24 Nisan 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

24 Nisan 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

üne Avrupa borsalarında: umumi temayül sukutc doğru - Ankara borsasında vaziyet Avrupa bir teva Tesi geçiriyor: Yekdiğerin a karar vermi i iyi denemeleri ve mümkün olduğu kadar çok taraftar kazanmak için mesai sarfetmeleri devresi Bir devletin Hariciye Nazırı kalkıp Berline gidiyor, ondan sonra Londra- yı boyluyor. Diğer bir Hariciye Nazırı evvelâ Londraya gidiyor, sonra Roma- ya uğruyor. Bu mekik dokumalar bir taraftan devam ederken, diğer taraf- tan, gerek totaliter devletlerin ve ge- rek demokrat memleketlerin ajanları, bitara? veya. kıyamet koparsa, hangi larafa iltihak edecekleri henüz belli olmıyan memleketlere korte yapmak- ta, onlara birçok valdlerde bulunmak- tadırlar. Bu memleketler de tereddüd İçinde çırpınmakta, ne yolda bir hattı hareket takip edecelkerini bir türlü kestirememektedirler. Bunların va- giyeti cidden müşküldür, çünkü dü- şündükleri şey, celbi menfatten ziya- de, def'i mazarrattır. Birleşik Amerika devletleri Reisi- cümhurunun meşhur mesajı, demok- rat memleketlerde iyi, totaliter mem- Jeketlerde ise fena karşılandı. Bu son memleketler, ortaya yeni attıkları ha- yati saha (espace vital) nazariyesin- den vazgeçmeğe bir türlü mülemayil görünmüyorlar; onun umumi en- dişe, eski şiddetini kaybetmiş olmak- Ja beraber, hâlâ devam ediyor. Hele İtalyanın, askerlerini henüz İspan- yadan çekmemesi ve üstelik kırk zırh- hdan mürekkep bir Alman donanma- sının İspanyayı ziyaret etmek üzere bulunması, (bunların Adriyatik deni- zinde İalya donanmasını takviye için gönderilmediği ne malüm?) endişe- nin devamını mucip sebeplerin başlı- calarındandır. Bununla beraber, umumi siyasi vaziyetin makesi olan borsalar bu haf- ta zarfında telâşlı bulunmadılar. Ge- rek Londra ve gerek Paris borsasında pozisyonlar haddi asgariye inmiş, yani ne büyük miktarda açıktan alıcı- lar, ne de açıktan satıcılar bulunma- mış olduğu İçin, flatlerin müstekar bulunması keyfiyeti, bu vaziyetin ne- ticesi gibi telâkki edilebilirse de, ah- val fena olunca, flatler, muamele ol- madan da düşebileceğine göre, borsa- ların bu ahvali o kadar fena addetme- dikleri düşünülebilir. Fakat umumi temayül sukuta doğrudur. İngiliz lirası geçen haftadanberi de- gişmedi, dolara nazaran gene 4,68 fi- atini muhafaza ediyor, fakat her gün külliyetli miktarda altın satışı paha- sına. Bu satılan altınlar da Amerika yolunu tutmaktadır. Clearing markı hakkında Almanya ie Romanya arasındaki nokta nazar ihtilâfı henüz O halledilmemiştri. Ro- manye, bir markın 38,50 ley flati üze- rinde ısrar etmekte, halbuki Almanya bunun 44, hattâ 55 e çıkarılmasını iS- Almanya, istediğini elde iursa, bunun neticesinde, Ro- manyadan çok ucuz mal alacak ve fa- kat buna mukabil Romanyaya çok pahalıya mal