14 Mayıs 1940 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 5

14 Mayıs 1940 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 5

Tarihin en korkunc harbi başladı Holandanın şimalinde ilerleyen Alman ordusu Brabant'ta Fransız mukavemetile karşılaştı I Askerî vaziyet İki tarafın resmî harb tebliğlerine göre, 12 mayıs gününe, yani Alman taarruzunun ücüncü gününe aid vaziyet şoyle hulâsa edilebilir: 1 Sevkükeyşf vaziyet icabı mecburen pek zayıf surette müdafaa edilmekte olan şimali Holandada Almanlar, müdafaa ede ede çekilen Hulanda kuvvetleri karşısında ilerileyorlar. Burada en şimaldeki kol Züideze körfezinin şimalinde, Harlingen'e varmıştır. 2 İssel irmağını geçen kol, Amersfoort istikametinde, Holanda su miidafaasının şimaldeki kısmına doğru ilerileyor. 3 Holandanın merkez kısmmda, şimalî Brabant'a taarruz eden Alman kolu, Peal batakhklanndadır. 4 Maastriht'ten Limburg eyaletile Alber kanalına taarruz eden ve dünkü niishamızda Belçika Başvekilinin radyoda irad ettiği nutukt» izah eylediği şokilde bu kanalı geçen Alman kuvvetleri Tonjrres istikametinde ileri le>or. Burada Almanlar, Belçikanın Ebben Emael tevkif tabyasını zaptetmiş olduklannı iddia ediyorlar. Fakat dün gelen hususi haberler, yapılan mukabil taarruzlar üzerine Almanların Limburg mıntakasında ric'at ettiklerini bildiriyor. 5 Almanlar Liege müstahkem mevkiinin ileri hatlanna derince jrirdikleri iddiasındadırlar. Fakat müstahkem mevki mukavemet ettikce buradan ileri geçemezler; yahud kaleyi muhasara için büyük kuvvetler ayırmağa mecbur olurlar. Almanlar 1914 te Liege müstahkem mevkii önüne 4 5 ağustos gecesi, yani taarruzun birinci günü aksamı varmıslardı; bu defa ise seri motörlü birliklerine rağmen, ancak taarruzun ikinci günü aksamı varabilmişlerdir. 6r Lüksemburgu İşgal etmis olan Alman kuvvetleri, Belçikada Neufchateau istikametinde taarruz ediyorlar. Fakat Ardenneslerin bu çetin ormanhk ve dağlık arazisinde Belçtkalılar tarafmdan şiddetli bir mukavemet gördükleri mnhakkaktır. 7 Lüksemburf Fransa hududunda Majino hattının cephesi simale müteveecih olan kısmımn ilerisinde, Alman Fransız kıt'alan tekrar muharebeye tutuşmuşlardır. 8 Alman Lüksemburg Fransız hududlannın birleştiği mıntakada Sarre nehri civarında Vosges'lerin garbında Almanlar devamlı ve şiddetli topcu ateşleri yapmakta, Vamt ormanile Sarre arasmda, Fransız Majino hattının önündeki Fransız ileri mevzilerine de taarruz etmektedirler. Bazı hususi haberler, Almanların burada Majino hattına karsı da bir taarni7İarı beklendiğini bildiriyorsa da, bu hareketlerin Belçikaya en yakın olan bu mevzilerin ferisindeki Fransız ihtiyatlannı tespit maksadile yapılmış ohnası da muhtemeldir. Alman metodlanna göre, taarruz ya ani baskın seklinde, yahud da çok şiddetli ve devamlı topçu ateşlerinden sonra yapıhr. Buradan büyük bir taarruz, ancak o mıntakada bir zaviye teşkil eden Majino hattına şimalden Lüksemburg »ehri ile Belçikanın Virton kasabası arasından yapılacak çok kuvvetli bir tazyik ile beraber yapılmak sartile beklenebilir. Halbuki Almanlar, Majinonun şimalinde henüz bu kadar ilerileyememişlerdir. 9 Hava harbi azamî şiddetle devam etmektedir. Kendileri. 