16 Temmuz 1938 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 3

16 Temmuz 1938 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 3

16 Temmuz 1938 CUMHURİYET LER HâdiseSer arasında Zenginlerimize Yalnız büyük servet sahibi olanlara değil, zarurî masraflarından fazla geliri olanlara, yani küçük bir lüks yapmağa muktedir bütün vatandaşlara on günler içinde, iki genc ressamımız öldü. Bnların ikisini de tanımadığınızdan emin olduğum için isimlerini size hatırlatmağa imkân ve burada zikretmeğe de lüzm görmüyorum. Bir tanesi kadındı; sizin tek bir eserini satm almadığmız, adını bile duymadığını bu san'atkârı Monmartre'ın birçok atelyeleri, Paris galörileri tanırdı. Birkaç eseri Fransanm büyük sergilerinde teşhir edildi ve iyi not aldı. öteki erkekti; sizin tek bir eserini satın almadığmız, adını bile duymadığınız bu san'atkân da Berlin ve Münih, Ankara ve İstanbuldan çok daha fazla tanırdı. İkisi de otuz yaşına varmamıştı, ikisi de büyük bir kabiliyet sahibiydi, ikisi de kabiliyetleri kadar büyük bir mahrumiyet içinde öldü. Yakmdan biliyorum ki onları öldüren bu mahrumiyettir. «Bana ne?» diyeceksiniz. Ben de size: «Onlan siz öldürdünüz; gıdasızlıktan toprak rengi bağlamış, kansız ve incecik boyunlarına birer kaytan geçirerek, arka viranede siz boğdunuz!» demiyeceğim; yalnız şu kadannı söyliyeceğim: Eğer, içinizde yüzde onunuz, hatta yüzde beşiniz, hepinizin boynunuza borc olan vazifeyi yaparak, senede üç dört defa, poker ve briç masalarının başından kalkıp da Türk resim sergilerine bir kere uğrasaydınız ve bu san'atkârlann resimlerinden birer tane alıp çıksaydınız, şimdi o iki genc san'atkâr, hiç olmazsa bir kundura boyacısı kadar teneffüs edebileceklerdi. Mülteciler konferansı Hükumetlerarası Komitesi, Londra içtimaına kadar mültecilere aid her türlü evrakı kabul ederek Evian kararlarını idameye çalışacak Evian 15 Mülteciler konferansmın hükumetlerarası komitesi, dün öğleden sonra yaptığı bir toplantıda konferansın mesaisini hulâsa ederek karar sureti iîe muhtelif hükumetlerin muhaceret politi kalan hakkındaki kanunlarım muhtelif delegelerden dinliyen teknik talî komitenin raporunu ve fezlekesini, ittifakla kabul etmiştir. Muhtelif delegelerin beyanatmı hulâ sa eden talî komite raporu, mültecilerin iskânı imkânları hakkında tam bir vesi ka teşkil eylemektedir. Talî komitenin karar suretinde ezcümle deniliyor ki: «Talî komite, mültecilerin daha geniş bir mikyasta başka memleketlere kabul edilmesi imkânmı müşahede etmiştir. Bazı memleketler, resmî veya hususî teşekküller tarafından ileri sürülecek mülteci iskânı plânlarını nazan dikkate almak arzusunu izhar etmişlerdir. Almanya ve Avusturyaya hem hudud olan memleketler, filhakika, bugünkü şerait içinde mülte cilerin lehindeki gayrctlerini daha ziade fazlalaştıramamak mecburiyetini görmektedir. Fakat bu memleketlerin, muvakkat bir zaman için himayeleri altına alacak ları mültecilere teknik ziraî bilgiler öğretmek surerile mülteciler meselesinin halline yardım etmesi şayanı temennidir.» Nihayet hükumetlerarası komitesi, Londra toplantısma kadar gelecek her türlü evrakı kabul etmeğe ve bu suretle Evian'in eserinin idamesini temin eyle meğe reis Taylor'u memur etmiş ve muavinliğine de Berenger'i vermiştir. Hakilcatler