Memleketimizde esham ve tahvilât vaziyeti Ahkara borsasında geçe nhaftadan beri büyük bir tahavvül vardır. Umu- miyet itibarile hem muameleler ço- Zalmış, hem de bütün ffatler, bilhas- sa devlet eshamı, yükselmiştir Yüzde yedi buçuk faizli harici Türk borcu tahvilleri geçen hafta 19,15 li- rada kalmiş iken, bu hafta 19,60 li- rada kapardiler, Keza Dahili istikraz kâğıtlarımız. dan Sıvas - Erzurum, 19,15 liradan 19,40 liraya yükseldi ve 1933 senesi ikramiyeli Ergani tahvili, kupon öde- dikten sonra 19 lirada kaldı. Anadolu grupunda da ayni nisbet- te tereffüler vardır, şöyle ki: Hisse senedleri 21,15 lira, 'Tahviller 36,60 iira, Mümessiller 37,30 liradır. Merkez Bankası yeni bir hamle ile 101,50 den 105,50 liraya yükseldi. İş Bankalarında da 9,25 ve 9,35 lirada kafif bir tereffü var, Endüstriyel kâğıtlar: Aslan Çimen- to 8,20 Tirada, yirmi kuruş daha kay- betti. Tramvay da 6,25 lira ufak bir kesir daha feda eti, Diğer nominal fiatler: Umum si gorta 14 lira, İttihadı milli 21,50 lira, Terkos 4,35 lira, Kadıköy su 2,55 li- Ta, Bomonti 8,10 lira, İttihad Değir- mencilik 12,45 lira, Şark Değirmenci- Mik 0,81 lira, İstanbul Yün, pamuk ve saire şirketi 80,50 lira, Telefon 9,35 li- Ta, Omnlüm 0,83 lira, Şirketi giri ye 19 lira “Türk altını, fiati de 1025 te sabittir. 'Gayrimübadil bonoları on para yük- selerek 8,75 kuruşta kaldı. 1938 senesi yüzde beş faizli hazine bonoları 88 kuruştan 90,75 kuruşa yükseldi, Mısır Kredi fonsiye fiatleri şunlar- dı 3 tertibi 115,50 lira, 1911 tertibi 105,50 lira, Denize düştüler Dün Haliçte bir deniz kazası olmuş- tur. Kasımpaşa iskelesine kayıtlı Re. ceb, sandahna dört yolcu alarak iler- lerken Cibali tütün deposunun motö- rüne çarptığından sandal derhal dev- rilmiş ve yolcular denize dökülmüşler- dir. Derhal alınan tertibat neticesin- de kazazedeler kurtarılmışlardır. Denize düşmüş Atatürk köprüsü inşanında çalışan ameleden Mustafa duba üzerinden tahta taşırken ayağı kayarak denize düşmüş, baygın bir halde çıkarılarak hastaneye kaldırılmıştır. TURAN TİYATROSU Bu gece “NE UMDUK NE ÇIKTD Büyük vodril 3 perde. Atihâ Serç ve Miçe yar- yete grupları, Kasımpaşa Çocuk Esirgeme kurumu 124 çocuğu giydirdi Kasımpaşa Çocuk Esirgeme kurumu tarafından giydirilen yavrular Geçen çalışma yılı içinde 250 küsur çocuğu giydiren Kasimpaşa Çocuk Esirgeme Kurumu bu sene Çocuk bayramında da çevrenin 124 yoksul yav- . Çocuklara süreti m ahsusada ağaç kavunundan yapılmış reçel ve şekerlemeler dağıtılmış ve ayrı ca yoksul yavrular kamyonlarla ger- dirilmiştir. | Meclise verilen | Kanun lâyıhaları Ankara (Akşam) — Beşinci Büyük Millet Mecli hap imi ı üzerin kalen çe yerli Meclise “ mühimleri şun- tir. Bu lâyihaların lardır: mununa bazı mad- vergisi hakkındaki 1683 sayılı kanunun ikinci maddesine bir fıkra eklenmesine dair kanın biyihası, askeri memurlar hakkındaki 1455 yılı