July 12, 1939 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 7

July 12, 1939 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 7

12 Temmuz 1939 CUMHURIYET Nafıa Vekili bu sabah Zonguldağa gidiyor Ali Fııad Cebesoyun beyanatı «Bu seyahatte Karadenizîn garb mıntakasında en iyi mahrec olacak limanın yeri tayin edilecek » [Baştarafı 1 inci sahifede] lacak, hem de bir liman için icab eden bütün vasıfları haiz bulunacak, mevki tayin edilecektir. Karadenizin bu kısmmda yapılacak limanın yeri bu suretle mahallen tetkiklerle nihaî karara bağlanmış olacaktır. Seya hatten dönüşte, Ankarada bir müddet kaldıktan sonra şarka gideceğim. Erzurum demiryolu inşaatını eylul nihayetine doğru bitirmiş olacağız. Erzu ruma varacak olan şicnendiferin vazıyetini ve sair nafıa işlerini tetkikten sonra Trabzona geçerek liman inşası hususunda mahallen tetkiklerde bulunacağım. Bu seyahatte de teknisyenler beraberimde olacaktır.» General Ali Fuad Cebesoy, Hatayda bulunan ve hükumetimize intikal eden elektrik şirketleri hakkında dedi ki: « Antakya ve îskenderun şirketlerini tesellüm ederek mahallî belediyelere devredeceğiz. Bunun için bir heyetimiz Hataya gitmiştir. Diğer taraftan ögrendiğime göre, îtalyanlardan alınan şirketlerin devir ve tesellüm işleri için Nafıa Sirketler Reis vekili Ziyanın riyasetinde bir heyet bu cuma günü Ankaradan hareket edecek ve önce Gaziantebe gidecektir. Bu şirketlerin tesellümlerile belediyelere devri isinin bir buçuk ayda ikmali mukarrer dir.» sermayesinın yarısmdan fazlası umumî, hususî ve mülhak bütçeli daire ve müesseselerle belediyelere aid olanlar müstesna olmak üzere Nafıa Vekâletinin kon trolu altındaki imtiyazlı şirketlerde hiçbir hizmet alamıyacaklarını ve idare meclisi reis ve azası veya murakıb olamıyacaklarını tespit etmekte ve bu memnuiyete muhalefet edenleri üç aydan üç seneye kadar hapis ve 100 liradan 500 liraya kadar agır para cezası tehdidine maruz bırakmakta idi. Hertürlü taahhüdata şamil olan ve beş sene gibi ve uzun bir zamana aid bulu nan bu hükmün tatbikatta bazı zorluklar tevlid ettiğini ve esasen 934 senesindeki şeraitin halen değişmi» bulunduğunu nazarı dikkate alan Nafıa Vekâleti hâkimlikten ayrılan zevatın yalnızca vazife gördükleri yerde iki sene için avukatlık yapamıyacakları hakkındaki hükmü de gözönüne alarak yeni bir lâyiha hazırlamış ve Heyeti Vekileden geçirerek Meclise sevketmiş bulunmaktadır. Hatay kurtuluş bayramına hazırhk Akdenizde vaziyet îngiliz mütehassıs heyeti: Münakale Vekâletinin daveti üzerine limanlarımızın inşaatı işine aid teknik etüdieri ve finansman hesablarını yapa cak olan İngiliz heyeti, dün, şehri mize gelmiş, akşam Ankaraya hareket etmiştir. Ankaraya giden heyet meşhur îngiliz liman mütehassısı ve îngiltere hükumeti müsavirlerinden Gibs'in başmuavini Bi ver'in riyaseti altında bulunmaktadır. Heyet Ankarada Vekâletle temasta bulunduktan sonra îstanbul limanmdan başlıyarak îskenderun, Trabzon ve Ereğli limanlarını tetkik edecektir. Hükumet, bilhassa cenub vilâyetleri miz için hayatî ehemmiyeti bulunan ve inşaatı yapılmakta olan Irak ve îran d miryollarının inşasından sonra bu iki komşu memleket transiti için çok elverişli bir liman haline gelecek olan îskenderun limanınm inşasını ilk plânda derpiş etmektedir. İstanbul limanının tevsii işine de derhal başlanacaktır. Limanımızda ilk j'a pılacak şeyler limanın mihanikî tesisatîa takviyesi, kömür depoları inşası, Siıkeci rıhtımının Sarayburnuna, Galata rıhtı mının ise Fındıklıya kadar uzatılması, bir soğukhava ve bir de deniz mahsulleri konserve fabrikası inşasıdır. Tahsisatı hazır bulunan Trabzon li manının inşasına da hemen başlanması mukarrerdir. Mühim bir lâyiha: Onümüzdeki eylul içtima devresinde müzakeresi muhtemel görülen bu lâyihaya göre memnuiyet müddeti iki seneye indirilmekte ve fakat taahhüd işleri yalnızca Nafıa Vekâletinde bulunmadığı için işbu kanun lâyihası umumî ve mülhak bütçeli idarelerle belediye ve hususî muhasebelere aid bütün taahhüdattan dolayı adı geçen resmî teşekküllerdeki fen adamlarına teşmil edilmektedir. Şu ka dar var ki herhangi bir teşekkülün bir şubesinde çalışmış olan fen adamlarına o teşekkülün bütün taahhüd işleri için değil yalnızca bilfiil vazifeyi ifa ettiği şubenin iktısadî sahasına giren hususat hakkında memnuiyet koymakta ve diğer şubelerin iştigal sahasmdaki işlerin taahhüdlerine girebilmeğe cevaz vermektedir. ğından bahsedilmişti. Buradaki alâka darlar tetkikatm sigorta tarifelerinin ne dereceye kadar indirilmesi mümkün o'ıaMÜTEFERRÎK cağı mevzuu üzerinde yapıldığını, tarifelerde kararlaştırılan tenzilâtın ilân edilMeclis Reisi şehrimizde diğini ve bunun dışında Reassürans üzeBüyük Mıllet Meclisi Reisi Abdülhalik Renda, dünkü trenle şehrimize gel rinde bir teftig yapılmamış olduğunu söymiş, Haydarpaşada karşılanmıştır. Mec lediler. lis Reisi, bir müddet şehrimizde istira Şeker şirketindeki tahkikat hat edecektir. Ankara 11 (a.a.) Son günlerde Buğday mübayaasî gazetelerde Türkiye Şeker Fabrikalan Toprak Mahsulleri Ofisinin buğdayı şirketi muamelâtı hakkında îktısad Vc yalnız müstahsilden mübayaa edeceği, kâleti müfettişleri tarafından teftiş ve ofis namma komisyonculardan buğday tetkikler yapılmakta olduğuna dair bir alınmaması lüzumu ziraat müdürlük takım neşriyata tesadüf edilmektedir. lerine bildirilmiştir. Öğrendiğimize göre, 5«ker şirketinde Yeni jandarma kumandam yapıldığı kaydedilen tetkikler, pancar fiYeni vilâyet jandarma kumandam atmın 30 paradan bir kuruşa çıkarılma yarbay Ziya Timür, dün Valiyi ziyaret sından doğan masrafın karşılanması için almacak tedbirlere aid bulunmakta ve ederek işe başlamıştır. teftişler de îktısad Vekâletine bağlı olan Barem cetvelleri bilumum teşekküller vc müesseselerde Barem kanunu mucibince teşrinievvel Vekâletin zaman zaman yaptırdığı mutad iptidasına kadar resmî müessesattaki teftişlerden ibaret bulunmaktadır. memurlann bir cetveli yapılarak Ma Bunun haricinde şirkette herhangi bir liye Vekâletine gönderilecektir. Bu cettahkikat işi mevzuubahs değildir. velin hazırlanmasma başlanmıştır. [Baştarafı 1 inci sahifede] [Baştaraft 1 inci sahifede] Daily Herald'm hususî muhabiri, bu Büyük Millet Meclisini temsil eden heyetin başında bulunacak olan zatın baş telgrafında diyor ki: «Alman gemileri, Rodos adasma mükanlığında olarak Antakyaya hareket temadi surette harb malzemesi ihrac et edeceklerdir. mektedir. Mandraki limanmda 16 îtal B: yan harb gemisi demirlidir. Bu gemilerin 1 23 temmuz günü, Partinin vilâyet başkanları tarafından Hatay Parti arasında en son sistem yedi tane denizaîtı başkanlığma tebrik telgrafları çekilecek gemisi de vardır. 12 adalar umumî valisi General Gra tir. ziani'nin emrile, Patmos adalarındak sivil 2 Anavatan dahilindeki bütün halk tahliye edilmiş ve Kalimos adasına Halkevlerinde mevzua uygun hitabeler irad ve şenlikler tertib olunacagı gibi 23 götürülmüştür. Fakat sivil halktan bir ço24 gecesi Halkevlerile Parti ve belediye ğu, motörlerle Anadolu Türk sahillerine ilticaya muvaffak olmuşlardır. binalan aydınlatılacaktır. Nihayet General Graziani, son günlerHatayda hazırlanan program de, İtalyan memurlarına sivil halk ile her Hatay 11 (a.a.) Kurtuluş bayra türlü münasebette bulunmayı meneden bir mını kutlama programını hazırlamaya me kararname neşreylemiştir. mur komisyon devamlı olarak toplanmakŞimalî ltalyadaki tedbirler ta ve yapılacak tezahürat ve şenliklerin Paris 11 (a.a.) îtalyan makamlaesasını tespit eylemektedir. rının Yukarı Adige'de oturan ecnebiler Şenlikler üç gün üç gece devam ede hakkında ittihaz ettiği tedbirlerden 15 cektir. kadar Fransız mutazarrır olacaktır. Sabık başkonsolosun verdiği Bu mıntakadaki ecnebiler kısa bir *ziyafet müddet zarfında burayı terketmek emrıni Antakya 11 (a.a.) Sabık başkon almışlardır. solos Fethi Denli tarafından SoğukolukSalâhiyettar Roma mahfillerinden şimta Ayvazoğlu otelinde bir ziyafet veril diye kadar bu hususta malumat almak miştir. Bu davette Hatayda bulunan mümkün olamamıştır. Korgeneral Muzaffer Ergüder, fevkalâ Tirol'daki yabancılar çıkarılıyor de murahhas Cevad Açıkalın, albay ŞükLondra 11 (Hususî) îtalyan hü rü Kanadlı, birçok askerî ve mülkî erkân kumeti, Tiroldeki îngiliz, Fransız ve İs ve Parti mensubları, ecnebi konsoloslar, viçrelilerin 48 saat zarfında îtalyadan gazeteciler hazır bulunmuşlardır. Toplan ayrılmalarım emretmiştir. îtalyayı terke tı çok neş'eli bir hava içinde geceyarısına davet edilen yabancılarm ek&eriyetini îs kadar devam etmiştir. viçreliler teşkil etmektedir. îsviçre hüVu Hatay teşkilât kanana meti, îtalyan Haribiye Nezareti nezdinde Ankara 11 (Telefonla) Hatayda teşebbüslerde bulunmuş, fakat hiçbir ce vilâyet kurulmasına dair kanun bugünkü vab alamamıstır. Resmî Gazete ile neşrolunarak meriyete ı İsviçreliler kalıyor konuldu. Yapılacak tayinlere aid kararBern 1 1 (a.a.) TVeue Zurchen name projesi hazırlanmıştır. Bugünlerde Zeitung gazetesine göre, Tirolde oturan alâkadarlara tebliğ edilecektir. ve bu bölgeyi terk kararına dahil bulunan îsviçrelilere son iş'ara kadar yerlerinde kalmaları için emir verilmiştir. Zira Bern hükumeti, mesele hakkında diplo : [Baştarafı 1 inci sahifede] matik münakaşalar yapılmadan önce bir Bazı sigorta primleri dolayısile ve bu tehir kararı istihsal edilebileceği ümidini:primlerin veriltnesinde bazı yolsuzlııklar ^ ^ görülmesi münasebetile tetkikler yapıldı dir. Adliyede 33,581 liralık bir suiistimal davası Suçlulardan Emin, dün Ağırceza mahkemesinde sarfiyat kararları hakkında şayanı dikkat iddialarda bulundu [Baştarafı 1 inci sahifede] vazım kâtiblerinden Fenni, İstanbul muhasebesi sarfiyatı muvakkate kâtiblerinden Necmidir; gayrimevkuf olarak muhakeme edilenler de, adliye levazım kâtiblerinden İsmail, şimdi îmralı hesab memurluğunda bulunan Hasan, cezaevi hastanesi idare memuru Şeriftir. Adliye emanet kâtibi Fahri aleyhine de dava açılmışsa da, kendisi sonradan ölmüş, bu itibarla onun aleyhindeki takibatın devamına imkân kalmamıştır. Birinci sorgu hâkimliğinin kararnamesinde, avans olarak alınan paranın, ayni zamanda resmî evrakta sahtekârlık yapılarak zimmete geçirildiği ve maznunların derece derece vaziyetleri anlaülmakta, hareketlerine uyan maddeler sayılmaktadır. Dün başlıyan muhakemede, salon hıncahmc dolmuştu. Birçok kişi muhakeme safhalarım alâka ile dinliyordu. Mahkeme heyeti reis Refik, aza Salim ve Abdürrahman Şerefle kurulmuştu, Müddeiumumiliği temsilen de muavin Feridun hazırdı. Hüviyetler tespit olunduktan ve kararname okunduktan sonra, ilk olarak eski levazım kâtibi ve mutemed Eminin sorgusu yapıldı. Emin, yüksek sesle ve hararetle söz söyliyerek, bu meseledeki hazırhk ve sorgu tahkikatının hakikî vaziyeti olduğu gibi meydana çıkaracak şekilde yapılmadığı, birçok cihetler meçhul kalarak başkalarının mesuliyeti kendisine yükletildiği iddiasında bulundu ve şu izahatı verdi: « Muteaıedler 1000 lira avans alılar ve yedlerinde bin liradan fazla avans parası bulunmamak lâzım gelir. Bazan adliyede müstacel bir iş olur, meselâ bir cürmümeşhuda gidilmek veyahud diğer herhangi bir acele iş için bir paranm sarfı icab eder, o zaman bcni sıkıştırırlar ve para isterlerdi. Yanımda para bulunmaz, bu sebeble bilfarz ben de yedimdeki 200 liralık evrakı sarfiyeyi Defterdarlık îstanbul muhasebesi sarfiyatı muvakkate kâtibi Necmiye gönderirdim. Mahsub muamelesini o yapacagı cihetle bu 200 liranm evrakı sarfiyesini görünce bana 200 lira verir ve bu suretle mahsub masasına 200 liranın evTakı sarfiyesi yatırılmış olduğu halde kayden benim zımmetimde 1200 lira görünürdü. Mahsub muamelesi neticelenip de 200 lira kapatılmcıya kadar 1000 liradan fazla görünürse de, evrakı sarfiyenin 200 lirası, mahsub masasına vejilmiş olduğu için Necminin sarfiyatı muvakkate masasında bende 1200 lira varmış kaydile karnlaşılırdı.» Emin, bundan sonra 932 den 937 ye kadar elinden geçen muameleler, aldığı ve ödediği para miktarı üzerinde durup, bazı hesabların zapta geçirilmesini istedi ve muamele şekli üzerinde izahat verirken: « Avans ilmühaberlerile nekndar para almak istersem, bunları istediğim muavine imza ettirerek para alabilirdim, bu sebeble herhangi bir Müddeiumumî muavinine imza ettirdiğim miktardan fazla para almak maksadile avans ilmühaberine ilâveler veya ilmühaberde tahrifler yapmaya lüzum yoktu. Esasen bu ilâve ve tahrif sözü, bir isnaddan, ibarettir. Çünkü, Müddeiumumî