24 Nisan 1939 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 8

24 Nisan 1939 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 8

Dün Beyazıd ve biiyiik tezahürat yapıldı IBattarafi 1 tnct sahifede] Milli Hâkimiyet ve Cocuk Bayramı CUMHURtYET Güzellik ve reklam Birdenbire meşhur olan hastabakıcı 24 Nisan 1939 iki devlet adamı tam bir Taksimde Mis Greta, gazetecilerin anlaşmaya vardılar takibinden kurtulamıyor Yugoslavya Kral Naibi Prens PoFun yakmda Romayı resmen ziyaret edeceği bildiriliyor IBastaraft 1 tnci sahtîedel VenedJk mülâkatı bitti küçüklerin bayram tezahüratım görmek istiyen halk da Beyazıd ve Taksim mey danlarını bir iki saat içinde doldurmuş tur. Beyazıd meydamnda Sabahleyin saat onda, Eminönü kazası dahılindeki bütün ilkmekteblerin dör düncü ve beşinci smıf talebeleri, Beyazıd meydamnda mekteblerine ayrılan yerlc rini almışlar, Vali muavini Hüdai, Eminönü kaymakamı, Maarif müdürü Tevfik Kut, muavin Rüştü ve Hamdi, müfettişler, müdürler ve muallimler de merashn yerine gelmişlerdir. Merasime bandonun çaldığı Istiklâl Abide önünde geçid resmi yapan yavrular son sistem bir motörle bir deniz gezintisi yapmışlardır. Yugoslavyanın Roma elçisile Venedık Belediye Reisi bu gezintiye iştirak etmişlerdir. Saat 19,15 te Venediğe avdet edilmiştir. Markoviç Grand Hotel'e inmiştir. Neşredilen resmi tebliğ Venedık, 23 (a.a.) Bu sabah Yugoslavya Hariciye Nazırı Marinkoviç i!e İtalya Hariciye Nazın Ciano arasında yapılan ve iki saat süren ilk mülâkattan sonra aşağıdaki tebliğ neşrolunmuştur: «Venedikte 22 ve 23 nisan tarihlerinde Yugoslavya ve italya Hariciye nazırları arasında yapılan konuşmalarda, komşu ve dost iki memleketi enternasyonal vaziyette ve keza son Arnavudluk hâdiseleri dolayısile alâkadar eden muhtelif meseleler tetkik olunmuştur. Bu tetkik, İtalya ile Yugoslavya arasında mevcud münasebetlerin ne kadar samimî olduğunu bir kere daha teyid eylemiştir. O samimiyet ki, Adriyatik'te sulhu temin eyleyen ve iki tarafın karşılıklı menfaatlerini temin eyîeyen Belgrad paktından beri bütün sahalarda ve her veçheden resanet bulmuş ve kuvvetlenmiştir. Tuna havzasında sulhun idamesi ve istikrar şartlarında islahı için siyasî sahada olduğu kadar ekonomik sahada da Italya ile Yugoslavya arasında ve keza Yu goslavya ile Almanya arasında itimadlı teşriki mesainin derinleştirilmesi tekarrür eylemiştir. Macaristanla olan münasebata gelince, iki Hariciye Nazırı en son tezahürlerden hasıl olan vaziyeti tetkik etmişler ve bunun Belgrada ve Budapeşte hükumetleri arasında faydalı bir anlayışa yol açmış lduğunu memnuniyetle müşahede eylemiş lerdir.» Bu paktm imzasını müteakib Yugoslavya antikominter paktına iltihak edecek ve Milletler Cemiyetinden çekildiğini bıldirecektir. Yugoslavya Macar ekllliyetlerinin hukukuna riayet edebileceği teminatını verecek ve Macaristan da Yugoslavyadan her türlü talebden vazgeçecektir. Roma hükumcti uzun zamandanberi bu anlaşmayı kolaylaştırmıya sebatla çahşıyordu. MacarYugoslavya anlaşması İtalyanın hedeflerine ilk merhaleyi teşkil eylemektedır. İkinci merhale MacarYugoslavArnavudBulgar blokunun teşkilidir. Bu vaziyet böylece hâsıl olduktan sonra Macaristan ve Romaya da taleblerıni daha emniyetle yapabilecektir. Bu hususta Popolo di Romanm neşrettiği bir makale