13 Ekim 1934 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

13 Ekim 1934 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

8 birinci teşrin 1934 Deni Mae eş > 5 Uşşakizade Halit Ziya'nın makalesi Edebiyatı cedidenin büyü mancısı Halit Ziya, sma a debiyatımızda nadir tesadüf edi - elk iki w Kadıköy — Bostancı tramvay» larınm işlemeğe açılması üzerine bu hatta çalışan otobüslerin tatili faaliyet ettikleri malümdur. Bu otobüsler bundan sonra İstanbul- | hiç te modası i z cast geçmiş değil... Bilg. didem iki mektep İlerde ” bizi Pre sandığımız bal. ile, bizi eskilere ar kit ediyor, iğimiz. cihetinden ten edilecekler ve burada çalışmağa başlıyacaklardır. Dün bir muharririmiz bunlarla görüşmüş ve son vaziyet hakkında düşüncelerini sormuştur. a. — bi, bu yazısndı plduğu gi - de ettik, Bir çok,» <İdden itife kaşa kabul etmi illa üz rudur? ün bir kadın öldü Dün saat on dörtte (o köprüden kalkan Kalamış vapurunda bir ka- dın ölmüştür. Vapur Kadıköyü - ne yanaşırken birdenbire durmuş, yolculardan Samiye Hanım ismin- de bir kadınm öldüğü anlaşılmış » tır. Yirmi yaşmda olan Samiye Hanım çocuğumu ( düşürmek için ilâç içmiş, sonra 49 derecei hara- ret içinde Haseki hastahanesine gitmiştir. Hastahanede kendisine kürtaj yapılmış, ongün yattık- *İ tan sonra hastahaneden çıkmıştır. Samiye Hanım dün evine vim : rdu. Vapurda birdenbire fena- Bizler, Vw düşüp ölmüştür. Kadmın fazla kan zayi etmesinden dolayı İ öldüğü anlaşılmaktadır. Osman siden g. ire olduğu sil © nice nice da vardır. Meselâ, ne Nu Ne minelgeraip, “engüs ehan,.. gibi... Hat. al 1 “Ve » ; “Ve minallahüttey. ve Farj . kelimeler hel bevaki) fi “ terked Heyet bunları dili » SmrümÜZ vefa eylediği ki km A, 7 VR Kadıköye su Kadıköye ve civarma ( bol su vermek için şebekede ( yapılacak wslahatın 150 bin liraya bağlı ol - duğu anlaşılmıştır. Bu (masrafı korumak üzere su ücretlerine zam Yapılması icap ettiği söylenmek - © | tedir. ——a— Firdevsi ihtifali Yarm saat on yedide Halkevi salonunda Firdevsinin bininci yıl - | dönümü münasebetiyle bir ihtifal yapılacaktır, —ş—— Arjantin ithalâtına döviz Kambiyo müdürlüğüne gelen bir emirde Türk parasmı koruma , | Kararnamesinin on ikinci maddesi mucibince Arjantinden Türkiyeye Yapılan ithalât mukabili hiç bir şekilde döviz müsaadesi verilme- , | mesi bildirilmiştir. , neme 5 Sovyet sefiri bekleniyor Ankara elçiliğine tayin edilen Karahan yoldaşın bugünlerde İs- tanbula gelerek Ankaraya gitmesi bekleniyor. ıyamadım. ME İŞ gi e gi Osmanlıcanm idarei maslahatçı 9 tekâmülü işba haline gelmiştir. Bundan sonra, yapılacak bir şey m varsa, oda Öz Türkçeye siçra- Er, Yoksa, “konuşulan, alışıl İstanbul Türkçesi, , bakimli; bizim nesil bütün merhaleleri at- lamış, yapılacağı yapmış, tüket miştir, “Maamafih,, sözünü atıp yerine “bununla beraber,, kullanalım de- meği “teklifi mâlâ yutak,, bulu- rum! EN # Otobüscüler vakiycilğaii bozukluğundan şikâyetçi Bazı otobüsçüler, tramvaylarda biletçilik yapacaklarını söylüyorlar Bütün otobüsçüler müteessir ve gayri memnun bir halde şikâyet- lerini ve dileklerini şu şekilde an- atmışlardır: — Maalesef biz en talisiz mes- daki muhtelif mmtakalara taksim | lek sahipleriyiz. Bundan üç dört sene evel işe başladık; tam işleri- miz biraz yola girdi. Çalışmamı- zı tanzim ettik. Rahatnefesa - lacağımız bir sırada başımıza bir tramvay işi çıktı, işimizi terket - tik, Şimdi bizi İstanbul mmtakala - rma taksim edecekler. İstanbul - da yalnız Sirkeci — Bakırköy, Ke- resteciler — Eyüp ve (o Taksimle Yenimahalle arasında otobüs