25 Temmuz 1938 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 6

25 Temmuz 1938 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 6

CUMHURIYET 25 Temmuz 1938 şehrimizde diinkü zengin spor hareketleri At yarışları çok büyük bir alâka ile takib edildi Beykozda yapılan kürek yanşları senenin en güzel deniz müsabakası oldu Güneş batarken.. Yakut kiipelerini takınan Kızkulesi arada bir göz kırparak beyaz prostelâsile gece hizmetine baslamak üzere idi Yazan: SALÂHADDİN GÜNGÖR Tülden gömleği altında çınlçıplak yatan İstanbul, Fıkretin o meşhur «Bîvei Bâkir» i, akşamın a'aca esmerliği içinde bir efsaneler güzellıği taşıyor. Büyük tabiat ressamı güneş, Saray burnundan ötesini kendi rengine boyıyarak, Marmaranın koynunda silik bir imza gibi kayboluyor. Boğazıçi ile Marmaranın hasretlerini giderdıkleri noktanın tam ortası burası: Salacık!.. Sözde, Fatıh, İstanbulun zaptı için teşebbüslere giriştiği sırada, Sadrıazamı Halil Paşaya: Askeri nereden salalım? diye sormuş: Halil Paşa da, Salacığm yerini göstererek: Şuradan salın! demiş. Ve o günden sonra da semtin adı Salacık kalmış!... Aslı var, yok; tarihte yeri ve şöhreti ne olursa olsun, Salacık, istanbulun bedıî çerçevesine giren mesirelerin en güzelidir. Adalar, şehrin başka neresinde böyle, inci bir gerdanlık manzarasını alır?. Rüzgârın minimini bir temasile, denizin başka hangi noktası, bu kadar nefîs kabartılar yapar ve güneş, Salacıktan daha güzel nerede gurub eder?.. Önümde harelenen şu mavi enginliğe, deniz adı v^meğe kıyamıyorum. Her kıvrımında bir sıcak tebessümün, bir acı göz yaşının hatırasını saklıyan buruşuk bir ipek mendil: İşte Salacığın denizi! Biz burada baharın taze ıtrmı koklarken, İstanbulun nasıl cayır cayır yandığını düşünmek bile içimize ayrı bir ferahlık veriyor. Adeta, bir iklitn değiştirmiş olduk: Kızkulesile şehir arasındski on dakikalık mesafede mevsimler, geri geri gitti. Salacığa çıktığımız zaman, sanki yazdan bahara intikal etmiş clduk. Muhit, o kadar değişik ki, beldeler aşmış; mıntakalar değiştırmişe benziyo ruz. Trabzon hurmaları, akasya ve çınarlarla, bir peri bahçesi gıbı süslenen bu geniş parkta; tatılinı, geçırmeğe gelenlere, İstanbulu unutturmak için ne lâzımsa burada var: Temiz ve lekesiz bir deniz, bol gölge ve şurub gibi içilip çiçek gibi koklanan bir hava.. Emsalsiz bir tepeden, dalgalann bütün şiirini< içerek, dört çevresi denizle kuşanmış İstanbulu, ruhların dürbini içinden temaşa edebilmek için Salacığa gelmek lâzım... Arada bir, plâjda çırpınanların sesini, alıyorduk. Biraz sonra kendilerini de görmeğe gittik. Florya kadar geniş değil; fakat, en az onun kadar berrak bir deniz.. Öyle ki, baktığımz zaman, dıbindeki çakıl taşlarını birer birer sayabilirsinız. Cıvıl cml bir kalabahk, unutmuşluğun ve unutulmuşluğun \erdiği rehavet içinde, kumlara yan gelmişler. Arkadaşım, yüzenlerden birkaçını gösterdi: Güneş, çekilirken belli ki yerini boş bırakmak istemiyor!.. Sonra, kulağıma eğilerek ilâve etti: Ay parçalarım görmedin galiba!.. Hissiz ve hareketsiz kumlara can veren bu iriliufaklı kalabahk arasmda, vâkıâ, o kadar güzel kadınlar vardı ki; eski