13 Nisan 1939 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 3

13 Nisan 1939 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 3

13 Nisan 1939 Hfidiseier arasında Korkmaktan korkmalıyîz DUŞUNCELER öyle günlerde, paf ve ürkek ruhları fitillemek için, sansasyon tüccarı, dumanlı haSıra Holandanın mı ? va kurdu ve bulanık su avcısı elele verirler: «Geliyor! Köşeyi döndü! azı haberlere göre, Almanya, Yazan: Fazü Ahmed AYKAÇ Yukandan sarkacak! İki ay, bilemeHolandaya taarruza hazırlanHemen bütün mütefekkirlerimiz bir | değil, bırbirimizi istismar etmiş kimseler din üç ay sonra karşında! Gel şu diremaktadır. Bu şayialar ne derece olurduk. Amerika gazeteleri son hâdiseler münasebetile ğe tutun, çeliktir, çelik! Daya arkanı, noktada fikir birliği etmiştir; Türk inkı rarlarım: Vaktile yazdığım gibi gene tek doğrudur, bilemiyoruz. Fakat, Almanyalâbı adını verdiğimiz savaş ve atılışları, Eğer ben herhangi bir Türk ta mn, ÇekoSlovakya'yı, İtalyanın da Arkorkma, yoksa işin bitiktir!» üç büyük bölgeye ayırıyorlar. Ulu Ata cirine, işçısine, müracaat ediyorsam, bu navudluğu ilhak ettikleri günlerdenberi, Bu şebekenin ajansları, tellâlları, çok şiddetli neşriyatta bulunuyorlar köşebaşı öğütçüleri, salon hatibleri, türkün İstiklâl mücadelesile açtığı mede hareketım bir suç mudur ki o yurddaşım Berlin Roma mihverinin sağa sola bu Faddis demokrat : Bitaraflık ka kahve çığırtganları, ve sokak talkın nî cıhad, ıptıda ana toprağın tam ve müs bir belâhet «cezayi nakdisi» tahsil etmek gibi darbeler indireceği hakkındaki rivaVaşington 12 (a.a.) «Washington Post» gazetesi Ruzvelt'in «eğer harb ol nununu büsbütün kaldmnız ve anayasa cıları vardır, iradelerin gevşediği ve takil olarak kurtuluşunu temin edince istiyormuş gibi beni soymağa kalkışsın?. yetler karşısında, inanmak meylimiz akIşte makalemin başlığma koyduğum sinden daha kuvvetlidir. mazsa sonbaharda Wannspring'e tekrar nın umumî bir harb halinde Reisicumhu dışarıdan gelen tesirleri tam bir tesli ikinci bir zafere koştuk. O da zihin hayageleceğkn» yolundaki sözkrini mevzuu ra verdiği hareket serbestliğini devlet re miyetle kabul ettiği bu günleri se tımızı evhamdan, hurafelerden ve geçmi «İdeal yıkıcıları» kelimelerinden kasdetEsasen Almanyamn Holandayı bir bahsederek bu sözlerdeki harb tabiriniı isine bırakınız. çerler. şin geleceğe zarar verir mahiyetteki çürü tiğim şey bu sınıf insanlardır. Yani mem baskınla ele geçireceği hakkında, bir Amerika dahil olsun olmasın garb mede Fish cumhuriyetçi : Bütün bitarafNeticeyi görmek isterseniz piya tücü müesseselerınden halâs etmek gayesi leketin iktısadî faaliyetinde gene memle müddettenberi bir takım şayialar dolaşniyetini hayatî bir tarzda vuracak olan lık kanunu, mütearrız devletlerin kim o saya buyurun. Halk banka vezneleri oldu ve buna eriştik. Uçüncü seferberlik ketin iktısadî ahlâk ve emniyetini düşüremaktaydı. Onun içindir ki geçen ikinciumumî