23 Nisan 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

23 Nisan 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

23 Nisan 1039 AKŞAMDAN AKŞAMA “ Sana odacılık yakışır mı, delikanlı?,, Kasketini çıkardı. Terbiyeli terbiye» Bi yanıma yaklaştı. Saf bir tebessümle güldü: — Ve aleykümüsselââââm... Nasıl. pin oğlum? - dedim. Dedim amma, gözümün ısırdığı bu delikanlının kim olduğunu henüz ha- tırlıyamamıştım. Tez, ateşin bir ifadeyle: — Sağol Komutanım! - derdemez kendini topladı ve sesini sivilleştire- rek - şey... Affedersiniz.. Âskerlikte ağzım alışmış da... Teşekkür ederim. iyiyim efendim. Hâ... Sahi.. Komşularımızdan bir subayın emirberiydi bu... Üniformalı zamanında merhabalaşırdık; hatırını alırdım; melek gibi iyi huylu bir Ana- dolu çocuğuydu... Birlikte tramvaya doğru yürüdük... Aramizdaki yaş farkma hürmeten yarım adım geriden geliyordu... —E, ne var ne yok.. Memlekete dönmedin demek? — Hayır, orada zaten kimsem kal- madı... Rurasımı da gönlüm sevdi... İs- tanbulda yaşıyacağım — Ne iş tuttun? — İşte ben de o dertteyim... Terhis edildikten sonra bizim bey Denizban- ka kapılandırdı. Amma orada kadro- yu daralttılar, En yeniyim diye çık- mak bana düştü. Şimdi yeni bir iş arı- yorum. — Ne gibi? — Odacılık, kapıcılık gibi... Bu tarzda iş aramak ötedenberi si- nirime dokunur. Âni bir hiddetle yü- züne baktım. — Yazıklar olsun sana, .., < dedim, slan gibisin... Tuttuğunu kopa- rırsm... Yirmi ikisinde ancak varsın... Böyleyken, bir iskemlede oturup pi- nekliyecek, yahud da çaycıya çay 15- marlıyacak bir mesleği mi seçiyorsun? Böyle vazifeler deden yaştakilere kal- sm. Zira ihtiyar harcıdırlar. Hem bun- lardan terakki de beklenemez. Kazan- cı ne uzar, ne kısalır. Sana da sonra. dan bıkkınlık, bezginlik gelir... Önün- de belki de yarım asırlıktan daha uzun bir hayat var... Mademki şehirde ya- şamağa karar verdin, bir zenaat öğ- ren... Azıcık daha meşakkate katlan... Çıraklık et: Bir şey yapmasını öğren; marangozluk mu olur, berberlik mi, sobacılık mı? Bunlardan memlekete de fyada, sana da ümid vardır: Mal sahibi olabilir, işini ilerletip büyük patron olabilirsin... Ömründe ilk defa olarak bu tarz bir nasihat işitiyormuş gibi heyecanla dinliyordu. Safiyetle sarılıp elimi öptü. — Allah razı olsun... Kulağıma kü- pe olacak... Böyle bir iş arıyacağım... Sen de benim için münasib bir çırak. hk bulursan bizim beye haber bırak. olur mu ağabey? - dedi. Ve gelen tramvayın arka arabasına atladı. ser Hangimizin ilk gençliğinde ehem- miyet verdiğimiz, ağabey saydığımız bir adamın bir sözü üzerimizde mües- Sir olmamış, hayatımızın istikametini değiştirmeğe sebebiyet o vermemiştir? Öyle sanıyorum ki, gözlerini bayata yeni açan bu delikanlıya ben de yu- karıki telkinlerimle müessir oldum. Ayrıldıktan sonra düşündüm ki; Eğitmen teşkilâtının bir benzerini daha meydana getirsek: İsteyenleri şehirlere mahsus küçük mesleklerde yetiştirecek atelyeler kursak... Bir