26 Eylül 1934 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

26 Eylül 1934 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

Belediyeler Eski oktruva paraların- dan hisse aldılar Ankara, 25 (Hususi) — 934 yılın- | da oktruva karşılığı olarak — yapılan zamlardan alınan yüzde onlardan güm- rükçe Dahiliğe Vekâletine 3.654.613 lira verildi. Bunun 3.561.804 lirası, 518 belediyeye, nufusları nispetinde da- ğgitildi. Geri kalan 92.909 lirası da 934 caktır. Bu tevziatta Ankara belediye- sine 71.791, Bursaya 58.934, Edirneye 33,376, Erzuruma 29586, Eskişehire 30.816, — İstanbula 671.871, İzmire 147.680, Konyaya 45.392, Adanaya 69.741, Sıvasa 28.512, Trabzona 23646 Aydma 11.805, Manisaya 23.688 lira düşmüştür. Marmariste su meselesi halledildi Muğla, 25 (A.A.) — Marma - ris belediyesi kasabaya açıktan gelmekte olan suyu flitreden ge - çirmek suretiyle — sıhhi bir hale sokmuştur. Mebusların tetkikleri Uşak, 25 (A.A.) — Mebusla- rımız Hakkı ve Ömer Beyler dai- rei intihabiyelerini dolaşmakta - dırlar. Dün şehrimize gelen mu- maileyhim halk ile görüşmüşler, halkın şikâyet ve dıleklmnı din- lemişlerdir. Şirketlerin dışarı gönde- recekleri döviz ğ Ankara, 25 (Hususi) — Dışarı dividant göndermek - için buğday alımını öne süren şirketlerin gön- dermek zorluğunda bulundukları döyiz, miktarmın 933 senesi sonu- na kadar 9 buçuk milyon lira tut- tuğu söylenmektedir. Bazı şirket- ler bankaya yaptıkları tekliflerde dört kuruş 75 santime kadar alım satım yapacaklarmı bildirmişler - | dir. p Karsta tapu işleri Kars, 25 (A. A.) — Kars vilâ- yetinde yapılmakta olan kadastro tahririni tetkik etmek üzere gelen tapu ve kadastro başmüfettişi ka- dastro reisi ile birlikte tahrir köy- | lerimi teftiş etmişler ve dün mer - | keze avdet etmişlerdir. Başmüfet- | tiş tahrir işlerinde azami sürat ça- relerini müstacelen ıelkık etmek- | tedir. Kayseride yeni mektepler Kayseri, 25 (A., A.) — Vilâyet dahilinde inşa edilen 25 mektebin açılma merasimi önümüzdeki Cüm huriyet bayramında yapılacaktır. İngilterede telefon ücretleri Londra, 26 (A, A.) — Posta ve telgraf nezaretinden bildirildi- ğine göre hükümet uzak mesafe - lerle olan telefon muhaverelerini halk arasında tamim etmek mak - sadiyle 1 teşrinievelden itibaren ücretleri mühim surette indirme - ğe karar vermiştir. Gündüzün üç dakikalık bir muhaverede bu ten- zilât Holanda için 6 pens Alman- ya ve Danimarka için 1 şilin, A - vusturya, Letonya, Litvanya, Fen- landiya, Norveç, Lehistan ve İs - veç için 2 şilin, Romanya, Çekos- lovakya ve Yunanistan için 3 şi - ye ıçııA çılıu ve Bulga- N n de 5 şilin - Yugoslav kralının Sofya ziyareti ne neticeler verecek? ilk üç aylık tevziatına ilâveten dağıtıla- | ——— Kezzap! Yanan vapurun kaptanı bundan korkuyormuş Nevport, “Amerika”, 25 (A. A.) — Morokıılle vapuru yangı- | nn tetkika memur komisyon kar- | şısında ifade veren geminin ikinci süvarisi M. Varms demiştir ki: “— Süvari Vilmot, bana, tel - siz memuru Alanyada