var ki hayallerden çıkar ! Mimar Sedad Çetintaşa göre Hafriyatm Sultanahmed camii temellerine hiç bir zararı yoktur Sultanahmedde profesör Bakster tarafından yapılmakta olan hafriyatm Sultanahmed camiine zararlı görüldüğü için, Belediyeden, Müzeler İdaresinden ve Eski Eserleri Koruma Encümeninden seçilen azalardan mürekkeb bir fen heyetinin hafriyat mahallinde beş gündenberi yapmakta olduklan tetkiklerin, dün nihayete erdiğini yazmıştık. Meseleye verdiğimiz büyük ehemmi yet dolayısile bazı salâhiyettarların bu husustaki fikirlerine müracaat ettik. Maarif Vekâletinin mütehassıs mimarı Sedad Çetintaş dün kendisile görü>en bir muharririmize demiştir ki: « Sultanahmed camiinin bu dakikalardaki durumuna göre, hafriyatm, caminin hiçbir yerini, hatta avlu duvannı bile tehdid etmediği muhakkaktır. Bu noktayı kat'î olarak kaydetmeğe mecjurdum. Hafriyat sahasmda camiye en çok yaklaşmış kısım, cenubu şarkî köşesinde olup, arada 28 metre mesafe vardır. Eğer bu noktada profesör Bakster 28 metre derinliğe inmiş olsaydı o vakit işin münakaşaya değer yeri vardı. Halbuki bu en yakın noktada zeminden 7 küsur metreye kadar ancak inilmiş ve orada saraym mozaık sahası bulunmuştur. Hafriyat daha aşağıya inmiyecektir. Bu gibi mevzular üzerinde marbuatın hassasiyeti şayanı teşekkürdür. Fakat temin ederim ki uradaki hafriyatta cami için titizlenecek birşey yoktur.» Bizim, Ankarayı denize bağlıyan kanallarımız ulaşılmaz bir hayal değildir < •> Suyun hayat olan büyük nimetli mahiyetini halkımızın refahına ve mülkümüzün umranına hizmetkâr kılmak belki su yolculuğundan daha ileri büyük hedefimizdir. Konferansın karar ları Evian 15 Evian konferansında kabul edilen karar suretinde, henüz memleketlerini terketmemiş olan fakat siyasî veya dinî kanaatleri veyahud ırkları dolayısile hicret etmeğe mecbur o lanlarla vaziyetleri bu tarife uygun olup da memleketlerini terkettikleri halde henüz daimî surette bir yere yerleşmemiş olanlann hükumetlerarası komitesinin salâhiyet çerçevesi içine alınması bilhassa tavsiye edilmektedir. Karar suretinde bundan başka komiteye iştirak eden her hükumetin kendi kanunları dahilinde kabul edebileceği muhacir miktarına dair mufassal malumatı gizli olarak gönder meğe devam etmesi tavsiye olunmakta ve bu kanunlar hakkında tafsilât istenmektedir. Yerleştikleri memleketlerde muhacirlerden hayat şartlarını değiştirmeleri taleb edilebilecektir. Muhacirleri kabul eden memleketlerin hükumetlerine bun lara nakdî yardımda bulunmak mecburiyeti tahmil edilmiyecektir. Sonuncu tavsiye hükumetlerarası komitesinin Londrada teşkil edilmesine dairdir. Bu takdirde komite ilk toplantısını 3 ağustosta yapa caktır. (a.a.) [Başmuharririmizin, hükumet merkezimizi nehir ve kanal yollarile denize bağlamak fikrini teşrih ve müdafaa eden miiteaddid makalelerini okudunuz. Bir memleket bünyesi için ihmal edilmez hayat şartlarından birisi ve belki çok kuvvetli bir istinad unsuru olan bu mevzua dair garbdeki muvaffak misallerden bahseden bir mektubu da ihtiva eden üçüncü makalemizi bu sütunlarda neşrediyoruz.] ok değil bundan yüz yıl önce bir gün insanlar denizlerin derinliklerinde seyahat ederler ve gökün smırsız boşluklarında uçarlar denilse kim inanırdı? Hakikatler Jül Vern'in fennî