18 Eylül 1934 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

18 Eylül 1934 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

2 - Beynelmilel par- lâmentolar birliği Konferans ayın yirmi dördünde açılıyor Ayın yirmi dördünde şehrimiz- — de toplanacak olan parlamentolar konferansı hazırlıkları devam edi- yor. Beynelmilel parlamentolar birliği Türk grupu bürosu, Yıldız sarayındaki yeni dairesinde çalış- mağa başlamıştır. Ayın yirmisin- den sonra, Cenevreden şehrimize gelecek olan beynelmilel parla- mentolar birliği merkez bürosu ile çalışmağa başlanacaktır. Beynelmilel parlamentolar bir- liği Türk grupu reisi Denizli meb- usu Necip Ali Bey dün Yıldız sa - rayında kendisini gören muharri- rimize, konferansın çalışma şek- lini şöyla anlatmıştır: “— Ayın yirmi — üçüncü günü hukukt meselelerin — müzakeresi için daimi komisyon, daimi silâh- — sızlanma kömisyonu ve icra komi- — tesi toplanacaktır. Ayın yirmi dördü, konferansın başladığı gündür. Bu günün saba- hı saat onda beynelmilel — parla- mentolar birliği idare heyeti top- | lanacaktır. Konferans sonra açılacaktır. Beynelmilel parlamentolar kon- feransı ayın yirmi dokuzuna ka - dar devam edecektir. Otuzun- cu günü mali ve iktısadi komisyon, içtimat daimi komisyon, Etnik ve koloniler komisyonu toplanacak - öğleden tır. Bu sonuncu komisyonda, bize | taallük etmediği için yokuz. Bununla beraber bu komisyo - nun gayet dikkate değer bir mev- zuu vardır. Kolonilerin — ahalisi ve devletlerin kolonilere dair po- Hitikası konuşulacaktır. Komisyo- na kolonilerden bile murahhaslar gelecektir.,, Amerikada Zenci düşmanlığı — Birmngat, “Amerika,, - 17 (A. — A.) — Kömür madenleri yakinin- — dekibir köye iki bin kişi hücum e- derelç iki zenciyi öldürmüşler ve birçok, zenciyi de yaralamışlardır. Mahalli hükümet yardımcı kuv- vetleri istemiştir.. — ” ” - beynelmilel hava müsabakaları bitti Varşova, 17 (ALA.) — Beynel- milel hava müsabakaları dün ak- şam bitmiştir. Lehli Pajan 1896 — puvanla birinci ve gene Lehli Ploçinşki 1870 puvanla ikinci gel- miştir. 34 tayyareden ancak 17 si mü- sabakaları bitirmiştir. Lehistan birinci geldiğinden gelecek bey- nelmilel müsabaâkayı gene o ter - tip edacektir. Kupa için, 1929 ve 1930 da birinci gelen Almanya ile 1932 ve 1934 te birinci gelen Lehistan çarpışacaklardır. Beynelmilel cinat zabıta Viyana, 17 (A.A.) — Beynel- milel cinaf zabıta komisyonunun onuncu kongresi Türkiyenin işti - — rakiyle açılmıştır. Dil bayramında radyo- larımız Ankara, 17 (Husust) — Radyo kömisyonu ikinci toplantısını yap- tı. İçtimada, 26 eylül dil bayra- mama İstanbul, Ankara radyoları- nin çok zengin bir programla işti- râklerinin temini kararlaştırıldı. O gün radyolarda öz Türkçe ile şiir- ler, müsahabeler, — konferanslar söylencecektir. Dil bayramından — evel, komisyon, musikişinasların e büyük | HABER — Âkşam Postası İşçilere ateş açıldı! Amerikada Grev yeniden tehlikeli bir mahiyet aldı Nevyork, 17 (A.A.) — Mensu- cat mıntakasında sükünet mevcut olmakla