2 Eylül 1934 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

2 Eylül 1934 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

Bo »dt Mühim bir kararname Paramızı koruma hakkın- da yeni esaslar koydu Ankara, 1 (Hususi) — On bir numaralı paramızı koruma karar- namesi çıktı. Yeni kararnamede 9 ve 10 numaralı kararnameler - deki bir çok hükümler bırakıl - mıştır. Eski kararnamenin on ü- çüncü maddesi lâğvedilerek, bil - umum döviz taleplerinin kambi - yo müdürlerinin vizesiyle tediyesi esas ittihaz olunmuştur. Yeni kararnamede — gümrük makbuzlarına dercolunacak meş- ruhat hakkında bazı hükümler vardır ki bunlar halen tatbik edi- | Bundan başka | lJen hükümlerdir. eski kararnamede görülen forma- lite noksanları ikmal edilmiştir. Ihracatçılar, gümrük beyan - namelerinin — bir nüshasını da kambiyo müdürlerine verecekler: dir. Bu kararnameye mülhak ih: tiyaç listesindeki yeni hükümlere | göre, umumi ve mülhak bütçeler- le idare olunan resmi dairelerle umumi menfaatlere hadim mü - esseselerden bulunduğu kanunen | tanılmış, sermayesinde devletin iştiraki olan şirketler tarafından memuren Ayvrupaya gönderile - cekler için döviz verilmesi ancak Vokiller Hayeti karariyle olacaks tır. Tahsil için gönderileceklere Maarif Vekâletinin kendi tale - besine verdiği miktar döviz veri- lecektir. Tetebbu için gidenlere, tahsil için gönderilenlere verile - nin azam? iki misli kadar döviz verlebilecektir. Ecnebi memleketlerde oturan ve Türkiyede irat sahibi olanlara nüfus başma ayda yüz İira veri - lecektir. Bir nüfustan fazla aile- lerin her bir nufusuna 25 lira zamla verilecek, fakat bu suretle verilecek döviz miktarı 200 lira- yı geçemiyecektir. Yukarda tasrih olunan iratlar kararnamede şöyle sıralanmıştır: Gayri menkul iradından mü - tevellit kira bedelleri ve bunların satış tutarları; Türkiyedeki ban - kalarda mahfuz bilcümle esham, tahvilât, temettu hissei faizleri, bunların satış bedelleri; resmi, Kususi müesseselerden verilen te- kaüt maaşları, Türkiye bankala- rındaki mevduat ve bunların ta- hakkuk eden faizleri; Türkiye - de yapılmış kaydi hayat sigorta - Tarı dolayısiyle muayyen vadeler- 'de alıman iratlar; hariciye me - murlarının Türkiye bankaların - daki mevduatları ve bunların fa- izleri, veraset ve vesayetten mü- tevellit matlubat, tayyare piyan- kolarının ikramiyeleri. Şirketlere her hangi bir suretle /— verilecek dövizler hakkındaki es- ki kâyıtlar aynen ipka edilmiştir. Mezunen ecnebi — memleketlere gitmiş olan mütekaitlere altı ay- hık dövizlerden fazlası verilemez. Sıhht sebeplerle harice gidenlere ayda en az 100, en çok 200 lira- — hık döviz verilir. Türkiyede resmi ve husust mü- esseselerde çalışan ecnebilerin — memleketlerindeki ailelerine gön- / derecekleri dövizler, bunların ay- “lık kazançlarından hr türlü vergi ve tevkifat kesildikten sonra ba- kiyesinin azami sülüsü; — kendi kesaplarma iş gören ecnebilerin lık kazançlarından her türlü vergi Ve