24 Nisan 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

24 Nisan 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

ilahi AKŞAMDAN AKŞAMA Çocuk bayramının kusuru ananesizliğidir — Nereden geliyorsun, çocuğum? — Bayramdan, Hiç de bayramlık surat — Ne yaptınız? — Sıra ile durduk. —E — Durduk işte. İlle söyletmek istiyordum. — Seni anladık, bir şey yapmadın öylece durmuşsun... Başkaları me yaptı? — Büyükler mi?... Biri yüksek ye- re çıktı... Elini salladı, salladı. Ba- Kırdı, bağırdı... Sonra? — Ben de onun gibi yumruğumu #ikarak, ağzimı bir karış açıp bağır- mak istedim... Başka bir büyük göz- lerini umacı gibi büyüterek üstüme ta yoktu, yürüdü: «Sus yumrucak!» dedi... Ku- lağımı da çekti. — Vah evlâdım.. Demek'bu bay- ramdan bir şey anlayamadın? — Öbür sefer koyunları sevmiş tim... Hele bir tane sırtı kınalı, böy- nuzları yaldızlı, kordelâlı, aynalı koç vardı... O gün bana şeker de vermiş- lerdi... Düdük de almışlardı... Ne giy- dimse hepsi yeniydi... Dayım tram- pete getirdi; büyük annem, ipekli mendilin kenarına yirmi beş kuruş bağlayıp verdi. Sonra tatlılı et ye- dik... — O da ne? Muhayereyi dinliyen babası: — Tatlı yahni yaptıdıktı.. - de di, - Malüm ya... Her kurban bayra- mi ananedir. #.. İşte mesele; Anane! Çocuğun bütün o saydıklarını biz de tekrarlamıştık; bizden (evvelkiler de, daha, daha, daha evvelkiler de.. Hayatımıza yeni katılan 23 Nisan bayramını mademki ebedileştirmek istiyoruz; onun da kendine göre ana- nelerini yaratmalıyız. Biliyorum ki “teşkilâtımız sayesin- de birçok çocuklara daha şimdiden pek güzel 23 Nisan bayramları geçir- tebiliyoruz. İtiraf ederim: Hepsi de yukarda anlattığım yavrucağın o va- ziyetinde kalmıyor; iyi tertip edilmiş müsamerelere gidenler, hediye alan- lar; gezenler, eğlenenler var... Ancak iki noksan göze çarpıyor: Diğer bay- ramlarda olduğu gibi yeknasak bir anane teessüs edememiş; bir... ikinci- si de, pek çok çocuklar, bayrama iş- tirak edemiyor; etse de bir şey anla- mayor. Ne yapmalı: 1 — Çocuksuz ailelerin herbirin- den bu bayramda çocuklar için bir hediye mi temin etmeli? ? — Hele inatçı bekârlardan daha bahah, yahut daha çok hediyeler mi koparmalı? 3 — Çocuklara telkin etmek isie- diğimiz ne varsa bunları birer remiz haline getirerek eğlenceli basit birer oyun gibi mi tekrarlatmalı? Ve bu ananevi mersimden sonra mı hediye- leri dağıtmalı? Her ne yapılırsa yapılmalı; behemehal:; fakat EVVELÂ — «Muharremde aşüre pi- çirilir», «Kandilde çörek yenir», «Ra- mazanda oruç tutulur, «Ramazan bayramında şeker dağıtılır», Kurban bayraminda kurban kesilir» dendiği gibi; ve hıristiyanlar «Noelde ağaç Süslenir», Paskalyada kırmızı yu- Istanbulun plânı Yüksek bir komis- yon nâzım plânı tedkik edecek Gelecek harta şehrimize dönmesi | beklenen şehircilik mütehassısı B. Prost, burada ilk iş olarak Eminönü meydanının tanzimine ait tafsilât plâ» nını hazırlıyacaktır, Bu plân avanprojeye göre hazırla” nacaktır. Bundan sonra Üsküdar ve Kadıköy semtlerinin nâzım plânları- nı tamamlamağa başlıyacaktır. İstanbul ve Beyoğlu nâzım plânları henüz Nafia Vekâletince tasdik edil- mediğinden, mütehassıs, İstanbul ve Beyoğlunun tafsilât plânlarına he- men başlamıyacaktır. Ancak mar mü- dürlüğü, mütehassısın ( avanprojesi dahilinde, tafsilât plânına esas teş- kil edecek bazı etüdler yapmaktadır. Mütehassıs, tafsilât plânını yaparken bu etüdlerden istifade edecektir. İstanbul ve Beyoğlunun nâzım plâ- Bı, Başvekil B. Refik Saydamın reis- liği altında Dahiliye, Münakale, Na- fia, Maarif, İktisad Vekillerile diğer mütehassıslardan mürekkep yüksek bir komisyon