36 tayyare kaybettikleri halde karşı tarahn 300 tayyaresini düşürdükieri yolundaki Alman iddiasında inanılmaz bir mubalâğa vardır. Vaziyeti hulâsa edeb'm: Belçikada, 1.800.000 kişi ile harbeden Almanların, taarruzun üçüncü günü de bir miktar ileriledikleri, fakat gördükleri mukavemet karşısında harekâtın yıldınm harbine yaraşır bir sür'atle vuku bulmadığı anlaşılıyor. Dün gelen gayriresmi haberlere göre Almanlar, Limburg mıntakasında ric'ate bile mecbur olmuşlardır. Fakat resmî haberleri beklemek daha doğrudur. Alman Başkumandanlığınm sevkülceyşî maksadı, müttefikler yetişmeden evvel, Belçikalılarla Holandalılar arasına girmek ve evvelâ Belçika ordusunu. sonra da Holanda ordıısunu mağlub etmek olduğu anlaşılıyor. Fakat müttefik ordular da, azami sür'atle ilerilemektedirler. Müttefiklerin Başkumandanı General Gamlinln alelâcele ileri sürdüğü yardımcı birliklerle Belçika ve Holandanın mukavemetini arttırdıktan sonra, Belçikanın merkezine sevkettiği ve edeceği büyük kuvvetlerle büyük bir mukabil taarruz yapması ihtimali mevcuddur. Fakat henüz böyle bir hareketin zamanı gelmis addedilemez. 14 Mayis 1940 CUMHURÎYET Fransa, Belçika ve Holandada açık şehirlerin bombalanması devam ediyor Holanda dahildeki naziler arasmda geniş temizlik yapıyor nan bir hat üzerinde çok fazla genişlemeğe mecbur kalmakta ve bu suretle bir müttefik mukabil taarruzunun darbelerine maruz bulunmaktadır. İngiliz hava kuvvetleri, hasmı mühim surette işkâl etmektedir. Almanların motörlü kollan ciddî surette bombalanmaktadır. Fransız tanklarından bir grup filo, Belçika şarkında ilerleyen düşman kıt'alarını şiddetli bir bombardımana tutmuştur. Bir tanesi müstesna olmak üzere bütün tayyarelerımız, uslerine salimen donmüşlerdir. Cuma gecesi, Trent mıntakasında aülan yangın bombalarının 24 tane olduğu şimdi teeyyüd etmiştir. Canterbury ormanı civaruıa da, yüksek infilâklı 20 bomba atümış, fakat tesirsiz kalmış tır. ingiliz hava ordusu tayyareleri tarafından cumartesi gunündenberi yapılan muharebeler esnasında 45 düşrran tayyaresi düşürülnıüştür. Bunlardan başka bir avcı tayyaresinin daha tahrib edilmiş veya hasara uğratılmış ohnası pek muhtemeldir. Bu muharebelere iştirak eden 35 kadar İngiliz tayyaresi uslerine dönmemişlerdir. Fakat, bunlardan çoğunun kısmen Belçikada k;smen Fransada mecburî irusler yaptıkları öğrenilmiştir. Yapılan keşif uçuşları, düşman tarafmdan Ahnan tayyarelerinin yere inmesi için kulla nılan Holanda tayyare meydanlarına İngiliz tayyareleri tarafmdan ağır hasarat veri'diğ'ni göstermiştir. Yere inmek üzere gelişigüzel meydanlar tedariki mecburiyetinin Ahnanlan maruz bıraktığı ağır zayiat, bunlarm haricindedir. 16 nakliye tayyaresinden 14 tanesi ayn'. saha üzerinde hasara uğratılmıştır. Düşmanın tayyare meydanı olarak kullan mak üzere dün tekrar geri aldığı Roterdam civarmdaki Waalhawen tayyare istasyonuna ingiliz hava ordusu tayyareleri, dün gece müteaddid hücumlar yapmışlardır. Kayıer kaçtı« Londra 13 (Hususî) Amsterdam'dan bildirildiğine göre, eski Almanya imparatoru Vilhelm meçhul bir semte hareket etmiştir. Paris radyosu, Alman tayyarelerinin, sabık Kayserin ikametgâhı olan Doorn şatosu üzerinde müteaddid defalar uçuştuklarını haber vermektedir. kabelebilmisle müracaatle kurşuna d^izilecek c lan her paraşütçü için on Fransız harb esirini kıhcdan geçirileceğini ilân etmiştir. 