Revi sanat mektepleri ihdas etsek... Boyuna şikâyet edip duruyoruz: «Kapıcılık, odacılık istiyorlar... Böy- lelerine iş yok"... Elinde mesleği olan- ları ise mumla arayıp bulamıyoruz...» Yetiştirmezsek nereden bulacağız? (VA - Nü) Kartalda mendirek Deniz Ticaret müdürlüğü, Bos- tancı, Yenikapı. ve Heybelide birer mendirek yaptırmıştı. Müdürlük, Kap- talda da bir mendirek yaptırmağa karar vermiştir. Bu husustaki tedkik- ler bitirilmiştir. İnşaata yakında baş- lanacaktır. Dünkü hava Dün şehrimizde hava kısmen kapalı geçmiştir. Öğleden sonra Ege denizi. hin garp istikametinde kuvvetli fırtı- na başlamıştır. Vaziyet denizcilere bil- dirilmiştir. Belediyede teftiş On üç senelik muameleler teftiş ediliyor Belediyenin umumi muamelâtını teftiş ve tahkikle meşgul olan teftiş heyeti azasından B. Hikmet tahkika- tın safhaları etrafında Dahiliye Ve- kâletine malümat vermek ve yehi di- rektifler almak üzere Ankaraya git- mişti. B. Hikmet, şehrimize dönmüş- tür. Dahiliye Vekâleti, tahkikatın biran evvel ikmali için mevcut müfettişlere 'B. Saimi de ilâve etmiştir, Bu suretle Belediye işlerile meşgul olan müfet- tişlerin adedi altıya baliğ olmuştur. Müfettişlerden B. Hikmet, B. Abidin, B. İhsan ve B. Saim (Belediyenin muhasebe müdürlüğü işlerini ve B. Hıfzı ve B. Cavid de İktisad mü- dürüüğü işlerinin (tahkik ve ted. kik etmekle o meşguldürler. Müfet- tişlerin mesaisi, başmüfettiş B. Ali Seyfinin nezareti altında cereyan et- mektedir. Muhasebe müdürlüğünde meşgul olan müfettişler, İstanbul Be- lediyesinin on üç senelik, yani sabık Belediye reisi B. Muhiddin Üstünda- ğın şehremini ve bilâhare Vali sıfatile Belediye ve idarei hususiye bütçele- rine temas eden İcraatını tedkik di- yorlar, Hesap işleri muamelâtının ted- diki nihayet üç, dört ay içinde bite- cektir. Muhasebe -hususiye muamelâtı ve bu arada yapılan ilkmeklep binala- rının inşaat vaziyeti nazarı dikkati celbetmiştir. Müfettişler, sabık Vali zamanında inşa edilen ilkmekteb bina- ları etrafında alâkadarlardan izahat almışlar ve Belediye mimarlarından B. Şemseddinin malümatına müra- caat etmişlerdir. Son zamanlarda in- şa edilen mektep binalarından bazı- larının duvarları ve sıvaları çatlamış olduğundan bu binaların inşa tarz nazarı an celbetmektedir. Bir kayık kayık battı İçinde bulunanlar, etraftan yetişenler tarafından kurtarıldı Dün Galata Köprüsü altında bir de- niz kazası olmuş, bir kayık parçalana- Tak batmıştır. Hâdise şöyle ölmüştür: Dün sabah saat 8,30 da Rumelika- vağına erzâk götürmekte olan Pazar kayığı, Galata köprüsünün altından geçerken, Liman idaresine aid 436 nu- maralı mavna ile karşılaşmıştır. Bu karşılaşma pek âni olmuş ve Köprü altında Pazar kayığı ile mavna çar- Pışmışlardır, Müsademenin şiddetin- den Köprünün demirlerine bindiren Pazar kayığı parçlanarak derhal bat- mış, içindekiler denize dökülmüşler- dir, Kazazedelerin feryadlarını duyan- lar derhal imdadlarına koşmuş ve hep- sini