ser- visi olduğundan bizler de bu mın- takalarda çalışacağız demektir. Otobüsçülük biraz (o yazişidir. Kışm ne Sirkeci ile Bakırköy, ne de Taksim ile Yenimahale arasın- da iyi iş yapılabilir. Zaten bura- larda evelce çalışan meslektaşla - rımız işlerin fenalığından bahse- diyorlardı. Şimdi biz de büyük bir yekün halinde (bunlara inzi- mam edince işler büsbütün azala- caktır. Sonra Bakırköy tren tari- felerinin ucuzlaması bu hattaki otobüs yolcularınm da azalmasını intaç etmiştir. Görüyorsunuz ya taliimiz bizi ne kadar müşkül bir vaziyete sokmuşlur. Her cihetten müşkülât içindeyiz. Ne yapacağı- mızı şaşırdık. Sonra oralarda ça- lıştığımız için evlerimizi falan da Kadıköyüne, Suadiyeye taşı» mış, oralarda konturatla ev tut muştuk. Şimdiisebu evlerden di SN Çocuk bulundu Beşiktaşta Şerbethane sokağın- da tahminen bir aylık bir kız ço- cuğunun bırakılmış olduğu görül- müş ve çocuğa Firdevs ismi konu- larak Darülâcezeye gönderilmiş - tir. Çabuk söndürüldü Divanyolu caddesinde Turan apartmanmda (Oturan Ticaret Mektebi (o müderrislerinden Faik Beyin ailesi dördüncü katta pat- can kızartrken tavadaki yağ parlamış ve ocağın üstündeki rafı yakmış, etraftan yetişilerek yan- gınm büyümesine meydan brrakıl- Yaraladı Kumkapıda Kömürcü sokağın- da oturan Serkis isminde biri ar- kadaşı Vahanı bir alacak mesele- sinden potin ile yüzünden yarala- mış, kendisi yakalanmıştır. Ayak kırdı Şoför Onniğin idaresindeki otomobil, Tarlabaşmda oturan makinist İzzet efendiye çarparak ayağımı kırmıştır. Şoför yakalan- mışlır. — einen Gizli nüfusun kaydı Gizli nüfusun kaydı o mühleti bu ayın on beşinde yani iki güne kadar bitmiş olacaktır. Bundan sonra müracat edenlerin o evrakı vilâyet idare heyeti (o tarafından kik edi - 7 Am...“ çıkmak ve İstanbul tarafına taşin- mak lâzım. Halbuki konturatla - rımız senelik olduğundan ev sa - kipleri de tazminat istiyorlar. EL hasıl her gün yumruk © yumruğa, gırtlak gırtlağa kavga ediyoruz. Şimdi bizce yapılacak yegâne iş otobüslerimizi (satmak, şoför- lükten vazgeçmek ve Kadıköy — Bostancı tramvay hatlarında vat» | man veya biletçi olmaktır. Muhtelit mübade- lede tasfiye Muhtelit mübadele komisyonu aym on dokuzunda faaliyetine ni- hayet verecektir. Komisyon, ha - len tasfiye işleriyle meşgul olmak- tadır. | Şimdiye kadar halledilmiş ye- gâne mesele 1 ağustos 1929 tari- hinde sahiplerinin © ellerinde bu- lunmıyan Türk malları hakkında | verilecek karar meselesidir. Bu 3 Meoar, Teyok e kinlği spor ve sinema! Son haftalar içinde Arjantinin en büyük şehirlerinden biri olan Kampa na şehri çıkan bir yangın yüzünden tamamen yanmıştır. Bir kaç ay evvel de gene bir yangın yüzünden Japon - yanın Hakodati şehri tamamen mah - volmuştu. İ Bu münasebetle bir müdelkik dün- yadaki meşhur yangınları tasnif et « miştir. Buna göre şimdiye (okadar en dehşetli ve korkunç yarigmlar Ameri- kada çıkmıştır. 1871 de Şikago şeh « rinde tam 17000 ev yanmıştır. Bundar sonra dehşet itibariyle 1904 senesin - deki Baltimor ve geçen seneki Bos « ton şehrindeki yangınlar gelmektedir. Avrupada husule gelen en büyü yan gin 1905 senesinde Norveçin Alesand şehrinde olmuş ve 12000 hanelik olan bu şehir tamamiyle yanmıştır. Tarihi yangınlardan biri de 1666 senesinde Londrada çıkan ve 5 gün devam eden büyük yangındır. O za « man 90 kilise ve 14000 ev yanmıştı. Anlaşılan müdekkik efendi hep Av rTupa ve Amerikada dolaşmış 1918 se nesinde İstanbulda çıkan ve bir haf - ta devam edip bütün İstanbulu yakan yangmlardan haberdar değil, -> Sovyet dağcılarından bir grup ge çenlerde Kafkasyadaki Elbürz dağını çıkmıştır. 