, han, çeşme, mezarlık ve saire gibi !0 muayyen yere uğrıyacaklar, orada ulundurulan kazlara yem atacaklar, çlerinden yakalıyabildiklerini alıp otc İngılız seyyahının anlattıklarına gore, bu zavallılar mıdye tuttukları zaman onun kabuklarmı ayırıp içini yiyorlar /e şayet bır mcıye tesaduf ederlerse kaldırıp tekrar denıze atıyorlarmış. Hambel, onlardan birkaç ayna ve çakı mukabilinde bır avuç inci toplamış. Fakat mübarek zat, adanın yerini tafsilâtile kimseye söylemiyormuş. Tabiî.. Kendısine kendi dılıle mi rakib çıka racak? Londra ilkmekteb talebesinden bir gnıp müzeleri geziyor. Ellerindeki minderler mühim eserler salonunda uzun müddet kalarak muallimin verdiği izahatı dinlemek mecburiyetinde bujundukları zaman yere koyup otur maları içindir. Talihsiz paraşütçü Paraşütle yere inmek hiç şüphesiz kolay bır şey değildır. Bunun bin bir teh1825 senesi kışında sürgünlük cezasmı Gün aydın annc. Nasılsın bakalıkesi mevcud olduğu kadar bazı umulbitiren Amiral Turaniyet, karısı Prenses hm? madık münasebetsızlikleri de vardır. Kaplan Praskoviya ve oğlu îvan'la birlikte bu îyiyim yavrum amma, sen çok geç Rüzgârın savurması neticesi bir ormatarzı ihtiyar etmiş, cenuba kadar inmeğe kaldın.. Adeta baban da, ben de meraka nın üstüne veya şehırlerde damların üdüştük.. Tabiî gene Kohna'larda idin değil mi? Evet anneciğim.. Fakat zannetme ki boşuboşuna , sırf oynamak, eğlenmek için kaldım.. Hayır.. Sana şimdıye kadar bahsetmediğim mühim bir projem var.. Eğer muvaffakiyetle başanrsam zengm zerine inmek her halde paraşutçüyü çok olacağız.. Cenuba gidebilecek ve seni teKaplan hem Asyanın, hem de Afri * muşkul mevkıe sokar. Fakat şimdiye davi ettireceğiz!.. sanın sıcak yerlerinde yaşar. En bü kadar böyle vaziyetlere girrhîş'para üklerine şimalî Afrikada Cezayir dağ Oğlum.. Bunlar çocukluk hayalâtı şütçülerin en talıhsizi muhakkak ki Ave ormanlarında rasgelinir. Merkezî amma, zarar yok, avun!.. merikada Kalıforniya havalisindeki AAsyanın dağlık yerlerinde tesadüf olu Ne hayalâtı anne.. Göreceksin bak. rizona sahrasmda yere inen pilottur. nan uzun tüylü kurşunî kürklüsüne İrNeyse, babam nerede? Zavallı kocaman bir kaktüs (kaynana bis derler. Sonda adalarındakiler pandılı azmanı) uzerine duşmuş, nebatm Kütübhanede.. Bilmeceyi doğru çözenlerden bıze fo12 Akşehır berber Huseyin kalfası er cinsindendır ve tüyleri beneklidir. Âlâ.. Ben de ona birşey soracak, dıkenleri her tarafmı parça parça et ?ava adasmda tüyleri simsiyah panter, toğraf gönderenlerin resimlerini bas Mehmed Akay. kitablarından birini birkaç gün için bana miştir. Pilot hemen hastaneye kaldırılAmerıkada ise panterler «Jagar» ismimıya devam edıyoruz. Fakat burada miştir. 13 Çankırı Cezaevinde Ilgazlı Musvermesini rica edecektim.. ni alırlar. Tamamile panterlere benzeresmi çıkmak mutlaka hediye kazanmış tafa Güleç. îvan hemen babasının bulunduğu kısmekle beraber biraz daha küçük boy« olmaklığa delâlet etmez. Mukâfat ka13 Kütahya yağcı Nuri oğlu İhsan ma doğru seğirtti ve telâşmdan kapıya udurlar. zananlann ismi her aym ilk haftasmda Yağman. lâzım olan parası olmadığı için Lena neh vuracak kadar dahi zaman bulamadan neşrolunan büyük listeye yazılır. Sol 15 İstanbul Sirkeci No. 6 da Sedad ri üzerindeki İrkutsk kasabasmda yerleş hoppadan içeri girdi. dan sağa sıra ile: Sezginer. Aslan ve karaca meyi tercih etmişti. 1 Eskışehır îlkbahar berber salonu Affedersin babacığım.. Sçni rahat16 Mersin Kışla caddesi kuyumcu Oyuncular ikişer ıkişer ayrılarak ge Kemal. Şehrin kenannda küçük bir arazi satm sız ettim amma, malum ya, bugün on beş 2 Kandıra bakkal Sezai vasıtasile Mıthat çırağı Ali. nişçe bir sahada bir daire halinde dualarak fakirane bir kulübe yaptırmış, yaşına basıyorum.. Senden mühim bir rirurlar. İkişer ikişer ayrılanlar kısa bir Cevad Yalçın. toprağı ekıp biçerek ve beslediği hayvan cam var.. 17 Yenışehir manifaturacı Aksekili 3 Tıre orta okul 119 Behçet Alpat. mesafe ile vekdığerınm arkasında mevların etinden, sütünden istifade ederek ge Söyle yavrum.. 