kurtarmışlardır. Kayıkta bulu- nan erzak denize balmıştır. Hâdise etrafında tahkikata başlanmış, kar yığı idare eden kaptanın ifadesi alın- mıştır. Orta mekteb ihtiyacı Ortamektep muallim ihtiyacını karşılamak üzere alınacak tedbirlere dair Maarif Vekâleti tarafından Ma- arif müdürlüğüne bir emir tebliğ edil- miştir, Bu emre göre ortamektepler için ilkönce yüksek mektep mezun- ları, sonra da lise mezunları tercih edilecek ve müracaatler tarih sırasile kabul edilecektir, Bıçakla kolundan yaraladı Beyoğlunda oturan Mesude ismin- de bir kadın dün caddeden geçmekte iken, Celâleddin isminde biri tarafın- dan bıçakla kolundan yaralanmıştır. Polis, kadını tedavi altına aldırmış, carih yakalanmıştır. Tramvay taksi ile çarpıştı Vatman İbrahimin idaresindeki tramvay arabasile şoför Ahmedin idaresindeki taksi, Galatasaray lisesi önünde çarpışmışlar, her ikisi de ha- sara uğramışlardır, ŞEHİR HABERLERİ Karilerimizin mektupları Çalgılı ve içkili bahçeler Yazlık çalgı bahçelerin açılmakta olduğu bir devirdeyiz. Bunlarda saz, Oparlör ve işret olduğu için o civarda başını dinlemek için ev yaptıranlar veyahud ötedenberi yerleşmiş bulu- hanlar rahatsız oluyor. Yazlık çalgilı ve içkili bahçelerin umumiyetle bir nizama bağlanması lâzımdır. Aşağıki mektubu misal diye dererdiyoruz: VALİMİZİN DİKKATİNE Yeniköy İskele siyarındaki 7 mu- maralı yahda mütasamıfan ikamet Yeniköy kilisesine ait vakıf bir mülk olan bu binanın varidatının arttırıl- tarafındaki dükkân ile deniz tara- fındaki rıhtım içkili meyhane haline getirilmesi düşünülmüş ve her nasılsa makamatı resmiyeden müsaade is- tihsal olunarak icab eden hazırlıklara başlanılmıştır. Bizim gibi bu yalıya bitişik yalılar. da ikamet eden ailelerin vaziyeli na- sarı dikkate alınmadan verilmiş olan bu yersiz müxaâdenin mahallinde yaptırmak lâtlunda bulunacağınız keşifler neticesinde de görüleceği veç- hile pek haksiz olduğunu arzetmeme müsaade buyurmanızı rica ederim, Yaz günleri sıcaktan bunalan alle- lerimir efradı balkon ve rıhtımlarına çıkmağa menedilmiş bir vaziyette ka- lacaktırlar, işbu haksızlığı müsaade elmiyeceğinizi ümid ederim. MÜEYYET ERSİN ... Üsküdar vapurları Seniha Özütürk imzesile bir mek- tub aldık. Üsküdar vapurlarının pa- halılığından şikâyet ediyor; fiatlerin hiç olmazsa Haydatpaşa seviyesine indirilmesini temenni ediyor. Bu bah- Si evvelce de yazmıştık. Üsküdar gibi Bunu bir kere daha alâkadar makam- lara hatırlatırız. Sabahatin katili Abdürrahi- min muhakemesi Beyoğlunda o Ağacamisinde Saba- | hat adındaki kadını tabanca ile öldü. | ren Abdürruhimin muhakemesine dün ağır ceza mahkemesinde devam edilmiştir. Dünkü celsede maznunun | vekili müdafaasını yaparak maktul Sabahatin, annesile ve kızkardeşile | beraber müekkilinin parasını yedik. lerini, Sabahalin başka bir âşığın. dan aldığı bir aşk mektubunu gös- | termek suretile Abdürrahimi tahrik | ettiğini, esasen müekkilinin aşkı me- lânkoliye müpteli bulunduğunu