40 tayyare düşürüldü Londra 13 (a.a.) 40 tan fazla düşman tayyaresinin duşürüldüğü resmen bildiriliyor. İngiliz avcı tayyareleri az zayiat vermis,lerdir. Alman tebliği Führer'in umumî karargâhından 13 (a.a.) D. N. B. Ajansı bildiriyor: ]3 mayıs askerî tebliği: Garbda, pazar günü Alman ileri hareketi, iyi bir şekılde inkişaf etmiştir. Holandada, Alman kıtaatı, Zuidwillem kanalı garbında ilerlemektedirler. Bu kıt'alar, Roter dam civarına hava yolile indirilen kuvvetlerle irtibat tesis etmişlerdir. Belçikada gene Alman kıtaatı, Albert kanalının Hanolt şimalindeki kısmından geçid açmağa teşebbüs etmişlerdir. Liege'in garbında kıta'larımız Meuse'un şimalinde garba doğru ilerlemektedirler. Bunlar, Liege şehrine girmişlerdir. Bu sabahtanberi bayrağımız Liege kalesi üstünde dalgalanmaktadır. Kalenin dış istihkâmlarından bir kaçı henüz mukavemet etmektedir. Ourthe'un garbında ve Belçika cenubunda kuvvetlerimiz Fransız kıt'alarını püskürtmüşlerdir. Bu mıntakada fırkalarımız sür'atle ilerle mekte ve bugün için tespit edilen hedeflere yaklaşmış bulunmaktadırlar. Sarrebruck'ün cenubunda ve çifte köprüler mevkiinin cenubu şarkisinde mevzilerimiz ileri götürülmüş ve bir kaç yüz esir alınmıştır. Ordu, ileri hareketinde tayyarelerin toplu fataata, yürüyüş halindeki kuvvetlere ve demiryollarma yaptıkları taarruzlardan, müsmir yardımlar görmüştür. Bunun haricinde tayyareler, garbdaki harekât sahası üstünde hava üstünlüğü elde etmek için yaptıkları büyük mücadeleye hissedilir muvaffakiyetlerle devam etmektedirler. Pazar günü, takriben 320 düşman tayyaresi tahrib ettik. Bunlardan 58 tanesi hava muharabelerinde, 72 si hava dafi bataryalarımız tarafmdan vc mütebakisi karada tahrib edilmiştir. Yalnız Maastricht civarında Meuse üstündeki köprülere yapılan taarruzlarda hava dafi vasıtalarımız 25 tayyare düşürmüşlerdir. Avcı tayyarelerinden müteşekkil bir filo 16 düşman tayyaresi düşürmüştür. Bizim zayiatımız, düşmanın zayiatile ve dünkü gün elde edilen muvaffakiyetlerle mukayese edılirse hafif kalır. Denizlerde, düşman keza mühim zayiata uğramıştır. Holanda sahili açıklarında bir kruvazör bombalarla ciddî hasara uğratılmıştır. Southamp ton tipi bir kruvazör ve 15,000 tonluk bir nakliye gemisi batınlmıştır. Ayrıca yedi tane yük gemisine isabet vaki olmuştur ve bunlar yakılmıştır. Külliyetli düşman kuvvetlerinin göründüğü Narvik önünde bir muhrib ve Hemmesoy önünde bir kruvazör, bombalarla ciddî hasara uğratılmıştır. Merkezî Norveçte Mosjden ve Mo yakininde harehât yapan Alman kıtaatı takviye edilmiştir. Narvik grupu, sayı itibarile fazlasile faik bir düşmana karşı yararlıkla çarpışmaktadır. Bütün köprüler berhava edildi Londra 13 (a.a.) Belçikada Alman tazyU devam etmektedir. Bu tazyik Mastricht bölge sinde çok şiddetlidir. Burada düşman koüaı Tongrese varmışlardır. Alman ileri hareketi yollan, demiryollannı ve düşman kollarını bonı bardıman eden müttefik tayyarelerin faaliye