24 Nisan 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

24 Nisan 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Çocuk bayramı bü merasimle landı Yukarıda Dağcılık klübündeki baloda bulunan yavrular, aşağıda âbide önünde toplanan mektepliler (Baştarafı 1 nci sahifede) Merasimde vali muavini B. Hüdal Karataban, maarif müdürü B, Tev- fik Kut, Eminönü kaymakâmı B. Agâh, Parti il yönkurulundan pro » fesör B. Hâmid, Çocuk Esirgeme, Kı- zılay, Halkevi mümessilleri hâzirdi- lar, Merasime tam saat 10 da meyda. na konan Partinin oparlörlü kam- yonundan çalınan istiklâl marşile başlanmıştır. Marş çalımrken bayrak direğine | Türk bayrağı yavaş yavaş çeklimiş, bundan sonra vali namına muavini 'B, Hüdai Karataban kürsüye çıka” rak: «Sayın vatandaşlarım, sevgili 'Türk ve Cümhuriyet çocukları, yarı- nın büyükleri! 23 Nisan genç Türk .Cümhuriyetinin sağlam temellerinin ilk atıldığı, milli hâkimiyetini kendi eline aldığı gündür.» dedikten sonra milletin, milli hâkimiyetine ancak bugün kavuştuğunu söylemiş ve ço- cuk haftasını açtığına işaret ederek hazırunun, bilhassa çocukların bay- ramını kutlamışlır, Vali muavininden sonra profesör B. Zühdü, Çocuk Esirgeme kurumu namına doktor İbrahim Zati Öğet, nihayet Kızılay kurumu gençlik teş- kilâtı namına doktor Salim Ahmed nutuklar söylemişlerdir. Doktor Sâlim Ahmed, bütün din- leyicileri heyecanla ve alâka ile din- leten hitabesinde: «Sizin sevincini- zi, hâkimiyetinizin ölçüsü olarak ka- bul ediyoruz. Biz, hâkimiyeti milli- ye bayramlarında ne kadar çok ço- cuk sevindirirsek o kadar çok hâkim olduğumuzu anlarız. Ananızin, bö banızın şefkati size örnek, milletini- in gururu size nümune olmadıdır.» dedi ve Ataürkün bir vecizesile sö- sünü bitirerek şiddetle alkışlandı. Bundan sonra Eminönü Halkevi namına B. Halld bir nutuk söyledi. B. Halidi takiben İlk okul talebesi namına Rasim Atiman namında 56 yimli bir çocuk kürsüye çıktı. Söy- lediği nutukta: «Yurdumuzu cank muzla, kanımızla sonuna kadar yaşa tacağız» diyerek çok sürekli alkışlar topladı. Bundan sonra küçük bayan Nermin Pazarcık da bir nutuk söy- ledi. Atsürke ve Milli Şef İnönünne 'Türk çocuğunun bağlılık ve şükra- nini anlattı. Küçük Necati Bakırcı (İsmet İn- önü) şirini çok güzel okudu. Nevin Delen (23 Nisan bayramı) manzü- mesini, Kemal Ören (Yürüyüş) şi. rini, nihayet minimini Semiramis te XCümhuriyet çocuğu) şiirini okudu. Jar. Yavrularım her biri sürekli ak kışlar topladıktan sonra Eminönü temsil kolu tarafından İstiklâl piye. si temsil edilmek suretile Beyazıdda- ki merasime nihayet verildi. Taksim meydanında Beyazıdda yapılan bu merâsim şehrin diğer kazalarında da tekrar e dilmiştir. Taksim âbide meydanında Beyoğlu kazası okuallarınm son sınıf- larından mürekkep bin kadar çocuk âbide meydanının etrafını çevirmişti. Burada bahriye bandosu çalmakta idi. Burada Beyoğlu kaymakamı B, Ah- med, Parti, Halkevi, Çocuk Esirge- me ve Kımlay kurumları mümessii- leri ve diğer zevat hazır bulunuyor- lardı. Tam saat ilde verilen işa | retle İstiklâl marşı çalınmış ve ban- doya çocuklar ve halk iştirak etmiş- tir. Bu arada Türk bayrağı direğe çekilmiş, belediye, Parti, Halkevleri, yoksul ilk okul çocukları yardım bir- liği, Çocuk Esirgeme kurumu, Kızıl ay ve diğer teşekküller namına ha- zırlanan