4 Ağustos 1934 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

4 Ağustos 1934 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

© Define! Afrikada 200 bin ton altınlık bir define bulundu Cenubi Rhodesia (Cenubi Af- rikada İngiliz müstemlekesi) da İnyango eyaletinden bildirildiği - ne göre o havalide bir altın made- ni bulunmuştur.Bu havaliye en es ki haritalarda"Hudutsuz kıymetler memleketi,, manasına gelen Mo- nomoltapa ismi yerilmiştir. Sekiz! metre derinlikte . bulunan bir ta- bakada, tarihten evvelki alt ara- yıcılârmın alât ve edevatı bulun- muştur. Bu âletler üzerinde altın izleri hâlâ bellidir. Bu noktanın etrafında altın terkipli kayalar, parçalanmak için hazırlanmış bir vaziyette görülmüştür. Bu nokta- daki ahval ve vaziyet, buradaki faaliyetin acele ile birdenbire terkedilmiş olduğunu gösteriyor. Muhtelif dehlizlerde daha tahmi- nen 200 bin ton altın terkipli ham! maden bulunduğu zannedilmek » tedir. ale ağ ee değ Bolu Halkevinde konferans Bolu, 3 (A. A.) — İstanbul Üniversitesi son sınıf hukuk ta- lebesinden Mediha hanım dün ge- ce Halkevi salonunda (kadın ve erkek çok kalablık bir dinleyici huzurunda memleket davasında medeni vazifelerimiz hakkında bir konferans vermiş ve şiddetle alkışlanmıştır. ai Ereğli mensucat fabrikası Ereğli, 3 (A, A) — Mensucat fabrikasının yerini istimlâk için kaymakamlığa emir ve talimat gelmiştir. Her tarafta (o çabucak yayılan bu haber üzerine halk sü- rur ve heyecan içindedir. mer Harbiye mektebinin 100 üncü senesi kutlulanacak 30 Ağustos bayramı 'ayni za” manda Harbiye mektebinin de 100 ncü senei “devriyesine tesa- düf etmektedir. Mektepte bu mü-! nasebetle büyük merasim yapıla! caktir. çala. Isviçre sefiri İsviçre sefiri M, Hanri Martin, dün akşamki trenle Ankaraya gitmiştir. kiki Vasıf B. geldi Bir hafta evvel İzmire giden Moskova sefirimiz Vasıf Bey dün Ege vapuru ile şehrimize dön müştür, Mumaileyh bir iki güne kadar yeni vazifesine başlamak üzere Moskovaya hareket edecek- tir. me - Almân iktısat nazırı hâsta Berlin, 3 (A.A.) — Alman ıktır! sat nazırı M; Cehmitt, ciddi su - rette hasta ve istirahata muhtaç olduğundan Rayişbank müdürü M. Cehacht altı ay müddetle Al - man iktısat nazırlığı ile Prusya ik- tısat ve mesaj nazırlığı işlerini ted vire memur edilmiştir. GE Büyü k bir yangın Tuluz, 3 (A.A.) — Büyük bir | Avustuzamlz yeni bir tedhiş hareketi hazırlanıyormuş! Yeniden”birçok kimseler tevkif edildi, Avusturya hücum kıt'aları kumandanı idam edilecek Viyana, 3 Havas ajansı bil- diriyor: Lintz'den bildirildiğine göre 2 ağustos tarihinde yeni bir Alman kuriyesi daha tevkif edilmiştir. Bu kuriyenin üzerinde bundan evvel Kollorsehleg'de tevkif edilmiş o lan kuriyenin üzerinde buluna; talimatı ikmal eden bir takım tali- mat bulunmuştur. Bu talimat, bilhassa Lintz'de bir takım hare - kât yapılmasını istihdaf ediyor - du. ! Orada umumi mebani naziler tarafından işgal edilecek ve esnada