23 Nisan 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

23 Nisan 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

AKŞAM - —m mn Asrın en büyük ve en haşmetli uv. | düğünü Tahranda dört gün ve dört gece devam edecek şenlikler başladı Heyetimiz dün tütün fabrikalarını ve askeri mües- İ seseleri gezdi. Hava filomuz şehrin afakında bir uçuş yaptı. Gazeteciler şerefine bir ziyafet verildi Tahran 22 (A.A) — Anadolu ajan- sının Bususi surette gönderdiği re- düktörü bildiriyor: Asrın en büyük ve en haşmetli dü- ğünü bugün başlıyor. Şenlikler dört gün dört gece sürecektir. Fakat bü- tün İran bilhassa Tahran halkı se- vincini izhar için resmi tören progra- minin başladığı bir günü beklememiş- tir. Halk şefine her zamanki bağlılr ğını bir kere daha göstermek için genç sevimli prenses Fevziyenin asil annesi kraliçe Nazlı ve kızkardeşle- rile birlikte genç vellaht refakatinde Tahrana geldiği gündenberi coşkun tezahürlerde bulunmakta ve şehir gece gündüz bayram yapmaktadır. Payitaht emsaline nadir tesadüf edi- len bir tarzda süslenmiştir. Bütün duvarlar İran ve Mısır bayraklarile örtülüdür. Bütün evlerin balkonlar rından ve pencerelerinden nadide har hlar sarkmaktadır. Birbirinden güzel ihtişamlı takları ve devlet daireleri- nin sanatkârane tezyinatını seyir için gündüzleri bir sel halinde akan Tahran halkı gece de aynı takları bin- bir ışık yağmuru içinde görmek için geç vakte kadar yollarda dolaşmak- tadır. Hükümet ve Belediyenin yaptırdı- ğn taklardan başka her müessese ve | her şirket Şahinşah ailesinin ve bü- tün milletin sevincine iştirakini bi- | rer tak rekzederek o göstermeği ken- | disine zevkli bir vazife bilmi. Her evin önünde, her dükkânın vitrinin- de çiçekler, halılar ve bayraklar ara- sında Ş n millete baba mu- habbetile bakan nazarları altında | genç evlilerin yanyana resimleri gö- * Ingiltere, Fransa ve | Sovyetler (Baştarafı 1 nci sahifede) matik kollektif teminat bağlarile yek- diğerine bağlanmalarını temenni edi- Kr. Vakıa Sovyet mahafili, icab eden te- minâtı vermişlerdir. Fakat Fransa ve İngiliz hükümetleri, bütün devletle- rin verecekleri teminatın mutlak bir surette tevhidi aleyhinde bulunuyor- lar. Zira bü meselede Lehistanla Ro- manyanın Itimadsızlığını biliyorlar. Velhasıl, Pariste, tecavüze uğrıya- çak her millete garanti veren devlet- ler sıfatile, Sovyet Rusyayı, Fransa ve İngiltereye bağlıyan bir sistem bul- mağa çalışılmaktadır. Tecavüze uğr- | yan milletler ise, arzü ederlerse, hu- | susi teahhüdler altına girebilecekler- dir, İngiltere, müdafaa cephesin-! den vazgeçmiyecek Londra 22 (4.4) — Bir Sulh cep- hesi kurmak için girişilen siyasi mü- zakerleri, İngiliz matbuatı memnuni- yeti mucib bir surete telâkki etmekte | devam eyliyor. Gazeteler, bugün gerginlik hajifle- miş olmakla beraber, bunun, İngiliz kararında hiçbir değişiklik yapmıya- | cağını ve İngilterenin Almanyayı | çember içine almak için değil, fakat | her türlü tecavüze karşı koyacak bir mekanizma sistemini kurmak yo- lundaki gayretlerine devam edeceğini yazıyorlar. Times diyor ki «Karşılıklı bir emniyet gizlzmi Sennen ediğör. Bu sistem, tecavüze, milessir bir tarada karşı koyacak kuv- vette ve genişlikte olacaktır.» Fransa üçüzlü bir