ile ri sürmüş ve hakkında ceza tayin | olunurken ağır tahrik ve hafifletici ! sebeplerin göz önünde tutulmasını | istemiştir, Mahkeme kararını vermek üzere muhakemeyi başka güne bırak. | mıştır. Serseri bir mayn Kerempe fenerile Cide arasında sa- hilden üç mil açıkta bir mayn görül. müş, keyfiyet denizcilere bildirilmiş. tir, Maynı imha için bir müfreze gön- derilecektir. | mu ve senelerdenberi maarifin fuzuli | ! rahhaslarımız avdet ettiler | rine bildireceklerdir. Kararların alâ- AKŞAM'ın Yeni müsabakası ————— «30 arkadaş 300,000 lira kazandı!» Bay P, Ziyafet çekti, *.. Umumi kütüphane Evkaf, kütüphane binasının tahliye- sini ri istiyor Beyazıttaki umum! kütüphane bi- nasi vaktile Evkaf idaresine gid ol duğu halde bilâhara mülga Maarif hezaretine devredilmiş, fakat tapu- ca muamelesi tamamlanmadığından tapu senedi maarif namına çıkani- mamıştı. Umumi kütüphanenin bir lasmı mütalâa salonu, bir kısmı da on beş bin kitabı ihtiva eden depodur. Evkaf idaresi, binanın kendisine aid olduğu- olarak işgal ettiğini iddia etmiş, kü- tüphanenin boşaltılarak kendisine teslimini istemiştir. Evkaf bu binayı kiraya vermek kararındadır. Maarif müdürlüğü, evkafın bu müs Tacaatı üzerine bir taraftan keyfiyet. ten Maarif Vekâletini haberdar-et- miş, diğer taraftan üniversite rektör- lüğüne de yazarak Üniversite muhi- tinde bulunan kütüphanenin “boşal tılması teşebbüsüne mani olmak üze- re üniversitenin de evkaf idaresine müracaat etmesini istemiştir. Gümrükler umum müdürü Gümrükler umum müdürü B. Mah- mug Nedim, dün de gümrük işleri üze-| rinde tedkiklerine devam etmiş, İstan- bul gümrükleri başmüdürlüğünde meşgul olmuştur, Umum müdür bu akşamki trenle Ankaraya dönecektir. Galatada iki cerh Galatada oturan ahçı Akif isminde biri, evvelki gece son derece sarhoş olarak bir kahveye girmiş, Osman is- minde bir arkadaşına raslıyarak kav- gaya uluşmuş, her ikisi de biribirle- rini bıçakla yaralamışlardır. Polis, ikisinin de tedavilerini yaptırdıktan sonra Adliyeye vermiştir. Şimendifer işleri beynelmilel konferansı Konfernsa i Yugoslavyada toplanan şimendifer işlerine aid beynelmilel konferans da- Zılmış, Muhabere ve Münakale Vekâ- leti Dokuzuncu İşletme müdürü B. Nüzhet ile Hasılat dairesi reis muavi- ni B. Cemaleddinden mürekkep olan heyetimiz dün sabah şehrimize dön- müştür. Şimendifer konferansında beynel- Bahite 3 İSTANBUL HAYATI Sayfiye faaliyeti Ahbaplarımdan birinin bu sene ka badayılığı tutmuş. Daha kış ortasın. danberi: — Ne olursa olsun, bu sene yaz mev. simini sayfiyede geçireceğim. Diye tutturdu, Geçen gün de yaka- ma yapıştı: — Hadi, bugün seninle şöyle bir ge- sinti yapalım. Deniz havası alırız, ba- na da Boğazda yazlık bir ev bakarız. Hem ziyaret hem ticaret olur. Vapurda giderken etrafa kulak ka- barttım, Yolcuların ekserisi de bizim gibi hem ziyaret hem ticaret maksa- dını güdüyorlar. Karşımzda oturan bir kadın derin derin nefes alarak ya- nındaki erkeğe: — Oh, diyor. Ne iyi yaptık da bugün çıktık. Hem güzel bir hava aşağı yukarı ayni şeyler konuşuluyor. Vapur zıkzaklar yaparak Anadolu, Rumeli sahillerine yolcular vapura hizip karşı sahile atladık. İs. İnye, BüyükZere derken Sarıyere ka- dar uzandık. Meğer bizim ahbabın ar- zusu bu imiş, İskeleye çikar çıkmaz: — Oh, gördün mü sayfiye yerini? dedi. İnsan işte böyle yerde oturmalı ki, sıkılmasın. Mahalle arasına saptık. Önümüz sıra dolaşan kadınlı erkekli beş kişilik bir grupu takip ediyoruz. Onlar, eki- ralık» levhası asılı bir eve giriyorlar, Biz bir müddet dışarıda dolaşıyoruz ve, onlar kapıdan çıkar çıkmaz eve biz da- hıyoruz, Binanım altını, üstünü fırıl fı- nl dolaşıyoruz. Arkadaşım arasıra ku- lağıma eğiliyor: — Ev çok güzel. Hoşuma gitti am- ma, sahibi farkına varmasın. Sonra fazla kira ister, Merdivenden inerken tekrar durak. hyor; — Fakat, böyle güzel evi bizden ev- vel bakanlar niçin tutmadılar acaba?.. Kapı ardında ev sahibi uzun bir medhiyeden sonra baklayı ağzından çi- karıyor: —Biz başkaları gibi değiliz. Fazla par. istemeyiz. Üst kattaki üç odanın Serentuk kirası yüz elli, alt kattakile. rin yüz liradır, Fakat parayı peşin alı- rı. Eyi bizden evvelkilerin niçin tutma, samnamenin tadili hususunda bazı kararlar alınmıştır. Konferansa işti. rak eden murahhasiar, bu kararları mensup oldukları şimendifer idarele- kadar hükümetlerce tasvibinden son- ra tatbikatına geçilecektir. B, Cemaleddin, kongre mukarrera» tı üzerinde izahat vermek üzere dün akşam Ankaraya gitmiştir. B. Nüzhet te raporunu hazırlıyarak yakında An- karaya gönderecektir. B. Prost bir hafta sonra geliyor Belediye tarafından şehrimize da- vet edilen şehircilik mütehassıs, B. Prost bir hafta sonra gelecektir, Şehirde yapılacak yeni yollar Şehrimizde her sene yapılacak se- kiz yüz bin liralık yol inşaatına, geçen sene müteahhide ihale edilen 507 bin liralık kısım dahildir. Bu s8 ne bu teahhüd haricinde yapılacak yolların tesbitine başlanmıştır. Bu mesaiye imâr müdürü B. Hüsnü de iştirak etmektedir. İlkmekteb muallimlerine takdirname Tedrisat işlerinde omuvaffakıyet gösteren ilkmektep muallimlerinden bir kısmına Maarif Vekâletince tak- dirname gönderilmiştir. Üst kattaki daire bizim ahbabın hoşu- na gitti, Fakat gene kiranın yüksek. liğile peşin tediye meselesi işi bozdu. Dostum: — Ev fena değil amma, konfor yok. Hiç olmazsa bir banyo lâzımdı. Diye sudan bir bahane ile savuşmak istedi, Evi gezdiren genç kız müstehzi. yane cevap verdi: — Affedersiniz amma, siz bu sezonu İstanbulda Sirkecide geçirirseniz da- Beyoğlu mal müdürlüğü binası Şişhane yokuşunda yapılacak Be- yoğlu malmüdürlüğü binasının arsa- sı etrafında Belediye ile Defterdarlık. arasında ihtilâf çıkmıştı. Belediye bu sahanm mezarlık arsası olduğunu iddia ediyordu. Filhakika binanın te- meli için yapılan hafriyatta bazı me- zar taşlarına tesadüf edildiğinden Belediye bu iddiasını tevsik edecek maddi deliller bulmuştur. |