asiler, orduyu varuşlarda tutacaktı. Kuriye tevkif ( edilir edilmez Lintzin bütün meşru kuv- vetleri meseleden haberdar edil - miş ve mütevakkız bulunmaya da- vet olümuştur. Bir çok kimseler, tevkif edil - miştir. Her tarafta sükünet hü - küm sürmektedir. Viyana, 3 (A.A.) — İnsbruck memurlarının doğrudan doğruya Bavyeradaki Avusturya lejiyonla-| rmdan talimat alan bir tethiş teş- “Inkılâpçı Sovyet dostlarımıza Türk milletinden selâm getiriyoruz!;, Moskova, 3 (A.A) — Tass A « jansının bir muhabirine beya-! natta bulunan Cevdet Kerim Bey şöyle demiştir: “Kısa bir inkıtadan sonra tek- rar Sovyet Rusyaya geldiğimizden Sir Con Simon Yahudi mi? Londra, 4(A. A.) — Sir Johnlmizde orada Sovyet sportmenlerini Simon, açık bir mektupta, kendiz| sinin yahudi olmadığını o söyle- mektedir. Bu mektup; Sir Archi— bald Burn'un bir mektubuna ce- vaptır. Sir Archibald Burn, bu mektu- bunda, Sir John Simon'un yahu- di olduğunu ve bundan dolayı, hariciye nazirı sıfatiyle milli hü- kümetin politikasına kuvvetli bir surette nüfuz ve tesir icra ettiği hakkında şayialar dolaştığını kay- detmekteydi. kilâtımın izi üzerinde © “oldukları haber verilmektedir. Bir çok tev kifat yapılmıştır. Londra, 3 (A.A.) — Romadar gelen haberlere göre Avusturya ve İtalya hükümetleri, Viyana hükü metinin son suikastlarda Alman - yanın suç ortaklığını tespit (eder dosyasını, büyük devletler Berlin hükümeti nezdinde müdahalede bulunmak istedikleri takdirde, e - sas olarak telâkki (o etmektedir - ler, Bu hususta İngilterenin vaziye-| ti, avam kamarasında Sir John Simonun tarif ettiği şekilde kal - makta devam ediyor. İngiltere hü- kümeti bu yolda bir teşebbüse gi: rişmeye hazırlamakta (değildi: Ve böyle bir şey düşünmemekte dir. Viyana, 3 (A.A.) — Hücum ki- tası reisi “Edvard Honisch,, diva»! nıharp tarafından, nezdinde bom-| ba bulunduğundan dolayı ve sui-! kast yapmamış olmasına rağmen | idama mahküm edilmiştir. Reisicumhur tarafından affe - dolayı bahtiyarız. İnkılâpçı © ve milliyetçi Türk gençliğinin ve bü- tün Türk milletinin o selâmlarını getiriyoruz. Tass ajansından bu dostluk hislerini, inkılâpçı Sovyet! gençliğine iblâğ etmesini rica e- deriz. | Türk efkârı umumiyesi ve Türk devlet adamları bizim buraya se- yahatimize büyük bir alâka gös - termişlerdir. Türkiyeye avdeti - selâmlamakla bahtiyar olmak is - teriz. Bizim sporcularımız, bu te lâkilerin iki memleket arasında- ki dostluğu takviye etmekte olr sından dolayı bahtiyardırlar. Bun: dan başka bu, senelik mülâkatlar ayni zamanda spor (sahasındaki tecrübelerimizi zenginleştirmek tedir. Her tarafta bize karşı gös - terilmiş olan iyi kabulden dolay teşekkür ederiz.,, Cevdet Kerim Bey ve berabe rindeki Türk sporcular, son gün dilmediği takdirde Honsch 3 saa sonra idam edilecektir. Bu Dolfus tarafından yapılar ve bomba kanunu denilen kanur mucibince verilen ikinci idam ka rarıdır. Viyana, 3 (A.A.) — Avustu yanın yüksek kilise