24 Nisan 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

24 Nisan 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

AKŞAM 24 Nisan 1939 Dün Geceki ve Bu Sahbahki Elaberler Son dakika Lehistan, Danzis'de rejimin değişmesine mukavemet edecek Londra 24 — Buraya gelen haberle- re göre Lehistan Danzig serbes şehri rejiminin değiştirilmesine matuf her- hangi teşebbüse bütün kuvvetile mu- kavemet edeceğini Almanya hüküme- tine bildirmiştir. Tokyo 24 — Başvekil, Harbiye, Ha- riciye, Maliye ve Bahriye Nazırları dün toplanmışlar ve Avrupanın vazi. yetini görüşmüşlerdir. Müzakere dört saat sürmüştür. İçtimadan sonra Harbiye nazırı. büyük erkânı harbiye relsi ile uzun bir mülâkat yapmıştır. Binicilerimiz Nis'te 23 Nisan yarışını kazandılar Binicilik okulu müsabakasında da ekipimiz, beşinci oldu Nis 23 (Hususi muhabirimizden) — 'Ekipimiz, yapılan binicilik okulu mü- sabakasında beşinci oldu. Bu müsaba- kaya giren ekipler, şu sıra ile yarışı Belçikalılar, Irlandalılar, Türkler. Po- lonyahlar, Letonyahlar, Portekizliler Rumenler, Bugün yapılan 23 nisan müsaba- kasını Türk ekipi çok parlak bir mu- vaffakıyet kazanmıştır. Bu müsabaka- Berlin ile Roma, Balkan antantını yıkmağa uğraşıyormuş Fakat Fransız mahafiline göre Almanyanın çevirmek istediği manevralar akamete mahkümdur Paris 23 (A.A.) — Siyasi mahafil, Almanyanın muhtelif memleketler- den istemekte olduğu «iyi komşu şahadetnameleriş nin bilhassa İngil- tere ile Fransanın beynelmilel bir emniyet birliği ihdasına matuf olan mesaisini müşkülâta- maruz bırak- mayı istihdaf etmekte olduğunu be- yan ve fakat Alman manevrasının akamete mahküm bulunduğunu ili- ve etmektedir. Bu mahafilin mütalâ- asına göre Alman teşebbüsleri, Sov- yetlerin iltizam ettikleri şekilde Al manyaya karşı bir kollektif müdafaa sisteminin teşekkül etmesine mâni Olmağı istihdaf etmektedir, Filvaki Almanyaya kârşı itimad beyanında bulunması böyle bir sis- teme girmekle güyri kabili telif ola- caktır. Maamafih Fransa ile İngilte- ye daha şimdiden küçük devletlerin girişmiyecekleri ve girişseler bile maruz bulundukları daha ziyade arttırâcak olân herhangi bir taahhüdü onların istemiyerek Rusya- dan Avrupanın nizamını müdafaa hususunda kendilerile “mesai birli- ğinde bulunmasını istemek suretile Alman manevrasının önüne geçmiş. dirler, İtalyanın, Belgrad ve Budapeştede ve Almanyanın Ankarada sürfetmek- te oldukları mesaiye gelince, siyasi Fransız mahafili, İtalya ile Almanya- nın bir taraftan azasının en az kuv- vetlileri, yani Romanya ve Yunanis- tan üzerinde tesir icra etmek, diğer taraftan en kuvetlisi yani Türkiyeye karşı doğrudan doğruya harekete geçmek suretile Balkan antantını in- hilâle uğratmaya çalışmakta olduk- larını beyan etmektedirler. Siyasi Fransiz mahafili, mihverin bu teşebbüslerinin de akamete mah- küm olduğu mütalâasındağdırlar. Zira Romanya ve Yunanistan Fransa ve İngilterenin kati garantileri ile em- niyet