12 Ekim 1934 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

12 Ekim 1934 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

Marsilya suikastı hâdisesi (Baş tarafı 1 inci sayıfada) Benes asıl isminin İvan Rajliş olduğunu, Yugoslavyada Kalo- dinette doğduğunu itiraf etmiştir. | Novak hüviyeti hakkında ma - lâmat vermekten istinkâf etmiş - tir. Her ikisi Kelemeni Pariste ta- nıdıklarını, fakat — bilvasıta dahi suikasta iştirak etmediklerini söy- lemişlerdir. Paris, 11 (A.A.) — Zabıtaca yapılmakta olan tahkikat kral A- | leksandra karşr yapılmış olan su- | ikastın geniş bir şebeke tarafın - dan idare edildiğini yavaş yavaş meydana çıkarmaktadır. Katilin şeriki cürmü olarak Novak ve Be- | neş isminde iki kişi tevkif edılnıq- tir. Bunların üzerlerinde çıkan | pasaport Zagrepdeki Çekoslovak- ya konsoloshanesi damgasını taşı- maktadşır. Novak ve — Beneşin katil Kamelen ile ayni otelde otur- dukları ve cürmün ikamı mütea- kiben Fransadan — uzaklaşmağa çalıştıkları — anlaşılmaktadır. Di- ğer taraftan zabıta Fontenblo'de üçüncü şahsı tevkif etmek — iste- miş, evrakını ve pasaportunu tet- | kik etmiş ve fakat merkum bu es- | nada jandarmaların elinden kaça- rak ormanın içinde kaybolmuştur. Bunun elinde de Zagrepte veril - miş bir Çekoslovak pasaportu bu- lunmaktadır. Moskova, 11 (A.A.) — M. Ra- | "&"0 deck, İsvestia gazetesinde Mar- silyadaki rovelver kurşunları na - müit altmda bir makale neşretmiş - tir. Mumaileyh bu makalesinde diyor ki: “M, Bartu ile Kral Aleksandı” in katlı, sum davasının ne xka- dar zayıf olduğunu — ve ne kadar çok kuvvetlerin hâlâ durmaksızın Avrupada mevcut — bulunan muvazeneyi berhava etmeğe çalış- makta olduklarını bir kere daha göstermiştir.,, Yugoslavyanın siyasi vaziyeti- ni tahlil eden M/Radek hüküme- te karşı yapılan bütün hareketle - rin şiddetle tenkil edilmiş ve şim- dıyı kadar her türlü — hareketin bastırılmış olduğunu ve fakat bu tenkil ameliyesinin Yugoslavyayı tedhişçi teşkilâtlardan kurtarama- mış olduğunu — kaydetmektedir. Mumaileyh buna sebep — olarak Yugoslavyanın zayıf düşmesinde menfaatleri olan mukabil casus - luk şebekelerinin bu - teşkilâtlara yapmakta oldukları — müzahereti göstermektedir. M. Radeck'e göre Marsilya ci- nayeti, hiç şüphesiz bu nevi teş- kilâtlardan birinin işidir. Bundan sonra sözü Fransız — Yugoslavya ittifakmda vücude ge tirilmiş olan rahneye, Fransa - ile Romanya arasındaki - ittifak bi- nasinm altına konulmuş olan di - namitlere ve Fransanım Lehistan ile mevcut olan münasebetlerinde tesadüf etmekte olduğu müşkülâ- ta nakletmektedir. — Makale muharriri, bu müşkü - lâtın aşağıdaki sebeplerden - ileri geldiğini söylüyor: “Mttifaklar sistemine dahil o - lan memleketlerde bir türlü ma - kul bir surette halledilmiyen — ve | her türlü maceralara yol açan da- | hili iktısadi vaziyet ve çiftçi mese- leleri, bu memleketlerin sulhun müdafaasmı istihdaf — etmelerini verbütün gayretlerini bu gayeye tevcih eylemelerini âmi olan akıl ve mantıka hareketlerini — tevfik etmelerine mani olmaktadır. Fransanın daimi surette maruz etmiştir. bulunduğu müşkülâttan — bahset- mekten hiç bir zaman hali kalmı - yan Alman — matbuatı, Marsilya vakayiini Allahın bir idaresi eseri olduğunu söyliyeceklerdir. Fakat | bizzat Almanya da içi bir menfez arıyan ve kendisini patlatabilecek