çok manalıdır. Bu gazete, Yugoslavyanın antikomintern paktına yakmda iltihak edeceğini nzah ederek dryor ki: «Macaristan, Yugoslavya ile münasebetlerini tesbit eyledikten donra Romanyaya karşı daha emniyetle bakabilir.» Mis Greta Bery Avrupa gazeteleri, birkaç gün evveline gelinciye kadar tamamen meçhul bir sima iken, birdenbire, îngilterenin en meşhur kadını olan Mis Greta Berry'nin resmini neşrediyorlar. Mis Greta, resminden de anlaşıldığı gibi, çok güzel bir kızdır. Hükumet, harb vukuunda, kadınları yardımcı hastabakıcı yazılmağa davet eden bir afiş hazıratmış, bu afişe, güzel bir kadın resmi koymak icab ettiği için Mis Greta'yı model olarak seçmiştir. Dağcılık kulübünde verilen çocuk Jbalosu Önce, böyle bir model bulmak üzere hastanelere baş vurulmuş, fakat hiçbir hastane idaresi, kendi hastabakıcılan aasında en güzelinin resmini bütün Londra duvarlarında teşhir ettirmeğe razı olmamıştır. Bunun sebebi, afişte resmi görüen güzel kadına yüzlerce talib çıkarak hastaneyi kıymetli bir elemandan mahrum etmeleri korkusudur. Mis Greta da, adresini, ayni maksadla gizli tutmuştur. En açıkgöz gazeteciler bıe bu güzel k:zin adresini ele geçirmeğe muvaffak olamamışlardır. Mis Greta Berry, birkaç güne kadar, Londranın en güzel kadını oalarak, şehrin bütün duvarlarında afişlerde görülecektir. Macar mehafilinin tefsirleri İtalyan mehafilinin noktainazarı Mektebli bir yavru nutuk söylüyor marşile başlanmış, hazırlanan direğe bayrak çekildikten sonra Çocuk Haftası, Vali muavini Hüdainin kısa bir nutkile açılmı=tır. Müteakıben kürsüye gelen profesör Zuhtıi, İlkmekteb Yobsul Çocuklanna Yardım Bırliği namına bir nutuk söylemiş, bunu doktor İbrahim Zatinin Himayeietfal ve Salim Ahmedin Kızılay genolık teşkilâtı namlarına söyledikleri hita beler takib etmiştir. ı , Nutuk ve hitabelerden sonra C. H. P., Belediye, îlkmekteb Yoksul Çocuklarına Yardım Birliği, Himayeietfal ce miyeti Kızılay genclik teşkilâtı adma getirilen çelenkler Taksim Cumhuriyet a bidesine gönderilmiş, bu suretle Beyazıddaki merasime nihayet veriLmiştir. Eminönü Halkevi temsil şubesi, Beyand meydamnda Istiklâl piyesini temsil ediyorlar \ Fransız Nafıa Nazırı Varşovada Taksim meydamnda Taksimdeki merasim saat 11 de başlıyacağı için, sabahtan itibaren akın akm gelen halk, abidenin etrafındaki yaya kaldırımlarında toplanmıştır. Saat 10 dan itibaren tramvay seferleri durdurulmuş, meydanda tertibat alınmış, bu arada merasime iştirak edecek olan Beyoğlu 10, 11, 13, 29, 35, 45 ve 47 nci mekteblerden ayrılmış takriben bin kadar çocuk muallimlerinin nezareti altmda Beyoğlu 29 uncu mekteb bahçesinde içtima et miştir. Büyük talebe kafilesi, saat 10,30 da mektebden ayrılarak meydana gelmiş, er grup abide etrafında kendisine tahsîs dılen yeri almıjtır. Vali muavini Hüdaî ile C. H . P . )aşkanı, Beyoğlu kaymakamı, Maarif müdürü ve alâkadar zevatın da hazır buunduğu merasim, saat tam 11 de Deniz >andosunun çaldığı Istiklâl marşile başlamıştır. Direğe bayrak çekilişinden sonra bideye çelenkler konulmuş ve Beyoğlu Halkevi başkanı Ekrem bir nutuk söylemiştir. Bunu Himayeietfal cemiyeti reisi doktor Fethinin hitabesi takib etmiştir. Hatib, çocuklarm bayramlanm tebrik etHimayeietfal cemiyeti Şişli şubesi taikten sonra, iki büyük bayramın birden rafından tertib