yüzünden muhakkak surette gerilemektedir. Fransız kolları Almanlara muvaffakiyetli bl hücumda bulunmuş ve Almanlar Tongres yald ninde durmuşlardır. Liege kaleleri, düşman ta rafından zaptedilen bir kale müstesna olmak u zere mukavemete devam etmektedirler. Mıntakadaki bütün köprüler berhava edil miştir. Belçikalıların tahrib hareketleri, mütte fik kıt'aların ilerlemesi ve müttefik hava kuv vetlerinin taarruzları Almanlar için ciddî zor Iuklar tevlid etmektedir. Almanlar, cephe gerisine bu tayyarelerle asker nakledıyoriar Brüksel 13 (Hususî) Belçika ve Holanda orduları, müttefık kuvvetlerin yardımile Alman istilâsına dün de şiddetle mukavemet etmişlerdir. Belçika ordusu bilhassa Albert kanalı boyunda ve Liyej'in garbındaki müstahkem hatlarda Alman ileri hareketini durdurmağa çalışıyor. Almanlar Liyej kalesinin bir isöhkâmmı almışlardır. Kalenin dış ıstihkâmları dün akşam geç vakte kadar düşmana mukavemete devam et miş ve külliyetli Belçika Fransız kuvvetlerinin mukabil taarruzları neticesinde Liyej mıntakasın daki Alman ileri hareketı tevkif edılmiştir. Halen bu mıntakada şiddetli ve buyük bir muharebe başlamış bulunmaktadır. Fransız ordusu mütemadiyen takviye edılmektedir. dahilde hükumet bütün mukavemet nüvelerini, paraşütçüleri ve Holanda nazilerini tedricen ortadan kaldırmak suretüe vaziyete gittikçe daha ziyade hâkim bulunmakta idi. Vaziyet her tarafta ve ezcümle Rotterdam'da tekrar normal hale girmiştir. Belçikada Almanlar iki cenahta tazyiklerini daha ziyade artırmışlardır: Liege'in şimalinde. Albert kanalı ağzında Haselt ve Tongres istikametinde ve Ardenlerde. Almanlar muharebe hattına gittikçe daha çok kıt'alar çıkarıyorlar. Fransız askerî mahfılleri «Bu büyük bir hucum» diyorlar. Cehenneme benzeyen bir harb meydanında 1500 ilâ 2000 hucum arabasını karşı karşıya koyan muharebeler esnasında Fransız nücum arabaları Almanlarınkine aşikâr bir surette üstün olduklarını ispat etmislerdir. Moselle üzerinde Majino hattının önündeki mıntakada Longwy etrafında çok şiddetli muharebeler cereyan etmektedir. Fransızlar Longwyyi sağlam bir surette muhafaza etmektedirler. Bütün ateş mıntakası üzerinde ve gerileıde geniş ve fasılasız bir hava muharebesi cereyan ediyor. İki taraf tayyareleri düşman kolları, münakale yolları ve tayyare meydanlarını kütle halinde bombardımanlar yapıyorlar. Belçikada ve Holandada muhasamat başladığındanberi 400 Alman tayyerresi düşürülmüştür. Fransa daimi alârm halinde 200 Alman tayyaresi düşürüldi Fransızların mukabil taarrazu Paris 13 (a.a.) Dun öğleden sonra ve geceki harekâtın hulâsası şoyledir: Maastricht'in garbında, Fransız motörlü kıt'alarının yaptıkları bir mukabil taarruz neticesinde Alman ileri hareketi dun akşam Tongres'te durdurulmuştur. Fransız, Lüksemburg hududu boyunca Longwy'den Moselle'e kadar olan sahada muharebeler olmaktadır. Moselle'in şarkında Almanların bir taarruzu püskürtülmüştür. Almanlar ric'ate başladılar Parıs 13 (a.a.) Reuter muhabiri bildiriyor: Brükselden gelen haberlere göre, Moostricht'in garbında Belçika mukabil taarruzu o derece müessir olmuştur ki, Alman fırkaları üslerinden ayrı kalmak tehlikesine maruz bulunmaktadır