22 Nisan 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

22 Nisan 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

© dür. Yalnız bu maç Galatasarayın Yarınki Milli Küme Oyunu Galatasaray Vefa Maçı Bu Karşılaşmada G. 5S. lıların Kuvveti Bel Yarın Galatasaray — Vefa, Taksim #tadinda milli küme müsabakaların- da krşılaşacaklardır. e Galatasaray mili küme başlangıcında malüm hâ- diseler yüzünden Beşiktaş karşısına çikmiyarak hükmen mağlüp olduk- tan sonra Ankarada yaptığı her iki maçta yenilmişti. Sarı kırmızılıların aralarına aldık- ları Güneşli futbolcülerle yarın Ve-| faya karşı nasıl bir netice alacakları merakla beklenmektedir. Galatasaray bu maça aglebi ihti- mal şöyle bir kadro ile çıkacaktır: Osman - Lâtfi, o Faruk - Yusuf, Adnan, Musa - Necdet, Cemil, Salâ hattin, Boduri, Murat. Yalnız bu Güneşli oyunculardan bazılarının lisans muamelelerinin ik- © mal edilip, edilmediğini bilmiyoruz. Biz bu şekli oyuncuların her türlü muamelelerinin tamamlanmış oldu- ğu ihtimalile yazdık. Buna mukabil Vefalılar da sarı kırmızılılar karşısı- na en kuvvetli kadrolarile çıkacak- lardır. Güneşten Vefaya geçen eski Iz mirli Hakkı da takımda yer alacak- 4ır. Bu maçın nasıl nihayetleneceği- ni evvelden tahmin etmek bir parça güçtür. Vefalılar geçen hafta İzmir Doğansporuna karşı farklı bir netice ile galip geldiler. Fakat bu farklı ga- libiyet Vefanm iyi oyunundan ziya- de Dağansporun zayıf oluşundan ile- ri gelmiştir. Onun içindir ki, Vefa kadrosunun hakiki kabi ni yunla, mukayese etmek doğru deği iL müstakbel kadrosunun verimini mey | dana çıkarmak noktasından ehem- miyetlidir. Bu itibarla oyunun tabit olan he- | yecanından başka, bir de Galatasa- | rayın ilerdeki vaziyetini ölçmek ba- kımından merakı tahrik edici taraf- ları vardır. Yarınki maçtan sonra. edineceği- ——————> En daha modern bir güfte ve beste i- le haykırmağa başladı: “Bu gece ay batarken beni hiç anma-| dın mi? Soyunup tayatarken tutuşu pyanma- dın mi?” İ İ | Bu defa taş kesildik! “Soyunup ta yatarken beni hiç an- madın mı?” Diye memleket ufuklarında sanat |$ namına haykıran bu seste sanatın ne estetiği, ne de terbiyevi bir rolü vardı!,, Bu, doğrudan doğruya, ça - murlanmış ruhlardan dağılan kirli zevk damlalarıydı Meselenin şaka götürür yeri yok. Terbiye, ahlâk ve zevk sahala - rında müsamahaya hiç tahammülü - müz yok... Bu sesleri Türk çocuğuna dinletmek, ona, eskisinden daha ze-| | hirli olan bugünkü adi, şehevi güf - telerle dolu şarkıları “bu, senin öz musikindir.” diye vermek, çok bü - © yük bir cinayet olur: Mazinin köhne temellerini söküp atarken, yerine daha sağlam, daha yükseltici eleman. | > lar koymak lâzimken, biz, genç ruh- Tarı kirli uçurumlara yuvarlayacak çürük destekler hazırlıyoruz. Onun masum duygularını belki bir dahs| durulması imkânsız şekilde bulan - & dırıyoruz. İsteyenler, evlerinde, köşeleirnde Gç telli sazlariyle istedikleri hava ve — şarkıları çalabilirler. © Hususi hayatımızdan, hususi zevk- “lerimizden kimseye hesap vermeğe mecbur değiliz, lâkin musikimiz her şekilde tashih olunmadıkça, bedii ve terbiyevi endişe noktasından bu şe - kilde intişarı, bence her noktadan za- rarlıdır. © Ait olduğu yerlerden, sanatın, sa- sat eserlerinin kontrolunu bekleriz. li Olacaktır miz kanaatle, bundan sonraki Gala- tasaray müsabakalarını daha sarih ölçülerle tahmin etmek