bir harbi kasdettiğini tasrih eyle labileceğini hükumetin evvelden tayin et nin önüne yığılır ve alışveriş dünya malum. Fakat o büsbütün ileri ve maale cek ruhtaki kimselerdir. Bunlara yalnız kânunda Ingiltere ile Fransa, Belçika gimektedir. mek arzusuna istinad etmektedir. sında panik alâmetleri belirir. Işte sef yeni manası bizde daima meçhul kal millî ekonomi yıkıcısı değil, ideal katili bi Holanda ve İsviçreye karşı yapılacak demek pek münasib olur. Çünkü medenî Maas cumhuriyetçi : Bitaraflık ka kundakçı Avrupa ajansının, çeyrek Bu gazete ancak milletler azimkâ mış bir mefhumdu: İktısadî kurtuluş. , ]A bir taarruzun da harb sebebi, telâkki edidavranırlar ve Roma Berlin mihver; nununu tamamile ortadan kaldırmak icab aşkına günde üç tabı çıkaran gazeJ halasımızın en ileri ve en ehemmiyetli leceğini Almanyaya bildirmişlerdi. ciddî bir mukavemet noktası bulursa har eder. Bu kanun hakikî bir bitaraflık tenin, bozguncu kırmızı ideolojinin, Cıhanın bugunku en esash davası olan m e r halesinde bozguncu vaziyeti alm.şlarAlmanya, Holandaya niçin taarruz bin önüne geçilebileceği mütaleasmda bu prensiplerine uygun değildir. telâşçı politika ebesinin, bilerek veya iktısadî savaş ki yarınki âlemin kanlı bo dır. Meselenin bu bir cephesi. Şimdi ikineder? Borsada vaziyet lunuyor ve diyor ki: bilmiyerek ortalığa saldığı heyecanın ğuşmalarına sebeb olabilecek mahiyette ci cephesine gelelim: Hiç şüphesiz, sevkulceyşî sebeblerle. «Roma Berlin mihverinin yegâne Nevyork 12 (a.a.) Dün Nevyork ilk neticesi: Memleketin iktısadî ha dir içine girdığimiz ışin en ziyade sabır, Hiç şüphe yok ki yukarıda bahsettiÇünkü, kaç gündür yazdığım gibi, Al anladığı dil kuvvet dilidir. Ruzvelt İtal borsasınm kapanışında kıymetler yüksel yatını bir an için kötürümleftirmeğe dikkat ve bilgi ile devamlı feragat istiyen ğim ruhiyeti gösterenlere karşı cemiyetin manya ile İtalyanın bütün siyasî faaliyetya ve Almanyadan çok daha kuvvetli o miştir. Sabahleyin kaydedilen puvanlar muvaffak olmak! kısmıydı. aksülâmeli nekadar şiddetli olsa tabiî gölan bir milletin bir harb takdirinde kayıd tekrar kazanılmış ve başlıca kıymetler Piyasadan gelen bütün haberlerin Türkiyede ziraî, ticarî, sınaî ve malî riilür. Fakat bu münasebetle de büyük lerine sevkulceyş hâkimdir. sız kalamıyacağını Roma Berlin mih evvelki günkü kapanışa hemen hemen önümüze koyduğu netice bu. Almanya, Felemenğe taarruz ederse, bütün faaliyetleri bir taraftan dirilterek bir günah içine düşmek mümkündür ve verine ihtar etmiştir.» müsavi bir dereceyi bulmuştur. ilk hedefi, Fransızlann Majino hattmı ve Yabancılan, onların casus, propa inkişaflandırmak, diğer taraftan da bütün ondan en büyük dikkatle kaçmmağa çaRuzvelt, gazetecilerle yaptığı mülâ Emtea mübadelesinin projesi Belçikanın müdafaa manzumesini arka ganda ve ajans servislerini anhyoruz. bu iktısadî faaliyet şubelerini mes'ud bir lışmalıyız. katta bunların Avrupa