tevkifat çıktıktan sonra baki - yesinin gene azami sülüsü verilir. — Bu sülüs, hiç bir vakit 300 lirayı Sofya, 1 (A.A.) — Hükümet, devletin emniyeti hakkında neş « rettiği bir kararnamede, — devlet memutlarına veya eşhasa karşı katil cürmü tasavvur eden, öcnebi devletlere karşı hasmane hare - kâtta bulunan, siyasi maksatlarla şiddet, dehşet hareketlerine ve suikastlara müracaat eden kimse- ler için ön seneye kadar hapis ce- zasiyle mühim cezayı nakdi — ve | medeni hukuktan iskat cezalarını derpiş etmektedir. Karışıklıklar veya suikast ve cürüm ikar mak - | sadiyle yabancı devletlerin ara - zisine geçmek için teşekkül etmiş müsellâh çetelere iştirak edenler - Çeşmede ölen Italyan gemicisi Ankara, 1 (A.A.) — Bir kaza neticesinde vefat eden İtalyan ge- micisinin istirahati ruhu için Mo- Tadibaride ağustosun —on üçüncü pazar günü yapılan âyine, mahalli hükümetin daveti üzerine — Türk konsolosunun iştirak ettiği haber alınmıştır. | | Parisle Maskova arasında telefon Paris, 1 (A.A.) — Dün Parisle Moskova arasında doğru telefon görüşmeleri açılmıştır. M. Bartu bu münasebetle Fransız hüküme - tinin Sovyet hükümet ve milletine hitap eden bir beyannamesini o - kumuştur. öi Cenubi Amerikada harp Asompsiyon, 1 (A.A.) — Res- mi bir tebliğ, Paraguay lataları - nın on dört küçük kaleyi ve 185 mitralyöz, 35 otobüs zaptettikle - rini, 25 zabit ile 2899 asker esir aldıklarını bildirmektedir. Boliv- ya kıtaları geri çekilmektedir. CÜMHURİYET — Yunus Na- di Bey “Mahpusları kendilerine ve insanlığa yarar hale koymanın yolu,, başlığını taşıyan bugünkü makalesinde eski Amerika Sefiri | M. Şerilin teklif ettiği bir projeyi | hatırlatıyor: Edimekapı ile Yedi- kule arasında eski kale duvarları- nı çeviren güzel bir yol yapılırsa seyyahlar çoğalacaktır. Bu yolla- rı da mahpuslara yaptırmak ka- bildir. Yunus Nadi Bey bu fikri müdafaa ediyor. MİLLİYET — Ahmet Bey bugünkü makalesinde “Umu- mt hizmet şirketleri,, nden — bah- setmektedir. Şükrü Bey tramvay | HABER — Akşam Postası Bulgar hükümeti çeteciler hakkında yeni kararlar verdi Silâhlı çete kuranlar şiddetle cezalandırılacak Bu husustaki muhakemeler süratle görülecek kararlar istinaf edîlmiyecekl le bu kabil çetelere yardım eden - ler, teshilât gösterenler, iskân ve iaşe edenler — ve yahut bunların mevcudiyetinden haber - leri olduğu halde hükümete ha - ber vermiyenler hakkında - şid - bunları | detli cezalar konmuştur. Bu emirde yazılı — cürümlerin hazırlandıklarından malümatı ol - | duğu halde haber vermiyenler de yukarıda yazılı cezalara çarpıla - caklardır. Bu husustaki muha - kemeler adi muhakeme usulleri - ne tevfikan ve fakat müstaceli - yetle yapılacak ve kararlar kabili istinaf olmıyacaktır. Yugoslavya kralı Sofyaya gidiyor Sofya, 1 (Hussui) — Yugos- lavya Kral ve Kraliçesinin Sofya- yı ziyaret edecekleri haberi teey- yüt etmektedir. Bulkar hariciye nazırı bu ziyaretin eylül içinde o- lacağını gazetecilere bildirmiştir. Yugoslav