tarafından tedkik edil. dikten sonra tasdik edilecektir. Bu yüksek tasdikten geçecek nâzım plân | kati bir mahiyet alacaktır. B. Prost tafsilât plânını buna göre yapacak» tar. Resim sergisi Eminönü Halkevinde 500 tablo teşhir ediliyor Çocuk bayramı münasebetile dün Eminönü Halkevinde İlkmekteb çocuk« larının yaptıkları resimlerden mürek- keb bir sergi açılmıştır. Bu sergiye Eminönü mıntakasındaki 18 mektebin | beş yüze yakın talebesi iştirak etmiş- tir. Sergide teşhir edilenler kara ka- lem, sulu boya ile yapılmış resimlerdir, Jüri heyeti, sergiye iştirakin çokluğu karşısında 75 çocuğa hediye dağıtma- ğa karar vermiştir. Dağıtılan hediye- lerin başında Atatürkün gayet sanat- kârane imal ettirilmiş altın rozeti var- dır. Divanyolundaki Çocuk kütüphane- sinde de Çocuk kitab sarayının dör. düncü yılının kutlama merasimi ya- pılmıştır. Trak vapuru Mudanyaya giderken Tirilye önün. de sisten karaya oturan Trak vapuru tamir edilmiş ve dünden itibaren tek- rar sefere başlamıştır. EEE EEE EEE EEE) Nisanda da böyle muayyen, mukan- nen bilhassa çocukların aklında ka- lacak, hoşuna gidecek, ananelerine işliyecek bir şey yapmalı. Zira, her bayramın böyle bariz, muhtasar bir vasfı vardır. Bu, umumi ve zaruri kaidedir. Şayet 23 Nisanın buna ben- zer bir tezahürü varsa bile henüz meşhur olamamış; lâakal ben duya- madım. Bu şöhretsizlik sönüklüğe 86- bep oluyor. Bunu ihdas etmeli, HABERLERİ Aldığımız mektuplar Bursanın imârına dair tavzihin tavzihi İmar faaliyeti hakkında şehirleri” mizin üslübu dikkate (alı diye bir yazı yazmış; diğer arasında Bursa Üzerine de dikkati cslbetmiştik. Mezkür şehir Obelediye- sinden aldığımız bir mektupta be- ton apartmanların Çekirge yolunda değil, Altıparmakta yapıldığı haber verilmektedir. Tavzihin sebebini iyice anlayama- dık: Altıparmağın resmi ismi «Oe- kirge yoluz olmasa bile, burası Bur- sa merkezinden Çekirgeye giden ydi üzerinde deği midir? Kaldı ki, yazımizin ruhu o da de- gildi: Umumiyetle üslüb meselesini mevzuu bahsetmiştik. Bursanm be- ton apartımanlarla değil, bahçeli - ve çeşitleri Bursaya uygun lerle üm- rana kavuşmasını daha ziyade zevke uygun bulduğumuzu söylemek iste- miştik. misaller Vapuru kirleten memur Emirginda B. Refik Serdan: 12 - 4 - 939 akşamı 730 da Köprü- den kalkan vapurda bir resmi memu- run ortalığı kirlettiğini yazıyorsunuz. Bunda kasid olmadığına, hastalan- ma neticesi olduğuna kanaat getirdik. Yeni mekteb binaları On sene içinde ol bina- lar muayene edilecek Vilâyet idareli hususiyesile Belediye- nin on üç senelik muamelelerini tef- tiş ve tedkik eden mülkiye müfettiş. lerinin son seneler içinde yapılan mek- teb binalarının inşaat muamelelerini tedkik ettiklerini yazmıştık, Bu mek- teb binaları içinde kati kabul muame- lesinden altı ay sonra duvarı çatla- mış. dam: akmşı, Sıvaları dökülmüş olanlar vardir. Mülkiye müfettişleri son on sene içinde yapılan mekteb binalarına aid inşaat şartnamelerini tedkik etmek- tedirler, Duvarı çallamak gibi inşaat- ta sakatlık görülen binalar lüzumu halinde bir fen heyeti tarafından mua- yene ettirilecek ve bu muayene mü- fettişlerin alâkadarlar hakkında ya- pacakları tahkikata esas teşkil edecek- tir. İran konsoloshanesinde süvare Tahranda yapılan düğün münase- betile yarın için şehrimiz İran konso- loshanesinde bir süvare tertib edil. miştir. Dünkü hava Geçen hafta yazı andıran havalar üç gün evvel serinlemiş. termometre 13 . 