vaziyeti hakkında Vaşington 12 (a.a.) Matbuat Vazifelerini yapıyorlar. Fakat bize ne ahenk içinde yekdiğerine yardımcı ederek Meşru kazancı kıskanmamak, onu bi dan vurmak, yani 1914 teki büyük sevkendisine sordukları suale cevaben mümessillerinin bir içtimaı esnasında Ruz oluyor? Aramızda bazılarının günde elele yürütmek meselesile karşı karşıya lâkis takdir ve teşvik etmek lâzımdır. Bü kulceyş manevrasını daha geniş bir su «Washington Post» un bu yukarıdaki velt, beyanatta bulunarak Amerikadaki iki üç nöbet kopardıklan bu cayırtı, gelmiştik. Davanın azameti meydandadır. tün gayretimiz tekmil millet ferdlerinin rette tekrarlamaktır. O zaman yaln.z makalesini okumaları tavsiyesinde bulun buğday ve pamuk fazlasının kalay ve bu telâşa verici ve kifkırtıcı ağız ne? Muvaffakiyetin iki değişmez çaresi var hergün daha refahlı, daha geniş bir ömür Fransanm değil, Belçikanın da Almanmuş ve bu yazının açık ve doğru olduğu lâstik mukabilinde ecnebi memleketlerle Muvazene sistemlerinin hızla de dı: Birincisi raslıyacağımız güçlüklerin sürebilmesi için değil mi? Gayretinin, fa yaya karşı hazırladığı tahkimata cephenu söylemiştir. mübadelesine dair âyandan Byrnes tara ğiştiği gergin anlarda uyanık ve tetik azmimizi yenmesine razı olmamak.. İkin aliyetinin semeresi olarak kazanabilmiş, den tos vurmak mecburiyeti kalmaz. Ruzvelt'i tenkid eden gazeteler fından ileri sürülen progratnı prensip iti durmak başka, üstüne bir duvar yı cisi,' tecrübesizliğimizin mucib olacağı a muvaffakiyete ermiş olanlarımızı bazı Holanda büyük bir askerî devlet deVaşington 12 (a.a.) Bazı gazete barile tasvib ettiğini ve tatbikata geçile kılmış gibi ciyaklamak gene başkadır. cılara katlanarak bilmediğimizi gerçekten defa yapıldığı gibi nefretle görmeğe hak ğildir. 7 buçuk milyona yakın nüfusuna Samimî bir tehlike şuuru telâşı değil, öğrenmeğe gayret etmek. ceğini ümid eylediğini söylemiştir. ler, Amerikada bilhassa Ruzvelt'in es kımız yok. Sonra onları halkm istikrahı rağmen, öyle tepeden tırnağa kadar si Mumaileyh, îngilterenin, Holandanın vakti artınr. Bizun gibi hergün kitle rarlı beyanatile yaratılmak istenilen harb Memleket sahih fedakârlıklar etti. önüne binbir türlü iftira, yalan ve telmih lâhlanmamıştır. Askerlik hizmeti mecbuve Belçikanın Byrnes'in programına kar ile temas mevkiinde olanlann ilk vahavası aleyhinde bulunuyorlar. süren adam da hakikatte bir hakikat rî olmakla beraber Felemenğin küçük bir Kendi içindeki teşebbüs sahibi kabiliyet«Vaşington Times Herald» diyor ki: şı alâkalarını celbetmek için Hariciye zifesi vatandaşa sükun ve güven tel leri himaye edici çareler düşünmeğe baş soyguncusundan başka nedir ki? Ve bu ordusu vardır. Son zamanlarda, takviye «Ruzvelt'in «harb çıkmazsa sonba Nezareti tarafından birkaç gün ıçinde kin etmektir. Dışarıdan gelen boz ladı. Yurddaşı, yanındaki tacir, işçi, çift tarzda hareket diğer içtimaî neticelerini edilmiş olmasma