Kral ve Kraliçesinin bu ziyareti iki memleket arasın - daki yaklaşma temayüllerinin ye - ni bir tezahürüdür. Kral Alek « sandır'ın, bir dostluk eseri göster - mek üzere, Sırp Makedonyasın - daki mevkuf Bulgarlar hakkında umumi! af ilân etmesi muhakkak sayılıyor. —3 Viyanada Alman klübü kapatıldı Viyana, 1 (A.A.) — Polis Vi- yanadaki Alman klübünü kapat- mıştır. Klüp nazi hareketlerine mensup bütün münevverlerin içti- ma mahalli idi. — Berndorf'daki krupp fabrikalarının müdürü M. M. Hahburger polis nezareti al - tında bulunduru!maktadır. Sabah gazeteleri ne Elektrik fiatları çok pahalıdır. Bugünkü şartlara göre daha ucuz olmak gerektir. Bu suretle tram- vay ücretleri bu elektrik fiatları ile birlikte inecektir. Avrupa şe- hirlerinde olduğu gibi tramvay- | larda azami mesafe için bilet al- mış olanlar bu biletle başka işti- kametlerdo işliyen — tramvaylara da binebilmelidirler. Telefon işle- rinde; mükâleme adedi arttıkça alman para artmamalı, bilâkis fazla mükâleme yapana tenzilât Şükrü | gösterilmelidi Ve Ahmet Şükrü Bey işaret ediyor ki, ücretlerin indirilmesi ayni zamanda şirketlerin de men- ve elektrik ve telefon şirketlerin- | faatine olacaktır. Çünkü bu tak- den halkın beklediklerini sayıyor: | dirde şirket müşterilerinin çoğa- | beklemeğe karar veriyor. M. Musolini Italyada hüriyeti | iade edecekmiş! Milano, 1 (A.A.) — Deyli tel- graf muhabirinin öğrendiğine gö- re, ?. Musolini, sosyalist mahafi - Hni, bu fırkanın faşist fırkasın « da yeni bir sosyalist faşist cenahı | yapmak hususunda yoklamıştır. Buna mukabil, ,sosyalistlere, fırkada mühim ve bilhassa milli işi kontrolü altında bulunduran idari şubelerde vazifeler verile - cektir. | Dahilt siyaset tarihinde bu teşebbüs, M. Musolininin en cür-« etkâr teşebbüsüdür. Sosyalist lideri M. Kalderanm, M. Musolininin teklifini kabul e- dip etmiyeceği hakkında efkârı umumiye çok muhteliftir, Ve M. Musolini ile M, Kaldera arasın - daki son mülâkatlar hakkında bir çok şayialar dolaşmaktadır. Ezcümle, M. Musolininin M. Kalderayı “arkadaş,, olarak se - lâmladığı ve M. Kalderanın, İtal- yada hürriyet iade edildiği tak - dirde faşist fırkasına girmeğe ha- zır olduğunu söylediği vakit M. Musolini, “Şahsi hürriyeti değil, kollektif hürriyeti,, vermeğe ha - zırlandığını söylediği rivayet o - İkanmanletader Milanoda efkârı umumuiye, M. Kalderanın dürüstlüğü ile nu- fuzunun, eğer birleşme tahakkuk ederse, sermaye ile işe ayni za - manda yardım edeceği kanaatin- dedir. <PT : Istanbuldan giden Rumlar| Atina, 1 (Hususi) — İstanbul- | dan buraya gelen küçük sanat er- babı Yunanlilar, Yunan hükü - metinden esaslı ve — devamlı bir yardım görmek için — aralarında bir heyet kurmuşlardır. Bunlar, hükümetten şimdiye kadar nüfus başına 700 drahmi nakden mua- vetne gördükleri — halde işsiz ve | meskensiz olduklarını ileri süre » rek hükümetten daha — esaslı bir yardım istemektedirler. diyorlar? lacağı tabildir. ZAMAN — Ebüzziyazade Ve- fit Bey, Romadan gelen kısa bir telgraf Karşısında mütalealarını söylüyor. Bu haberin anlattığı şu- dur: M. Musolini İtalyan halkına hürriyet vermeği — kararlaştırmış ve eski İtalyan sosyalistleri reis- lerinden M. Kaldera ile anlaşmak istiyormuş. Velit Bey bu haber üzerine hayret duymuştur. O ka- dar ki, “Kaç gündür devam eden şu açık ve sıcak havada, şü mavi ve berrak semada birdenbire şim- şekler çaksaydı, yıldırımlar düş- seydi, gökler gürleseydi ancak bu kadar hayrette,, kalırdı; ve bu hususta gelecek yeni bir haberi 2 Eylli 1934 , alkan oyunları Türkiye 22 puvanla dör“ düncü geliyor Zağrep, 1 (ALA.) — Buğün burada beşinci Balkan oyunlarına Ğı devam olunmuştur. — Neticeleri şunlardır: a 200 metre final: i 1 Yugoslav Kovaçiçi 23 sani * ye 2/10, 2 Yunan Sakelariyu, 3 Yunan Frangudis, 4 Romanyalı Kovaci, 5 Yugoslav Bauer, & Bulgar Nevakoff, İ 400 metre man'alı final: B 1 Yunanlı Mantikas 55 saniye — 7/10, 2 Yunanlı Skiadas, 3 Yu- goslav Stefanoviç, 4 Yugoslav İvanoviç, 5 Arnavut Gogo, 6 Ro: manyalı Puhalo. Uzun atlama: - 1 Yugoslay Kalay 6 metre 85, 2 Yunan Travlos, 3 Yugoslav Buratoviç, 4 Yunanlı Paterakis, 5 Romanyalı fonesko, 6 Roman- yalı Smit. l 500 metre: ç 1 Yugoslav Krevs 16 dakika 2.8/10, 2 Yunan Kiryak'dis ayni zamanda, 3 Yugoslav Bru- kan, 4 Yunan Orvanits, 5 Türk — Teoharidi. 6 Romanyalı Koma - nesko, İ Siklet atma: 1. Yugoslav Ko * vaçeviç 14 metre 22. 2. Yuporlay Marançiç, 3, Türk İrfan, 4 Ro- manyalı Frits, 8. Türk Veysi, 6 Yunan Silos, 800Xx400X200x100 Balkan bayrak yarışı: 1. Yunan takımı 3 dakika 23. 8/10, 2. Yugoslav ta « kımı, 8. Romanya takımı, 4. Bul « gar takımı, 5. Türk takımı, 6. Ar * navut takımı. İkinci gün neticesinde yapılan umumi tasnifte vaziyet şu tarrdâ- olemı 4 1. Yunanistan 94 puvan, 2. Yu: göslav 90 puvan, 3. Romanya 38 puvan, 4. Türkiye — 22 puvan, 5. Bulgaristan 17 puvan, 6. Arnavut* luk 6 puvan. Oyunlara yarın da son gün o* larak devam olunacak ve şimdiye kadar icra edilmiyen kısımlar ile maraton yarışı yapılacaktır. kü aü eün . . .. * Iki milyon kişinin . grevi Nevyork, 1 (A.A.) — Mensu* cat grevinin önüne geçmek - için, hükümetin ve sanayi müesseseleri milli konseyinin ihtilâfı — süratle hal hususunda bir anket açma- larına rağmen, artık — ümit yok gibidir. t Şimalde, sendika işcileri, sonuna kadar mücadeleye karar vermişlerdir. Fakat sendikalara dahil olmıyan işçiler, greve işti * rak etmemeğe karar vermişlerdir. Elbise sanayiinde sendikalara mensup altı bin işçi bir — tesenüt grevi yapmağa hazırlanmaktedır" — lar, Vaşington, 1 (A.A.) — Yü ipek ve suni ipek sanayii işçileri * ne, mensucat grevine iştirak ct * meleri bildirilmiştir. Buğgün iki milyon işçinin grev ilân etmeleri muhtemeldir. y çaüğnağünü Ce'âl beyin tetkiki İktısat Vekili Celâl Bey dün yâ” nında vali ve belediye reisi Mubil” tin bey olduğu halde Kerestecilef” deki yeni sebze haline giderek tet kikatta bulunmuştur. SFSEZKSTİEET -.. rzskss z © FK -