lar. Aynı membadan öğrenildiğine göre, Almanlar bu mıntakada ricate başlamışlardır. Paris, 13 (a.a.) Havas ajansı saat 15.45 te garb cepheleri üzerindeki harekât hakkında aşağıdaki malumatı vermiştir: Alman hücumu başlıca iki istikamette cereyan etmekte berdevam dır: Liege'in şimalinde ve cenubunda. Cenubda yalnız Albert kanalının ağzına karşı bulunan kale, Almanlar tarafmdan zaptedilmiştir. Liege'in şimalinde Almanlar Maastricht'ten Hasselte istikametine mühim bir zırhlı kol çıkarmışlarsa da, bu kolların ileri hareketi, kıtaatı ve arabalan şiddetli bombardıman ederek bunlara ehemmiyetli zayiat verdiren müttefik tayyarelerin kütle halinde müdahaleleri yüzünden fevkalâde zorluklarla karşılaşmıştır. Ayni zamanda tayyareler Meuse'in şarkında Alman kuvvetlerinin arkasında faaliyet göstererek münakale yollarını tahrib etmekte idiler. İleri hareketleri bu suretle zorlaşan motörlü kıt'alar dün akşama doğru Tongres bölgesinde Fransız motörlü kıt'alarının mukabil hücumuna uğramışlardır. Fransız motörlü kıt'alan Almanların ileri hareketihi kat'î ve sarih surette durdurmuşlardır. Daha şimalâe, Holanda cephesinde, Almanların bazı noktalarda Holanda hatlannı delmeğe muvaffak oldukları anlaşılıyor. Diğer noktalarda Holanda hatları tutunmaktadır. Holandada paraşütçülerin teşkil ettiği tehlıke tamamen bertaraf edilmiş gibidir. Holanda dahilinde oldukca bulanmış olan vaziyet bu sabah sarih bir salâh arzediyordu. Liege'in cenubunda Almanlar Belçika Ardennerleri üzerinden şark istikametinde çok büyük gayret sarfetmektedirler. Belçikalılar burada geri çekiliyorlar. İngiliz hava kuvvetleri kendilerine kütle halinde hareket müdahalelerile yardım etmektedirler. Lüksemburg'da bilhassa sü••arilerden mürekkeb olan Fransız ön müfrezeleri halen Moselle'den Longwig'e' kadar mühim kıtaatın muharebe halinde olduğu Fransa Lüksemburg hududuna çekilmişlerdir. Fransızlar Longwy'yi muhafaza etmektedirler. Almanlar Moselle'in şarkında taarruza gecmişlerse de derhal durdurulmuşlardır. Lorraine cephesinde Forbath bölgesinde mevziî taarruzlar vuku bulmuştur. Belçikanın akşam tebliği Brüksel 13 (a a.) 13 mayıs akşam tebliği: Bütün gün kıt'alarımız çetin muharebeler vermiş, her tarafta düşmana muannidane bir surette mukavemet etmiştir. Düşmanın eline geçen bir köy müttefik hücum arabalarının müzaheretile Belçika kıt aları tarafmdan yapılan mukabil bir hücum neticesinde geri almmıştır. Son günlerdeki harekât esnasında bazı piyade, bisiklet ve avcılarımız büyük bir cesaret ve kahramanlık göstererek temayüz etmişlerdir. İşgal edilen topraklar üzerine düşürülen bir Belçika tayyaresinin mürettebatı Alman hat larını geçerek mevzilerimize ulaşmaya muvaffak olmuştur. Paris 13 (Hususi) Sabahleyin erkenden Paris mıntakasında tehlike işareti verılmiştir. Dün de geceyarısını 10 dakika geçe Paris mıntakasında tayyare hücumlarma karşı alârm işareti verilmiştir. Alârm, saat 1,10 da nihayete ermiştir. Diğer taraftan, iki gecedenberi, Fransanın garb ve merkez mıntakası, hemen hemen da imi alârm halindedir. Dün de saat 10,30 dan saat 11,35 e kadar üç kere alârm işareti verü miştir. Bu mıntakaya dört Alman paraşütçüsünün