devirlerde yaşasak, bunlan, yarışı balık, yarışı insan olan esatir mahluklarına benzetmekte tereddüd etmezdik. Bu güzeller, bizim arkadaşa, kimbilir, ne ilham etmiş olacaktı ki ağzmdan şu sözleri kaçırdı: Neredesin ey genclik?.. Güldüm: Genclik burada... Sen nerede sin?... Ve deniz üstünde, birbirlerini kovalıyan karpuz kabuklannı işaret ederek ilâve ettim: Bak, onlar bile, burada âşıktaşlık ediyorlar! koşulannda bahsi müşterek kazananlar IBastarafı 1 inci sahifedei si zarfmda kazandığı ikramiyeler 500 lirayı doldurmıyan halis kan Ingiliz atlarına mahsustu. Mesafesi 1600 metre olan bu yanşta Lutfi Kara Osmanm Şipkası birinci, Asım Sorgunun Samalupu ikinci, Salıh Temelin Taşpınarı da üçüncü oldular. Bahsi müşterekte ganyan 180, plâse lerde 120 ve 620 kuruş verdıler. At koşulannı takib edenler 24, Fenerbahçe 2. Üçüncü koşu Dört ve daha yukan yaşta 1938 senesi zarfında hiç koşu kazanmamış yarım kan ve halis kan Arab atlarına mahsus olan üçüncü koşu günün en heyecanlı müsabakası oldu. Mesafe 1400 metre idi. Receb Özçelikin Ceylân VII si birinci, Ahmed Coşkunun Mebrukü ikinci, Tevfik Devrimin Ceylânı da üçüncü geldiler. Bahsimüşterek ve kanyan 145; plâse 100, 120 ve 360 kuruş verdi. Kıdemliler ve kıdemliler olarak üç smıf üzerine ya pıldı. Bu müsabakaların neticelerini sıraTek çifteler Bu yarışa Galatasasile yazıyoruz. ray, Beykoz, Güneş kulüblerile, müsabaka harici olarak Altmordu girdi. Bey Mübtediler Tek çifte Bu yarışa beş kulüb işti koz birinci, Güneş ikinci, Galatasaray rak etti ve sıkı bir mücadeleden sonra üçüncü oldu. İki çifteler Bu müsabaka, yalnız Galatasaray birinci, Güneş ikinci, Fe günün değil, son senelerde görülen yanerbahçe üçüncü oldu. rışların da en heyecanlılarından bıri olöni'n613avergd( du. Beş kulübün iştirak ettiği bu yarışta, İki çifte 1 inci: Galatasaray; 2 nci Güneş. Beykozlular müsabakayı bitirme Galatasaray, Güneş ve Beykoz futaları, bütün mü^abaka müddetınce çekıştıler, diler. 4 tekler 1 inci: Güneş; 2 nci: Bey neticede yanm futa boyıle Beykoz birinci, Galatasaray ikinci ve gene ayni kükoz; 3 üncü: Galatasaray. Bu kategoride, Galatasarayla Güneş çük farkla Güneş üçüncü oldu. Dört tekler Günün en ehemmiyet11 puvan alarak birinci oldular. Beykoz li ve neticesi en büyük heyecanla bekle3, Fenerbahçe de 1 puvan aldı. Kadınlar arasmda Kadınlar ara nen yarışı bu idi. Çünkü bu yarışı kazasında yapılan dört tek yanşina yalnız nan kulübün, mıntaka namına Türkiye Atletizm müsabakalari İstanbul atletizm birinciliklerine, dün de Kadıköy stadında dervam edildi. Bu birinciliklerin, 11 güne taksim edilmiyerek, hergün yapılmasını çok garıb bulduğumuzu evvelce de yazmıştık. Dün Kadıköy stadında seyirci namına hiç kimsenin bulunmayışı ve üstelik stadın icindeki kulüblerine gelmiş olan bazı Fenerlilerin, bu müsabakalari pencereden dahi seyretmek zahmetine katlanmayıs. ları, atletizm idarecilerinin, herşeyden evvel halkın rağbetini artıracak tedbirler alrr^ajarı lüzumunu bir kere daha mey dana koymaktadır. Müsabakalarda alınan teknik netice leri sırasile aşağıya yazıyoruz: 50 metre «Dördüncü kategoii» 1 inci: Cemil 6,6; 2 nci: Fethi; 3 üncü Cemil. 