iki şişe kezzap var, bunlardan birini ü- zerine boşaltır korkusu ile kapımı kilitli tutuyorum, dedi. Alanyanın elinden aldı.,, Balon musabakası Varşova, 25 (A.A.) — Gardon Be- net kupasma iştirak etmek Üzere, ev- velisi gün hayglanmış olan 16 balon- dan, bir Çekoslovakyalı ayni akşam, Litvanya toprağında “Kibari,, de, îhı Alman balonu da Estonyada yere in- mişlerdir. Milliyetleri meçhul iki ba- lon dün, öğleyin, Sovyet — Letonya | hududu üzerinde üçarken — görülmüş- tür. Bir Belçika balonu, dün ıhndılş- yin Vitebsk'in 20 kın. şarkında, ve mil-| liyeti meçhul bir diğeri de Leningrat civarında, Gdovda, karaya inmiştir. —HHHK£0 Bir kongre .ve İtâlya Londra, 25 (A.A.) — Eski muha - ripler budunlar arası federasyonunun on beşinci yıllık kongresinde, Yugor- lavya murahhası, İtalyan murahhasları- nın kongre işlerine karışmaktan çekin- diklerinden dolayı, kendi heyetinin tecssürlerini beyan etmiştir. —— Küçük itilâf konseyi Belgrat, 25 (A.A.) — Küçük itilâf konseyinin umumi toplantısı, dün vuku | Sonra - | dan, zabitlerinden biri, kezzabı bulmuştur. Genç kızları istismar eden kadınlar Ankara, 28 (Hususi) — Zabıta, u- mumhane işleten Makbule, Sıdıka, Şe- rife, Belkıs, Melâhat izmindeki kadm- ları, genç kızları iğfal ve onlara sahte nufus cüzdanı çıkartmak — cürmünden suçlu olarak adliyeye vermiştir. Müs- tantik bugün öğleden evvel bunların ve yaşları büyük gösterilerek umumha- nede çalıştırılan 12 genç kadının istin- taklarına başlamıştır. aa Uşak şeker şirketi Ankâra, 28 (Hususi) — Mefsuh Uşak terakkii ziraat şirketinin hisse se- netlerinin satın almmasına — 15 ikinci teşrinden sonra başlanılacaktır. Su- mer Bank'a yapacakları müracaatlar kabul edilecektir. VAKIT — Mehmet Asım Bey Dil Bayramı münasebetiyle yazdı- ği makalede Dil İnkıdâbımızın ma- na ve gayesini anlatmakta, bunun ehemmiyetini tebarüz ettirmekte- dir, CÜMHURİYET — Yunus Na- di Bey “Millt kültüre dönüş bare- keti: Dil Bayramı,, başlığı altında büyük Dil Bayramımızdan hah- setmektedir. ASA 5 Bulgar Başvekili dost- luktan bahsediyor | gamaları ve kültür sahasında - birbirle- Sofya, 25 (ALA.) — Bııvü M. Gorgiyef, Bulgar telgraf ajansının bir. muharririne Yı.-lıvyı kral ve krali- çesinin yıhıh Sofyaya — yapacakları ziyaret hakkında beyanatta bulunarak Bulgar payıtabtına — gelecek — olan komşu hükümdarların bütün — Bul- garistan — tarafından büyük — bir sevinç vo sevgi hisleriyle karşılanaca- gını söylemiştir. — Bulgar başvekili iki komşu millet arasında mevcut olan kan rabıtalarından bahsettikten sonra bu iki milletin tam bir uzlaşma halinde ya- Milletler Cemiyetinin dünkü toplantı- sında Avusturya meselesi konuşuldu Cenevre, 25 (A.A.) — Milletler ce- miyetinde dünkü gün, hemen tamamiy- le Avusturya meselesine ayrılmıştır. M. Bartu önce yalnız olarak, sonra | da Lord Edenle bir arada, M. Alcisi ile görüşmüştür. Her üçü de, bu görüşmeden mem- | 264 kişi madende | belediye seç imine VU Londra, 25 (A.A.) — Ateşi büsbü- tün bağmak