14 dereceye kadar inmişti. Dün hava yeniden ısınmış, termometre 20 dereceye kadar çıkmıştır. Fakat ak- şam hava kapanmış ve sıcak 15 dere- ceye emr Çocuk çiçeklerin en güzeli, en ziyade ruh okşayanıdır İsmet İnönü Deniz hamamları | Belediye ucuz ve temiz banyo yerleri yapacak Belediye bu yaz halka ucuz ve te- miz deniz banyoları teminine karar vermiş ve bir komisyon teşkil etmiş» tir. Bu komisyonda deniz hamamları için şimdiye kadar yapılan tedkikler göz önüne alınacak ve hazırlanan ye- ni bir projeye göre, deniz banyoları tesis edilecektir. Belediye, deniz mevsimine yetişmek Üzere, inşaata süratle başlamak fik- rindedir. Deniz hamamları İstanbu- lun sığ sahillerinde, bilhassa Sala cak, İhsaniye, Kalamış, Modada yer pılacaktır. Diğer taraftan Floryada yeni tesi- sata devam ediliyor. Gazinonun İnşa- sı ve ağaçlama işi ilerlemektedir, Cümhurreisinin çocukları Ankarada çocuklara çay ziyafeti verecekler Ankaradan verilen malümata göre Çocuk haftası münasebetile Ankara Hâlkevinde 28 nisan cuma günü Rei- sicümhur İsmet İnönünün çocukları Ömer, Özden, Erdal İnönü tarafların- dan çocuklara bir çay ziyafeti verile. cektir Ankara caddesi Açılan çukurlar kapandı, ay başında asfalt dökülecek Ankara caddesinde havagazı, su borularile elektrik, telefon kabloları nın kaldırımların altına nakli için bir hafta evvel çukurlar açılmıştı. Nakil işi bitmiş ve çukurlar kapanmıştır. Şimdi Sirkeci cihetinde kabloların ye- ri değiştirilecektir. Bu iş ay başına kadar bitecek ve mayıstan itibaren evvelâ yaya kaldı- rımları, sonra cadde asfalt olarak ya- pılacaktır. Ortaköyde metrük bir mezarlık kır kahvesi Ortaköydeki metrük bir mezarlık Arsasının tanzim edilerek bir kır kah- vesi haline getirilmesi kararlaşlırıl mıştır. Belediye bu arsayı kiraya ve- recek ve kiracı gösetrilen esaslar dai- resinde burâsını tanzim edecektir. Vekâletler kadroları Vekâletler yeni sene kadroları hak- kında şimdiden hazırlıklara başlamış. lardır. Dahiliye Vekâleti, yeni sene kadrosunun hazırlanmağa başladığı şu sırada memurlar arasında değişik. lik yapılmamasını vilâyetlere bildir. miştir. Hâlde Ereğliden çilek eniyor Mevsim sonu münasebetile piyasada bol olduğu ve çok mahsul geleceği bil- dirilmektedir. İhtiyar kule Parisin meşhur Eiffel kulesi Alman devlet reisi gibi elli yaşına basmış. Bu meşhur kulenin tercümel halini Okurken bir şey adeta garibime gitti, Kulenin bittiği 1889 senesinde bu ka- dar yüksek bir yerden olrafı seyret mek için halk birbirine girmiş. Bir yıl içinde zamanın en yüksek yeri Sisi bale kan Gİ Dü UR mış. Kim bilir o zaman insanlar; — Aman ne kadar yükseklere çik- tak!.. diye ne derece hayret ve heye kupa arabaları teşkil ediyordu. Dünya da döndükçe her şey gibi sa- “Vali konağı karşısında yapılacak çocuk bahçesi Vali konağı caddesinde Emek apar- tımanı ile Yedek subay yemekhanesi arasındaki sahanın Çocuk bahçesi yar pılmak üzere istimlâk edileceğini yaz- mıştık, Caddenin genişliği yaya kal. dırımı beş metre geriye çekilmek Üze. Te 25 metreye çıkarılacağından Çocuk bahçesi duvarın yeni hizasından iti. baren yüz metre derinliğindeki arsayı ihata edecektir. Duvarın yakında geri çekilmesine başlanacak ve o zamana kadar bu $a- hanın istimlâk muamelesi de bitirile — İstanbulun müzmin işlerinden biri de konservatuar binasıdır bay Amcal. Her hava değişmesinde tazelenen bronşit gibi, bu da ne zaman bir imar Jâfı olsa taze- leniri.. Bay Amca a konservatuarda İsi . Konservatuar şimdiki yerinde de işini başarıyor amma gönlümüz gani!.. Onu daha güzel bir yerde görmek istiyoruz. Ve bütün mesele de buradan çıkıyor: Yeni binayı nerede yapmalı?... » Yeni vali de, galiba musiki istılahla. rından biri olduğu için, «Taksimi» demişi.. B. A. — Bari vakıt kaybetmeden temei- ler alılsni.. İ l İ