kanunun $ üncü maddesine ck kanun liyihası, bazı Dev- caklarının tahsil sureti hakkında tâyihası, bilâmum subaylar ve as- urların 25 yaşını ikmal etmeden kazası merkezinin o Yerk Yorgada bağlanmasına dair denizaltı sınıfı mensupla- ek zamlar ve tazminler hak- sdaki 3846 sayılı kanunun 1,2 ve 3 üncü maddelerinin tadilinn dalr kanun lâyiha- #1, Devlet demiryolları ve limanları işlet- Kaldırılar, kanun iây kanuna bazı madörler ekleni madde- k hakkında kanun Jâ- yih let hava yollarında vazife da şehit düşen pilot Ekrem ile makinist Saminin dul ve yetimlerine aylık tahsisi hakkında kanun Jâyıhası, Devlet memurları aylıklarının tevhid ve teadülüne dalr olan kanunun bazı mad- delerinin değiştirilmesine ve bu kanuna bazı maddeler eklenmesine dair kanun Yâyihası, Devlet memurları aylıklarının tevhid ve teadülüne dair olan 1425 sayılı kanuna bağlı 2 sayılı cedveldeki Milli Mü- dafaa Vekiileti kara muallimlerinin mik- tar ve maaşları derecelerinin değiştiri!- mesi hakkında kanun Jâyihası, ecnebi memleketlerden idhal edilecek 55 bin ton kok kömürünün gümrük resminin indirii- mesi hakkında kanun lüyihası, Rreğli kö- mür havzasında 1 olarak kullanıl mak üzere dışardan İgetirüccek kirestenin kilosundan alınmakta olan resmin beş kuruşa “indirilmesi hakkında kanun lâyi- hası, emir ve seyis erleri hakkında 1600 sayılı kanuna ek kanun lâyihası, evlenme işlerinde kullanılan evrak hakkında ka- nun lâyithası, gümrük tarifesi kanunu ile 2255 aayıli kanunun bazı maddelerini değiştiren kanun lâyihası, kaçakçılığın men ve takibine dal olan 1918 sayılı ka- nunun bazı hakkında kanun lâyihası, köy kanununun 13 üncü maddesine ek kanun Liyihası, mahsus bir kanunla devletten bir hak te- min eden veya sermayesinin yarısından fazlası devlete ald olan banka veya mü- esseseler memurlürının maaş ve ücretleri Dun lâyihası, nüfus deneme yazım kanu- nu lâyihası, ırki idare kanun lâyihası, polis vazife ve salâhiyet kanununa bir madde eklenmesine dair kanun Hâyihası, Sanayide kullanılacak iptidat maddelerin gümrük resimlerinin tenziline dair kanun Mâyihası, sinema. filimlerinin gümrük re- simlerinin indirilmesi hakkında kanun Miyihası, subay ve askeri memurla- Tın aylıkları hakkındaki 1453 sayılı kanu- run 3 üneü maddesinde değişiklik yapıl- masına dnir kanun lâyihası, Türk ceza ka- nununun bazı madı in değiştirilme- si hakkında kanun Jây 1, yalnız bu yil inde dışardan getirilecek anasonların gi ük resminin indirilmesi hakkında kanun lâyihası, yollarda seyrüseferin tan- imi ve yolların muhafazasının temini hakkında kanun lâyihası. İstanbul Türkofis müdürlüğü İzmir, (Ak şam) — İstan- bul Türkofis mü- dürü B.Cemal Ziya © Erdalm Ankarada 'Türk ofis ikinci rels- Biğine tayini ü- zerine yerine İş- tanbul OTürk- ofis müdürlü- güne. İzmir Türk ofisi müdürü B. Ami Sakman tayin olunmuş- tur. OB. Avi Sakman, İzmir- de bir sene