erkânının, M Fon Papenin Berlin sefirliğine mi halefet etmeleri meselesi hakkin da nim resmi Reishpost gazetesi bir Roma menbaindan aldığı bi haberi neşretmektedir. Bu haber vaziyeti oldukça mükemmel bir sv rette hülâşa ve tavzih etmektedir Bu haberden anlaşıldığına göre Vatikan, tamamen Avusturyaya a it bir mesele olan'bu işe ne yakım dan ve ne de uzaktan müdahale e* mek niyetinde değildir. Bunun! beraber papanın etrafında “bulu nan kimseler Avusturya peskopos- larmın hususi mükâlemeler esna » smda Avusturya zımamdarları me hafilinde M. Fon Papen hakkınd” Avusturya hükümetince verilece! tagremana dair baz; ihtirazı kayit: ler ileri sürmüşlerdir. lerde ileride yapılacak telâkileri hazırlamakla meşgul olmuşlar- 150 Tür! misafiri Gorki ismini taşıyan k' tür parkını ziyaret etmişlerdir. Gündüzün Türk sporcu'arı, baş larında Cevdet Kerim Bey olduğ: balde, atletizm müsabakalarme hazır bulunmuşlar ve Dynam' stadyumunu gezmişlerdir. dır. 2 Ağustos akşamı Zonguldak önün- de bir gemi yandı Zonguldak, 3 (A.â.) — Ro: manya için Kozlu mıntakasındar kömür yükliyen Yuran bandıralı 2000 tonluk mazotla müteharrik Arko şilebinin makine dairesin - | den yangın çıkmış, iki makinesi yanarak ağır yaralanmıştır. Yan- gın söndürülmüş ise de henüz ha- sar miktarı anlaşılamamıştır. İ tedir. İ uzakta olan Faiskayi işgal ey Komünistler yeniden ks rışıklıklara sebep oldu” Tokyo; 3 (A-A.) — 5000 n münist Fooehov üzerine Yü Makaatları, di Nankin ve Kanton kıtaatının X nubi Kiangsideki muhasara ede rek zaptedemedikleri bir komü” nist kalesine tuz ve pirinç rilmemesi için Nankin hüküm” nin koyduğu ambargoyu kır” tır. : Buğün öğleden sonra Food” va bir İngiliz muhribi gele” bekleniyor. Tökyo, 3 (A.A.) — Rate. Fuşovdan 12 ei Jansından: bulunan dahili komünist kav” lerine karşı bir tedbir hareketi mak üzere Fuşova ecnebi har? mileri gelmiştir. Çin hükümeti tarafından #ö derilen kıtaat Fuşova ii Bir Japon hârp gemisi de bufi” gelmiştir. Almanyada , sporcu gençlik Eerlin,3 (A.A) — M.H mümessili M. Hes, bir emi: örne ile, Alman gençliğinin spor veri yesi şartlarını tesbit etmiştir. Emirnamede, milli sosyalist İ” kası azalarına spor cemiyetleri” girmeleri tavsiye edilmekte Fakat bu cemiyetletin milli s0” yalist sıfatını takınmaları yasi tır, Wi Gençliğin terbiyesi için Hi gençliğinin inhisarını kaldıran emirname, Almanya ile Dez arasmda katolik gençliği teşk' yi münasebetiyle yapılan müna* leri kolaylaştırmaktadır. —0— Seyyah nasıl getirili, Belediye turizm şubesi şehi” İ ze Fazla seyyah celbi için tasavvurlar üzerinde tötkikat Tİ maktadır. Birçok ecnebi meri ketleri şimendifer ve ve zergâhı olan arazideki tepe! dağlara iri harflerle pirapefili da levhaları asmaktadırlar. M€ lâ: Marsilya ile Nis arasında ” yen şimendifer hattinın iki ei fmdaki dağa Mısr hükümeti rafından güzel levhalar astırıl! ii ter, Bu propagandalar seyyab “ai arttırmaktadır. tabu, tanıtılması için. de buna