çelenkler âbideye konmuş- tur. Bundan sonra hatibler ve mek- tep mümessilleri miniminiler nü tuklar söylemişlerdir. Meydanı dolduran yavrular, âbide etrafında bir geçit resmi yapmışlar- dır. Merasim münasebetile saat 11 de tayyare filomuzdan bir tayyare şeh- rin ufuklarında, uçarak çocuklara âid vecizeler atmıştır. Beyazıd ve 'Taksimden başka Ba kırköy, Şehremini, Fatih, Beyazıd, Eyüp, Şişli, Beşiktaş, Sarıyer, Bey- koz, Üsküdar, Kadıköy, Kartal ve Adalarda da ayni esaslar dairesinde törenler yapılmış, milli hâkimiyet ve çocuk bayramı kutlanmıştır. Çocuk balosu Bayram münasebetile dün sabah mekteplerde toplanan ilk mektepler talebeleri öğretmenlerin nezaretinde vinde 400 çocuğa elbise ve ayakkabı verilmiştir. Gene bayram münasebe- tile Halkevlerinde müsamereler, eğ- e e rms yağ Halkevleri ve mektepliler tarafından tertib edilen eğlence ve müsamereler vardır. Fatihte Dün, Fatih Tayyare parkında büyük merasim yaplmıştır. Sabah sasi 10,15 den itibaren Fatihin bütün İlkmekteplerinin dördüncü ve beşinci 25 bin lirayı iki kişi yili Gill yeyliştılar Berber B, Muzaffer (Bayan Fikriye Tokat (Akşam) — Türk hava ku- rumunun yirmi altıncı tertip altıncı çekilişinin 25000 lira kazanan talih- Heri buradadır. Bunlar Singer dikiş kumpânyasının Tokat kursu öğret- meni bayan Fikriye Atan ile berber Mustafa Mutlu Altındır. Bu bileti beşinci keşideye kadar berber Mustafa almakta olup son ke- gidede bir lirası olmadığından yarısı. nı alamamış ve bu suretle bu bilete bayan Fikriye iştirak etmiş ve isabet eden bu paradan 1290 lira almıştır. İngiltere gelecek hafta İçinde mecburi askerlik hakkında karar verecek (Baştarafı 1 nci sahifede) lâmento hariciye encümeninde ver- miş olduğu mahremane izahat esna- sında bunun böyle olduğunu bildir. diğini yazmaktadır. Hudson'nun müşahedelerine göre, Avrupanın küçük milletleri, İngüte- renin silâhlanma sahasında henüz kâfi derecede terakki etmemiş oldu- ğunu ve zengin İngiliz sınıflarının her ne bahasına olursa olsun harbin önüne geçmeye karar vermiş olduk- ları mütalâasını serdelmektedir. Bundan başka küçük milletler, İn- | giltereye yaptıkları harp levâzımı si- parişlerinin yerine getirilmesindeki teahhürden dolayı hayal inkisarına uğramışlardır. Meselâ, Portekiz, iki sene evvel İngiltereye sipariş edilmiş olan tankları beklemektedir. Evening Standard, bundan başka B. Hudsonun Londraya avdet edeli iki hafta olduğu halde raporunu ver- meğe davet edilmemiş olmasmı ve kendisine ne B. Chamberlaini, ne de Lord Halifax'ı görmemiş bulunmasını garip görmektedir. Baldvin'in sözleri Toronti 23 (A.A) — Lord Baldvin | bura üniversitesinde dün akşam söy- lediği bir nutukta demiştir ki: «Bir harp olursa medeniyet belki mahvolacaktır, Fakat nazilik menşe hududları haricine çıkarsa medeni- yet muhakkak mahvolacaktır. Her millet istediği rejimi kabul etmekte serbestir. Bu onun kendi bileceği bir şeydir. Fakat bu rejim başkalarına da cebren kabul ettirilmek istenil- diği takdirde bu, bütün insanları alâkadar eder ve biz şimdi biliyoruz ki, böyle bir ihtimal karşısında her şeye hazır bulunuyoruz. » Mücteba Salâhaddin, od iye me kurumu adına Tevfik Maral nu- fukira söylemişlerdir. Cümhuriyet marşından sonra te- lebe güzel bir geçid resmi yapmıştır. Dün Fatih Halkevi tiyatro şubesi, tiyatro