edilen «Çocuk balosu» Dağcılık kulübünde çok eğlenceli bir şefasandığını anlatmıştır. kilde yapılmıştır. Balo, neş'e içinde saat Beyoğlu 12 nci mektebden bir talebe de Çocuk bayramında ve Çocuk Haftası 18 e kadar devam etmiş, küçüklerin mujaşlarken ihtisaslannı temiz bir dille soy vaffakiyetli gösterileri, oyunlan alkışlanarak takdir edilmiştir. emiştir. Bunu müteakıb, mektebliler Re$im sergiti V'ali muavini önünde çok muvaffak bir Eminönü Halkevi salonunda da ilk geçid resmi yaparak dağılmışlardır. Varşova, 23 (a.a.) Fransız Nafıa Nazın Monzie ile birlikte Fransız Nafıa Kaza ve nahiyelerde Nezareti Şimendiferler ve Münakalât Mü öğleden evvel, Bakırköy, Eyüb, Fa dürü «Olaudon» buraya gelmişlerdir. tih, Beşiktaş, Anadoluhisarı, Beykoz, Şişli, Kasımpaşa, Hasköy, Fener, Karamekteb çocuklarınm eserlerile süslü bir gümrük, Samatya ve $ehremininde de reskn sergisi açılmıştır. Sergi, akşama katoplantılar yapılmıştır. dar ziyaret olunmuş, yavrularımızm haBu arada gündüz, akşama kadar bü •.ırladıklan resimler, ziyaretçiler arasında tün Halkevlerinde çocuklar tarafmdan ;eniş bir alâka uyandırmıştır. müsamereler verilmiş, nutuklar söylenmişDivanyolundaki Çocuk Kitabsara şiirler okunarak muhtelif eğlenceler ter yının dördüncü yıldönümü de tes'id ediltib edilmiştir. miş, bu münasebetle Kitabsarayda çay Çocuk balosu verilmiştir. Akşam Kız San'at talebesinin yardımı mektebi Akşam Kız San'at mektebi talebesi, kendi gündeliklerinden arttırdıklan para le 23 nisan Çocuk Haftası münasebetile fakirlere dağıtılmak üzere bizzat hazırladıklan yüzlerce kız ve erkek çocuk elbiselerini Beyoğlu Çocuk Esirgeme kurumuna göndermişlerdir. demin beni görür görtnez, annemin gözlerinizi şaşırtacak kadar ihtiyarlamış olduğunu söyliyen siz değil miydiniz? Böyle söylemiş olsam bile ne çıkar bundan? Annemin ihtiyarladığmı, bittiğini itiraf ettiğiniz çıkar!... Gencliğe nekadar kıymet veriyorsunuz Nevin Hanım?.. Görüyorum ki sizin indinizde herşey yalnız senelerin sayısile ölçülüyor... Öyle değil midir ki sanki? Değildir ya!... Ferid, kalın, etli dudaklarını bükerek gülüyor... İnsanların bir içi, bir de dışı vardır kızım. Dış; daima bozulmağa, ihtiyarlamağa, değismeğe mahkumdur. Fakat iç öyle değil. Eğer kıymetli elemanların bir araya gelmesinden yapılmışsa o kıymetini ta mezara kadar muhafaza eder. Değişmez. Daima genc, daima güzel, daima tazedir!... Sonra, yavrum size baharın ilâ gayrınehaye devam edip gideceğini kim »övledi?.. Omrün bir yazı bir de kışı vardır. Saadeti yalnız senelerin sayısmdan bekliyenler, hüsranların en büyüğünü cekecek olanlardır... Ne demek istiyorsunuz; anlamı Venedık, 23 (a.a.) (Havas) Yugoslav îtalyan dosiluğu Ciano Maroviç mülâkatından kuvvetlenmiş olarak çıkmaktadır. Her iki taraf mehafilinde de beyan olunduğuna göre, bundan iki ene evvel Belgradda aktedilen İtalyan Yugoslav anlaşmalan bütün kuvvetini muhafaza etmektedir ve iki memleketi de doğrudan doğruya alâkadar eden umumî meseieler üzerinde Yugoslavya ve İtalya hükumetlerinin ayni görüşte olduklan müşahede olunmuştur. Ehemmiyetle kaydedildiğine göre, iki komşu memleket arasındaki münasebatm daima daha dostça inkişafınm müspet bir delili olarak Yugoslavya Naibi Prens Pol'ün mayısın ikinci yarısında Romayı resmen ziyaret etmesinin kararlaştınlmış