22 Nisan 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

22 Nisan 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

Cumartesi 22 NİSAN ki, TELGRAF: TAN. İSTANBUL TELEFON: 24310. 24318. 24319 DÖRDÜNCÜ YIL — No: 1337 5 KURUŞ caddesi 102 GÜNLÜK SİYASİ HALK GAZETESİ Sovyetlerin Londra Büyük Elçisi Maisky BERLİN - ROMA Mihverinin Zayıf Tarafları Yazan: M. Zekeriya SERTEL on günlerde Orta Avrupa- , daki - siyasi. -aaliyetlere dikkat ediyor musunuz ? Macar Hariciye Nazırı Romanya Ja giderek Mussolini ile Orta Avru- te şayandır ki, bu fırsattan “itİİSdE «den Macar Nazırı Hitlerin 50 inci yıldönümünde bulunmak üzere Ber- line gitmiyerek Romada Romanya ve Yugoslavya ile olan hudut ihtilâf- Tarını müzakere ediyor. Buna mukabil Romanya Harici - ye Nazırı Berline gidiyor ve Alman- Yyadan Macar ve Bulgar iddialarına karşı kendi hudutlarının garanti al - || tına alınmasını temin ediyor, Yine Romadan gelen haberlere göre, İtalya Macaristan - Yugoslavya ve Bulgaristandan omürekkep bir blok vücuda getirmeğe çalışıyor. B urası ötedenberi malümdur ki, Berlinle Roma arasında Orta Avrupada takip ettikleri siyaset ba- kımından bir menfaat tezadı vardır, Roma Almanyanın Orta Avrupa- Yı istilâ ederek Balkanlara kadar in- mesine ötedenberi muhaliftir. Al - manya aşağı doğru sarktıkça o dâl - ma bu akının önüne geçmek için setler vücüde getirmeğe çalışmıştır. | Almanya da mütemadiyen İtal - yayı Akdenize kapamak, ve Orta Avrupa ile Balkanları siyasi veya İk tısadi ihhisarı altına almak davasın- dadır. Bu maksatla 1935 tenberi Al- manya dalma İtâlyayı Avrupa işleri- nin haricindeki meselelerle meşgul etmiştir. İtalyanın nazarlarını Afri- kaya, İspanyaya çevirtmiş, o oraalr- da meşgulken kendisi de tedricen Orta Avrupayı istilâ etmiştir. Almanya Avusturyayı aldığı 7â- man İtalya hoşlanmamıştı. O vakit derhal Polonya, © Çekoslovakya ve| Yügoslavyayı kazanarak Almanya - nın ilerlemesine mani olmak istemiş- ti. Fakat Akdenizdeki » meşguliyeti onun Orta Avrupa ile fazla meşgul olmasına imkân bırakmıyordu. Almanya Çeköslovakyayı alınca İtalyayı da Fransadan Tunusu, Kor- sikoyı ve saireyi istemeğe © sevket-| mişti, İtlya Fransa ile Oo meşgulken| Almanya Macaristanı O kazanmağa ve Romanyayı iktısaden fethe teşeb- büs etmişti. Fakat İtalya, Fransaya karşı aç - (Sou Sa. 10, Sü 1 de) Sovyet Teklifleri: Rusya, Bloka Girecek | Milletlerin Aralarında da Anlaşmalarını Istiyor Moskova Müzakereleri Çok Ümitli Bir Safhada İngiliz Mümessilleri, Fransız - İngiliz - Sovyet Karşılıklı Anlaşmasının Herhangi Bir Kollektif Sisteme Esas Teşkil Edebileceği Kanaatinde p Londra, 21 (Hususi) — Sovyet Rusyanın Londra sefiri Mayski, bugün Litvinofla görüşerek son hâdiseler üzerine Av- rupada hasıl olan vaziyeti ve İngiliz plânını anlatmış: bunun üzerine Sovyet Rusyanın İngiltere ve Fransaya karşı mukabil Eminönü meydanına, şehrin umumi plânına göre, verilecek şekil tesbit edilmiştir. Bu şekli tesbit eden ve ressam Hakkı Tezel tarafından yapılan maket, Es- ÇOCUK ANSİKLOPEDİSİ Mualiimlerin ve mektep talebesinin en kuvvetli yar Aımeim, çocuğun en zengin kütüphanesidir. Çocuğunu se ven her babanın yavrusuna verebileceği en güzel hediye dir. Müesmesemiz tarıfından