23 Nisan 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

23 Nisan 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Hollanda istiklali için her fedakârlığa katlanacak. İngiltere, harb çıkarsa sermayeye vergi koyacakmış. sz mamanın — Sene 21 — No, 7369 — Piati her yerde 5 kuruş PAZAR 23 Nisan 1939 Telefon: Başmuharrir; 20565 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 Müdür; 20497 Ingiltere, Fransa ve Sovyetler —— arasında üçüzlü itilâf Fransız hükümeti, İngiliz ve Sovyet tekliflerini telif etmeğe uğraşıyor Paris mahafiline göre anlaşma, zâmin sıfatile üç büyük devlete inhisar etmeli, garanti veren devletlerle hususi taahhüdler akdetmeği küçük devle Londra 22 — Siyasi mahfillerde be- yan edildiği e, İngiliz - Rus mü- Zakereleri yapıcı bir zihniyetle ve şa- yanı memnuniyet bir şekilde devam ediyor. Paris, Moskova ve diğer alâka- e cereyan etmekte olan nüzâkerelerin muvaf- eneteğini tahmin et- fakıyetle ni tiriyor. Moskova 22 (A.A) — Bir İngiliz dan verilen malümata göre v bugün öğleden sonra İngi- ek B. William Sudo ile müştür. Bu görüşmenin ma- hiyeti hakkında hiçbir malâmat alına- mapvuştir. Moskova 22 (A.A) B, Maiski, Lon- draya gelmiştir. Moskova 20 — Her türlü tefsiratı zararlı addeden Sovyet mahfilleri Londra görüşmeleri hakkında sükütu muhafazayâ devam etmektedirler. Paris 22 — İyi malümatiı mahefile liz sefare tlerin reyine bırakılmalı Sulhü müdafaa cephesini kurmak için müzakerede bulunan üç Hariciye Nazırı; Soldan itibaren B. göre, Sovyet Rusyanın İngiltereye yaptığı mukabili teklifler, İngilterenin tekliflerini reddetmemekte, fakat İn- giliz plânının tatbik şekli hakkında tekliflerde bulunmaktadır. Bonnet, Litvinof ve lord Halifax Moskovanın emniyet Sistemine ilti- hakı prensip itibarile temin edilmiş- tir. Fakat Moskova, bu ginniyet siste- mine iştirak edecek değletlerin, otg- (Devamı 7 nei sahifede) İngiltere, Mussolini Çi bir mesaj gönderdi İngiliz - İtalyan münasebatının müstakbel şekli, İtalyanın 1938 tarihli itilâfa göstereceği riayete bağlıdır Londra hükümeti Arnavutlukta İtalyanın himayesini tanımıyacak Londra 22 (A.A.) — Timse gazetesi tarafından geçende verilen bir haber münasebetile selâhiyettar mahfiller lord Perth'in Mussoliniye bir mesaj tevdi ettiğini teyid eylemekte, fakat İngiliz sefirinin bu fırsattan istifade ederek İngilterenin 16/4/1938 tarihli İngiliz - İtalyan itilân ahkâmmna ta- mamile riayet edilmesini şiddetle ar. gu ettiğini bildirdiğini tekzib etmekte. dirler. Ayni mahfiller, İngilterenin İtalya ile dostane münasebetlerini idame et- mek istediği âşikâr olmakla -beraber bu münasebetlerin alacağı şeklin 1938 tarihli itilâf hükümlerine riâyet edil. mesine bağlı bulunduğunu ilâve et- mektedirler. Arnavutluk hakkında ise ayni mah- filler İngiltere hükümetinin İtalyanın bu memleket üzerindeki himayesini tanımıyacağımı beyan etmektedirler. İyi haber alan mahfillerde söylen- diğine göre İngiltere hükümeti, İtal- ya ile münasebetlerinin kesilmemesi için elinden geleni yapmaktadır, Bu mahfiller. bununla beraber ye- ni sefir sir Perey Lorraine, itimatna- mesini vermek üzere Romaya gidece- ği zaman Arnavutluk meselesi yüzün- den yeni bir güçlük çıkabileceğini ehemmiyetle kaydeylemektedirler. Burada zannedildiğine göre İtalya; İtimadnamenin İtalya ve Arnavutluk kralına hitaben yazılmasını taleb et- miyecektir. Her halde bu hususta İn- gilterenin tarzı hareketi geniş mik. yasta İspanyadaki İtalyan gönüllüle. rinin geri alınması meselesine bağlı dır. Yunanistan Almanya tarafından tehdid edilmediğini bildirdi B. Metaksas beyanatta bulunarak, beynelmilel vaziyetin bir salâha doğru gittiğini söyledi Atina 22 (A.A) — Havas ajansı | bildiriyor: s Havas ajansının mu- milel vaziyet hakkın. da beyanat vermiştir. Başvekil demiş- tir ki; «Bir salâka doğru gitmekte oldu- | dumuza dair ümidim çok büyüktür. | Yunanistanın bu salâha hizmet için elinden geleni yaptığın zannediyo- rum. Nikbinim, zira büyük zimam- darlardan hiç birinin