tasavvurlannı çok geçen terakki ve tekâmüllerile bugün meşhur romancının hayallerini gölgede bırakan dev adımlarile yürüyorlar. Bizim Ankarayı denize bağlıyan kanallarımız bu çeşid ulaşılmaz cinsinden bir hayal değildir. Avrupa bugün bir kanallar şebekesi hainde bulunuyor. Bizce Avrupa medeniyetinin temel taşlarından birini bu kanallar teşkil eder. Bu mevzu üzerindeki son ikinci makalemizde görülmüş olacağı üzere biz bu kanalcılığı yalnız bir nakliye yolu oîarak da istemiyoruz. Suyun hayat olan büyük nimetli mahiyetini halkımızın refahına ve mülkümüzün umranına hizmetkâr kılmak belki su yolculuğundan daha ileri büyük hedefimizdir. Yazan : Yunus Nadi J «Bütün bu vaziyet karşısmda bir Anadolu iç su şebekesinin nekadar mühim olduğunu söylemeğe hacet yoktur. Kaldı ki bu çok masraflı bir iştir; faydası masrafını karşılıyabilir mi? «Yapı işlerini sadece iktısadî bakımdan hesablamıyan Rusya ve Almanyayı bir tarafa bırakalım da her işinde iktısadî mülâhazalarla hareket eden Amerikayı ele alalım. Amerikada, işçilik ve malzeme, teknisyen ve idareci ücretleri çok daha yüksek olduğu cihetle, bu gibi işler çok daha pahalıya çıkmaktadır. Ve Tennessee havzası orta Anadoludan çok daha arızalıdır; birçok bendler ve yükseltme havuzları yapmak icab etmektedir. Buna rağmen her tarafa uzatılan beton ve asfalt şoselerle, bol otomobil ve kamyonlarla, ucuz benzini daha geniş sahalara yaymakla ve birbirine rakib trejı yollarile tükenmez kömürü olan Birleşik Amerikada bu işin çok kârlı olacağı muhakkak sayılmaktadır. «Denilecek ki Türkiyede böyle birşeyi besliyecek bir iş hacmi yoktur. Amerikanın da bu iç su yollarmın yapılmakta olduğu yerlerde, esas itibarile, iş hacmi ve medeniyet seviyesi çok aşağıdır. Bu aşağılığı yükseltmek içindir ki bu teşebbüse girişilmiştir! Iş yolu değil, yol işi getirir. «Bundan başka Birleşik Amerika nakliyat payma düşen masrafı azaltmak için iç su yollar şebekesini başka işlere de yarıyacak şekilde plânlamaktadır. Başıbos. akan su bir afettir. Kontrol altına alınırsa sefil insanların süründüğü tozlu ve karanlık çölleri yeşil kırlar ve nurlu mamurelerle dolu medeniyet bahçelerine çevirir. Gökten inen su ormanlan kesilmiş bayırlara, fena ekilmiş meyillere yağarsa toprağın mümbit üst tabakasmı da alarak aşağılara çağlar ve dereleri, ırmakları, nehirleri kabartarak mahsulleri, evleri, köyleri, şehirleri, insanlan ve hayvanlan su ve çamur altında boğar. Toprağın altına süzülmiyerek mümbit meyille akıp giden su arkasmda çoraklık ve kurakhk bırakır. Binaenaleyh bir mıntakada bir su programı yapılırken su iyi ve kötü kudretleri bakımından itibara alınır ve su işi ona göre plânlanır. Bu itibarla, heyeti umumiyesile coğrafî iktısadî bir kül teşkil eden bir akmtı mıntakasmda türlü bakımlardan işe yanyacak ulama bendlerle bir su kontrol ve faydalanma şebekesi kurulur. Bu şebekenin rolleri şunlardır: 1 Nakliyat, 2 Sel kontrolu ve batakhk kurutma, 3 Sulama, 4 Elektrik istihsali, 5 Güzelleştirme, iskân ve dahilî turizm. Bütün bunlar büyük bir dahilî nüfus ve iktısad inkişafma yol açar. Yapılan masraflar da, yerine ve işine göre, bu beş rolden herbirine muayyen bir maliyet ve masraf nisbeti ayrılır ve o zaman bu beş çeşidden herbiri de ayrı ayrı gayet kârlı birer iş haline gelir! bakıla Filistinde suikasd Teruel cephesinde cak«Bu memlekette suratma sormayıresim var mıdır?» diye nız. Size temin ederim ki ölen genc büvük Paris hâdiseleri çoğaldı kanlı boğuşmalar Türk kadınınm resimlerib?