neşredilmiştir. Evinizde bir tane bulundurunuz. dedir. Yukardaki ki Maarif Nezareti binasında Fen İşleri Müdürlüğün- resim, bu maketin Eminönü meyda- nına verilecek şekli göstermektedir. teklifleri alâkadar mahafillere bildirilmiştir. İTAL YA Askerini | Çekmiyor | Madrit Zafer Alayı 30 Mayısa Bırakıldı —— man peemez Madritte yapılacak zafer a- | layının tarihi 3 mayısa te - | hir edildiği halde anlaşılan bu tarih bir kere daha'de - ğiştirilerek 30 mayısa bıra- kılmıştır. İ İtalya, askerlerini bu ge- | çil resminden sonra geri al | mayt taahhüt ettiği için, za- fer alayının yeniden geri bırakılması, alâkadar mah fillerde çok manidar gö- | rülmektedir. Diğer taraftan, manevra yapmak maksadiyle, İspan- yaya giden Alman filosu, yarın İspanya sularına var mış olacaktır. Berlin, 21 (A.A) — İtalya Harbiye müsteşarı General | Pariani, İtalyava gitmek ü- zere bu sabah Rerlinden ay- rılmişter. Kendisi istasyonda Alman ordusu haşkumanda- ni ile diğer generaller ve İ- talya sefiri tarafından uğur- lanmıştır, Saadabad Konseyi Toplanıyor Tahran, 21 (A.A.)— Saadabat pak- tı konseyinin içtima pek muhtemel olarak ayın 28 inde yapılacaktır, Ka- ti tarihinin tesbiti Iraktan Nuri Salt Paşanın Tahrana muvasalatına bağ- lıdır. Nuri Salt Paşa riyasetindeki İ- rak heyeti, matemleri münasebetile ancak düğünden sonra Tahranda bu- İunacaktır. — Tahranda yeni yapılan Türk sefa- rethanesi binası, dün merasimle açıl- mıştır. Merasimde bir cok heyetler ve Iran hükümet erkânı da hazır bu- lunmuşlardır. Bu husustaki tafsilât ve büyük düğün hakkındaki haberler üçüncü sayfamızdadır. Mi | cereyan eden İngiliz — Sovyet mü-| İ zakerelerinin yapıcı bir ruh içinde| Diplomatik mahfiller, Moskovada ve memnuniyet verici bir tarzda de- vam ettiğini bildiriyorlar. Londra Paris — Moskova ve alâkadar diğer devletler arasında noktai nazar taatisi devem etmekte- dir. İngiliz mahfilleri neticeden ü- mitli görünüyorlar. Rusyanın teklifleri Havas Ajansının verdiği - maal mata göre, İngiliz hükümeti, helen Sovyet mukabil tekliflerini , tetkik etmektedir. Bu teklifler, Saws*” a.e Karşı komşuları- hi İİ tarafı garanti etmesine matuf olan İngiliz plânma cevaptır. Diplomatik mahafillere göre, İn- giliz kabinesi tarafından çarşamba günündenberi tetkik edilmekte olan wyet mukabil teklifleri hudutsuz ve tam bir taahhüt derpiş etmekte — ki bu hal Sovyetler Birliği ile bir ittifaka taraftar kabine azası a - rasında dahi tereddüt uyandırmak - tadır. Sovyet tezi, doğu ve batı Avurpa- sında mukavemeti teşkilâtlandırmak (Sonu: Sa, 10, sü, 2) Eğrem König Yeni Blokun Balkan Londra, 21 (Hususi) — Yugöslav- ya Hariciye Nazırı Matkoviç Kont Ciano ile görüşmek üzere Venediğe hareket etmiştir. Bügün tereşşih e- den bir takım şayialara göre, yakın- da Macaristan ile Yugoslavya arasin- da bir ademi tecavüz paktı İmzalana- cak, fakat bu paktın imzalanması İ- çin Yugoslavyanın mihver devletle- rine İltihakı şart koşulacaktır, Belgrat mahafili, bu mesele hak- kında gerek müsbet, gerek menfi hiç bir malümat vermemektedir, Yugoslavya, ademi tecavüz naktını imzalamağa razı olduğu takdirde Ma- caristan Yugoslavyadan araz; talep- lerinde bulunmıyacaktır. Macaristan matbuatı paktın yakında