50 metre «Üçüncü kategori» 1 inci: Cihad (Haydarpasa) 6,3; 2 nci: Neriman (Haydarpasa); 3 üncü: Sermed (Fenerbahçe). 50 metre 1 inci: Fikret (Galatasaray) 5,6; 2 nci: Haluk (Galatasa ray) ; 3 üncü: Seyven (Haydarpasa). 1 10 metre mânia 1 inci: Vasfi (Haydarpasa) 17; 2 nci: Yavru (Güneş); 3 üncü: Cemal (Galatasaray). 110 metre mânia «Üçüncü katego ri» 1 inci: Neriman (Hayda;paşa) 17,1; 2 nci: Marnakio (Kurtuluş) ; 3 üncü: Ali (Galatasaray). Yüksek atlama 1 inci: Polad (Galatasaray) 1,76; 2 nci: Necdet (Fenerbahçe); 3 üncü: Vasfi (Haydarpasa). Yüksek atlama «Üçüncü kategori» 1 inci: Jeba (Haydarpasa) 1,60; 2 nci: Davrenio (Roberl Kolej). Üc adım 1 inci: Yavru (Güneş) 13,67; 2 nci: Halid (Fenerbahçe); 3 üncü: Üctek (Fenerbahçe). 4 X 100 bayrak 1 inci: Galatasaray takımı (Haluk, Fikret, Kâzım, Cemal) ; 2 nci: Haydarpasa takımı (Ci had, Suphi, Neriman, Vedad) ; 3 üncü: Kasımpasa takımı. Dünkü müsabakalarda, Galatasaray 19, Haydarpasa 10, Güneş 8, Fener bahce 7, Kasımpasa 1 puvan almışlar dır. O sırada, saçsız başlı bir herif, bıldır( an gibi bir tazenin ardından koşuyordu» Arkadaşım da onu bana gösterdi: Karpuz kabuğunu bırak da sen şu balkabağına bak!... Fakat ne dersiniz?.. Balkabağı, meğerse, su kabağı rolü oynamakta imiş! Biraz sonra, o canım kızı, yüzdürmeğe başlamasın mı?.. Armudun iyisini kim • » lerin yedığini, söyliyen meşhur atalar sözünü, ikımiz birden tekrarladık. Plâjda, böyle bümem nekadar kalmısız. Sular iyiden iyiye karamışti. Eski bir şarkının dilile, yakut küpe * lerini takınan Kızkulesi, arada bir göz kırparak, beyaz prostelâsile, gece hizmetine baslamak üzere idi. Ağır ağır ve istemiye istemiye iskelenin yolunu tuttuk. Şu dakikada, sofra * dan yarı aç kalkmış bir insan gibiyim. Gözlerimi kapıyarak «Salacık» ı yarıda bırakılmış ışıklı bir rüya gibi, yeniden görmeğe, çahşıyorum. Dördüncü koşu Üç ve daha yukarı yaşta halis kan Ingiliz atlarına mahsus olan dördüncü hatotkan yarışın mesafesi 1800 metre idi. Birinciliği Asım Çirpanın Tomrusu, ikinciliği Salih Temelin Jopring Bordu, üçüncülüğü de gene Asım Çirpanın Dan disi kazandılar. Bahsimüşterek ve ganyan 135, plâse 165, 125 verdi. SALÂHADDİN GÜNGÖR Bursada bir cinayet davası Bursa (Hususî) Burada Tuzpazan denılen pazar yerinde güpegündüz ve en kalabahk bir zamanda işlenen ci •> navetin muhakemesine başlanmıştır. Sekiz kurşunla Yaşar adında bir fabrika bekçisini öldüren 18 yaşmda Mü min adındaki katil büyük bir soğukkanlılıkla mahkemede cinayeti itiraf et miştir. Muhakeme safahatma nazaran, Yaşarla Alpulludaki bir köyde inşaat ta calışırlarken kavga etmişler, Müminle Yaşarm arasma buradan itibaren müthiş bir kin girmiştir. Nihayet her ikisi de Bursaya gelmişler, kini burada da güden Mümin 17 liraya bir tüfekçiden satm aldığı tabanca ile onu pazarda öldürmüştür. Reis Osman Sabrinin bir sualine karşı katil Mümin: « O zaman yaptığımız kavgadan çok ürkmüştüm. Geceleri Yaşar rüyama giriyor ve rüyalarda üstüme saldırıyordu. Bazan beni çifte ile öldürmiye kalkıyordu. Bundan korkuyordum. Nihayet onu pazarda gördüm ve derhal üstüne ateş ettim» demiştir. Mahkeme, bir