için, Vreksham maden ©- cağının, tonlarla kum ve çimento ile sımsıkı kapatılması artık bitmiş gibi « dir. Ölenlerin hüviyeti tespit edilme - ğe başlanmış ve güplerin isimleri ilân olunmuştur. Yangın yerinde ocaktan hâlâ gazlar fışkırdığı için, tütün içmek yasaktır. Meydana çıkarılan cesetler- le beraber ölenlerin sayısı 264 olarak kat'i surette tespit edilmişlir. Deniz ticaret müdürü Ankara, 25 (Hususi) — İstanbul deniz ticaret müdürü Müfit Necdet B. deniz ticaret işlerine ait olmak — üzere hazırlanan yeni çalışma programmmı ve- kâlete vermiştir. Tetkik edilmektedir, Müfit Necdet B. yarın İstanbula döne- cektir. — Ismet Paşa kız enstitüsü- ne girenler Ankara, 26 (Hususi) — İsmet Pa. şa kız enstitüsü yüksek kısmma Teyitİlktisat Vekâletinde tayin girecek talebelerin müsabaka imtihan - lart bugün bitti. İmtihan enstitünün | kâleti kredi müdürü Cemal Ziya Bey 932, 33, 34 mezunlarından on talebe| Prag ticaret mümessilliğine, Prag tica- girmiştir. Nihari talebelerin müszaba -| ret mümessili Avni Bey Berlin mümcs- ka imtihanma devam edilmektedir, Sabah gazeteleri ne diyorlar? diyor: “Büyük Türk budunu ken- di milli diline tekrar sahip olmak- la hütünleşecektir. Bakılsa budun ve bütün kelimeleri arasmda bile kuyvetli bir alâka bedaheten göze çarpar. Milli dil birliği bizi kendi varlığımızda en olgun bir bütün- lüğe götürmekte olan harektttir. MİLLİYET — İbrahim Necmi Bey ayni mevzu üzerinde bir baş- makale yazmıştır, ZAMAN — İbrahim — Necmi rine yardımda bulunmaları ve bu suret- le umumi sulha hadim olmaları müm- kün ve lâzım olduğunu beyan etmiştir. M. Gorgiyef, bu yolda elde edilmiş olan terakkilerin Bulgarlarla Yugos - Javlar arasında pek ziyade sur'atle yeni bir takım münasebetler tocssüs ettiğini göstermekte buluduğunu ve bu müna - sebetlerin alelâde iyi komşuluk müna - sebetlerinden ibaret olmayıp kardeşlik münasebetleri olduğunu söylemiştir. nun olmakla beraber, neticeyi - tefsir hususunda teenni göstermişlerdir. M: Bartu, Lord Eden ve Baron A- loisi'nin de muvafakatleriyle bu görüş- melerden M. Beneşi haberdar etmiştir. Bugünkü görüşmelerde, şark misa- 4 kına pek az temai edilmiştir. hazırlık Muğla, 25 (A.A.) — Vilâyet dahilindeki bütün belediyelerde intihap hazırlığı bitmiş ve intha « bın bir günde bitirilmesi için ted- birler alınmıştır. Adanada faaliyet Adana, 25 (A.A.) — Belediye intihap encümeni dün belediyede toplanarak intihabım 5 - 10 - 34 Cuma günü saat 9 da başlanma - sına ve 8 - 10 - 34 Pazartesi saat 18 de bitirilmesine karar verilmiş- tir. Bu üç güülük müddet içinde müntehiplerin — yarıdan fazlası reylerini kullanmazsa intihap bir hafta daha uzatılacaktır. İntihap ensümeni ayni zaman- da halka bir kolaylık olmak üze - re şehrin 26 mahallesini üç kısma | ayırmıştır. —Her kısım muayyen günde reylerini atacaktır. Ankara, 25 (Hususi) — İktisat Ve silliğine tayin edilmişlerdir. Bey başmakalesinde Dil Bayra- mından bahsederek bunun ehem- miyetini anlatmaktadır. İbrahim Necmi Bey