imzalana- cağı kanaatini beslemektedirler. Ciano'nun beyanatı Markoviç, vukubulan davet üzeri- Italya, Yugoslavyanın | Mihvere İltihakı Için IYeniTeklifler Hazırladı Roma, Bulgaristanın da İltihakı İle Kurulacak Antantını Tamamen Bozmıya Kifayet Edeceğini Ümit Ediyor ne Romadan sonra Berline de gide - cektir, Havas ajansı, bu arada, Yugosiav- yanın ekalliyetlerin (o mukadderatı hakkında Macaristana teminat ver- meğe ikna edileceğine de işaret ede- rek Roma muhabirine âllen şunları bildiriyor; v “Cianonun Belgradı mihverle rih surette elbirliğine sevke çalı- şacağı bildirilmektedir. Romanın idaresinde bir Budapeşte - Belgrat- Tiran - Sofya bloku Balkan An - tantının nihayet bulmasını temin edecek ve Romada zannedildiğine göre de Türkiye, o Yunanistan ve Romanyayı düşündürmekten hali kalmayacaktır.” Politika gazetesinin Roma muhabi- rine beyanatta bulunan Kont Ciano, (Sonu: Sa. 10, Sü. 3 dej Tayyare Kaçakçılığı Davasında, Ruhi, ifşaatta Bulundu: "Ekrem König, Kendisine Verdiğim Telgrafı. Tekrar Bana İade Etmedi, Asliye Mahkemesi, Suçu, Ağırcezayı İstilzam Ettirecek Mahiyette Gördüğü İçin Dosyanın Ağırceza Mahkemesine Tevdiine Karar Verdi Ankara, 21 (Tan Muhabirinden) — Ekrem König'in tayyare kaçakçılığı hâdisesi dolayısiyle, evrak sahtekârlığı su- çundan tevkif edilen Hariciye Vekâleti Protokol memurla- rından Ruhi Bozcalının muhakemesine bugün Ankara adliye- sinde başlandı. Asliye Birinci ceza mahkemesi, Ruhinin suçu- nu ağır cezayı müstelzim mahiyette gördüğü için, bu davaya bakmayı salâhiyeti haricinde gördü ve dosyanın Ankara Ağır Sorgu Başlıyor İ o Davaya, saat 1130 da başlandı. Mahkeme heyeti, hâkim rahim Tevfik, müddelumumi Baha Arıkan ve kâtip Mustafa Gürsesten müte - şekkildi. Büyük bir kalabalık, esa - sen küçük olan salonu ağzına kadar doldurmuştu. Ruhi, sakalı uzamış, çok perişan bir vaziyette salona girdi. Celse açı- lınca, hâkim, sorguya başladı: — Adınız? — Ruhi Bozcalı. — Kaç yaşındasınız? — 313 doğumluyum, — Nerede doğdunuz? — İstanbulda Kuruçeşmede. — Ankarada nerede oturuyorsu- nuz? — Aydın apartımanında. —Ne iedesiniz? —Hariciye Vekdleti dairesi memurlarındanım. — Evli misiniz? — Hayır, bekârım, — Mahkümiyet ( sabıkanız ver mi? — Yoktur efendim. — Tayyare kaçakçılığı hâdise - sinde size suç İsnat olunuyor, “evrak Protokol sahtekirliği yapmıştır” deniliyor, ne | dersiniz? — Efendim, sorgu : kâkimliğinde | MWademi aldılar, onu aynen tekrar & diyorum, başka hiç bir diyeceğim yoktur, (Sonu: Sa. 10, sü. 5) Ceza mahkemesine tevdiine karar verdi. BULGAR Talepleri Karşısında Bükreş; Resmi Bir Müracaat Yapılmadığını Tasrih Ediyor Bükreş 21 (A. A.) — Bul- garistanın Romanyadan toprak taleplerinde bulunduğu resmen tekzip olunmaktBdır. Belgratta Akisler Belgrat, 21 (Telefonla) — Yugost lav gazeteleri, Köseivanofun beyans- tından sonra, Bulgarlstanın arazi ta- lebi hakkında hiç bir mütalea yürüt- müyorlar. Yalnız, vekilin nüutkunda kendilerinden bir şey istenmediğini gördükleri için memnuniyetlerini ix har ediyorlar, Ve bu hareketi o Yu- İgoslavya - Bulgaristan dostluğunun devamına samimi bir işaret olarak telâkki ediyorlar. Politika gazetesi, Sofya mühabi - rinden aldığı intıbaı naklederek bu (Sonu: Sa, 10, sü. 6)