beraber karışıklıkların tekrar başlamasından korkuüluyor. Zabıta her ihtimale karşı hazır bu. funmaktadır. Birçok — patronlar fabrikalarını açmak fikrindedirler Bunlar fabrikalarını muhafaza al- | tına alacaklardır. Manille, 18 (A.A,) — Grevci- ler Laminerva ismindeki yaprak cigara fabrikasını işgale teşebbüs | etmişlerdir. î Polis, işe müdahale etmiş ve a- | teş açmıştır. Grevcilerden üç kişi | ölmüş ve biri kadın olmak üzöre | 19 kişi yaralanmıştır. Polislerden de 9 yaralı vardır. | Vaşington, 18 (AA) —M. | Gorman, neşretmiş olduğu bir ül- timatomda mensucat grevi bu haf- ta zarfında halledilmez ise, sana- yiün bütün diğer şubelerinin grev | yapmıya davet edileceğini bildir- miştr. 4 Selânik panayırında Türkiye pavyonu Selânik, 17 (A.A.) —- Selânik budunlar arasr panayirindeki pav- yonumuz merasimle açılmıştır. Atina Türkofis şubesi müdürü tarafından söylenen nutka pana - | yır komiteşsi reisi çok dostça ce- İ vap vermiş ve Türkiye ile Yuna- | nistan arasındaki ticar? münaşe - betlerin ehemmiyetinden bahset - miştir. Merasimde sivil ve askeri erkân hazır bulunmuştur. İzmir Halkevi mensupları Ankara, 17 (Hususi) — İzmir Halkevi, Cümhuriyet bayramında Ankara Halkevine ziyareti iade e- decektir. Avrupanın kalbi Viyana, 17 (A.A.) — Eggen - bergte umum? harp ölüleri için di« kilen abidenin küşat resminde bir nutuk söyliyen nazır Fey demiştir ki: “Avusturya Avrupanım kalbi mesabesindedir. Almanya ÂAvus - turyaya terettüp eden vazifeyi ida- re etmek istiyorsa — Avusturyayı müstakil ve hür tutmalıdır. ,, Iktısat Vekili Zonguldakta Zonguldak, 17 (Husüsf) —— İk- tısat vekili Celâl Bey bugün bura- ya geldi. Milletler Cemiyetinde Faaliyet Lehistan, Şark misakına pek taraftar değil.. Sovyet Rusya bugün Milletler Cemi- yetine âza olmuş bulunacak Cenevre, 17 (A,A.) — Bu sa- bah toplanan siyast komisyonun müzakere neticesi belli olur ol -« maz Fransa arazisinde — bulun -« makta olan Sovyet heyeti murah - basasr derhal Cenevreye gelerek reis M, Sandler bir nutukla heyeti müzakere — salonuna girecek ve selâmiryacaktır. M. Litvinof bir nutukla tevap verecektir. M. Bartunun söz söy- leyip söylemiyeceği belli değildir. Şayet her şey hazırlandığı gibi | çıkarsa Sovyet Rutya - salı akşa - | mından itibaren milletler demiye - ti azasından olacaktır. Lehistan heşeti murahhasası - nın ortaya attığı ekalliyetler me - selesine gelince, keyfiyet her hal - de tekrar mevzuü bahsedilecktir. | Fakat şimdilik bu hususta bir sü- | künt görülmektedir. M. Bek, heyeti umumiyetde M. Simon, Bartu, ve Aloisinin be - yanatlarına cevap vermek fikrin - d edeğildir. Mesele altıncı ko « misyonda ve daha kanuni bir şe « kilde mevzuu bahsolacak demek - tir. Bu münasebetle şurasını kay- detmek icap eder ki Lehistan hü - kümeti henüz şark misakı projesi hakkındaki noktai naazrını res - men bildirmemiştir. Daha bida - yette M. Bart uile M. Bek iki sa - at kadar görüşmüşler ve bu mü - kâleme esnasında Lehistanm ta - mamiyle menfi olmamakla bera - ber misâka