ka- Ni dar süren memuriyeti esnasında İz- mir iktısadiyatına faydalı hizmetler- de bulunmuş. Vekâletçe takdir edil miş bir zattır. İstanbuldaki yeni vazifesinde de muvaffak olâcağını ümid ediyoruz. İzmir Türkofis müdürlüğüne Nev- york ticaret ataşemiz B, Muzaffer Yeşim tayin edilmiştir. Eminönü Halkevinden Çevremiz ilkokulları talebesinin yaptığı resimlerle tertip edilen (Re- sim sergisi) Mini Hâkimiyet ve Ço- cuk bayramına rastlayan 23 Nisan 939 pazar günü saat (17) de Evimi- zin Cağaloğlundaki binasında açıla- caktır. Girmek serbestir. Yeni müdür B. Avni Sakman ve hizmete giriş ve terfileri hakkında ka- | Perşembeden itibaren: SARAY ye iPEK sinemalarında Dünyanın en meşhur? Dans Perileri FRED ASTAİR - GİNGER ROGERS'in en son ve en mükemmel şaheserleri: UÇAN VALSLER (SHALL WE DANCE) Pek yakında: LALE Sinemasında Zamanımızın en güzel Fransız Yıldızı ve en mükemmel artisti VWVMIANE ROMANCE Önümüzdeki Çarşamba akşamından itibaren SÜMER SİNEMASININ Göstermeğe başlayacağı Vazife Uğrunda emsalsiz Filminin Kahramanıdır. CASUSLUK... İKİNCİ BÜRO... AŞK... ÖLÜM... BU ÇARŞAMBA Sw MELEK”'te SiMONE SiMON'un En güzel Filmi - en büyük muvaffakiyeti DANSİNG MELEĞİ Beşiktaş SUAD PARK Sinemasında YAŞASIN AŞE ABDÜLVEHAP ve Yİ MURAD — Türkçe sözlü Arapça şarkılı Seanslar: 3 - 7 ve 9.30 dadır. Telefon: 43143 Satılık renkli matbaa mürekkepleri İngilterenin Winstone ve Almanyanın Lövinsohn fab- rikaları mamulâtından muhtelif renk ve kalitede matbaa mürekkepleri ehven fiatle satılıktır. Akşam matbaası ida- re müdürlüğüne müracaat. Telefon: 20681 nazarı dikkatine; TANASE Peerik Revüsü, 'Temsillerini per- şembeye kadar temdit etmiştir. MAKSiMİ:| Yalnız dört gün daha Pazartesi, Salı, Çarşamba ve Perşembe akşamları 4 Suare j PROGRAMDA: Görülmemiş fev- kalâde yenilikler vardır. FİATLAR da TENZİLÂT: Hususi 200, Birinci 100 ve Duhuliye 50 kuruştur. İ AYLIK | Posta ittihadma dahli olmıyan ecnebi memleketler: Seneliği 3600, alt aylığı 1900, üç aylığı 1000 kuruştur. Adres tebdili için yirmi beş kuruşluk pal | Göndermek Yzımdır. 8,19 1010 5,15 316 5081212 1601 İdarehane: Babiâli civarı Acımusluk sokak No. 13 Bu akşam Nöbetçi eczaneler Beyoğlu mıntakası: Tünelde Mat- kariç, Bostanbaşında İtimad, İstiklâl caddesinde Kemal Rebul, Şişiide Halk, Ev, Apartıman Galatada Hüseyin Hümü, Fatih: Hamdi, Karagümrük: Ali Kemal, Ba. kiralamak için kırköy: Merkez, Sarıyer: Nuri, Aksa- | Tay: Cerrahpaşada Şeref, Fener: Ha- yim Berk, Kumkapı: Asadoryan, Kü- çükpazar: Yorgi, Samatya: Yedikule- i de Teofilos, Alemdar: Divanyolunda Esad, Şehremini: Topkapıda Nâzım, Üsküdar: Selimiye, Heybeliada: Halk, Büyükada: Şinasi Rıza, Ortaköy, Arnavutköy, Bebek, Bey- koz, Paşabahçe, Anadoluhisarı, Ta- ia, Yeniköy, Emirgân ve Rumeli- bisarındaki eczaneler her gece nöbel- giğir. «Akşam»ın KUÇUK | İLANLARI En süratlı ve en ucuz vasıtadır. *