anlaşma akdini teklif deck Paris 22 — Oeuvre gazetesi de şöy- 16 yazıyor: «İngilizler şu kanaate varm ki, Almanya, İtalya veya Macart: dı p 5 | aoskovaya | atı, «Sulh cephesiz teşkili için yapılan ze çarpmaktadır. Şehirde her günkü bayram hali bugün sabahtanberi bir kat daha artmıştır. Şahinşah saat 14 de Mermer sarayından Gülistan sarayına gelecek ve yanında İmpara- toriçe ile kraliçe Nazlı, prenses Fev- ziye ve veliaht olduğu halde büyük Taht salonunda yabancı memleket- ler heyetlerinin tebriklerini kabul edecektir, Akşam Gülistan sarayın- da bir dine verilecek ve bunu muazx zam bir süvare takib eyliyecektir. Tahran 22 (A.A.) — Anadolu ajan. sının hususi surette gönderdiği mu- habiri bildiriyor: Bugün saat 14 de hava filomuz şeh- rin afakında alçaktan uçarak dest | milletin bayramına iştirak edecektir. | Ziyaretler ve ziyafet Tahran 22 (A.A) — Anadolu ajan- sının hususi surette gönderdiği re- | daktörü bildiriyor B. Râns Tahran heyet âzasile bera- ber şehrin muhtelif yerlerini ve bu | arada tütün fabrikalarını gezmiştir. | Orgeneral Kâzım Orbay, yanında ge- | ! | | | neral Sadık Kupal ve Türk kıtaları komutanları olduğu halde Harbiye mektebini, akademiyi ve süvari alayı karargâhını ziyaret etmiştir. Önümüz- deki günler içinde de topçu alayını ve kardeş İran ordusunun diğer kıtaları- nı ziyaret edecektir. Tahran 27 (A.A) — Tahran gaze. | tecileri düğün merasimi münasebetile Tahrana gelmiş bulunan yabancı mem- leketler gazetecileri şerefine Tahran lokantasında bir öğle yemeği vermiş- tir. Yemek esnasında İranlı, Türk, | Mısırlı ve diğer gazeteciler tarafından samimi hasbihaller yapılmıştır. arasında ile hemhudud olan küçük devletler. den açıkça vaziyet almalarını istemek çök müşküldür. Çünkü bu memleket- ler doğrudan doğruya bir istilâya ma- ruz kalabilirler, Binaenaleyh, Fran- sa” İngiltere ve Sovyetler. birliği ile üçüzlü bir anlaşma yapmak ve sonra Fransa - Yunan, Fransa - Polonya, | İngiliz - Romanya ve salre gibi ikizli | anlaşmaları buna ithal etmek lâzım- geliyor, İngilterenin Moskovaya bu yolda bir cevap vermeğe karar verdi: “İ &i söyleniyor. Bir Amerikan gazetsinin mütalâası Nevyork 22 (A.A.) — Nevyork Tri- bune gazetesi, İngiliz - Sovyet müza- kerelerinin ehemmiyetini tebarüz et- tirmekte ve Sovyetler birliği iştirak etmediği takdirde, Sulh cephesinin kâfi derecede sağlam olmıyacağı ka- naatini izhar eylemektedir. Bu gazete şöyle yazmaktadır: «Chamberlain, birkaç ay evvel ihti- mal verilmiyen bir dereceden çok daha ileri giden teahhüdlerle şimdiden bağlanmıştır. İngiltere Başvekili şimdiden büyük tehlikeleri göze alarak arkada kalan birçok köp- rüleri yıkmıştır. Sovyetler birliği le yapılacak hakiki bir ittifakla terazi- nin gözü Berlin - Roma mihverine mu- arız milletler lehine olarak geniş | mikyasta eğilmiştir.» —-—— india 22 (A.A) — İngiliz matbu- müzakereleri bulmaktadır. Feci bir hata Helsingfors 22 (AA) — Növocalne ye- rine yanlışlıkla söblüme şirıngam yapıl ması neticesinde şimdiye kadar altı kişi ölmüştür. Vilpuri hastanesinde 19 kişiye memnuniyete şayan | rafından yardım gören ç: urınga yapılmıştır. Geri kalanı 13 kişinin shhi vaziyetleri vahimdir. Şişli Halkevi 400 çocuğa ayakkabı ve elbise dağıtacak 3 Hâkimiyeti cuk