olan buhar dolu bir kazana benzi- YOT.,, Fentenblo, 11 (A.A.) — Kle- menin suç ortağı zannedilen biri- si dün akşam Fontenblo istasyo - nundan Eveyan - le - Ben'e gider | ken jandarmalar tarafından tev - kif edilmiştir. Üzeri aranınca Silvester Şalmi ismine verilmiş muntazam bir pa- saport bulunmuştur. Fakat bu a« dam, birdenbire jandarmaların e- Hinden kaçarak gecenin karanlık- ları içine karışmıştır. Adam, ya- pılan araştırmlara rağmen bulu - jamıştır. Paris, 11 (A.A.) — Polis, Fon- tenblo istasyonundan kaçan şah- sın ismini Silvestr Nalis olduğu- nu, Fransaya 28 eylülde ıelııııı olduğunu bildirmiştir. Anemasda tevkif edilen iki bisinin pacapaetleredeki Lelaaler Benes le Novoktur. Ve birisi Za- | rada 1903 te, ötekisi Goriçiada 1900 de doğmuşlar, İsveçreye İ- talyadan 28 — 9 da girmişlerdir. Zannedildiğine göre, Fonten - blodan tevkiflerinden bir gün ev- vel ayrılmışlardır. Benes, Pariste bir otelde kaldığını, Novok ile Na- lisin ayni adam olduklarını söyle- miştir. Paris, 11 (A.LA.) — Belga a- jJansının haber verdiğine göre, Brükseldeki Yugoslavya sefareti geçenlerde, Kral Aleksandra kar- $ tertip olunan bu suikasttan ha- berdar olmuştu. Belçika zabıtası tekayyüdünü arttırdığı halde, ka- tilin Belçikadan geçmiş olduğuna dair bir ip ucu elde edememiştir. Diğer taraftan, Paris zabıtası, Kalemenin ayın 3 ünde Suk namı müsteariyle Paris otellerinden bi- rine inmiş olduğunu tesbit etmiş- tir. O vakit merkumun refaka - tinde bulunan iki meçhul şahıs şiddetle aranmaktadır. Krala sadakat yemini Belgrat, 11 (A.A) — Avala a- jansı bildiriyor: Meb'san ve âyan meclislerinin müşterek fevkalâde celsesi saat 11 de âyan reisi M. Tomaşiç'in re- isliğinde açıldı. Reislik kürsüsü- nün üstüne Kral ikinci Piyer'in bir tablosu, bunun sağma Aleksan- drın ve soluna da Kraliçe Marinin resimleri asılmıştı. Reis celseyi di- ni bir sessizlik içinde açarak hü- kümete, Kral Aleksandrın ölümü- nü ve Kral İkinci Piyerin tahta çıktığını bildiren tebligatını oku - du. Bütün hazır bulunanlar bu teb ligatı ayakta dinlediler. Tekmil tribünler ve sefirler locası hmca - hınç dolu idi. Bu dakika çok heye- canlı oldu. Reis, ayan ve meb'usan Âzasını Kral İkinci Piyere sadakat yeminine davet etti ve Kral Alek- Ankara, 11 ( A.A.) — Kral Aleksandr Haz- retlerinin cenaze merasiminde Reisicumhur Hazretlerini temsil etmek üzere Hariciye Ve- kili Tevfik Rüştü beyin, refakatinde bir heyet bulunduğu halde Belgrada hareketi takarrür Ankara, I1 (A.A.) — merasiminde Türkiyeyi Londra Büyük elçisi Fethi Bey temsil edecektir. M. Barthou'nun cenaze sandrın hayatını ve ifa ettiği rolü | bir kaç cümle ile izah ederek va- tan uğurundaki fedakârlıklarının beyhude olmaması lâzım geldiğini söyledi. Müteakıben yemin formü lünü okudu. Bu formülü bütün â - za, kolları kalkmış olarak, kelime kelime tekrar ettiler. Yeminden sonra celse talik e - dildi. Bir kaç dakika sonra tekrar açıldığı zaman, birinci naip Prens Pol ile naip Stankoviç ve Eroviç alkışlar arasımda salona girerek hükümet sırasının önünde mevki- lerine oturdular, Bütün meclis a - yakta olduğu halde, reis naipler - den, teşkilâtr esasiye kanunu mu- cibince millet mümessilleri önün - de yemin etmelerini istedi. Naip - ler, reisin okuduğu yemin formü - lünü tekrar etmek suretile yemin ettiler. Bundan sonra Prens Pol