lduğu zikrediliyor. Italyanlar Venedik mülâkatından bü yük bir memnuniyet duymaktadır. îtalyan mehafilince beyan olunduğuna göre Yugoslavya kat'î olarak mihver sistemine ilihak etmektedir. Son îtalyan Macar konuşmalannı tamamlayan îtalyan . Yugoslavya konuşmalarından sonra Belgrad ile Budapeşte arasında bir yakınlık tesisi meselesine haledilmiş nazarile bakılmaktadır. Macat Hariciye Nazırı Konu Csakynin yakmda Belgradı ziyaret edeceği söyeniyor. Bu ziyaret esnasmda Macar Yugoslav ademi tecavüz paktı hazırlanacaktır ki, bu paktın mayıs sonlarma doğru imza edilmesi muhtemeldir. yorum?... Demek istiyorum ki anneniz, dünyanın en kıymetli, en dürüst kadmlarından biridir. Ne alnının kırışıklarla dolu olması, ne de saçlarınm beyazlığı, ve hatta ne de sizin gibi böyle boyile beraber yetişmiş genc ve fevkalâde güzel bir kıza sahib olması, onun büyük bir ciddi yetle ağırbaşlı bir adam tarafmdan sevilmesine, hem hürmetle sevilmesine mâni teşkil edemez!... Kız, küçük kırmızı dudaklannı dişlerinin arasına alarak ısınyor. Annem hakkmdaki iltifat ve ne zaketinize teşekür ederkn. Fakat size yalvarırım Ferid Bey; bu güzel yaldızlı sözleri bırakımz da şimdi, lutfen bana biraz yardım etmeğe çalışınız!... îçine düştüğümüz felâket tahmin ettiğinizden daha büyüktür. Bir çare arayalun felâ ketimize!... Bakın gözlerim yaşlarla dolu olarak tekrar size yalvarıyorum: Allah aşkınıza annemden vazgeçin!... Yap maym ferid Bey; merhamet ediniz bi ze!... Yuvamız dağılacak, perişan ola cagız!... Kız, mendilile gözlerinin yaşmı sili yor. Dün geceki faciadan daha haberi Budapeşte, 23 (a.a.) Resmî malumat elde edilmesine rağmen, iyi malu» mat alan mehafilde beyan olunduğuna göre Venedikte Yugoslavya ve İtalya hariciye nazırları arasında yapılan müzakerlerin neticesi Macar siyaset mehafilinde beklenildiği gibi çıkmıştır. Tebliğdeki «Budapeşte ve Belgrad hükumetleri arasında anlayışa yol açılmıştır.» fıkrası ehemmiyetle kaydedilmekte Venedik mülâkatının bu neticeyi Romada Macar ve îtalyan devlet adamları arasında cereyan eden müzakerelerin tabiî ve makul bir mütemmimi olduğu mütaleası ileri sürülmektedir. Diğer taraftan kaydediliyor ki; Macar efkârı umumiyesi Yugoslavya ile Macaristan arasında bir yakınlık tesisine hazırlanmıştır. Yugoslavya Hariciye Nazın Berline 25 mayısta ve Macar Başvekilile Hariciye Nazmnm da gene Berline 28 mayısta yapacakları ziyaret dönüşlerinde Macar ve Yugoslav Hariciye Nazırlannın görüşmeleri ve bu paktın tahakkuk sahasına çıkması pek muhtemeldir. Prens Pol Romaya gidecek Venedik 23 (a.a.) Yugoslav Naibî Pol mayısın ikinci yarısında resmen Romayı ziyaret edecektir. Yugoslavya ile îtalya arasındaki bağIarm kuvvetliliğini tebarüz ettirmek için tertib olunan bir ziyaret Ciano Markoviç mülâkatında kararlaştırıLmıştır. Yugoslav genclik teşkilâtınu kararı Belgrad, 23 (a.a.) Yugoslav genclik teşkilâtı birliğinin bugün yaptığı senelik kongresinde kabul edilen karar suretinde, gencler Yugoslav topraklannı ve haklarmı kanlarının son damlasına kadar müdafaa edecekleri beyan olunmakta ve Yugoslavlar diğer devletlerin feci ak'betinden ders almaya davet olunmaktadır. Markoviç, Belgrad'a dö'ndü Belgrad, 23 (a.a.) Markoviç saat onda îtalya Yugoslavya hududunda kâin Postumia'y a vasıl olmuş, orada Kont Ciano'nun