imkânını bu lacağımızdan Galatasaray karşılaşması bizim icin de manalıdır. —V avrıca a | iç # 4 Bugün Nerelere Gidebilirsiniz ? Taksim stadında: N,, maçları: Vefa — Pertevniyal 15 te Işık Kaba Kız lisesi saha Şildi: Mektepliler saat taş saat 16,13 te uda. Erkek liseleri voleybol maç- ları saat 15 te / 0- / / ARMSTRONG AVRU Müthiş Ze Beheri 12,000 İngiliz lirasına iki dövüş yapacak Armstrong çocuğu ve karısiyle vapurda PADA DÖVÜŞECEK nci Boksör Londraya Dövüşe Geldi Dünya boksörleri içinde göhretçe ikinci gelen zenci Bob Arm: dur. Birinciliği alan ağir sık piyonu Coe Luvizden maharetçe yük | sek olan bu böksöre Amerikalılar “Harika adam” diyorlar. Armestron- gün yaptığı şeyi şimdiye kadar hiç- bir boksör yapamamıştır. Sıra: üç dünya şampiyonluğunu birden kazanıp muhafaza eden bu zenci bok- su, en cazip bir dans haline getirmiş- tir. Şimdiye kadar Avrupaya gelmemiş olan bu harikulâde boksörü Inçilizler büyük #edaki meğe muvaffak oldular. MEKTEPLİLER- ——. ç "TAN, Şildi Mektepliler “TAN,, Şildine ait Maarif Vekâletince kabul edilen esaslar: 1 — TAN Şildi vam edecektir, Z — Bu üç senede şilde en fazla ismini yazdıran takım şil- din sahibi olacaktır. Bu şild nihal olarak maarif spor bölge- si müzesinde saklanacaktır. 3 — Şild, maçların hita- mma kadar maarif müdürlü- #ünde saklanacak birinci çıkan takım aldıktan sonra ikinel se ne maçları başlaymcıya kadar müzesinde hıfzedilecektir. 4 — Üç sene zarfında şild bi- rer defa ayrı ayrı takımlar ta- rafından o kazanılmışsa, maarif spor bölgesi müzesinde sakla- üç sene de- Yarınki Maçlar Milli küme karşılaşması olan fa — Galatasaray maçından başka yarm Taksim stadında Fenerbahçe— Pera ile hususi bir maç yapacak, ka- Tışık takımlar maçında da Süleyma- niye Şişli muhteliti, Kasımpaşa Ga- lataspor muhtelitile oynayacaktır. Şeref stadında da iki küme maçla- rmda Galatagençler Bozkurtla, Bey- lerbeyi Demirsporla karşılaşacaktrı. lıkla Londraya getirt- | hayat Armstrong Londrada Ingiliz yarı örta ve hafif siklet şampiyonlarile birer maç yapacaktır, Tik maçı için kendisine 12 bin Ingiliz hirasi veri- lecektir. İlk müsabakada galip geldiği tok- müsabakayı daha pahalı yapacaktır. ingiliz gazeteleri, zenciye verilen bu büyük ücretin mahalline masruf olacağını, çünkü dünyanm "en f boksörünü seyredeceklerini, yazıyor- taraftan İngilteredeki boks , daha canlandırmak üzere mühim teşebbüslere girişilmiştir. Geçen sene ağır sıklet cihan şam- piyonu ile dövüşen Ingiliz Tomy Farr, Londraya gelmiştir. Eski ei han şampiyonu Max Baer'le bir:mü- sabaka yapmak üzere hazırlanmakta- dır. Bütün bu mühim maçların mayis ayı nihayetine kadar yapılmış ola - cağı Londradan temin olunuyor. eşle çe LL Askeri Liseler Spor Bayramı 7 Mayıs pazar günü Taksim stadın- da bütün askeri liselerimizin iştira» kile büyük bir spora bayramı yapı- lacaktır. Bu vesile ile modern vağitaları ve metodlu çalışma tarzlarile gittikçe muvaffakiyet kazanan askeri lligele- rimizin faaliyetini yakmdan görmek seyirciler için çok zevkli olacaktır. Askeri Liselerimiz sabah ve akşam Jimnastikleri için müzikli bir jimnes- tik plâki da hazırlamışlardır. Bu su- retle yapılan jimnastik hareketleri çok güzel ve istifadeli olmaktadır. Askeri liselerin spor varlığının ne kadar yüksek olduğu malümdur. 