altında bulunmakta Oldukla- rından bu iki memleket üzerinde te- sir icrası çok müşkül olacaktır. Anka- Ta ile yapılmakta olan terakkinin de- recesi Almanyanın Türkiyedeki mu- vaffâk olması ihtimalini selbetmek- tedir. Filistin meselesi Mısırda yapılan görüşmeler anlaşma ile neticelendi Londra 23 — Haber alındığına gö- re Filistin meselesi İngilterenin şu teklifleri dalresinde' halledilmiştir: 1 — Teşrii meclisin teşkili, Bu meo- iste Araplar ekseriyeti teşkil öde ceklerdir. Fakat iki cemaati teşkil eden kararlara İngiliz fevkalâde ko miseri itiraz edebilecektir. 2 — Geçid devresini müteakip Pi- Bistin müstakil bir hükümet ola- caktır. Yahudi muhacereti idari şekilde şekilde hal'edilecektir. Bu anlaşma, Mısırda yapılan gö- rüşmelerde temin edilmiştir. Macar - Slovak münasebetleri Gerginlik arttı, Macar kıtaları Slovak hududuna yaklaşıyor Bratislava 23 A. A. — Macaristan ile Slovakya arasında gerginlik yeniden artmıştır. Macar kıtaatı, Slovak - Macar mu- ahedesile tesbit edilen üç kilometre derinlikteki bitaraf hudud mıntıkası- na giderek Blatnervisteyi işgal etmiş- lerdir. Slovak hududuna 1500 metre yaklaşmışlardız. Reisicümhur 19 Mayıs stadında Ankara 23 — Relsicümhur İsmet İnönü, refakatlerinde Başvekil, Ha- riciye ve Dahiliye Vekilleri olduğu halde bugün 19 Mayıs stadyomuna gelerek Demirspor » Ateşspor müsa- bakasımı sonuna kadar seyretmişler- dir, -İsmet İnönü, geliş ve dönüşte halk tarafından alkışlanmıştar. Demirspor 5 - Ateşspor | Ankara 23 — Milli küme maçında, Demirspor, Ateşsporu 5 - 1 yenmiştir. Harbiye takımı da Gençlerbirliği” ni 4 - 2 mağlüb etmiştir. Çanakkalede iki heyelân Kozlu köyü boşaltıldı, Pev- riz köyünde tedbir alındı Çanakkale (Akşam) — Bayramiç ilçesine bağlı Pevriz köyünün tam merkezinde bulunan cami, köy odası ve müştemilâtı İle cenubu garbisinde- ki aşağı mahallesinden 10 ev heyelâ- na maruz kalmıştır. Heyelân netice- sinde bu saydığım yerler 50 santim büyüktepe yanlarak büyük kaya parçaları köyün içerisine yuvarlanıyor. Bu. hâdise ile karşıla- şan köylü, köyden dışarı kaçmıştır. Hâdiseden haberdar olan vilâyet. derhal hâdise mahalline bir müte. ve bayvanatı civar köylere misafir edilmiştir. Bir kısmı da ciheti aske- riyece çadır verilmek suretile yar- dımda bulunulmuştur. Harb olursa . Amerika alınacak mali tedbirleri tesbit etti Vaşington 23 (A.A) — Hazine mü- tehassısları o Reisicümhur Roosevelti bir harp takdirinde alması lâzım ge- len mali tedbirler hakkındaki rapor- Tarını vermişerdir. Bu raporlarda iki vaziyet derpiş edilmektedir: 1 — Harp birdenbire patlarsa piya- sanin kendisini töplâyabilmesi için borsalar bir müddet için kapatılacak- tır. 2 — Vaziyet tedricen vahimleştiği takdirde hülümet <idarei maslahat» tedbirleri alacaktır. Üçler mukavelesi, Paris, Londra ve Vaşington arasında Altın nakliyatı yapıldığı rıüddetçe meriyette kala caktır. Amerika hükümeti Londra ve Paris hükümetlerine aid eshamı mez- kür