21 Nisan 1934 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

21 Nisan 1934 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

Resmi tebliğ Türkiye ile Yugoslavya arasında teessüs eden teşriki mesainin idamesini kuvvetle işaretliyor Ankara 20 (A.A.) — Resmi| “tebliğ: Yugoslavya hariciye nazı- rı M. Yevtiç Hazretlerini Anka - | raya yaptığı ziyaret esnasında Re- | isicümhur Hazretleri kabul etmiş , ve kendisiyle uzun bir mükâleme- de bulunmuştur. M. Yevtiç keza İsmet Paşa ve Teşfik Rüştü Beyle de mülâkatlar- da bulunmuştur. İki memleketi alâkadar eden meselelerin heyeti umumiyesi ve hassatan Balkan misakının Türk | ve Yugoslav hükümetleri tarafın - dan anlaşılışı ve keza Balkanlar- da huzur ve sükünun nef'ine ola - rak bütün Balkan devletlerinin is- tikbaline ve Balkanlardaki hudut- larının ehemmiyetine istinaden te- essüs etmekte olan teşriki mesai siyaseti üzerinde cereyan eden bu mükâlemelerde tam bir noktai na- | zar mütabakati müşahede edilmiş- tir. Sulh davasma azimle merbut bulunan Türkiye ile Yugoslavya- nın siyasetlerini ve teşriki mesai ve tesanüt fikriyle ve iki memleket arasında gittikçe sıkılaşan bir mu- karenet yolunda inkişaf ettirmeğe devam edecekleri, ve bunu, esas - ları Balkan misakını imza eden devletlerin Hariciye nazırları tara- fından aktedilen Belgrat ve Atina içtimalarında vazedilmiş olan Bal- kan teşriki mesaisi çerçevesi dahi- | linde yapacakları tekarrür etmiş- tir. Almanya - Lehistan Varşova, 20 (A.A.) — Alman ya ..l.'oellîr. Bu ziyaretlerde ve Lehistan ziraat mümessilleri a- rasında yakında mühim ziyaretler yapılacaktır. Alman iktısat nazırının yakın - larmdan mürekkep bir heyeti mu- rahhasa bu ayın 26 sında Varşovar ya gelecektir. Bu ziyaretlerden maksat iki memleket ziraat teşek- külleri mümessilleri arasında nok- tai nazar teatisinde bulunmaktır. Prekop suikastı Bükreş, 20 (A.A.) — Perekop suikastçilerinin muhakemesi bu- gün divanı harpte başlamıştır. 8 zabit ve 5 sivilden —ibaret olan 1 Yüi dkndeü sonra çıhlın geçilmiş, müdafaa tarafından kaydedilen 233 — şahit ten ancak yüzü yoklamaya cevap vermiştir. Bu celsede istiçvap edilen kay- makam bu ittihamı redederek ma- | sum bulunduğunu — ve asla krala karşı bir harekette bulunmayı dü- şünmemiş olduğunu iddia eylemiş- tir. Muhakemeye devam edilmekte- dir. j Macar seyahları Tekirdağı, 20 (A.A.) — Bugün şehrimize Alpullu — fabrikasının fen müdüzü riyasetinde 30 Macar gelerek Macar millt kahramını Ra- koçinin evinde merasim yapmış « lar, mukaklar söylemişlerdir. İ Yugoslavya hariciye nazırı hükü- met merkezimizden ayrıldı Türkiye ile Yugoslavya bu su - retle tecssüs eden teşriki mesaisi - nin idamesi için lüzumu olan irti - batı temin zımnında, her iki mem- leketi ve umumiyetle Balkanları | alâkadar eden meselelere dair muttali olacakları istihbaratı bir - birlerine bildireceklerdir. Türkiye ve Yugoslavya Harici- ye nazırları, iki memleket münase- batının bu güne kadar mahrum bu- lunduğu unsurlar temin etmeğe ve bu hususta süratle ticaret, ika- met, iadej mücrimin ve adli müza- heret muahedeleri aktine