muavinlerinin kaç liralık ve kaç tane avans ilmühaberinc imza attıkları hakkında defterleri yoktur. Böyle bir defterleri yoktur ki imza ettikleri ilmühaberler şu kadar liralıktır ve mütebakisi ilâvedir veya üzerlerindeki miktar tahrif edilmiştir, diyebilsinler! Esasen ben aldığım paranm sarfedildiği miktarı ve yedimde kalıp ödediğim mütebaki miktarları gösterdim, bu sebebl* bu tahrif ve fazla almak keyfiyetinin n«ye istinad ettiğini bir türlü kavnyamadım! Eğer Müddeiumumî muavinlerinin iddia ettikleri gibi yapmıç olsaydım, zimmetimin de o nispette bir fazlalıkla açık gözükmesi lâzım gelirdi, halbuki vaziyet böyle değil, aksinedir!» Bu aralık reis Refik sordu: « 17,000 küsur lira borclu çıkarılmiş olmanız hususunda ne diyeceksiniz?» « Bu #7,000 lira, tamamile muavinlerin imzalarile Maliyeden avans olarak almış olduğum paradır. Bu arada 1936 senesinde altı aylık bir devre içerisinde bu şekilde 10,000 liralık avans verdiler. Müddeiumumî muavinleri, bunun avans ilmühaberlerine birtakım ilâveler yapılmak suretile ve sahtekârlıkla alındığım söylüyorlar. Vaziyet hiç de bu merkezde değildir. Ehli vukuf tetkikatı, bizim huzurumuzda yapılmadı, birinci müstantik, müracaatimize rağmen «Odam dardır, sizi getirip götürmek güçtür. Mahkemede anlıyabilirsiniz» diyerek, bizi ehli vukuf tetkikatında hazır bulundurmadı!» Bu aralık, sorgu tahkikatından evvel Müddeiumumilik ikinci tetkik bürosunda yapılan tahkikata da dokunan Emin, şu ve bu işe harcanan paraya dair bazı şeyler söyledi: « Evrakı sarfiye, karara müsteniddir, karan da daima Müddeiumumî muavinleri imzalamışlardır. Kararsız hiçbir sarfiyat yapılmamıştır. Meselâ yapılacak bir masraf için tahsisat lâzımdır, halbuki o fasıl ve madde için tahsisat yoktur. Bununla beraber o masrafm yapılması da zaruridir. Bu sebeble başka bir masraf gösterilir ve evrakı sarfiyesi, o gösterılen masraf üzerinden tanzim edilir. EzcümIe, «Hapisaneye kiremid masrafı» denilmiştir ve guya «kiremidci Hasan» dan sened alınmıştır; halbuki hakikatte böyle bir iş mevzuubahs değildir. Hapisaneye kiremid alınmamıştır. Her nekadar kiremid alınmak için karar varsa da, o karar hilâfı hakikattir. O para ile kiremid almmayıp para başka yere sarfedilmesine rağmen, karara göre bana «uydur» dediler, ben de uydurdum! Ceza kanununun 340 ıncı maddesine nazaran, eğer benim bu hareketim sahtekârlık mahiyetinde ise, bu husustaki kararı verenle müşterekiz demektir! Tekrar ediyorum, başka bir masraf için lâzım olan para tedarik edilmek üzere, sureta kiremid alınmasına karar verilmiş ve bu sırada kiremid alınmamış, ancak para kiremid için diye ahnarak başka yere harcanmıştır. Ve bu sebeble, kiremid alınmayınca tabiatile kiremidcidcn sened alınmadığı halde guya almmiş gibi sened yapılmış, muameleli evraka raptolunmuştur. Bu muamelede benim hareketim sahtekârlık mahiyetinde takibatı müstelzemse, işin mahiyetini bile bile kiremid alınmasına karar verenler hakkında da takibat yapılmak gerektir! Reis Refik: « Peki ama, dedi, belki onlar da senin bu ifaden hilâfına «hakikaten kiremid