22 Nisan 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

22 Nisan 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Son dakika Roosevelt, Hitlerin cevabı ne olursa olsun, siyasetine devam edecek Para işlerini kontrol için icab ederse borsalar kapatılacak Alman mallarından yüzde 25 fazla resim alınmasına bugün başlanıyor Vaşingten 22 — Amerikan siyasi mabhafili, B. Hitlerin Rooseveltin me- sajımda zikredilen küçük komşu mem- Jeketlere Alman tehdidi altında bulu- nup bulunmadıklarına dair sorduğu sualler, Berlinin bir manevrası adde- dilmekte ve bu şekilde sorulan sualle- ne göre B. Hitlerin cevabı ne olursa olsun B. Roosevelt mesajında çizdiği hattı harekete devam edecektir. Zira Vaşington 21 (A.A) — Maliye Na- nr Morgenthau, matbüata beyanatta bulunarak borsaların ve'para işleri- nin kontrolü için beynelmilel vaziye- tin icab ettirebileceği her türlü ted- birleri almak selâhiyetini haiz bulun- duğunu ve bunun için elde mevcut kanunlar olduğunu söylemiştir. İyi haber alan mahfiller, buhran başladığı takdirde daha ilk günlerde Alman mallarından alınacak fazla resim New - York 21 (A.A.) — Alman id- halatına tahmil edilen yüzde 25 nis- betinde munzam resmin tatbik tari- te kiralandığını ve her zaman Büyük Okyanus sahilleri servislerini yapan diğer üç geminin de anbarlarındaki eşyaları New - Yorkta tahliye etmek emrini aldıklarını bildirmiştir. Macar - Slovak hududunda bir hadise Slovaklar Macar hudut mu- hafızlarına taarruz etmişler Budapeşte 21 (A.A.) — Resmen bil. dirildiğine göre, Slovaklar. dün ak- şam saat 21,15 de. Sawobremete'de Macar hudut muhafızlarına taarruz etmişlerdir. Bu sabah saat 6 da Slovak toçpula- rı bu kasabayı bombardıman etmiş- lerdir. Kasabanın üstüne beş obüs düşmüştür. Macar muhafızları mu- kabete etmişlerdir. Macarlar tarafından zayiat yoktur. Bir Macar zabiti bu hâdise hakkında tahkikat yapmaktadır. Gümrükler umum müdürünün beyanatı Avrupadan şehrimize dönen güm- rükler umum müdürü B. Mşipmud Ne- dim gazetecilere şunları söylemiştir: — Varidat umum müdürü ile birlik- te, beynelmilel hava yollarında sivil tayyareciliğin muhtaç olduğu benzin kabul ettiler. Biz projenin bazı kı- sımlarını red ve şü şekli kabul ettik: Sivil tayyareler memleketimizdeki hava istasyonlarma geldikleri zaman henüz sarfedilmemiş bensinleri varsa bunlar vergiye tâbi Fakat buradan benzin aldıkları tak- drde vergi ödemek mecburiyetinde bulunacaklardır. Konferanstan sonra İngiliz güm- Tüklerinde tedkikat yaptım, mütea- kiben Fransaya geçerek Paris, Mar- silya ve Havr gümrüklerini, daha sonra komşumuz Yunanistanın Pire gümrüğünü ve Selânik serbes mınta- kasını tedkik ederek İstanbula dön- . B. Gafenko bu gün Londraya gidiyor Romanya Hariciye Nazırı dün Brükselde kral tarafından kabul edildi Brüksel 22 — Romanya Hariciye na- arı B. Gafenco dün buraya gelmiştir, Bugün Londraya gidecektir. Berlin 21 — Romanya Başvekili 'B. Gafenko Berlinden hareketinden evvel Nazlonal Zeitung gazetesine be- yanatla bulunarak demiştir ki: «— B. Hitler ve Ribbentropla gö- rüştüm. Görüşmeler açık bir tarzda oldu. Her iki memleket bu konuşma- dan istifade edecektir.» Suriyede vaziyet! X Şamda dükkânların ekserisi, Halepte bütün çarşılar açıldı! . Şam 21 (A.A.) — Yeni Nasuhi Bu- hari Kabinesi, milli blokta muhale- fete maruz kaldığından 20 nisandan itibaren parlâmentoyu bir ay müd- detle tatil etmiştir. Binnetice ekseri- yet erkânından birçoğu, bilhassa Sa- dullâh Djabri fırkası relsi ile fırka nın birçok müstafi nasirları hükü- metle olan tesanütlerini ilân etmiş- lerdir. Şehrin