teves - sül eylemeğe karar vermiştir, Ankara 20 (A.A.) — Yugoslav- ya Hariciye nazırı M. Yevtiç ve | refikaları şerefine Belgrat elçi - miz Haydar Bey tarafından Şe - hir lokantasında bir öğle ziyafeti verilmiştir, Misafirler yemekten sonra şehir civarında bir gezinti yapmışlar ve Ziraat enstitülerini gezmişlerdir. Sant 17 buçukta Riyaseticüm - hur umumi kâtibi vekili Hasan Ri- za Bey tarafından Marmara köş - künde bir çay ziyafeti verilmiş ve bu ziyafette bütün sefirler ve sefa- retler erkânı hazır bulunmuşlardır. Ankara 20 (A.A.) — Yugoslav- ya Hariciye nazırı M. Yevtiç ve | refikaları ve kendilerine refakat | etmekte olan zevat bugün saat 19 da Anadolu ekspresiyle Belgrad'a dönmek üzere şehrimizden ayrıl - mışlardır. Italyada doğum çok ölüm az | Roma, 20 (A.A.) — Resmi sta- tistiklere göre bu senenin ilk üç a- | yında 276.586 çocuk doğmuştur. Geçen senenin ayni devresindeki doğum adedi 263,568 ve 1933 se - nesinde de 275,796 idi. Ölüme gelince — bu senenin ilk üç ayında 162,244 kişi ölmüştür . Geçen senenin ayni devresindeki 171,913 ve 1932 — senesinde de 172.770 kişi ölmüştür. stihsal sahasında ise geçen se - neye nisbetle şu tezayütler kaydo- kunmuştur: Dökme demir yüzde 5, çelik yüzde 9,6, demir yüzde 24,7, kur- şun yüzde 164,2, çinko yüzde 14,8, alominyum yüzde 13,2, tasfiye e- dilmiş petrol yüzde 28,5, bitüm 11,9, kok kömürü yüzde 8,2. “Buna mukabil şu tenakuslar kay dedilmiştir: * Civayüzde 38,5, ham petrol yüzde 19,9 ve mahrukat yağı yüz- de 10,7. Tenkit müsbet olmalı Berlin, 20 (A.A.) — Alman şazeteler cemiyetinde söylediği nutukta propaganda — nazırı M. Göbbels, gazeteciler için tenkidin yahnız müsbet olduğu takdirde ca iz olabileceğini söylemiş ve mat - buat erkânmını fikirlerini — dürüst olarak müdafaa için cesaret gös « termeğe davet eylemiştir. | leri Şükrü Beyler tarafından uğur- Muhterem misafirler istasyonda B. M. Meclis reisi Kâzım, Başve - vil İsmet Paşalar Hazeratiyle ve refikaları hanımefendilerle Hari - ciye Vekili Tevfik Rüştü Bey ve refikası Hanımefendi, Nafia Veki- | li Ali Bey, Hariciye Vekâleti kâti- bi umumisi Numan Rifat, Viyana ve Sofya elçilerimiz Hamdi ve Şevki ve muhafız kıtaatı kuman - danı İsmail Hakkı Beyler, İran, Afgan, Romanya ve Yunan sefir - leri, Hariciye vekâleti daire mü - dürleri tarafından teşyi edilmişler- dir. M. Yevtiç ve refikaları Reisi » cümhur Hazretleri namına umumi kâtip vekili Hasan Riza ve yaver. lanmışlardır. Kâzım ve İsmet Paşalar Haze- 1 ratı ve Refikaları Hanrmefendiler. le Tevfik Rüştü Bey ve refikası Hanım tarafından Madam Yevtiç- e bir buket verilmiştir. Tren hareket ederken bir asker | kıtası resmi selâmı ifa etmiş ve muzika Yugoslavya ve Türk milli marşlarını çalmıştır. İstaşyon içinde birikmiş olan kalabalık bir halk kütlesi misafir- leri sürekli alkışlarla uğurlamıştır. Ankara, 20 (A.A.) — Yugos» lavya Hariciye nazırının refikala - rı Madam Yevtiç bugün İsmetpaşa Kız enstitüsü ile Himayei Etfal Çocuk bakım yurdunu gezmişler - dir. Yozatta b cesi tertip edildi Maarif müdürü Cevdet Izrap ve mi' fettişTurgut beyler