5700 metre irtifamda ve te- pesi tamamiyle karlı olan bu dağa ilk defa olarak çıkılıyordu. Heyet tayya » relerin yardımı ile tepeye kadar çık « mağa muvaffak olmuş ve birlikte gi « den bir sinema operatörü çok güzel filmler çekmiştir. meselenin halli için de Yunan mü- badele şubesi müdürü M, Kosivas Atinadan şehrimize gelmiştir, Mu- maileyh 1 ağustos 29 tarihinde sahiplerinin ellerinde bulunmıyan Türk emlâkine Yunan hükümeti tarafından vaz'ıyet edilmesi hak - - Makine âleminde büyük bir deği- şiklik yapan Dizel motörleri şimdiye kadar otomobillere tatbik edilemiyor « du. Son zamanlarda bir Sovyet mü « hendisi böyle bir motörle işliyen bir otomobil icadına muvaffak olmuştur. kında komisyondan bir karar al - mağa çalışacaktır. Yapılan tecrübeler tam bir muvaffa - Ankara itilâfnamesinin beşinci Şarki Türkistanda yapılan bir asa“ ve yedinci maddeleri (o mucibince | "1 atika taharrisi esnasında keşfedilen Yunanistanda bulunan Türk em - lâki Yunan hükümetinin mülki - yetine geçmiştir. Ancak; 1 ağustos 29 tarihinde sahiplerinin ellerinde Türk emlâki istisnai teşkil edecek- tir. vas vaz'ıyet edilmesi istenen em - eski bir mabet harabalerinde takriben 3100 senelik pamuk tohumları bulum- muştur. Tahmin edildiğine (göre bu tohumlar mabette mukaddes bir eşya gibi saklanmakta idiler. Bu kadar a »« bölen zim bir tarih yaşamış olan bu tohum- ların çürümemesi büyük bir hayret u- yandırmıştır, Yan aketemilen; yedisi ME” KĞii- Fakir çocuklara yardım Alemdar nahiyesi Himayei Et- lâke ait 250 kişilik bir liste getir - | fal şubesi tarafından geçen sene a- diğinden komisyon bunların hu- | çıkmış olan aşevi, mekteplerin ta- kuki vaziyetini tetkik (o edecektir. tili üzerine kapanmıştı. Bu müer ksatla Türk heyetinden Ra- | 4ese bu sene yeniden açılmış, mm- > Beyle Yunan aşülindüi We. takası dahilindeki fakir çocuklara Pekeon'dan mürekkep £ bir heyet | sıcak yemek verilmesine başlan - teşskkül etmiştir. Ecnebi yolcuların memnuniyeti İskenderiye, Pire ve İzmir s€- ferini yapan Ege vapuru, dün mu- tat vaktinden iki saat sonra lima» nımıza gelmiştir, Buna sebep, vapurun İzmir li- manmdan geç kalkması olmuştur. Dün gelen bu vapor yolcuları ilk defa olarak serbestçe şehrimi- ze çıkabilmişlerdir. Bunlar güm- rükte hiç bir mualemeye tabi tu - tulmamışlardır. Çünkü muayene İzmirde yapılmıştır. Ecnebi ve Türk yolcuları o bu muameleden çok hoşlanmaktadırlar. ——e— Limanların idaresi Liman şirketlerinin bir umum müdürlükle idaresi düşünülmek - tedir. Merkezi İstanbulda olacak olan bu müdiriyete İzmir liman şir keti idare meclisi reisi doktor Hu- lüsi Beyin getirileceği söylenmek- tedir, Gi e mıştır. 29 teşrinievel Cümhuriyet bayrammda da elbise dağıtılacak» tır. f kamal Deniz hakkında bir rapoı Iktisat Vekâleti son deniz kaza smın vukuundan evel ne gibi ted « birler alındığını İstanbul (liman idaresinden sormuştur. Bu sorgu üzerine bir rapor (o hazmlanarak Vekâlete (gönderilmiştir. Liman memurlukları bulunmıyan yerler - de deniz vasıtalarmın jandarma, gümrük ve zabita memürları taras fından kontrol edilmesi lüzumu - nun müteaddit defalar alâkadar » lara tebliğ edildiği de bildirilmiş- tir. .. Mir eğ Yeni inşaat Yeni yollar ve yapılar kanunu» na göre, yeniden inşa edilen a- partmanların mutlaka ziya ve ha- va alması lâzımdır. Bu iyi şarta uygun olmıyan binaların inşasına müsaade (edilmemektedir. Son zamanlarda Lâlelide bir apartma» nım arka cihetine ruhsatsız olarak bina ilâve edildiği | görülmüştür. Bu kısım yıktırılacaktır, / «ğü: