24 Nisan 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

24 Nisan 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

i Fransa, Rumen petrollerini almak için Romanya ile anlaşma yaptı Sene 21 — No, 7370 we Flati her yerde 5 kuruş PAZARTESİ 24 Nisan 1939 Ingiltere gelecek hafta içinde mecburi askerlik hakkında | ; bir karar verecek Fransa müdafaa kuvvetleri için 11 milyar, 770 milyon tahsis etti Londra 23 (A.A.) — İyi haberalan siyasi mahflilerde söylendiğine göre kabine gelecek hafta zarfında, artık içtinabı kabil olmayan, askeri mükel- lefiyet meselesi hakkında bir karar vermek mecburiyetinde kalacaktır. Söylendiğine göre dün Paristen ge- len İngiliz hariciye baş müşaviri «Van Sittart», Lord Hallfax'a hali ha- zırdaki ahval karşısında İngilterenin hâlâ askeri mükellefiyeti tatbik et- memesini Fransız efkâri umumiyesi- nin gittikçe artan bir hayretle karşi- ladığını söylemiştir. Bundan maada salâhiyettar bir zat «Chamberlain» © memleketin askeri vasıtaları artti rılmadıkça Avrupada yeni garanti paktlarının tatbikine imkân olmadı. ğını bildirmiştir. Ayni mahfiller ihtiyat ordusu mev- cudunun iki misline iblâğı için gi- rişilen gönüllü toplama faaliyetinin beklenen neticeleri | vermiyeceğini kaydetmektedirler. Fransanın yeni tahsisatı Paris 23 — Hükümet, yeni bir ka- rTarname ile ordu. donanma ve hava kuvvetleri için 11 milyar 770 milyon frank (370 milyon lira) tahsis et- mekte Bunun £ milyar 200 mil- yonu ordu, 4'mliyar 140 milyönu do nanma, 3 milyar 850 milyonu hava kuvvetleri, 580 milyonu müstemleke askerleri içindir. Diğer kararname mucibince 940 senesi nisanından evvel tezgâh- lara 18 çok süratli hücum botu, 12 torpil temizleme vapuru, sabih bir dok konacak ve Merselkebir'de bü- Bir İngiliz askeri müfrezesi yük bir deniz üssü yapılacaktır. Diğer kararnameler mucibince harp levazımı imalâtından yüzde 50 re- sim alınacaktır. Süt, ekmek, gazele, inhisar maddeleri satışı vergiye tâbi borsa muamelâtı müstesna olmak üzere bütün satışlardan yüzde bir alınacaktır. Diğer bir çok resimler de konmaktadır. İaşe işleri Paris 23 — Fransa hükümeti harp zamanında iaşe işlerini tanzim için yeni tedbirler almıştır. Ziraat Neza- Gafenco Londrada hangi meseleleri görüşecek 1 - Polonya- Romanya ittifakının genişletilmesi 2- Balkan devletleri arasında birlik yapılması İngiltere Balkan birliğinin diğer tedafüi ittifaklardan daha müessir olacağı kanaatinde B. Gafenco (önde) Berlini ziyaretinde Alman Hariciye Nazırı Von Ribbentrop (solda) ile birlikte ihtiram kıtası önünden geçiyor Londra 23 (A.A) — Romanya Ha- | rieiye Nazırı B. Gafenco Lord Halifax, | Türkiye ve Polonya büyük elçilerile Romanya elçisi Yugoslavya masla- hatgüzarı ve Romanya elçiliği erkânı arafından karşılanmıştır. Gafenco yorgun gözüküyordu. Ga- zetecilere beydnatta bulunmaktan İni- tina etmiştir. Londra 23 — Romanya Hariciye Na- zile görüşüleck şeyler Şarki Avrupa (Devamı 10 ncu sahifede) reti şimdiden “bu hususta — hazırlık yapmaktadın. Bir umumi iaşe idaresi tesis edilecektir. Bir İngiliz gazetesinin makalesi Londra 23 (A.A) — Stefani ajan- sından: Evening Standard gazetesi, deniz aşırı Ticaret ve münâkalât na- zırı Hudson'un Avrupanın muhte- lif payıtahtlarına yaptığı son seya- hatin pek az memnuniyete şayan ol duğunu ve esasen mumaileyhin par- (Devamı 10 uncu sahifede) Maarif Vekili Ankaraya gitti İki gündenberi şehrimizde bulunan Maarif Vekili B. Hasan Âli Yücel dür akşamki ekspresle Ankaraya avdet etmiştir. Maârif Vekili istasyonda Üniversite rektörü, fakülteler dekanları, maarif | müdürü B. Tevfik Kut, şehrimizdeki | maarif müfettişleri ve muallimlerden mürekkeb kalabalık bir heyet tarafın- dan uğurlanmıştır. B. Hasan Âli Yücel, buradaki gile- sini de Ankaraya nakletmiştir. sanmam mikkmiler; ll ke Niçin ve nasıl çıksın? Beyazıttaki umumi kütüphane bi- nası vaktile Evkaja aidmiş; sonra Maarife devredilmiş, fakat tapu mu- amelesi tamamlarnmadığından, şimdi Evkaj: — Püzuli işgal ediyorsun. Çık! Ki. raya vereceğim! - diyormuş. İstanbulun: en büyük kütüphanesi! Üniversitenin tam yanında! 15,000 ki- tap ihtiva ediyor! Niçin ve nasıl çık. sın? Böyle bir bina, orta hamiyette zen- gin bir ferde bile aid olsaydı, kendi- liğinden kütüphaneye £ vakfederdi. Değil ki «çık!» demek... Yok, hayır?... muhtelif resmi daire- ler arasındaki bu insicamsızlıklar cid- den modern telâkkilere uymuyor... Bilhassa Evkafla diğerlerinin geçim- sizlikleri... Yepyeni bir teşkilât ve yep- Yugoslavya ile Macaristan arasında mayısta bir anlaşma imza edilecek Telefon; Başmuharrir: 20565 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür: 20497 Çocuk bay nutuklar söylendi, 23 Nisan milli hâkimiyet ve çocuk bayramı dün yurdun her tarafında büyük merasimle kutlandı. Tertib vdilen programa göre çocuk bayra- mı, İstanbul tarafnda Beyazıd, Beyoğlunda © Taksim, Cümhuriyek meydanlarında ve şehrin diğer kazâ- larında da Halkevleri önünde ve münasip meydanlarda yapılmıştır. Törene sâhne olan Beyazıd meyda- üeni bir zihniyetle bu işi kökünden halletmeli! — Aman birader, Ziya Kalçın zat ramı büyük merasimle kutlandı eyazıd ve Taksim meydanlarında çocuk balosu verildi Yukarıda Taksim meydanında nutuk söylenirken, nutku alkışlayan çocuklar ve âbideye konan çelenkler nında cümle kapısının önünde bü- yük bir kürsü konmuş, kapının her İki tarafına milli hâkimiyet bayra- mının ehemmiyetini gösteren birer vecize asılmıştı. Bu semtte bulunan ilk mektep çe- cukları temiz, itinalı kiyafetlerile ve muntazam bir.sıra hâlinde meyda hın etrafında dizilmişlerdi. (Devamı 10 uncu sühifede) —20EEEERELE ARAR AAA EEAEAEAEEUAA SANATLARA ASE EAA MEANS EA EAA İmar günlerinde İstanbul 1. — Affedersiniz, Ziya Kâlçının evi ne taraftadır ?.. tadiliniz değil misiniz? — Benim âmma iki gündür İstanbulda değildim 1.. merimereniz İm