vaziyetinde mahsus bir sa- lâh görülmüştür, Dükkânların ekse- risi açılmıştır. Halepte de. çarşıların hemen hemen kâmilen açılmış oldu- ğu bildirilmektedir. Saadâbâd paktı konseyinin içtimaıda Irak murahhası Bağdad 22 — Irak Hariciye Nezareti umuru siyasiye müdürü B. Reşid, Baadâ- bd paktı konseyinin 28 nisanda Tah- randa akdedeceği içtimada ari temsil) edecektir. Fransız - İtalyan müzakere- lerinin tekzibi Paris 22 — Salâhiyetiar Pransız maha- gli Fransa ile İtalya arasında müzake- verdiği haberi ka» İngiliz hava kuvveti artiyor Londra 21 (A.A.) — Hava müste. şarı yaptığı beyanatta İngiliz hava kudretinin tahminlerin fevkinde ola- müzakereleri Löndra 21 (A.A) — Times güzetesi yazıyor: İngiliz resmi mahadili. bir Türk gazetesi tarafından bildirildiği- nin hilâfına olarak, Türk - İngiliz mü- zakerelerinin müsbet bir tarzda neti- celenip bitmiş olduğunu beyanda te- reddüt göstermektedir. memleket arasındaki anlaşmanın ve tecavüze karşı gelmek hususundaki müşterek arzularının bir delilini teşkil etmek itibarile büyük bir memnuni- yet izhar edilmektedir. 2k Hâkimler arasında Yeni tayin listesi yüksek tasdika iktiran etti Hayfa limanına maynlar konacak Sekiz Fransız harp gemisi Cebelüttarıktan şark istika- metine hareket etti Kudüs 22 — Filistin sahillerinin bir tecavüze karşı müdafaasına mahsus tedbirler alınmağa başlanmıştır. Hay- fa limanının emniyetini temin için sa bih torpiller vazı tertibatı alınmakta. dır. Sabih torpillerin vazına başlan- mak üzeredir. Cebelüttarık 22 — Geçen hafta bu. raya gelmiş olan 16 Fransız harp ge- misinden sekizi dün buradan şark is. tikametine hareket etmişlerdir. Cebe. Tüttarıkta 8 Fransız harp gemisi duru- Almanyada iki sınıfın muayeneye daveti Berlin 21 (A.A.) — 1919 ve 1920 sı- nıfları 24 nisandan 10 hazirana kadar askerlik şubeleri muayene Komisyon- larına müracaata davet edilmişlerdir. Romanyaya gidecek İngiliz ticaret heyeti Tonüra 27 — Sir Prederik Layterin ri- yasetinde İngiliz tcaret heyeti, bugün Bükreşe müteveccihen hareket edecektir. Küçük haberler: amman Millet meclisi, iskân kanununun ted- kiki için muvakkat bir encümen teşkil etmiştir. Kâğıdhanede Alibey köyünde 14 yan programını yon dün ilk Igtimamı yapmıştır. »k Muallimler kampı 6 haziranda Hey. belide açılacaktır. Eminönünde istimlâk edilecek bina- izin bedeli 150 bin Tire olarak tesbit edi. * Belediyenin karşısında eski Dostluk Yurdu arsasında bir bahçe yapılacaktır. k Belediye, 11 otobüse işletme rühsa- MUA sralnönüde takalerin Gurması için tayin edilecektir. Dün Geceki ve Bu Sabahki Elaberler | Türk - ingiliz | Fransada milli müdafaa için yeni tedbirler Nazırlar meclisi dün yedi mühim kararname tasvib etti Maamafih mezkür müzakerelerin iki (Fransız Hariciye Nazırı beynelmilel vaziyet hakkın- da beyanatta bulunarak B. Roosevelti mesajından dolayı tazim ile yadetti Paris 21 — Kabine bugün mühim bir toplantı yapmıştır. Paris 21 (A-A.) — Nazırlar mecli- sinden sonra neşredilen bir tebliğde, bir taraftan yeni Milli Müdafaa gay- etine ve diğer taraftan bu gayrete te- kabül eden tedbirlere aid karama melerin tasvib edildiği bildirilmekte- dir. Yeni MW Müdafa “gayreti şu kararnameleri ihtiva etmektedir: 1 — Harbiye, Bahriye, Hava ve Müstemleke Bakanlıkları için taah- hüde girişilmesine ve tediye kredileri açılmasına selâhiyet veren karama, me, 2 — Bilhassa Mili Müdfaayı alâkâ- dar eden tediyatın taciline aid karar- name, N 3 — Halkın harp zamanında iaşe #ini tanzim eden kararname, Yeni Milli Müdafaa gayretile teka- bül eden tedbirler şunlardır: 1 — Kaçakçılığın