inmiş olduğu teeyyüd etmemiştir. Ezcümle jandarma kıt'aları tarafmdan yapılan sıkı araştırmalardan sonra bu haberin asılsız olduğu anlaşılmıştır. Bundan başka., Fransanın şimali garbî mırtalsviçrenin bitarafltğı ihlâl edildi kasında 22,55 ten geceyarısmı 45 dakika geçeye Vaşington 13 (Hususî) Amerika Hariciy» kadar süren bir alârm işareti daha verilmiştir. Bu sabah saat 6,35 ten saat 7,10 a kadar Pa Nezaretine Amerikan diplomatlarından geleı ris mmfakasında jeni bir alârm verilmiştir. Hiç raporlara göre, Ahnan tayyareleri Fransada 1! şehri bombardıman etmişler ve tayyareleril bir hâdıse olmamıştır. Fransaya giderken Isviçre arazisinden geçerel Daladye Belçikada İsviçrenin bitaraflığmı da ihlâl etmişlerdir. Paris 13 (a.a.) Millî Müdafaa Nazın Daladier, Fransanuı şimalindeki harb mıntakasını ziyaret etmiştir. Bu ziyareti esnasında Belçika Kralile görüşmüştür. Alman tayyareleri yeniden Fransanın garb Bükreş 13 (a.a.) Curentul gazetesi, Ruve Paris mıntakası üzerinde uçmuşlardır. Hiç manya ile Macaristan arasındaki iktısadl mübir hâdise kaydedilmemiştir. nasebetleri tanzim eden ticari mukavelelerla Kadın kıyafetinde paraşütçüler hususî itilâfların birkaç güne kadar imza ediBriıksel 13 (a.a.) Brüksel radyosu, yabıız leceğini bildirmektedir. Londra 13 (a a.) Hava mahfılleri 20 İn giliz Spitfire tayyaresinin garb cephesindeki ha ıekâtın son safhasında düştüğü hakkında Almaı radyosu tarafmdan verilen haberleri yalanla maktadırlar. Hakikatte bir tek Spitfire hasar uğramamıştır. " Jİ Buna mukabil Belçika ve Holandada 200 A! man tayyaresinin duşürüldüğü veyahud yerd tahrib edildiği haberi asla mübalâğalı değildiı Ahnanyanın büyük ihtiyatlan sebebile, İngihz hava kuvvetlerinin Ahnan hava kuvvetlerini sımsıkı tuttuğu henüz söylenemezse de bitaraf müşahidler için İngiliz tayyarecileriniı gerek havada gerek işgal ordusu hizmetlerin» büyük karışıklıklar ika eden kara izaclarındt gittikçe daha tesirli harekette bulundukları aşikâr bulunmaktadır. I Rumen Macar ticaret anlaşması Cephelerdeki vaziyet Belçikadaki Alman ordusunun mevcudu Brüksel 13 (â.a.) İyi malumat almakta olan mehafile göre Belçikada harekât icra et mekte olan Alman askerlerinin miktarı 1,800,000 kişidir. Alman tayyareleri, ikinci hattaki kıtaatı bombardıman etmiştir. Bir çok sefaretler, yakında Brüksel'i terketmek üzere hazırlıklarda bulunmaktadırlar. Evvelki geceyarısı, Taksim stadyomunun balkon kısmı arkasına rastgelen ve evvelce marangozhane olan, şimdi metruk yerden yangın Paris 13 (Hususî) Dahıliye Nezaretinin emri saya ilüca etmiştir. Belçikalı mülteciler mer çıkmış, ateş bir kısım döşeme tahtası yandıkle, kadınlar da dahil olmak üzere 17 yaşından kezî ve cenubî Fransaya nakledümektedir. tan sonra söndürübnüştür.. Gündüz yapılan maç İngiltereye de, ekseriyeti kadın ve çocuk ol 55 yaşına kadar Fransadaki Alman tebaalan bu dolayısile oraya biletsiz giren bazı şahıslann gün tahşidat kamplarma sevkedilmişlerdir. mak uzere binlerce Belçikalı ve Holandalı muattıkları sigaranm tedricen döşemeyi tutuşturhacir gönderilmiştir. Almanya bir paraşütçüye mukabil duğu sanıhnaktadır. Tahkikat yapıhyor. Belçika, Fransız, İngiliz