kararla 18 yaşmdakl bu katilin İstanbul Tıbbı Adlî mües sesesmce muayenesine lüzum görmüş tür. Evrakıle birlıkte katil İstanbula gönderilmiştir. Aklî bir hastalığa müptelâ olup olmadığı bir raporla tevsik olunduktan sonra muhakemeye devam edılecektir. Bu celsede, cinayetten sonra katıli yakalıyan pazarcı Hüseyinle Yaşarm yanında bulunan arkadaşı ve Müminm babasile annesi şahid olarak dinlenmişlerdir. Beşinci koşu Dört ve daha yukarı yaştaki yerli yarım kan îngiliz atlarına mahsus bu hin dikab yarışında birinciliği N. Atabaym Mavzikası, ikinciliği M. Atlının Ayhanı, üçüncülüğü de Salıh Temelin Mahmu resi aldılar. Dünkii at yarışlarından heyecanlı bir an Bahsimüşterek ve ganyan 805, plâseşampiyonasına ğirmesi ötedenberi takarGüneşliler gîrdiler. Ierde 220 ve 150 kuruş verdi. rür etmiştir. Bu yanş, bu defalık, sadece Kıdemsizler Üçüncü ve beşinci koşular arasmdaki Tek çifteler Bu yarışa beş kulüb teşvik müsabakasından ibaret idise de, çifte bahsi kazananlar da 1 liraya mukaiştirak etti. Beykoz birinciliği kazandı. İstanbul şampiyonasına hazırlanan ku bil 22 lira aldılar. Güneş ikinci, Galdtasaray üçüncü oldu. lublerin kuvvetlerini göstermesi hasebile Kürek teşvik müsabakalari Kürekleri kırılan Fenerbahçeliler yarışı ehemmiyetli idi. Galatasaraylılar derhal başı aldılar. Bu sırada Güneşliler de İstanbul su sporlan ajanlığı tarafmdan terkettiler. tertib edılen kürek teşbik müsabakalari İki çifte Bu yarışa Galatasaray, Beykoza çapariz verdikleri için Beykoznın birincisi dün, Beykozda binlerce se Güneş, Beykoz, Fenerbahçe kulübleri lular, bir aralık, kürekleri bıraktılar. Fayirci önünde yapıldı. girdiler. Neticede, Galatasaray birinci, kat, tekrar yarışa devam ettiler. Neticede Yanşlar büyük bir intizam içinde cere Beykoz ikinci, Fenerbahçe üçüncü oldu. Galatasaray birinci, Güraş ikinci, Bey yan etmekle beraber, hakemler, müsabaDört tekler Bu yarışa, Fenerbah koz üçüncü oldu. kalari takib için vesait bulamadılar ve çeden maada bütün kulübler iştirak ettiBu kategorideki puvan vaziyeti de şuŞişli Halkevi galib ancak 17 numarah Halic vapuru kap ler. Birinciliği Beykoz, ikinciliği Güneş, dur: Beykoz 11, Galatasaray 9, Güneş tam İsmailin gösterdiği kolaylık sa üçüncülüğü Galatasaray kazandı. Dün Barutgücü sahasında Barutgücü 7. . yesinde yarışları karadan kontrol etmek Bu kategoride Beykoz 13 puvanla Üç kategori üzerinde kulüblerin al ile Şişli Halkevi A. takımları arasmda ien kurtuldular. birinci oldu. Galatasaray 7, Güneş 6, dıkları puvanlar da şunlardır: yapılan maçı Şişli Halkevi 41 kazan Müsabakalar, müptediler, kıdemsizler Fenerbahçe de 1 puvan aldı. Galatasarayla Beykoz 27 şer, Güneş mıstır. Balıkesir futbol şampiyonası Bahkesir 24 (Hususî) Futbol lik maçları bugün neticelendi. İdmangücü Balıkesir Vilâyeti şampıyonu oldu . îzmitte Fener ikinci takımının maçı DUnkü atletizm müsabakalannda bayraL yarışı nihaj etlenirken Polad yüksek atlarken İzmit (Hususî) Bugün şehrimizde Fenerbahçe ikinci takımı ile İdman yur du kulübleri arasında yapılan maçta berabere kahnmıştır. Fenerli sporcular İzmit sporcuları ta rafmdan uğurlanmışlardır.