salonunda 23 nisan münase- çaldığı istiklâl marşı ile başlanmıştır. | simi yapılmış ve Atatürk heykeline Bundan sonra Fatih Halkevi adına | tâzim çelenki konmuştur. Parti na TETEELETETELİİLİLETİTEETEET meseleleri yük (Tokatlı talihliler Gafenco Londrada hangi görüşecek (Baştarafı 1 nci sahifede) ve Balkanların emniyetine taalluk etmektedir. İngiltere Romanyanın emniyeti hakkında teminat vermiş. tir. Bunun Polonya ile olduğu gibi iki taraflı bir pakt haline sokulması mevzuubahs değildir. Görüşülecek olan şeyler şunlardır: 1 — Sovyet Rusyanın taarruz İhti- mâline karşı yapılmış olan Polonya - Romanya ittifakının yeni vaziyete gö- re tadil edilmesi, yani diğer taarruz- lara da teşmili. B. Gafenco, Bükreş- ten hareket ettikten sonra yolda bu hususta Polonya Hariciye Nazırı B. Beck İle yaptığı görüşmeye dair ma- lümta verecektir. 2 — Balkan devletleri arasında bir birlik yapılması. İngiltere Balkan dev« leleri arasındaki birliğin diğer teda- füt ittifaklardan daha müessir ola- cağı kanaatindedir. Birliğe Bulgaristanın da girmesini temenni etmektedir. İngiltere bu hu- Susta çalışacaktır. B. Gefeneo Londrada bulunmasın. dan bilistirade son İngiliz - Rumen ticaret anlaşması hakkında | İngiliz Ticaret Nazırı B. Stanley ile de görü- şecektir. Nazır Romanyaya dönerken Parise uğrayacaktır. İngiliz gazetelerinin mütalâalari Londru 23 — İngiliz gazeteleri sulki cephesi teşkili için yapılan konuş maların müsalt bir şekilde ilerlediği kanaatindedir. Gazeteler şimdi Hit- lerin, Roosevelte ne cevap vereceğine merak ediyorlar. Daily Express diyor ki «B, Hitler harp silâhını, tehdit ma» karımda, mütemadiyen ortaya sür- mekte ve emri üzerine propaganda memurları harp davulunu çalmakta. dırlar. Bu suretle milletler arasında korku tevlit etmek isteniyor.» Daliy Herald diyor ki: «B. Hitler nutukta Almnayayı sulhperver; hiç kimseyi tehdit etmiyen, fakat kendi- sini kıskanan büyük devletler tara- fından tehdide maruz kalan ve mu- hasara edilmesine çalışılan bir mem- Ieket gibi gösterecektir. B. Hitler kü- çük devletlere Almanya tarafından tehdide maruz olup ( Dlmadıklarını sormuştur. Hepsi «hayır cevabını ve- recektir. Çünkü kuzu hiçbir yaman kurda, kurt tarafından yenilmekten korktuğunu söyliyemez.» Gazeteler İngiltere ile Fransa ve Sovyet Rusya arasında yapılacak iti- Yâfın ne şekilde olacağı henüz bilin- memekle beraber bu anlaşmanın yâ kın olduğunu söylüyorlar. Uzak şarkta Çinliler Biyobniz şehrini gri aldıklarını bildiriyorlar Çunking 23 (MA, ) — Çekiai ajansı bildiriyor: Tsangçeng şehrini istirdad eden Çin kıtaatı Kanton - Kevlon de- miryolu üzerindeki Şihtan istikame- tinde düşmanı takip etmektedir. Çin Kıtaatının şehre girmesinden evvelki üç gün zarfında Japonlar bin kadar | ölü bırakmışlardır. Çinliler tarafından Tsangçeng Şeh- rinin geri alınması, son on beş gün zarfında Kwantung vilâyetinde Çin- lilerin elde ettikleri iki parlak mu- vaffakıyeti teşkil etmektedir. Çin istatistiklerine göre, Japonla- rın i nisandan 15 nisana kadar yapi- lan 340 muharebede verdikleri telefat yekünu 22 bine bine yükselmektedir. l Nevyork sergisinde polonya İ paviyonu ! Gdynia 23 (A.A.) — Nevyork sergi- İ sine gidecek olan resmi Polonya heye- ti dün sabah buraya gelmiştir. Heyet akşam «Batarg» Transtlantiği ile