kıyafetindeki erkeklerin değil, sivil kıyafetli kadınlann da paraşütlerle Belçika topraklarına indiklerini halka haber vermektedir. Taksim stadmda yangın başlangıcı 1 Fransadaki Almanlar hapsedildi İngiliz tebliği Holanda tebliği Londra 13 (a.a.) İngiliz umumî karargâhınBrükselde hava tehlikesi işareti dan tebliğ ediliyor: Brüksel 13 (a.a. ) Hava tehlikesi işaretleri, İngiliz kuvvei seferiyesinin, Fransız kuvvetlesaat 4,S0 dan 4,45 e kadar devam etmişür. rile müştereken yaptığı ileri hareketi, BelçikaRadyo, 12 Alman tayyaresinin garb istikameda program mucibince muvaffakiyetle devam tine doğru Brüksel üzerinde uçmakta olduğunu etmektedir. haber vermek için neşriyatını durdurmuştur. Süvarilerimizle düşman arasında yapılan ufak Amerika sefirinin Belçika payitahtından kattaarruzlar lehimize neticelenmiştir. iyyen aynlmıyacağı haber verilmektedir. İngiliz ordularımn harekâtı Fransız akşam tebliği Paris 13 (a a ) Havas ajansı, Turkiye saatile saat 22,35 te şu hulâsayı tebliğ etmUtir: Almanlar bu gün gündüz her tarafta şiddetle ve büyük kuvvetlerlç hücum etmislerdir. Saat 15 te Holandalılar Grebbe üzerinde sağlam bir surette müdafaa etmekte, diğer taraftan Paris 13 (a.a.) Havas ajansuım ingiliz orduları nezdindeki muhabiri bildiriyor: ingiliz genelkurmayı, sür'at bakımından Almanları geçmeğe başlamaktadır. General von Keıtel, klâsık kaidelere sadık kalarak, askerlerinin hızlı yürHıyüşlerile harb yapmak isteyor ve heniız vakit varken ve ingiliz Fransız Holanda Belçika muharebe vaziyeti kat'î surette tayin edilmeden ve müttefik orduların koordinasyonu tamamlannıadan, kendi taarruz vaziyetinin verdiği muvakkat avantajdan azamî istifade etmek ve mümkün olduğu kadar fazla arazi işgal eylemek teşebbüsünde bulunuyor. Fakat, müttefik orduların koordinasyonu azamî sür'atle devam eylemektedir. Maarstricht'in alınmasını müteakıb, düşman, şimalden Tongeren istikametinde ve cenubdan Houfflije, Bastogne, Neufchateau istikametinde hücum etmektedir. İngiliz kıt'alan bütün kuvvetlerile, müttefiklerin gayretlerile yeni bir cesaret alarak Albert kanalı üzerinde enerjik bir surette mukavemet eden Belçika ordusunun imdadına koşmakta devam ediyor. Şuraşı açıkça görülüyor ki düşmanın plânı esaslı darbesini müttefik orduların kaynak noktalarma tevcih eylemektedir. Düşman hemen meydana çıkarılan hududlarla, İngiliz ve Fransız kumandanhğının dikkatini başka tarafa celbe çahşmaktadır. Fakat, daha şimdiden Alman hücumu, Groningue'den Mulhouse'a kadar uza Belçika Hariciye Nazırının beyanatt Brüksel 13 (a.a.) Reuter: Evvelki gün veha ınet gösteren askerî vaziyet, umumiyet itibarile istikrar kesbetmiştir. Bir dereceye kadar İn giliz hava kuvvetlerinin faaliyeti, bu istikrarda rol oynamıştır. Belçika hükumeti, Brüksel'i terketmek niyetinde değildir. Ahnan bir habere göre, Almanlar, Liege'e bir kaç mil mesafede Meuse üzerindeki bir demiryolu köprüsünden geçmeğe muvaffak olmuş lardır. Almanlar, 1914 te Meuse'u, bu köprüden geçmişlerdir. Belçika Hariciye Nazırı Spaak, dün gece gazetecilere şu beyanatta buhınmuştur: « Vaziyet, ciddidir, çünkü büyük bir orduya karsı koymak mevkünde bulunuyoruz. Halen şiddetli