hükümetlerle anlaşarak Nevyor- ka nakledecektir. Bu hususta mali mahafilde beyan olunduğuna göre, Amerika hazinesi, Fransa ve İngilterenin hariçteki mat- Tuplarını elde etmelerini kolaylaştıra- caktır. Romanyadaki Macar ekalliyetlerinin İsteği Bir heyet Ekalliyetler Nazı- rına bir muhtıra vermiş Bükreş 23 — Macar ekalliyeti na- mma bir heyet, ekalliyet işlerile meş- gul olan nazır Dragomire bir muh- tıra vererek bir çok taleplerde bu- Tunmuştur. Bu istekler arasında bik hassa Macarların çokluk bulunduk- ları yerlerde Macar lisanı kullamı- ması, Mâcarların cemiyetler teşkil edebilmeleri ve köylülerin silâh taşı» ması vardır. Halifaks'ın bir nutku Londra 24 — Lord Halifaks dün ak- şam radyo ile Amerikalılara hitaben irad ettiği bir hitabede İngilizlerin ne büyük bir ezm ile hürriyeti ve hür- riyet müesseselerini müdafaa etme- ge azmettiklerini ve İngilterenin giriştiği muazzam teşebüsü görmek için İngütereyi ziyarete davet et miştir. Venedik mülâkatı Yugoslav kral naibi prens Pol, mayısta resmen Romayı ziyaret edecek Paris ve Londra mahafili, Yugoslavyanın henüz mihvere girmediği fikrinde Venedik 23 (A.A.) — Bu sabah Yu- goslavya Hariciye Nazırı Markoviç ile İtalya Hariciye Nazırı kont Ciano arasında yapılan ve iki saat süren ilk mülâkaltan sonra aşağıdaki tebliğ neşrolunmuştur: Venedikte 22 ve 23 nisan tarihlerin- de Yugoslavya ve İtalya Hariciye Na- gırları arasında yapılan konuşmalar- da, komşu ve dost iki memleketi bu- günkü enternasyonal! vaziyette ve ke- Zâ $on Arnavutluk hadiseleri İtalya ile alâkadar eden muhtelif meseleler tedkik olunmuştur. Bu tedkik İtalya ile Yugoslavya ara- sında mevcud münasebetlerin ne ka- dar samimi olduğunu bir kere daha teyid eylemiştir. Bu samimiyet, Adri- yatikte sulhü temin eyliyen ve iki tarafın karşılıklı menfaatlerini temin eyliyen Belgrad paktındanberi bütün sahalarda ve her vecheden resanet bulmuş ve kuvvetlenmiştir. 'Tuna havzasında sulhün idamesi ve istikrar şartlarında ıslahı için siya- si sahada olduğu kadar ekonomik sa- hada da İtalya ile Yugoslavya arasın- da ve keza Yugoslavya ile Almanya arasında itimatlı teşriki mesaisinin derinleştirilmesi tekarrür eylemiştir. Macaristanla olan münasebata ge- lince, iki Hariciye Nazırı en son teza- bürlerden hasıl olan vaziyeti tedkik etmişler ve bunun Belgrad ve Buda- peşte hükümetleri arasında faydalı bir anlayışa yol açmış olduğunu memnu- niyetle müşahede eylemişlerdir. İtalyanlara göre Yugoslav- yanın yeni vaziyeti Venedik 23 (A.A.) — Havas Yugos- lav “İtalyan dostluğu Ciano - Marko- viç mülâkatından kuvvetlenmiş - ola- rak çıkmaktadır. İtalyanlar Venedik o mülâkatından büyük bir memnuniyet duymaktadır. İtalyan mahafilince beyan olunduğu- ma göre Yugoslavya kati olarak mih- ver sistemine iltihak etmektedir. Son İaiyan - Macar konuşmalarını tamam. ıyan İtalyan - Yugoslavya konuşma- larından sonra Belgrad ile Budapeşte arasında bir yakınlık tesisi meselesine