Amerikaya hareket etmiştir. > Sanayi Nazırı Roman ve Münakalât Nazır muavini Bobkowski'nin riyase- tinde hareket eden heyet, Polonya milli bayramına tesadüf eden 3 ma- yısta Polonya paviyonunun: küşad resmini yapacaktır. B: Roosevelt bir otomobil kazası tehlikesi atlattı Vaşington 23 — B. Roosevelt, Vir- jiniyada bulunan oğlunu Ziyaretten dönerken büyük bir otomobil kazası atlatmıştır. Cümhuürreisinin bindiği otomobil son süratle gitmekte" olan bir otomobille çarpışmaktan güçlük: le kurtulmuştur. Diğer otomobil, po- lisler müdahale etmeden kaçmıştır. mına bay Niyazi Yüksekn emdi bir nutuk söylenmiş, bunu müteakib çocuklar tarafından şiirler okun- muştur. Sekiz, on bin kişinin hunça. geçit yapılmış ve talebe tarafından and içilmiştir. Müteaddid eğlenceler de yapılarak merasime nihayet veril- miştir. Çocuklara Halkevi tarafından sine- ma, davetiyeleri tevzi edilmiştir. Beş gün müddetle Süreyya, Hale, Kuşdili Yeldeğirmeni sinemalarında çocukla- ra ve İlkmektep talebesine parasız olarak çocuklara göre #llimler göste- rilecektir. Haydarpaşa, Kadıköy mek- teplerinde, Kızıltoprak ve Erenköy Halkevi temsil şubeleri tarafından Kırağının zararı Manisa ovasında bazı saha- larda zarar yüzde 60 derecesinde İzmir, (Akşam) — Manisa ovasın- daki bağlarda kırağı zararının ilk tahminlerden çok fazla olduğu anla- şılmıştır. Bornova ziraat mücadele istasyonu memurları, bölge dahilin. de zararın tesbiti için çalışmaktadır. lar, Manisa ovasında bazı sahalarda zarar nisebilinin yüzde 60 derecesin- de olduğu anlaşılmıştır. Haber verildiğine göre kırağı dü- şen yerlerde zârar vasati olarak yüz- | de 50.75 arasındadır. Ziraat mücadele istasyonu evvelce kırağı tehlikesini müstahsile haber vermiş, tedbir almalarını, havada kı. rağı bulutları görünce fazla duman Içikaran maddelerle bu bulutları dağıt- malarını tavsiye etmişti. Müstahsil- ler, bu tavsiyelerle alâkadar olma- mışlardır. Bu sene kırağı Senesidir. Kemal paşa, Foça, Kasaba, Manisa ovası ve Salihlide kırağının bağlarda yaptığı zarar mühimdir. Paragüny ile ile Bolivya ara- sında petrol anlaşması Asuncion 23 (A.A) — Paraguay ve Bolivya, dün petrol ihracatı hakkında bir anlaşma imza etmişlerdir. , Estonya başkumandanının Varşova seyahati Varşova 23 (A.A) — Estonya ordu- sunun başkumandanı general Lai- douer ile refikası, dün müteveffa ma- reşal Pilsudski'nin refikasını ziyaret etmişlerdir. General, tamamile husü- si mahiyette olarak Polonyada ika- met müddetini uzatacak ve Varşova- dan cumartesi değil, pazartesi günü ayrılacaktır. Memelde vaziyet Berlin 23 (A.A. )— Alman İstihba- rat bürosu Memeli arazisinde köylüle- rin isyan ettiğini ve birkaç kişinin as- kerler tarafından öldürüldüğüne ve paralandığına dair dolaşan Şaylaları tekzip etmektedir. Büro, bütün memlekette sükünet hüküm sürdüğünü bildirmektedir Sırplarla Hırvatlar arasın- daki müzakre Belgrad 23 (A.A.) — Başvekil Çvet- koviç ile Köylü Hırvat partisi şefi Ma- çek arasındaki görüşmelere pazartesi günü devam edilecektir, Berline bir Rumen heyeti gidiyor Bükreş 23 — Romanya Ticaret Ne- zareti umumi kâtibi B. Marlan'ın ri- yaseti altında bir heyet Berline ha- reket etmiştir. Heyet son Alman - çocuklara beş gün Karagöz oynatılar caktır. Rumen iktisadi anlaşmalarının tat biki hakkında görüşecektir.