~» de orada galörilerine alınmıştır, Ruzvelt'in elini sıkmak istiyormuş! Amerikada garib bir adam daha yakalandı Oakland «Kalifornia» 15 Gece, Ruzvelti YosemiteParl'a götürecek o an hususî trenin hareketinden biraz evc\ polis memurlan Reisicumhurun buunduğu arabanm etrafında garib hare etler yaparak gidip gelen Lacosto is minde bir adamdan şüphelenerek kendiini tevkif etmişlerdir. Lacosto sadece Reisicumhurun elini sıkmak istediğini söylemiştir. (a.a.) Tedhişçiler Hayf a trenini Sarrion şehri iki defa elden ele geçti yoldan çıkardılar Kudüs 15 Arab mahallesinde bir bomba patlamış ve 3 Arab yaralanmıştır. Bunun üzerine Arablar Safad ismindeki Yahudi mahallesine hücum etmek iste mişlerse de askerî kıt'aların ateşi karşısında kalmışlardır. Arablardan 4 kişi yaralanmış, birkaç kişi ölmüştür. Vaziyet gergindir. Arablar nümayiş yapmakta dırlar. Valans 15 Dün sabah cumhuriyetçiler Sarrion'a karşı mukabil taarruza geçerek düşmanı ric'at etmeğe icbar et mişlerdir. Cumhuriyetçiler kasabanın içine girmeğe muvaffak olmuşlardır. Mu harebe devam etmektedir. Frankistler müşkül vaziyette kaldıklarını idrak ederek hatlarmı takviye ve tayyare ve topçu kuvvetlerinin yardımını istemişlerdir. Yirmi kilometrelik bir cepheye taksim edi len 200 den fazla top, cumhuriyetçilerin hatlarmı bombardıman etmektedir. Bu şekilde takviye edüen Frankist kıt'aları birkaç saat cumhuriyetçiler tarafından işgal edilmiş olan kasabayı istirdad etmeğe muvaffak olmuşjardır. gözlerimle gördüm; bundan başka, meşhur ve zengin bir İtalyan kontu, Derain gibi, Matisse gibi Fransanm büyük resim üstadlarından birkaçı nin eserlerile beraber bu Türk sanatkârının tablosunu da satın alarak Paris Belediyesine hediye etmişti. Bugün, Fransada, böyle bir şerefe içini çekerek imrenen otuz binden fazla ressam vardır. Ekselânslar! Elinizde poker ve briç kâğıdlan varsa onları yeşil çuhanın üstüne bırakarak lutfen biraz beni dinleyiniz: Dünyanm her tarafında kültürü ve güzel san'atları zenginler ve hali vakti yerinde olanlar himaye eder. Onlar için, evlerinde zengin bir millî kütüphanesi ve tabloları olmamak, billur tabağı veya giimüş tepsisi olmamaktan çok daha büyük bir ayıbdır: Bir zevk fukarahğıdır, bir kültür züğürdlüğüdür. (Tablo de mek, pastelle boyanmış fotograf agrandismanı, yahud Illustration ımec masmın Noel sayısmdan koparılarak çerçeveletilmiş matbu renkli resim demek değildir. Bir san'atkârm kendi elinden çıkmış, imzasmı taşıyan eserin orijinalidir.) Ben aranızda birçok centilm°nlerin lutufkâr davetlerine icabet ederek evlerine girip çıktım. Mobilyalar arasında Rönesansın, Ampirin harikalarına şahid oldum; vazolar ve biblolar arasında Sevrin, Venediğin, Viyananin enfeslerini gördüm; fakat bütün o servetler arasında ne zengince bir millî kütüphane, ne de duvarlarda bir ecnebi san'atkân, yahud bir Çalk, bir Feyhaman, bir Hikmet gözüme ilişti. Çoğunuz Kotdazür'de yaptığı nız son bir sayahatten mağrur görünüyordunuz; göğsünüzde harelenen bir boyunbağının menşeini soranlara Viyana veya Berlin olduğunu