rağmen, muvazzaf ordu harda Varmspring'e tekrar gelirim» yo teşebbüsatta bulunulacağını ilâve etmiş guncu tesirlere içeriden yapılacak çi, fabrikacı filân gibi diğer yurddaş durur bir tarafa bile bıraksak memleketin teşeb 4 fırkadan mürekkebdir. Bu 4 fırka 26 mukavemeti hazırlamağa biz memulundaki sözlerine teessüf etmek lâzımdır. tir. ken başka yere başvurmamağa alıştırmak büs, yükselme ve ilerleme kuvvetlerine piyade ve 2 süvari alayına ayrılmıştır. Japon çazetelerinin ihtart Reisicumhur sükunetini muhafaza ede ruz. için çalışmaya koyuldu. Fakat burada hiç karşı sarih bir suikasd teşkil etmez mi? Muvazzaf orduda 20,000 tüfek, 700 Tokio 12 (a.a.) Avrupa vaziyemiyorsa da parlamentonun sükunelini Vatandaşa bütün samimiyetimizle unutulmaması millî borc olan pek mühim Hele şu suçlu ve şerefsiz zihniyet basım makinelitüfek, 220 top, 100 kadar taytini tahlil eden Hoşi Şimbun gazetesi, haber verelim ki, dünyalıklannı çekmuhafaza edeceğini ümid ederiz.» hayatına da bulaşırsa?. İşte bu makule yare vardır. Bu küçük ordu, sefcrber Japon dış politikasında yeni bir devreden mek için onu bankalara koşturan teh bir nükte vardı. Bir nükte ki dikkat göedilerek bir misli artırılsa dahi, Alman «Vaşington Laily News» de şöyle yâzünden kaçırılınca ıkurulmak istenilen ha mahluklaradır ki açıkça şeref haydudları bahsetmektedir. like ne kapımızın önüne gelmiştir, ne yır abidesinin derakab yıkılmasına sebe diyorum. ordusuna karşı, müessir ve devamlı bir zıyor: Gazete, bu yeni devre vaziyetinin ha de bugünün şartlan içinde geleceği mukavemet gösteremez. Bu itibarla, Al«Ruzvelt, karanlık teşhislerde bulunSözümü bitirmeden evvel üzerinde haen totaliter ve demokratik devletler cla vardır. Kimse telâş etmesin. Bizi biyet verirdi. Evvet daima en hassas bir manya, kısa bir zamanda, Holandayı işmak hususundaki eski oyunu hakikî düşak dünyanın ikiye aynlması olduğunu korktuğumuza uğratacak olan şey şuurla bilmemiz icab ederdi ve hergün tırlamak istediğim bir nokta daha var: gal ve istilâ edebilir. Yalnız Holandanın manlarımızm hangi tarafta bulunduğunu eder ki istihsal edeni korurken, istihlâk Anlatmağa çalıştığım manevî durum, kaydediyor ve diyor ki: yalnız bu korkudur. Çünkü bu endiAlmanyaya karşı tabiî bir müdafaa hattı iyice öğreninciye kadar daha ihtiyatlı edeni helâk etmek gibi bir gaye mutasav gerçekten pek kötü ve mücadele ister bir «Arita iki grupun ortasında kalmak is şemizi istismar etmek için ayaklanvardır ki o da hududdaki bataklıklardır. davranalım.» tiyorsa da resmî ve hususî mahfiller Ja mızın ucuna vaid ve iğva tuzaklarını ver olamaz. Çünkü bunların ikisi de ayni al olmakla beraber unutulmamahdır ki Bu batakhklar arasında büyük orduların Bitaraflık kanununun müzakeresiponyanm kendi politika seyrini tespit surette aziz vatandaşlardır. Ve Türk ana dünyanın her yerinde muhtelif derecelergerenler var. harekâtta bulunması çok güçtür. ne başlandı yasasının