838 — 939 spor birinciliklerini ta- mamlamış bulunan askeri okulları- mizm muntazam mesailerile her sene derece derece farkettikleri ve bir çok sporlarda beynelmilel hamlelere yak- laştıklarını memnuniyetle görüyoruz. Edirne - İstanbul Bisiklet Yarışı | iklet federasyonu 19 Mayısta, Istanbula Edirne arasınra bir bisik- let yariş tertibine karar vermiş bu- lunmaktadır. Bu koşuya Balkanlar- dan da İki takım İstirak edecektir. dirde ki (muhakkak gibidir) ikinci| İYİ TN "Yazık Oldu Ayşe Hanıma,, Yazan: Naci SADULLAH urullah Ataya hitap eden 2 gıdaki mektubu,'bir kaç gün- denberi Bakırköy hastanesinde sakin bulunduğunu yazan vatandaş gön - dermiş “Sayın üstat; İşittiği leyman efendiye!” biten mısraı İle (İmeşhur şiiri, her girdiğiniz mecliste, sesiniz, içiniz titreyerek, ve gözleri - niz yaşararak okuyormuşsunuz. Ben, size bir gün, Beyazıtta bir lokantada rastlamıştım. Siz o gün de yine bu şiiri okumak ve yazınızdakilere be- Zendirmek uğrunda, yemek sofrasın- dan aç kalkmıştınız. O şiire niçin bu derece âşık olduğunuzu da, yine © gün, yanınızdakilere şöyle anlatmış- tanız '— Büyük ihtiraslar, büyük e - meller peşinde koşmuş, ve bütün yaya nam salmış şahsiyetler öl - düğü zaman, bir çok şeyler duyar, bir çok şeyler düşünürüz. Fakat, hiç kimseye muhtaç olmadan yaşamak- tan başka emel beslemeyen, basit ve çok temiz kalpli insanlar vardır. On- lar, âdeta, kimseyi incitmemeye ça - lışır gibi ayaklarınm uçlarına basa, basa, yer yüzünden ellerini eteklerini çekip giderlerken duyulabilecek his- leri ifade eden bir mısra olmasın mı? İşte, Süleyman efendi, bu yara - dılıştaki mazlum ve mütevekkil fa- nilerin sembolüdür. Ve: “Yazık oldu Süleyman efendiye!” Mssraı bana, bu sessiz ve İy sanların hazin ölümlerini hatırlattı İı için gözlerimi yaşartı Ben, bu sözlerinizi diledikten son vaz “Yazık oldu Süleyman efendi - ye!” misrama âdeta ısındım. Fakat aymirarşmda düşündüm ki, o mısraı yazan şair büyük bir haksızlık da etmiştir. Öyle ya? Bahsettiğiniz ya- radılışta vatandaşlar dalma erkek düğü zaman ne söyliyeli; İşte bu adaletsizliği ve eksikliği ortadan kaldırmak için, tıpkı om: benzeyen bir şiir de ben yazdım. E - ğer beğenirseniz, “Osman Deli” ku- lunuzun bu naçiz eserini de dillere destan edin üstat Bir şeyden çekmedi ömründe, Kocasından çektiği kadar, Evde çorap örer, Saçını tarardı. Gözleri şaşıydı amma, Sürmeleri vardı, Bir gece nâgihan, Göçtü gitti cihandan.. Yazık oldu bizim Ayşe hanıma!” e “Aksiyon serisi,, Bir kariim de benden şu suali s0- ruyar: “ — Necip Fazıl Kısakürek na - mundaki zat, “Haber” gazetesinde: “Aksyon serisi” diye bir hava tut- turmuş, yazıp duruyor. Ben, o yazı lardan pek mana © çıkaramıyorum. Lâkin, hiç olmazsa, şu © serlevhaya bir mana vereyim. Lütfen hana söy- leyin: Bu “aksyon” ne demek Allah aşkınıza?” Vâkın, o basit kelimenin manası- nı, hemen herkes bilir amma, bu ka- dar nazikâne, zarifane ve mütevazia- ne sorulmuş bir suali cevapsız birak- mıya da içim varmıyacak: Necip Fa- sılın yazılarındaki serlevhayı şu ke- Timelerle tercüme edebiliriz: “— Amel serisi!” Ceza Gören Futbolcular Maçlardaki sui hareketlerinden do- layı futbol federasyonu Beykoz klü- bünden Saide bir ay, Hilâl klübün- den Akife de iki ay boykot cezası ve- rerek İstanbul Beden terbiyesi di- rektörlüğüne tebliğ etmiştir. 