memleketlerini büyük bir sergüzeşte atmak niyet ve arzusunda olmadığına kuvvetle kap ilm.» (Devamı 4 üncü sahifede) Japon donanması Çin denizinin cenubundaki bütün adaları işgal etmek istiyor Çungking 22 (A.A.) — Çekin ajansı bildiriyor: o Takungpao gâzetesinin Hong - King'a çok emin bir kaynak- tan öğrendiğine göre, Japon donan- ması, Çin denizinin cenubunda Annâm ile Borneo adası arasında bulunan bütün adaları işgale tevessül etmek- tedir. Bu işgalden maksad, bu adalar- da denizaltı gemileri için üsler tesis ederek Hong - Kong'u Singapura bağ- layan deniz yolunun kontrolünü te- min eyleektir. »Dikkatler: Müstehcen telâkisi Müstakil Ressamlar ve heykeliraşlar Birliği, İstanbul, Ankara, Samsun, Bursa, Zonguldak ve Balıkesirde teş- hir ettiği eserlerini İzmit Halkevinde bir sergi tertip edip ahaliye göster- mek istemiş. Ora makamları, vücud resimlerini ve şekillerini, elbisesiz diye müsteh- cen saymış — Bizim halkımız henüz bunları hazmedecek vaziyete gelmemiştir! - diye sergiden eserleri kaldırtmış ve sahiplerini mahkemeye vermiş. Türkiye bir vahdeltir. Her yerinde nasıl ayni medeni kanun varsa, ayni medeni örfler de cari olmak lâzımge- lr. Eski devirlerde resim ve heykel günah sayıldığı için, bazı kasabaları- " mızda şayet bunlara hâlâ alışılmadı ise, sanat eserlerini hazmettirmek üzere sergilerden daha nezih vasıa- lar var mudır ki başvuralım? Biz kendi hesabımıza İzmitlilerin geri olabileceğini kabul etmiyoruz. Bu sabahki en son haberler İkinci sahifemizde MİLLİ KÜTÜPMANE zarlarla bakıyor. Venedik 22 (A.A.) — Kont Ciano, bizzat idare etmekte olduğu bir tay- yare ile Romadan buraya gelmiştir. Nazır, bugün burada Yugoslavya Ha- Venedik 22 (AA) — Kont Ciano ile B. Markoviç arasındaki ilk görüş me iki saat kadar sürmüş ve müteâ- kibe» B, Ciano eski Venedikteki Pa- konser vermiştir. Hangi meseleler görüşü Belgrad 22 (A.A) — Kont Ciano tarafından geçende vukubulan dave- ti kabul eden Yugoslavya Hariciye Nazırı Aleksandr Tzintzar Markoviç, İtalya Hariciye Nazırı ile görüşmek üzere dün akşam Venediğe hareket etmiştir. Yugoslav Nazırının Kont Ciano ile yapacağı ilk mülâkat esnasında, İtal- ya ile Yugoslavya arasında mevcut | itilâfların ve dostane münasebetlerin #aaaansananasasaansa sen aana nasa BANA VAN, 23 NISAN Bugün Milli Hâkimiyet bayramıdır. 20 yıl evvel bu tarihi günde Büyük Millet Meclisi, Ebedi Şef Atatürkün daveti Üzerine Ankarada top- lanmış, Hâkimiyet milletin eline geçmişti. 23 Nisan, yaratlığı büyük harikalarla dünyayı hayrette bırakan, Türk milletinin hak ve varlığını bütün cihana tanıtan büyük zaferimi- zin ve eşsiz inkılibımızır. mübeşşiri oldu. Türk milleti, bu tarihi günde Türk mucizesinin o büyük yaratıcısı Ebedi Şef Atatürkün aziz hatırasını kalbinden taşan en derin minnet- tarlık hislerile hürmetle anarken bu Milli Hâkimiyet ve kalkınma sava. şında daha ilk gündenberi Atatürkle beraber yanyana yürümüş, haya- tanı ve istirahatini bu yüksek milli gayeye vakfetmiş olan Milli Şef İsmet İnönüne en derin sevgi ve hürmet hislerile bağlı olarak ve yüksek sevki idaresine hududsuz bir itimad besliyerek istikbale emin ve müsterih na. riciye Nazırı Markoviç ile görüşmüştür. Kont Ciano ile Markoviç dün Venedikte görüştüler Yugoslav Hariciye Nazırı davet üzerine Berline de gidecek Venedik mülâkatında Arnavutluk işi ve iki memleketi alâkadar eden işler görüşüldü ruhuna uygun bir şekilde halihazırda iki memleketi alâkadar eden bütün ğine göre Yugoslavya Hariciye Nazırı bu ayın 22 sinde Berline giderek, Ak manyâa Hariciye Nazırı Von Ribben- trop ile görüşecektir. -B. Markoviçin beyanatı 'Triyeste 22 (A.A) — Yugoslavya Ha- riciye Nazırı Matkoviç; kendisile ayni trende seyahat eden Stefani ajansı- nın mümessiline beyanatta buluna- rak demiştir ki: «Hariciye Nazırı sıfatile dost İtal- (Devamı 7 nci sahifede) Başından anlatayım ! Yazan: Refik Halid Yarın Akşam sütunlarında — Haydi “Çocuk bayramına gidelim!... — Gidelim kardeş amma, bu yamurcakları kime bırakalım?...