inkılâp ve mürebP mevzulu konferans verdiler Yozgat, 19 (Hususi) — İlk tedrisat müfettişlerinden Osman Turgut Bey Sakarya mektebinde merkez muallim- lerine mesleki mühim bir — konlerans wermiştir. Bı_kı—fuııılı valimiz Ba- ran, Samsun mebusu Zühtü, Maarif müdürü Cevdet İzrap, belediye — reisi Yusuf, C. H. Fırkası idare heyeti Celâl Beyler de bulunmuşlardır. Müfettiş Osman Turgut Bey kon- feransına başlamadan önce, maarif mü- dürü Cevdet Izrap Bey muallim arka- daşlarını Zühtü Beyefendiye — takdim ederek milli inkılâptan ve inkılâbı ya- ratan büyük başm dehasımdan muallim lerin aldıkları ilhamla nanıl çalıştıkları. nı ve inkılâbın ruhlardn kökleşmesi i- çin bugünkü neslin terbiye ve talimine ait taşıdıkları ülkünün ehemmiyet ve hedefini kısa bir hitabe ile anlatmıştır. Cevdet Izrap Beyin kuvvetli esaslara dayanan bu hitabesinden sonra Östff 'Turgut Bey konferansına başlamışt? Konferansın mevzuu : “Inkılâp ve murebbi,, idi. OCsmtf Turgut Bey tezine “Mürebbi,, kelift” sini izahla başladı. Yaşadığımız inif lâp karşısında mürebbinin ne gibi * zifelerle karşı karşıya — bulunduğut” mürebbinin yetişmekte olan nesle halka karşı vazifelerini anlattıktan # ra idealci bir muallimin feragat gayretinden camianın elde edeceği gin neticeleri izah etti. 4 Müfettiş bey halk mürebbisi W meşhur terbiyecileri örnek gö: ten sonra köylere ve köylülere ait V/ kım müşahedelerini anlatarak köylüsünün milli maariften ve n cilerden beklediklerini kuvvetli bir Kille anlattılar, ve sürekli — alkış! konferansını bitirdiler . Bu da bir deve mesele Zarar veren hayvanı zaptedenlerde? birisiyle deve sahibi duello ettiler Adana, 18 (Hususi) — Obruk na- hiyesine bağlı Kolca yaylasında hacı Mahmut oğlu Yusuf Beyin — develeri Ekse kuyu yaylasından İsmail ağanın tarlasına girerek ekinine zarar verme- sinden muğber alan oğulları — Yunus ve Nazif develeri tutarak — ağıllarına saklamışlardır. Develerinin — saklan- dığımı haber alan Yusuf Bey develerini götürmek üzere ağıla gitmiş, Yunusla Nazif develeri vermediklerinden arala- rında münazaa başlamıştır. Yunus kar. SİYASET Japonyanın büyük emri- vakii ne zaman? Bütün Avrupa, dün, merak ve heye- can içinde bir gün geçirdi: Acaba, Ja- ponya, —zaten kendisinden — nice za- mandır beklendiği üzere— birdenbire, niyetini meydana vuruyor; açıktan a- çığa: “— Evet, harp edeceğim! Çini hük- müm altına alacağım ve — Moğolistan vasıtasile Sibiryaya ve Orta — Asyaya hâkim olacağım!,, mı diyecek?.. Filhakika, bu Uzak Şark İmparator- luğu, Mançuriyi nüfuzu altına aldık- tan sonra, Mogolistan Üzerinde çalış- mağa ve bunun Sovyetlere tâbi kısmı- nı tehdit etmeğe, bir takım berri ve ha- vai üssülharekeler tesis eylemeğe baş- lamıştı. Bundan, 1934 — ilkbaharında Sovyetlerle muharebe edeceği manâsı çıkarılıyordu. Diğer cihetten, Çin üzerinde, Ja- ponyanın, öbür devletlerden ayrı — bir hükümranlık tesis etmek niyetinde ol- duğuna dair, dün yazdığımız emareler göründü. İşte bilhassa bu ikinci nokta, Avru- pa ve Amerikaya yirmi dört — saatlik bir heyocan geçirmiştir. Japonyanın, artık, yeni siyasetini