hepimize temin ettiği haklara de mevcuddur. Biz bunun bizim millî eden yeni bir diplomasiye başlaması lü Ortada, birkaç safdili yakahyan Holanda topraklannın işgali, AlınanVaşington 12 (a.a.) Meb'usan zumuna gittikçe daha ziyade kani bu bu korkudan başka korkulacak birşey maliktirler. Cumhuriyet Halk Partisinin bünyemiz içine girmemesi için nekadar yayı İngiliz adalarile karşı karşıya getinizamnamesi, zaten toprağımızda «imti titiziik göstersek yeridir. Ancak bunu meclisi hariciye encümeni bitaraflık ka unmaktadırlar. olmadığma kalıbımızı basarız. yazlı sınıf» mevcud olmadığını bir saadet kaydederken memleketimizde ekonomi recektir ki Alman hava ve deniz ordunununun tadili müzakerelerine başlamışMilliyetperver Kokamin Şimbun ga PEYAMİ SAFA ları, bilhassa hava kuvvetleri için, bu son tır. Muhtelif hatiblerin bu müzakereler esnasmda ileri sürdükleri fikirler şunlar dır: Guyer cumhuriyetçi : Dünya yeni bir umumî harbe tahammül edemez. Kellog paktını imza eden 63 devleti, mez kur paktı yenilemek için Vaşington'a davet ediniz. zetesi, Uzakdoğu meselelerinde îngiltere ile hertürlü kompromiyi reddederek diyor «Berlin ve Roma yalnız kuvvet dilinden anlar» ideal yıkıcılığı NALINA MIHINA ri: «Japonya bir tngiliz Sovyet yaklaşmasını da kabul edemez. Zira bu yok aşmanın temayülü bilvasıta Ingiltere a leyhinde olacaktır. Ve Uzakdoğuda komünist tahrikâtmın kuvvetlenmesini intaç edecektir.» IIIIIMIIIIIIIUMitiiMiııııı Iktısad ve Ticaret Vekâletlerine aid teşkilât kanunları Ankara 12 (Telefonla) Ticaret ve sanayi işlerinin ayrılması ve deniz nakilleri işlerinin Münakale Vekâletine bağlanması dolayısile ayrı ayrı teşekkül eden İktısad ve Ticaret Vekâletlerine aid yeni teşkilât kanunlarının hazırlan masına devam edilmektedir. İktısad Vekâleti Müsteşarlığı vazifesini Vekâlet mütehassıslarından Nihad Odabaşı yapmaktadır. Halid Nazmi, Ticaret Vekâleti Müsteşarlığını ifa etmektedir. Söylendiğine göre, hazırlanmakta olan proje ile ticaret müdürlükleri yeniden tesis edilecek ve Türkofisin dahilî teşkilâtı kaldırılarak haricî mümessilliklere yeni bir şekil verilecektir. Bundan başka ihracatı teşkilâtlandırma işlerine de daha geniş bir veçhe verilerek bir umum müdürlük haline ifrağı derpiş edilmektedir. Urfanm kurtulusu Şimal kutbunda derece mühim sevkulceyşî bir faydadır. Almanyamn Holandaya taarruzu, İngiltere ile Fransanm derakab mukabele etmelerini intac edeceği için, böyle bir hareket, umumî harbin patlaması demektir. Almanyayı tahrik eden bir sebeb de, İçtimaî vazifelerimizin içinde, başladızayıf Holandanın zengin müstemlekeleri ğımız iktısadî seferberliğin icabları pek olsa gerektir. Bir harb halinde Almanya kit, enerji ve para ziyan ettirtmemeği ay mühim bir yer tutuyor; ve hepimiz bu ile Japonyanın müştereken bu zengin ni ehemmiyetle vazife sayacaktı. Aksi borcu ödemekle mükellefiz. müstemlekeleri, taksim etmeğe kalkışa Fazıl Ahmed AYKAÇ cakları muhakkaktır. Tabiî harbi kazantakdirde iç piyasalarımızı kuvvetlendirmiş mak şartile. umdesi gibi bildirmiyor mu? Halbuki bu hayatî hakikati hiç hatırlamak istemez gibi görünen vatandaşlara rasladık. Bir Türk çocuğu yanındaki Türk kardeşinden alışveriş etmeği kendine nasıl bir millî borc bilmek icab ederse eşyayı yapan veya satan da kendisine müracaat eden yurd daşı aldatmamağı, soymamağı, ona va hayat ve şuurunun günden güne genişlediğini zevk ve memnuniyetle görmemek büyük hata olur. Ve bazı menfi yaratılışların çarpık hareketlerınden dolayı tuttuğumuz doğru yoldan dönmek bize yakış maz. Binaenaleyh unutmıyalım: Dün büyük merasimle Almanya 600 bin km. murabbaı arazi kazandı! kutlulandı Urfa, 12 (a.a.) Urfa, kurtuluşunu kutlulamıştır. İnkılâb senelerinin bağrında ışıklı bir ok gibi yaşayan on bir nisan kurtuluş gününün Urfa ve Urfalılar dün heyecanlı bir surette kutluladılar. Yılların gerisinde kalan o günün manevî hâtırası önünde eğildiler. Merasime Belediye parkmda Atatürk anıdı önünde îstiklâl marşile başlandı. Vali verdiği söylevde inkılâb başbuğlarınm hatıralarmı heyecanla andı. Belediye Reisi bu mukaddes günün yapraklarını karıştırdı. Urfa saylavı Şeref kurtuluştan sonra Türk vatandaşının bugünkü vazifelerini hatırlatarak aziz şehidlerin hatıralarmı hürmetle yadetti ve Atanm manevî huzurunda eğilerek İsmet İnönünün yüce şahsiyetinin bütün Türk milleti demek olduğunu anlattı. Bundan sonra Urfanm kurtulusu canlı olarak temsil edildi. Kahraman askerlerimiz bir geçid resmi yaptı ve tayyarelerimiz bu törene çok heyecan verdi. Civar vilâyet, kaza ve nahiyelerden gelen ve kurtuluş mücadelesinde de bulunan kahramanlara Belediye tarafm dan bir ziyafet verildi. Bu gece Urfa Halkevinde büyük aile balosu verildi. Urfa tamamile donanmış, Urfalılar bu büyük günün bayramını yaşamıştır. Berlin, 12 (a.a.) Kaptan Ritscher in kumandasındaki Schwabenland vapurunun şimal Kutbuna yaptığı sefer neticesinde 600.000 kilometre murabbaı genişliğinde bir saha Alman hâkimiyeti altına girmiştir. Kaptan Ritscher, dün Cenub Kutbu mıntakalarından Cuxhaven'e gelmiştir. Alman hâkimiyeti altına giren arazi Şarkta ve garbde kutba doğru sarp bayırlarla muhat bir buz sahasile tahdid edilmiştir. Bu arazi parçasınm cenubunda pek dik kayalıklar vardır. Schvvabenland vapurundan uçan Alman tayyarecileri buz sahasının başladığı yerde karaya inmişlerdir. Keşfedilen arazinin hudud noktalanna gamalı haçlı bayraklar dikilmiştir. Cenub kutbuna yapılan bu sefer Göring'in himayesi altmda «Alman keşfiyat Cemiyeti» tarafından tertib edilmiştir. Kaptan Ritscher, Spitzberg'e yapılan Alman seferinden sağ kalanlar meyanmdadır. Sulh hedivesi! [Bastaraft 1 inct sahitede] histanla yeni bir anlaşma akdini arzu eylemektedir. Bu anlaşma ile Danzig meselesinin muslihane şekilde halledileceği Berlinden haber verilmektedir. Alman mehafılının istıhbarlarına göre Von Ribbentrop bu garantinin 1938 tarihli Alman Leh itilâfının ruhile gayrikabili telif olduğunu ve Alman hükumetinin İngiliz Leh şifahî itilâfının tahrirî bir itilâf haline gelmesi takdirinde vazı yeti yeniden gözden geçirmek mecburiyetinde kalacağını söylemiştir. Von Ribbentrop, Lehistamn Almanya tarafından «dostluğa münafi» telâkki edilmekte olan askerî tedbirlerine de telmih etmiştir. Almanyamn talebleri Berlin 12 (a.a.) Söylendiğine göre Varşovaya avdet eden Polonya sefiri Lipski, Alman Leh meseleleri hakkmda Almanyamn sarih tekliflerini hâmil değildir. Bu hususta ecnebi memleketlerinde dolaşan şayialar zannedildiğine göre Almanyamn Polonyaya karşı serdettiği taleblerden bahseden Völkischer Beo bachter gazetesinin bir makalesinden neş'et etmiştir. Bu gazetenin bildirdiği taleblerin bundan 15 gün evvel A'.raanyanın Polonya elçisi tarafından Varşo vaya tebliğ edildiği ilâve edilmektedir. Oğrenildiğine göre Lipski, Von Ribbentrop'la bu ayın yedisinde yaptığı müIâkattan sonra bir daha Alman Hariciye Nezaretine uğramamıştır. Pek fırtmalı olduğu söylenen bu mülâkat esnasınaa Polonyanın Alman hududu civarmda aldığı askerî tedbirler mevzuu bahsolmuştur. Lipski, yarın Berline dönecektir. Burada tahmin edildiğine göre Mıüetler Cemiyetinin kontrolu kalktıktan sonra Danzig için kabul edilecek statü işinin dostane bir surette halli için Almanya ile Polonya arasında müzakereye başlanması îhtimali mevcuddur. Kastamonu Valisi Ankarada Ankara 12 (Telefonla) Birkaç gündenberi şehrimizde bulunan Kasta monu valisi Avni Doğan, vilâyetine aid işler etrafında alâkadar makamlarla te maslanna bugün de devam etti. Avni Doğan, Reisicumhur tarafından da kabul edilmiştir. Kastamonu meb'uslan, Avni Doğan şerefine bu aksam bir ziyafet verdüer. Almanya ültimatom mu verdi? İrana gidecek düğün heyetleri îtalya, Slovakyayî tanıdı Bratislava 12 (a.a.) İtalya kon solosu hükumetinin Slovakya devletini tanıdığmı Hariciye Nazırına bildirmiştir. îtalya yakında bir mümessil tayin edecektir. Dr. Zvrskovec'in Slovakyanm ilk Roma sefiri olarak tayini için vukubulan istimcaza İtalya hükumeti muvafık cevab vennistir Paris, 12 (a.a.) İran veliahdinin izdıvacı merasimine iştirak edecek olan ve General Weygand'in riyaseti altında bulunan resmî Fransız heyeti, dün akşam Marsilyaya hareket etmiştir. İçinde bilIrak Kralının ölümü hakkın hassa Bek dö Fukyer ve Hasignon'da bulunan heyet tayyare ile Marignane'dan da bir tebliğ Tunusa, oradan Bağdada ve oradan da . Londra, 12 (a.a.) îrak elçiliği trenle Tahrana gidecektir. burada neşrettiği bir tebliğde, Kral GaFilistin hakkındaki zinin bir kaza neticesinde öldüğünü temüzakereler yid ettikten sonra diyor ki: Kahire, 12 (Hususî) Başvekil Fakat Musulda birtakım fesatçılar bu hususta yalan haberler yaydıkların Mehmed Mahmud Paşa, Hicaz murahdan halk İngiliz konsoloshanesine teca hası Prens Faysalm Irak murahhaslarıvüz ederek konsolosu öldürmüşlerdir. I nın ve Filistin Arabları erkânının