haber vvrirken de mağrur görünüyordu nuz; omuzlarınıza necabet veren Londra kumaşından veya ayakları nıza asalet veren Paris papuclarmdan da mağrur görünüyordunuz. Misafir olmak aczi, duvarlarınızda ve dolablannızda gördüğüm büyük zevk ve kültür noksanını yüzünüze vurmama mânidi. Bu elim vazifeyi iki genc kabiliyetin evvelkilere inzımam ede rek ayni günlerde toprak altına girmelerinin verdiği büyük teessürle şimdi yapıyorum. Kudüs 15 Tethişçiler Lida ile Hayfa arasında bir yolcu trenini yoldan çıkarmışlardır. Münakalât durmuştur. İnsanca zayiat yoktur. Hayfada bazı mağazalar yağma edilmiş ve birkaç Yahudi dükkânına ateş verilmiştir. Memleketin bütün şimali garbî kısımlarında tecavüzler ve tethiş hareketCumhuriyetçiler Onda mıntakasmda leri vuku bulmaktadır. (a.a.) şiddetli bir mukabil taarruza geçerek Frankist'lerin iki tankmı tahrib, diğer ikisini zaptetmişlerdir. Birçok esir ve harb malzemesi almışlardır. Cacares 15 Cumhuriyet tayyareleri 18 bomba atmışlardır. Bunlardan birçoğu ırmağa düşmüştür. Bomba parça larından bir çocukla iki genc yaralanmışSıvas 15 (Telefonla) Şiddetli yağ tır. murlar yüzünden, Kayadibi nahiyesinin Hendaye 15 Frankist Ispanya milSöğüdcük köyünü sular basmış, 20 ev lî meclisi azasından Martinez Valez'le seller altında kalmıştır. 200 koyun kayAugustin Aznar, Franko tarafından azbolmuştur. ledilmelerini müteakıb tevkif edilmişlerDiğer tahribat dir. Askerî mahkeme bu işle meşgul olSıvas 15 (Telefonla) Gürünün Toh maktadır. Valez'le Aznar Falanjistler ma ırmağı, yağmur yüzünden taşmış, partisinde itilâfgriz müfrit bir zihniyeti bir köprü, iki ev, üç dükkân yıkılmış. temsil etmek iddiasmda idiler ve Franko tarlalar sular altında kalmıştır. İnsanca tarafından takib edilen partileri birleştirzayiat yoktur. Zarar, 40 bin lira tah me siyasetinin yanlış bir hareket olduğu min olunuyor. kanaatinde bulunmakta idiler. Sıvasta seylâb Bir köyü su bastı, Tohma ırmağı taştı Dünya yüzme rökoru kırıldı Budapeşte 15 Dün akşam Macar yüzme ekipi serbest yüzme ile 4X100 metreyi 4 dakika 2 saniyede katederek dünya rökorunu kırmıştır. Bundan evvelki rökor 4 dakika, 2 saniye, 4/10 idi ve Alman ekipi tarafından tesis edilmişti. İtalyada feci bir hava kazası Londra 15 (Hususî) Sovyet Mançuko hududunda bir hâdise olmuştur. Sovyet askerleri geçen salı günü Mançuko topraklarına girerek Reskin de miryolu üzerinde bir dağı işgal etmiş lerdir. Orada tahkimat yapmaktadırlar. Tokyo, Moskovada şiddetli protestoda bulunmuştur. Bir tayyare 20 yolcusile beraber mahvoldu Rusya Mançuko arasınRoma 15 da bir hudud hâdisesi tında işlıyen Caligliari Roma hatdeniz tayyaresinin dün sa Polonya Cumhur Reisi Mussoliniyi kabul edecek Varşova 15 Sanıldığına göre, halen Adriyatik sahillerinde istirahat etmekte olan Polonya Reisicumhuru Mosiski, pek muhtemel olarak yakmda Mussolini ve Kont Ciano'yu kabul edecektir. Polonya Hariciye Nazırı Bek de Riga seyahati intıbalarını Reisicumhura bildirmek üzere İtalyaya gidecektir. caktır. bah bir kazaya kurban gittiği ve içinde bulunan yirmi yolcunun da öldüğü te yid edilmektedir. Bu yolcular arasında General Valle'nin iki hemşiresi de bu lunmakta idi. Tayyarenin enkazı dün akşam açık denizde bulunmuştur. Şimdiye kadar yalnız altı cesed bulunabilmiştir. Cesaretimin