bir nutuk irat ederek, hakkında gösterilen itimattan dolayı millet mümessillerine teşekkür etti ve bu itimada lâyık olacağını temin eyledi. Naipler alkışlar arasında salo- nu terkettiler, — Fevkalüde maclis, ölan “Birliğin kurucusu Kral kahra- man AÂleksandr,, ünvanını tevcih ederek Kral İkinci Piyere heye- canlı bir taziye telgrafı çekti. Genç kralın ölümden haberi yok Paris, 11 (A.A.) — Yugoslav - ya genç kralı ikinci Piyer'in Pari- se azimeti tekarrür etmesi üzerine suikast o dakikaya kadar kendisin den gizli tutulduğu — cihetle bir şeyden haberdar olmamasını te- minen sabahleyin saat 6 da uyku- dan uyandırılarak kendisine Pari- se gidileceği söylenmiş ve köyden bindiği otomobil, kralın gazete - lerin büyük levhalarla neşriyatını görmemesi için, pek büyük bir süratle hareket etmişti. Kral Vik « torya istasyonundan bindiği tren- le ve Duvr - Kale tarikiyle Parise geçmiştir. Hükümetlere nota Belgrat, 11 (A.A.) — Hariciye nezareti Belgrattaki bütün ecnebi mümessilliklerine birer nota gön dererek Kral Aleksandr'ın Marsil- yada öldürüldüğünü ve Yugoslav- ya tahtına ikinci Piyer'in geçtiği- ni resmen bildirmiş ve Kral sinni rüşte varıncıya kadar niyabetin Kral Aleksandı'ın vasiyet ettiği üç kişi tarafından — yapılacağını yeşmen bildirmiştir. Cinayeti gösteren film yasak Berlin, 12 (A.A.) — Propagan- da nazırı M. Göbbels — Yugoslav Kralı ile M. Börtunun katlini ihti- va eden filmin Almanyada göste- rilmesini menelmiştir. Suikast, Fransız kabine- sinin değişmesine sebep olacak mı? Paris, 12 (Radyo) — Fransız kabinesinde şu değişikliklerin ol- ması muhtemeldir: Hariciyeye: M. Flanden, Da- hiliyeye: M. Köy veya M. Lâmurö gelecektir. Bu zevat arasında şimdiki kabine âzasından olanlar da bulunduğu için bu değişikliklerin kabineye büsbütün yeni bir sima vereceği muhakkaktır. Paris, 11 (ALA.) — Sonsuz e- lem saatleri yaşamakta olan Fran- sada, umumi! duygu, iki büyük ölüye karşı gösterilecek en büyük saygının sulh ve itilâf eserini ida- me ettirmek olduğu merkezinde- | dir. Pöti Jurnalın dediği gibi; M. | Bartunun hedefi, lâzım gelen nü- fuza malik ve kararda sürat sahi- bi bir şahsiyet olmalarıdır. Kralın vasiyet ettiği” niyabet meselesi çok iyi telâkki edilmiş- tir. Jurnal; Yugoslavya haneda - nı tarihinin askeri unsurlara bağlı bulunduğunu ve icap eden kudre- ti haiz bulunacağını yazıyor. Ayni zamanda, matbuat, cina- yeti telin ve mesuliyetlerden bahs etmek hususunda müttehittir. Gazetelerin kanaatlerine göre, alman çok sıkr muhafaz ve taras « sut tedbirlerine rağmen, intizam lâyıkiyle temin edilememiştir. Meclise istizah takrirleri veril- miştir. Maten gazetesi: “Fransa mi - safirperver bir memlekettir. Fa- kat, yabancılar daha sıkı bir mü- rakabeye tabi tutulmalıdır. Eğer hükümet vazifesini biliyorsa, suç- lular derhal azledilmelidirler..,, diyor. Bütün diğer gazeteler, ayni su- gâ%;%?