alınacaktı» diyeceklerdir?» « Aman efendim, hapisane yıkılıyor; kiremide ihtiyac yoktu ki!» Emin, bundan sonra da ayni bahis üzerinde durdu: : Hulâsa, iddia olunan mahsub ilmühaberi sahtekârlıkları, hep dediğim şekilde fasıl ve maddesine uydurulmak için verilen kararlarla yapılmıştır. Ve bu, tek muameleden ibaret değildir. Daha böyle birçok muamele anlatabilirim. Ben, on yedi aydanberi sahtekârlıktan maznunen mevkuf bulunuyorum. Ve ben bu işten suçlu görülüyorum da, kaverenler mes'ul tutulmuyorlar! rarı Neden? Müddeiumumidirler diye mi? Böyle birşey var mıdır kanunda!» Bu imza bahâinde salâhiyet noktası araştırılırken de, Emin, şöyle dedi: « Maliye, Müddeinmumilikten, «Bu imza bahsinde salâhiyetli olanlar kimlerdir?» diye sormuştu. Buna karşı da Müddeiumumilik «Bütün muavinler salâhiyetlidir» cevabını vermiştir. Gerçi bu tahkikatta, muavinler, ilmühaberlerdeki imzalarını inkâr etmişlerse de, bunlar hakikatte muavinlerin kendi imzalarıdır!» Eminin »orgusu hayli uzun sürdü, bundan sonra diğerlerinin sorgusuna geçildi ve muhakemenin devamı, başka bir güne bırakıldı. Kahve şirketi tahkikatı ilk ve orta mekteblerimizde Maarif Vekâleti, ilk ve orta mekteblerde bugün verilmekte olan musiki tedrisa tına aid müfredat programını tetkik etmege karar vermiştir. Bu hususta müfettMerin verdikleri raporlar, gözden geçirildikten sonra musiki tedrisatına yeni bir isti kamet verilecektir. îlkmekteblerin birinci devresinde mu siki dersleri haftada bir, ikinci devrede de iki saat, ortamekteblerde haftada bir saat olarak gösterilmektedir. Bu müesseselerde toplu tedris usulü tatbik edildiğinden musiki dersleri de, sınıf mualliminin uhdesine verilmekted'.r. Fakat şimdiye kadar bazı muallimlerin musikile meşgul olmamaları, musiki tedrisatının iyi neticeler verememesine ve binnetice bu dersten beklenen gayenin tenıin olunamamasına sebeb olmuştur. Vekâlet, onümüzdeki ders yılı basmdan itibaren musiki derslerini, orta mek teblerde olduğu gibi, ilk mekteblerde de ihtısas sahibi muallimler uhdesine verecektir. Tespit edilecek olan yeni şekle göre, musiki dersleri muhakkak surette, bir musiki aletinin yardımile öğretilecektir. Talebeye, musiki sevgisini vermek, ayni zamanda bir de musiki aletini çalmayı öğretmek üzere ders saatlerinden ayrı zamanlarda mekteb musiki teşkilâtı tarafndan ders de verilecektir. Çocuklara musiki zevkini aşılamak maksadile sene içinde konser ve mus'ki mevzuu etrafında konferanslar tertib et mek, programın esaslan arasında yer alacaktır. İlkmekteblerin bütün sınıflarında mu<iki derslerinin haftada en az iki saate çıkarılması düsünülüyor. Kücük çocuk or kestraları teşkili de tasavvurlar meyanın dadır. ^^^ Ankara 11 (Telefonla) Hizmetten ayrılan Nafıa memur ve müstahdemlerinin yapamıyacakları işler hakkındaki 2428 sayılı kanun gerek Nafıa Vekâletinde ve gerekse bu Vekâlete bağlı da irelerde çalışan bilumum fen adamlarüe daire şube ve kalem âmirlerini ve bun lardan üstün derecedeki bütün memur ve müstahdemlerin hizmetten ayrıldıkları tarihten itıbaren beş sene müddetle bilâvasıta ve bilvasıta bilumum taahhüd işlerine