pek te taraftar olma - dığı anlaşılmıştır. M. Bek'in şifa - hen anlattığı Lehistanın bu mese - le hakkındaki — hattı hakeretini tahrirt olarak M. Bartuya bildir - mâesi — kararlaştırılmıştır. Fakat son hadiseler dolayısiyle M. Bek bu vesikayı vermek imkânımı elde edememiştir. Maaamfih bu bap - taki mesainin daha büyük bir sü - İ künet ve daha az bir asabiyet i - | çinde cereyan edeceği zannedil - mektedir. Avustu rya İstiklalinin korunması Cenevre, 17 (A.A.) — Avustur- yanın istiklâlini ve arazi tamamlı- ğını beynelmilel bir zıman altına almak için İtalyan murahhası M. Albisi'nin hazırlamağa çalıştığı mukavele projesi İngiltere tarafın- dan bazı müşkülâta — uğramıştır. Projede, mukaveleye girmesi ve bunun diğer devletlere ve bilhassa Macaristan ve Almanyaya da açık bulundurulması düşünülmüştür. Cenevre, 17 (A.A.) — Röyter ajansı muhabirinden! Çin, tekrar milletler cemiyeti konseyine intihap edilemez. Heyetin, Çinin milletler cemi - yetine tekrar intihap edilmemesi hakkındaki kararı üzerinde müta- lea yürüten Çin murahhası M. Ko- taişi demişlir ki: — Bunda kaybeden — milletler cemiyetidir, Çin değildr. Bu ka- rar, mlletler cemiyetinin, — kat'i surette daha ziyade Avrupalı ol- duğunu göstermektedir. Çin murahhası birçok milletle- rin, bilhassa cenubf Amerika devletlerinin Çin lehinde rey ver- mek hususundaki vaitlerini tutma- malarından şikâyet otmiştir, Heyeti umumiye, kırk bir reye karşı elli dört reyle — İspanyanın koönseye - seçilebileceğine — karar vermiştir. Acaba maksadı ne? Ankara, 17 (Hususi) — Mis Kup Krayık isminde.bir — kadın, Türk kadmlarına ev idaresi ve ço- ctuk bakımı öğretmek üzere Türki» yeden çağırıldığını muhtelif ya- bancı gazetelerde — ilân etmiş ve Türk kadmları hakkında lâyık ol- miıyan beyanatta bulunmuştur. Bu kadın Ankarada hiç bir makam ta» rafından çağırılmış değildir. Sabah gazeteleri ne diyorlar? VAKIİT — Ârtvin seyahatin- den dönen Mehmet Asım Bey bu- günkü yazısında Hopadan bahse- derek Borçka — Kars yolunun ta- mirini lüzümlu göstermektedir. Daha iki üç sene evvel mevcut ol- mryan Hopa — Borçka yoluünun yapılmasiyle elde edilen faydaları sayan Vakıt baş muharriri Ho- pa — Kars yolu tamir edildiği takdirde bu yoln Tranm şimal kısmından Karadenize inen en kısa transit yolü olacağını söyle- mekte ve evvelce mevcutken son- radan yolların müşkülâtı yüzün- den kaj bir gümrük Ğ sonra açılması faydalı olacağımı anlatmaktadır. CUMHURİYET — “Her şey- den evvel sağlık mücadelesi,, baş- lıklı makalesine “bir noktada hayret olunacak bir gafletle ze- bunuz: Milletin sağlığı işini, daha doğrusu memlekette hastalıkların ortadan kaldırılrp giderilmesi me- selesini, diğer işler gibi yavaş ya- vaş ve zamanla yapılıp gider iş- ler cümlesinden sayıyoruz.,, diye başlıyan Yunus Nadi Bey bu işte bütçe meselesinin bir mazeret 0- larak öne sürülemiyeceğini anlat- tıktan-sonra bu meseleye ehem- ettiriyor. MİLLİYET — Ahmet Şükrü Bey bügünkü — başmakalesinde Sovyet Rusyanım milletler cemi- yetine daimi aza