bayramı bugünd yor. Bugün bir 'Taksimde olmak üzere iki büyük topla Şişli Halkevi ta: deki Dağcılık ocuk balosu ver Hilliye ve Ço- tibaren baş- diğrei Beyazıdda mel bir loya bütün bu civar mekteb çocukları iştirak edeceklerdir. Aynı balo yarın da mekteplerdeki himaye heyetleri ta- ıklar için tekrar edilecektir. Yarınki balo, tama- mile meccani olacak ve bugün olduğu gibi yarınki baloya iştirak edeceklere pasta vesaire ikram edilecektir. Şişli Halkevi, bü muhitin mektep- lerdeki himaye fından yardım gören 400 kâbi ve elbise di Resmi dairelerin tatili 2 n, Cümhuriyet bayramı gi- bi resmi daire ve til yaptıkları milli gür rinde dairelerin öğle vakti kapanma» ları kanun iktizasındandır. Kanun- da saat tasrih edilmediğine göre bir çok daire ve müesseseler, cumartesi günlerine kıyasen saat 13 te kapatı- yorlardı. Bu tereddüdü izale etmek maâksadile Dahiliye Vekâletinden 80- rulan suale cevab gelmiş ve bu cevab üzerine resmi daireler dün saat 12 de tatil yapmışlardır. Ancak bazı daire. ler, cumartesi günlerine kıyasen ve emri geç aldıklarından dün saat on üçe kadar çalışmışlardır. Radyoda Ankara 22 (A.A) — Çocuk hafta sınn bu yıl büyük bir canlılkla kut- lanması için Ankarada hâzırlıklara devam edilmektedir. Bu sene ilk defa olarak tamamile Çocük Esirgeme kurumunun yetiştir. diği çocuklar ve genç kızlar Ankara Halkevinde bir müsamere verecek, biri miniminilere, diğeri büyüklere olmak üzere «Küçük Yaman: ve Ha. yat ha mli eserleri temsil edeceklerdir Bu müsâmereyi.sülı günü saat 15 de Ankara Halkevinden naklen An- kara ve Türkiye radyoları neşrede- ceklerdir. Mukaddes Türk yurdunun mesud çocuklarına... Ankara 22 (AA) — Hâkimiyeti Milliye ve 23 nisan Çocuk bayramı münasebetile Çocuk Esirgeme kuru- mu genel merkezi bütün Türk çocuk- larına aşağıdaki hitabede bulunmak- tadır: «Mukaddes Türk yurdunün mesut Türk çocuklarma: Türkiye Çocuk Esirgeme kurumu genel merkezi, yurdun, bahtiyar ço- cuklarının bu şerefli ve mesud günü- nü kutlar, bütün Türk yavrularının şanlı ve yüce Türk ulusuna lâyık bü- yük ülkülü, gürbüz ve faziletli olma- sıni diler.» Sahife 7 23 Nisan merasimi | Kont Ciano ile Markoviç dün Venedikte görüştüler (Baştarafı 1 nci sahifede) yayı ziyaret ederek geçende Kont Ci- ano tarafından davet edildiğim Vene- dik mülâkatı esnasında yeni İtalya nın banisi ve İtalyan - Yugoslav dostluğunun azimkâr taraftari Mus- solininin en yakın mesai arkadaşı olan ve İtalyan - Yugoslav itilâfını vücuda getirerek imza eden İtalya Hariciye Nazırı ile doğrudan doğru- ya temas etmek fırsatını ele geçirece- ğimden dolayı bahtiyarım.» Salâhiyettar Yugoslav mahfillerinin noktainazari Belgrad 22 (AA) —D.N.B.:Bu- gün Yugoslavya ve İtalya Hariciye Nazırları arasında yapılacak mülâkat hakkında Belgradın salâhiyettar ma» hafilinde beyan olunduğuna göre, Yugoslavyanm mihver devletlerinin taarruzundan endişe ettiğine dair çi- kan haberler katiyen asılsızdır. Geçen son dört sene içinde, naib prens Paul, Yugoslavyayı ber türlü kavgaların dışında tutacak ve kom- şu memleketlerle bir.sulh ve ekono- mi münasebetleri idamesini mümkün kılacak bir siyaseti müdafaa etmiş- tir. Diğer taraftan Yugoslavya şimdi dahili Hırvat meselesinin halli ile meşguldür. Bazı devletlerin