kabalığını kederimin Kazanm sebebini tesbit etmek üzere tah samimiyetine bağışlayınız ve lutfen, kikata başlanmıştır. (a.a.) şu son hükmüme de son müsamahanızı esirgeme yiniz: Ekselânslar! M. Bek, Rigada Riga 15 Reisicumhur, Bek'i kabul San'atkârlarınm ve mütefekkirleri nin çoğu aclıktan ölen bir memle etmiştir. Mülâkat esnasmda Hariciye kette, güzel san'atlere ve kültüre yer Nazırı Munters de hazır bulunmuştur. vermiyen bir lüks, metelik etmez; Hamidiye Çanakkalede medenî bir adam, böyle bir lüksten Çanakkale 16 (Hususî) Hamidiye mağrur değil, ancak, saçlarının dibimekteb gemisi dün gece sabaha karşı limanımıza geldi. Burada üç gün kala ne kadar kızararak, mahcub olabilir. PEYAM1SAFA Kendi himmetile Amerikada köycülük tahsil edip yenice memleketimize dönmüş olan pek aziz bir arkadaşımızdan bu mevzuda bizi teyid ve teşvik eden bir mektub aldık. Yerinde müşahedelere müstenid olan bu malumatı okuyucularımız için pek faydalı bulduğumuz için sayın sahibinin müsaadesile onları bu sütunlarda tesbite müsaraat ediyoruz. Bize: Tamamile haklısınız, bu iş üzerinde ısrar ediniz! Dedikten sonra sayın muhabirimiz şu hakikî malumatı vermektedir: « Birleşik Amerikanın orta yerinde, dağlık bir arazide deniz seviyesinden yüzlerce metre irtifada akan bir nehir kolunu Meksika körfezinde Atlantik denizine bir iç su yolu olarak bağlamak için lâzım olan yapı ve çalışmalara Birleşik Amerika hükumeti 1933 te başlamıştır. Bu iş yakında bitmiş olacaktır. Büyük Mississipi nehrinin bir kolu olan Tennessee adlı bu ırmağın akıntı sahası olan havzada bu işi etraflı bir plânla başarmak ve başka işlerle birleştirerek ucuza mal etmek vazifesile «Tennessee Vadisi İdaresi» adında geniş salâhiyetli bir idare kurulmuştur. Bu ırmak işi yapılmakta olan büyük iç su yolları şebekesinin ancak ufak bir parçasıdır. Bütün bu sebeke bittiği zaman Birleşik Amerikanın şimalini büyük göllerden cenubda «Bütün bunlar lâf ve hayal değil, Meksika körfezine ve iç kısmını şarktaki dağ silsilelerinden garbdaki dağ silsilele Tennessee vadisinde dolarlaşmış, betonrine kadar bağlıyan cem'an 1 1,690 mil laşmış ve demirleşmiş hakikatlerdir!» Biz bugün bu satırlara yeni birşey ilâyani takriben 18,000 kilometre iç su yolu ve etmiyeceğiz. Onlar mevzuu hakikî olacaktır! görgünün sağlam bilgisile kuvvetli kana«Rusya buna benzer bir projeyi ta atler halinde çerçevelemiştir. hakkuk etrirme yolunda senelerdenberi Bugün için Amerikadaki tahsil ve teçahşmaktadır. Rusyanın iç su yolları tebbüünden memlekete yepyeni bilgi Baltık denizini Karadenize, Karadenizi enerjilerile cihazlanarak dönen aziz arHazer denizine ve Hazer denizini Aral kadaşımıza vatana ve millete hayırlı işler denizine bağlıyacak ve kilometre itibarile görmesini temenni ile ve kendisine alenen Amerikanınkini geçecektir. Rusyada da teşekkürlerimizi söylemek zevkli vazifebirçok arızalı arazi vardır. sini ifa ile iktifa ediyoruz. «Almanya da kendi «Tuna» sı üzeYUNUS NADt rinde çalışmakta ve Almanya iç su yolları şebekesile Tuna arasında bir irtibat kurmağı tasarlamaktadır. Bu tahakkuk KISA HABERLER ettiği takdirde büyük Atlantik denizi * ANKARA 15 Basın Birliği kanunu Karadenize bir de bir iç su yolile bağmer'iyete girdi. lanmış olacaktır. * KOPENHAG 15 