22 Nisan 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

22 Nisan 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Bugün sahife Sene 21 — No. 7368 — Filati her yerde 5 kuruş CUMARTESİ 22 Nisan 1999 Sulh cebhesinin Uzak Şarka da teşmil edileceği söyleniyor Almanya devletlere tehdid altında olup olmadıklarını soracakmış Nevyork mahafili B. Mussolininin son nutku ile müzakere kapılarını tamamen kapamadığı kanaatinde Londra 2i — Daima iyi malümat âlan Yorkshire Post gazetesi her ne- vi taarruza karşı Yakın Şarkta ku- rulan sulh cephesinin Uzak Şarka da teşmili muhtemel olduğunu yazıyor. Bu mesele salı günü Lord Halifax ile Londradaki Çin sefiri arasında İpti- dai bir şekilde tetkik edilmiştir. Sulh cephesinin Uzak Şarka teşmi- li, ilk safhası Polonya, Romanya ve | Yunanistanı garanti altına alan, ikinci safhası Rusya ile akdedilecek itilâf olan siyasetin üçüncü safhası- ni teşkil edecektir. Almanya devletlere bir sual soracakmış Paris 21 — B. Hitler, Roosevelte ve receği cevabı hazırlamakla meşgul dür. İyi haber alan diplomatik bir menbadan öğrenildiğine göre Alman- ya bu münasebetle Rooseveltin mesa- Jında adı geçen devletlere müracaat. | la şu suali soracaktır: «İstiklâlleri. nizin Almanya tarafından tehdit edil- diğine kan! misiniz? B. Rooseveltin tavassutunu istediniz mi?» Almanya gelecek cevapların menfi Ingiltere, Sovyet mukabil tekliflerini tedkik ediyor Rusya, emniyet teşkilâtına samimi bir surette iştirâk niyetinde İngiliz mahfilleri, bir İngiliz - Fransız - Sovyet karşılıklı anlaşmasının herhangi bir kollektif sisteme esas teşkil edebileceği kanaatindedir. Londra 21 (A.A) — Havas ajansı bildiriyor: İngiliz hükümeti, hâlen Sovyet mukabil tekliflerini etmektedir. Bu teklifler Sovyetler Bir- liğinin bir taarruza karşı komşuları- nı bir taraflı garanti etmesine matuf olan İngiliz plânına cevaptır. Diplomatik mahfillere göre, İngi- liz Kabinesi tarafından çarşamba gü- nündenberi tetkik - edilmekte olan Sovyet mukabil teklifleri hududsuz > Tayyare kaçakçılığı Ruhinin muhakemesine dün Ankarada başlandı Ekrem Köniğin sahtekârlığından katiyen haberdar olmadığını söyledi. Hâdisede mühim rolü olan telgraf aslının adı “gömlek,,miş Ankara 21 (Telefonla) — Tayyare | Sulisti. mal suçundan dol Şürasın- ca lüzumu muhakemesine karar veril- | birinci asliye ceza mahkemesinde diğini bildirmiştim. Ekrem Köniğ he- nüz yakalanmadığından ve ne zaman İ | tedkik | ! | | hiğden ayrı olarak görülmesi karar: “ Bir kısmı Akdenize geleceği rivayet edilen Japon harp gemilerinden birkaçı olacağını tahmin etmektedir. B. Hit- ler nutkunda bu cevaplardan bahse decek ve B. Rooseveltin mesajının (Devam: 7 nci sahifede) Umumi bir Avrupa harbi takdirinde Amerikanın bundan hariç kalamıyacağı beyan edildi Vaşington 21 (A.A) — Âyan azasından Gree, (o Relsicümhur Roosevelt ve Lindbergh'le yaptığı konuşmalardan sonra umumi bir Avrupa harbi takdirinde Ameri- kanın bundan hariç kalamayaca- Zını beyan etmiştir. yolunda Londra 21 (AA) — İspanyaya gitmekte olan Alman donanmasına mensup bir torpido bu sabah saat 6,15 de Douvres açiklârinda gözük- müştür. dir ki bu hal Sovyetler Birliğile bir ittifaka taraftar Kabine (Âzası ara- sında dahi tereddüd uyandırmakta- dır, Sovyet tezi, doğu ve batı Avrupa- sında mukavemeti teşkilâtlandırmak için böyle bir bloka iştirak eden mil- letlerin aralarında otomatik anlaş- malarla tamamen birleşmeleri icab edeceği merkezindedir. (Devamı 7 nci sahifede) Dikkmntler; —— Bir hesab işi İslanbul şehrinin temizlik işlerin. de 1125 kişi çalışıyor. Bunların 300 ü ki bilfiil ten Sokakların umum mesahasile tak- sim edince şu netice çıkıyor. Bir tan- nı temizlemekle mükellef. Yani süpü- rülecek sahaları oda farzederseniz 12 metre murabbat sathında 230 oda demektir ki, bir insanım bu derece iş göremiyeceği kendiliğinden o mey- dana çıkıyor. Netice: Her temizliği tanzifatçılara bırakmayalım. Hiç olmazsa kendi ka- pılarımızın, pencerelerimizin önüne kendimiz mukayyed olalım nacağı da belli olmadığından in muhakemesinin Ekrem Kö- Bu sabahki en son haberler Ruhi laştırılmıştı. Bu karar üzerine Ruhi- nin muhakemesine bugün Ankars İkinci, sahifemizde MİLLİ KÜTÜPHANE başlanmıştır. (Devamı 7 nci sahitede) İ Bir Alman torpitosu İspanya! şef, onbaşı tarzında kimseler, Demek | kle 825 şahıs meşgul. | sifatçı her gün 2700 metre murabbas- | Bugün sahife Telefon: Başmuharrir: 20565 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür: 20497 Italyan bloku italya; Yugoslavya, Macaristan, Arnavutluk ile kendisi arasında iş birliği tesis etmek istiyor Italyanın teşebbüsile Macaristan ile Yugos- lavya arasında bir dostluk paktı yapılacak Arnavutluk tacını İtalya Kralma götürenler, faşist usulü selâm vererek Roma sokaklarından geçerlerken Roma 2i — İyi malümat alan mahfillere göre İtalya, İtalya - Yu- goslavya - Macaristan - Arnavutluk arasında sıkı bir iş birliği siyaseti te- sis etmek istiyor. Bunun için Maca- ristan ile Yugoslavya arasında bir ya- kınlaşma temini lâzımdır. İtalyanın iş birliği tesisi hususundaki gayret leri hemen hemen muvaffakiyetle ne- ticelenmiştir. B. Markoviç, Kont Ciâno'nun da- | veti üzerine bu akşam Venediğe ha- teket etmiştir. Yunın B. Clano ile B, Markoviçin yapacakları görüşme, Yugoslavyanın muvafakatini istihsal etmeği istihdaf eylemektedir. | Yugoslavyanın muvafakat etmesi müuhteme'dir. Çünkü göre Macaristan, öğrenildiğine İtalyanın . talebi — Dükkânı niçin kapadın İsak?.. — Hayır baba, pazarlık yasak üzerine, Yugoclavyadan eraziye mü- teallik bir güna istekte bulunmamağı kabul etmiştir, (Devamı 7 nci sahifede) pe e a e Ağzından çıktığı gibi HALİDE EDİB » O Bugün beşinci sahifemizde Yoksa iflâs mı ettin?... edildi!..