münhasi- ran Yugoslavyayı alâkadar eden bir meseleyi kendi hodbin menfaatları uğrunda İstismar etmek teşebbüsleri teessüfle müşahede edilmektedir. Bun- Jar Yugoslavyaya demokrasi prensip- lerini daha muvaffakıyetle tatbik ede- bilecek bir temerküz Kabinesi teşkili- ni tavsiye ediyorlar, Salâhiyettar mahafilde, Almanya ve İtalyanın müttehit Yugoslavya mevcudiyetinde âzami derecede alâ- kadar oldukları kaydedilmektedir, Pravdanın bir makalesi Belgrad 22 (A.A.) — Belgradda çi- kan «Pravda; gazetesi, Kont Ciano ile Yugoslav Hariciye Nazırı Tzintzar | Markoviç arasında Venedikte yapıla» | cak olan mülâkata dair bir makale tahsis etmektedir. Bu gazete, iki dev- let adamının bu mülâkat esnasında samimi bir hava içinde bilhassa İtal- ya ile Yugoslavyayı alâkadar eden meseleler bakımından beynelmilel va- siyeti tedkik etmek fırsatını bulacak- larını yazmaktadır. Pravda, Balkanlarda ve Tuna hav- zasında İtalyan - Yugoslav İş birliği- nin takviyesi için İtalyan - Arnavut münasebetleri meselesile Macar - Yu- | goslav yakınlığı meselesinin de bu mülâkat esnasında tedkik edileceğini ilâve etmekte ve şöyle demektedir: — | «Belgrad itilâflarının iyi bir şekilde | tatbiki ve derinleştirilmesi sayesinde şimdiye kadar olduğu gibi, şimdi de Ciano - Markoviç mülâkatı yalnız iki devlet ile komşuları için değil, umumi sulh davası için de faydalı meydana getirecektir.» Fransız gazeteleri ne diyorlar? Paris 28 (A.A) — Paris ve Londra, Berlin ve Roma arasında yapılmakta olan diplomatik mücadele hakkında Echo de Paris diyor ki: «Yugoslavya Hariciye Nazırı Mon koviçin büyük azim göstermesi lâzım geliyor, Çünkü Berlin Yugoslavyar dan pek çok şeyler istemeğe hazırlar nıyor, Yugoslavyanın İngiliz sistemi- ne girmiyeceğineve bir Alman - Po Jonya harbı takdirinde bitaraf kala cağına dair teminat vermesi bekleni- yor. Önümüzdeki ay Markoviçin Londra ve Parise gitmesi de muhte meldir.> Figaro şöyle diyor: <İmtihan bize nisbetle diğerleri için çok daha ağırdır. Meselâ İtalya gibi üç senelik mütemadi harplerden bitkin bir vaziyete gelmiş olan bir memleket için bir milyon altı yüz bin askerin silâh altında bulundurulma» 8 ne muazzam bir yük teşkil ettiği düşünülürse, insan kendisini rüyada zanneder. Halimizden şikâyet etmi yelim. Belki halimiz o kadar güzel değildir. Fakat başkalarına kıyas edilince gıpta edilecek bir vaziyette dir> Populaire gazetesi de şöyle yazıyor: «Mussolininin damadı bugün Yu- goslavya Hariciye Nazıriyle buluşa caktır. Diğer taraftan Yugoslavya Hariciye Nazırı Berline de davet edik miştir. Oraya Macar Başvekili ile Ha- riciye Nazırı da gideceklerdir. Büyük bir diplomatik faaliyet göze çarpiyor. Fakat bu, Almanya ile İtalyanın beş istediklerini elde edeceklerini tazarı- mun etmez.? eserler Fransaya satılacak Rumen petrolleri Bükreş 22 (A.A) — Fransaya ini san 1939 dan 31 mart 1940 terihine kadar 400 bin ton petrol satılması hakkında oluz Fransız şirketi namına dün Romanya ile bir mukavele imza- lanmıştır. Bu mukavele, geçen 31 mart tarihi Fransız - Rumen anlaşmasının tat bikatı cümlesindendir. Fransada milli müdafaa fab- rikalarının kazanç nisbeti Paris 22 (AA) — Bugün çıkan emirnsmede Milli müdafaa için çaik Eminönünün imar projesi maketi yl! v7 na ni