Danimarka Başve«Bu son iki proje tahakkuk ettiği za kili Stauning ağır hastadır. man Karadeniz Avrupa ile Asya arasın* LONDRA 15 Halihazırda İngiltereda iç su yolu nakliyatınm orta havuzu de bulunan Dantzig partLsinin şefi Foerster Dantzig'e gitmek üzere bu akşam Loıu haline gelecektir. dradan hareket edecektir. «Tunanın mühim kısmmı Osmanlı * BELGRAD 15 Otellerln azamî fiatı İmparatorluğu elinde tutarken Anadolu bir kararname ile tesbit edilmiştir. Oteller köylerinin smaî ve ziraî mahsulleri Kara dört ve pansiyonlar üç smıfa ayrılmıştır. * LONDRA 15 Halihazırda Londrada deniz limanlarında toplanarak bu yoldan bulunmakta olan Finlandiya Hariciye Naorta Avrupaya ve oradan İngiltereye kadar yayılıyordu. Kaybedilmesi Anadolu zırı Holsti, İngiliz nazırlarından bazılarile uzun mülâkatlar yapmı^tır. Resmî mahfilnun iktısadî çökümünde büyük rol oynaler bu görüşmelerin tamamile hususî mahimıs olan bu yolun yakın bir zamanda ye yette olduğunu bildirmektedirler. niden, ve daha büyük imkânlarla, bey* ATİNA 15 Türkiye İle Yunanistan nelmilel ticarete açılması muhtemeldir. arasında yapılacak yeni ticaret mukaveleHele Rus iç su şebekesi yepyeni ve tü sini müzakereye memur Türk heyeti bu ayın sonlarma doğru burada bulunacaktır. kenmez bir saha açacaktır. Reisicumhur bir nutuk söyledi Nevyork 15 (Hususî) Bugün San Fransisko'da irad ettiği bir nutukta M. Ruzvelt, silâhlanma yarışınm tehlielerinden bahsetmiş ve bilumum milletlere hitab ederek teslihatın azalması yo^ unda gayretlerini esirgememelerini istemiştir. :' Bundan sonra Afrika filosundan bahieden M. Ruzvelt: « Filomuz bir sembol teşkil eder. Biz faraziyat değil, hakikî bir vaziyet önünde tedbirli bulunmak mecburiyetin deyiz. Büyük devletlerin silâhlanma yaşının felâkete süriikliyeceğini anlama arını emniyetle bekliyoruz» demiştir. ' Ankarada fırtma ve şiddetli yağmurlar Ankara 15 (Telefonla) Bu akşam j iaat 20 de şiddetli bir fırtınayı sağanak; halinde bir yağmur takib etti. Yağmur \ îsnasında şehrin birçok taraflanna yıldıj ımlar düştü. Diğer taraftan Cebeci, H a | mamönü ve Yenişehir de dahil olmaKj üzere şehrin muhtelif semtlerinde bircoki :vleri su bastı. Itfaiye müfrezeleri sulanj :ahliye etmek üzere mütemadiyen tahrikl îdildi. Sellerden bazı çöküntüler de olmuş •] * tur. Neşrolunan kanunlar Ankara 15 (Telefonla) Gayri mübadil istihkaklarının tasfiyesi, Londraj anlaşmalarınm tasdiki, iş kanununa ek vej matbuat kanununun bazı maddelerinin tadili, ceza muhakemeleri usulü kanununun bazı maddelerinin değiştirilmesi, ter1 biyevî mahiyeti haiz filimlerin mületlerj arasında intişarım kolaylaştıran mukave lenin tasdiki ve pasaport kanunları bu 1 günkü Resmî Gazete ile neşedilerekj mer'iyete konuldu. *** Ankara 15 (Telefonla) Kazanc payj laşmaktan başka bir maksadla ikideı ziyade şahsın bilgilerini ve faaliyetleri^ ni devamlı bir şekilde birleştirmek suJ retile vücude gelen cemiyetlere dair hül kümleri ihtiva eden yeni cemiyetler k a | nunile avukatlık, vakıflar kanununuı bazı maddelerini tadil eden ve askerî ceza kanununun bazı maddelerini de ğiştiren kanunlar da Resmî Gazete ile neşredilmiştir. c Dahiliye Vekili geliyor Ankara 15 (Telefonls) Dahiliye Vekili ve Parti Genel Sekreteri Şükrü SCaya, bu akşam İstanbula hareket etti.