%we: 'eı:ı%',â | dahiliye nazırı M. Sarroyu istih - daf edecek olan bir kabine buhra- nı ihtimalini ileri sürmektedirler. M. Şeron da, malüm aolduğu veçhile, Prens meselesi dolayısile şiddetli hücumlara maruz kaldı - ğından, bazı gazeteler ve bu me- yanda Pöti Jurnal, pazartesi gü - nü, kabinenin toptan istifasını muhtemel görüyorlar. Hariciye nazırlığı için, şimdi - den M. Heryo, Bonkur, Tardiyö, Flanden, Hanri dö Jüvenelin ve dahiliye için de M. Lavalin isim- leri ileri sürülmektedir. Maamafih, henüz bir çok ga - zeteler, beynelmile! vaziyetten, iktısadi buhrandan, siyasi müta- rekeye devam lüzumundan dolayı bir kabine buhranı çıkmasını der- piş etmek istemiyorlar. Bunlar için en muvafık hal çaresi: Kabi- nenin olduğu gibi kalması ve ha- riciye nezaretinin M. Dumerg ta- rafından deruhte edilmesidir. Paris, 11 (A.A.) —M. Dumerg bugün Löbrön ile uzun uzadıya konuşmuştur. Paris, 11 (A.A.) — Dahiliye nazırı, Marsilya faciasının sureti vukuu hakkımda, bugün milli em - niyet müdürünün ifadesini dinli - yecektir. Lâzım gelen tedbirler derhal alınacaktır. MENİSA BOĞAZINDA,, Paris, 11 (A.A.) — İtalyanın deniz ataşesi, Bahriye mezaretine — gelerek, “Dubrovnik” kruvazörünün Metina boğazından geçeceği saati tahkik et - miştir. Italya hükümeti, cenazeyi taşıyan Yugoslav gemisini selâmlamak bir filo göndermek niyetindedir. İtalya sarayımda üç hafta matem tu- tulacaktır. CENAZE MERASİMİ TOPOLADA YAPILACAK.. Müteveffa Aleksandr Hazretlerinin cenazesi “Dobrovnik” xırhlisiyle geti- rilmektedir. Büyük cenaze merasimi - 12 birinci teşrin 193â Fransız gemileri (Baş taratı 1 i&döl — | , Dün Fransız elçisi M. & ğ İzmir hadisesi mü beyanatta bulunmuştur: “Çoktan unutulmuş 38 bu hadise — bilmem buna denir mi — şöyle cereyan tir: J Amiral Rivet iki üç hafte ” seyahat için Yunanistana ; ve burada birçok limanları 27" ettikten sonra İzmir ve - İsti da ziyaret maksadiyle miştir. Amiral İzmir | girmek için telgrafla nıüııl* temiş, fakat daha cevap alf ' ilerlemeğe devam etmiştir. Bu nada Türk nöbetçileri hiç bir © berleri olmadığı halde iki t0 “nun yaklaştığını görmüşler, sıkı ateş ederek geri dönme ihtar etmişlerdir. Torpitolaf dönmüşler ve doğruca |: gelmişlerdir. Bütün mesele bir yanlışlıktan ibarettir.,, Dost millet muhripleri düf yazdığımız gibi ayın on dörd! pazar gününe kadar İimant! kalacaklar ve pazar günü el den Rados ve Beruta gitmek hareket edeceklerdir. Japonlar : (Baş tarafı 1 incit” Kısmen Avustralyanın m sı altında bulunan yeni Kine ları civarında Japonların harf€ tı dikkate şayan görülmüştür. Ticaret ve Balıkçı gemil ne ticaret ne de balıkçılık sından hiç bir ehemmiyeti yan yerlerde #ik sik do yazılmakta ve “bu yerlerin klo İsi P ilen ha ai BE T gö mektefir. Buralarda vakit vakit tahtelbahirlerinin de görülü gelen haberler arasındadır. Re n Ni: Belediye seçimi| .. (Baş tarafı 1 incidt nova, Çeşme, Dikili, Eskic Karaburun, Kemalpaşa, Kuşadası, Menemen, Seferihisar, — Parsa, Şirince, Tire, Torbalı, Bursa, Büyüksu, Gemlik, İznik, Karacabey, Mudanya, tafa Kemal Paşa, Orhaniye, hangazi, Yenişehir, Ağlı, Araç, Cide, Daday, © bolu, Güre, Taşköprü, To Kırşehir, Avanoz, Çiçekdağ: cıbektaş, Kenzin, Kıının. B cur, Beyşehir, Kırkağaç, T' Ağaçabat, Of, Maçka, Sül Vakfıkebir, Zonguldak, Devrek, Ereğli, Zafranbolu: Tokat meb'usunun cer zesi büyük merasim'” kaldırıldı Ankara, 11 (AA) — T? Meb'usu Mustafa Bey ölümü cenazesi bugün merasimle rılmıştır. Bütün vekillerle, arkadaşları ve dostları m desbulunmuşlardır. Merhumun tabutuna B. ı' Reisi Kâzım Paşa Hz. ile B Paşa Hazretleri, Anka: si ve vekil arkadaşları nul, lenkler konmuştur, Z © e ye İi e- üzere | ü ) nin Salı veya Çarşamba günü | cağı tahmin olunuyor. Fakat F* sim, Belgratta değil, Belgrattaf, Cenaze oraya kadar ıuıı_k caktır.