mümessili Tiryeste Belediye Reisi ve sair zevat tarafmdan karşılanmıstır. niz yok galiba sizin!... Annem bu akşam evi terketmek mecburiyetinde bulunuyor. Biliyorum. Biliyor musunuz? Evet. Bu sabah anneniz, hepsini anlattı bana telefonla!... O halde, hâlâ mı ısrar ediyorsu nuz, hâlâ mı bir takım yaldızlı sözlerle vakit geçiriyorsunuz?... Ne istiyorsunuz daha, bilmiyorum... Sokakta kalmasını mı?... Niçin sokakta kalsın? Nereye gidecek kime sığınacak?... Onun hayatta şimdi, benden başka tek istinad edeceği insan kalmadı. Beni bir insan telâkki etmiyor musunuz Nevin Hanım? Siz... Siz Ferid Bey... Nevin, derin hıçkırıklar içinde sarsı larak acı acı gülüyor... Siz.. Evet siz... Bir insansınız... Görüyorum, hem zengin, meşhur, beğenilen bir insan... Uzun boyunuz, geniş omuzlarınız, içi pırıl pırıl yanan siyah, kara gözleriniz de var... Bir dakika susuyor. Dudaklarında hep o acı, zehirli gülüşler... {ArKast var) KADIN SEVERSE ... Yazan; ESAD MAHMUD KARAKURD 48Sizin için bir avuç tatlı güneş, yapraklarına el dokunmamış taze bir çiçek, hiç mi bir kıymet ifade etmez? Siz hıç mi bırşey tanımıyorsunuz ki, her yere böyle korkmadan, titremeden elinizi uzatıyorsunuz? Fakat rica ederim; benimle bu şeki'de konusmanıza daha fazla müsaade edemem. Çok insafsız, çok zalimane ıdare ediyorsunuz lisanınızı! Siz bize karşı, çok mu insaflı, çok mu gayrızalimane hareket ettiniz? Ferid, hiddetle yerinden kalkıyor: Daha tanımadığınız, bilmediğiniz, karakterini, huyunu öğrenmediğiniz bir adam hakkmda ne de olsa bu derece tahammül edilmez hükümler vermek, ve bilhassa daha onun cevabını almadan, onu dinlemeden... Sizi tanıyorum ben, Ferid Bey... Hem çok iyi tanıyorum. Cevabınızı öğrenmeğe, sizi dinlemeğe lüzum bile görmüyorum. Çünkü bu sahada sizin nekadar cesur, nekadar pervasız olduğunuzu bilirim ben! Tekrar ediyoru. Rica ederim... Ferid Bey; içimin Ibütün saflığı ve masumiyetile söylüyorum. Bir gün bütün bu yaptığınız haksız hareketlerin acısını çekeceksinizl Bir gün, bütün bu dökülen sıcak gözyaşları sizi... Kâfi. Dinlemek istemiyorum artık, susunuz. Peki, mademki öyle istiyorsunuz, susuyorum. Daha ismini bile bilmediğim bir genc... Affedersiniz, söylemeğe unuttum. İsmim, Nevin. Ferid bir an duraklıyor: Nevin mi? Evet Nevin. Ferid ayrı ayrı bu ik! heceli gelimenin durakları üzerine basarak ismi tekrarhyor; Nevin... Fakat bu ismi ben tanıyorum. Bili yorum. Yabancı gelmiyor kulaklaruna bu ses... Tanımazsınız, bilmezsiniz siz o ismi Ferid Bey; bırakın... Kız ağır ağır başını kaldırarak içi yaş dolu yeşil gözlerini onun gözlerine çeviriyor. Ferid Bey; ellerinize, ayaklarınıza kapanarak yalvarırım diyor; annemden vazgeçin!.., Annenizden vaz mı geçeyim?... Zaten indinizde onun bir kıymeti olmadığını biliyorum. Nereden bilıyorsunuz kim söyledi size bunu? Söylemeğe hacet var mı?... Sizin gibi genc, zengin, herkes tarafmdan beğenilen bir adam, artık saçlan beyazlanmış, yüzU kırışıklarla dolmuş bir kadınla uzun müddet kalamaz kil... Bunun geçici bir heves olduğu meydanda. Nevin Hanım; demindenberi bakıyorum da hayret ediyorum. Görüş ve düşünüflerinize nekadar inanıyor, neka dar kıymet veriyorsunuz!... Acaba bu, tahsilini yaprığınız memleketin size sirayet etmiş garib bir hususiyeti midir ne dir?... Yanlış mı düşünüyorum?... Daha