halledilmiş nazarile bakılmaktadır. Macar Hariciye Nazırı kont Csâkynin yakında Belgradı ziyaret edeceği söy- leniyor. Bu ziyaret esnasında Macar - Yugoslav ademi tecavüz paktı hazır. lanacaktır ki, bu paktın.mayıs sonla- | rına doğru imzası muhtemeldir, Bu paktın imzasını müteakib Yu- goslavya. antikomintem paktına ilti- hak edecek ve Milletler Cemiyetinden çekildiğini bildirecektir. Yugoslavya Macar ekalliyetlerinin hukukuna katiyen riayet edileceği te- minatım vrecek ve Macarislanda Yugoslavyadan her türlü talebden vazgeçecektir. Roma hükümeti uzun #amandanberi bu anlaşmayı kolay laştırmaya sebatla çalışıyordu. Macar - Yugoslavya anlaşması İtal- yanın hedeflerinde ilk merhaleyi teş- kil eylemektedir. İkinci merhale Ma- car - Yugoslav - Arnavut - Bulgar blokunun teşkilidir. Bu vaziyet böylece hasıl olduktan İ sonra Macaristan ve Romanya da ta- İ leblerini daha emniyetle yapabilecek- İ tir. Bu hususta Popolo di Romanın neşrettiği bir makale çok mânalıdır Bu gazrte, Yugoslavyanın antiko- mintern paktına yakında iltihak ede- ceğini ihsas ederek diyor ki: «Macaristan, Yugoslavya ile mü sebetlerini tesbit — eyledikten sonra Romanyaya karşı daha emniyetle ba- kalır.» Prens Pol mayısta Romaya gidecek Venedik 23 (AA) — Yug naibi Paul meyısnı ikinci yansında resmen Romayı ziyaret edecektir Yugoslavya ile İtalya arasınd bağların kuvvetliliğini tebarüz ettir- mek için tertib olunan bu ziyaret Ciano - Markoviç mülâkatında © ka- rarlaştırı'mıştır. Fransız mahafilinin düşüncesi Paris 24 — Cianp - Markoviç müh tından sonra hiç bir itJAf imzalanma, m ehemmiyetle kaydedilmektedir. B daki kanaate göre Yugoslavya mi devletlerinin tekliflerini kabulde hâlâ reddüd ediyor. Bu teklifler, Pariste goslavyayı bilkuyve mihver devletlerinin hâkimiyeti alna koyacak mahiyette te- Miki edilmektedir. Londranın kanaati Londra 24 — Clano - Markoviç mülâ- kati akim kalmış addedilebilir. Zira mih- ver devletleri Belgradın totaliter dev- letlere mutlak iltihakını temin edeme- mişlerdir. Romaya göre vaziyet Roma 24 — italyan siyasi mahafil, Ve- nedik mülâkatından memnun görünü- yorlar, Mayısta Yugoslav nalbi prens Po- Tün Romaya yapacağı ziyaret, Yugoslay- Yanın totaliter blokuna iltihakını temin edecektir. Berlindeki İngiliz, Fransız sefirleri Vazifeleri başına avdet ediyorlar Fransız emniyeti umumiyesi- ne mühim bir ihbar yapıldı Paris 24 — Mili Müdafaa işlerinde vu- kubulan sabotaj teşebbüsü münasebetile mukabil casusluk teşkilâtı tarafından beş kişi tevkif edilmiştir. Fransız emniyeti umumiyesine gönde- keti hamrlanmakta bulunduğu bildiri. miştir, Alman - Bulgar Rültürel tezahürü Bu tezahür esnasında hutuklar irad edildi Sotyadan bildiriliyor: Dün Berlin 24 ingiliz f Akdenize geliyor Bu cevelâna 32 harp gemisi iştirak edecek Lâvalet (Malta) 24 — Akdeniz İn- giliz filosuna mensup büyük küçük 23 harp gemisi önümüzdeki çarşam- ba günü Şarki Akdenizde bir cevelâ- na çıkacaklar, i