iştirarak hükumeti ve milleti bu hâdiseye te kile Filistin meselesinin müzakeresine deessüf eder ve müttefik büyük Britanya vam etmiştir. Müzakerelerin müsaid bir şekilde ya olan dostluk hislerinin samimiyetini djvam etmekte olduğu haber yeriliyor. .beyan eyler, Londra 12 (a.a.) Diplomatik mahfillerde Lipski'nin Varşovaya bir Alman ültimatomunu getirdiği zannedilmemekte, fakat Polonya hükumetine Almanyamn sarih taleblerini bildireoeği tahmin edil mektedir. Bu taleblerin şunlar oiması muhtemeldir: Dantzig'in Almanyaya iadesi ve Polonya koridorundan geçecek olan bir otomobil yolunun inşası. Londranın, Polonya tnahfinerinde söylendiğine göre Polonya, kendi topraklarından geçecek olan bir Alman otomobil yolunun inşasmı kabul etmiyecektir. Polonyanın Dantzig'e verilecek yeni bir rejim hakkında müzakereye girişmeğe hazır olduğu, fakat Dantzig'in terkine mavafakat etmemeğe karar verdiği ayni mahfillerde ilâve edilmektedir. Almanya ve Polonya arasındaki derin ihtilâflar ve Polonya ihtiyatlannın yeniLehistamn askerî hazırlıkları den silâh altma alınması siyasî îngiliz Varşova 12 (a.a.) İyi malumat mahfillerinde endişe ile karşılanmakta almakta olan mehafil Von Ribbentrop'un dır. bu ayın yedisinde Lipski'yi kabul ettiği Dantzîgde vaziyet tekrar karıştı Dantzig 12 (a.a.) Dantziger Vorsırada Almanyamn İngiliz Leh garantisi hakkındaki noktai nazarına işaret et posten gazetesi, ekserisi kadm ve çocuk olmak üzere 40 Almanın Polonyahların miş olduğunu beyan etmektedir. îngilterenin, Holandaya sür'atle ve müessir surette yardım edebilmesi için, mesele dönüp dolaşıp İngiliz kara ordusunun sayıca da kuvvetji olmasma dayanıyor. Bu da, ancak İngiliz milletinin mecburî askerlik hizmetini kabul etmesile mümkündür; fakat artık yumurta kapıya gelmis gibi görünüyor. Almanya, iddia edildiği gibi eylule kadar, bütün emellerini tahakkuk ettirecekse ve bu yüzden ibr harb çıkacaksa İngiltere, Holandaya da, Belçikaya da, Fransaya da ancak mahdud bir kara ordusile yardım edebilir. Eylule kadar çıkacak bir harb için, İngiltere, kara ordusu bakımından çok geç kalmıştır ve bunun acısını çekecektir. Bununla beraber, bir gün bir gündür ve bir kazancdır. itisaflarından kurtulmak için Polonya hududunu geçerek Dantzig toprağma iltica etmiş olduklarını yazmaktadır. Bu gazete, bu mültecilerin Polonyada uğramış oldukları fena muameleler ve ;tisaflar üzerinde ısrar etmektedir. Dantzig'in nasyonal sosyalist mehafili, şimdiki vaziyetın «Südet memleke tinde 1938 eylulünde mevcud olan vaziyeti hatırlatmakta» olduğunu beyan et mektedirler. Leh generallerinin toplantısı Londra 12 (a.a.) Daily Ekspres gazetesinin Varşova muhabiri, Mareşal Ridz Smigly'nin dün yapılan bir generaller toplantısında îngiliz ordu erkânile müzakerelerde bulunmak üzere Londraya askerî bir heyet gönderilmesine karar verildiğini yazıyor. Yüksek rütbeli beş Leh subayı bu hafta zarhnda Londraya hareket edecektir.