tenkili, 2 — Bir teslihat vergisinin ihdası, 3 — Sajden istenen müzaheret, 4 — Ekonomik tedbirler. Bu tedbirlerin heyeti umumiyesi beynelmilel vaziyetin icab ettirdiği toptan silâhlanma (gayretinin başa- rlmasına imkân verecektir. Paris 21 — Senato Hariciye komis- yonunun toplantısı iki buçuk saat sürmüş ve B. Bonnet beynelmilel vazi- yet hakkında beyanatia bulunarak Polonya, Romanya ve Yunanistan hakkında yapılan beyanatın ehem- miyetle şümülünü tasrih ederek gö- rüşmelerin diğer alâkadar devletlerle de faal bir şekilde devam ettiğini bunların da yakında neticeleneceği ümidini bildirmiştir. B. Bonnet, mesajından dolayı B. Roosevetl'i tazim ile yâd ederek bu mesajın barışa büyük bir hizmet ol duğunu söylemiş ve sözlerini alınan tedbirlerin tamamen tedafül mahi- yette ve beynelmilel vaziyeti karşıla- mak olduğunu kaydederek bitirmistir.» İngilterede yeni Nezaret yakında işe başlıyacak Ordu ihtiyaçları 5 sene yerine 2,5 senede temin ediliyor Londra 21 — Yeni mühimmat ve techizat nezareti yakında işe başlıya- caktır, Bu nezaret ordu ihtiyaçları- run çabuk teminine çalışacaktır. Bu ihtiyaçların tamamen temini için beş seneye ihtiyaç olduğu hesab edilmiş- ti. Halbuki bu ihtiyaçların iki buçuk sene içinde temin edileceği anlaşıl- mıştır, B. Baldvinin bir konferansı Toronto 21 (A.A) — Toronto üni- versitesinde bir konferans serisine başlayan eski İngiltere Başvekili kont Baldwin bilhassa demiştir ki: «İngilizler dünyada sulh olmasını istiyorlar, Bununla beraber harbe girmeğe mecbur kaldıkları zaman sarsılmaz bir inadla hareket ederler.» Hatib, Kanadada Fransız ve İngi- liz ırkları arasındaki birliğe işaret ederek şöyle demiştir: «Bu birlik, harplerin ve harp teh- didlerinin muhakkak bir tabiat ka- nunu olmadığını ve milletlerin asır- larca süren. mücadelelerden sonra dostça yaşayabileceklerini isbat et- mektedir.» Garbi Polonyada Aman aleyhfarlığı Alman ajansı birçok hâdise- lerden bahsediyor Berlin 21 (A.A) —D.N.B. Kat towiceden istihbar ediyor: Garbi Po. Tonya birliğinin Almanya aleyhinde yapmakta olduğu tahrikât, halihazır. daki Alman aleyhtarı propaganda dolayısile şiddetini artırmıştır. Bu tahrikâtın neticeleri bu suretle teza- hür etmektedir. Koemingshütte'te Alman meskenlerinin taşa tutulmuş, Kostuchia mektebine devam etmekte olan Alman nakleden Petrowitz Alman mektepleri cemiye- bu gazeteleri okuyanların ellerinden alınmış veyahut gazete salan dük- kânlardan alınarak yırtılıp atılmış. tır. AR Berlindeki heyetler Berlin 21 (A.A) — Führerin yık dönümü münasebetile Berline gelmiş olan heyetler bugün olimpiyat tesi- satını ziyaret e etmişlerdir. Dokuzuncu işletme müdürü Bir müddettenberi Sellnikte e Devlet demiryolları dokuzuncu müdürü B. Nüzhet bu sababki Nk şehrimize gelmiştir. Amerikaya altın akını Bekri bir iş görmiyen 4 milyar dolar toplanmış Vaşington 21 — Ecnebi altınların Amerikaya akın etmesi, Amerika bankalarına mevdu gayri faal ser- mayeyi mühim bir miktarda artır. mıştır. Federal Roserve Board bu gayri fa al sermayenin dört milyar dolara ba- liğ olduğunu ve geçen haftaya nis- betle 175 milyon dolar arttığını ilân ediyor. Federal Reserve Bank dün 25 mil- yonu İngiltereden, mütebakisi İsviç- reden olmak üzere dün Amerikaya 25,330.000 altın dolar gelmiştir. Bulgaristanın Romanyadan toprak taleplerinde bulun- duğu doğru değildir Bükreş 21 (A.A.) — Bulgaristann toprak Meçhul tahtelbahir Ottawa 21 (A.A) — Halifax lima» nının klavuz gemilerinden birinin kaptanı olan Hatter, Halifax Umanınş kısmen suya dalmış bir tahtelbahirim girmekte olduğunu gördüğünü hükü