olarak girmesi meselesinden bahsetmekte ve bu iştirakin ehemmiyetini anlatmak- tadır. ZAMAN — Ebüzziya zade Ve- lit Bey bugünkü makalesinde Bul- garlarm Yugoslavyaya mütema- yil siyasetlerinden bahsetmekte, bunun muhtelif tezahürlerini mi- sallerle anlatmakta, Bulgar — Yugoslav yakımlığı tahakkuk etti- Bi tak di Drla dei eee 18 Eyili 1924 — Döviz yerine - buğday alacaklar' * Ecnebi şirketlerinin harice göndereceği temettular Ankara, 17(Husust) — Hariçte- ki hissedarlarına temettü gönder- mek mecburiyetinde bulunan şir- ketlerden birçoğu buğday müba - yaatı için hükümete müracaat et- mişlerdi. Bunlardan bir kısmı, a« lıp çıkaracakları buğdaylar, gön - derilen memleketlerde tediyesi lâ- zım gelen dövizleri temin etmedi- ği takdirde husule gelecek açığın doğrudan doğruya döviz ihracı su- retiyle kapatılmasına yahut hiç sa- tılmazsa yeniden döviz ihracına müsaadesini hükümetten istemiş - lerdir. Maliye vekâleti bu hüsus- taki nokta nazarını tesbit ederek Vekiller Heyetine varmiştir. Öğ « rendiğime göre Maliye — vekâleti hiç bir suretle memleketten temet- tü karşılığı döviz ihraç edilemiye- ceğini bildirmiştir. Karstâ kış başladı Kars, 17 (A.A.) — Dört gün- denberi mıntakamızın her tarafın- da söğuk hava dalgası devam et- mektedir. Evlerde sobalar yan- makta ve herkes kışlık - elbiseler giymektedir. Sovyetlerin Izmirden alacağı incirler İzmir, 17 (A.A.) — Sovyet Rusyanın satın alacağı incirler i « çin şehrimize bir mümessil gel « miş ve mübayaata başlamıştır. İzmir panayırında beğenilen eserler İzmir, 17 (A.A.) — Beynelmi- lel dördüncü İzmir panayırına iş- tirak eden tacirler ve panayırı görmeğe gelenler hareket etmkte- tedirler. Ecnebilrin dahi takdir- lerini toplamak suretiyle — yirmi gün müddetle İzmirin — sinesinde yaşıyan panayırımız pek derin in- tibalar bırakmıştır. Memleket ik- tisadiyatı noktasından büyük bir mevkii olan daha noksansız — bir mükemmeliyete ulaştırmak Türk sanayiini bu gibi hamlelerle daha fazla yükseltmek için gelecek se- nenin budunlar arası panayırları için alâkadarlar şimdiden faali- yete geçmişlerdir. Ecnebi firma- larm daha çok iştirakleri — temin edilecektir. İş Bankası, Sümer Bank, İnhisarlar ve bilhassa İzmir sanayi mektebi talebesinin teşhir edilen ssnat İşleri millt müessesat ve sanayi namına tefahura şayan kıymetli eserlerin hepsi ayrr ayrı takdir edilmişlerdir. | balkan bankası Ankara, 17 (Hususi) — Balkan bankası meselesini tetkik etmek ü- zere Maliye, iktısat, hariciye vekâ- letleri mümessillerinden mürek- kep bir komisyon teşkili kararlaş- mıştır. Bu komisyon, Yugoslavya tarafımdan teklif edilen ilk proje* yi ve bu üç vekâletimizin nokal nazarıni tetkik edecektir. Maliy* mahafilinde, mali noktadan böyle bir banka teşkilinin faydalı olaca* &ı söylenmektedir. > “Ankaranın adı Gazi olmalıdır Ankara, 17 (Hususi) — Ziraat vekâleti tercümanlarmdan “İzmir tarihi,, müellifi Raif Nezihi Bey: belediyeye verdiği bir — istida ile — ğ Ankaranın Gazi Mustafa Kemal adına çevrilmesi dileğinde b