14.939 tarihinden itibaren ceza müddetle - rince takımlarında oynayamıyacak- EKONOM 22-4-939 Pamukçuluğumuz Ve Devlet Pamuklu Endüstrisinin İnkişafı 1938 senesinde Türkiye pamuk İs- tihsali 66,471 tona baliğ olmuştur.) Bu miktardan milli mensucat ve ip- lik fabrikalarımızın istihlik ettikle- ri miktar 22.274 ton olmuştur ki bu- nun 9.388 tonunu, yeni 96 42 sini Sümer Bank'ın işlettiği Devlet pa- muklu fabrikaları istihlik etmiştir, 1937 de bu fabrikaların umum pa muk mübaysatında, to yerli o lan pamukların hissesi 9 40, nebi tohumlu pamuklarm hissesi 9 8 di. 1938 de bu nisbetler birin- eisi için 9e 40 a inmiş, ikincisi için # 60 a çıkmıştır. Diğer taraftsn| yabancı memleketlere ihracatta da bilhassa iyi kaliteli pamtıklara İtibar pi olunması (yerli cins pamuk ihracati | bir yıl öncesine kıyasla 94 9 arttığı halde Klevland pamuğu ihracatı 9e 85 artmıştır.) Devlet fabrikaları- nm piyasada ihtiyaçları nisbetinde yüksek vasıflı pamuk (bulmalarını müşkülâta uğratmıştır. Son üç sene zarfında Devlet fab- Tikalarının pamuk mübaysaları ye- künu 936 dan İtibaren sırasile5.477, 3.194, 9.366 tona yükselmiştir. Bu fabrikalarımızın pamuk mü- bayaaları son beş yıl içinde senede vasati olarak © 173 artmıştır. Beş yıllık program mucibince 1939 da işletmiye açılacak olan Ma-| latya fabrikasile birlikte Devlet pa- muklu fabrikalarının 1939 senesinde sarfedecekleri pamuk miktarı tak- ribi olarak şöyle tahmin olunabilir: Fabrikalar Kilo Kayseri Bez Nazilli Basma Bakırköy Bez Ereğli Bez Malatya Bez 4.150.127 3.177.000 2.279.283 1.445.204 1.110.000 Yekün: “ MIZA6L0T4 1939 Türkiye pamuk istihseli 1938 in ayni olduğu takdirde bu se- 4405 li kadan vee ALIRLAR pamuk istihlâki umum mahsule na- zaran “e 18 e baliğ olacaktır. Bu ra- kamlar memleket pamuk isthsalin: a BORSA 1 — 4— 59 ÇEKLER Londra Nevyork. Cenevre Amsterdam 21:2030 1.0925 156 14.005 2.9025 24.978 0.0030 2.8915 3402 30.5325 İ Moskova 23.9025 ESHAM VE TAHYVİLÂT 1988 * Ergani i Reji rini | Varşova Budapeşte Bükreş 5 ikramiyeli o 1095 0— Ls de Devlet pamuklu endüstrisinin gitgide almakta olduğu ehemmiyetli mevkii kâfi bir vuzuhla göstermek- tedir. Devlet pamuklu fabrikaların- da Yapilacak tevsilerle bu mevki şüphesiz ki daha ziyade ehemmiyet alacaktır. Buna muvazi olarak pa- muk İstihsalimiz ve bu istihsalde yüksek vasıflı “ve ecnebi tohumlu cinslerin nisbeti de seneden seneye memnuniyet verici bir şekilde art- miştır. İhraç imkânları da (bilhas- sa kaliteli pamuklu içini iç piyasada sürüm imkânlarına muvazi bir yük- kip etmekte olduğuna luğumuzun pek 'mü- içinde bulunduğu görülmekteşiiz, Breslav Sergisi Şehrimiz Tir gesi için hazirlet; ve sanat nümünelerini sergide teşhir edilmek üzere dün Berlin Türk Ti- caret ey de görlemniştir. AVRUPA VE AMERİKAN AMBALAJ ve ETİKETLERİLE ŞANTAJ yapılmaktadır. Fransızca, İngilizce keli melerle uydurma isimlerle piyasaya çıkarılan ve fahiş fiyatlarla satılan bazı malları almak kesenize ve sıhhatinize zararlıdır. HASAN TRİYATI Amerikan mallarından hakiki Avrupa ve bile üstündür. Güzellik Gençlik ITRİYATİLE Temin Olunur. Hasan Kolonyası, Lâvantaları, Esansları, Pudrası, Kremi, Briyantini, Ruj ve Allıkları ve her türlü parfömerisi yurdun her tarafında aran maktadır. En yeni metodlarla yeniden hazırlanmaktadır. HASAN Tiriyat ve mü emrine âmadedir. zaratının azlığını fiyat yükseltiyorlar. Şubelerimiz hakiki bahane ile piyasada fiatlariyle © müşterilerimizin İzimirde Kemeraltında, Karskövde Könrübasında subelerimiz açılmıştır