girmekten veya bu işleri taahhüd ctmiş olanlardan devir almaktan veya onlann basında cahsmaktan meneylemekte ve Tramvay, Tünel ve Elektrik idareleri memurlarımn da barem cetveli hazır lanacaktır. Esnaf işleri Mmtaka Ticaret müdürü Mehmed Ali, Ticaret Odası esnaf şubesi direktörü Kâzım Yorulmazı davet ederek kendisile uzun müddet görüşmüş ve esnaf işleri üzerinde izahat almıştır. Odalar nizamnamesine göre, esnaf işlerinin mıntaka Ticaret müdürlüklerince tedviri lâzımdır. Evvelce şehrimizde mıntaka Ticaret müdürlüğü mevcudken esnaf işleri müdürlüğüne merbut büroca tedvir edilmekte idi. Görüşmede bilhassa bu cihet tetkik edilmiştir. Mıntaka Ticaret müdürlüğü, Ticaret Vekâle tinden bu hususta talimat istemiştir. Yerli mallar sergisindeki yerler tutulmuş gibi... Galatasaray lisesinde yerli mallar sergisine tahsis edilen yerler tutulmuş gibidir. Yalnız bir kısım firmalar yerle rini almakta gecikmiş olduklarından bunlann on gün sonra açılacak olan serginin küşadına yetişememelerinden korkuluyor. Sergi komitesi, şu iki gün zar fında mürataat kabul edecektir. Bu husus bugünkü içtimada görüşülecektir. Sergide inşaat çok ilerilemiştir. Moskovadan gelen siyasî raporlar [Baştarafı 1 inci sahifede] Sovyetlerin cevabı Paris 11 (a.a.) Bu sabah Nazırlat mclisinde haricî vaziyet hakkında izahet veren Bone, son îngiliz Fransız tekliflerine Sovyet hükumeti tarafından verilen cevabı arkadaşlarına bildirmiştir. Bu cevab, halen temas halinde bulunan Fransa ve îngiltere Hariciye Nezaretlerince tetkik edilmektedir. Bursa Kız Muallim mektebinin bu seneki mezunlarıj Tütün piyasası hararetli Son günlerde gerek Marmara mınta kasmda, gerekse Karadenizde tütün piyasası gene hararetlenmiştir. Bundan bir müddet evvel görülen ânzî durgunluk geçmiştir. Yapılan tahminlere göre, T^e mıntakasında henüz staılmamış tü tün miktarı 3 mılyon kilo ve Marmarada da 2,5 milyon kilo kadardır. Memleketteki bütün stokun miktarı sekiz milyon kilo kadar tahmin edilmektedir. Maiski'nin beyanatı Londra 1 1 (a.a.) Caxton Hall'da Sovyet san'at sergisinin açılışı münasebetile bir nutuk söyliyen Sovyetler Birliği sefiri Maiski, ezcümle demiştir ki: « Sovyetler Birliği sulh istiyor. Fakat her ne pahasına olursa olsun değil.» Frannz Nazırları Paristen ayrılmtyacaklar Londra 11 (Hususî) Fransız Kabinesi bu sabahki içtimaında Nazırlann Paristen veya Paris civarından uzaklaşmamalanna karar vermiştir. Brezilya Erkânıharbiye reisi Nevyorkta Bursa, (Hususî) Bu sene şehrimizdeki Kız Muaillim Mektebinden 42 talebe mezun olmuştur. Bu mezunlar doğrudan doğruya yazılı imtihanlarda muvaffak olanlar ve sözlüye kalmadan geçenlerdir. Resmimiz yeni mezunlan müdürleri Arif Budakla muallimleri arasında götsermektedir. Nevyork 11 (a.a.) Brezilya erkânıharbiye reisi General Monturo, Nevyorka gelmiştir. Mumaileh, Amerıka erkânıharbiye reisinin daveti üzerine Amerikan askerî teşekküllerini ziaret etmeğe başlamıştır. Ticaret Odaları kongresi Ticaret Vekâleti, eylul ayında Anka rada toplanacak Ticaret ve Sanayi Odaları kongresi için hazırlanmalannı dalara ve Borsalara bildirmiştir.