bir muharebe vukua gelmektedir. Ordumuz, cesaretle harbediyor. Müttefilderin yardımı, çok müessirdir. Bir çok sayialara rağmen, Brüksel'de tam bir sükun hüküm sürmektedir. Dün, Brüksel'de müteaddid alârm işareti veribniştir. Şehrip merkez mıntakasmda bir kaç infilâk işitilmiştir. Brüksel Gand yolu temizlenmiştir. Bu iki sehir arasmda seyahat, eskisi gibi bir saat sürn.ektedir Amsterdam 13 (a.a.) Holanda umumi karargâhı 12 mayıs gününe aid olan şu tebliği neşretmektedir: Düşman kıtaatı, Meuse ile Ysel'in muhtelif noktalarından geçmişlerdir. Hudud kıt'alarımız, kısmen zayiatsız \>larak geri çekilmektedirler. Holanda tayyareleri, Alman kollannı bombalamışlardır. Fransız kıtaatı, Branbant'ın şark kısmmda düşmanla temasa gelmişlerdir. Müdafaa hatlarımızın bulunduğu Holanda şimalinde kıtaatımız düşman ileri hareketini geciktirerek geri çekilmektedirler. Memleket dahilinde paraşütçüler yalnız l'rkaç noktaya inmişler ve imha edümişlerdir. Harbin birinci günü inen poroşütçüler memleket dahilinde serseriyane dolaşmakta, takib ve imha edilmektedirler. Bunlardan birkaçı otobüsleri ele geçirdiklerinden zırhlı otomobillerle takib ve imha edilmişlerdir. Alman kıt'alan, harb esirlerini ve sivüleri siper olarak kullanmadıkça Holandada harb etmekten âciz görünüyorlar. Rotterdam civarmdaki Walhaden tayyare istasyonu topçumuzun ateşi altına alınmış ve düşman için bütün kıymetini kaybetmiştir. Rotterdam mıntakasının temizliği hemen hemen bitmiştir. Bahriyemiz, müttefiklerle elbirliği yaparak Holandanın bellibaşh noktalarının müdafaasını temin etmektedir. Dahilde, askerî makamat vaziyete tamamen hâkimdirler. 10 Fransız esirini öldürecekmiş Berlin 13 (Hususî) Alman Hariciye Nezareti tarafmdan neşredilen bir tebliğ, sivil kıyafette Ahnan paraşütçülerinin kurşuna dizileceğıne Eskisehir, 13 (Telefonla) 15 senedenberî dair Fransız hükumeti tarafından verilen karar Eskişehir Belediye Reisliğini yapan Ramiz Kap» tatbik edildiği takdirde. Almanyanın derhal mu lanlı bugün istifa etmiştir. Eskişehir Belediye Reî«iistifa etti ( Yangın söndürme tecrübesi iyi netice vermedi J İngiliz Hava Nezaretinin tebliği Londra 13 (aj.) İngiliz Hava Nezareü tebliğ ediyor: İngiliz hava ordusuna mensub Wbitley ve Wellington tayyareleri, dün gece düşmanın Almanyada Rhin ile Holanda hududu arasmdaki hatları üzerinde taarruzlar yapmışlardır. Keza, Dün yapılan tecübeden bir intıba Dün Fatihte İtfaiye garajı önünde bir yangın söndürme tecrübesi yapılmıştır. Bu tecrübe, bir Fransız firması tarafmdan Belediyeye verilmek üzere teklif edilen bir aletin istimali mahiyetinde idi ve bu aletin kullanılmasına aid bir fihn de alâkadarlara gösterilmiştir. Alet, sureti mahsusada ihzar edilmiş bir gazi ihtiva etmektedir ve yanaa binanın üzerine sevkedildiği zaman sadme neticesinde infilâk ederek yanan binayı söndürmektedir. Bu aleti teklif eden firma, bunun tecrübesi için ufak bir kulübe yaptırmıştı. Fakat tecrübe yapıldığı zaman bu aletten matlub netice elde edilemediği görülmüş ve teklif edenler ileride ikinci bir tecrübe yapacaklannı söyleyerek gitmijlerdir. 800 bin Belçikalı mülieci Fransada Paris 13 (Hususi) 800 bin Belçikaü Fran