4 Ankara İstiklâl ılk okulu 18 İh Mehmed mahdumu Mehmed Sakaroğlu ki alırlar. İki oyuncu ise ebedir. Bun çinmeğe koyulmuştu. Çok iyi kalbli bir 18 İzmir İkiçeşmelık No. 359 ber Amma, sen de annem gıbı benımle lardan biri aslan, bteki karacadır. Ka san Aysan. adam olduğu için eski Tiirk ecdaddan alay etmiyeceksin!.. 5 Sıirt orta okul 184 Selma Erdeniz. ber Nazmi. raca kaçar, aslan onu takib eder. Ka gelme yerlilere kendısini sevdirmiş, ken 6 İzmit orta okul 496 İbrahım Saral raca yakalanacağını hissettıği zaman Neye alay edeyim, söyle bakalım! Robenson Krüzoe dince mes'udane bir hayat geçirmeğe 7 Istanbul Yenipostane caddesi 40 Vitus Bering'ın seyahatnamesini gelıp her hangi ıki kişılık gruplardan numarada Mustafa Çınar. başlamıştı. Danyel Foe'nin bu meşhur kitabı yebirkaç gün için bana verir misin? Orada birinin önünde durur. Aslan artık ona 8 Mersın orta okul 545 Ismail Öz nıden lısanımıza tercüme olunarak Kaılişemez. Fakat o saniyede o grupun arFakat felek insanlara bazan bu ka birşey arıyacağım.. kasmdaki oyuncu derhal kaçmıya baş gen. darcık saadeti bile çok görür. Amiralın naat Kitabevinm Ankara kutübhanesi Nevin Çolpan Mühim rican bu muydu? Turhan Çolpan lar. Çünkü karaca o olmuştur. Aslan o7 Haydarpaşa lisesi 742 Feridun hırs ve ümıdden âri bu yaşayışı karısının külliyatmdan olarak neşredılmiştir. 28 Daha bitmedi.. Bır müddet sonra nu yakahyacaktır. O da ele geçeceğinı Talay. Pendik İkinci okul üçüncü sınıf talegünden güne bozulan sıhhatıle çok müş da Kolina ile birlikte Mamut dişi fosilleri sene ıssız bır adada yalnız başma yaşı besinden Turhan Çolpan ve kardeşi anladığı vakıt gene bir grupun önünde 10 Afyon Karahisar Dumlupınar kül bir safhaya girdi. Maamafıh Prasko aramağa gitmemize müsaade edeceksin!.. durur, oyun bu suretle devam eder. İhyan bu kahramanın hayatı hepmizi alâ Nevin Çolpan kumbaralarındaki bütün ilk okul 182 Nadıde. viya rahatsızlığmdan ziyade oğlunun is Bundan birşey anlamadım.. tıyatsız hareket edip yakalananlar as kadar edecek derecede meraklıdır. Bir biriken paralannı zelzele felâketzede 11 Bıgadiç terzi Mustafa vasıtasile tikbalini düşünüyor, onun için hiç birşey lerine verilmek üzere kumbaralarile Kitabı açalım, o bahsi sana göste lan olurlar, başka birini tutuncıya ka Alı Pulatkan. tane alıp okuyunuz! hazırlıyamamış olmalan yegâne endişesi reyim, daha iyi anlarsın!. dar ebelıkte kalmıya mecburdurlar. birlikte, getirip sınıf öğretmenine tesni teşkil ediyordu. lım etmişlerdir. Amiral, Asya ile Amerika arasındaki Bu yurd ve ulus sever yavrularm arKulübenin yegâne penceresi önündeki boğazı keşfederek bu geçide kendi ismini dan.. Böyle saçma iş olmaz!. kadaşlarma örnek olacak bu büyüklüktahta sedire uzanmış dışandaki hududsuz vermiş olan meşhur seyyar Vitus Be Sen de mi bunu saçma buluyorsun lerinı takdırle karşıladık. îleride daha beyazlığı melul ve mahzun seyreden ka ring'in seyahatnamesinin birinci cildini babacığım!.. büyük vazifeler başarabileceklerinden dm: raftan indirdi. İvan yaprakları bir müdşiıphe etmediğimiz bu iki kardeşin, ya Saçma veya değil.. Orasını pek îvan'ımız, dedi, bugün on beş yaşı det hızla çevirdıkten sonra bir yerde şıtları tarafından tanmması için gazetekat'î bılmıyorum.. Fakat dünyada ne na basıyor.. Maatteessüf ona hiçbir hedi durdu: mize resimlerini basıyoruz. servetımiz, ne malımız, ne mülkümüz var.. ye verebilecek vaziyette olmadığımız için Babacığım, dedi, Bering