be” bazı hususat tetkik edilmek! mr i Beyni parçalanarak öd Taksim civarında 2 wi Beyin oğlu Zühtü, dün evde > se bulunmadığı bir sırada K bei! lün gözünde “bulunan , bab yi ait tabancayı alıp karıştır Sabah gazeteleri ne diyorlar? VAKIT — Mehmet Asım Beyin bugünkü boşmakalesi “İngilterenin hara kuvvetleri, meyzdu Üzerinedir. Asım Bey İngilterenin deniz ullAhlarma verdiği böyle ehemmiyeti anlattıktan sanra “Britanya adaları hava ta- arrunlarına karşı her taruftan açıktır. diyor ve İngilterenin hayn silâhları noktasından altıncı dereceye düşmüş olduğunu Maret edi- yor. Asım Beyin fikrina göre İngilterenin şimdiye kadar hava sllâhma fatin «herami. yel vermeyişi silâhları bırakma konferans tarma ve Milletler Cemiyetine fazla ümit bağlamanığır. Bu itibarla şimdi tayyare file- Tarı vilcude getirmeğe karar vermesi de ar-, tık bu konferandlardan ümidini kastiğine de-, Milet eder, yangın, bir antrepo ile bir erzak ambarını yakmıştır. Hasarat bir taç milyon tahmin edilmektedir. | CÜMHURİYET — Buzünkü ei “Fed Mareşal Fon Hindenburgan ölümü, W- den Yunus Nadi Bey yöyle bahsediyor; "AK manyanın Cürhürreisi Weld Mareşal Fon Hiridekbufg bir dağ yıkılır gibi öldü. Hinden- burg muasırlarının müfekkirelerinde dağ ce. sametile büyüye şabsiyetlerdendi, Kendisi tarihe de Lâyipeig şehrindeki Milletler Harbi Abidesi gibi dağ cesmet ve heybetile dahil, olacaktır. Umumi harbin sonlarma doğru Al manyadı Feld Mareşalin tahladan bir timsa- İlini yapınak İstedikleri zarın ertistin iha enine on beş metrelik Bir wdam beyulânı doğ-| muşta, Ahtimal Ki san'atikör bu beylceli bitir.) diği zaman onu kendi nrihayyelesindeli şah-| «iyete nisbetle küçük Bile Balmuytür.,, MİLLİYET — Siirt Meb'usu Mahmut Bey Ayrüpadan gönderdiği makalesinde şöyle di) yor: "Sühhslanıma konferansı saya düşlün- ce yeni bir ter meydana ntilde: Kavvet vasp-| tasile sulu inme etmek... Önüm için büyük milletler sıkı bir slâhlanma yarışına çıkmaz» Hardir, Bununla beraber, silâhsızlannma kon feransının yeniden toplanması için büzs ha nevi dekoruduk.,, ir ra hava hücumlarma karşı müdufan usulle. rini tesbit etmek Üzere muhtelif memlelet. lerde yapılan manevra ve tecrübelere sözü getirerek Türkiye için de şöyle diyor: “Hem tayyare filomüru ve haya müdafasmızi kuv- vetlendirmek, tökenmli ettirmek, meden ieştirmek için pars fedakârlığın yapmağa, | hem da mildafna halinde verilecek vazifelere alışmağı mecburuz. Kuru kürüya salk ve ins) saniyet edebiyatı yapmakla, vatanı düşman! taarrurlarından koruyamayız... ZAMAN — Ebüzrisn Zade Veli Bey bis) günkü makalesinde vzon uzadıya “otoritenin bududü,, nu tarif ediyor, tabanca ateş almış ve ii beyni parçalanarak derhal öl tür, Hâdiseye polis vaziyet tir. Tahkikata devam ir Küçük as sanat ça ri Pazartesi günü şehrimiz€ Yunanlılardan fakir olanls”” nanistana götürmek üzere P pur gelecektir. Yunan hükümeti bunlar” “ dımda bulunabilmek iein gi »ilyon drahmi tahsisat 37” tır,