açıktan açığa ilân edeceği sanılmıştır. Halbuki dün gece gelip te bugün sabah — gazetelerinde neşrolunan ajanslara nazaran, Japon- lar, hâlâ, eski sinsi ve emri vakici siya- setlerinde devam ediyorlar ve — sanki hiçbir fevkalâdelik yokmuş gibi sefirle- rine beyanatta bulunduruyorlar ve na- | şiri efkârlarına da Öylece — makaleler yazdırıyorlar, Bu, Japonların, henüz, arzı ettikle- ri derecede cephe t“tmadıklarına delâ- let eder... AnlaşılıyO” ki, mukadder o- lan büyük ve kat'i €Mrivakli ya için, hâlâ hazırlıkları Nihayete erme- deşile, Yusuf Beyi taşa tutmuşlardır. Halime kadını boğmamışlar Adana, 17 (Hususi) — Karga Ke- keç köyünden kayın validesi elli beş yaşlarında Halime kadını salıncak ipi ile boğarak öldürmekten suçlu ve mev- kuf Ayşe ile suç ortağı Celilin muha- kemelerine dün öğleden sonra ağır ce- zada devam edildi. Bu cinayet vakası failleri hakkında iddia makamınca idam cezası — talep edilmiş ve muhakeme heyetince bu hu- sustaki raporunu fenni olup olmadı- ğının tetkiki için İstanbul tıbbi adlisi- 'ne gönderilmişti. Dünkt celsede gelen rapor ve ve- rilen cevap okundu ve neticede hakla- rında delâil mevcut olmadığından be- raetlerine karar verilerek tahliye edil- diler . Pamuk tarlaları çapalanıyor * Adana, 17 (Hususi) — Çukurova- nın hemen her tarafında öon gündenbe- ri koza tarlalarına çapa girmiştir. Ça- pa işleri hararetle devam etmektedir. Mısır cinsi kozalar yerlilere — nazaran erken yefiştiği için daha gümrah bir haldedir. Yerli kozanın da vaziyeti iyi görülmektedir. Arpalar henüz tararmış ise de u- caklar devam ettikçe on beş güne ka- yın vaziyeti de şayanı memnuniyet 0- Tup bilhassa Yüreğir mmtakasının bazı yerleriyle Tarsus toprağının bir kısım adam boyuna yakındır. lardaki buğday başaklarının da çok tok olduğu haber verilmektedir. | O da tabancasını çekmiş, Nazifi Bi nından yaralıyarak kaçmağa başl tır. Yunus kardeşi Nazifin elindeki #” rabellom tabancasmı alarak Yusuf #” ve ateş etmistir. ti Yusuf Beyle Yunus arasında yan tabanca düsllosu neticesinde Y” nus göğsünden Yusuf Bey de başımi” yaralanmak suretile ölmüşlerdir. — » Yaralı kalan Nazif te buraya lerek memleket hastanesine yıu'y ve hâdise odliyeye intikal etmiştir. Malatyada yol in' şaatı ilerliyor Malatya, 18 (Hususi) — ç | haftadan itibaren vilâyet yolarında $ lışma başladı. Malüm olduğu ilkbahar çalışması Nisanda başlar, zirana kadar sürer. Nafia fen m """d"' bir çoğunun kısa askerlik metlerini yapmakta oldukları için yet makamı Buü devredeki yol çalışi? sını yalnız baş kazaya hasretmiştir: — Bu kazalar, Malatya merkezi, çadağ, Adıyaman, Hekimhan, B dir. Kemaliye, Arapkir, Kâhta, Pı'!'# ge kazalarında 1933 senesi amelesi |/ velce davet edilmiş olduğu için buref da ilkbahar çalışması yapıl Malatya merkezi amelesi haftadanberi Malatya — Kâhta nun 12 inci kilometresinde ileriye ru çalışmaktadır. Bu yolda halen den fazla amele vardır. Diğer .._i!:umlliı:'lü Çiftçilerimiz bu — sene ı-l'j ümit ettikleri şekilde alabilirlert€ * // lerdenberi devam eden kuraklıkt#Ö ) tevellit rstırapları bir dereceye dinmiş olacaktır.