burada Şurada çok sıkışık bir hayat geçiriyoruz. zavallıyı sade kuru lâkırdı ile tebrik et Japonyaya doğru hareket etmezden evvel Yegâne saadetimız sensin.. Annenin sıhmek mecbunyetinde kalacağız!.. yeni Siberya sahillerindeki keşfiyatından hatı zaten bozuk.. Sen de bbyle bir seyaÇiftçi bır baba evmden oğlunu çift Amiral Turaniyet: bahsediyor ve oralarda bir takım mamut hate çıkar, onu benimle yalnız bırakırsan liğe gönderıyor: Sahi, diye cevab verdi, iyi ki aklı dişleri fosillerine tesadüf ettiğini kaydedı zavallı kadının ne müthiş bir merak ve Bana dört litre süt getir! ma getirdin.. Sabahtan beri kendisıni gör yor. endışeye düşeceğini tabiî tahmin edersin. Diyor. Fakat eline bir tane üç litremedım.. Oğlan nerelerde?.. Söylediklerin çok doğru yavrum.. Hatta, böyle bir teşebbüs onun hayatına lik, bır tane de beş litrelık güğümden başka bir ölçü vermiyor. Bu çocuk bu bile malolabılir! Gene Sakalargıl'lere gitmiş ola Seyahatnameyi fevkalâde dıkkatle oku ıkı güğümle fazla, eksık olmamak üze muş olduğundan dolayı seni tebrik ede İvan başmı önüne ığdi. Ruhunda mütcaL.Bilıyorsun.. Küçük Kolina onun en re tam dort litrelik sütü nasıl ölçüp gerim.. Fakat şimdiye kadar zannedıyor hiş bir mücadele başgbstermişti. Babası aziz dostu!.. tirecektir. Evet, böyle bir dost kazanmış ol musun ki o fosilleri araştırmak senden nın bu sözlerini dinlemek ve annesinin Bu bilmeceye doğru cevab verecek sıhhaüni düşünmek.. Yahud da amiralın masma çok memnunum.. Onu da bizi de başkasımn aklına gelmedi.. lerden birmciye 5, ikinciye 2 lira, üçün Belki geldi amma babacığım.. On müsaade vermemesine rağmen yola çık kendi ırkdaşlarımızdan ziyade bu Türkcüye de münasib bir hediye takdim oların yerini gidip bulamadı. Çünkü bu mak ve annesinin maruz olduğu tehlıke ler daha iyi takdir ediyorlar. lunacak, ayrıca 100 kişiye muhtelif heİhtiyar amiral zehırli bir tebessümle sırrı Yakut'lar biliyorlar ve öyle rastgele nin o kadar ağır olmadığma hükmederek dıyeler verılecektir. Cevablann «mayıs güldü. Kütübhane olarak kulübenin çitle insanlara ifşa etmek istemiyorlar. Fakat teselli bulmak.. İkinci şık, bir türlü zih bulmacası» başlığile birlikte bu ayın ayırmış olduğu dığer kısmma doğru yavaş Sakalar ailesinin bana olan itimadı ma ninden silinmiyordu. Çünkü o yaşta in sonuna kadar «Cumhuriyet Çocuk Sa lum.. Onlarda büyük babalarından kal san, hususile muvaffak olacağını kuvvetl hifesi» adresine gönderılmesmi rica eyavaş tahmin ettiği bir fikri aklına koydu mu deriz. Geç kalanlar mükâfat seçimine Praskoviya, eski Rusyanın çok asil bir ma, mamut mezarhğının yolunu gösteren dahıl olmak haklarmı kaybederler. mükemmel bir plân varmış. Işte bu plân bundan dönmesi pek kolay değildir ailesine mensubdu. Dedeleri vaktile Nomucibince yola çıkak ve orayı bulmak is Öğleden sonra gene Sakalar'ı ziyarete Bilmeceyi doğru halledip bıze resim vogorad beylığini idare eden prenslerdengitmekten kendini alamadı. gönderenlerin fotoğrafları da sıralan tiyoruz. di. Fakat kocasının Çar idaresine yaranageldiği vakıt sahıfemizde basılır. Arkası gelecck Haydi yavrum.. Vazgeç bu sevdamaması yüzunden geçirdikleri sürgün ha Bilmeceyi çözenler mobilin içine koyduktan sonra tekrar yollanna devam edecekler. Bu müsabakaya 70 otomobil saihibİ iştirak etmiş, içlerinden Papadopulos isminde birisi 80 istasyona uğramış, ayni zamanda yedi kaz yakalarmş ve 47 ki« ometrelık mesafeyi bu işleri yaparakan iki saat on yedi dakikada katedip irincd gelmiştir. Eğlenceli bir oyun oğrusu.. Bunu sade otomobil sahiblerf ırasmda değil, bisüdete, motosiklete bilenler, yahut yaya gidenler arasmda ;ertib etmek de her halde hoş olacak! Hayvanlan tanıyalim ) Hamiyetli iki yavru YAZISIZ HİKAYE ( Mayıs bulmacası )