söyle diyor: “Önü- müzdeki yol gösterici en korkunç ölüm günlerinde bize umut saçan, ışık veren, yüreğimizi pekleştiren büyük Önder'in kendisidir. Böyle bir yol gosterenımız varken, bu savaşta da kazanacağımız besbel- li değil midir?.,, ba ği aei »e H eli HABER — Akşam Postası 26 Eylül iys4 Radyo Bu işle uğraşan komis- yon dün toplandı Ankara, 25 (A.A.) — Matbuat u- mum müdürlüğünde vekâlet ve mücs- seseler mümessilliklerinden mürekkep olarak teşekkül eden radyo komlsyonu bugün üçüncü içtimamı yaptı — 26 Ey- lül Dü bayramı günü tatbik edilecek program hakkında görüşülerek C. H. F. Halkevi ve komisyon tarafından hazır- lanan programların birleştirilmesi — ve Ankaraya nakli kararlaştırıldı. Dil bayramından sonra yani 27 Ey- lülden itibaren yapılacak radyo neşri- yatı için de yeni program tespitine baş- Tandı. Büyük komisyonun faaliyetini ta « - kip etmek üzere talim ve terbiye aza - sından Kâzım Nami, — Nafia Vekâleti muhabere mütehassıtı Nejat, posta ve telgraf umum müdürlüğü radyo mü- hendisi Mazhar, Burhân Ataf ve Sad- ri Ethem Beylerden mürekkep bir icra komitesi seçilerek yarın saat 11 de bir- Teşilmek üzere toplantıya nihayet ve- rildi. Litonya, Almanyayı - protesto etti Berlin, 25 (A.A.) — Havaı ajansı muhabirinden: İyi haber alan kaynaklardan bildi- rildiğine göre, Litvanyanın Berlin elçi- gi, “Elta,, ajansı muhabiri M. Kaupasın tevkifinden dolayı Alman hükümeti nezdinde protestoda bulunmuştur. Şapkacılık tahsili Ankara, 28 (Hususi) — Avrupada şapkacılık ihtisası yapmak Üzere yol- lanacak talebenin seçimi — için açılan müsabakaya İsmet Paşa kız — enstitü- sünden Türkân ve Cahide Hanımlar girmişlerdir. Birinci umum müfettiş Ankara, 25 (Huşusi) — . Birinci AMMERM SAi yaafkfe vulgilin » İ seslügen İ NARU Z tayin edilen Kastamonu valisi Fuat Bey Diyarıbekire hareket etmiştir. Minta- kasında teftiş yapmakta olan — bğginci umumi müfettiş Hilmi Bey Fuat Beyin muvasalâtından sonra Ankaraya gide - cek ve vekâletle temas edecektir. Marsilyada tahsil edecek talebe Ankara, 25 (Hususi) — Marsilya MMMMMÜ efendi den mezun Adanalı Eyüp oğlu Mehmet Efendi kazanmıştır. Sovyet Rusyadaki sanayi heyetimiz * Moskova, 25 (A.A.) — Nurul- lah Esat Beyle Safa Bey dün Le- ningrattan hareket etmişlerdir. İstasyonda Türkiye büyük elçisi Vasıf Beyle Türk sanayi heyeti azası, hariciye komiserliği şark işleri birinci dairesi müdürü M. Miller, Türk stroitürüstü müdürü M. Zolotared ve diğer zevat bu - lunuyorlardı. Ankarada ilk tahsil Ankara, 25 (A.A.) — Bu sene ilk mekteplere — vaki olan talebe kayit, talebe ve — mekteplerinin bina vaziyeti göz önüne almarak ıchı'iıııdekı dört ilk mektebe bi- y dershane ilâvesine karar ve - rılınıçtır Ayrıca 6 ilk mektep muallimi de birer snuf dersi alacaklardır. » Ergani tahvilleri Muğla, 25 (A.A.) — Ergani dahili istikraz tahvillerinin bütün viyalet dahilinde hararetle satışı ı devam etmektedir. Şimdiye ka - dar gelmiş olan biletlerin hepsi - nin satılacağı anlaşsılmaktadır. l